ps2017-079-04-007-046.u1.p1.s1
46 . ps2017-079-04-007-046.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomáše Vymazala , Zuzany Majerové Zahradníkové , Petra Pávka , Ondřeje Veselého , Patrika Nachera , Dominika Feriho a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 167 / 1998 Sb . , o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 331 / - prvé čtení ps2017-079-04-007-046.u1.p2.s1
Prosím , aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec Tomáš Vymazal , a ještě než mu dám slovo , požádám paní poslankyni Ilonu Mauritzovou , už ji vidím , aby zaujala místo u stolku zpravodajů . ps2017-079-04-007-046.u1.p2.s2
Nyní tedy pan kolega Tomáš Vymazal tak , jak avizoval své předchozí vystoupení , má úvodní slovo . ps2017-079-04-007-046.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-079-04-007-046.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-079-04-007-046.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předstupuji před vás , abych vám představil a zdůvodnil návrh , který si klade za cíl řešit dlouhodobě nevyhovující situaci v oblasti kriminalizace uživatelů a pěstitelů konopí . ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s1
Konopí je v Česku velice oblíbené . ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s2
Dle různých studií s ním má zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý , a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti . ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s3
Přestože výdaje na represi na rozdíl od dlouhodobě podfinancované prevence rostou rok co rok , čísla dlouhodobě ukazují , že počet uživatelů neklesá . ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s4
Policie navíc v průměru odhalí a zabaví jen něco mezi 2 a 3 % konopí , které se na území České republiky ročně zkonzumuje . ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s1
O efektivitě tu ani nemůže být řeč , jinak bychom totiž došli k tomu , že dostupnost konopí by bylo možné snížit daleko víc , dokonce násobně víc , kdybychom za peníze , které nás represivní snahy stojí , konopí na černém trhu nakoupili a pak ho prostě spálili . ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s2
To je šílená představa , ne ? ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s3
To by přece nikdo neudělal , takové mrhání prostředky . ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s4
Je ale zajímavé , že místo financování protidrogové prevence , která podle veřejně dostupných studií funguje až čtyřikrát lépe než represe , raději pálíme peníze stále dražší a méně efektivní snahou o vymáhání prohibice . ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s1
Jaký je tedy opravdový výsledek represe ? ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s2
Černý trh existuje , nadále roste a s ním roste i motivace na černý trh vstoupit coby producent nebo nějaký prodejce , pěstitel . ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s3
Tím větší je pak nekontrolovaná a nijak neregulovaná dostupnost konopí mladistvým stejně jako šance , že se při nákupu dostanou do kontaktu s dalšími substancemi z černého trhu . ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s4
Podle výzkumu , který v roce 2007 provedli odborníci z 1 . lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice , tehdy tvořily celkové společenské náklady spojené s ilegálními psychotropními látkami 6 , 7 miliardy korun , to je v tom roce 2007 . ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s5
Náklady na činnost orgánů vymáhajících právo včetně vězeňského systému z tohoto činily 5 , 6 miliardy . ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s6
Od té doby se výdaje na protidrogovou centrálu a další podobně významné položky zhruba zdvojnásobily . ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s7
Dnes je tedy potřeba počítat minimálně 11 miliard korun ročně na vymáhání práva a oblasti psychotropních látek . ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s1
Na vrub konopí lze přičíst zhruba 20 % z těchto nákladů . ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s2
To znamená , že nás vymáhání aktuální prohibice konopí každý rok stojí přes 2 miliardy korun . ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s3
Každý z nás v tomto sále by si měl uvědomit tu groteskní skutečnost , že navzdory trvale mizivé účinnosti stojí zmíněný zákaz konopí ještě víc a víc peněz . ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s4
To jsou peníze , které bychom mohli ušetřit , kdyby bylo dospělým osobám za jasných podmínek umožněno nakládat s konopím pro osobní potřebu . ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s5
Absurdní třešničkou na dortu je to , že stát vynaloží skoro 3 miliardy korun ročně , aby bez šance na úspěch jednak snižoval nabídku na černém trhu a jednak poskytoval pomoc uživatelům , kteří mají s jeho užíváním problémy , ale na rozdíl od trhu s alkoholem nemůže z existujícího trhu s konopím vybrat DPH ani spotřební daň , takže dál nese všechny náklady a nemá z toho ani zdravé občany , ani děti , co nehulí , ani daně , ani radost , prostě nic . ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s1
