|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-003-494 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

494. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1170/ - druhé čtení

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/494
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087345.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 649 • previousnext

ps2017-087-11-003-494.u6.p17.s5 Takže zase tady nebudu všechno zatím citovat, ale chtěl bych na to upozornit.
ps2017-087-11-003-494.u6.p18.s1 Nejedná se jenom o princip rozporu s ústavním právem, který nás podle dostává do prekérní situace, kdy bychom šli do voleb se zákonem, který od začátku je sporný, jestli obstojí, nebo neobstojí v ústavním přezkumu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p18.s2 Také bychom věděli, že napadnutí může najít nejenom před samotným volebním aktem, ale může k němu prostě dojít i ex post na základě nějakého kandidáta, který bude přeskočen, anebo na základě nějakého voliče, jehož kandidát, kterého volil, který měl dostatečnou podporu k tomu, aby získal mandát, ale byl přeskočen rozhodnutím politické strany.
ps2017-087-11-003-494.u6.p18.s3 A to by nás mohlo uvrhnout do velice prekérní a nevhodné situace, protože bychom museli čekat s ustavením Poslanecké sněmovny na soudní rozhodnutí, a to je myslím něco, co si v tuto chvíli naše země nezaslouží, takže před tím varuji.
ps2017-087-11-003-494.u6.p19.s1 To jsou ty ústavní pohledy, ale bych chtěl nabídnout pohled čistě politický, se kterým každý nemusí souhlasit, ale prostě si myslím, že ve volbách rozhodovat volič, rozhodovat, to být to poslední slovo, které ve volbách padne, a nikoli, že mají rozhodovat ex post politické strany někde na volebním štábu na základě zjitřené atmosféry, dojmu z toho, jak ty volby nakonec dopadly, a podobně.
ps2017-087-11-003-494.u6.p19.s2 To prostě není chvíle pro takové diskuze.
ps2017-087-11-003-494.u6.p19.s3 V takovou chvíli spíše již přijít vyjednávání o sestavení vlády než dohady o tom, kterého poslance a kandidáta pošleme do Sněmovny, či nikoliv.
ps2017-087-11-003-494.u6.p20.s1 Chápu, že ta úvaha může být pro někoho lákavá, ale myslím si, že po volbách je potřeba se soustředit na jiné věci než na nějaké vnitřní úvahy o tom, který kraj naštveme a který kraj nenaštveme a kterého koaličního partnera budeme muset, jeho ztrátu nebo neúspěch, nějak zjemňovat a podobně.
ps2017-087-11-003-494.u6.p20.s2 Tudy bych se skutečně nechtěl vydávat, a proto zde předkládám několik pozměňovacích návrhů, které tuto věc odstraňují.
ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s1 Jeden z nich, a děkuji zástupcům Ministerstva vnitra, že mi v jeho přípravě pomohli, je návrh pod sněmovním dokumentem 7896, který prostě a jednoduše jenom vyškrtává ty části, které souvisí s rozhodováním politických stran po volbách.
ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s2 Tedy nebude Státní volební komise vyhlašovat speciálně výsledek prvního skrutinia, nebude vyzývat strany, aby do hodin předložily seznamy regionů, ale čistě podle principu, který tam již v zákonu je obsažen, se v rámci jednotlivých politických stran a politických hnutí mandáty ze druhého skrutinia přikázané politické straně přiřadí v pořadí podle volebních krajů určeného podle nejvyšších zbytků dělení v prvním skrutiniu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s3 Při rovnosti těchto zbytků rozhodne los, ta rovnost by tam měla být velice, velice vzácná.
ps2017-087-11-003-494.u6.p21.s4 To je ta jednoduchá změna.
ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s1 Pak tady mám připraven takový ideál za sebe, který právě nejenom odstraňuje vliv politických stran, ale současně tam zavádí nějakou jistotu poměrnosti zastoupení politických stran, kdy pro určení volebních krajů, do kterých se přikážou mandáty politických stran, se seřadí veškeré zbytky po dělení v prvním skrutiniu, a v případě rovnosti zbytků, kdyby tady byla rovnost zbytků, rozhodne los a mandáty jsou postupně přikazovány od nejvyššího zbytku.
ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s2 Naplní-li se počet mandátů přidělených kraji, vypočtený podle § 48 - to je ten moment, kdy vypočítáváme počet mandátů pro jednotlivé kraje zvýšený o 1 - tento kraj je při dalším přikazování mandátu vyloučen a nelze do něj mandáty již přikázat.
ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s3 Toto ustanovení jednak zaručuje větší poměr zastoupení mezi kraji, tedy, že všechny nebo valná část těch zbytků nepřipadne do jednoho kraje, a současně zaručuje to, že pokud v nějakém kraji více stran skutečně vysoký zbytek, tak se tam dostane na všecky.
ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s4 Jednotlivé volební kraje jsou zatím to... způsobem přikázat nejvýše jeden mandát jednotlivé politické straně, politickému hnutí nebo koalici.
ps2017-087-11-003-494.u6.p22.s5 (?)
ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s1 A to je ten pozměňovací návrh, který myslím, že představuje ideál, kdy tedy sice rozdělíme mandáty v prvním skrutiniu takovým způsobem, že bude přikázáno více mandátů již v prvním skrutiniu, což podle Imperiali metody lehce zvýhodňuje větší strany ve volbách a je to nějaký ten většinovětvorný prvek.
ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s2 Respektuji, že to není úplná poměrnost, a respektuji, že to je zde nějaká dohoda.
ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s3 Můžu nad skřípat zuby, ale taková je dohoda a tuto respektuji.
ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s4 A pak, v tom druhém skrutiniu, tedy po tom, co vypočteme opět podle metody, která je lehce zvýhodňující, ale ještě méně než v krajích pro velké strany, tak tyto mandáty z druhého skrutinia, kterých prostě může být 30, může jich být 8, tam je to velice proměnlivé, nicméně vždycky nějaké budou, tak tyto mandáty prostě přikážeme potom do těch krajů, kde měla ta daná strana největší zbytky.
ps2017-087-11-003-494.u6.p23.s5 A tím dosáhneme jednak vyrovnání mezi kraji a jednak vyrovnání mezi stranami.
ps2017-087-11-003-494.u6.p24.s1 Čili to jsou návrhy a úvahy, které zde přednáším.
ps2017-087-11-003-494.u6.p24.s2 bych chápal návrh, že se posuneme v rámci obecné rozpravy potom k nějakému základu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p24.s3 Byl bych za to, aby tím základem byl vzat vládní návrh ve variantě 1, protože tam jsou ty pozměňovací návrhy, které směřují ostatně ještě jinam.
ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s1 Také jsem zaznamenal, že v návrzích jsou návrhy na korespondenční volbu a na ještě jiné úpravy zákonů, které určitě budou předmětem další diskuze.
ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s2 samozřejmě korespondenční volbu podporuji.
ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s3 Jsou tam dokonce dva návrhy na korespondenční volbu ze zahraničí, takže předpokládám, že se na ústavně-právním výboru potom dohodneme na tom, která varianta je technicky lepší, a tu pošleme dál.
ps2017-087-11-003-494.u6.p25.s4 Děkuji.
ps2017-087-11-003-494.u7.p1.s1 Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Karla Šlechtová a připraví se paní poslankyně Jana Mračková.
ps2017-087-11-003-494.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-087-11-003-494.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane ministře, ráda bych předložila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona o volbách, který se týká doplnění, respektive zavedení korespondenční volby pro občany žijící v zahraničí.
ps2017-087-11-003-494.u8.p1.s2 Toto téma je tady diskutováno vlastně několikeré parlamentní poslanecké období, nicméně dosud se do zákona nedostalo, tak si dovoluji předložit tento pozměňovací návrh, který je dlouhý, nicméně budu mít krátké úvodní slovo.
ps2017-087-11-003-494.u8.p2.s1 Chtěla bych v úvodu především poděkovat legislativě Poslanecké sněmovny, která v podstatě během velice krátké doby nám ten pozměňovací návrh pomohla dát do legislativně přijatelné podoby, a v podstatě je pouze vložitelný k doplnění do daného zákona.
