ps2017-087-11-003-494.u6.p17.s5
Takže zase tady nebudu všechno zatím citovat , ale chtěl bych na to upozornit . ps2017-087-11-003-494.u6.p18.s1
Nejedná se jenom o princip rozporu s ústavním právem , který nás podle mě dostává do prekérní situace , kdy bychom šli do voleb se zákonem , který od začátku je sporný , jestli obstojí , nebo neobstojí v ústavním přezkumu . ps2017-087-11-003-494.u6.p18.s2
Také bychom věděli , že napadnutí může najít nejenom před samotným volebním aktem , ale může k němu prostě dojít i ex post na základě nějakého kandidáta , který bude přeskočen , anebo na základě nějakého voliče , jehož kandidát , kterého volil , který měl dostatečnou podporu k tomu , aby získal mandát , ale byl přeskočen rozhodnutím politické strany . ps2017-087-11-003-494.u6.p18.s3
A to by nás mohlo uvrhnout do velice prekérní a nevhodné situace , protože bychom museli čekat s ustavením Poslanecké sněmovny na soudní rozhodnutí , a to je myslím něco , co si v tuto chvíli naše země nezaslouží , takže já před tím varuji . ps2017-087-11-003-494.u6.p19.s1
To jsou ty ústavní pohledy , ale já bych chtěl nabídnout pohled čistě politický , se kterým už každý nemusí souhlasit , ale prostě si myslím , že ve volbách má rozhodovat volič , má rozhodovat , to má být to poslední slovo , které ve volbách padne , a nikoli , že mají rozhodovat ex post politické strany někde na volebním štábu na základě zjitřené atmosféry , dojmu z toho , jak ty volby nakonec dopadly , a podobně . ps2017-087-11-003-494.u6.p19.s2
To prostě není chvíle pro takové diskuze . ps2017-087-11-003-494.u6.p19.s3
V takovou chvíli spíše má již přijít vyjednávání o sestavení vlády než dohady o tom , kterého poslance a kandidáta pošleme do Sněmovny , či nikoliv . ps2017-087-11-003-494.u6.p20.s1
Chápu , že ta úvaha může být pro někoho lákavá , ale myslím si , že po volbách je potřeba se soustředit na jiné věci než na nějaké vnitřní úvahy o tom , který kraj naštveme a který kraj nenaštveme a kterého koaličního partnera budeme muset , jeho ztrátu nebo neúspěch , nějak zjemňovat a podobně . ps2017-087-11-003-494.u6.p20.s2
Tudy bych se skutečně nechtěl vydávat , a proto zde předkládám několik pozměňovacích návrhů , které tuto věc odstraňují . ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s1
Jeden z nich , a já děkuji zástupcům Ministerstva vnitra , že mi v jeho přípravě pomohli , je návrh pod sněmovním dokumentem 7896 , který prostě a jednoduše jenom vyškrtává ty části , které souvisí s rozhodováním politických stran po volbách . ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s2
Tedy nebude Státní volební komise vyhlašovat speciálně výsledek prvního skrutinia , nebude vyzývat strany , aby do 12 hodin předložily seznamy regionů , ale čistě podle principu , který tam již v zákonu je obsažen , se v rámci jednotlivých politických stran a politických hnutí mandáty ze druhého skrutinia přikázané politické straně přiřadí v pořadí podle volebních krajů určeného podle nejvyšších zbytků dělení v prvním skrutiniu . ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s3
Při rovnosti těchto zbytků rozhodne los , ta rovnost by tam měla být velice , velice vzácná . ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s4
To je ta jednoduchá změna . ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s1
Pak tady mám připraven takový ideál za sebe , který právě nejenom odstraňuje vliv politických stran , ale současně tam zavádí nějakou jistotu poměrnosti zastoupení politických stran , kdy pro určení volebních krajů , do kterých se přikážou mandáty politických stran , se seřadí veškeré zbytky po dělení v prvním skrutiniu , a v případě rovnosti zbytků , kdyby tady byla rovnost zbytků , rozhodne los a mandáty jsou postupně přikazovány od nejvyššího zbytku . ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s2
Naplní - li se počet mandátů přidělených kraji , vypočtený podle § 48 - to je ten moment , kdy vypočítáváme počet mandátů pro jednotlivé kraje zvýšený o 1 - tento kraj je při dalším přikazování mandátu vyloučen a nelze do něj mandáty již přikázat . ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s3