Častým argumentem odpůrců regulace dostupnosti konopí je , že umožnění samopěstování pro osobní potřebu je v rozporu s Jednotnou úmluvou o omamných látkách z roku 1961 . ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s2
To je rozhodně pravda . ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s3
Je ale potřeba chápat , za jakých okolností tato úmluva vznikla . ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s4
Ať už se budeme bavit o tehdejší rasové diskriminaci ve Spojených státech , o snahách politiků umlčet protiválečnou opozici , nebo například o mezinárodní obchodní válce výrobců starých a nových léčiv , dojdeme k tomu , že dnes již absurdní a zjevně vylhané zdravotní následky užívání konopí byly jen zástupným důvodem pro jeho zařazení hned vedle heroinu . ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s5
Lživá tvrzení o konopí byla od té doby mnohokrát přesvědčivě vyvrácena , ale znění úmluvy dosud nedoznalo žádných zásadních změn , které by to reflektovaly . ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s1
Mnou navržená novela není nic světoborného . ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s2
Když se rozhlédnete po světě , vidíte , že řada z vyspělých zemí změnila v posledních letech svůj přístup ke konopí . ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s3
Kanada , Španělsko nebo Spojené státy jsou také signatáři této úmluvy , a přesto přikročily k regulaci dostupnosti . ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s4
Byly to z velké části právě náklady na neúčinnou represi a nepříliš závažný společenský dopad konopí , které tyto státy vedly ke změně postoje vůči této úmluvě . ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s1
Novela , kterou jsem vám dnes přišel představit , má ambici řešit současnou katastrofální situaci . ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s2
Má za cíl ji řešit tím způsobem , že dospělým na území České republiky má umožnit , aby uvnitř svého obydlí nebo na svém pozemku mohli pěstovat až pět rostlin konopí , následně je sklidit a usušit . ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s3
Dále navrhuje , aby měli možnost své konopí zpracovat do konopných produktů , jako jsou masti nebo tinktury , a zároveň je přechovávat s podmínkou , že k nim zamezí přístupu dalších osob . ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s4
Nakonec navrhuji , aby si mimo obydlí měli možnost vzít maximálně 30 gramů konopí a takto omezené množství měli také možnost bezúplatně předat jiné dospělé osobě . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s1
Tímto způsobem chci zavést regulaci tam , kde represe selhává . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s2
Stávající úprava dělá ze statisíců pracovitých a spořádaných lidí kriminálníky . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s3
Jsou to lidé , kteří mají rodiny , platí daně a jako kriminálníci si opravdu nepřipadají . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s4
Podle průzkumu agentury Ipsos z roku 2019 si 53 , 8 % dospělých občanů přeje mít možnost nakupovat konopí ve státem zřizovaných prodejnách , a dokonce více než 81 % občanů starších 45 let si přeje mít možnost omezený počet rostlin konopí pěstovat . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s5
Proto se vás , dámy a pánové , ptám : K čemu je nám zákon , který chce značnou část populace poslat za mříže za pěstování byliny , jejíž účinky jsou prokazatelně méně závažné než například účinky legálního alkoholu ? ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s6
Už jsem to říkal , ale zopakuji to znovu . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s7
Omamné konopí je lidmi v České republice už dnes běžně pěstováno a užíváno . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s8
A náš návrh na tom nic nezmění . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s9
Může pouze zabránit nákladné a nesmyslné kriminalizaci jinak bezúhonných občanů . ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s10
Děkuji . ps2017-079-04-007-046.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Tomáši Vymazalovi . ps2017-079-04-007-046.u3.p1.s2
Nyní požádám paní zpravodajku pro prvé čtení Ilonu Mauritzovou , aby se ujala své zpravodajské zprávy . ps2017-079-04-007-046.u3.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně a kolegové , sněmovní tisk číslo 331 je návrhem skupiny poslanců v čele s panem poslancem Tomášem Vymazalem . ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s2
Týká se legalizace pěstování a dalšího nakládání s malým množstvím konopí pouze pro osoby s trvalým pobytem na území České republiky . ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s3
Byl předložen 14 . listopadu v roce 2018 . ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s4
