ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s1
| Tady se opravdu objeví nová skupina, nová obrovská množina komplikací, která ale ve výsledku, i kdybychom ji překonali, nepřinese ten kýžený efekt, nepřinese zlepšení, které by odpovídalo vynaloženým nákladům. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s2
| Proto jsme přišli s řešením, které je odlišné, které vychází, a to je důležité, z dobrých zkušeností celé řady úřadů, kde se dneska dokázali vypořádat s tím, jak funguje stavební povolování, kde na to nepotřebují jako v Praze několik stovek dnů, ale kde jsou schopni opravdu od podání žádosti do rozhodnutí to absolvovat třeba za 60 nebo 90 dnů. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s3
| Ano, existují takové stavební úřady a vyznačují se tím, že dokázaly v rámci své organizace, stávajícího zákona, sladit vnitřní procesy tak, aby to fungovalo lépe, aby se příslušní úředníci městského úřadu, kteří mají na starosti životní prostředí, dostali do úzkého kontaktu s pracovníkem stavebního úřadu a spolu s ním se podíleli na tom, co ve výsledku ten úřad opustí. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s4
| Nebyla k tomu potřebná nová legislativa, tohle jak stávající správní řád, tak stavební zákon umožňuje. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s5
| Výsledkem je to, že na druhém konci je spokojený občan, který má v řádu správních lhůt vyřešené své záležitosti, je schopen stavět, a navíc se dočká i reálné pomoci těch lidí, kteří tomu rozumějí. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s6
| To je přece kýžená situace, tak to má vypadat. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p10.s7
| A místo toho my tady vymýšlíme nový megastavební úřad. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s1
| My tedy ne, bráníme se tomu, aby něco takového vzniklo, a snažíme se navrhnout způsob, jak to zvládnout i bez nového byrokratického aparátu. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s2
| Odpověď spočívá opravdu v tom modelu, o kterém jsem mluvil. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s3
| Zajistit výkon stavebního práva v podobě těch současných, jak obecních stavebních úřadů na městech s rozšířenou působností, tak také těch menších úřadů, které splní podmínky, které už v tuto chvíli ministerstvo načrtlo a my se s nim z velké míry ztotožňujeme, případné úpravy by byly záležitostí opravdu kosmetickou. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s4
| Je jasné, že například jednohlavé stavební úřady představují pro výkon stavebního práva reálné limity, protože prostě v okamžiku, kdy ten jeden úředník je nemocný nebo je na dovolené, stavební úřad prostě stojí. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p11.s5
| Tady v tom nalézáme shodu a je možné to udělat tak, aby to fungovalo na stávajících úřadech větších, a fungovalo to dobře, s důležitou místní znalostí a bez rozvrácení současných vazeb i odborných v rámci pracovních týmů. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p12.s1
| Zároveň spoléháme na to, a z toho vycházejí všechny ty tři návrhy, to je společný jmenovatel, že se v této Sněmovně podařilo schválit legislativu pro digitalizaci stavebního řízení jako důležité a nezbytné podmínky pro to, abychom se dostali do 21. století. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p12.s2
| Princip velmi rychle popíšu, protože je důležitý pro to, jak by fungoval náš model představený v komplexním pozměňovacím návrhu. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s1
| V okamžiku, kdy budete mít v ruce digitální nástroj, projektant či stavebník ukládá projektovou dokumentaci v elektronické podobě do datového úložiště. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s2
| Zároveň svoji žádost prostřednictvím portálu stavebníka umisťuje do systému. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s3
| Důležitá věc už pro důležité zjednodušení - mnoho lidí si dnes stěžuje na to, že v Třebíči má trochu jiný postup, trochu jiný formulář, než ve Frýdku-Místku. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s4
| V okamžiku, kdy ale všude funguje jedna platforma, jeden portál stavebníka, tak tyhle metodické záležitosti samy o sobě jsou jednotné. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s5
| Samozřejmě že to samo o sobě nevyřeší všechny problémy, ale výrazně zjednodušuje v tuhle chvíli odpovědi mnoha lidí na to, co je trápí - prostě jednotné prostředí, a co je důležité, sledování lhůt nejenom pro stavebníka, ale pochopitelně i pro každého z úředníků, kteří se k tomu budou vyjadřovat. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s6
| To zásadně mění práci samotných stavebních úřadů. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s7
| Měli jsme možnost to opravdu vidět v praxi v některých státech světa. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s8
