ps2017-087-04-003-332.u9.p16.s2
Navrhovaná právní úprava v podobě prodloužení zákonné dovolené pouze znásobí případy obcházení zákona , přičemž pro zaměstnance nepřinese v této věci žádné zlepšení , naopak ve svých důsledcích jim situaci zhorší . ps2017-087-04-003-332.u9.p16.s3
Tento závěr platí v plném rozsahu pro odvětví zemědělství , nicméně jsme přesvědčeni , že negativní dopady budou ještě širší . " ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s1
Dalším stanoviskem je stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu : " Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjadřuje k výše uvedenému materiálu nesouhlasné stanovisko , a to především z těchto důvodů . ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s2
Jakékoli nové právní úpravě a právní úpravě týkající se problematiky nárokové délky dovolené nevyjímaje by měla předcházet odborná diskuze a případný návrh zákona by měl být realizován na základě hlubší ekonomické analýzy . " ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s3
Ještě jednou opakuji , ten materiál nic takového neobsahuje . ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s4
" V současné době mohou zaměstnavatelé vedle dobrovolného prodloužení dovolené využít řadu daňově zvýhodněných benefitů , například vzdělávání , stravování , volnočasové benefity , režijní jízdenky , dary do 2 000 korun ročně , přechodné ubytování do 3 500 korun měsíčně , penzijní nebo životní pojištění do 50 000 korun ročně , kapesné na pracovních cestách , náhrady při přijetí , náhrady za opotřebení vlastního nářadí , za využití domácí kanceláře , osobní ochranné prostředky včetně příspěvku na jejich udržování . ps2017-087-04-003-332.u9.p17.s5
Zavedení tohoto institutu doporučujeme ponechat na kolektivním vyjednávání a smluvních vztazích . ps2017-087-04-003-332.u9.p18.s1
V poslední době bylo vystaveno podnikatelské prostředí řadě chystaných změn s mnohými negativními dopady a regulacemi , například zvyšování minimální mzdy , zrušení karenční doby , zvýšení administrativní zátěže zaměstnavatelů v souvislosti s exekucemi , a dalším problémem jsou chybějící potřebné profese na trhu práce . ps2017-087-04-003-332.u9.p18.s2
Nedostatek lidských zdrojů v současné době je někdy řešen zaměstnáváním právě zaměstnanců , na které je uvalena exekuce , kteří jsou v exekuci nebo je na ně vyhlášen konkurz . ps2017-087-04-003-332.u9.p18.s3
To opět zvyšuje administrativní náročnost podnikatelům . ps2017-087-04-003-332.u9.p19.s1
Závěr . ps2017-087-04-003-332.u9.p19.s2
Ministerstvo průmyslu a obchodu doporučuje přijmout k výše uvedenému návrhu zákona nesouhlasné stanovisko . " ps2017-087-04-003-332.u9.p20.s1
Dalším stanoviskem je stanovisko Ministerstva financí : " Ministerstvo financí navrhuje , aby vláda vyslovila s návrhem nesouhlasné stanovisko , a to zejména z následujících důvodů . ps2017-087-04-003-332.u9.p20.s2
Nesouhlasíme se stanoviskem uvedeným v důvodové zprávě , že předpokládaný návrh nebude mít výrazné dopady na podnikatelské prostředí . ps2017-087-04-003-332.u9.p20.s3
Podle odhadů Hospodářské komory by náklady zaměstnavatelů vzrostly minimálně o 28 miliard korun , což považujeme za poměrně výrazný dopad . ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s1
Předložený návrh novely zákona neřeší postavení malých a středních podniků , které by se musely vyrovnat se zvýšením nákladů souvisejících s prodloužením nároku na dovolenou svých zaměstnanců . ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s2
Ve stávající ekonomické situaci , která je provázena citelným nedostatkem pracovníků a značným objemem zakázek , považujeme za nevhodné direktivně omezovat odpracovanou dobu zaměstnanců . ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s3
Přestože řada firem ve mzdové sféře pětitýdenní dovolenou již uplatňuje , 34 , 4 % v roce 2016 podle průzkumu firmy TREXIMA , zejména u malých a středních firem mohou existovat relevantní důvody pro kratší dovolenou . ps2017-087-04-003-332.u9.p21.s4
Prodloužení dovolené by se mohlo projevit krácením peněžních i nepeněžních benefitů pro zaměstnance těchto firem , protože tyto firmy se budou snažit tlumit negativní dopady na jejich náklady . " ps2017-087-04-003-332.u9.p22.s1
To byla tedy stanoviska klíčových partnerů , kteří by se měli do podobných diskusí zapojovat . ps2017-087-04-003-332.u9.p22.s2
Já vám ještě jednou zopakuji , že tato stanoviska pocházejí z let 2018 , 2019 a absolutně nereflektují stávající katastrofickou situaci , ve které se české firmy dnes nacházejí . ps2017-087-04-003-332.u9.p23.s1
Pokud se budu věnovat zákonné době dovolené , tak mi ještě dovolte další přehled , který popisuje , jak se k dovolené přistupuje v různých zemích Evropské unie . ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s1
