|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-009-052 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

52. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - prvé čtení

Date2021-01-27
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/052
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079168.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 217 • previousnext

ps2017-079-05-009-052.u1.p1.s1 52.
ps2017-079-05-009-052.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - prvé čtení
ps2017-079-05-009-052.u1.p2.s1 Nyní tedy budeme jednat, jakmile se uklidní situace a diskuze o jiných tématech, než je sociálně-právní ochrana dětí, bude přenesena do předsálí.
ps2017-079-05-009-052.u1.p2.s2 Kolegové a kolegyně, prosím o klid!
ps2017-079-05-009-052.u1.p2.s3 Děkuji.
ps2017-079-05-009-052.u1.p2.s4 Nyní z pověření vlády tento tisk 911 předloží paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
ps2017-079-05-009-052.u1.p2.s5 Prosím, paní ministryně.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ještě jednou dobrý den.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s3 Cílem této novely, tohoto návrhu zákona je pomoci dětem, které mají od začátku svého života v životě obrovskou smůlu.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s4 Cílem je zajistit jim kvalitní náhradní rodinnou péči, protože nemohou vyrůstat u svých rodičů a úlohou státu je se o tyto děti adekvátně postarat.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s5 Asi víte, že aktuálně je v České republice zhruba 8 000 dětí, které žijí v ústavech, z toho zhruba 1 500 je mladších tří let.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s6 Asi nemusíme diskutovat o tom, že následky ústavní péče si tyto děti často nesou do konce života a my to chceme změnit.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s7 Když jsme vyjednávali tuto novelu zákona, včera jsme ji představovali, se zástupci různých forem náhradní rodinné péče, tak jsem zmiňovala, že si nechci vybírat mezi jednotlivými formami náhradní rodinné péče, protože si myslím, že každá svoji důležitou roli v celém tom systému a každá je důležitá.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s8 Nicméně teď bych se chtěla vyjádřit ke třem základním otázkám.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s9 Ta první je pěstounská péče.
ps2017-079-05-009-052.u2.p1.s10 Jak sílící problém pěstounské péče je, ukazuje nedostatek pěstounů na přechodnou dobu, kteří jsou v podstatě připraveni převzít dítě do krátkodobé péče během dvaceti čtyř hodin.
ps2017-079-05-009-052.u2.p2.s1 Zatímco na konci roku 2017 poskytovalo přechodnou pěstounskou péči 651 rodin, předloni to bylo jenom 631 rodin a na konci minulého roku, to znamená na konci roku 2020, to bylo již jen 593 rodin.
ps2017-079-05-009-052.u2.p2.s2 Noví pěstouni se téměř nehlásí.
ps2017-079-05-009-052.u2.p2.s3 Důvod bude finanční.
ps2017-079-05-009-052.u2.p2.s4 Přechodní pěstouni mají nyní pouze 20 000 korun hrubého, odměny se jim daní bez ohledu na počet dětí, o které pečují.
ps2017-079-05-009-052.u2.p3.s1 Chtěla bych podotknout, že díky těmto lidem se daří vyřešit mnoho náročných krizových situací, a proto i když ve vládní verzi navrhujeme 22 000 hrubého, to znamená zvýšení o 2 000, myslím si, že adekvátní odměna pro přechodné pěstouny by byla 30 000 korun.
ps2017-079-05-009-052.u2.p3.s2 Pozitivní změnou ale ve vládní předloze je, že pěstounům na přechodnou dobu bude nově přiznáván i jednorázový příspěvek při převzetí dítěte, a to ve výši 8 10 000 korun podle věku dítěte.
ps2017-079-05-009-052.u2.p3.s3 To si myslím, že je velké pozitivum, které se nám podařilo na vládní úrovni vyjednat.
ps2017-079-05-009-052.u2.p4.s1 Dále máme samozřejmě logicky nedostatek profesionálních dlouhodobých pěstounů, zejména pro sourozenecké skupiny anebo pro děti s postižením.
ps2017-079-05-009-052.u2.p4.s2 Navrhujeme proto navýšení odměny pro dlouhodobé pěstouny.
