|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-09 ps2017-079-07-002-497 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

497. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 531/10/ - vrácený Senátem

Date2021-02-09
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/497
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079234.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 666 • previousnext

ps2017-079-07-002-497.u1.p1.s1 497.
ps2017-079-07-002-497.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 531/10/ - vrácený Senátem
ps2017-079-07-002-497.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy.
ps2017-079-07-002-497.u1.p2.s2 Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 531/11.
ps2017-079-07-002-497.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.
ps2017-079-07-002-497.u1.p2.s4 Vítám mezi námi senátora Miroslava Balatku a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
ps2017-079-07-002-497.u1.p2.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-002-497.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, znovu se zde setkáváme k projednávání návrhu novely takzvaného horního zákona, který zpracoval Český báňský úřad společně s MPO.
ps2017-079-07-002-497.u2.p2.s1 Dovolte mi rekapitulaci.
ps2017-079-07-002-497.u2.p2.s2 Dle platného znění horního zákona je v současnosti 40 % výnosů z úhrad účelově určeno přímo Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu životního prostředí k odstraňování škod způsobených dobýváním ložisek nerostů, na likvidaci a zajištění opuštění důlních děl, sanaci, rekultivaci a revitalizaci dotčených pozemků, ochranu a evidenci surovinových zdrojů.
ps2017-079-07-002-497.u2.p2.s3 Na co reaguji?
ps2017-079-07-002-497.u2.p2.s4 Reaguji na senátní návrh, který to vrátil Sněmovně právě s tímto pozměňovacím návrhem, který navrhuje rozdělit tyto výnosy z úhrad vydobytých nerostů mezi obce, stát a nově i mezi kraje, a to tak, že do státního rozpočtu jít téměř o 50 % méně výnosů, než je tomu dnes.
ps2017-079-07-002-497.u2.p2.s5 Proto jsem vlastně uvedl v úvodu to, jakým klíčem se to rozděluje.
ps2017-079-07-002-497.u2.p3.s1 K čemu by došlo?
ps2017-079-07-002-497.u2.p3.s2 Schválením tohoto pozměňovacího návrhu by došlo k významnému omezení jak Ministerstva průmyslu, tak životního prostředí plnit povinnosti uvedené v § 33 horního zákona čili odstraňování škod způsobených dobýváním ložisek nerostů, likvidaci zajištěných opuštěných důlních děl, sanaci, rekultivaci, revitalizaci všech dotčených pozemků a tak dále.
ps2017-079-07-002-497.u2.p3.s3 Současně by zde vznikla mezera, která neřeší, kdo by tedy tyto činnosti místo MPO a MŽP zajišťoval, a to je ještě otázka, z jakých finančních zdrojů.
ps2017-079-07-002-497.u2.p4.s1 Na schůzi Senátu zaznělo, že ambicí tohoto pozměňovacího návrhu být skutečnost, že kraje lépe přerozdělí prostředky obcím zasaženým hnědouhelným dobýváním.
ps2017-079-07-002-497.u2.p4.s2 Rád bych uvedl, že jak MPO, tak MŽP ze získaných prostředků financují odstraňování škod způsobených dobýváním ložisek nerostů a tak dále, sanaci po celé České republice, jinými slovy, pomáhají v tuto chvíli všem obcím, všem krajům.
ps2017-079-07-002-497.u2.p4.s3 Jinými slovy, tyhlety peníze, tyhlety zdroje opětovně dáváme zpátky s tím, že odstraňujeme staré ekologické zátěže, které jsou způsobeny dobýváním, a do značné míry tak můžeme toto dělat ve všech regionech.
