|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-008-051 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

51. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1116/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2021-01-27
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/051
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079163.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 369 • previousnext

ps2017-079-05-008-051.u1.p1.s1 51.
ps2017-079-05-008-051.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1116/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-079-05-008-051.u1.p2.s1 Prvé čtení je navrženo podle § 19 odst. 2.
ps2017-079-05-008-051.u1.p2.s2 Děkuji ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové i zpravodajce Janě Pastuchové, že zaujaly místa u stolku zpravodajů, a znovu upozorňuji, že vláda navrhuje, abychom projednali tento návrh ve zkráceném jednání, a konstatuji, že do této chvíle nemám blokaci ani od dvou klubů, ani od 40 poslanců, budeme tak postupovat s tím, že nyní požádám paní ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou o úvodní slovo.
ps2017-079-05-008-051.u1.p2.s3 Prosím, paní ministryně.
ps2017-079-05-008-051.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-079-05-008-051.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v režimu § 90 jednacího řádu Sněmovny jsme vám předložili vládní návrh na valorizaci částek přídavku na dítě a také na rozšíření okruhu pro rodiny s nárokem na přídavek.
ps2017-079-05-008-051.u2.p1.s3 Konkrétně tedy po dlouhých dvanácti letech valorizaci částek o 26 %, a co se týká rozšíření okruhu, na 3,4násobku životního minima.
ps2017-079-05-008-051.u2.p2.s1 Pokud to mám převést do řeči konkrétní příjmové situace rodin s dětmi, tak dnes například, a přijde mi to velmi zásadní, dnes například samoživitelka s pětiletým dítětem dosáhne na přídavek, pokud příjem nižší - nižší než 14 900 .
ps2017-079-05-008-051.u2.p2.s2 Samoživitelka s pětiletým dítětem!
ps2017-079-05-008-051.u2.p2.s3 My navrhujeme, aby se limit zvýšil na 18 700 čistého.
ps2017-079-05-008-051.u2.p2.s4 U dvou dospělých s pětiletým dítětem dnes rodina, to znamená dva dospělí, pětileté dítě, nárok na přídavek, pokud mají příjem do 23 500 , a dle našeho návrhu by to bylo nově 29 600.
ps2017-079-05-008-051.u2.p2.s5 Asi se shodneme, že ty částky jsou obecně velmi nízké a demotivační pro pracující rodiny s dětmi.
ps2017-079-05-008-051.u2.p2.s6 Skutečně velmi nízké a demotivační pro pracující rodiny s dětmi.
ps2017-079-05-008-051.u2.p3.s1 K tomuto návrhu zákona existují tři hlavní důvody, proč je nutné k úpravě přistoupit, a to - to bych chtěla zdůraznit - od 1. dubna tohoto roku.
ps2017-079-05-008-051.u2.p3.s2 To můžeme docílit jen v případě, že vyslovíte s návrhem souhlas již v prvním čtení.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s1 Ten první důvod je pandemie.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s2 Koronakrize dopadla nejvíce na rodiny s dětmi, na tom se shodneme.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s3 Bavíme se tady již o tom deset měsíců - deset měsíců, a skutečně jsou to rodiny s dětmi, pracující rodiny s dětmi, které přišly kvůli pandemii o práci nebo přišly o příjmy, protože například musí zůstat na ošetřovném.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s4 Jedná se i - vlastně to navýšení a valorizace přídavku na dítě - o jedno ze základních doporučení Národní ekonomické rady vlády, která nám doporučuje dlouhodobě minimalizovat dopady koronakrize a navýšit právě přídavek na dítě.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s5 To znamená je to na základě doporučení odborníků, zejména ekonomů, a připomínám, že to byla i jedna z prvních věcí, kterou udělalo Německo v rámci reakce na koronakrizi nebo koronapandemii.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s6 Kromě nejrychlejší a přímé finanční podpory rodinám s nízkými příjmy se totiž jedná i o velmi efektivní podporu ekonomiky.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s7 Asi nemusím zmiňovat, že u nízkopříjmových rodin je to vlastně nejlepší cesta, jak dostat tyto peníze do oběhu, protože okamžitě jdou opět do spotřeby.
ps2017-079-05-008-051.u2.p4.s8 Každý, kdo malé děti, tak , jaká ta situace je, co děti všechno stojí, a to i v době, kdy jsou školy zavřené, myslím si, že o to více je to potřeba.
