|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-12 ps2017-079-10-002-365 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

365. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - třetí čtení

Date2021-02-12
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/365
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079295.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 470 • previousnext

ps2017-079-10-002-365.u1.p1.s1 365.
ps2017-079-10-002-365.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - třetí čtení
ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s1 Ještě než udělím slovo s přednostním právem předsedovi vlády České republiky Andreji Babišovi, požádám sněmovnu o klid!
ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s2 Máme před sebou zákon ve třetím čtení, budeme rozhodovat o vážných věcech.
ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s3 Prosím tedy, aby tady byla dostatečně důstojná atmosféra pro projednávání.
ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s4 Ještě chviličku, pane premiére.
ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s5 Děkuji.
ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s6 Máte slovo.
ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s2 Dobrý den, kolegyně, kolegové.
ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s3 Chtěl bych pověřit tímto ministra životního prostředí pana Richarda Brabce předložením sněmovního tisku 800, aby v souladu s ustanovením § 93 odst. 1 ve spojitosti s § 57 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.
ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s4 Děkuji za pochopení.
ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s1 Děkuji panu předsedovi vlády za toto sdělení.
ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s2 Je to věcí vlády, kdo je pověřen obhajovat vládní návrh zákona.
ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s3 Respektujeme to.
ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s4 Děkuji panu ministru životního prostředí Richardu Brabcovi, že zaujal místo u stolku zpravodajů, a děkuji také panu poslanci Ratiborskému, který zastoupil zpravodaje výboru pro obranu pana poslance Bělicu.
ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s5 Nyní tedy zahájíme projednávání.
ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s1 ještě počkám.
ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s2 Pokud diskutujete jiná témata, než je Vojenské zpravodajství, prosím v předsálí!
ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s3 Vím, že senátní vratka řadu lidí vedla k zamyšlení, jak dál, ale přesto jsem přesvědčen, že je potřeba se věnovat novému bodu.
ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s4 Děkuji.
ps2017-079-10-002-365.u3.p3.s1 Projednáváme tedy vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 800.
ps2017-079-10-002-365.u3.p3.s2 Požádám pana ministra životního prostředí Richarda Brabce, aby z pověření vlády, které jsme právě slyšeli, tento tisk ve třetím čtení uvedl.
ps2017-079-10-002-365.u3.p3.s3 Máte slovo, pane ministře.
ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, dovolte mi stručně ve třetím čtení ještě uvést tento tisk, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o Vojenském zpravodajství, byl projednáván na příslušných výborech Poslanecké sněmovny a výsledné řešení v podobě pozměňovacích návrhů je vyústěním společné práce všech zúčastněných, tedy jak Ministerstva obrany, Vojenského zpravodajství, tak i jednotlivých představitelů napříč politickým spektrem, ale i odborné veřejnosti a soukromého sektoru.
ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s3 Významným posunem je zohlednění postavení soukromého sektoru jako partnera při řešení krizových situací.
ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s4 Vojenské zpravodajství bude spolupracovat přímo se subjekty, které se již aktivně na ochraně českého kybernetického prostoru podílejí.
ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s5 Samotné odhalování útoků bude prováděno výlučně cíleně na základě předem definovaných ukazatelů a koordinované spolupráce s ostatními bezpečnostními složkami a soukromým sektorem.
ps2017-079-10-002-365.u4.p2.s1 Případný zásah vůči kybernetickým útokům bude Vojenskému zpravodajství umožněn jen jako krajní řešení národní sebeobrany, když budou ohroženy životy lidí, například z důvodu vyřazení IT systému nemocnice nebo elektrárny, a to navíc jen když to nepůjde řešit jinak a bude nutné konat co nejrychleji.