ps2017-079-05-009-052.u2.p4.s3 Asi nemusím zmiňovat, že novela tohoto zákona nebyla osm let, proto i ty částky jsou poměrně nevalorizované, tak jak je to bohužel u téměř všech cílových skupin a u dávkového systému obecně, který na starosti MPSV, a ty částky se valorizují přes zákon.
ps2017-079-05-009-052.u2.p4.s4 Otázkou je, zda by se to nemělo změnit.
ps2017-079-05-009-052.u2.p4.s5 O tom se pobavíme později.
ps2017-079-05-009-052.u2.p5.s1 Dlouhodobí pěstouni, kteří pečují o sourozence nebo děti s postižením: při péči o dítě v prvním stupni závislosti navrhujeme navýšení z 12 na 18 000 měsíčně, při péči o dvě děti z 18 na 20 000 korun měsíčně.
ps2017-079-05-009-052.u2.p5.s2 Po osmi letech si myslím, že to navýšení je adekvátní.
ps2017-079-05-009-052.u2.p5.s3 Samozřejmě bych si přála, aby byla navýšena odměna všem profesionálním pěstounům.
ps2017-079-05-009-052.u2.p5.s4 Nejlépe by bylo, tak jak jsem zmiňovala, najít takový systém, který by byl transparentní a který by byl valorizován na pravidelné bázi, například přes koeficient odměny pěstouna, který by byl navázán na minimální mzdu, tak aby docházelo opravdu k pravidelné valorizaci a nemuselo to být vždy předmětem novely zákona.
ps2017-079-05-009-052.u2.p5.s5 Pro tento návrh budu zejména v sociálním výboru hledat podporu, a to nejenom na základě diskuzí z posledních týdnů a měsíců.
ps2017-079-05-009-052.u2.p6.s1 V novele je také navržena vyšší podpora odborných služeb pro pěstounské rodiny.
ps2017-079-05-009-052.u2.p6.s2 Ty jsou totiž klíčové i pro prevenci předčasného ukončení pěstounské péče.
ps2017-079-05-009-052.u2.p6.s3 Dojde tedy ke zvýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče ze 48 na 54 000 korun ročně pro úřady a organizace, které s pěstounskými organizacemi pracují a nabízejí jim pomoc při zvládání náročné péče o svěřené děti.
ps2017-079-05-009-052.u2.p6.s4 Zde je opět ze strany těch organizací zmiňován jako ideál 60 000 korun.
ps2017-079-05-009-052.u2.p6.s5 Jsem ochotna v sociálním výboru a také se svými vládními kolegy o tom diskutovat tak, abychom skutečně v této velmi těžké době veškerým formám náhradní formě rodinné péče poskytli podporu.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s1 Co se týká ZDVOPů, novela obsahuje úpravy týkající zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, takzvané ZDVOPy.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s2 Jsou to krizová zařízení, která poskytují ochranu dětem, které se ocitly bez jakékoliv péče a potřebují rychle podat pomocnou ruku.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s3 Asi všichni známe srdceryvné příběhy dětí, kdy se po velmi složité rodinné situaci musí jednat velmi rychle.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s4 Novela navyšuje státní příspěvek z 22 800 na 30 000 korun měsíčně na jedno dítě.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s5 zvyšují
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s6 V posledních letech se totiž zvyšují náklady, mzdy atd.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s7 Fond ohrožených dětí, jak jsem mluvila včera s paní ředitelkou, považuje za ideál 32 000 korun.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s8 Pokud se mi podaří vyjednat podporu jak s Ministerstvem financí, tak v rámci sociálního výboru, byla bych za navýšení tohoto příspěvku ráda o ty další 2 000 korun, protože si myslím, že to je skutečně nezbytné.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s9 V minulých letech toto dofinancovávání na roční bázi administrovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí přes dotační titul, nicméně to je jak pro příjemce, tak pro ministerstvo extrémně administrativně náročné.