ps2017-079-05-008-051.u2.p5.s1 Připomínám také, že když jsem v srpnu navrhovala rouškovné, to znamená jednorázový příspěvek pro seniory, nebo nejenom starobní důchodce, ale také invalidní důchodce či pozůstalostní důchodce, tak všichni argumentovali tím, že musíme podpořit rodiny s dětmi.
ps2017-079-05-008-051.u2.p5.s2 To teď děláme a je nejlepší příležitost pro to ukázat, že to myslíme s podporou těch nejzranitelnějších vážně.
ps2017-079-05-008-051.u2.p6.s1 Druhým důvodem, proč přistupujeme k této novele zákona, je to, že za posledních deset let tím, jak rostly mzdy, nám vypadlo z přídavku na dítě 300 000 dětí, jedná se zejména o pracující rodiny s dětmi.
ps2017-079-05-008-051.u2.p6.s2 To znamená, děti, jejichž rodiče pracují, i když mají nízký příjem, i když jsou chudí, tak bohužel za posledních deset let z přídavku na dítě vypadli, a i když se snaží, dělají všechno správně, tak na podporu státu nedosáhnou.
ps2017-079-05-008-051.u2.p6.s3 Ještě jednou opakuji, 300 000 dětí, a v podstatě tento efekt způsobil, že z přídavku na dítě se stala chudinská dávka.
ps2017-079-05-008-051.u2.p6.s4 si myslím, že to je extrémně nespravedlivé a že rodiny s dětmi, které - ještě jednou zdůrazňuji - dělají všechno správně, pracují, pečují o své blízké, tak na přídavek na dítě nedosáhnou.
ps2017-079-05-008-051.u2.p6.s5 Znamená to v praxi, že na přídavek v tuto chvíli, což byla dříve velmi stabilní podpora rodin s dětmi, dosáhne pouze jedno dítě z deseti v České republice.
ps2017-079-05-008-051.u2.p6.s6 Je to strašně málo a my se vlastně tímto opatřením dostáváme zpět na rok 2014, kdy chceme dosáhnout toho, aby na přídavek na dítě dosáhlo nově 20 % všech dětí, to znamená každé páté dítě v České republice, protože - ještě jednou - je to nejefektivnější každoměsíční, to je skutečně důležité zmínit, podpora rodin s dětmi.
ps2017-079-05-008-051.u3.p1.s1 Omlouvám se, paní ministryně, požádám Sněmovnu znovu o klid.
ps2017-079-05-008-051.u3.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, slovo bylo uděleno paní ministryni práce a sociálních věcí.
ps2017-079-05-008-051.u3.p1.s3 Pokud diskutujete něco jiného, než je tisk 1116, tak prosím v předsálí.
ps2017-079-05-008-051.u3.p1.s4 Ještě chviličku, jestli kolegové - děkuji.
ps2017-079-05-008-051.u3.p1.s5 Paní ministryně, pokračujte.
ps2017-079-05-008-051.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-079-05-008-051.u4.p1.s2 Tím třetím důvodem pro novelu tohoto zákona je zrušení superhrubé mzdy, a to je i ten hlavní důvod kromě krize, a to, že se z přídavku na dítě stala chudinská dávka, proč usiluji o to, aby novela byla účinná od 1. dubna, protože zrušení superhrubé mzdy bez paralelního zvýšení koeficientu přídavku nemá žádný pozitivní příjmový efekt na část pracujících rodin s dětmi.
ps2017-079-05-008-051.u4.p1.s3 Některým pracujícím rodinám s dětmi se dokonce celkový příjem sníží.
ps2017-079-05-008-051.u4.p1.s4 Pokud nepřistoupíme k rozšíření okruhu rodin u přídavku na dítě k 1. 4., k 1. dubnu, tak každá desátá rodina, která se snaží a pracuje, to znamená, že alespoň jeden rodič příjmy ze závislé činnosti, přijde o přídavek na dítě.
ps2017-079-05-008-051.u4.p1.s5 Celkem se bude jednat o 12 000 dětí.
ps2017-079-05-008-051.u4.p2.s1 Pokud se účinnost posune na 1. 7. 2021, což by odpovídalo tomu zavetování § 90, který zde navrhuji, tak 12 000 dětí vypadne - a jedná se o děti pracujících rodičů s dětmi - vypadne z přídavku na dítě pro období duben červen.
ps2017-079-05-008-051.u4.p2.s2 Myslím si, že by to bylo fatální v době, kdy čelíme bezpříkladné pandemii a koronakrizi.
ps2017-079-05-008-051.u4.p3.s1 Pokud se úprava schválí, budou moci žádat o přídavek na dítě znovu tyto rodiny v létě.