ps2017-087-11-003-494.u8.p3.s1 Velice stručně bych zde zmínila, co je předmětem tohoto zákona, a také jakým způsobem zamýšlíme korespondenční volbu zavést.
ps2017-087-11-003-494.u8.p3.s2 Ještě než se dostanu k celkovému textu pozměňovacího návrhu, tak bych zmínila, že jsme jej diskutovali před pár měsíci i na podvýboru pro krajany, kterému předsedám, také jsme to diskutovali s jeho členy individuálně.
ps2017-087-11-003-494.u8.p3.s3 Tento pozměňovací návrh u některých podporu, u některých podporu nemá, takže uvidíme, jak nakonec dopadne hlasování.
ps2017-087-11-003-494.u8.p4.s1 V současné době se odhaduje, že v zahraničí žije zhruba půl milionu Čechů s aktivním volebním právem, kteří se v den voleb nemohou z objektivních důvodů svého pobytu v zahraničí zúčastnit osobně volby na našich zastupitelských úřadech, a to kvůli velké geografické vzdálenosti jejich bydliště od nejbližšího zastupitelského úřadu a také s tím spojené finanční náročnosti účasti na hlasování, anebo třeba kvůli nynějším omezením cestování v důsledku pandemie.
ps2017-087-11-003-494.u8.p4.s2 Samozřejmě uvidíme, jak to bude v říjnu v průběhu parlamentních voleb, zda vůbec tento pozměňovací návrh bude akceptován.
ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s1 Zkušenosti ze zahraničí přitom ukazují, že korespondenční volba je zatím jediným a za ta léta již dobře prověřeným nástrojem, který by mohl realizaci volebního práva těchto občanů zajistit.
ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s2 Jenom pro srovnání, k tomuto závěru již dříve dospěli všichni naši sousedé ve střední Evropě, jmenuji pouze Polsko, Maďarsko, také Rakousko, všechny státy v západní Evropě a také téměř všechny státy Evropské unie s výjimkou některých zemí jihovýchodní Evropy.
ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s3 Tyto státy zavedly korespondenční volbu jako adekvátní odpověď na dynamicky se rozvíjející mobilitu svých občanů a jako reakci na aktuální směr naplňování plné demokracie, podporovaný institucemi Evropské unie a Rady Evropy.
ps2017-087-11-003-494.u8.p5.s4 Česká republika zůstává ve své odpovědi na tyto výzvy dost pozadu a vzhledem k tomu, že se jedná o systém již vyzkoušený a lety prověřený v jiných evropských zemích, není tedy racionální důvod se opravdu obávat, že by neměl fungovat i v případě naší země.
ps2017-087-11-003-494.u8.p6.s1 Od zavedení korespondenční volby si přitom lze slibovat především odstranění objektivní překážky či naplnění ústavně zakotveného principu univerzality, tedy všeobecnosti voleb.
ps2017-087-11-003-494.u8.p6.s2 Naopak od výsledků zřejmě nelze očekávat zásadní ovlivnění politického života v České republice, i když to je samozřejmě s otazníkem, neboť drtivá většina hlasů bude vždy odevzdána na jejím území.
ps2017-087-11-003-494.u8.p6.s3 Dojde však ke kvalitnímu posunu ve stupni české demokracie a k posílení zájmu o správu věcí veřejných, na kterém bychom měli mít všichni zájem.
ps2017-087-11-003-494.u8.p7.s1 Státy zavedením korespondenční volby vysílají dva důležité signály svým občanům v zahraničí i okolním státům, a to: jsme plně funkční demokracie - což všichni chceme, všichni to deklarujeme na všech našich výborech v zahraničí - a máme aktivní zájem o svého moderního v uvozovkách mobilního občana, aby se aktivně účastnil na správě věcí veřejných naší země.
ps2017-087-11-003-494.u8.p8.s1 Navrhuji tedy realizovat korespondenční volbu metodou dvou obálek a kontrolního registračního lístku, založenou na principu registrace voliče na příslušném zastupitelském úřadě.