Toto ustanovení jednak zaručuje větší poměr zastoupení mezi kraji , tedy , že všechny nebo valná část těch zbytků nepřipadne do jednoho kraje , a současně zaručuje to , že pokud v nějakém kraji má více stran skutečně vysoký zbytek , tak se tam dostane na všecky . ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s4
Jednotlivé volební kraje jsou zatím to . . . způsobem přikázat nejvýše jeden mandát jednotlivé politické straně , politickému hnutí nebo koalici . ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s5
( ? ) ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s1
A to je ten pozměňovací návrh , který myslím , že představuje ideál , kdy tedy sice rozdělíme mandáty v prvním skrutiniu takovým způsobem , že bude přikázáno více mandátů již v prvním skrutiniu , což podle té Imperiali metody lehce zvýhodňuje větší strany ve volbách a je to nějaký ten většinovětvorný prvek . ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s2
Respektuji , že to není úplná poměrnost , a respektuji , že to je zde nějaká dohoda . ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s3
Můžu nad ní skřípat zuby , ale taková je dohoda a tuto respektuji . ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s4
A pak , v tom druhém skrutiniu , tedy po tom , co vypočteme opět podle metody , která je lehce zvýhodňující , ale ještě méně než v krajích pro velké strany , tak tyto mandáty z druhého skrutinia , kterých prostě může být 30 , může jich být 8 , tam je to velice proměnlivé , nicméně vždycky nějaké budou , tak tyto mandáty prostě přikážeme potom do těch krajů , kde měla ta daná strana největší zbytky . ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s5
A tím dosáhneme jednak vyrovnání mezi kraji a jednak vyrovnání mezi stranami . ps2017-087-11-003-494.u6.p24.s1
Čili to jsou mé návrhy a mé úvahy , které zde přednáším . ps2017-087-11-003-494.u6.p24.s2
Já bych chápal návrh , že se posuneme v rámci obecné rozpravy potom k nějakému základu . ps2017-087-11-003-494.u6.p24.s3
Byl bych za to , aby tím základem byl vzat vládní návrh ve variantě 1 , protože tam jsou ty pozměňovací návrhy , které směřují ostatně ještě jinam . ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s1
Také jsem zaznamenal , že v návrzích jsou návrhy na korespondenční volbu a na ještě jiné úpravy zákonů , které určitě budou předmětem další diskuze . ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s2
Já samozřejmě korespondenční volbu podporuji . ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s3
Jsou tam dokonce dva návrhy na korespondenční volbu ze zahraničí , takže předpokládám , že se na ústavně - právním výboru potom dohodneme na tom , která varianta je technicky lepší , a tu pošleme dál . ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s4
Děkuji . ps2017-087-11-003-494.u7.p1.s1
Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Karla Šlechtová a připraví se paní poslankyně Jana Mračková . ps2017-087-11-003-494.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo , paní poslankyně . ps2017-087-11-003-494.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , vážený pane ministře , ráda bych předložila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona o volbách , který se týká doplnění , respektive zavedení korespondenční volby pro občany žijící v zahraničí . ps2017-087-11-003-494.u8.p1.s2
Toto téma je tady diskutováno už vlastně několikeré parlamentní poslanecké období , nicméně dosud se do zákona nedostalo , tak si dovoluji předložit tento pozměňovací návrh , který je dlouhý , nicméně budu mít krátké úvodní slovo . ps2017-087-11-003-494.u8.p2.s1
Chtěla bych v úvodu především poděkovat legislativě Poslanecké sněmovny , která v podstatě během velice krátké doby nám ten pozměňovací návrh pomohla dát do legislativně přijatelné podoby , a v podstatě je pouze vložitelný k doplnění do daného zákona . ps2017-087-11-003-494.u8.p3.s1