ps2017-079-05-008-051.u4.p3.s2 Pokud se koeficient nezvýší, vypadnou z nároku trvale.
ps2017-079-05-008-051.u4.p3.s3 Při současné průměrné výši přídavku na dítě, což je 790 korun na dítě měsíčně, a průměrném počtu dětí v rodinách s přídavkem na dítě, což je 1,98, tak to v průměru bude znamenat ztrátu přídavku na dítě ve výši 1 564 korun.
ps2017-079-05-008-051.u4.p4.s1 Asi si dokážeme představit - a ještě jednou ocituji ty částky, do kterých mají rodiny s dětmi na přídavek na dítě nárok - že se jedná o fatální ztrátu příjmu.
ps2017-079-05-008-051.u4.p4.s2 Ještě jednou opakuji, nyní samoživitelka s pětiletým dítětem nárok na přídavek na dítě, pokud její příjem nepřesáhne 14 900 korun.
ps2017-079-05-008-051.u4.p4.s3 Podle našeho návrhu to bude 18 700.
ps2017-079-05-008-051.u4.p4.s4 U dvou dospělých s pětiletým dítětem nyní nárok rodina s příjmem do 23 500, podle našeho návrhu by to bylo 29 600 korun.
ps2017-079-05-008-051.u4.p5.s1 K zajištění pozitivních dopadů zrušení superhrubé mzdy i na pracující rodiny s nízkými příjmy je tedy - a prosím, opakuji to ještě jednou - bezpodmínečně nutná úprava s účinností od 1. dubna, protože příjem se testuje za období leden březen, ale již při uplatnění zvýšeného koeficientu na 3,4násobek životního minima rodiny.
ps2017-079-05-008-051.u4.p6.s1 Ještě jednou bych zopakovala, jestli to bylo skutečně zamýšleno a jestli chceme skutečně způsobit to, když prošlo zrušení superhrubé mzdy a neprojde v navrhovaném § 90 rozšíření koeficientu, jestli skutečně chceme podpořit 12 000 dětí, které jsou z pracujících rodin, jestli je takto chceme finančně poškodit.
ps2017-079-05-008-051.u4.p6.s2 Myslím si, že je to obrovská nespravedlnost, kdy lidé tvrdě pracují, snaží se v této velmi složité době, přesto jsou chudí a nedosáhnou na pomoc od státu.
ps2017-079-05-008-051.u4.p6.s3 Důsledky takovýchto jevů pak všichni známe.
ps2017-079-05-008-051.u4.p6.s4 Lidé jsou frustrovaní, nemají důvěru ve stát a odmítají vůbec fungování sociálního státu jako takového.
ps2017-079-05-008-051.u4.p7.s1 Takže pokud to myslíme s podporou pracujících rodin s dětmi vážně, teď je příležitost to dokázat.
ps2017-079-05-008-051.u4.p7.s2 Myslím si, že debaty o systémových změnách přídavku na dítě můžeme odložit na neakutní dobu, na dobu po pandemii, a teď je tak, jak nám to doporučuje vládní NERV, příležitost podpořit co nejrychleji ty nejzranitelnější.
ps2017-079-05-008-051.u4.p8.s1 Co se týče nákladů pro státní rozpočet, tento návrh bude stát státní pokladnu ročně dodatečných 3,6 miliardy korun.
ps2017-079-05-008-051.u4.p8.s2 Když to srovnám například s tím, co nás stála sleva na dani za naftu, tak ty dopady byly 5 miliard korun.
ps2017-079-05-008-051.u4.p8.s3 Za těch dodatečných 3,6 miliardy korun podpoříme celkově půl milionu dětí a pomůžeme těm nejzranitelnějším.
ps2017-079-05-008-051.u4.p9.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím vás o podporu tohoto návrhu, který - ještě jednou to zdůrazním - zajistí podporu celkově půl milionu dětí.
ps2017-079-05-008-051.u4.p9.s2 Přídavek na dítě se od roku 2008 nevalorizoval, proto k tomu přistupujeme v této kritické době, a celkově si dalších 250 000 dětí a jejich rodin oproti současnému stavu finančně polepší.
ps2017-079-05-008-051.u4.p9.s3 Velmi děkuji.
ps2017-079-05-008-051.u5.p1.s1 Děkuji za úvodní slovo paní ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové.
ps2017-079-05-008-051.u5.p1.s2 Nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Janu Pastuchovou o zpravodajskou zprávu.