Předložený návrh zákona , kterým se mění zákon č . 167 / 1998 Sb . , o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , tak legalizuje pěstování , zpracovávání a přechovávání konopí nebo produktů z konopí fyzickou osobou pro vlastní potřebu a v malém množství . ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s5
Návrh definuje malé množství konopí a umožňuje také toto množství bezplatně darovat jiné zletilé fyzické osobě . ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s1
Navržené nastavení pravidel pro legální zacházení s malým množstvím konopí , konkrétně pro jeho pěstování , zpracování , přechovávání a jeho bezúplatné předání , by změnilo současný stav , kdy je pouhé držení malého množství konopí pro vlastní potřebu přestupkem . ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s2
Nově by byl tento stav legalizován . ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s3
Vláda ve svém stanovisku k návrhu ze dne 19 . prosince 2018 vyslovila s tímto navrhovaným zákonem nesouhlas , a to zejména z několika následujících důvodů . ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s4
Návrh podle vlády zcela pomíjí zdravotní rizika a je podle jejího názoru také v rozporu s protidrogovou problematikou a politikou České republiky , která je zakotvena v Národní strategii protidrogové politiky , a zároveň je i v rozporu s jednotnou úmluvou o omamných látkách z roku 1961 , kterou je Česká republika vázána . ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s5
Podle vládního názoru je také návrh v kolizi s evropským právem , protože dává právo pěstování a dalšího nakládání s malým množstvím konopí pouze osobám , které mají trvalý pobyt na území České republiky , což vláda považuje za diskriminační . ps2017-079-04-007-046.u4.p3.s1
V neposlední řadě pak vláda namítá , že by vedl k nesystematickému stavu při posuzování trestnosti jednotlivých úkonů s konopím , kdy některé by byla zcela legální , jiné postižitelné jako přestupek a další trestné , přičemž by toto odstupňování podle vládního názoru nebylo logické a přiměřené . ps2017-079-04-007-046.u4.p3.s2
Dovolte mi , abych přesto vyjádřila doporučení k tomuto návrhu zákona a požádala vás , abyste hlasovali o jeho propuštění do druhého čtení a dali tak možnost k důkladnému projednávání , zejména pak ve výboru pro zdravotnictví . ps2017-079-04-007-046.u4.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce Iloně Mauritzové za její zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu . ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s2
Jako první je do ní přihlášen s přednostním právem pan ministr zdravotnictví Jan Blatný . ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s3
Připraví se paní kolegyně Maříková . ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s4
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-079-04-007-046.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi k tomuto materiálu uvést , že ač věřím , že je předkládán s dobrým úmyslem , je bohužel v rozporu s mezinárodním právem , směřuje proti základním cílům vládou stanovené národní strategie protidrogové politiky a ze zdravotního pohledu dle našeho názoru nepřináší pozitiva . ps2017-079-04-007-046.u6.p2.s1
Návrh novely zákona je v rozporu s Jednotnou úmluvou o omamných látkách z roku 1961 , která umožňuje pěstovat rostlinu konopí za účelem získání konopí nebo pryskyřice z konopí pouze k terapeutickým nebo vědeckým účelům , a to na základě povolení státní agentury . ps2017-079-04-007-046.u6.p2.s2
Důvodová zpráva se snaží zmírnit výklad mezinárodních úmluv dopadajících na tuto oblast , aby dosáhla příznivého výkladu pro povolení užívání a pěstování pro vlastní potřebu , což dle mého soudu nelze akceptovat . ps2017-079-04-007-046.u6.p3.s1
Konopí je návyková látka a může být v souladu s úmluvami použito pouze pro vědecké či terapeutické účely , nikoli pro vlastní účely bez specifikace použití - to je podstatné - jak uvádí důvodová zpráva . ps2017-079-04-007-046.u6.p3.s2
Zároveň nelze přijmout argumentaci , že pěstování konopí pro vlastní potřebu je zahradnickým účelem , a tudíž se na něj podmínky mezinárodní úpravy nevztahují . ps2017-079-04-007-046.u6.p3.s3
Toto tvrzení je z mého pohledu účelové , rozporné se samotným návrhem , neboť se v návrhu i dále v důvodové zprávě pracuje se zpracováváním konopí pro vlastní potřebu . ps2017-079-04-007-046.u6.p4.s1
Z článku 28 Jednotné úmluvy o omamných látkách potom jednoznačně vyplývá , že pokud státy povolí pěstování rostliny konopí za účelem získávání konopí nebo pryskyřice , musí pro pěstování nastavit režim stanovený touto jednotnou úmluvou , což návrh nestanovuje . ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s1
Další tvrzení uvedené v důvodové zprávě je , že jednotná úmluva se vztahuje pouze na produkci konopí ve velkém měřítku . ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s2
To ovšem není pravda . ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s3
Úmluvy u návykových látek nestanovují množstevní limity , od nichž je potřeba aplikovat režim v nich stanovený , ani nepřipouštějí možnost samopěstování pro léčebné použití . ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s4