ps2017-087-11-003-494.u8.p8.s2 Jedná se o model nejčastěji používaný v ostatních zemích, který jsou volební orgány schopné bezpečně zvládnout a kontrolovat.
ps2017-087-11-003-494.u8.p9.s1 mám to úvodní slovo velice dlouhé, protože je mám připravené i ke srovnání návrhu kolegy Feriho, který tady je uveden v systému, ale vzhledem k tomu, že nevisí na tabuli, tak zde srovnání říkat nebudu, případně bych ještě vystoupila, protože bych zde ráda zmínila, že v podstatě tento pozměňovací komplexní návrh vcucává doslova návrh kolegy Feriho a v podstatě je legislativně přívětivější a také vstřícnější vůči voličům.
ps2017-087-11-003-494.u8.p9.s2 Tak to možná pro vás přítomné poslance, se budete rozhodovat o jeho přijetí či nepřijetí.
ps2017-087-11-003-494.u8.p10.s1 Jenom na závěr: tento pozměňovací návrh se vztahuje i ke všem dalším případným pozměňovacím návrhům, které se podají ve druhém čtení - je jich tam celkem dost - a kompletně nahrazuje ten původní návrh, který byl podán jak KDU-ČSL, tak nyní kolegou Ferim, a to komplexní pozměňovací návrh ústavně-právního výboru.
ps2017-087-11-003-494.u8.p10.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s1 Hezké dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s2 Budeme pokračovat v otevřené rozpravě.
ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s3 Nyní vystoupí paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-087-11-003-494.u9.p1.s4 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-087-11-003-494.u10.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.
ps2017-087-11-003-494.u10.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, také bych ráda předstoupila při projednávání druhého čtení novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky.
ps2017-087-11-003-494.u10.p1.s3 Vy víte, že jsem tady již vystupovala při projednávání tohoto volebního zákona v prvním čtení, byť pouze s faktickou poznámkou, kde jsem právě poukazovala na výtku Ústavního soudu z hlediska váhy hlasů v jednotlivých krajích, a velmi jsem tady apelovala na Poslaneckou sněmovnu, že abychom vyrovnali a ta váha volebních hlasů byla ve všech krajích stejná, takže nejspravedlivější systém by byl jeden volební obvod.
ps2017-087-11-003-494.u10.p2.s1 Bohužel, Poslanecká sněmovna napříč i Senát se již dohodly, že bude 14 volebních krajů, a proto ústavně-právní výbor již projednal tento tisk a připravil se tam v tuto chvíli komplexní pozměňovací návrh, který hovoří a předkládá 14 volebních krajů.
ps2017-087-11-003-494.u10.p2.s2 Kdybychom ten komplexní pozměňovací návrh teď převedli právě popřípadě na ten nejmenší, o kterém se hovoří a který se neustále skloňuje, Karlovarský kraj, který měl do současné chvíle 5 poslanců, tak podle tohoto návrhu by získal pouze 3 poslance a druhé 2 poslance by získal v případném druhém skrutiniu ve druhém kole, o kterém by podle toho návrhu rozhodovaly politické sekretariáty.
ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s1 jsem samozřejmě velmi pozorně poslouchala pana Pikala, pana místopředsedu, který tady přichází také s nějakým pozměňovacím návrhem s tím, že by tyto mandáty ve druhém skrutiniu se poté rozdělovaly podle nějakých zbytkových hlasů, to znamená, že kdo by měl největší zbytek, tak zase podle těch jednotlivých krajů.
ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s2 Jsem přesvědčena o tom, že my bychom měli cílit na ty, kteří nás volí, to znamená na lidi, na voliče, a proto jsem si dovolila v rámci sporné věci, která se tolik diskutuje, v rámci druhého skrutinia a přerozdělení mandátů v rámci druhého kola, aby o této věci právě rozhodovali voliči a že by tyto mandáty získali ti kandidáti, kteří získají nejvíce preferenčních hlasů.
ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s3 To znamená ale, že by získali největší procentuální podíl přednostních hlasů, to znamená, ještě abych to vysvětlila, že pokud se podíváte vždy, tak ten kandidát určitý počet hlasů, a pak v závorce, kolik procent voličů ho preferovalo.
ps2017-087-11-003-494.u10.p3.s4 Takže by to vycházelo právě z tohoto čísla, a to je z toho důvodu, že máme rozdílné kraje, a takto je to nejspravedlivější, jakým způsobem by došlo v druhém skrutiniu k přerozdělení mandátů.
ps2017-087-11-003-494.u10.p4.s1 Když se na to ještě podíváme z hlediska statistik nebo modelů, které se v současné chvíli nějakým způsobem modelují, tak jde o to, že kdybychom se podívali na volby minulé, předminulé, tak v druhém skrutiniu u jednotlivých politických stran a hnutí by se takto jednalo maximálně o 5 mandátů, když vycházíme právě z výsledků z minulých let.
ps2017-087-11-003-494.u10.p4.s2 si myslím, že určitě bychom měli cílit na voliče, a chtěla jsem říct ještě jednu důležitou věc, že takto může získat mandát každý kraj pouze jeden.
ps2017-087-11-003-494.u10.p4.s3 To znamená, že v tom druhém skrutiniu by každý kraj mohl takový mandát získat jeden.
ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s1 To jenom pro vysvětlenou, jakým způsobem ten pozměňovací návrh předkládám.
ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s2 Přihlásím se k němu v podrobné rozpravě.
ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s3 Myslím si, že tento pozměňovací návrh by mohl motivovat i voliče k větší volební účasti, a myslím si, že tento postup je správný a že by popřípadě v Poslanecké sněmovně měli být právě kandidáti, kteří získali největší počet preferenčních hlasů.
ps2017-087-11-003-494.u10.p5.s4 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Janě Mračkové za její vystoupení.
ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s2 Nyní faktická poznámka - pardon, kolega Stanjura se odhlásil, se mu omlouvám, byl přihlášen a jsem ho přehlédl.
ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s3 Nyní tedy paní poslankyně Válková a kolega Stanjura se jistě přihlásí, pokud se vrátí.
ps2017-087-11-003-494.u11.p1.s4 Prosím.
ps2017-087-11-003-494.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-087-11-003-494.u12.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, jsem si to vzala přímo k řečnickému pultíku, i na kameru, aby viděli případní posluchači, kolik těch materiálů je a jak jsme se s tím museli probojovávat a zabývat.
ps2017-087-11-003-494.u12.p1.s3 V podstatě zhruba 13 pozměňovacích návrhů, které - říkám zhruba, protože tady říkala kolegyně Šlechtová, vaším prostřednictvím, že některé ty návrhy jsou totožné nebo téměř totožné, tak řekněme více než deset určitě - tady zazněly v období, a teď myslím, že to je velmi důležité připomenout, dvou dnů: 23. a 24. března.
ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s1 A považuji za důležité se vrátit úplně na začátek, a to úplně na začátek, (to)znamená k nálezu, který nás přivedl do této situace.
ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s2 Kdy jindy než teď a kdy jindy než v rámci druhého čtení, kde nejsme pod takovou časovou tíhou, jako když je všechno dohodnuto a hlasuje se jenom v rámci třetího čtení, se nezamyslet nad tím procesem od začátku.
ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s3 Nebudu dlouhá, nebojte se, ale na druhé straně, 2. února 2021 je doba, která je opravdu velmi krátká do dnešního okamžiku, kdy projednáváme ve druhém čtení něco, k čemu jsme byli donuceni nálezem Ústavního soudu, který prohlásil za neústavní a zrušil část volebního zákona v okamžiku, kdy prezident republiky vyhlásil volby.
ps2017-087-11-003-494.u12.p2.s4 A to si myslím, že bychom neměli zapomenout, že jsme tady pod tlakem, a samozřejmě v každém časovém tlaku se dělají chyby.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s1 si teď dovolím připomenout ještě úplně v úvodu článek 5 naší ústavy, který říká, že politický systém je založen na svobodném dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s2 My máme respektovat základní demokratické principy.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s3 Respektoval je Ústavní soud?
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s4 Neporušil tím článek 5 naší ústavy?