ps2017-079-05-008-051.u5.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-079-05-008-051.u6.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, si myslím, že ke sněmovnímu tisku se paní ministryně ze svého pohledu navrhovatele vyjádřila.
ps2017-079-05-008-051.u6.p1.s2 jako zpravodajka nebudu opakovat, co paní ministryně řekla, a jako poslankyně se k tomuto sněmovnímu tisku přihlásím v obecné rozpravě.
ps2017-079-05-008-051.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2017-079-05-008-051.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce a eviduji přihlášku do rozpravy.
ps2017-079-05-008-051.u7.p1.s2 Nyní ještě před zahájením rozpravy s přednostním právem pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2017-079-05-008-051.u7.p1.s3 Máte slovo, pane předsedo.
ps2017-079-05-008-051.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-05-008-051.u8.p1.s2 Tak jako skoro vždy, když je to paní ministryně, tak je to gejzír nej, nej, nej.
ps2017-079-05-008-051.u8.p1.s3 Gejzír silných slov, ale pak zapomíná na to podstatné, a to je na obsah toho návrhu zákona.
ps2017-079-05-008-051.u8.p1.s4 Kdyby si paní ministryně vzpomněla, když tady obhajovala návrh zákona kurzarbeitu v legislativní nouzi, tak volila stejně silná slova, stejně silný apel, a výsledek známe.
ps2017-079-05-008-051.u8.p1.s5 Po mnoha měsících dodnes jsme ten zákon ještě neschválili.
ps2017-079-05-008-051.u8.p2.s1 Tak nejdřív formálně jménem tří poslaneckých klubů - ODS, KDU-ČSL a TOP 09 - vetuji projednávání tohoto návrhu zákona podle § 90.
ps2017-079-05-008-051.u8.p2.s2 Důvod je jednoduchý.
ps2017-079-05-008-051.u8.p2.s3 Režim, který zvolila paní ministryně, neumožňuje podat pozměňovací návrhy.
ps2017-079-05-008-051.u8.p2.s4 Za naši koalici chci říct - kdyby paní ministryně poslouchala -
ps2017-079-05-008-051.u9.p1.s1 Pokračujte.
ps2017-079-05-008-051.u10.p1.s1 jsem čekal, bude poslouchat paní ministryně, když mluvím k .
ps2017-079-05-008-051.u10.p1.s2 My nemáme problém s valorizací, to znamená s tím, že od roku 2008 valorizovány nebyly.
ps2017-079-05-008-051.u10.p1.s3 Je trošku s podivem, že si paní ministryně na to vzpomněla po sedmi letech vlády sociální demokracie.
ps2017-079-05-008-051.u10.p1.s4 Jako argument devadesátky říká, že máme pandemii - tak ta trvá deset měsíců.
ps2017-079-05-008-051.u10.p1.s5 To taky není úplně krátká doba k tomu, abychom byli v devadesátce.
ps2017-079-05-008-051.u10.p2.s1 Ale hlavně, když mluvila o příjmech pracujících rodin, s naprosto souhlasím.
ps2017-079-05-008-051.u10.p2.s2 Pamatujete si ještě ten silný odpor sociálních demokratů proti snížení daní těm, kteří pracují?
ps2017-079-05-008-051.u10.p2.s3 Protože těm jsme snížili daně, a teď v příštích deseti dnech, to poprvé ti, kteří pracují, pocítí na svých výplatních páskách.
ps2017-079-05-008-051.u10.p2.s4 Tady jsem neslyšel - my jsme argumentovali tím, že ty peníze necháme rodinám, aby jim zbylo víc v této těžké době.
ps2017-079-05-008-051.u10.p2.s5 Ale co říkali sociální demokraté, jak hlasovali?
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s1 A spočtěte si, co je výhodnější.
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s2 Jestli to, co navrhuje paní ministryně, nebo to, co Sněmovna schválila pro rodiny, kde rodiče pracují.
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s3 Samozřejmě že je výhodnější snížení daní.
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s4 Takže mohla jste vy, paní ministryně, přesvědčovat své kolegy, že mohou hlasovat ve Sněmovně a pro ty pracující rodiny udělat něco pozitivního, hlasovat s námi pro snížení daní, ale to jste byli proti.
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s5 Protože byste nemohli vymýšlet další a další dotační tituly.
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s6 Nejdřív vezmu, pak včas vrátím a ještě se tvářím jako ten, kdo koná dobro.
ps2017-079-05-008-051.u10.p3.s7 To je váš přístup.

Text viewDownload CoNNL-U