Délka placené dovolené je upravena Úmluvou Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené z roku 1970 . ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s2
Tato úmluva upravuje základní principy úpravy placené dovolené . ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s3
Minimální délka placené dovolené je tři týdny za rok , může být stanovena minimální doba práce nutná pro vznik nároku na dovolenou . ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s4
Osoba čerpající dovolenou má nárok na svoji normální nebo průměrnou mzdu včetně odpovídající peněžité náhrady jakékoli části mzdy , která je vyplácena v naturáliích a která není trvalou platbou náležející dotyčné osobě nezávisle na tom , zda je na dovolené , či nikoliv . ps2017-087-04-003-332.u9.p24.s5
Rozdělení dovolené na části je možné a nároku na dovolenou se nelze vzdát . ps2017-087-04-003-332.u9.p25.s1
Jaká je úprava na úrovni Evropské unie ? ps2017-087-04-003-332.u9.p25.s2
V Listině základních práv Evropské unie je v článku 31 zakotveno , že každý pracovník má právo na stanovení maximální přípustné pracovní doby , na denní a týdenní odpočinek a na každoroční placenou dovolenou . ps2017-087-04-003-332.u9.p25.s3
V oblasti regulace pracovní doby a dovolené , to je pracovních podmínek , sdílejí členské státy kompetenci s Evropskou unií ve smyslu článku 153 Smlouvy o fungování Evropské unie . ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s1
Konkrétní úprava placené dovolené je stanovena ve směrnici Evropského parlamentu a Rady o některých aspektech úpravy právní doby . ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s2
Článek 7 směrnice stanoví , že - za prvé - členské státy přijmou nezbytná opatření , aby měl každý pracovník nárok na placenou dovolenou za kalendářní rok v trvání nejméně čtyř týdnů v souladu s podmínkami pro získání a přiznávání této dovolené stanovené vnitrostátními právními předpisy nebo zvyklostmi . ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s3
Za druhé , minimální dobu placené dovolené za kalendářní rok nelze nahradit finanční náhradou s výjimkou případů ukončení pracovního poměru . ps2017-087-04-003-332.u9.p26.s4
Z těchto všech informací vyplývá to , co už bylo řečeno v jednom z komentářů , že stávající úprava dovolené v České republice nemá problém s právy Evropské unie . ps2017-087-04-003-332.u9.p27.s1
Úprava délky a hrazení dovolené v členských zemích Evropské unie : směrnice stanovuje minimální délku placené dovolené , umožňuje však členským státům stanovit delší minimální dobu placené dovolené , popřípadě umožnit zaměstnavatelům poskytovat delší dobu placené dovolené na základě kolektivních i individuálních dohod se zaměstnanci . ps2017-087-04-003-332.u9.p27.s2
Opět záležitost , se kterou je české pracovní právo ve shodě . ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s1
Které země v Evropě mají dovolenou delší než 20 dnů : 22 dnů Portugalsko , 24 dnů Belgie , Německo , 25 dnů Dánsko , Francie , Lucembursko , Švédsko , 28 dnů Estonsko , Spojené království , 30 dnů Španělsko , Rakousko , Finsko . ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s2
Je to necelá polovina států Evropské unie , nicméně tento stručný přehled nám asi neumožní nahlédnout do celé hloubky pracovněprávních vztahů v jednotlivých zemích , abychom si zkontrolovali , zda navýšení dovolené není na druhé straně kompenzováno nevýhodou pro zaměstnance v nějaké jiné oblasti . ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s3
Maďarsko navyšuje počet dnů dovolené v závislosti na počtu odpracovaných let . ps2017-087-04-003-332.u9.p28.s4
Pro pracovníky nad 25 let věku se základní doba dovolené 20 dnů navyšuje o jeden den , nad 28 let o dva dny , nad 31 let o tři dny , pro pracovníky do 45 let o další jeden den za každé dva roky a pro pracovníky nad 45 let o 10 pracovních dnů . ps2017-087-04-003-332.u9.p29.s1
Stanovení výše placené dovolené : odměnu za placenou dovolenou vyplácí zaměstnavatel . ps2017-087-04-003-332.u9.p29.s2
Jedná se o volno , které poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci a zákonná úprava stanoví pouze minimální parametry . ps2017-087-04-003-332.u9.p29.s3
Členské země EU ve svých legislativních úpravách používají pro stanovení výše odměny za placenou dovolenou termíny jako zaměstnancova průměrná mzda , běžná týdenní sazba nebo průměrná měsíční odměna . ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s1
Směrnice nespecifikuje jednotlivé složky odměny za práci , které se do výpočtu odměny započítávají . ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s2