ps2017-079-10-002-365.u4.p2.s2 Vždy se ale bude jednat o koordinovaný postup s ostatními prvky systému národní bezpečnosti.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s1 Nové činnosti Vojenského zpravodajství budou podléhat kontrolním mechanismům zaručujícím dodržování zákonných mantinelů, například povinnost vedení auditních záznamů o provozu nástrojů detekce, jež budou plně přístupné kontrolním orgánům.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s2 Kromě vnitřní kontroly bude na tuto činnost dopadat systém takzvané trojstupňové kontroly, konkrétně ze strany za prvé vlády, vláda jako celek může žádat informace, za druhé Parlamentu, stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, a konečně za třetí, orgánu nezávislé kontroly.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s3 Zatím není ustaven, ale bude se jednat o druhý stupeň parlamentní kontroly.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s4 Nad rámec výše uvedeného bude pro účely kontroly nakládání s daty výraznou novinkou i funkce inspektora kybernetické obrany.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s5 Jmenován bude vládou na návrh ministra obrany, a to vždy po projednání ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s6 Tato osoba bude při výkonu své funkce nezávislá a při svém rozhodování vázána pouze právním řádem.
ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s7 Jeho primárním úkolem bude dozorovat nad ochranou dat a informací zpracovávaných Vojenským zpravodajstvím a souvisejících postupů při výkonu kybernetické obrany, a to včetně dodržování základních práv a svobod.
ps2017-079-10-002-365.u4.p4.s1 Hlavním cílem návrhu je, abychom byli připraveni na moderní hrozby a tím předcházeli možným negativním následkům, respektive abychom byli schopni adekvátně reagovat na ohrožení, která jsou v dnešní době bohužel více než reálná.
ps2017-079-10-002-365.u4.p4.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-079-10-002-365.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi životního prostředí Richardu Brabcovi za úvodní slovo z pověření vlády a nyní požádám zpravodaje garančního výboru, pana poslance Ratiborského, aby pozměňovací návrhy, které jsou v tisku 805, případně odůvodnil, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu o projednání ve výboru.
ps2017-079-10-002-365.u5.p1.s2 Máte slovo, pane zpravodaji.
ps2017-079-10-002-365.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-079-10-002-365.u6.p1.s2 Garanční výbor, výbor pro obranu, přijal na své 41. schůzi 3. února toto usnesení: "Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor po projednání Vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk číslo 800, po druhém čtení v Poslanecké sněmovně doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona podle sněmovního tisku 800/5 v následujícím pořadí:
ps2017-079-10-002-365.u6.p2.s1 Za prvé hlasovat o návrzích podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, budou-li ve třetím čtení předneseny.
ps2017-079-10-002-365.u6.p3.s1 Za druhé pozměňovací návrh D1 poslance Kopřivy.
ps2017-079-10-002-365.u6.p4.s1 Za třetí pozměňovací návrh D2 poslance Kopřivy.
ps2017-079-10-002-365.u6.p4.s2 V případě přijetí D2 se stávají nehlasovatelnými návrhy A24 a C2, body 5, 6 a 7.
ps2017-079-10-002-365.u6.p5.s1 Za čtvrté pozměňovací návrh D3 poslance Kopřivy.
ps2017-079-10-002-365.u6.p6.s1 Za páté pozměňovací návrh D4 poslance Kopřivy.
ps2017-079-10-002-365.u6.p6.s2 V případě přijetí D4 se stává nehlasovatelným C2, bod 4.
ps2017-079-10-002-365.u6.p7.s1 Za šesté pozměňovací návrh D5 poslance Kopřivy.
ps2017-079-10-002-365.u6.p8.s1 Za sedmé pozměňovací návrh C2, body 1, 2 a 3, usnesení ústavně-právního výboru.
ps2017-079-10-002-365.u6.p8.s2 V případě přijetí C2 bodu 3 se stane nehlasovatelným A21.
ps2017-079-10-002-365.u6.p9.s1 Za osmé pozměňovací návrh C2 bod 4, usnesení ústavně-právního výboru, nehlasovatelné, pokud by byl přijat D4.
ps2017-079-10-002-365.u6.p10.s1 Za deváté pozměňovací návrh C2, body 5, 6 a 7, usnesení ústavně-právního výboru, nehlasovatelné, pokud by byl přijat D2.
