|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-005-064 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

64. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 639/ - prvé čtení

Date2021-01-29
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/064
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079212.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 117 • previousnext

ps2017-079-06-005-064.u1.p1.s1 64.
ps2017-079-06-005-064.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 639/ - prvé čtení
ps2017-079-06-005-064.u1.p2.s1 Požádám paní ministryni spravedlnosti Marii Benešovou a pana poslance Dominika Feriho, aby zaujali místa u stolku zpravodajů, což právě učinili.
ps2017-079-06-005-064.u1.p2.s2 Z pověření vlády trestní zákoník uvede paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová.
ps2017-079-06-005-064.u1.p2.s3 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-079-06-005-064.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, hlavním cílem tohoto návrhu zákona - je to vládní návrh zákona - je umožnit trestní postih osob, které se zúčastní činnosti nestátních ozbrojených skupin zaměřených na působení v ozbrojeném konfliktu probíhajícím na území jiného státu způsobem, jenž představuje vážné riziko nejen pro stát, kde ten konflikt probíhá, ale i pro bezpečnost České republiky.
ps2017-079-06-005-064.u2.p1.s2 Tyto osoby si během své účasti v dané skupině osvojí řadu vojenských praktik s rizikem jejich využití po svém následném návratu do České republiky.
ps2017-079-06-005-064.u2.p1.s3 Bezpečnostním rizikem může být také tendence těchto osob k zakládání různých radikálních či extremistických skupin či k členství v nich nebo ke snaze získat své následovníky v boji.
ps2017-079-06-005-064.u2.p2.s1 Návrh zákona zavádí novou skutkovou podstatu postihující určité formy jednání osob účastnících se na činnosti nestátních ozbrojených skupin zaměřených na působení v ozbrojeném konfliktu probíhajícím na území jiného státu.
ps2017-079-06-005-064.u2.p2.s2 Kromě samotného zapojení se do bojové činnosti je postihováno i poskytování a podstupování výcviku a také vycestování s úmyslem zapojení se do bojové činnosti takovéto skupiny.
ps2017-079-06-005-064.u2.p2.s3 Ozbrojená skupina není organizační součástí vojska či ozbrojených sil cizího státu ani nepodléhá vedení takového státu, není proto možné toto jednání postihnout jako službu v cizích ozbrojených silách.
ps2017-079-06-005-064.u2.p3.s1 Návrh zákona také zpřesňuje formulaci trestného činu podpory a propagace terorismu, aby bylo zřejmé, že poskytování nebo přijímání výcviku ke spáchání teroristického trestného činu se vztahuje i na výcvik týkající se výroby nebo používání materiálů, které jsou svou povahou obdobné výbušninám, zbraním nebo nebezpečným látkám.
ps2017-079-06-005-064.u2.p4.s1 Návrh zákona byl vypracován na základě závěrů analýzy z 28. ledna loňského roku, která měla název Zhodnocení možnosti trestního postihu činnosti zahraničních teroristických bojovníků a byla vypracována na základu auditu národní bezpečnosti.
ps2017-079-06-005-064.u2.p5.s1 prosím o podporu tohoto zákona a děkuji za pozornost.
ps2017-079-06-005-064.u3.p1.s1 Dobré dopoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-079-06-005-064.u3.p1.s2 Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-079-06-005-064.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vláda pro nás připravila krátkou tříbodovou novelu, která zavádí nový trestný čin účasti v nestátní ozbrojené skupině.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s3 Ministerstvo reaguje na proměnu povahy ozbrojených konfliktů, kdy české trestní právo v ustanovení § 322 trestního zákoníku pamatuje na nedovolenou službu v ozbrojených složkách Českem uznaného jiného státu.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s4 V současnosti ale narážíme na situaci, kdy čeští občané bojují na straně entit, které česká diplomacie neuznává za cizí stát.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s5 Může to být bojovník na Donbasu, který bojuje proti ukrajinské vládě v barvách Doněcké lidové republiky, nebo český občan, který podporuje boj Daeš v Africe nebo na Blízkém východě.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s6 Dosavadní právní úprava zná účast na teroristické skupině, ale zde je ze strany obžaloby třeba prokázat teroristický čin takové skupiny.
ps2017-079-06-005-064.u4.p1.s7 Nová skutková podstata vyplňuje mezeru mezi těmito trestnými činy, aby bylo možné postihovat české občany, kteří si vracejí z nejrůznějších míst konfliktů.
ps2017-079-06-005-064.u4.p2.s1 Minoritní část zákona rozšiřuje skutkovou podstatu podpory a propagace terorismu, aby bylo možné stíhat nejen osoby, které nezajistí (zajistí?)teroristům přímo věci využitelné k terorismu či informace o nich, ale i materiály obdobné povahy.
ps2017-079-06-005-064.u4.p3.s1 Návrh zákona byl rozeslán 8. listopadu 2019 a doporučuji Sněmovně postoupit ho do výboru.
ps2017-079-06-005-064.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného.
