|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-12 ps2017-087-08-001-328 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

328. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 532/ - třetí čtení

Date2021-03-12
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/328
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087269.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 837 • previousnext

ps2017-087-08-001-328.u1.p1.s1 328.
ps2017-087-08-001-328.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 532/ - třetí čtení
ps2017-087-08-001-328.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme zahájili ve středu 10. března.
ps2017-087-08-001-328.u1.p2.s2 Bod byl přerušen v rozpravě z důvodu pauzy na poradu poslaneckého klubu ODS.
ps2017-087-08-001-328.u1.p2.s3 Připomínám, že jsme ve středu 10. března souhlasili s účastí guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka při projednávání tohoto bodu.
ps2017-087-08-001-328.u1.p3.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-087-08-001-328.u1.p3.s2 Zpravodajem garančního výboru je pan poslanec Dolejš, ale je zastoupen paní předsedkyní výboru Miloslavou Vostrou.
ps2017-087-08-001-328.u1.p4.s1 Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 532/3, který byl doručen 21. ledna 2021 a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 532/4.
ps2017-087-08-001-328.u1.p5.s1 Otevírám přerušenou rozpravu, do které je v tuto chvíli -
ps2017-087-08-001-328.u1.p5.s2 S přednostním právem, pane místopředsedo?
ps2017-087-08-001-328.u1.p5.s3 víme.
ps2017-087-08-001-328.u2.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, hezký pátek.
ps2017-087-08-001-328.u2.p1.s2 bych chtěl jménem poslaneckého klubu TOP 09 požádat o přestávku poslaneckého klubu v délce 60 minut.
ps2017-087-08-001-328.u2.p1.s3 Děkuji.
ps2017-087-08-001-328.u3.p1.s1 Nevím, o čem se budete radit, pane kolego, ale samozřejmě vyhovím v plném rozsahu.
ps2017-087-08-001-328.u3.p1.s2 Takže budeme pokračovat v hodin.
ps2017-087-08-001-328.u3.p2.s1 bych požádal, aby se za 10 minut v prostorách předsedy Poslanecké sněmovny sešli zástupci poslaneckých klubů.
ps2017-087-08-001-328.u3.p2.s2 Nebo hned, pojďme tam hned a zkusme se domluvit, jak naložíme s touhle situací.
ps2017-087-08-001-328.u3.p2.s3 Děkuji.
ps2017-087-08-001-328.u4.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, budeme pokračovat, přestávka na poradu poslaneckého klubu skončila.
ps2017-087-08-001-328.u4.p1.s2 Děkuji, že u stolku zpravodajů máme jak paní vicepremiérku a ministryni financí Alenu Schillerovou, tak zpravodajku.
ps2017-087-08-001-328.u4.p1.s3 Vítám ještě jednou pana guvernéra České národní banky.
ps2017-087-08-001-328.u4.p1.s4 Budeme pokračovat v přerušeném jednání.
ps2017-087-08-001-328.u4.p1.s5 Ještě než zahájíme přerušenou rozpravu ve třetím čtení, tak mi dovolte konstatovat došlou omluvu ministra zdravotnictví Jana Blatného z dnešního jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s1 Jestli mám správnou poznámku, tak nejsou zatím žádné přihlášky s přednostním právem a na řadě bude pan kolega Jan Skopeček.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s2 Než mu udělím slovo, požádám Sněmovnu o klid.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s3 Vážené paní kolegyně, páni kolegové, prosím, usaďte se na svá místa a případné diskuze o jiném tématu, než je tisk 532 ve třetím čtení, přeneste do předsálí.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s4 Ještě chviličku, pane poslanče.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s5 Děkuji.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s6 Máte slovo.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s7 Máte zapnuto.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s8 to zkusím ještě vypnout - zapnout, ale mám rozsvícené červené světýlko, že byste měl být slyšet.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s9 Pravda je, že ani v odposlechu vás neslyšíme.
ps2017-087-08-001-328.u4.p2.s10 Můžu požádat servis Sněmovny, aby zkontrolovali zapnutí mikrofonu u řečnického pultu?
ps2017-087-08-001-328.u5.p1.s1 To není součást obstrukce...
