|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-03 ps2017-087-02-007-904 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 4 a 5 /tisk 1008 a 1009/

Date2021-03-03
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/904
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087071.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 377 • previousnext

ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s1 Tady se opravdu objeví nová skupina, nová obrovská množina komplikací, která ale ve výsledku, i kdybychom ji překonali, nepřinese ten kýžený efekt, nepřinese zlepšení, které by odpovídalo vynaloženým nákladům.
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s2 Proto jsme přišli s řešením, které je odlišné, které vychází, a to je důležité, z dobrých zkušeností celé řady úřadů, kde se dneska dokázali vypořádat s tím, jak funguje stavební povolování, kde na to nepotřebují jako v Praze několik stovek dnů, ale kde jsou schopni opravdu od podání žádosti do rozhodnutí to absolvovat třeba za 60 nebo 90 dnů.
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s3 Ano, existují takové stavební úřady a vyznačují se tím, že dokázaly v rámci své organizace, stávajícího zákona, sladit vnitřní procesy tak, aby to fungovalo lépe, aby se příslušní úředníci městského úřadu, kteří mají na starosti životní prostředí, dostali do úzkého kontaktu s pracovníkem stavebního úřadu a spolu s ním se podíleli na tom, co ve výsledku ten úřad opustí.
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s4 Nebyla k tomu potřebná nová legislativa, tohle jak stávající správní řád, tak stavební zákon umožňuje.
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s5 Výsledkem je to, že na druhém konci je spokojený občan, který v řádu správních lhůt vyřešené své záležitosti, je schopen stavět, a navíc se dočká i reálné pomoci těch lidí, kteří tomu rozumějí.
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s6 To je přece kýžená situace, tak to vypadat.
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s7 A místo toho my tady vymýšlíme nový megastavební úřad.
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s1 My tedy ne, bráníme se tomu, aby něco takového vzniklo, a snažíme se navrhnout způsob, jak to zvládnout i bez nového byrokratického aparátu.
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s2 Odpověď spočívá opravdu v tom modelu, o kterém jsem mluvil.
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s3 Zajistit výkon stavebního práva v podobě těch současných, jak obecních stavebních úřadů na městech s rozšířenou působností, tak také těch menších úřadů, které splní podmínky, které v tuto chvíli ministerstvo načrtlo a my se s nim z velké míry ztotožňujeme, případné úpravy by byly záležitostí opravdu kosmetickou.
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s4 Je jasné, že například jednohlavé stavební úřady představují pro výkon stavebního práva reálné limity, protože prostě v okamžiku, kdy ten jeden úředník je nemocný nebo je na dovolené, stavební úřad prostě stojí.
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s5 Tady v tom nalézáme shodu a je možné to udělat tak, aby to fungovalo na stávajících úřadech větších, a fungovalo to dobře, s důležitou místní znalostí a bez rozvrácení současných vazeb i odborných v rámci pracovních týmů.
ps2017-087-02-007-904.u4.p12.s1 Zároveň spoléháme na to, a z toho vycházejí všechny ty tři návrhy, to je společný jmenovatel, že se v této Sněmovně podařilo schválit legislativu pro digitalizaci stavebního řízení jako důležité a nezbytné podmínky pro to, abychom se dostali do 21. století.
ps2017-087-02-007-904.u4.p12.s2 Princip velmi rychle popíšu, protože je důležitý pro to, jak by fungoval náš model představený v komplexním pozměňovacím návrhu.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s1 V okamžiku, kdy budete mít v ruce digitální nástroj, projektant či stavebník ukládá projektovou dokumentaci v elektronické podobě do datového úložiště.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s2 Zároveň svoji žádost prostřednictvím portálu stavebníka umisťuje do systému.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s3 Důležitá věc pro důležité zjednodušení - mnoho lidí si dnes stěžuje na to, že v Třebíči trochu jiný postup, trochu jiný formulář, než ve Frýdku-Místku.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s4 V okamžiku, kdy ale všude funguje jedna platforma, jeden portál stavebníka, tak tyhle metodické záležitosti samy o sobě jsou jednotné.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s5 Samozřejmě že to samo o sobě nevyřeší všechny problémy, ale výrazně zjednodušuje v tuhle chvíli odpovědi mnoha lidí na to, co je trápí - prostě jednotné prostředí, a co je důležité, sledování lhůt nejenom pro stavebníka, ale pochopitelně i pro každého z úředníků, kteří se k tomu budou vyjadřovat.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s6 To zásadně mění práci samotných stavebních úřadů.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s7 Měli jsme možnost to opravdu vidět v praxi v některých státech světa.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s8 Debatovali jsme s českými architekty, kteří v takovém systému připravovali na dálku stavbu ve Spojených státech amerických nebo ve Finsku a upozorňovali nás na to, kde jsou úskalí a kde to funguje dobře.