ps2017-079-07-002-497.u2.p5.s1 Je pravda, že bezesporu by kraje dotčené dobýváním hnědého uhlí získaly do svých rozpočtů o něco více prostředků - abychom byli přesní, jedná se o desítky milionů korun, což s ohledem na to, kolik se chystáme těmto dotčeným krajům dávat z úhlu pohledu všech zdrojů typu takzvaného Just Transition Fundu nebo fondů spojených s ostatními evropskými zdroji, je zanedbatelná část, ale fakticky by se v tuhletu chvíli do značné míry omezila činnost Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s1 Schválení tohoto pozměňovacího návrhu by tedy mělo za následek, jak jsem říkal, významné snížení prostředků, které by šly do ostatních strukturálně postižených regionů, zejména potom v Moravskoslezském kraji.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s2 Pokud by prostředky získané kraji měly zjednodušeně řečeno směřovat k odstranění následků po těžbě, mělo by být rozpočtové určení úhrad krajů takto vysloveně stanoveno.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s3 Pro konkrétní představu jsem si ještě nechal provést srovnání konkrétních částek a provést přepočet přerozdělení prostředků z roku 2019, máme přesnější představu.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s4 Takže za rok 2019 šlo do státního rozpočtu 515 milionů korun, z toho do rozpočtu Ministerstva průmyslu bylo 144 milionů korun a do životního prostředí 61 milionů korun.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s5 Z této částky bylo v roce 2020 použito přibližně zaokrouhleně 148 milionů na pomoc regionům, čili je zřejmé, že ty peníze se dávají zpátky, jak jsem říkal, v souladu s účelovým určením.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s6 Pokud bychom provedli přepočet prostředků podle předloženého pozměňovacího návrhu, obdrželo by Ministerstvo průmyslu pouze 70,6 milionu korun, čili je to v tuto chvíli přibližně polovina, na realizaci projektů k tomu určených a chyběla by logicky částka přibližně stejně velká.
ps2017-079-07-002-497.u2.p6.s7 Tím pádem bychom tyto projekty nebyly schopni realizovat, takže opět by na tom byly bity kraje.
ps2017-079-07-002-497.u2.p7.s1 Sečteno a podtrženo jsme toho názoru, že by to mělo zůstat tak, jak to bylo přijato Poslaneckou sněmovnou, a proto vás, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, prosím a žádám, abyste tento pozměňovací návrh nepřijali a hlasovali proti němu.
ps2017-079-07-002-497.u2.p7.s2 Doporučuji, aby tento pozměňovací návrh nebyl definitivně Poslaneckou sněmovnou přijat.
ps2017-079-07-002-497.u2.p7.s3 Děkuji mockrát.
ps2017-079-07-002-497.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2017-079-07-002-497.u3.p1.s2 V tuto chvíli poprosím, aby se slova ujal pan senátor.
ps2017-079-07-002-497.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-002-497.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-07-002-497.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené poslankyně, vážení poslanci, pokusím se vás přesvědčit, že změny navržené Senátem jsou potřebné nejen jako pomoc krajským rozpočtům, ale také jako náprava nespravedlivého rozdělení úhrady za vytěžený nerost u povrchového dobývání.
ps2017-079-07-002-497.u4.p1.s3 Jedná se o hnědé uhlí a takzvané ostatní nerosty.
ps2017-079-07-002-497.u4.p2.s1 Tento pozměňovací návrh je poměrně jednoduchý.
ps2017-079-07-002-497.u4.p2.s2 Nemění výši poplatku, ale mění rozdělení úhrady za vytěžený nerost.
ps2017-079-07-002-497.u4.p2.s3 U hnědého uhlí je úhrada nyní rozdělena tak, že z něj 33 % dostanou obce, v jejichž katastru těžba probíhá, a 67 % končí ve státním rozpočtu.
ps2017-079-07-002-497.u4.p2.s4 Z těchto 67 % bychom chtěli část nově alokovat do rozpočtů krajů, jak tady říkal pan ministr, ve kterých těžba probíhá a které jsou těžbou zatíženy.
ps2017-079-07-002-497.u4.p2.s5 Z těchto peněz by mohly kraje hradit projekty na svůj rozvoj, to znamená, že by bylo rozdělení následující: 33 % pro obce, to zůstává beze změny stejné, 37 % nově pro kraje a 30 % pro státní rozpočet.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s1 Jenom poznamenám, že například u úhrad za hlubinnou těžbu černého uhlí, ropy nebo plynu odchází do státního rozpočtu pouze 25 % z úhrad.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s2 Celých 75 % končí v regionech.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s3 Vzhledem k tomuto nepoměru a také vzhledem k tomu, co jsem říkal v úvodu, toto nově navrhované rozdělení považuji za spravedlivější.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s4 Karlovarský kraj by tím získal do rozpočtu navíc přibližně 45 milionů ročně, Ústecký kraj potom přibližně 180 milionů.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s5 Nejsou to, jak vidíte, z hlediska velikosti rozpočtů žádné obrovské peníze.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s6 Zbytek republiky si myslím ani nevšimne, že takové částky ve státním rozpočtu chybí.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s7 V souvislosti s útlumem těžby budou navíc tato čísla klesat.