Velice stručně bych zde zmínila , co je předmětem tohoto zákona , a také jakým způsobem zamýšlíme korespondenční volbu zavést . ps2017-087-11-003-494.u8.p3.s2
Ještě než se dostanu k celkovému textu pozměňovacího návrhu , tak bych zmínila , že jsme jej diskutovali před pár měsíci i na podvýboru pro krajany , kterému předsedám , také jsme to diskutovali s jeho členy individuálně . ps2017-087-11-003-494.u8.p3.s3
Tento pozměňovací návrh má u některých podporu , u některých podporu nemá , takže uvidíme , jak nakonec dopadne hlasování . ps2017-087-11-003-494.u8.p4.s1
V současné době se odhaduje , že v zahraničí žije zhruba půl milionu Čechů s aktivním volebním právem , kteří se v den voleb nemohou z objektivních důvodů svého pobytu v zahraničí zúčastnit osobně volby na našich zastupitelských úřadech , a to ať už kvůli velké geografické vzdálenosti jejich bydliště od nejbližšího zastupitelského úřadu a také s tím spojené finanční náročnosti účasti na hlasování , anebo třeba kvůli nynějším omezením cestování v důsledku pandemie . ps2017-087-11-003-494.u8.p4.s2
Samozřejmě uvidíme , jak to bude v říjnu v průběhu parlamentních voleb , zda vůbec tento pozměňovací návrh bude akceptován . ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s1
Zkušenosti ze zahraničí přitom ukazují , že korespondenční volba je zatím jediným a za ta léta již dobře prověřeným nástrojem , který by mohl realizaci volebního práva těchto občanů zajistit . ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s2
Jenom pro srovnání , k tomuto závěru již dříve dospěli všichni naši sousedé ve střední Evropě , jmenuji pouze Polsko , Maďarsko , také Rakousko , všechny státy v západní Evropě a také téměř všechny státy Evropské unie s výjimkou některých zemí jihovýchodní Evropy . ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s3
Tyto státy zavedly korespondenční volbu jako adekvátní odpověď na dynamicky se rozvíjející mobilitu svých občanů a jako reakci na aktuální směr naplňování plné demokracie , podporovaný institucemi Evropské unie a Rady Evropy . ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s4
Česká republika zůstává ve své odpovědi na tyto výzvy dost pozadu a vzhledem k tomu , že se jedná o systém již vyzkoušený a lety prověřený v jiných evropských zemích , není tedy racionální důvod se opravdu obávat , že by neměl fungovat i v případě naší země . ps2017-087-11-003-494.u8.p6.s1
Od zavedení korespondenční volby si přitom lze slibovat především odstranění objektivní překážky či naplnění ústavně zakotveného principu univerzality , tedy všeobecnosti voleb . ps2017-087-11-003-494.u8.p6.s2
Naopak od výsledků zřejmě nelze očekávat zásadní ovlivnění politického života v České republice , i když to je samozřejmě s otazníkem , neboť drtivá většina hlasů bude vždy odevzdána na jejím území . ps2017-087-11-003-494.u8.p6.s3
Dojde však ke kvalitnímu posunu ve stupni české demokracie a k posílení zájmu o správu věcí veřejných , na kterém bychom měli mít všichni zájem . ps2017-087-11-003-494.u8.p7.s1
Státy zavedením korespondenční volby vysílají dva důležité signály svým občanům v zahraničí i okolním státům , a to : jsme plně funkční demokracie - což všichni chceme , všichni to deklarujeme na všech našich výborech v zahraničí - a máme aktivní zájem o svého moderního v uvozovkách mobilního občana , aby se aktivně účastnil na správě věcí veřejných naší země . ps2017-087-11-003-494.u8.p8.s1
Navrhuji tedy realizovat korespondenční volbu metodou dvou obálek a kontrolního registračního lístku , založenou na principu registrace voliče na příslušném zastupitelském úřadě . ps2017-087-11-003-494.u8.p8.s2
Jedná se o model nejčastěji používaný v ostatních zemích , který jsou volební orgány schopné bezpečně zvládnout a kontrolovat . ps2017-087-11-003-494.u8.p9.s1
Já mám to úvodní slovo velice dlouhé , protože je mám připravené i ke srovnání návrhu kolegy Feriho , který tady je uveden v systému , ale vzhledem k tomu , že nevisí na tabuli , tak zde srovnání říkat nebudu , případně bych ještě vystoupila , protože bych zde ráda zmínila , že v podstatě tento pozměňovací komplexní návrh vcucává doslova návrh kolegy Feriho a v podstatě je legislativně přívětivější a také vstřícnější vůči voličům . ps2017-087-11-003-494.u8.p9.s2