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s9 Ale shodovali se na jednom: taková forma umožňuje daleko lepší a transparentnější kontrolu veřejné správy a odbourává úplně zbytečné byrokratické aparáty.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s1 Pro tento model nastavujeme další důležitou možnost, protože dobře víme - a ani komplexní pozměňovací návrh pana kolegy Kolovratníka, ani vládní návrh přece nemůže vyřešit a nevyřeší možné kolize s chráněnými veřejnými zájmy.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s2 Nemůže vyřešit to, kdy se ten projekt ocitne v konfliktu mezi hygienou a mezi hasiči, s životním prostředím a mezi hasiči nebo mezi kterýmkoli jiným dotčeným orgánem.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s3 Pokud chceme takové problémy vyřešit, tak zkušenost z jiných států říká: musíte přivést ty odpovědné úředníky k jednomu stolu a hledat podmínky, které by umožnily výstavbu takového záměru, nebo třeba neumožnily, pokud to opravdu nejde.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s4 Ale klíčová věc, ve které mimochodem v našem návrhu dostávají klíčovou roli obce a města, tedy samosprávy, protože ty jsou automaticky účastníky dohodovacích řízení.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s5 To je jedna z důležitých rovin prvků posilování samospráv v tom vyjednávání a rozhodně prvek, který je velmi důležitý, tak přesně do toho celého procesu v okamžiku, kdy se tu ten konflikt objeví, zapojujeme takové jednání, kde na konci mají být splnitelné podmínky a kde na konci je nějaká dohoda všech klíčových partnerů pro příslušné stavební povolení.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s6 Věc opravdu velmi důležitá.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s7 To ani jeden z dalších návrhů nezahrnuje, a přitom víme ze zkušenosti, že pokud se opravdu mají překonat problémy, tak dneska se stejně v těch úřadech o něco podobného pokoušejí.
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s8 Tady to zakomponováváme do toho procesu.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s1 Tady zazněla výtka, že prodlužujeme lhůty.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s2 To můžu prokazatelně odmítnout - my děláme to, že ve vztahu k zjednodušení života stavebníků do lhůty můžeme zahrnout i pořizování vyjádření správců sítí, ale i právě zmíněné dohodovací řízení a všechny kroky, které vedou k úspěchu.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s3 Takže to je i v tomto směru transparentnější a říkáme prostě a jednoduše lidem pravdivěji, jak dlouhá ta doba může být, protože v okamžiku, kdy dáte za úkol malému stavebníkovi, který chce postavit garáž, že si sám nejdřív oběhat všechno, tak ho můžete odepsat klidně na dva, na tři měsíce.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s4 Budete mít výhodu, že se to nezapočte do délky, ale v životě toho dotyčného to bude mít prostě stejný efekt, bohužel neblahý.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s5 To řešení, s kterým přicházíme my, je, že pokud vy jako stavebník, který jste s tím nikdy nepřišel do kontaktu, je to třeba vaše první stavba, tak všechny ty další kroky za vás může udělat stavební úřad.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s6 Nemusí, pokud si vyberete jinou cestu.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s7 Ale tak jako v jiných státech se můžete v tomto směru jedním kliknutím přihlásit k tomu řešení, podat to, a ty další kroky pak realizuje příslušný stavební úřad díky tomu nástroji, který v portálu stavebníka.
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s8 Konkrétní praktické řešení, které vychází z reality dobře fungujících stavebních úřadů.
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s1 Výsledek, který garantujeme, je, že bychom se v průměru dostali na 90 dnů u jednoduchých staveb a u těch složitějších na 120 dnů.
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s2 Dokonce u těch nejjednodušších bychom byli schopni zvládnout vydání stavebního povolení za 60 dnů.
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s3 Zároveň zjednodušujeme díky tomu procesu všechny další kroky.