ps2017-079-07-002-497.u4.p3.s8 Ale v Ústeckém a Karlovarském kraji, odkud, a to si dovolím zdůraznit, odkud tyto peníze pocházejí, se za pořídit mnoho dobrého pro jejich obyvatele.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s1 Tento pozměňovací návrh se týká i nového rozdělení úhrad za vytěžený nerost, za povrchové dobývání takzvaných ostatních nerostů, typicky kamenolomů nebo pískoven.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s2 Těch je po celém území více než 900 a poměr rozdělení úhrad je podobný jako u hnědého uhlí, to znamená, že větší část z tohoto poplatku končí dnes ve státním rozpočtu, ne v regionech, kde se těží.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s3 Přesněji řečeno, 38 % končí v obcích a 62 % dostává stát.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s4 I zde bychom tímto pozměňovacím návrhem chtěli nově přidat kraje, ve kterých tato těžba probíhá.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s5 Státu by stejně jako u hnědého uhlí zůstalo 30 %, tedy o 5 % více než u černého uhlí, ropy nebo plynu.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s6 Kraje by podle tohoto návrhu dostaly 32 %.
ps2017-079-07-002-497.u4.p4.s7 Tyto prostředky by mohly kraje použít například na opravu silnic, které jsou zničené provozem nákladních aut z lomů, a snižování dopadů povrchové těžby kamene.
ps2017-079-07-002-497.u4.p5.s1 Tento návrh Přemysla Rabase a dalších senátorů není nijak nový.
ps2017-079-07-002-497.u4.p5.s2 Je inspirován poslaneckým pozměňovacím návrhem z roku 2016.
ps2017-079-07-002-497.u4.p5.s3 V Senátu byl doporučen podvýborem pro regiony v transformaci a stálou komisí pro rozvoj venkova.
ps2017-079-07-002-497.u4.p5.s4 V senátním hospodářském výboru nebyl tento pozměňovací návrh načten a výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí doporučil přijmout zákon ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-079-07-002-497.u4.p5.s5 Pokoušeli jsme se pro tento pozměňovací návrh získat podporu napříč senátními kluby a na plénu Senátu pro tento návrh po bohaté rozpravě nakonec zvedlo ruku 62 senátorů ze 74 přítomných.
ps2017-079-07-002-497.u4.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-07-002-497.u5.p1.s1 Děkuji vám, pane senátore.
ps2017-079-07-002-497.u5.p1.s2 Chce se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Leo Luzar, případně další zpravodajové ostatních výborů?
ps2017-079-07-002-497.u5.p1.s3 Nikoho nevidím.
ps2017-079-07-002-497.u5.p1.s4 Otevírám rozpravu a s přednostním právem se mi hlásí do rozpravy pan poslanec Feri.
ps2017-079-07-002-497.u5.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-002-497.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-07-002-497.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane senátore, k návrhu vystupuji z důvodu, že jsme předkládali obdobný pozměňovací návrh jak v roce 2016, tak i v rámci projednávání tohoto tisku v Poslanecké sněmovně.
ps2017-079-07-002-497.u6.p1.s3 Předkládali jsme ho i variantně, například s tím, že by alikvotní část byla alokována například ve prospěch Státního fondu životního prostředí.