ps2017-079-05-009-052.u2.p7.s10 Důležité je u ZDVOPů také zdůraznit, že dojde ke snížení jejich maximální kapacity ze současných 28 dětí na 20 dětí tak, aby se více přiblížila tato zařízení rodinnému prostředí, a myslím si, že to je velmi dobrý krok.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s1 Co se týká kojeneckých ústavů, další významnou změnou je omezení možnosti umístit děti do tří let do bývalých kojeneckých ústavů, dnes dětských center.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s2 Ta jsou v gesci Ministerstva zdravotnictví.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s3 Péče o děti je zde nejvíce finančně nákladná: 44 500 korun stojí zhruba místo v ústavu, 20 000 korun v náhradní rodinné péči, 7 200 stojí terénní práce s rodinou.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s4 Z těch čísel je to velmi zřetelné.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s5 V novele proto zakazujeme umístění do dětských domovů pro děti do tří let ze sociálních důvodů.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s6 Myslím si, že to je krok správným směrem.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s7 Více Ministerstvo práce a sociálních věcí nemůže udělat z hlediska rozdělení kompetencí, nicméně osobně se domnívám, že kojenecké ústavy jsou reliktem minulosti a měly být dávno zrušeny.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s8 I proto podporuji návrh pana poslance Juchelky.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s9 Jedná se o sněmovní tisk 944.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s10 Je to novela zákona o zdravotních službách, kde se navrhuje zrušení kojeneckých ústavů.
ps2017-079-05-009-052.u2.p8.s11 to osobně velmi podporuji a myslím si, že bychom měli udělat všechno pro to, abychom našli jiné, lepší řešení.
ps2017-079-05-009-052.u2.p9.s1 Poslední věc, ke které bych se ráda chtěla vyjádřit, je zaopatřovací příspěvek.
ps2017-079-05-009-052.u2.p9.s2 To je novum, velmi důležitá věc, kterou jsme připravili na základě podnětů z terénu.
ps2017-079-05-009-052.u2.p9.s3 Jedná se vlastně o podporu dospívajících dětí, které odcházejí z náhradní péče a v podstatě ze dne na den se ocitají, řeknu to lidově, na dlažbě.
ps2017-079-05-009-052.u2.p9.s4 Myslím si, že by stát měl těmto dětem, které odcházejí zejména z dětských domovů, pomoci.
ps2017-079-05-009-052.u2.p9.s5 Proto pro mladé dospělé po skončení ústavní či pěstounské péče, kteří chtějí studovat, to znamená pokračovat ve svém vzdělání, ve studiu, navrhujeme zavedení takzvaného zaopatřovacího příspěvku ve výši 15 000 korun měsíčně.
ps2017-079-05-009-052.u2.p9.s6 Logicky podmínkou tohoto zaopatřovacího příspěvku - protože když tito mladí dospělí studují, nemají rodiče, kteří by se o starali, to znamená, že jsou odkázáni pouze sami na sebe - tak podmínkou je dodržování studia, také dodržování individuálního plánu ve spolupráci se sociálním kurátorem.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s1 Dovolte, vážené paní poslankyně a páni poslanci, abych to shrnula.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s2 Pokud jde o finanční dopady návrhů novely, předpokládá se zvýšení výdajů státního rozpočtu ročně zhruba o 180 milionů korun.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s3 I vzhledem k tomu, kolik stojí stát náklady na dlouhodobě nevhodnou ústavní péči o děti, je investice do náhradní rodinné péče velmi správným krokem.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s4 Myslím si, že ohrožené děti, děti, které mají vlastně od začátku svého života obrovskou smůlu, si naši podporu zaslouží a měli bychom investovat do všech forem náhradní rodinné péče.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s5 Každá v systému svoji roli a každá je potřebná.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s6 Důvodem podpory by ve vyspělé společnosti nemělo být jenom finanční nebo ekonomické hledisko, ale zejména to lidské.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s7 Myslím si, že se shodneme, že děti by neměly končit v ústavech, že rodinné prostředí je pro velmi zásadní.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s8 A také bych ráda zdůraznila, že musíme klást důraz na prevenci odebírání dětí z biologických rodin, a pokud to není možné tomuto drastickému kroku zabránit, tak musíme nastavit kvalitní a dostupný systém náhradní rodinné péče, protože pro nás musí být vždy zásadní zájem dítěte.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s9 O to tady jde.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s10 Vždy musí být zásadní zájem dítěte.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s11 Proto věřím, že při projednávání novely budeme všichni myslet především na děti a jsem velmi připravena k těm debatám, které nás v příštích týdnech čekají, a velmi vás prosím o podporu tohoto zákona, respektive této novely.