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s5 To nechť posoudí jiní, od toho tady teď nestojím.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s6 Nicméně si musím povzdechnout, protože jak judikatura Evropského soudu pro lidská práva, například v kauze proti Bulharsku, tuším z roku 2012, tak doporučení Benátské komise, což je poradní orgán Rady Evropy, Evropská komise pro demokracii prostřednictvím práva, vlastně upozorňuje, že jakákoliv změna, ke které dojde v průběhu kratším, než je rok před vyhlášenými volbami, je velmi diskutabilní a měla by se zkoumat i optikou ústavní konformity.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s7 V tomto ohledu to sice na jedné straně překvapilo, na druhé straně jsem si jako právník řekla, kam jsme se to dostali, když jsem si přečetla, tuším, že to bylo teď v pondělí nebo v úterý, všechno v tomto týdnu, i ten fakt, že bylo podáno trestní oznámení na tři ústavní soudce právě s podezřením, že se dopustili trestného činu maření přípravy a řádného průběhu voleb.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s8 Samozřejmě na rozdíl od řady jiných poslanců jsem nestudovala to trestní oznámení a nemám ho k dispozici, protože to bylo i špatně, je to trestní oznámení, které nicméně proběhlo tiskem, jak je dobrým zvykem v české kotlině, takže jsem se zarazila a říkala jsem si, kam jsme to dopracovali.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s9 Takže to je v úvodu moje první poznámka.
ps2017-087-11-003-494.u12.p3.s10 To, že jsme se dostali pod obrovský tlak, aniž by zde někdo otevřeně řekl, že ten tlak v tomto čase se jeví přinejmenším neadekvátní významu toho, co tady máme přijmout.
ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s1 Moje druhá poznámka se týká projednávání, protože jsem byla úplně od samotného počátku přítomna jednání jako členka stálé komise a její místopředsedkyně spolu s její předsedkyní a samozřejmě dalšími členy, kdy jsme byli vrženi nálezem Ústavního soudu do nutnosti se za každou cenu, aniž bychom přivedli zemi do ústavního chaosu, dohodnout se Senátem České republiky.
ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s2 A že to v poslední době není příliš snadné, to obě strany velmi dobře.
ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s3 Na jednom z prvních jednání, kterého jsem se zúčastnila, kdy, jak víte, že jsem byla od začátku spontánní přívrženkyně jednoho volebního kraje, protože by to bylo nejspravedlivější a nejblíže tedy tomu, co sledoval a co i zdůvodňoval nález Ústavního soudu, byť nezrušil těch 14 volebních krajů, čili toho poměrného principu, principu poměrnosti, tak jsem samozřejmě jako politička velmi viděla, že to bude neprůchodné.
ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s4 A tak to i demonstroval hned na tom prvním jednání Senát, kdy nám dal jasně najevo, že je tady určitý mantinel, že máme respektovat jako Poslanecká sněmovna ten fakt, že Ústavní soud nezrušil 14 volebních krajů a že tady to je hranice, za kterou zřejmě - nebylo to samozřejmě, ani nemohlo, protože tam všichni senátoři nebyli - jednoznačně nepůjde.
ps2017-087-11-003-494.u12.p4.s5 jsem tam v rámci diskuze řekla - protože se tam poprvé v éteru objevila i taková zmínka o korespondenčním hlasování, které jsem si teď vyslechla od kolegyně, paní poslankyně Šlechtové, jako pozměňovací návrh - tuto zmínku a reagovala jsem na to, že i jsem pro korespondenční hlasování, ale ne tady a teď, protože jsme právě v situaci, kdy musíme, jestliže se domluvíme na A, jednat v konsenzu s tím, i pokud jde o písmenko B. Čili jestliže nebude chtít Senát třeba jeden volební kraj nebo jiné změny zásadnější povahy, tak potom nemůže chtít i další, a navíc na to nejsme připraveni, protože je to v tom časovém tlaku, kdy se jednak dělají chyby a jednak nám tady chybí souhlas obou komor, a že si myslím, že i když myšlenka je velmi dobrá a ji vítám, že je to spíše pro další parlamentní volby, respektive volby do Poslanecké sněmovny.

Text viewDownload CoNNL-U