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s4 Nepotřebujeme žádné další směrnice, nové úřední budovy, kanceláře, auta, další úředníky v režimu zákona o státní službě, ale jsme schopni lepší organizací si vystačit se současným modelem, který celou řadu důležitých výhod.
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s1 To, co pokládáme za důležité, je v tomto směru také jasné rozdělení pravomocí v oblasti samotného územního plánování - další důležitá kapitola.
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s2 Tady jsme se rozhodli několika konkrétními kroky posílit samosprávy a zároveň významně urychlit, zkrátit i lhůty.
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s3 Pro jednoduché změny územních plánů zachováváme zkrácené lhůty.
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s4 Budete-li se dneska bavit s praktikujícími starosty, hejtmany, tak vám odpovědí, že tohle je důležitá věc v okamžiku, kdy potřebují udělat jednu dílčí změnu, třeba v tom, aby mohli stavět školu tam, kde třeba do doby byl jenom statek a byla tam průmyslová zóna, tak je tohle změna, která významně přispěje k tomu, že se vypořádají s klíčovým úkolem obce a s klíčovými problémy lidí.
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s5 Nechceme zbytečnou byrokracii, chceme v tomto směru fungující režim, jednoduchou cestu.
ps2017-087-02-007-904.u4.p18.s1 Další důležitá a významná věc je, abychom se na základě i debat s velkými městy dobrali toho, že budeme schopni zajistit na základě jejich požadavků rychlejší pořizování složitých územních plánů za cenu jejich vlastní silnější motivace v podobě zřizovaných organizací, které to mají samy ve svém statutu, věnují se tomu a věnují se tomu velmi dobře.
ps2017-087-02-007-904.u4.p18.s2 Samozřejmě že by bylo možné, a ještě bude prostor věnovat se v detailu jednotlivým krokům, a věřím, že hlasování proběhne jakkoli, bude základem pro další projednávání jeden, nebo druhý, tak že nás čeká složitá debata.
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s1 si tady dovolím ten vstup, základní přehled o změnách stavebního zákona ukončit.
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s2 Mnohokrát děkuji za pozornost.
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s3 Věřím, že se ještě k věcné debatě vrátíme.
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s4 Co pokládáme opravdu za důležité: zajistit české veřejnosti v širokém spektru od malých stavebníků po velké developery jednodušší, rychlejší a transparentní stavební řízení, které nebude vytvářet nové zbytečné úřady, ale poradí si s tím, co nám všem leží na srdci, aby vyjmenované stavby, dopravní stavby a podobně mohly být projednány na specializovaném stavebním úřadě, který na to bude dobře odborně vybaven a bude možné to zvládnout rychle.
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s5 Mnohokrát děkuji za pozornost.
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s2 To byla přednostní práva.
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s3 Pokud se již nikdo s dalším přednostním právem nehlásí, tak bych se asi posunul k běžné části rozpravy, protože nemám za to, že by Sněmovna byla teď v takovém počtu, abychom mohli cokoli procedurálně hlasovat.
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s4 Takže bych dal slovo paní poslankyni Maříkové a připraví se pan poslanec Čižinský.
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s5 Prosím.
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, jelikož máme sloučenou rozpravu, budu hovořit k oběma sněmovním tiskům.
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s3 Vládní návrh stavebního zákona, sněmovní tisk 1008, ve svém navrhovaném znění nerozlišuje výši pokut pro fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby v případě dopuštění se přestupku.
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s4 Je však velmi důležité, o jakou osobu se jedná.
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s5 Pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě, v § 300, přestupky osob, zmírňuje dikci zákona v tom smyslu, aby zohledňoval povahu osoby, jíž se ukládá sankce - tedy u fyzické osoby aby byly zohledněny její osobní poměry, zejména ve smyslu její celkové finanční situace, a to z důvodu, že nepovažujeme za vhodné ukládat fyzickým osobám podobně vysoké sankce jako právnickým osobám s dostatečným finančním zázemím.
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s1 Horní hranice pokut jsou v návrhu zákona oproti stávajícímu stavu zvýšeny na dvojnásobek.
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s2 V mnoha případech tak může být uložena pokuta pro danou fyzickou osobu zcela likvidační a uvrhnout takového stavebníka do neřešitelné situace.
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s3 Taktéž vzhledem k výchovnému působení trestů je žádoucí, aby stavebník adekvátně pocítil sílu trestu, což je u fyzické či právnické osoby diametrálně rozdílné.
