|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-09 ps2017-079-07-001-477 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

477. Finanční závazky státu obsažené v Koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje - Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka - Háje a Mirotice - Krašovice, projekt PPP /sněmovní tisk 1123/

Date2021-02-09
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/477
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079229.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 289 • previousnext

ps2017-079-07-001-477.u1.p1.s1 477.
ps2017-079-07-001-477.u1.p1.s2 Finanční závazky státu obsažené v Koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje - Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka -
ps2017-079-07-001-477.u1.p1.s3 Háje a Mirotice - Krašovice, projekt PPP /sněmovní tisk 1123/
ps2017-079-07-001-477.u1.p2.s1 Tento materiál uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček - ale s přednostním právem se mi tady hlásí pan předseda Kubíček.
ps2017-079-07-001-477.u1.p2.s2 Prosím.
ps2017-079-07-001-477.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-079-07-001-477.u2.p1.s2 Podle informací, které jsem dostal, zpravodaj výboru Honza Bauer covid a není účasten, takže navrhuji změnu zpravodaje a byl bych to .
ps2017-079-07-001-477.u2.p1.s3 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u3.p1.s1 Ano, o tom hlasovat nebudeme, protože je to zpráva.
ps2017-079-07-001-477.u3.p1.s2 poprosím pana ministra, aby se ujal slova, a poprosím o klid v jednacím sále.
ps2017-079-07-001-477.u3.p1.s3 Pokud chcete projednávat jakékoliv věci, prosím v předsálí.
ps2017-079-07-001-477.u3.p1.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, PPP - po mnoha letech máme šanci posunout se dál v projektu, který zahrnuje spolupráci privátního sektoru a státního sektoru.
ps2017-079-07-001-477.u4.p1.s2 Zvolili jsme proto úsek dálnice D4 z Prahy, směr České Budějovice, takzvaná Strakonická, 32 kilometrů.
ps2017-079-07-001-477.u4.p1.s3 A musím říci, že opravdu poctivou prací mých kolegů na Ministerstvu dopravy jsme docílili toho, že jsme realizovali a nakonec i vláda schválila koncesionářskou smlouvu, a to 4. 1. tohoto roku.
ps2017-079-07-001-477.u4.p2.s1 Co je podstatné, byla soutěž.
ps2017-079-07-001-477.u4.p2.s2 Ta soutěž byla férová, bylo více zájemců čili konsorcií a díky tomu se nám podařilo vysoutěžit z našeho úhlu pohledu velmi rozumnou cenu, a to takovou cenu, která je v tuto chvíli výhodnější, než kdybychom stavěli klasickým způsobem.
ps2017-079-07-001-477.u4.p3.s1 Dovolím si ta čísla představit.
ps2017-079-07-001-477.u4.p3.s2 Pokud bychom investovali v tuto chvíli tento úsek, čistá cena prostřednictvím stávajícího systému by byla 11,3 miliardy, nově 10,8 miliardy.
ps2017-079-07-001-477.u4.p3.s3 Provozní náklady k tomu příslušející, které jsou spojeny s vlastním provozem a následně s obnovou v průběhu života, by byly řádově okolo 5,5 miliardy korun, v tuhle chvíli jsme na 3,5 miliardy korun.
ps2017-079-07-001-477.u4.p3.s4 Na druhou stranu musíme platit finanční náklady, to je pravda, které jsou na úrovni 2 miliard korun.
ps2017-079-07-001-477.u4.p3.s5 Když to sečteme a podtrhneme, cena standardním způsobem 16,9 miliardy, cena nově 16,5 miliardy.
ps2017-079-07-001-477.u4.p3.s6 "Nově" říkáme prostřednictvím tohoto instrumentu.
ps2017-079-07-001-477.u4.p4.s1 Pokračujeme dále.
ps2017-079-07-001-477.u4.p4.s2 Kdybychom jeli standardní cestou, museli bychom v každém případě počítat s faktorem rizika, který se logicky v tuto chvíli přenáší na koncesionáře.
ps2017-079-07-001-477.u4.p4.s3 Faktor rizika je ohodnocen částkou 4 miliardy a v neposlední řadě musíme počítat i se zaplacenou daní z příjmů, kterou bude platit tento nový vehikl, takzvané SPV.