Tak to možná pro vás přítomné poslance , až se budete rozhodovat o jeho přijetí či nepřijetí . ps2017-087-11-003-494.u8.p10.s1
Jenom na závěr : tento pozměňovací návrh se vztahuje i ke všem dalším případným pozměňovacím návrhům , které se podají ve druhém čtení - je jich tam celkem dost - a kompletně nahrazuje ten původní návrh , který byl podán jak KDU - ČSL , tak nyní kolegou Ferim , a to komplexní pozměňovací návrh ústavně - právního výboru . ps2017-087-11-003-494.u8.p10.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s1
Hezké dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s2
Budeme pokračovat v otevřené rozpravě . ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s3
Nyní vystoupí paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová . ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s4
Máte slovo , paní poslankyně . ps2017-087-11-003-494.u10.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . ps2017-087-11-003-494.u10.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , také bych ráda předstoupila při projednávání druhého čtení novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky . ps2017-087-11-003-494.u10.p1.s3
Vy víte , že jsem tady již vystupovala při projednávání tohoto volebního zákona v prvním čtení , byť pouze s faktickou poznámkou , kde jsem právě poukazovala na výtku Ústavního soudu z hlediska váhy hlasů v jednotlivých krajích , a velmi jsem tady apelovala na Poslaneckou sněmovnu , že abychom vyrovnali a ta váha volebních hlasů byla ve všech krajích stejná , takže nejspravedlivější systém by byl jeden volební obvod . ps2017-087-11-003-494.u10.p2.s1
Bohužel , Poslanecká sněmovna napříč i Senát se již dohodly , že bude 14 volebních krajů , a proto ústavně - právní výbor již projednal tento tisk a připravil se tam v tuto chvíli komplexní pozměňovací návrh , který hovoří a předkládá 14 volebních krajů . ps2017-087-11-003-494.u10.p2.s2
Kdybychom ten komplexní pozměňovací návrh teď převedli právě popřípadě na ten nejmenší , o kterém se hovoří a který se neustále skloňuje , Karlovarský kraj , který měl do současné chvíle 5 poslanců , tak podle tohoto návrhu by získal pouze 3 poslance a druhé 2 poslance by získal v případném druhém skrutiniu ve druhém kole , o kterém by podle toho návrhu rozhodovaly politické sekretariáty . ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s1
Já jsem samozřejmě velmi pozorně poslouchala pana Pikala , pana místopředsedu , který tady přichází také s nějakým pozměňovacím návrhem s tím , že by tyto mandáty ve druhém skrutiniu se poté rozdělovaly podle nějakých zbytkových hlasů , to znamená , že kdo by měl největší zbytek , tak zase podle těch jednotlivých krajů . ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s2
Jsem přesvědčena o tom , že my bychom měli cílit na ty , kteří nás volí , to znamená na lidi , na voliče , a proto jsem si dovolila v rámci té sporné věci , která se tolik diskutuje , v rámci druhého skrutinia a přerozdělení mandátů v rámci druhého kola , aby o této věci právě rozhodovali voliči a že by tyto mandáty získali ti kandidáti , kteří získají nejvíce preferenčních hlasů . ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s3
To znamená ale , že by získali největší procentuální podíl přednostních hlasů , to znamená , ještě abych to vysvětlila , že pokud se podíváte vždy , tak ten kandidát má určitý počet hlasů , a pak má v závorce , kolik procent voličů ho preferovalo . ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s4
Takže by to vycházelo právě z tohoto čísla , a to je z toho důvodu , že máme rozdílné kraje , a takto je to nejspravedlivější , jakým způsobem by došlo v druhém skrutiniu k přerozdělení mandátů . ps2017-087-11-003-494.u10.p4.s1