ps2017-079-10-002-365.u6.p11.s1 Za desáté pozměňovací návrhy A1 A38, usnesení výboru pro obranu.
ps2017-079-10-002-365.u6.p11.s2 A21 je nehlasovatelné, pokud by byl přijat C2 bod 3. A24 je nehlasovatelné, pokud by byl přijat D2. B2 a C1 jsou nehlasovatelné, protože jsou totožné s usnesením Stálé komise pro kontrolu Vojenského zpravodajství a ústavně-právního výboru.
ps2017-079-10-002-365.u6.p12.s1 Za jedenácté o návrhu zákona jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů."
ps2017-079-10-002-365.u6.p13.s1 Děkuji.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s2 Očekával jsem spíš jiné vyjádření, ale dobře, budeme to opakovat.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s3 jenom konstatuji, že usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 800/6.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s4 Vítám mezi námi ministra obrany Lubomíra Metnara a ptám se, jestli před otevřením rozpravy chce ještě nějak doplnit slova pana ministra Richarda Brabce.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s5 Nechce.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s6 Tak otevírám rozpravu a požádám o slovo prvního přihlášeného, Pavla Žáčka.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s7 Připraví se Radovan Vích.
ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s8 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, v první řadě bych rád poděkoval zástupcům vojenské zpravodajské služby, kteří komunikovali s námi jako se zástupci parlamentních stran, trpělivě vysvětlovali, případně s legislativci měnili některá sporná ustanovení a body obsažené v návrhu novely zákona o Vojenském zpravodajství.
ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s3 Ačkoliv se s některými názory nemusím úplně ztotožňovat, jejich profesionální přístup oceňuji a podporuji.
ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s4 Snahu napravit stávající neuspokojivý stav, to jest absenci adekvátní obrany proti kybernetickým útokům ze strany státních i nestátních aktérů, považuji za velmi důležitou a klíčovou hlavně do budoucna, protože bezpochyby budeme čelit stále většímu množství útoků v kybernetickém prostoru včetně útoků proti prvkům naší kritické infrastruktury.
ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s1 Zpět k samotnému návrhu novely zákona.
ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s2 Řada věcí byla oproti původní předloze po vzájemné dohodě zakomponována do kompromisní podoby komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s3 Panuje zde všeobecná shoda nejen napříč politickým spektrem, ale i v rámci odborné veřejnosti, že Česká republika tento zákon potřebuje k posílení a doplnění bezpečnostního systému České republiky.
ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s4 Pod záštitou Svazu průmyslu a dopravy České republiky společně s představiteli sdružení a spolků ICT Unie, CZ.NIC, NIX.CZ, Výboru nezávislého ICT průmyslu, Seznam.cz, AFCEA a samotných představitelů Vojenského zpravodajství i Ministerstva obrany vznikla platforma, v rámci níž se dojednala úprava původního kontroverzního znění.
ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s5 Nakonec se podařilo návrh zákona doladit natolik, že výsledný materiál představuje moderní a funkční právní předpis umožňující důslednou obranu České republiky v kybernetickém prostoru.
ps2017-079-10-002-365.u8.p3.s1 V rámci pozměňovacího návrhu došlo mimo jiné:
ps2017-079-10-002-365.u8.p4.s1 -
ps2017-079-10-002-365.u8.p4.s2 K zakomponování méně invazivních variant provádění detekce, než je navrhované umísťování vlastních nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství.
ps2017-079-10-002-365.u8.p4.s3 Dohodou o spolupráci nelze sjednat předávání metadat ve větším rozsahu, než ke kterému by Vojenské zpravodajství mělo přístup v případě umístění vlastních nástrojů;
ps2017-079-10-002-365.u8.p5.s1 - K úpravě možnosti Vojenského zpravodajství vyžadovat součinnost: v konkrétních případech a po nezbytně nutnou dobu, pokud by bylo nutné reagovat neprodleně a hrozilo by jinak nebezpečí z prodlení, a to s využitím nástrojů a opatření, které subjekt již provádí;
ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s1 - K úpravě podmínek provozování vlastních nástrojů detekce Vojenského zpravodajství.
ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s2 K jejich nasazování dojde v krajním případě, kdy není možné zajišťovat detekci na základě dohody o spolupráci, případně by uzavření takové dohody v konkrétním případě nebylo možné dosáhnout.
ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s3 Bude nutné, aby tuto skutečnost vyžadoval i důležitý zájem obrany státu, to znamená, že dané umístění nástrojů detekce musí být pro zajištění státu zásadní.
ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s4 Splnění těchto podmínek bude součástí odůvodnění správního rozhodnutí o jejich umístění, a tedy bude i předmětem případného rozkladu.
ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s5 Soudní přezkum ve správním soudnictví pak být dostatečným nástrojem pro kontrolu proti zneužívání tohoto institutu.
ps2017-079-10-002-365.u8.p7.s1 - Nástroje detekce nemohou být použity k aktivnímu zásahu.
ps2017-079-10-002-365.u8.p7.s2 V případě nasazení nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství se totiž musí jednat striktně jen o pasivní zařízení, která mohou pouze zaznamenávat zákonem stanovený rozsah metadat.
ps2017-079-10-002-365.u8.p7.s3 Zohledňuje se postavení národního CERTu a jeho schopností, to znamená Vojenskému zpravodajství se umožní komunikovat přímo s tímto subjektem, který se také výrazně podílí na ochraně českého kybernetického prostoru.
ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s1 - K úpravě výběru osoby inspektora kybernetické obrany.
ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s2 se jednat o osobu jmenovanou z řad odborníků mimo struktury Vojenského zpravodajství.
ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s3 Činnost inspektora může být vykonávaná jak v rámci vojenského služebního, tak i zaměstnaneckého poměru, kdy však vždy bude zařazen ve Vojenském zpravodajství.
ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s4 Tato skutečnost je zásadní pro záměr vykonávání vnitřní kontroly a doplnění tak externích nezávislých kontrolních mechanismů.
ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s5 K inspektorovi pro kybernetickou obranu bude možné podávat podněty, přičemž závěry jejich posouzení budou v případě nespokojenosti těchto osob dokumenty, na jejichž základě se ochrany svých práv budou moci dovolat soudní cestou.
ps2017-079-10-002-365.u8.p9.s1 V neposlední řadě se snažíme o naplnění záměru zřídit nezávislou a expertní kontrolu zpravodajských služeb tvořenou z důvěryhodných, bezpečnostně prověřených a veřejností respektovaných osob, abychom mohli garantovat hlubší kontrolu činnosti zpravodajských služeb a zároveň ochránit základní lidská práva a svobody.
ps2017-079-10-002-365.u8.p9.s2 I zde suplujeme nedostatečnou práci vlády a nabídli jsme v tomto konkrétním případě pomocnou ruku.
ps2017-079-10-002-365.u8.p10.s1 Přes všechny tyto pozitivní změny, které jsem uvedl, musím konstatovat, že i nadále bude nezbytné neustále analyzovat naplňování tohoto zákona, věcně řešit případné otazníky, zejména ve vztahu ke zmíněné ochraně základních lidských práv a svobod a s tím související kontroly činnosti Vojenského zpravodajství v tomto novém segmentu kybernetické obrany.
ps2017-079-10-002-365.u8.p11.s1 Dříve či později také budeme muset vyhodnotit, zda bylo nutné takto výrazně posilovat pravomoci jedné konkrétní zpravodajské služby, anebo zda šlo zvolit jiný model ukotvení kybernetické obrany tak, jako je tomu například u některých našich klíčových spojenců.
ps2017-079-10-002-365.u8.p12.s1 Závěrem bych se ještě chtěl stručně vyjádřit k návrhům od kolegy z Pirátské strany.

Text viewDownload CoNNL-U