ps2017-087-08-001-328.u6.p1.s1 je to v pořádku.
ps2017-087-08-001-328.u7.p1.s1 Bezvadné.
ps2017-087-08-001-328.u7.p1.s2 Děkuji pěkně za slovo.
ps2017-087-08-001-328.u7.p1.s3 Dobré dopoledne, dámy a pánové, bych rád navázal na své středeční vystoupení, ve kterém jsem avizoval, že po nějakém obecném vysvětlení svého postoje k novele zákona o České národní bance vystoupím ještě podrobněji k jednotlivým pozměňovacím návrhům, které jsem podal, tak mi dovolte je vysvětlit.
ps2017-087-08-001-328.u7.p1.s4 Nebudu v tuhletu chvíli hovořit o zákonu jako celku, byť ještě z diskuze z středy samozřejmě vyplynula celá řada dotazů a argumentů, ale to bych udělal na závěr diskuze k tomuto návrhu.
ps2017-087-08-001-328.u7.p2.s1 jsem podal několik pozměňovacích návrhů.
ps2017-087-08-001-328.u7.p2.s2 Jedním z nich je vypuštění několika těch úvěrových ukazatelů.
ps2017-087-08-001-328.u7.p2.s3 Je to pozměňovací návrh, který by zachovával...
ps2017-087-08-001-328.u7.p2.s4 bych poprosil, pane předsedající, jestli přece jenom by tady...
ps2017-087-08-001-328.u8.p1.s1 Tak ještě jednou, vážené kolegyně, kolegové, diskuze na jiné téma prosím v zásadě v předsálí.
ps2017-087-08-001-328.u8.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2017-087-08-001-328.u9.p1.s1 Děkuji pěkně za zjednání pořádku.
ps2017-087-08-001-328.u9.p1.s2 Čili první pozměňovací návrh je veden tím směrem, aby z těch tří ukazatelů, které by regulovaly komerční banky poskytování hypotečních úvěrů, zůstal úvěrový ukazatel jenom jeden, a to LTV.
ps2017-087-08-001-328.u9.p1.s3 Podle mého názoru navrhované znění, kde jsou ty ukazatele tři, staví Českou národní banku de facto do role vedoucího řízení rizik hypotečních úvěrů komerčních bank v České republice.
ps2017-087-08-001-328.u9.p1.s4 si nemyslím, že by Česká národní banka měla alternovat risk managementy jednotlivých komerčních bank, zvlášť ve chvíli, kdy dostatečné jiné nástroje regulatorního charakteru a kdy vlastně i schvaluje managementy komerčních bank v oblasti jejich představitelů, které se této oblasti věnují.
ps2017-087-08-001-328.u9.p2.s1 Navíc není ani v Evropské unii běžné, že by centrální banky využívaly všechny ty tři úvěrové ukazatele - LTV, DSTI a DTI.
ps2017-087-08-001-328.u9.p2.s2 Běžná praxe z Evropských zemí je, že centrální banky regulují jeden nebo dva ukazatele, které jsou dneska vepsány v naší novele zákona o České národní bance, a to přesto, že v celé řadě evropských zemí je skutečně situace v oblasti hypotečních úvěrů mnohem horší, než je tomu v České republice.
ps2017-087-08-001-328.u9.p2.s3 Znovu musím zmínit, že bankovní systém České republiky je velmi zdravý, velmi stabilní, bezesporu za to vděčíme i dohledové činnosti České národní banky, ale když projednáváme tuto novelu, tak se nám zdá nelogické, nedůvodné, aby Česká národní banka regulovala tyto tři ukazatele, když se tak děje, pokud mám správné informace, pouze asi ve třech zemích Evropské unie, jako je Slovensko nebo Norsko.
ps2017-087-08-001-328.u9.p2.s4 Ale znovu říkám, tyto země mají výrazně horší parametry co se týče finančního zdraví, podíl nesplácených hypotečních úvěrů v České republice je jeden z nejnižších vůbec v Evropské unii.
ps2017-087-08-001-328.u9.p2.s5 Obecně portfolio českých bank je neskonale zdravější než portfolio bank v Evropské unii a my naopak nelogicky chceme ještě větší míru nebo větší prostor pro regulace, přestože jsme na tom, co se týče hypotečního trhu, jeho zdraví, neskonale lépe, než je tomu v Evropské unii.