K tomu se vyjádřil Soudní dvůr Evropské unie , který ve svém rozhodnutí Williams stanovil , že zaměstnanec má právo nejenom na základní plat , ale také na všechny složky odměny za práci , které s výkonem práce souvisí a které jsou zahrnuty do výpočtu jeho celkové odměny . ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s3
Zákonná úprava v Německu , Irsku , Francii a Maďarsku přímo stanoví , že zaměstnanec má právo na zahrnutí pevné i variabilní složky platu , a úprava v Belgii , Francii a ve Švédsku stanoví , že má právo také na pobírání jiných benefitů . ps2017-087-04-003-332.u9.p30.s4
V Polsku jsou tyto benefity zahrnuty do výpočtu , jestliže se vypočtená odměna za dovolenou výrazně odlišuje od běžného příjmu . ps2017-087-04-003-332.u9.p31.s1
Pokud jde o stanovení období , ze kterého se vypočítává odměna za placenou dovolenou ve formě průměru , Belgie , Francie , Švédsko a Polsko vypočítávají tento průměr za období 12 předcházejících měsíců . ps2017-087-04-003-332.u9.p31.s2
V Německu se vypočítává odměna za období 13 týdnů , v Lucembursku , Maďarsku , Polsku , Rumunsku za období tří měsíců . ps2017-087-04-003-332.u9.p31.s3
V Bulharsku je odměna stanovena na základě mzdy vyplacené v předchozím měsíci . ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s1
To byly tedy informace o tom , jak na dovolenou nahlíží evropské právo . ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s2
U nás je , ještě jednou zopakuji , současný stav takový , že pět týdnů dovolené poskytují jen některé firmy . ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s3
Nárok na vyšší výměru dovolené mají někteří zaměstnanci danou zákonem a jsou to především učitelé a akademičtí pracovníci vysokých škol . ps2017-087-04-003-332.u9.p32.s4
Pět týdnů mají ti , jejichž odměňování je závislé na státním rozpočtu , konkrétně jsou definováni v § 109 odst . 3 , a jsou to zaměstnanci státu , územních samosprávných celků , státních fondů , některých příspěvkových organizací státu a zaměstnanci regionálních rad regionů soudržnosti . ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s1
Obhájci návrhu zákona upozorňují , že současná právní úprava některé zaměstnance poškozuje , ale je potřeba upozornit , že máme skutečně volný pracovní trh , na kterém různí zaměstnavatelé v místě i čase přicházejí s nabídkou různé mzdy a dalších benefitů . ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s2
Je na svobodné vůli každého uchazeče o zaměstnání , jaké formě odměny dá přednost . ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s3
Konkrétním příkladem v rozdílu odměňování může být například mzdová hladina v hlavním městě a zbytku republiky . ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s4
Budeme mít příště tendence srovnávat tyto hladiny mezd a stanovovat mzdové tabulky pro celou republiku ? ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s5
Tyto pokusy o rovnost v oblasti odměn , a já nabídku volných placených dní za odměnu považuji , patří spíše do rovnostářského socialistického světa . ps2017-087-04-003-332.u9.p33.s6
Já už jsem si v tomto světě své užil a vracet se do něj rozhodně nechci . ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s1
Pokud někdo mluví o pěti týdnech dovolené pro všechny , je potřeba také zmínit velmi početnou skupinu živnostníků . ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s2
Tito lidé slovo dovolená neznají a na každý den svého volna si musejí vytvořit vlastní rezervu . ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s3
Pokud tedy navrhovatelé touží po stejných podmínkách pro všechny , měli by jako součást materiálu , který projednáváme , navrhnout daňový bonus , který by tuto výhodu garantoval pro ty , kteří v zaměstnaneckém poměru nejsou . ps2017-087-04-003-332.u9.p34.s4
To je dotažení argumentace ad absurdum . ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s1
Ačkoli se mnohým zdá , že schvalování dalších státních svátků či prodlužování dovolené je skrz naskrz pozitivní věc hodná podpory , je potřeba upozornit , že je tady velká skupina obyvatel naší země , kteří takový pohled nemají . ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s2
Tato skupina je tvořena podnikateli , či chcete - li , zaměstnavateli . ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s3
Rok má zhruba 250 pracovních dnů , a pokud bychom přistoupili na novelizaci zákona , tedy 25 dní dovolené , můžeme zjednodušeně říci , že každá firma a podnikatel bude potřebovat na každých deset lidí zapojených v pracovní činnosti jednoho , který bude vykrývat dovolené těch ostatních . ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s4
To je jasná matematika . ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s5
Hospodářská komora vyčíslila dopad rozšíření dovolené na podnikatelský sektor někdy v roce 2018 na 28 miliard korun . ps2017-087-04-003-332.u9.p35.s6