ps2017-079-07-002-497.u6.p1.s4 Neprošlo to a jsem rád, že se nám sem vrací teď v tady podobě ze Senátu.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s1 Opusťme legislativní pojmy jako úhrada z vydobytého nerostu a pojďme si říct lidsky, o co jde.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s2 Jde o to, jestli peníze z těžby, zejména hnědého uhlí, zůstanou v regionech, kde patrně nejlépe vědí, co s nimi mají dělat, anebo jestli půjdou do centrálního rozpočtu, pak se to bude nějak přerozdělovat a budeme se tvářit, že se tam ty peníze vlastně nějak vrací, ale ne všechny, a tak podobně.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s3 Mám za to, že to je věc, která je nad koaliční nebo opoziční politikou, a že by všichni poslanci z Ústeckého kraje nebo z Karlovarského kraje pro to měli zvednout ruku.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s4 jsem se narodil v Kadani, téměř na prahu uhelného lomu.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s5 Jsou tu kolegové, kteří také bydlí u uhelných lomů, u uhelných elektráren.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s6 A všichni víme, jak to v těch regionech vypadá, že jsou to regiony silně postižené těžbou a následnou výrobou elektřiny a že tam ty peníze mají zůstat.
ps2017-079-07-002-497.u6.p2.s7 Je tu přede mnou paní kolegyně Mračková Vildumetzová z Karlovarského kraje.
ps2017-079-07-002-497.u6.p3.s1 Tady to prostě není o tom, opozice - koalice.
ps2017-079-07-002-497.u6.p3.s2 To je primárně o tom, jestli chceme, aby regiony měly ty peníze, mohly s nimi hospodařit, pomohlo by to transformaci, anebo jestli věříme tomu, že to stát dokáže líp.
ps2017-079-07-002-497.u6.p3.s3 věřím samosprávám, věřím krajům.
ps2017-079-07-002-497.u6.p3.s4 Myslím si, že s tím dovedou hospodařit lépe.
ps2017-079-07-002-497.u6.p3.s5 Podporujeme senátní verzi a rád bych všechny poslance z těchto regionů vyzval, aby tak učinili také.
ps2017-079-07-002-497.u6.p3.s6 Děkuji.
ps2017-079-07-002-497.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-07-002-497.u7.p1.s2 V obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Leo Luzar.
ps2017-079-07-002-497.u7.p1.s3 Pardon.
ps2017-079-07-002-497.u7.p1.s4 Tak pan poslanec Luzar.
ps2017-079-07-002-497.u7.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-002-497.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-07-002-497.u8.p1.s2 Nerad jsem předběhl kolegu, ale asi to bylo přehlédnuto.
ps2017-079-07-002-497.u8.p1.s3 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k návrhu ze Senátu si dovolím pouze hovořit nebo konstatovat jediné: když můj předřečník hovořil o tom, že tento návrh není nový - senátoři pouze modifikovali, popřípadě osvojili si určitý model, který tady již byl ve Sněmovně hlasován v různých variantách a byl Sněmovnou většinově odmítnut - nic proti tomu.
ps2017-079-07-002-497.u8.p1.s4 Ta myšlenka samozřejmě bude zaznívat skoro u každého zákona, který nějak dělí peníze mezi obce, kraje a státní rozpočet.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s1 Dokážu si představit podstatně více těchto zákonů - budou tu zástupci samospráv, budou tu zástupci krajů, popřípadě státní rozpočet, chtít více prostředků.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s2 Tady je předložen model, který hovoří o tom, že kraje si pomohou v řádu možná milionů korun, desítek milionů korun, že by si pomohly do svých rozpočtů.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s3 chci upozornit na to, že to - pardon za ten výraz - nejsou velké peníze, které by krajům v této věci mohly výrazně pomoci, zvlášť když tyto peníze nejsou účelově vázány.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s4 Ten návrh totiž není pojat jako účelové vázání těchto prostředků třeba právě do opravy postižených komunikací.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s5 Bude čistě na úvaze samosprávy konkrétního kraje, kde ty peníze použije a jestli opravdu zvýhodní tu obec, přes kterou kamiony nebo nákladní auta jezdí, anebo to použije akutně někde vedle.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s6 To je jedna z mých drobných výhrad k tomuto návrhu.
ps2017-079-07-002-497.u8.p2.s7 A pokud by to opravdu kolegové ze Senátu mysleli konkrétně vážně v těchto lokalitách, tak účelovost by tam mohla být - nebo měla by být - napsaná.

Text viewDownload CoNNL-U