| Debatovali jsme s českými architekty, kteří v takovém systému připravovali na dálku stavbu ve Spojených státech amerických nebo ve Finsku a upozorňovali nás na to, kde jsou úskalí a kde to funguje dobře. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p13.s9
| Ale shodovali se na jednom: taková forma umožňuje daleko lepší a transparentnější kontrolu veřejné správy a odbourává úplně zbytečné byrokratické aparáty. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s1
| Pro tento model nastavujeme další důležitou možnost, protože dobře víme - a ani komplexní pozměňovací návrh pana kolegy Kolovratníka, ani vládní návrh přece nemůže vyřešit a nevyřeší možné kolize s chráněnými veřejnými zájmy. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s2
| Nemůže vyřešit to, kdy se ten projekt ocitne v konfliktu mezi hygienou a mezi hasiči, s životním prostředím a mezi hasiči nebo mezi kterýmkoli jiným dotčeným orgánem. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s3
| Pokud chceme takové problémy vyřešit, tak zkušenost z jiných států říká: musíte přivést ty odpovědné úředníky k jednomu stolu a hledat podmínky, které by umožnily výstavbu takového záměru, nebo třeba neumožnily, pokud to opravdu nejde. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s4
| Ale klíčová věc, ve které mimochodem v našem návrhu dostávají klíčovou roli obce a města, tedy samosprávy, protože ty jsou automaticky účastníky dohodovacích řízení. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s5
| To je jedna z důležitých rovin prvků posilování samospráv v tom vyjednávání a rozhodně prvek, který je velmi důležitý, tak přesně do toho celého procesu v okamžiku, kdy se tu ten konflikt objeví, zapojujeme takové jednání, kde na konci mají být splnitelné podmínky a kde na konci je nějaká dohoda všech klíčových partnerů pro příslušné stavební povolení. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s6
| Věc opravdu velmi důležitá. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s7
| To ani jeden z dalších návrhů nezahrnuje, a přitom víme ze zkušenosti, že pokud se opravdu mají překonat problémy, tak dneska se stejně v těch úřadech o něco podobného pokoušejí. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p14.s8
| Tady to zakomponováváme do toho procesu. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s1
| Tady zazněla výtka, že prodlužujeme lhůty. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s2
| To můžu prokazatelně odmítnout - my děláme to, že ve vztahu k zjednodušení života stavebníků do té lhůty můžeme zahrnout i pořizování vyjádření správců sítí, ale i právě zmíněné dohodovací řízení a všechny kroky, které vedou k úspěchu. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s3
| Takže to je i v tomto směru transparentnější a říkáme prostě a jednoduše lidem pravdivěji, jak dlouhá ta doba může být, protože v okamžiku, kdy dáte za úkol malému stavebníkovi, který chce postavit garáž, že si má sám nejdřív oběhat všechno, tak ho můžete odepsat klidně na dva, na tři měsíce. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s4
| Budete mít výhodu, že se to nezapočte do té délky, ale v životě toho dotyčného to bude mít prostě stejný efekt, bohužel neblahý. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s5
| To řešení, s kterým přicházíme my, je, že pokud vy jako stavebník, který jste s tím nikdy nepřišel do kontaktu, je to třeba vaše první stavba, tak všechny ty další kroky za vás může udělat stavební úřad. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s6
| Nemusí, pokud si vyberete jinou cestu. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s7
| Ale tak jako v jiných státech se můžete v tomto směru jedním kliknutím přihlásit k tomu řešení, podat to, a ty další kroky pak realizuje příslušný stavební úřad díky tomu nástroji, který má v portálu stavebníka. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p15.s8
| Konkrétní praktické řešení, které vychází z reality dobře fungujících stavebních úřadů. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s1
| Výsledek, který garantujeme, je, že bychom se v průměru dostali na 90 dnů u jednoduchých staveb a u těch složitějších na 120 dnů. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s2
| Dokonce u těch nejjednodušších bychom byli schopni zvládnout vydání stavebního povolení za 60 dnů. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s3
| Zároveň zjednodušujeme díky tomu procesu všechny další kroky. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p16.s4
| Nepotřebujeme žádné další směrnice, nové úřední budovy, kanceláře, auta, další úředníky v režimu zákona o státní službě, ale jsme schopni lepší organizací si vystačit se současným modelem, který má celou řadu důležitých výhod. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s1