ps2017-079-07-001-477.u4.p5.s1 Sečteno, podtrženo se vším všudy, limitní cena pro nás byla 23,6 miliardy, aby se nám to vyplatilo, za předpokladu, že diskontujeme cenu peněz na současnou hodnotu, v tuto chvíli jsme na částce 16,5 miliardy, čili z tohoto úhlu pohledu je projekt výhodný.
ps2017-079-07-001-477.u4.p6.s1 Nejde ale jenom o tu finanční část, která vychází s ohledem na hodnotu peněz, ale jde i o část kvalitativní.
ps2017-079-07-001-477.u4.p6.s2 Máme v ruce nástroj, jehož prostřednictvím můžeme - a to tím, že dávkujeme postupně zdroje a peníze, které budeme vyplácet koncesionáři - si dostatečně efektivně hlídat kvalitu.
ps2017-079-07-001-477.u4.p7.s1 Současně zde vytváříme - a nemyslím to zle - určitou vnitřní konkurenci, to znamená, máme možnost porovnat si, jakým způsobem budeme stavět tento projekt, jakým způsobem se staví projekty ostatní.
ps2017-079-07-001-477.u4.p7.s2 Co je důležité, je konsorcium, které je vysoutěžené, je konsorcium validní, jsou v něm skutečně bonitní nadnárodní subjekty a subjekt, který bude realizovat vlastní stavbu, je subjekt, který u nás již dálnice staví, dokonce patří mezi hlavní spoluhráče našeho státu, a staví je dobře.
ps2017-079-07-001-477.u4.p8.s1 Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium dělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil, to znamená i zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem.
ps2017-079-07-001-477.u4.p8.s2 V každém případě je to současně i instrument, kterým můžeme odlehčovat průběžně státnímu rozpočtu, a to i v dobách, kdy nebudeme tolik investovat jako dnes.
ps2017-079-07-001-477.u4.p8.s3 Určitě víte, že do dopravní infrastruktury dáváme rekordní zdroje.
ps2017-079-07-001-477.u4.p8.s4 Zatímco rozpočet na rok 2020 byl na úrovni přibližně 83 miliard, rok jsme skončili na 120 miliardách, tento rok - myslím tím minulý rok - jsme skončili na 121 miliardách.
ps2017-079-07-001-477.u4.p8.s5 Tento rok máme rozpočet na 127,5 miliardy, nicméně mohou nastat horší doby a v každém případě bude dobré, pokud budeme mít alternativu toho, že budeme moci PPP dělat.
ps2017-079-07-001-477.u4.p8.s6 Čili toto je pro nás i vzorem, inspirací, a do značné míry i proto je velmi důležité, aby se nám podařilo, abychom mohli třeba i ostatní úseky dalších dálnic, nebo i jiných dopravních staveb, stavět tímto způsobem.
ps2017-079-07-001-477.u4.p9.s1 Co je podstatné, po pětadvaceti letech provozu koncesionář musí dálnici předat zpět státu, a to ve velmi vysoké kvalitě, přičemž ta je a vždycky byla i klíčem k hodnocení těch nabídek.
ps2017-079-07-001-477.u4.p9.s2 Jinými slovy, stát tak po uplynutí koncesní lhůty nebude nucen na další opravy vynakládat další významné zdroje, neboť právě tyto zdroje na obnovu jsou zahrnuty již v platbách za dostupnost.
ps2017-079-07-001-477.u4.p10.s1 Poslední, co bych k tomu ještě zmínil, je to, jakým způsobem jsme vlastně - jakým klíčem - se dostávali k ceně 16,5 miliardy korun, protože logicky při pohledu na vlastní investici a na splátky, které jsou, nám vyjde cena jiná, a to cena na úrovni 32 miliard korun.
ps2017-079-07-001-477.u4.p10.s2 Je to pochopitelně dáno tím, že to je platba v pětadvacetiletém horizontu, takže to diskontujeme, a diskontní faktor byl vzat jako faktor na úrovni 4,04 %, čili to je ta diskontní sazba.
ps2017-079-07-001-477.u4.p10.s3 Proč 4,04 %?