Když se na to ještě podíváme z hlediska statistik nebo modelů , které se v současné chvíli nějakým způsobem modelují , tak jde o to , že kdybychom se podívali na volby minulé , předminulé , tak v druhém skrutiniu u jednotlivých politických stran a hnutí by se takto jednalo maximálně o 5 mandátů , když vycházíme právě z výsledků z minulých let . ps2017-087-11-003-494.u10.p4.s2
Já si myslím , že určitě bychom měli cílit na voliče , a chtěla jsem říct ještě jednu důležitou věc , že takto může získat mandát každý kraj pouze jeden . ps2017-087-11-003-494.u10.p4.s3
To znamená , že v tom druhém skrutiniu by každý kraj mohl takový mandát získat jeden . ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s1
To jenom pro vysvětlenou , jakým způsobem ten pozměňovací návrh předkládám . ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s2
Přihlásím se k němu v podrobné rozpravě . ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s3
Myslím si , že tento pozměňovací návrh by mohl motivovat i voliče k větší volební účasti , a myslím si , že tento postup je správný a že by popřípadě v Poslanecké sněmovně měli být právě kandidáti , kteří získali největší počet preferenčních hlasů . ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s4
Děkuji vám za pozornost . ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Janě Mračkové za její vystoupení . ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s2
Nyní faktická poznámka - pardon , kolega Stanjura se odhlásil , já se mu omlouvám , byl přihlášen a já jsem ho přehlédl . ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s3
Nyní tedy paní poslankyně Válková a kolega Stanjura se jistě přihlásí , pokud se vrátí . ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s4
Prosím . ps2017-087-11-003-494.u12.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-087-11-003-494.u12.p1.s2
Milé kolegyně , milí kolegové , já jsem si to vzala přímo k řečnickému pultíku , i na kameru , aby viděli případní posluchači , kolik těch materiálů je a jak jsme se s tím museli probojovávat a zabývat . ps2017-087-11-003-494.u12.p1.s3
V podstatě zhruba 13 pozměňovacích návrhů , které - říkám zhruba , protože už tady říkala kolegyně Šlechtová , vaším prostřednictvím , že některé ty návrhy jsou totožné nebo téměř totožné , tak řekněme více než deset určitě - tady zazněly v období , a teď myslím , že to je velmi důležité připomenout , dvou dnů : 23 . a 24 . března . ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s1
A já považuji za důležité se vrátit úplně na začátek , a to úplně na začátek , (to) znamená k nálezu , který nás přivedl do této situace . ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s2
Kdy jindy než teď a kdy jindy než v rámci druhého čtení , kde nejsme pod takovou časovou tíhou , jako když už je všechno dohodnuto a hlasuje se jenom v rámci třetího čtení , se nezamyslet nad tím procesem od začátku . ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s3
Nebudu dlouhá , nebojte se , ale na druhé straně , 2 . února 2021 je doba , která je opravdu velmi krátká do dnešního okamžiku , kdy projednáváme už ve druhém čtení něco , k čemu jsme byli donuceni nálezem Ústavního soudu , který prohlásil za neústavní a zrušil část volebního zákona v okamžiku , kdy už prezident republiky vyhlásil volby . ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s4
A to si myslím , že bychom neměli zapomenout , že jsme tady pod tlakem , a samozřejmě v každém časovém tlaku se dělají chyby . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s1
Já si teď dovolím připomenout ještě úplně v úvodu článek 5 naší ústavy , který říká , že politický systém je založen na svobodném dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s2
My máme respektovat základní demokratické principy . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s3
Respektoval je Ústavní soud ? ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s4
Neporušil tím článek 5 naší ústavy ? ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s5
To nechť posoudí jiní , od toho tady teď nestojím . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s6