ps2017-087-08-001-328.u9.p3.s1 Navíc podíl nesplácených úvěrů v České republice setrvale i v posledních letech klesal - zatímco v roce 2014 to bylo ještě kolem 4 % celkového portfolia u nesplácených úvěrů, tak to kleslo pod 2 %.
ps2017-087-08-001-328.u9.p3.s2 Čili vidíme tu trajektorii, že se vyvíjí pozitivním směrem.
ps2017-087-08-001-328.u9.p3.s3 Jsme premianty v oblasti zdraví bank a v oblasti hypoték v Evropské unii, a přesto chce Česká národní banka dramaticky větší pravomoce v této oblasti, než je tomu obvyklé v jiných zemích.
ps2017-087-08-001-328.u9.p4.s1 Další pozměňovací návrh je veden snahou, abychom plošnou regulaci - kterou Česká národní banka chce, protože je třeba zdůraznit, že u těch úvěrových ukazatelů nebudou platit žádné výjimky, respektive je v zákoně o ČNB navrženo malé procento případů, kdy se komerční banky budou moci odchýlit od regulace.
ps2017-087-08-001-328.u9.p4.s2 Ale tady je potřeba připomenout, že každý žadatel o hypoteční úvěr, každý hypoteční úvěr, každý ten bankovní případ je jiného charakteru, protože prostě žadatelé se navzájem liší.
ps2017-087-08-001-328.u9.p4.s3 Liší se svojí majetkovou situací, liší se věkem, kdy o úvěr žádají, liší se příjmovou situací, liší se samozřejmě i rizikovostí toho, jestli budou schopni ty úvěry splácet, nebo nikoliv.
ps2017-087-08-001-328.u9.p4.s4 A tak, jak jsou ty úvěrové ukazatelé navrženy v zákoně o České národní bance, nejvíce negativně dopadnou právě na skupinu nejmladších osob, které se logicky nejčastěji chtějí kvůli vlastnímu bydlení zadlužit.
ps2017-087-08-001-328.u9.p5.s1 Představte si dva klienty.
ps2017-087-08-001-328.u9.p5.s2 Jeden je mladý pár, u něhož členové teprve začínají své pracovní kariéry, nemají tak dlouhou i ekonomickou historii, a vedle nich stojí právník nebo lékař na vrcholu své kariéry.
ps2017-087-08-001-328.u9.p5.s3 Je zřejmé, že oba tyto případy jsou pro banku odlišné, oba tyto případy vstupují v úplně jiné pozici při žádání o úvěr.
ps2017-087-08-001-328.u9.p5.s4 A my chceme zvýhodnit právě tu skupinu nejmladších, která z logiky věci nemůže bance předložit stejnou garanci, jako předkládá ten bohatý právník při vrcholu své kariéry, který je samozřejmě méně bezpečný (?).
ps2017-087-08-001-328.u9.p5.s5 Je přece nelogické, aby stejné ukazatele, se týkají celkové příjmové situace těch žadatelů, nebo se týkají podílu hypotečního úvěru na ceně hypotéky, tak aby ta regulace, kterou chce ČNB touto novelu získat, tak aby byla aplikována a aby dopadala ve stejné míře na mladý pár, který je v mnohem horší situaci, než na někoho, kdo již může doložit dlouhou svoji ekonomickou historii, je úplně jinde, co se týče majetkové situace.
ps2017-087-08-001-328.u9.p6.s1 My chceme, aby u těch párů, u kterých alespoň jeden ještě nedosáhl 36 let, aby se ta přísná regulace, kterou Česká národní banka chce získat, aby se upravila u LTV o 10 procentních bodů, u DSTI o 5 procentních bodů a u DTI o jednoroční násobek čistých příjmů, což umožní komerčním bankám, aby mohly poskytnout hypoteční úvěr i tomu mladému páru, který by prostě nezapadal do kolonky přísné regulace ze strany České národní banky.
ps2017-087-08-001-328.u9.p6.s2 Čili regulace by tam samozřejmě byla, neznamenalo by to, že by komerční banky bezhlavě půjčovaly mladým lidem, u kterých by věděly, že nebudou schopni splácet.