ps2017-079-07-001-477.u4.p10.s4 Je to dáno součinem inflace, kterou jsme srovnali na 2 %, a současně průměrné výnosnosti aktiv v Evropské unii - kdybychom dnes peníze uložili, dostaneme za 2,94 %, ale zase na druhou stranu od toho odečítáme reálnou výnosnost státních dluhopisů z posledních let, která je minus 0,9. Sečteno, podtrženo jsou to 2 %.
ps2017-079-07-001-477.u4.p10.s5 Ta když přidáme k inflaci, tak jsme právě na těch 4 %, proto to tím násobíme.
ps2017-079-07-001-477.u4.p10.s6 Takže je to bezpečný výpočet, který pracuje podle našeho názoru s čísly, která jsou dobře, nebo když ne dobře, tak solidně predikovatelná a která vycházejí z reálných hodnot ceny peněz.
ps2017-079-07-001-477.u4.p11.s1 Jsem moc rád, jakým způsobem probíhala doposud diskuze.
ps2017-079-07-001-477.u4.p11.s2 Jak na výboru rozpočtovém, tak na výboru hospodářském byl tento návrh přijat a současně jsem i rád, že jsme měli možnost se všemi, kteří o to měli zájem, se potkat na speciálním workshopu, kde jsem se svými kolegy ještě vysvětloval a zodpovídal celou řadu otázek.
ps2017-079-07-001-477.u4.p11.s3 Mockrát děkuji za tu diskuzi, která doposud proběhla, a budu velmi rád, pokud tento návrh do značné míry pilotního projektu, který může být skutečně velmi významný pro budoucnost naší dopravní infrastruktury, podpoříte.
ps2017-079-07-001-477.u4.p12.s1 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u5.p1.s1 Děkuji vám, pane ministře.
ps2017-079-07-001-477.u5.p1.s2 bych poprosil přece jenom o větší klid v jednacím sále.
ps2017-079-07-001-477.u5.p1.s3 Není nás tady tolik, abychom museli čelit tak vysoké míře hluku.
ps2017-079-07-001-477.u5.p2.s1 Tento sněmovní tisk byl přikázán hospodářskému a rozpočtovému výboru.
ps2017-079-07-001-477.u5.p2.s2 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 1123/1 a 2.
ps2017-079-07-001-477.u5.p2.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Roman Kubíček.
ps2017-079-07-001-477.u5.p3.s1 Pan poslanec Munzar se hlásí k hlasování.
ps2017-079-07-001-477.u5.p3.s2 Prosím.
ps2017-079-07-001-477.u6.p1.s1 se omlouvám, hlásil jsem se ještě předtím, než vystoupil pan ministr.
ps2017-079-07-001-477.u6.p1.s2 K poslednímu hlasování o programu, hlasování číslo 299: hlasoval jsem proti, na sjetině mám pro.
ps2017-079-07-001-477.u6.p1.s3 Nezpochybňuji hlasování, nicméně pro stenoprotokol.
ps2017-079-07-001-477.u6.p1.s4 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u7.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-079-07-001-477.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-079-07-001-477.u8.p1.s2 Dámy a pánové, hospodářský výbor se věnoval této problematice na své 52. schůzi.
ps2017-079-07-001-477.u8.p1.s3 Jenom ještě pro upřesnění - přes všechny informace, které jste dostali od pana ministra, padly tam i dotazy, jakým způsobem bude uskutečněna dopravní obslužnost od Písku do Českých Budějovic, tak informace, kterou jsme dostali: z Písku do Českých Budějovic bude tříproudá silnice, rychlostní komunikace, která bude navazovat hned na dostavbu tohoto úseku z D4, včetně obchvatu dotčených obcí, jako je Češnovice a Dasný.
ps2017-079-07-001-477.u8.p2.s1 A nyní již k usnesení hospodářského výboru z 52. schůze ze dne 3. února roku 2021 k finančním závazkům státu obsaženým v koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D 4 v úseku Háje-Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka-Háje a Mirotice-Krašovice, projekt PPP, sněmovní tisk 1123.