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s4 Je žádoucí určit druh správního trestu a stanovit jeho výši podnikající fyzické osobě i právnické osobě s ohledem na to, jakou konkrétní činnost taková osoba vykonává, zejména proto, že předmět její činnosti může být stavebnictví velmi vzdálený.
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s5 Podle § 15 zákona č. 250/2016 Sb. se k odpovědnosti fyzické osoby za přestupek vyžaduje zavinění.
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s6 Lze tedy předpokládat, že daná osoba nemá takové praktické zkušenosti ve složité problematice stavebního řízení, a je třeba to zohlednit při udělování sankce v takovém řízení.
ps2017-087-02-007-904.u6.p3.s1 Žádám vás tedy o podporu pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě, jelikož nelze a priori počítat s dostatečnou mírou diferenciace mezi pachateli správních přestupků jako právnických osob a osob samostatně výdělečně činných na jedné straně a fyzických osob na straně druhé pouhou obecnou aplikací zákona č. 250/2016 Sb.
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s1 Ke sněmovnímu tisku 1009, ke kterému máme sloučenou rozpravu: vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, stanoví velmi vysoké správní poplatky.
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s2 se opět k tomu pozměňovacímu návrhu přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s3 Stavební řízení je samo o sobě velmi administrativně náročné.
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s4 S těmito vysokými poplatky v žádném případě nelze zlepšovat podíl správních poplatků na celkových nákladech státní správy při výkonu stavebního práva.
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s5 Podíl správních poplatků a pokut na celkových nákladech osciluje v průměru 46,3 % v roce 2015, přes 57,1 % v roce 2016 a 42 % v roce 2017.
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s6 Návrh zákona nemůže počítat s větší mírou pokrytí celkových nákladů, jelikož stavebníci by mohli toto zvýšení vnímat jako další překážku v již tak náročném stavebním řízení.
ps2017-087-02-007-904.u6.p5.s1 Pozměňovací návrh, který předkládám se skupinou poslanců, proto navrhuje snížit některé poplatky pro nejobvyklejší typy trvalého bydlení nebo běžného rekreačního bydlení.
ps2017-087-02-007-904.u6.p5.s2 Jde vlastně o podporu běžných občanů a jejich rodin při zjištění nebo úpravě jejich bydlení.
ps2017-087-02-007-904.u6.p5.s3 Snížení těchto poplatků lze chápat jako snížení překážek při realizaci rodinného bydlení a usnadnění realizace takových staveb s konečným důsledkem zvýšení počtu staveb rodinného bydlení.
ps2017-087-02-007-904.u6.p6.s1 K oběma pozměňovacím návrhům se pak přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-087-02-007-904.u6.p6.s2 Děkuji.
ps2017-087-02-007-904.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-02-007-904.u7.p1.s2 A nyní prosím pana poslance Čižinského a připraví se paní poslankyně Balcarová.
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s2 Dámy a pánové, projednáváme stavební zákon a stavební řízení je prostě přirozeně konfliktní řízení.
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s3 Ne každý je nadšený, že v jeho okolí se něco stavět.
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s4 Proto je potřeba velmi dbát na vyváženost, protože stavební investor, obec, stát, památková péče, ochrana přírody, sousedé - to jsou všechno zájmy, které do stavebního řízení vstupují.
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s5 Vyváženost nakonec vlastně vždycky garantují soudy - nakonec se vždycky proces, který je nevyvážený, dostane před soud.
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s6 Nakonec správní soudy v tomto případě, konečně nejvyšší autoritou je
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s7 Nejvyšší správní soud, nakonec posoudí to, co my tady ve Sněmovně vytvoříme, a rozhodne.
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s1 Ten proces, jak to probíhá, nemusí u všech vzbuzovat nějaké nadšení, ale musí respektovat práva všech zúčastněných.
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s2 Musí respektovat ústavou zaručená práva.
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s3 Musí zaručovat procesní práva.
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s4 Musí zaručovat právo na ochranu životního prostředí.
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s5 Musí zaručovat právo na ochranu kulturního dědictví.
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s6 *
ps2017-087-02-007-904.u8.p3.s1 Tady skutečně proces přijímání tohoto zákona je velmi pochybný.
ps2017-087-02-007-904.u8.p3.s2 Je to proces, který probíhá tak, jak by tak složitý zákon být přijímán nikdy neměl.

Text viewDownload CoNNL-U