| To, co pokládáme za důležité, je v tomto směru také jasné rozdělení pravomocí v oblasti samotného územního plánování - další důležitá kapitola. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s2
| Tady jsme se rozhodli několika konkrétními kroky posílit samosprávy a zároveň významně urychlit, zkrátit i lhůty. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s3
| Pro jednoduché změny územních plánů zachováváme zkrácené lhůty. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s4
| Budete-li se dneska bavit s praktikujícími starosty, hejtmany, tak vám odpovědí, že tohle je důležitá věc v okamžiku, kdy potřebují udělat jednu dílčí změnu, třeba v tom, aby mohli stavět školu tam, kde třeba do té doby byl jenom statek a byla tam průmyslová zóna, tak je tohle změna, která významně přispěje k tomu, že se vypořádají s klíčovým úkolem obce a s klíčovými problémy lidí. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p17.s5
| Nechceme zbytečnou byrokracii, chceme v tomto směru fungující režim, jednoduchou cestu. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p18.s1
| Další důležitá a významná věc je, abychom se na základě i debat s velkými městy dobrali toho, že budeme schopni zajistit na základě jejich požadavků rychlejší pořizování složitých územních plánů za cenu jejich vlastní silnější motivace v podobě zřizovaných organizací, které to mají samy ve svém statutu, věnují se tomu a věnují se tomu velmi dobře. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p18.s2
| Samozřejmě že by bylo možné, a ještě bude prostor věnovat se v detailu jednotlivým krokům, a věřím, že ať už hlasování proběhne jakkoli, ať už bude základem pro další projednávání jeden, nebo druhý, tak že nás čeká složitá debata. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s1
| Já si tady dovolím ten vstup, základní přehled o změnách stavebního zákona ukončit. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s2
| Mnohokrát děkuji za pozornost. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s3
| Věřím, že se ještě k věcné debatě vrátíme. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s4
| Co pokládáme opravdu za důležité: zajistit české veřejnosti v širokém spektru od malých stavebníků až po velké developery jednodušší, rychlejší a transparentní stavební řízení, které nebude vytvářet nové zbytečné úřady, ale poradí si s tím, co nám všem leží na srdci, aby vyjmenované stavby, dopravní stavby a podobně mohly být projednány na specializovaném stavebním úřadě, který na to bude dobře odborně vybaven a bude možné to zvládnout rychle. |
ps2017-087-02-007-904.u4.p19.s5
| Mnohokrát děkuji za pozornost. |
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s2
| To byla přednostní práva. |
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s3
| Pokud se již nikdo s dalším přednostním právem nehlásí, tak bych se asi posunul k běžné části rozpravy, protože nemám za to, že by Sněmovna byla teď v takovém počtu, abychom mohli cokoli procedurálně hlasovat. |
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s4
| Takže bych dal slovo paní poslankyni Maříkové a připraví se pan poslanec Čižinský. |
ps2017-087-02-007-904.u5.p1.s5
| Prosím. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s2
| Vážené kolegyně a kolegové, jelikož máme sloučenou rozpravu, budu hovořit k oběma sněmovním tiskům. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s3
| Vládní návrh stavebního zákona, sněmovní tisk 1008, ve svém navrhovaném znění nerozlišuje výši pokut pro fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby v případě dopuštění se přestupku. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s4
| Je však velmi důležité, o jakou osobu se jedná. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p1.s5
| Pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě, v § 300, přestupky osob, zmírňuje dikci zákona v tom smyslu, aby zohledňoval povahu osoby, jíž se ukládá sankce - tedy u fyzické osoby aby byly zohledněny její osobní poměry, zejména ve smyslu její celkové finanční situace, a to z důvodu, že nepovažujeme za vhodné ukládat fyzickým osobám podobně vysoké sankce jako právnickým osobám s dostatečným finančním zázemím. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s1
| Horní hranice pokut jsou v návrhu zákona oproti stávajícímu stavu zvýšeny na dvojnásobek. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s2
| V mnoha případech tak může být uložena pokuta pro danou fyzickou osobu zcela likvidační a uvrhnout takového stavebníka do neřešitelné situace. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s3
| Taktéž vzhledem k výchovnému působení trestů je žádoucí, aby stavebník adekvátně pocítil sílu trestu, což je u fyzické či právnické osoby diametrálně rozdílné. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s4