ps2017-079-07-001-477.u8.p3.s1 "Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Karla Havlíčka, zpravodajské zprávě, kterou za omluveného poslance Jana Bauera přednesl poslanec Roman Kubíček, a po rozpravě souhlasí s finančními závazky státu obsaženými v koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje-Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka-Háje a Mirotice-Krašovice, projekt PPP, v nominální výši 18 761 377 912 korun a 446 191 297 eur, vyplácenými dle návrhu koncesionářské smlouvy."
ps2017-079-07-001-477.u8.p4.s1 To je vše z usnesení hospodářského výboru.
ps2017-079-07-001-477.u8.p4.s2 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u9.p1.s1 Rovněž vám děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u9.p1.s2 Poprosím paní zpravodajku rozpočtového výboru, poslankyni Ivu Kalátovou, aby se ujala slova a informovala nás o jednání výboru a přednesla návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-079-07-001-477.u9.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-079-07-001-477.u10.p1.s2 Rozpočtový výbor na své 50. schůzi dne 3. února 2021 přijal ke sněmovnímu tisku 1123 toto usnesení.
ps2017-079-07-001-477.u10.p1.s3 Po úvodním slově ministra dopravy Karla Havlíčka, zpravodajské zprávě poslankyně Kalátové a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
ps2017-079-07-001-477.u10.p2.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky přijmout následující usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s finančními závazky státu obsaženými v návrhu koncesionářské smlouvy na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje-Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka-Háje a Mirotice-Krašovice, projekt PPP, v nominální výši 18 761 377 912 korun českých a 446 191 297 eur, vyplácenými dle návrhu koncesionářské smlouvy.";
ps2017-079-07-001-477.u10.p3.s1 II. zmocňuje zpravodajku, aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu - což jsem právě splnila.
ps2017-079-07-001-477.u10.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-07-001-477.u11.p1.s1 Rovněž vám děkuji a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám elektronicky přihlášeno v tuto chvíli pět poslanců.
ps2017-079-07-001-477.u11.p1.s2 Poprosím poslance Jana Jakoba, aby se ujal slova.
ps2017-079-07-001-477.u11.p1.s3 Připraví se poslanec Kolovratník.
ps2017-079-07-001-477.u11.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s3 Tady zaznívá takové zaklínadlo - projekt PPP.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s4 Ale ono to není úplně přesné.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s5 Myslím, že to, co je nám tady navrženo, ta smlouva koncesionářská, je spíše dodavatelským úvěrem s outsourcingem údržby po dobu splácení tohoto úvěru.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s6 Zároveň lze těžko v tuto chvíli vyčíslit ony náklady, které to s sebou ponese, protože to bude ovlivněno inflací a zároveň taky kurzovými riziky.
ps2017-079-07-001-477.u12.p1.s7 Nicméně se domnívám, že tato rizika z dnešního úhlu pohledu nejsou taková, aby to bylo zásadní pro nepřijetí tohoto návrhu.
ps2017-079-07-001-477.u12.p2.s1 osobně návrh podpořím ze dvou důvodů: protože tento úsek dálnice je opravdu potřeba - je to evidentně nejrychlejší cesta, jak dosáhnout toho, aby byl postaven, a z druhého hlediska, aby se tento způsob vyzkoušel pro budoucnost, kdy to budeme muset určitě vyhodnotit.
ps2017-079-07-001-477.u12.p2.s2 Doufám a věřím, že projekt bude úspěšný.
ps2017-079-07-001-477.u12.p2.s3 A pokud se podaří, byl bych dokonce i pro to, aby se forma koncese rozšířila i směrem k opravdovým PPP projektům ve smyslu, aby investor potom měl podíl na zisku z užívání produktu.
ps2017-079-07-001-477.u12.p2.s4 Dokonce bych to rozšířil i na samotné projednávání územně-plánovacích podkladů a dokumentací.
ps2017-079-07-001-477.u12.p3.s1 Děkuji, tento návrh podpořím a jsem zvědav, to budeme po letech vyhodnocovat, jak dopadne.
ps2017-079-07-001-477.u12.p3.s2 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u13.p1.s1 Také vám děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u13.p1.s2 V tuto chvíli vystoupí poslanec Martin Kolovratník.
ps2017-079-07-001-477.u13.p1.s3 Připraví se poslankyně Matušovská.

Text viewDownload CoNNL-U