ps2017-079-06-005-064.u5.p1.s3 Ano, tady pan poslanec Ondráček.
ps2017-079-06-005-064.u5.p1.s4 Prosím.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně a kolegové, paní ministryně ve svém úvodním vystoupení shrnula věci tak, jak je připraveny.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s2 Mluvila o době - ale ono to nebylo loni, ale předloni na jaře - kdy vláda jednala v roce 2019, protože tento materiál doputoval do Poslanecké sněmovny ke konci roku 2019, protože jsem k němu svoji zprávu pro klub psal 25. 11. 2019.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s3 To znamená, ta časová prodleva je tady poměrně dlouhá.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s4 Přestože se v této zprávě hovoří především o zavedení nové skutkové podstaty, kterou požaduje postihovat účast a činnost v nestátních ozbrojených skupinách, kdy důvodová zpráva sice zmiňuje pouze ISIS, ale důvod může být i zcela jiný.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s5 A myslím, že pan zpravodaj ho i teď ve své zpravodajské zprávě zmínil.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s6 Je to i účast v jiných válečných konfliktech, a to zejména na Donbasu.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s7 Z mého pohledu však navrhuje nadbytečnost, protože i tím, že uplynula doba od projednání a vložení sem do systému a jsme v roce 2021, si stačí otevřít Google, popřípadě tam zadat a zjistíte, že lidi, kteří se zapojili do válečných konfliktů třeba na Donbasu nebo někde jinde, dokáže česká justice postihovat i podle stávajícího práva.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s8 Dokáže, Protože několik takových lidí postižených bylo, a nevidím tedy důvod, proč dávat další novou skutkovou podstatu.
ps2017-079-06-005-064.u6.p1.s9 Je to vždycky jenom reakce na něco, kterou se snažíme něčeho dosáhnout, ale je to vždycky takové to právo jenom na jednu konkrétní věc.
ps2017-079-06-005-064.u6.p2.s1 Chápu, že tato vláda může mít s některými věcmi problém.
ps2017-079-06-005-064.u6.p2.s2 Dlouhodobě se také řešilo, jak jsou postihováni naši lidé, kteří v rámci dobrodružství nastoupili do francouzské cizinecké legie a působí kdekoli v severní Africe nebo kdekoli jinde, a víme, do jakých akcí je cizinecká legie, popřípadě jiné podobné uskupení zatahována.
ps2017-079-06-005-064.u6.p2.s3 Ale nikdy žádným způsobem se to v rámci českého trestního práva moc neřešilo.
ps2017-079-06-005-064.u6.p2.s4 Takže zde vidím nadbytečnost a jako takové navrhuji zamítnutí tohoto zákona hned v prvním čtení, byť chápu, že budete mít zcela jiný názor, ale toto jsem vám říci musel.
ps2017-079-06-005-064.u6.p2.s5 Děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u7.p1.s2 Paní poslankyně Válková se hlásí s faktickou poznámkou?
ps2017-079-06-005-064.u8.p1.s1 se budu snažit o faktickou poznámku.
ps2017-079-06-005-064.u9.p1.s1 Takže vás dám do rozpravy.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s2 bych chtěla upozornit na jednu věc, která mi buď unikla akusticky, anebo opravdu nebyla zatím zmíněna.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s3 Tam je totiž i novelizace institutu účinné lítosti.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s4 Jak víte, nedávno jsme schválili ve třetím čtení i účinnou lítost u nedovoleného ozbrojování.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s5 A teď u nové skutkové podstaty účasti na nestátní ozbrojené skupině zaměřené na působení v ozbrojeném konfliktu by byla také rozšířena účinná lítost.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s6 Co by to znamenalo?
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s7 Že pokud by dotyčný včas buď zamezil škodlivému následku, informoval, což velmi potřebujeme v těchto případech, napravil ho svým jednáním, tak zaniká.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s8 Vůbec není trestný.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s9 Trestní odpovědnost neexistuje.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s10 Nemůže se trestně stíhat, postavit před trestní soud, čili to i obrovský preventivní význam.
ps2017-079-06-005-064.u10.p1.s11 Takže jednoznačně tady pro a žádnou duplicitu tady nevidím.
ps2017-079-06-005-064.u10.p2.s1 Pokud jde o to, o čem hovořil pan poslanec Ondráček, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, jsem toho názoru, že máme usnadňovat práci orgánům činným v trestním řízení, a v tomto směru ji usnadňujeme.
ps2017-079-06-005-064.u10.p2.s2 Protože to, co rozhodně činilo vrásky, a nejenom na čelech policistů a státních zástupců, ale i soudců, o kterých jsem s některými z nich o tom diskutovala, bylo právě, jakým způsobem uplatnit stávající skutkové podstaty trestných činů, jaký souběh nejlépe vystihne postih pro ty činy, které jsou tady popsány v nové skutkové podstatě precizně, § 321a.