ps2017-087-08-001-328.u9.p6.s3 To samozřejmě komerční banky dělají z titulu toho, že mají zájem na tom, aby jim ti, kteří si úvěry půjčují, také řádně spláceli, takže nehrozí tam riziko toho, že by komerční banky bezbřeze půjčovaly s velkým rizikem mladým párům, ale umožní to, aby při přísné regulaci mladé páry nebyly vyloučeny z možnosti pořídit si vlastnické bydlení, aby nebyly postiženy přísnou regulací a mohly se v době, kdy si většina mladých lidí vlastnické bydlení chce pořídit, tak aby nebyli vyřazeni z možnosti hypoteční úvěr získat.
ps2017-087-08-001-328.u9.p7.s1 Další pozměňovací návrh vede k tomu, že podle úpravy ze strany České národní banky a Ministerstva financí, toho návrhu, který dneska projednáváme, mají komerční banky mít možnost neřídit se těmi kritérii, neřídit se těmi závaznými limity v 5 % obchodních případů.
ps2017-087-08-001-328.u9.p7.s2 Můj další pozměňovací návrh zvyšuje tuto výjimku, toto procento na dvojnásobek, tedy na 10 %.
ps2017-087-08-001-328.u9.p7.s3 To znamená, že pokud Česká národní banka uvalí na komerční banky přísnou regulaci v těch třech úvěrových ukazatelích, tak banky budou moci nerespektovat tyto regulace jenom v 5 %, což je opravdu velmi nízké procento, ale v procentech desíti.
ps2017-087-08-001-328.u9.p7.s4 Je to samozřejmě vedeno tím, o čem jsem argumentoval před chvílí, a sice že každý případ klienta, který žádá o úvěr, je prostě jiný - každý jinou životní situaci, každý nelze prostě se tabulkově dívat na ty tisíce rodin nebo jednotlivců, kteří si žádají o hypoteční úvěry, a myslet si, že se vejdou do nějaké kolonky, kterou vymyslí členové bankovní rady nebo úředníci České národní banky.
ps2017-087-08-001-328.u9.p7.s5 Život je mnohem zelenější, než je šedá teorie, a my chceme, aby skutečně komerční banky mohly přistupovat ve větším objemu k obchodním případům, k těm klientům individuálně, aby mohly prostě individuálně posoudit situaci, na kterou žádná plošná regulace, protože ty úvěrové ukazatelé jsou plošnou regulací, na které nemůže myslet a na které dopředu nemůže reagovat.
ps2017-087-08-001-328.u9.p7.s6 To byl třetí pozměňovací návrh.
ps2017-087-08-001-328.u9.p8.s1 Poslední pozměňovací návrh se netýká oblasti, v rámci které novela zákona o České národní bance reaguje na hypoteční trh, nebo snaží se regulovat hypoteční trh.
ps2017-087-08-001-328.u9.p8.s2 Ten poslední pozměňovací návrh se týká oblasti zákona, která přináší nové nástroje měnové politiky, takzvané netradiční nástroje měnové politiky.
ps2017-087-08-001-328.u9.p8.s3 Ten pozměňovací návrh, poslední můj pozměňovací návrh je velmi jednoduchý.
ps2017-087-08-001-328.u9.p8.s4 Ten pozměňovací návrh ruší ty nové netradiční nástroje měnové politiky a vrací ten zákon, nebo vrací to portfolio měnových nástrojů České národní banky, které může využívat při provádění měnové politiky do původní podoby, ve které je Česká národní banka dlouhá léta měla, a v podobě také byla schopna provádět standardní měnovou politiku.
ps2017-087-08-001-328.u9.p8.s5 A nejenom standardní.
ps2017-087-08-001-328.u9.p8.s6 Je potřeba podotknout a zdůraznit, že i bez tohoto zákona se Česká národní banka mohla pustit do netradičního nástroje měnové politiky, a sice devizových intervencí, resp. závazků udržovat kurz české koruny na předem definované úrovni, což se v praxi České národní banky několik posledních let děje.