Nicméně si musím povzdechnout , protože jak judikatura Evropského soudu pro lidská práva , například v té kauze proti Bulharsku , tuším z roku 2012 , tak doporučení Benátské komise , což je poradní orgán Rady Evropy , Evropská komise pro demokracii prostřednictvím práva , vlastně upozorňuje , že jakákoliv změna , ke které dojde v průběhu kratším , než je rok před vyhlášenými volbami , je velmi diskutabilní a měla by se zkoumat i optikou ústavní konformity . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s7
V tomto ohledu mě to sice na jedné straně překvapilo , na druhé straně jsem si jako právník řekla , kam jsme se to dostali , když jsem si přečetla , tuším , že to bylo teď v pondělí nebo v úterý , všechno v tomto týdnu , i ten fakt , že bylo podáno trestní oznámení na tři ústavní soudce právě s podezřením , že se dopustili trestného činu maření přípravy a řádného průběhu voleb . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s8
Samozřejmě na rozdíl od řady jiných poslanců jsem nestudovala to trestní oznámení a nemám ho k dispozici , protože to bylo i špatně , je to trestní oznámení , které nicméně proběhlo už tiskem , jak je dobrým zvykem v české kotlině , takže jsem se zarazila a říkala jsem si , kam jsme to až dopracovali . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s9
Takže to je v úvodu moje první poznámka . ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s10
To , že jsme se dostali pod obrovský tlak , aniž by zde někdo otevřeně řekl , že ten tlak v tomto čase se jeví přinejmenším neadekvátní významu toho , co tady máme přijmout . ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s1
Moje druhá poznámka se týká projednávání , protože jsem byla úplně od samotného počátku přítomna jednání jako členka stálé komise a její místopředsedkyně spolu s její předsedkyní a samozřejmě dalšími členy , kdy jsme byli vrženi nálezem Ústavního soudu do nutnosti se za každou cenu , aniž bychom přivedli zemi do ústavního chaosu , dohodnout se Senátem České republiky . ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s2
A že to v poslední době není příliš snadné , to ví obě strany velmi dobře . ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s3
Na jednom z prvních jednání , kterého jsem se zúčastnila , kdy , jak víte , že jsem byla od začátku spontánní přívrženkyně jednoho volebního kraje , protože by to bylo nejspravedlivější a nejblíže tedy tomu , co sledoval a co i zdůvodňoval nález Ústavního soudu , byť nezrušil těch 14 volebních krajů , čili toho poměrného principu , principu poměrnosti , tak jsem samozřejmě jako politička velmi viděla , že to bude neprůchodné . ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s4
A tak to i demonstroval hned na tom prvním jednání Senát , kdy nám dal jasně najevo , že je tady určitý mantinel , že máme respektovat jako Poslanecká sněmovna ten fakt , že Ústavní soud nezrušil 14 volebních krajů a že tady to je hranice , za kterou zřejmě - nebylo to samozřejmě , ani nemohlo , protože tam všichni senátoři nebyli - jednoznačně nepůjde . ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s5
Já jsem tam v rámci diskuze řekla - protože už se tam poprvé v éteru objevila i taková zmínka o korespondenčním hlasování , které jsem si teď vyslechla od kolegyně , paní poslankyně Šlechtové , jako pozměňovací návrh - tuto zmínku a reagovala jsem na to , že i já jsem pro korespondenční hlasování , ale ne tady a teď , protože jsme právě v situaci , kdy musíme , jestliže se domluvíme na A , jednat v konsenzu s tím , i pokud jde o písmenko B . Čili jestliže nebude chtít Senát třeba jeden volební kraj nebo jiné změny zásadnější povahy , tak potom nemůže chtít i další , a navíc na to nejsme připraveni , protože je to už v tom časovém tlaku , kdy se jednak dělají chyby a jednak nám tady chybí souhlas obou komor , a že si myslím , že i když myšlenka je velmi dobrá a já ji vítám , že už je to spíše pro další parlamentní volby , respektive volby do Poslanecké sněmovny .