|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-022-054 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

54. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 870/ - prvé čtení

Date2021-01-27
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/054
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079190.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 112 • previousnext

ps2017-079-05-022-054.u1.p1.s1 54.
ps2017-079-05-022-054.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 870/ - prvé čtení
ps2017-079-05-022-054.u1.p2.s1 Vítám mezi námi ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka, který dorazil na projednávání tohoto zákona a z pověření vlády jej uvede.
ps2017-079-05-022-054.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-079-05-022-054.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci: dlouho očekávaný zákon, který v sobě zakomponovánu celou řadu důležitých aktů, které nás budou čekat v těch následujících měsících a letech.
ps2017-079-05-022-054.u2.p1.s2 Prvním z nich je protržní a efektivní nastavení nástrojů a opatření s vhodnými formami provozních podpor, nesmírně očekávané k plnění cílů Evropské unie v oblasti obnovitelných zdrojů energie, a to je do roku 2030.
ps2017-079-05-022-054.u2.p1.s3 Proto jsem moc rád, že se nám to podařilo relativně rychle na začátku tohoto roku dostat na stůl a pochopitelně musíme jet podle nové evropské legislativy, mezi kterou patří směrnice Evropského parlamentu, Rady atd.
ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s1 Cíle pro Českou republiku schválila vláda a ve vnitrostátním plánu v oblasti energetiky a klimatu v předkládaném návrhu zákona jsou v návaznosti na zmíněný plán uvedena právě některá opatření, nástroje, které je možné k naplňování těchto cílů využít.
ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s2 Ta opatření mají logicky eliminovat další náklady na provozní podporu, to je důležité říct, a naopak maximálně zohledňovat situaci na energetickém trhu.
ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s3 Jedná se například o nastavení výše podpory vysoutěžené s výkonem z aukcí určené především pro střední a větší zdroje, a to s výkonem nad 1 MW, nebo třeba využívání protržně zaměřeného zeleného hodinového bonusu naopak pro menší zdroje a nevyužívání podpory formou výkupních cen pro nové zdroje.
ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s4 Rovněž zavádíme podporu pro biometan jako jedno z opatření pro plnění v sektoru dopravy, která je klíčová.
ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s5 Pro již provozované energeticky efektivní výrobny se navrhují nové formy podpory pro jejich udržení v provozu, a to po skončení nároku na současně čerpanou podporu.
ps2017-079-05-022-054.u2.p3.s1 Návrh zákona negeneruje automaticky žádné nároky, to je důležité říct, na financování, o aktivaci těch jednotlivých opatření bude rozhodovat každoročně vláda, a to svým nařízením podle aktuální situace.
ps2017-079-05-022-054.u2.p4.s1 Jak jsem uvedl, je důležité upozornit na to, že novela zákona je pouze jedním opatřením pro zajištění cílů obnovitelných zdrojů do roku 2030.
ps2017-079-05-022-054.u2.p4.s2 Určitě si vzpomínáte na diskuzi, která kolem toho byla.
ps2017-079-05-022-054.u2.p4.s3 Jdeme řádově ze 14, 15 % na 22 %, což je nejvíce ze zemí Visegrádské čtyřky.
ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s1 Dalším opatřením je plnění požadavků na energetickou náročnost budov - klíčové téma - jejich postupné zpřísňování.
ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s2 Bez toho se nepohneme dále a nesplníme naše cíle, které podpoří zase další rozvoj a využití obnovitelných zdrojů v budovách.
ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s3 Za rovněž zásadní považujeme snahu o maximální využití možných investičních dotací, čili méně provozu, více investic.
ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s4 Myslíme tím podpory ze všech dotačních programů, které budou uzpůsobeny podle nastavených nových cílů pro určité a jednotlivé oblasti právě obnovitelných zdrojů.
ps2017-079-05-022-054.u2.p6.s1 Druhým cílem návrhu tohoto zákona je zavedení opatření k zajištění přiměřenosti poskytované podpory, která zase naplňují závazky naší země uvedené v rozhodnutích Evropské komise, jimiž se provozní podpora energie získané využitím obnovitelných zdrojů a dalších podporovaných zdrojů energie považuje za slučitelnou s vnitřním trhem Evropské unie.
ps2017-079-05-022-054.u2.p6.s2 Tady jenom pro informaci uvádím, že naše země již vyjednala a celkem získala sedm rozhodnutí Evropské komise, kde požadavky a závazky z těchto rozhodnutí jsou v tomto návrhu promítnuty.
ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s1 Novela vymezuje systém ověření případného poskytování nadměrné provozní podpory u podporovaných zdrojů energie, takzvané ověření překompenzace poskytované podpory, která bude zahrnovat několik úrovní.
ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s2 První je takzvané sektorové ověření, a to u výroben pobírajících provozní podporu nad de minimis.
ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s3 Druhou úrovní je aplikace automatických opatření uvedených v zákoně k odstranění rizika překompenzace poskytované podpory.
ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s4 Třetí úrovní je individuální ověření u konkrétních výrobců, a to ze strany SEI, Státní energetické inspekce.
ps2017-079-05-022-054.u2.p8.s1 Zajištěním nebo zjištěním se posoudí ekonomický parametr ziskovosti, takzvané IRR čili vnitřní výnosové procento, u konkrétní výrobny.
ps2017-079-05-022-054.u2.p8.s2 Při překročení zákonem stanovené meze uvedeného parametru by to znamenalo, že výrobna, producent čerpá nadměrnou výši podpory, a aplikovala by se opatření, která by tuto nadměrnou čerpanou podporu odstranila, pochopitelně do budoucnosti.
ps2017-079-05-022-054.u2.p8.s3 Kvůli změnám v zákoně o podporovaných zdrojích energie byl v úpravě také třeba energetický zákon, jako je třeba změna působnosti MPO, operátora trhu či různé změny v definicích pojmů atd.
ps2017-079-05-022-054.u2.p9.s1 Dovoluji si zdůraznit, že návrh tohoto zákona zavádí zcela nové instituty.
ps2017-079-05-022-054.u2.p9.s2 Jedná se o celou oblast v ověření přiměřenosti poskytované provozní podpory, nástroje k zajištění přiměřenosti nebo v nastavování výše podpory prostřednictvím vyhlášení aukcí právě na výši podpory.
ps2017-079-05-022-054.u2.p9.s3 Tyto záležitosti se v naší energetické legislativě doposud neobjevovaly.
ps2017-079-05-022-054.u2.p10.s1 se těším na diskuzi a moc děkuji.
ps2017-079-05-022-054.u3.p1.s1 Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Pavel Pustějovský.
ps2017-079-05-022-054.u3.p1.s2 Prosím.
ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s2 Vážený pane ministře, pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, návrh novely o podporovaných zdrojích energie zavádí nástroje a opatření pro vládu v oblasti obnovitelných zdrojů energie.
ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s3 Nepředstavuje žádné přímé nároky na financování, dává vládě možnost nařízením vydávaným každý rok podle aktuální situace reagovat.
ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s4 Vláda bude moci aktivovat nástroje k plnění nových cílů do roku 2030 a ty jsou dány novou legislativou Evropské unie.
ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s5 Národním regulativem zde bude vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu.
ps2017-079-05-022-054.u4.p2.s1 Konkrétně se jedná například o nastavení výše podpory vysoutěžené z aukcí, určené především pro střední a větší zdroje, nebo využívání zeleného hodinového bonusu pro menší zdroje.
ps2017-079-05-022-054.u4.p2.s2 Dále se zavádí podpora biometanu.
ps2017-079-05-022-054.u4.p2.s3 Dalším okruhem jsou opatření a mechanismy ověření přiměřenosti podpory obnovitelných zdrojů energie, jak o tom pan ministr přede mnou hovořil.
ps2017-079-05-022-054.u4.p3.s1 Navržené změny jsou promítnuty do energetického zákona, tam se bude měnit působnost Ministerstva průmyslu a obchodu, operátorů trhu s energiemi, dále pak definice pojmů a s tím související úpravy dalších ustanovení energetického zákona.
ps2017-079-05-022-054.u4.p4.s1 Doporučuji ustanovit garančním výborem hospodářský výbor.
ps2017-079-05-022-054.u4.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-05-022-054.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám přihlášky.
ps2017-079-05-022-054.u5.p1.s2 Pan poslanec Třešňák se hlásí z místa.
ps2017-079-05-022-054.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, hezký podvečer.
ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s2 Pouze stručně, krátce k prvnímu čtení.
ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s3 Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo tuto novelu původně v roce 2018, byla, tuším, poprvé na vládě, do Sněmovny se dostala 20. května 2020, takže se nám tu válí asi téměř tři čtvrtě roku.
ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s4 My jsme pevné zařazení této novely navrhovali v září 2020.
ps2017-079-05-022-054.u6.p2.s1 Jak pan ministr, tak pan zpravodaj shrnuli ty nejzásadnější změny, co se týká kompetencí ministerstva a jednotlivých státních institucí, nicméně dovolte mi, abych zmínil, že podpora obnovitelných zdrojů stále u nás budí velké emoce, a to hlavně v kontextu nedávné historie, která s sebou přinesla solární barony, mnoho kauz a mnoho trestních oznámení.
ps2017-079-05-022-054.u6.p2.s2 Právě ta historicky neuvážená podpora, vysoká podpora fotovoltaiky, která nás stojí, možná to tu i z úst pana ministra zaznělo, 46 miliard ročně, částečně z veřejných rozpočtů, částečně z peněženek občanů v účtech za energie, podkopala celou důvěru v nejdynamičtěji se rozvíjející odvětví, které zde v energetice máme.
ps2017-079-05-022-054.u6.p3.s1 Samozřejmě otázka, zda celý ten sektor, který by se měl za ideálních podmínek obejít pouze s volným trhem bez jakýchkoliv dotací, podporovat nějakými dotacemi.
ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s1 Nutno ale připomenout, že zde máme i mnoho špinavých fosilních zdrojů jako součást energetické sítě, a ty se do budoucna snažíme omezit - vlastně jsme i vymysleli dříve ten trest, nebo chcete-li negativní motivaci, v podobě emisní povolenky.
ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s2 Následně pak mnohdy zase na druhou stranu vymýšlíme různé kompenzační mechanismy nebo daňové úlevy, jak zmírnit dopady rostoucích cen emisních povolenek na ceny energií, a tím pádem i dopad na koncové spotřebitele.
ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s3 Tedy celý sektor je skutečně zdeformovaný a je otázka, jak prostředí narovnat a nevytloukat klín klínem, protože pokud by ty podmínky dnes byly o trochu lepší, vedlo by nás to k úvaze, zda je takový zákon potřeba, protože by teoreticky neměl být potřeba vůbec.
ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s4 Ale to je skutečně potom spíš taková filozofická debata.
ps2017-079-05-022-054.u6.p5.s1 Avšak nyní, kdy je potřeba dosáhnout uhlíkové neutrality a obecně klimatických cílů, by se pravděpodobně bez ničeho takového energetika vůbec neobešla.
ps2017-079-05-022-054.u6.p5.s2 Proto chceme dále podpořit projednání tohoto zákona ve výborech a očekáváme, že zde padne i mnoho pozměňovacích návrhů.
ps2017-079-05-022-054.u6.p5.s3 Samozřejmě například vítáme koncept aukčních mechanismů, který je vyzkoušený i v zahraničí, a nejvíce, a to tu zmiňoval pan ministr, bude pravděpodobně diskutované i vnitřní výnosové procento, takzvané IRR, u jednotlivých výroben a jednotlivých obnovitelných zdrojů, kde doufáme, že se přistoupí k co největší technologické neutralitě a nebudou jednotlivé zdroje zvýhodňovány více než ty druhé.