ps2017-087-08-001-328.u9.p9.s1 Čili chci tím ukázat, nebo chci tím argumentovat, že i dneska bez této novely, bez tohoto zákona Česká národní banka prostor pro to, když přijde podle nějaká mimořádná ekonomická situace, krize nebo jakýkoliv exogenní šok na českou ekonomiku, tak Česká národní banka nejenom, že může využít svých tradičních nástrojů měnové politiky, které navíc nevyčerpala, tak jako celá řada jiných centrálních bank, které se dostaly svojí velmi výrazně uvolněnou měnovou politikou k nulovým nebo záporným úrokovým sazbám, tak Česká národní banka ještě v rezervoáru prostor pro to měnovou politiku uvolňovat, a i kdyby to nestačilo, tak v historii jsme, v poměrně nedávné historii jsme viděli, že dokázala přistoupit k netradiční měnové politice v podobě devizových intervencí.
ps2017-087-08-001-328.u9.p10.s1 To, že ty netradiční nástroje mají k dispozici například Evropská centrální banka, to je sice pravda, ale ne všechno, co dělají okolní země, musíme nutně považovat za příklad vhodný následování.
ps2017-087-08-001-328.u9.p10.s2 Chci jenom připomenout to, že Evropská centrální banka ke kvantitativnímu uvolňování, které chce do rezervoáru získat i Česká národní banka, přistoupila poté, co byla nucena zachránit řadu předlužených států, které si nebyly schopny půjčovat na standardním trhu za standardních podmínek, protože investoři prostě těmto zemím nevěřili, nevěřili, že by jim půjčené peníze vrátily, tak se Evropská centrální banka rozhodla těmto zemím netradičně pomoci, všechna pravidla psaná i nepsaná se porušila a Evropská centrální banka začala pomáhat těmto zemím tím, že uměle snižovala úroky z jejich vládních bondů, tak aby vůbec mohly tyto státy si dál půjčovat a pokračovat ve svém hospodaření.
ps2017-087-08-001-328.u9.p10.s3 To byl jeden důvod kvantitativního uvolňování.
ps2017-087-08-001-328.u9.p11.s1 Druhý důvod byl, že evropské ekonomiky zažívaly po finanční krizi v roce 2008 období takové vleklé stagnace a velmi nízké inflace, respektive obávaly se rizika deflace, která podle řady ekonomů může nastartovat velmi dlouhou, velmi bolestivou recesi a ekonomickou krizi, a proto přistoupily ve snaze inflaci navýšit a docílit toho cíle, který Evropská centrální banka, co se týče výše inflace, , a skutečně se v uvozovkách rozjely rotačky peněz, i když to v dnešní bankovní nebo v realitě centrálního bankovnictví dávno nejsou rotačky, které by tiskly peníze, dneska je to mnohem jednodušší proces vzniku elektronických peněz, kdy přibudou pouze čísla nebo nuly v rozvahách jednotlivých bank, ale ten dopad na ekonomiku, respektive rizika, která jsou s kvantitativním uvolňováním spojená, jsou samozřejmě stejná, jako kdyby jely ty standardní rotačky.
ps2017-087-08-001-328.u9.p12.s1 Čili Evropská centrální banka ke kvantitativnímu uvolňování dospěla proto, aby pomohla předluženým evropským zemím, to je jeden případ, což znamená samozřejmě obrovské šíření morálního hazardu, protože -li předlužená země, že tu vždycky bude nějaký hodný strýček v podobě centrální banky, který vytrhne trn z paty ve chvíli, kdy nebude zajímavá pro standardní investory, tak to samozřejmě pro takovou vládu, pro takovou zemi je zelená k tomu, aby si dál půjčovala, aby se dál zadlužovala, aby nic neřešila se svými nemocnými bankrotujícími veřejnými financemi, protože vždycky tu bude ta Evropská centrální banka.
ps2017-087-08-001-328.u9.p13.s1 My v České republice jsme doposud neměli problém s tím, získávat nebo prodávat vládní dluhopisy na standardních trzích.
ps2017-087-08-001-328.u9.p13.s2 Vždycky - nebo doposud - ta úroková sazba byla na velmi dobré úrovni a i ta úroková sazba prostě byla pro minulé vlády docela strašákem, který vedl k tomu, že předcházející vlády hospodařily odpovědně a byly schopny šetřit i ve velmi složitých ekonomických nebo politických dobách.