ps2017-079-06-005-064.u10.p2.s3 Ten policista si to vezme 321a, buďto subsumuje ty znaky skutkové podstaty, to jednání, pod tyto znaky skutkové podstaty, nebo nikoli.
ps2017-079-06-005-064.u10.p2.s4 A to nechci říct odbyté, ale vyřízené a je klidný.
ps2017-079-06-005-064.u10.p2.s5 Jinak mu to státní zástupce vrací, radí mu.
ps2017-079-06-005-064.u10.p3.s1 Takže to, že se s tím česká trestní justice vypořádala, to jistě na Google najdeme.
ps2017-079-06-005-064.u10.p3.s2 Ale kolik zbytečného času to stálo, to nenajdeme.
ps2017-079-06-005-064.u10.p3.s3 Čili jednoznačně: myslím, že kdo pro tohle zvedne ruku, tak se nemusí obávat, že by schvaloval duplicitu.
ps2017-079-06-005-064.u10.p3.s4 Děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u11.p1.s2 S faktickou poznámkou pan poslanec Zdeněk Ondráček.
ps2017-079-06-005-064.u11.p1.s3 Prosím.
ps2017-079-06-005-064.u12.p1.s1 Ne, paní kolegyně, nebudeme si to rozdávat.
ps2017-079-06-005-064.u12.p1.s2 Jenom prostě každý máme nějaký názor a myslím, že to je správně.
ps2017-079-06-005-064.u12.p1.s3 Od toho jsme v Parlamentu.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s1 Plně souhlasím s tím, že máme usnadňovat práci orgánům činným v trestním řízení a justici.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s2 Ale na druhou stranu si také myslím, že je nemáme vodit za ruku.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s3 Máme jim dát také možnost samostatného rozhodování a nesvazovat je úplně přesnými definicemi a přesnými vymezeními, aby tam ta flexibilita byla.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s4 A teď jasně prokazujeme, že v mezičase, kdy o tom začala vláda jednat, kdy to vložila do systému a přinesla to sem do Poslanecké sněmovny, a tím uplynutím více než 14 měsíců se jasně ukazuje, že soudy se dokázaly s tím vypořádat.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s5 Máme zde několik rozsudků, které to dokážou řešit.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s6 Takže neříkejme, že dneska je potřeba, aby orgán činný v trestním řízení, policie, státní zástupce nebo pak soud musely mít takovou vodicí linku, jak to dělat.
ps2017-079-06-005-064.u12.p2.s7 Oni jsou schopni to udělat.
ps2017-079-06-005-064.u12.p3.s1 A co se týká účinné lítosti, vidím, jak se bude nějakým způsobem ověřovat, prokazovat účinná lítost, když někdo přijde z místa konfliktu, kde se nikdo neodváží jít, a bude říkat, jo, jsem tam sice možná zastřelil deset lidí na nebo na druhé straně, ale upřímně toho lituji.
ps2017-079-06-005-064.u12.p3.s2 Anebo popře, že se něco takového stalo.
ps2017-079-06-005-064.u12.p3.s3 Nebo bude dávat jiné a jiné...
ps2017-079-06-005-064.u12.p3.s4 Nebo nám bude stačit, že pošle 50 000 na nějaký sirotčinec.
ps2017-079-06-005-064.u12.p3.s5 To si myslím, že není úplně správně.
ps2017-079-06-005-064.u12.p4.s1 Pokud se někdo do těchto věcí zapojí a orgány činné v trestním řízení, soudy usoudí, že to je protiprávní jednání, tak možnosti jeho postihu jsou podle daného trestního práva dostatečné.
ps2017-079-06-005-064.u12.p4.s2 Je to můj právní názor.
ps2017-079-06-005-064.u12.p4.s3 Samozřejmě, můžete mít jiný.
ps2017-079-06-005-064.u12.p4.s4 Jste koalice, prohlasujete si to, nic proti tomu nemám.
ps2017-079-06-005-064.u12.p4.s5 Pouze jsem řekl, že chci, aby tento můj názor zde v Poslanecké sněmovně zazněl, protože od toho jsme poslanci, abychom zde mohli vystupovat.
ps2017-079-06-005-064.u12.p4.s6 Děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u13.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-079-06-005-064.u13.p1.s2 Nevidím nikoho dalšího přihlášeného do obecné rozpravy, ani elektronicky, ani z místa, tudíž obecnou rozpravu končím.
ps2017-079-06-005-064.u13.p1.s3 Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova.
ps2017-079-06-005-064.u13.p1.s4 Není zájem o závěrečná slova.
ps2017-079-06-005-064.u13.p2.s1 Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Ondráčka, který navrhuje zamítnout předložený návrh.
ps2017-079-06-005-064.u13.p2.s2 Zagongoval jsem, chvilku počkám.
ps2017-079-06-005-064.u13.p3.s1 Budeme hlasovat o zamítnutí tohoto návrhu.
ps2017-079-06-005-064.u13.p4.s1 Zahájil jsem hlasování, ptám se, kdo je pro?

Text viewDownload CoNNL-U