| Je žádoucí určit druh správního trestu a stanovit jeho výši podnikající fyzické osobě i právnické osobě s ohledem na to, jakou konkrétní činnost taková osoba vykonává, zejména proto, že předmět její činnosti může být stavebnictví velmi vzdálený. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s5
| Podle § 15 zákona č. 250/2016 Sb. se k odpovědnosti fyzické osoby za přestupek vyžaduje zavinění. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p2.s6
| Lze tedy předpokládat, že daná osoba nemá takové praktické zkušenosti ve složité problematice stavebního řízení, a je třeba to zohlednit při udělování sankce v takovém řízení. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p3.s1
| Žádám vás tedy o podporu pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě, jelikož nelze a priori počítat s dostatečnou mírou diferenciace mezi pachateli správních přestupků jako právnických osob a osob samostatně výdělečně činných na jedné straně a fyzických osob na straně druhé pouhou obecnou aplikací zákona č. 250/2016 Sb. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s1
| Ke sněmovnímu tisku [1009](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=1009&O=8), ke kterému máme sloučenou rozpravu: vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, stanoví velmi vysoké správní poplatky. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s2
| Já se opět k tomu pozměňovacímu návrhu přihlásím v podrobné rozpravě. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s3
| Stavební řízení už je samo o sobě velmi administrativně náročné. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s4
| S těmito vysokými poplatky v žádném případě nelze zlepšovat podíl správních poplatků na celkových nákladech státní správy při výkonu stavebního práva. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s5
| Podíl správních poplatků a pokut na celkových nákladech osciluje v průměru 46,3 % v roce 2015, přes 57,1 % v roce 2016 a 42 % v roce 2017. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p4.s6
| Návrh zákona nemůže počítat s větší mírou pokrytí celkových nákladů, jelikož stavebníci by mohli toto zvýšení vnímat jako další překážku v již tak náročném stavebním řízení. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p5.s1
| Pozměňovací návrh, který předkládám se skupinou poslanců, proto navrhuje snížit některé poplatky pro nejobvyklejší typy trvalého bydlení nebo běžného rekreačního bydlení. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p5.s2
| Jde vlastně o podporu běžných občanů a jejich rodin při zjištění nebo úpravě jejich bydlení. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p5.s3
| Snížení těchto poplatků lze chápat jako snížení překážek při realizaci rodinného bydlení a usnadnění realizace takových staveb s konečným důsledkem zvýšení počtu staveb rodinného bydlení. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p6.s1
| K oběma pozměňovacím návrhům se pak přihlásím v podrobné rozpravě. |
ps2017-087-02-007-904.u6.p6.s2
| Děkuji. |
ps2017-087-02-007-904.u7.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-087-02-007-904.u7.p1.s2
| A nyní prosím pana poslance Čižinského a připraví se paní poslankyně Balcarová. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s2
| Dámy a pánové, projednáváme stavební zákon a stavební řízení je prostě přirozeně konfliktní řízení. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s3
| Ne každý je nadšený, že v jeho okolí se má něco stavět. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s4
| Proto je potřeba velmi dbát na vyváženost, protože stavební investor, obec, stát, památková péče, ochrana přírody, sousedé - to jsou všechno zájmy, které do stavebního řízení vstupují. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s5
| Vyváženost nakonec vlastně vždycky garantují soudy - nakonec se vždycky proces, který je nevyvážený, dostane před soud. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s6
| Nakonec správní soudy v tomto případě, konečně nejvyšší autoritou je |
ps2017-087-02-007-904.u8.p1.s7
| Nejvyšší správní soud, nakonec posoudí to, co my tady ve Sněmovně vytvoříme, a rozhodne. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s1
| Ten proces, jak to probíhá, nemusí u všech vzbuzovat nějaké nadšení, ale musí respektovat práva všech zúčastněných. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s2
| Musí respektovat ústavou zaručená práva. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s3
| Musí zaručovat procesní práva. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s4
| Musí zaručovat právo na ochranu životního prostředí. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s5
| Musí zaručovat právo na ochranu kulturního dědictví. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p2.s6
| * |
ps2017-087-02-007-904.u8.p3.s1
| Tady skutečně proces přijímání tohoto zákona je velmi pochybný. |
ps2017-087-02-007-904.u8.p3.s2
| Je to proces, který probíhá tak, jak by tak složitý zákon být přijímán nikdy neměl. |