ps2017-087-08-001-328.u9.p13.s3 Dneska přichází vláda s tím - a všichni, to nebudu opakovat, vidíme, jakým způsobem přistupovala tato vládní koalice k veřejným financím, jakým způsobem neřešila nestabilitu a nerovnováhu veřejných financí, a naopak i v dobách ještě předcovidových, ještě v době ekonomického růstu, tu tvořila vesele dál rozpočtové deficity místo toho, aby se zamýšlela, aby v období toho růstu připravovala nějaké stabilizační kroky k tomu, aby ty veřejné finance byly udržitelné a v rovnováze v nějakém dlouhém období.
ps2017-087-08-001-328.u9.p14.s1 Takže si opravdu nepřeji, abychom v České republice měli v podobě České národní banky toho strýčka, který bude umožňovat České republice, české vládě se zadlužovat dál a dál přesto, že standardní investoři české vládě nebudou věřit.
ps2017-087-08-001-328.u9.p14.s2 Bude to jenom další odstranění poslední brzdy, která vždycky limitovala vlády v tom, aby k veřejným financím přistupovaly odpovědně a aby se bezhlavě nezadlužovaly.
ps2017-087-08-001-328.u9.p14.s3 Takže to je jeden z důvodů nebo jeden z dalších důvodů, proč si tuto novelu zákona nepřeji.
ps2017-087-08-001-328.u9.p15.s1 Další argument je v tom, že na rozdíl od celé řady evropských zemí, které skutečně lavírovaly na hranici pádu do deflace, tak Česká republika opačný problém, respektive Česká národní banka není poměrně dlouho schopna se trefit v reálné inflaci nebo přiblížit se ve skutečné inflaci svému inflačnímu cíli, který vyhlášen.
ps2017-087-08-001-328.u9.p15.s2 Česká republika větší inflaci, než by si Česká národní banka přála nebo než kterou cíluje, a tudíž ve chvíli, kdy bychom aplikovali nebo rozjeli ty nástroje, které dneska chce Česká národní banka získat, to znamená rozjet ty rotačky peněz, respektive rozjet kvantitativní uvolňování, tak je to cesta k ještě větší inflaci.
ps2017-087-08-001-328.u9.p16.s1 Takže tento zákon skutečně nepotřebujeme i v oblasti toho hypotečního trhu, kde jsme skutečně velmi zdraví, velmi stabilní a nepotřebujeme tak přísné regulace, které nejsou obvyklé v řadě dalších evropských zemí, ale nepotřebujeme ani ty netradiční nástroje měnové politiky, protože Česká národní banka na rozdíl od evropských ekonomik úplně opačný problém, potřebovala by inflaci o něco nižší, než kterou v realitě máme, tak aby se trefila do toho svého cíle, a k tomu potřebuje úplný opak toho, co dnes Česká národní banka v tom zákoně chce získat, tedy nástroje pro kvantitativní uvolňování.
ps2017-087-08-001-328.u9.p17.s1 Vůbec nemluvím o tom, že to kvantitativní uvolňování vede k obrovskému riziku nestability finančního sektoru.
ps2017-087-08-001-328.u9.p17.s2 Dobře víte, že poslední velká hospodářská ekonomická krize po roce 2008 se vlastně spustila na základě krize finančního sektoru, který propukl nejdříve na straně Spojených států, později se nakazily i evropské ekonomiky a z prostředí nebo z toho finančního sektoru se krize přelila do reálné ekonomiky.
ps2017-087-08-001-328.u9.p17.s3 Na čem se ekonomové shodovali, bylo to, že ta krize byla tak vážná a tak vleklá i proto, že finanční sektor od minulých krizí narostl relativně vůči reálné ekonomice, to znamená, že finanční sektor nabobtnal a hraje v ekonomice větší roli, než na kterou jsme byli zvyklí z minulých dob, a samozřejmě je-li finanční sektor o tolik větší, pak i jakákoli krize, která z většího finančního sektoru vzejde, samozřejmě ničivější dopady na reálnou ekonomiku a na hloubku a délku krize.

Text viewDownload CoNNL-U