Celý tento náklad jde na úkor zaměstnavatelů bez jakéhokoli bonusu a přímo poškozuje jejich konkurenceschopnost v evropském i světovém měřítku . ps2017-087-04-003-332.u9.p36.s1
A co je nejhorší , tento návrh skutečně přichází v době , kdy je díky koronavirové krizi podnikatelský sektor v nejhorší situaci od roku 1989 . ps2017-087-04-003-332.u9.p36.s2
Přichází v době , kdy se státní finance řítí do kdysi nepředstavitelných deficitů , a nahlas se mluví o blížící se situaci , kdy bude třeba šlápnout na dluhovou brzdu . ps2017-087-04-003-332.u9.p36.s3
Odložení platnosti projednávané změny zákona o rok je v této situaci pouhým alibistickým gestem . ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s1
Peníze se nerodí ani na ministerstvu , ani na poště , ani v bankomatu . ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s2
Každá koruna mzdového nákladu v privátním sektoru musí být podložena prací a podnikatelským úsilím . ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s3
Nekomplikujme prosím podnikatelům práci podobnými změnami zákonů . ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s4
Nechte prosím ty , kteří toto úsilí denně vydávají , aby sami rozhodli , ke kterému z bonusů se při tvorbě své personální strategie a strategie odměňování přikloní . ps2017-087-04-003-332.u9.p37.s5
Dámy a pánové , děkuji za pozornost . ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s2
Budeme pokračovat v rozpravě . ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s3
Další je přihlášena paní poslankyně Gajdůšková , připraví se pan poslanec Bauer . ps2017-087-04-003-332.u10.p1.s4
Prosím , paní poslankyně . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající , vážená vládo , paní poslankyně , páni poslanci . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s2
Vnímám určitě současnou situaci ve firmách , v podnikatelském sektoru , která není jednoduchá . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s3
Ale když dovolíte , dívám se jako sociální demokratka na tyto záležitosti většinově z pohledu zaměstnanců . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s4
Z pohledu zaměstnanců návrh na prodloužení dovolené na zotavenou na pět týdnů je pozitivní . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s5
Sociální demokracie usiluje o prodloužení dovolené již dlouhodobě a já jsem opravdu ráda , že zde tento návrh máme . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s6
My jsme ho nepředložili jenom proto , že na něm dosud nebyla ani koaliční shoda , ani shoda tripartitních partnerů . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s7
Nicméně jako sociální demokracie dlouhodobě , tak také odboráři volají dlouhodobě po tom , aby byla další dovolená přiznána všem zaměstnancům . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s8
Veřejná správa , například včetně nemocnic , pět týdnů dovolené už mají . ps2017-087-04-003-332.u11.p1.s9
Nakonec pan kolega Beitl to tady vyjmenoval všechno přesně . ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s1
Jsem přesvědčena o tom , že ti , kteří ale stojí někde u pásu , u výrobních linek , dělají rukama monotónní práci nebo pracují ve ztížených podmínkách , ti , kteří pracují ve službách a tuto výhodu nemají , potřebují možná odpočinek ještě více než ta sféra , která již pět týdnů přiznáno má . ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s2
Potřebují prostě na chvíli vypnout . ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s3
Odpovědný zaměstnavatel , tak jako kdysi pan Baťa , si uvědomuje , že člověk , který je v pohodě , který je odpočinutý , je tím nejcennějším pracovníkem , tím zaměstnancem , kterého ve firmě má . ps2017-087-04-003-332.u11.p2.s4
Je pro firmu daleko cennějším a je tím , který mu jeho prosperitu zajistí . ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s1
A to platí , kolegyně a kolegové , o zkracování fondu pracovní doby obecně . ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s2
Jsou analýzy , že většina zaměstnanců , samozřejmě mimo těch , kteří pracují v úkole , že většina zaměstnanců v časové mzdě i za šest hodin práce udělá téměř stejný výkon jako za dnešních osm a půl hodiny . ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s3
Musíme vědět , musíme si uvědomit , pokud se dokážeme podívat trošku do budoucnosti , že přerozdělení práce je řešení , které dříve nebo později budeme muset přijmout . ps2017-087-04-003-332.u11.p3.s4
Vyžaduje si to digitalizace , změny trhu práce , překotný vývoj technologií . ps2017-087-04-003-332.u11.p4.s1
Dlouhodobým cílem , řešením zachování sociální soudržnosti , ale i toho , čemu se říká work - life balance , tedy slaďování rodinného a pracovního života , řešení situací v rodinách , tedy vyšší kvality života , je podle mě snížení fondu pracovní doby na 30 hodin týdně .