ps2017-079-05-009-052.u2.p10.s12 Děkuji.
ps2017-079-05-009-052.u3.p1.s1 Děkuji ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové.
ps2017-079-05-009-052.u3.p1.s2 Nyní požádám zpravodaje pana poslance Marka Nováka, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.
ps2017-079-05-009-052.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-079-05-009-052.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, z pozice zpravodaje doplním vystoupení paní ministryně.
ps2017-079-05-009-052.u4.p1.s2 Předně je potřeba říci, že před sebou nemáme žádnou zásadní a koncepční změnu v oblasti sociálně-právní ochrany dětí a náhradní rodinné péče.
ps2017-079-05-009-052.u4.p1.s3 Spíše se jedná o souhrn opatření, kterými se narovnávají disproporce v dávkové oblasti.
ps2017-079-05-009-052.u4.p1.s4 Za důležité považuji zmínit zejména zvýšení pěstounských dávek, respektive diskuzi o zvýšení pěstounských dávek a státního příspěvku pro zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
ps2017-079-05-009-052.u4.p2.s1 Je také upravován zaopatřovací příspěvek pro mladé dospělé po skončení náhradní péče, a myslím si, že tady bude asi hodně plodná diskuse u toho bodu.
ps2017-079-05-009-052.u4.p2.s2 Je snahou zmírnit nepříznivou sociální situaci po zániku péče, zejména u studujících do 26 let.
ps2017-079-05-009-052.u4.p3.s1 Návrh preferuje náhradní rodinnou péči zejména o děti se zdravotním znevýhodněním a sourozenecké skupiny.
ps2017-079-05-009-052.u4.p3.s2 Podporuje svěřování ohrožených dětí do pěstounské péče na přechodnou dobu jako alternativy k jeho umístění do institucionální péče.
ps2017-079-05-009-052.u4.p3.s3 Návrh dále zamezuje umísťování nejmladších dětí do náhradní pobytové péče právě ze sociálních důvodů.
ps2017-079-05-009-052.u4.p3.s4 Konečně návrh jako takový představuje zefektivnění některých postupů a procesů na základě poznatků praxe, za to jsem velmi rád.
ps2017-079-05-009-052.u4.p4.s1 Technicky se jedná o novelizaci řady předpisů, které jsou spolu věcně propojeny.
ps2017-079-05-009-052.u4.p4.s2 Jedná se o zákon o sociálně-právní ochraně dětí, zákon o pojistném na veřejném zdravotním pojištění, zákon o státní sociální podpoře, zákon o sociálních službách, zákon o pomoci v hmotné nouzi, zákon o zdravotních službách a zákon o zvláštních řízeních soudních.
ps2017-079-05-009-052.u4.p4.s3 Těch norem, kterých se tato předložená změna týká, je vcelku hodně.
ps2017-079-05-009-052.u4.p5.s1 Rád bych tady ale také zmínil, že tento návrh byl do připomínkového řízení vložen dne 20. 12. 2019.
ps2017-079-05-009-052.u4.p5.s2 Měli jsme vlastně rok výročí o Vánocích.
ps2017-079-05-009-052.u4.p5.s3 Spolu s tímto však byly vloženy další tři normy, a vzhledem k tomu, že přicházel čas vánoční, čas uzávěrek, si spousta těch dotčených organizací, které se mohou vyjadřovat, stěžovala na to, že mají málo času právě kvůli tomu, že to bylo podáno do připomínkového řízení právě v tomto období.
ps2017-079-05-009-052.u4.p5.s4 samozřejmě nikoho neobviňuji, že to bylo záměrně, nebo ne.
ps2017-079-05-009-052.u4.p5.s5 Jenom to tady chci říci.
ps2017-079-05-009-052.u4.p5.s6 Osobně věřím - právě i kvůli tomu v uvozovkách díky vánočnímu termínu zkrácenému připomínkovému řízení, ačkoli dle zákona proběhlo vše, jak mělo - věřím, že právě my tady toto napravíme a v řádných termínech projednáme tuto novelu.

Text viewDownload CoNNL-U