ps2017-079-05-022-054.u6.p6.s1 Nicméně mi dovolte připomenout i další důležité téma - a jsem k tomu hovořil, když jsem se snažil tento bod zařadit na program dříve - a to je teplárenství, protože teplárny v České republice zásobují teplem dvě pětiny obyvatel i řadu průmyslových podniků a v současné době je jejich provoz zatížen právě cenou emisních povolenek, což právě negativně dopadá do cen pro koncové spotřebitele.
ps2017-079-05-022-054.u6.p6.s2 Očekávám, že i toto bude další téma, které se bude řešit na výborech a v rámci nějakých pozměňovacích návrhů.
ps2017-079-05-022-054.u6.p6.s3 Děkuji.
ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s2 Nemám v tuto chvíli další přihlášky do rozpravy, takže pokud se nikdo další nehlásí z místa, obecnou rozpravu končím.
ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s3 Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany zpravodaje nebo...
ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s4 Nevypadá to, takže žádné návrhy na vrácení či zamítnutí nepadly, takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s5 Nejprve rozhodneme o garančním výboru.
ps2017-079-05-022-054.u7.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.
ps2017-079-05-022-054.u7.p2.s2 Jiné návrhy jsem nezaznamenal ani žádné jiné návrhy nevidím, takže svolám kolegy do sálu a budeme hlasovat...
ps2017-079-05-022-054.u7.p2.s3 Kolegové přicházejí.
ps2017-079-05-022-054.u7.p3.s1 Budeme tedy hlasovat o přikázání tohoto tisku hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s1 Zahajuji hlasování číslo 220.
ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s2 Ptám se, kdo je pro?
ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s4 vám děkuji.
ps2017-079-05-022-054.u7.p5.s1 V hlasování číslo 220 je přihlášeno 85 poslanců a poslankyň, pro 78, proti nikdo.
ps2017-079-05-022-054.u7.p5.s2 Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-079-05-022-054.u7.p6.s1 Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh zákona také ústavně-právnímu výboru jako dalšímu výboru.
ps2017-079-05-022-054.u7.p6.s2 někdo návrhy ještě na nějaký jiný?
ps2017-079-05-022-054.u7.p6.s3 Pan poslanec Třešňák.
ps2017-079-05-022-054.u8.p1.s1 Navrhuji ještě projednání v rozpočtovém výboru a ve výboru pro životní prostředí.
ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s1 Takže rozpočtový a výbor pro životní prostředí.
ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s2 Takže máme tři návrhy na další výbory.
ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s3 Jako první je to ústavně-právní, jako druhý rozpočtový, jako třetí výbor pro životní prostředí.
ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s4 Pokud nejsou žádné další návrhy, tak je postupně budeme hlasovat.
ps2017-079-05-022-054.u9.p2.s1 Zahajuji hlasování číslo 221 a ptám se, kdo je pro přikázání ústavně-právnímu výboru jako dalšímu výboru?
ps2017-079-05-022-054.u9.p2.s2 Kdo je proti?
ps2017-079-05-022-054.u9.p2.s3 vám děkuji.
ps2017-079-05-022-054.u9.p3.s1 V hlasování číslo 221 je přihlášeno 87 poslanců a poslankyň, pro 27, proti jeden.
ps2017-079-05-022-054.u9.p3.s2 Tento návrh nebyl přijat.
ps2017-079-05-022-054.u9.p4.s1 Jako další byl navrhnut výbor rozpočtový.
ps2017-079-05-022-054.u9.p5.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru jako dalšímu výboru?
ps2017-079-05-022-054.u9.p5.s2 Kdo je proti?
ps2017-079-05-022-054.u9.p5.s3 Děkuji.
ps2017-079-05-022-054.u9.p6.s1 V hlasování číslo 222 je přihlášeno 87 poslanců a poslankyň, pro 27, proti tentokrát nikdo.
ps2017-079-05-022-054.u9.p6.s2 Ani tento návrh nebyl přijat.

Text viewDownload CoNNL-U