|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-05 ps2017-087-04-003-332 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

332. Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 317/ - třetí čtení

Date2021-03-05
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/332
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087138.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 278 • previousnext

ps2017-087-04-003-332.u9.p16.s2 Navrhovaná právní úprava v podobě prodloužení zákonné dovolené pouze znásobí případy obcházení zákona, přičemž pro zaměstnance nepřinese v této věci žádné zlepšení, naopak ve svých důsledcích jim situaci zhorší.
ps2017-087-04-003-332.u9.p16.s3 Tento závěr platí v plném rozsahu pro odvětví zemědělství, nicméně jsme přesvědčeni, že negativní dopady budou ještě širší."
ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s1 Dalším stanoviskem je stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu: "Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjadřuje k výše uvedenému materiálu nesouhlasné stanovisko, a to především z těchto důvodů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s2 Jakékoli nové právní úpravě a právní úpravě týkající se problematiky nárokové délky dovolené nevyjímaje by měla předcházet odborná diskuze a případný návrh zákona by měl být realizován na základě hlubší ekonomické analýzy."
ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s3 Ještě jednou opakuji, ten materiál nic takového neobsahuje.
ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s4 "V současné době mohou zaměstnavatelé vedle dobrovolného prodloužení dovolené využít řadu daňově zvýhodněných benefitů, například vzdělávání, stravování, volnočasové benefity, režijní jízdenky, dary do 2 000 korun ročně, přechodné ubytování do 3 500 korun měsíčně, penzijní nebo životní pojištění do 50 000 korun ročně, kapesné na pracovních cestách, náhrady při přijetí, náhrady za opotřebení vlastního nářadí, za využití domácí kanceláře, osobní ochranné prostředky včetně příspěvku na jejich udržování.
ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s5 Zavedení tohoto institutu doporučujeme ponechat na kolektivním vyjednávání a smluvních vztazích.
ps2017-087-04-003-332.u9.p18.s1 V poslední době bylo vystaveno podnikatelské prostředí řadě chystaných změn s mnohými negativními dopady a regulacemi, například zvyšování minimální mzdy, zrušení karenční doby, zvýšení administrativní zátěže zaměstnavatelů v souvislosti s exekucemi, a dalším problémem jsou chybějící potřebné profese na trhu práce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p18.s2 Nedostatek lidských zdrojů v současné době je někdy řešen zaměstnáváním právě zaměstnanců, na které je uvalena exekuce, kteří jsou v exekuci nebo je na vyhlášen konkurz.
ps2017-087-04-003-332.u9.p18.s3 To opět zvyšuje administrativní náročnost podnikatelům.
ps2017-087-04-003-332.u9.p19.s1 Závěr.
ps2017-087-04-003-332.u9.p19.s2 Ministerstvo průmyslu a obchodu doporučuje přijmout k výše uvedenému návrhu zákona nesouhlasné stanovisko."
ps2017-087-04-003-332.u9.p20.s1 Dalším stanoviskem je stanovisko Ministerstva financí: "Ministerstvo financí navrhuje, aby vláda vyslovila s návrhem nesouhlasné stanovisko, a to zejména z následujících důvodů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p20.s2 Nesouhlasíme se stanoviskem uvedeným v důvodové zprávě, že předpokládaný návrh nebude mít výrazné dopady na podnikatelské prostředí.
ps2017-087-04-003-332.u9.p20.s3 Podle odhadů Hospodářské komory by náklady zaměstnavatelů vzrostly minimálně o 28 miliard korun, což považujeme za poměrně výrazný dopad.
ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s1 Předložený návrh novely zákona neřeší postavení malých a středních podniků, které by se musely vyrovnat se zvýšením nákladů souvisejících s prodloužením nároku na dovolenou svých zaměstnanců.
ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s2 Ve stávající ekonomické situaci, která je provázena citelným nedostatkem pracovníků a značným objemem zakázek, považujeme za nevhodné direktivně omezovat odpracovanou dobu zaměstnanců.
ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s3 Přestože řada firem ve mzdové sféře pětitýdenní dovolenou již uplatňuje, 34,4 % v roce 2016 podle průzkumu firmy TREXIMA, zejména u malých a středních firem mohou existovat relevantní důvody pro kratší dovolenou.
ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s4 Prodloužení dovolené by se mohlo projevit krácením peněžních i nepeněžních benefitů pro zaměstnance těchto firem, protože tyto firmy se budou snažit tlumit negativní dopady na jejich náklady."
ps2017-087-04-003-332.u9.p22.s1 To byla tedy stanoviska klíčových partnerů, kteří by se měli do podobných diskusí zapojovat.
ps2017-087-04-003-332.u9.p22.s2 vám ještě jednou zopakuji, že tato stanoviska pocházejí z let 2018, 2019 a absolutně nereflektují stávající katastrofickou situaci, ve které se české firmy dnes nacházejí.
ps2017-087-04-003-332.u9.p23.s1 Pokud se budu věnovat zákonné době dovolené, tak mi ještě dovolte další přehled, který popisuje, jak se k dovolené přistupuje v různých zemích Evropské unie.
ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s1 Délka placené dovolené je upravena Úmluvou Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené z roku 1970.
ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s2 Tato úmluva upravuje základní principy úpravy placené dovolené.
ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s3 Minimální délka placené dovolené je tři týdny za rok, může být stanovena minimální doba práce nutná pro vznik nároku na dovolenou.
ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s4 Osoba čerpající dovolenou nárok na svoji normální nebo průměrnou mzdu včetně odpovídající peněžité náhrady jakékoli části mzdy, která je vyplácena v naturáliích a která není trvalou platbou náležející dotyčné osobě nezávisle na tom, zda je na dovolené, či nikoliv.
ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s5 Rozdělení dovolené na části je možné a nároku na dovolenou se nelze vzdát.
ps2017-087-04-003-332.u9.p25.s1 Jaká je úprava na úrovni Evropské unie?
ps2017-087-04-003-332.u9.p25.s2 V Listině základních práv Evropské unie je v článku 31 zakotveno, že každý pracovník právo na stanovení maximální přípustné pracovní doby, na denní a týdenní odpočinek a na každoroční placenou dovolenou.
ps2017-087-04-003-332.u9.p25.s3 V oblasti regulace pracovní doby a dovolené, to je pracovních podmínek, sdílejí členské státy kompetenci s Evropskou unií ve smyslu článku 153 Smlouvy o fungování Evropské unie.
ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s1 Konkrétní úprava placené dovolené je stanovena ve směrnici Evropského parlamentu a Rady o některých aspektech úpravy právní doby.
ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s2 Článek 7 směrnice stanoví, že - za prvé - členské státy přijmou nezbytná opatření, aby měl každý pracovník nárok na placenou dovolenou za kalendářní rok v trvání nejméně čtyř týdnů v souladu s podmínkami pro získání a přiznávání této dovolené stanovené vnitrostátními právními předpisy nebo zvyklostmi.
ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s3 Za druhé, minimální dobu placené dovolené za kalendářní rok nelze nahradit finanční náhradou s výjimkou případů ukončení pracovního poměru.
ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s4 Z těchto všech informací vyplývá to, co bylo řečeno v jednom z komentářů, že stávající úprava dovolené v České republice nemá problém s právy Evropské unie.
ps2017-087-04-003-332.u9.p27.s1 Úprava délky a hrazení dovolené v členských zemích Evropské unie: směrnice stanovuje minimální délku placené dovolené, umožňuje však členským státům stanovit delší minimální dobu placené dovolené, popřípadě umožnit zaměstnavatelům poskytovat delší dobu placené dovolené na základě kolektivních i individuálních dohod se zaměstnanci.
ps2017-087-04-003-332.u9.p27.s2 Opět záležitost, se kterou je české pracovní právo ve shodě.
ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s1 Které země v Evropě mají dovolenou delší než 20 dnů: 22 dnů Portugalsko, 24 dnů Belgie, Německo, 25 dnů Dánsko, Francie, Lucembursko, Švédsko, 28 dnů Estonsko, Spojené království, 30 dnů Španělsko, Rakousko, Finsko.
ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s2 Je to necelá polovina států Evropské unie, nicméně tento stručný přehled nám asi neumožní nahlédnout do celé hloubky pracovněprávních vztahů v jednotlivých zemích, abychom si zkontrolovali, zda navýšení dovolené není na druhé straně kompenzováno nevýhodou pro zaměstnance v nějaké jiné oblasti.
ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s3 Maďarsko navyšuje počet dnů dovolené v závislosti na počtu odpracovaných let.
ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s4 Pro pracovníky nad 25 let věku se základní doba dovolené 20 dnů navyšuje o jeden den, nad 28 let o dva dny, nad 31 let o tři dny, pro pracovníky do 45 let o další jeden den za každé dva roky a pro pracovníky nad 45 let o 10 pracovních dnů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p29.s1 Stanovení výše placené dovolené: odměnu za placenou dovolenou vyplácí zaměstnavatel.
ps2017-087-04-003-332.u9.p29.s2 Jedná se o volno, které poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci a zákonná úprava stanoví pouze minimální parametry.
ps2017-087-04-003-332.u9.p29.s3 Členské země EU ve svých legislativních úpravách používají pro stanovení výše odměny za placenou dovolenou termíny jako zaměstnancova průměrná mzda, běžná týdenní sazba nebo průměrná měsíční odměna.
ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s1 Směrnice nespecifikuje jednotlivé složky odměny za práci, které se do výpočtu odměny započítávají.
ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s2 K tomu se vyjádřil Soudní dvůr Evropské unie, který ve svém rozhodnutí Williams stanovil, že zaměstnanec právo nejenom na základní plat, ale také na všechny složky odměny za práci, které s výkonem práce souvisí a které jsou zahrnuty do výpočtu jeho celkové odměny.
ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s3 Zákonná úprava v Německu, Irsku, Francii a Maďarsku přímo stanoví, že zaměstnanec právo na zahrnutí pevné i variabilní složky platu, a úprava v Belgii, Francii a ve Švédsku stanoví, že právo také na pobírání jiných benefitů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s4 V Polsku jsou tyto benefity zahrnuty do výpočtu, jestliže se vypočtená odměna za dovolenou výrazně odlišuje od běžného příjmu.
ps2017-087-04-003-332.u9.p31.s1 Pokud jde o stanovení období, ze kterého se vypočítává odměna za placenou dovolenou ve formě průměru, Belgie, Francie, Švédsko a Polsko vypočítávají tento průměr za období 12 předcházejících měsíců.
ps2017-087-04-003-332.u9.p31.s2 V Německu se vypočítává odměna za období 13 týdnů, v Lucembursku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku za období tří měsíců.
ps2017-087-04-003-332.u9.p31.s3 V Bulharsku je odměna stanovena na základě mzdy vyplacené v předchozím měsíci.
ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s1 To byly tedy informace o tom, jak na dovolenou nahlíží evropské právo.
ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s2 U nás je, ještě jednou zopakuji, současný stav takový, že pět týdnů dovolené poskytují jen některé firmy.
ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s3 Nárok na vyšší výměru dovolené mají někteří zaměstnanci danou zákonem a jsou to především učitelé a akademičtí pracovníci vysokých škol.
ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s4 Pět týdnů mají ti, jejichž odměňování je závislé na státním rozpočtu, konkrétně jsou definováni v § 109 odst. 3, a jsou to zaměstnanci státu, územních samosprávných celků, státních fondů, některých příspěvkových organizací státu a zaměstnanci regionálních rad regionů soudržnosti.
ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s1 Obhájci návrhu zákona upozorňují, že současná právní úprava některé zaměstnance poškozuje, ale je potřeba upozornit, že máme skutečně volný pracovní trh, na kterém různí zaměstnavatelé v místě i čase přicházejí s nabídkou různé mzdy a dalších benefitů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s2 Je na svobodné vůli každého uchazeče o zaměstnání, jaké formě odměny přednost.
ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s3 Konkrétním příkladem v rozdílu odměňování může být například mzdová hladina v hlavním městě a zbytku republiky.
ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s4 Budeme mít příště tendence srovnávat tyto hladiny mezd a stanovovat mzdové tabulky pro celou republiku?
ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s5 Tyto pokusy o rovnost v oblasti odměn, a nabídku volných placených dní za odměnu považuji, patří spíše do rovnostářského socialistického světa.
ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s6 jsem si v tomto světě své užil a vracet se do něj rozhodně nechci.
ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s1 Pokud někdo mluví o pěti týdnech dovolené pro všechny, je potřeba také zmínit velmi početnou skupinu živnostníků.
ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s2 Tito lidé slovo dovolená neznají a na každý den svého volna si musejí vytvořit vlastní rezervu.
ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s3 Pokud tedy navrhovatelé touží po stejných podmínkách pro všechny, měli by jako součást materiálu, který projednáváme, navrhnout daňový bonus, který by tuto výhodu garantoval pro ty, kteří v zaměstnaneckém poměru nejsou.
ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s4 To je dotažení argumentace ad absurdum.
ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s1 Ačkoli se mnohým zdá, že schvalování dalších státních svátků či prodlužování dovolené je skrz naskrz pozitivní věc hodná podpory, je potřeba upozornit, že je tady velká skupina obyvatel naší země, kteří takový pohled nemají.
ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s2 Tato skupina je tvořena podnikateli, či chcete-li, zaměstnavateli.
ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s3 Rok zhruba 250 pracovních dnů, a pokud bychom přistoupili na novelizaci zákona, tedy 25 dní dovolené, můžeme zjednodušeně říci, že každá firma a podnikatel bude potřebovat na každých deset lidí zapojených v pracovní činnosti jednoho, který bude vykrývat dovolené těch ostatních.
ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s4 To je jasná matematika.
ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s5 Hospodářská komora vyčíslila dopad rozšíření dovolené na podnikatelský sektor někdy v roce 2018 na 28 miliard korun.
ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s6 Celý tento náklad jde na úkor zaměstnavatelů bez jakéhokoli bonusu a přímo poškozuje jejich konkurenceschopnost v evropském i světovém měřítku.
ps2017-087-04-003-332.u9.p36.s1 A co je nejhorší, tento návrh skutečně přichází v době, kdy je díky koronavirové krizi podnikatelský sektor v nejhorší situaci od roku 1989.
ps2017-087-04-003-332.u9.p36.s2 Přichází v době, kdy se státní finance řítí do kdysi nepředstavitelných deficitů, a nahlas se mluví o blížící se situaci, kdy bude třeba šlápnout na dluhovou brzdu.
ps2017-087-04-003-332.u9.p36.s3 Odložení platnosti projednávané změny zákona o rok je v této situaci pouhým alibistickým gestem.
ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s1 Peníze se nerodí ani na ministerstvu, ani na poště, ani v bankomatu.
ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s2 Každá koruna mzdového nákladu v privátním sektoru musí být podložena prací a podnikatelským úsilím.
ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s3 Nekomplikujme prosím podnikatelům práci podobnými změnami zákonů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s4 Nechte prosím ty, kteří toto úsilí denně vydávají, aby sami rozhodli, ke kterému z bonusů se při tvorbě své personální strategie a strategie odměňování přikloní.
ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s5 Dámy a pánové, děkuji za pozornost.
ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s2 Budeme pokračovat v rozpravě.
ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s3 Další je přihlášena paní poslankyně Gajdůšková, připraví se pan poslanec Bauer.
ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s4 Prosím, paní poslankyně.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s2 Vnímám určitě současnou situaci ve firmách, v podnikatelském sektoru, která není jednoduchá.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s3 Ale když dovolíte, dívám se jako sociální demokratka na tyto záležitosti většinově z pohledu zaměstnanců.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s4 Z pohledu zaměstnanců návrh na prodloužení dovolené na zotavenou na pět týdnů je pozitivní.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s5 Sociální demokracie usiluje o prodloužení dovolené již dlouhodobě a jsem opravdu ráda, že zde tento návrh máme.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s6 My jsme ho nepředložili jenom proto, že na něm dosud nebyla ani koaliční shoda, ani shoda tripartitních partnerů.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s7 Nicméně jako sociální demokracie dlouhodobě, tak také odboráři volají dlouhodobě po tom, aby byla další dovolená přiznána všem zaměstnancům.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s8 Veřejná správa, například včetně nemocnic, pět týdnů dovolené mají.
ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s9 Nakonec pan kolega Beitl to tady vyjmenoval všechno přesně.
ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s1 Jsem přesvědčena o tom, že ti, kteří ale stojí někde u pásu, u výrobních linek, dělají rukama monotónní práci nebo pracují ve ztížených podmínkách, ti, kteří pracují ve službách a tuto výhodu nemají, potřebují možná odpočinek ještě více než ta sféra, která již pět týdnů přiznáno .
ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s2 Potřebují prostě na chvíli vypnout.
ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s3 Odpovědný zaměstnavatel, tak jako kdysi pan Baťa, si uvědomuje, že člověk, který je v pohodě, který je odpočinutý, je tím nejcennějším pracovníkem, tím zaměstnancem, kterého ve firmě .
ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s4 Je pro firmu daleko cennějším a je tím, který mu jeho prosperitu zajistí.
ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s1 A to platí, kolegyně a kolegové, o zkracování fondu pracovní doby obecně.
ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s2 Jsou analýzy, že většina zaměstnanců, samozřejmě mimo těch, kteří pracují v úkole, že většina zaměstnanců v časové mzdě i za šest hodin práce udělá téměř stejný výkon jako za dnešních osm a půl hodiny.
ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s3 Musíme vědět, musíme si uvědomit, pokud se dokážeme podívat trošku do budoucnosti, že přerozdělení práce je řešení, které dříve nebo později budeme muset přijmout.
ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s4 Vyžaduje si to digitalizace, změny trhu práce, překotný vývoj technologií.
ps2017-087-04-003-332.u11.p4.s1 Dlouhodobým cílem, řešením zachování sociální soudržnosti, ale i toho, čemu se říká work-life balance, tedy slaďování rodinného a pracovního života, řešení situací v rodinách, tedy vyšší kvality života, je podle snížení fondu pracovní doby na 30 hodin týdně.

Text viewDownload CoNNL-U