K otázce stanovení limitů pro držení návykových látek v praxi v některých zemích je třeba dodat , že ne ve všech státech jsou stanoveny limity pro stanovení rozdílu v držení návykových látek , které rozlišují přestupek a trestný čin . ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s5
Nicméně úmluvy požadují , aby nelegální držení návykové látky , tedy pro jiné účely než terapeutické či vědecké při dodržení zákonných opatření , bylo vždy sankcionováno . ps2017-079-04-007-046.u6.p6.s1
K argumentaci takzvaným kanadským modelem , kterým je materiál pravděpodobně inspirován , mi dovolte jen poznamenat , že to je pravda , nicméně Kanada svým modelem hrubě porušuje mezinárodní úmluvy a je za to nekompromisně kritizována Mezinárodním úřadem pro kontrolu omamných látek ve Vídni . ps2017-079-04-007-046.u6.p7.s1
Dále se domníváme , že rozhodnutí o uvolnění pěstování konopí pro takzvané rekreační účely by zcela jistě mělo negativní dopad na drogovou turistiku , a to oběma směry . ps2017-079-04-007-046.u6.p7.s2
Jednak by se v České republice zvýšil počet přestupků či trestných činů spáchaných v souvislosti s návykovými látkami a též by patrně docházelo k masivnímu nelegálnímu vývozu do ostatních zemí , kde je držení či neoprávněné pěstování nelegální , což jsou v současné době všechny sousední země . ps2017-079-04-007-046.u6.p7.s3
V schengenském prostoru , jehož je Česká republika a všechny sousední země součástí , je třeba se chovat zodpovědně vůči všem členským státům a není možné je v tomto případě jednostranným národním rozhodnutím ohrožovat anebo vystavovat něčemu , na co sami nemají právní úpravu , stejně tak jako není možné ohrožovat takovým rozhodnutím samotnou Českou republiku . ps2017-079-04-007-046.u6.p8.s1
Nelze též opomíjet skutečnost , že ač oblast legálního zacházení s omamnými a psychotropními látkami není v Evropské unii plně harmonizována , lze v případě uvolnění podmínek pro pěstování konopí pro rekreační účely v České republice očekávat negativní reakci Evropské unie . ps2017-079-04-007-046.u6.p8.s2
Evropské právo v trestní oblasti implementuje jednotnou úmluvu o omamných látkách a též další úmluvy týkající se omamných a psychotropních látek a obchodu s drogami . ps2017-079-04-007-046.u6.p8.s3
Pokud by pak některý členský stát Evropské unie plně legalizoval konopí , bylo by to z pohledu Evropské komise chápáno jako porušení právního rámce , tudíž by hrozila možnost zahájení řízení pro neplnění povinností . ps2017-079-04-007-046.u6.p9.s1
V době , kdy byl materiál připraven , byla stěžejním dokumentem protidrogová politika národní strategie na období 2010 - 2018 , která v souladu se svým dlouhodobým charakterem definuje strategie ve čtyřech základních cílech , a to snížit míru experimentálního a příležitostného užívání drog , zejména mladými lidmi , snížit míru problémového a intenzivního využívání drog , snížit potenciální rizika spojená s užíváním drog pro jednotlivce a společnost a snížit dostupnost drog , zejména pro mladé lidi . ps2017-079-04-007-046.u6.p9.s2
Domnívám se že , bychom všechny tyto čtyři cíle tímto návrhem porušili . ps2017-079-04-007-046.u6.p10.s1
Dne 13 . května 2019 vláda opravdu projednala a schválila národní strategii prevence snižování škod spojených se závislým chováním na roky 2019 - 2027 . ps2017-079-04-007-046.u6.p10.s2
Jejím cílem je předcházení a snižování zejména zdravotních , sociálních , ekonomických a nehmotných škod vyplývajících z užívání návykových látek , dále pak hazardního hraní a dalšího závislostního chování a také existence legálních i nelegálních trhů s návykovými látkami . ps2017-079-04-007-046.u6.p10.s3
Mám za to , že předložený návrh by šel proti tomuto cíli . ps2017-079-04-007-046.u6.p11.s1
V neposlední řadě potom návrh pomíjí zdravotní rizika , která s sebou přináší . ps2017-079-04-007-046.u6.p11.s2
Podle Světové zdravotnické organizace má užívání konopí všeobecně nepříznivý dopad na kognitivní vývoj , včetně asociativních neurologických procesů , paměti , psychomotorických funkcí , a má chronické škodlivé účinky na psychické a jiné aspekty zdraví uživatelů , nehledě na inhalaci řady rakovinotvorných látek při spalování konopí , podobně jako třeba cigaretového kouře . ps2017-079-04-007-046.u6.p11.s3
V tomto ohledu naprosto postrádám smysl tohoto návrhu , nenacházíme pozitivní důsledek takového kroku a je patrné , že ze zdravotnického pohledu nepřináší návrh žádná pozitiva . ps2017-079-04-007-046.u6.p12.s1
Návrh zákona potom neopodstatněně vytváří problém s dalekosáhlými dopady do zdravotního systému vlastně se svolením státu . ps2017-079-04-007-046.u6.p12.s2
Vedle problému s užíváním alkoholu , který je samozřejmě neméně podstatný , se kterým se Česká republika navíc velmi silně potýká , bychom vytvářeli a zvětšovali obdobný problém . ps2017-079-04-007-046.u6.p12.s3
Je známo , že finanční prostředky získané státem z prodeje alkoholu a tabáku zdaleka nepokryjí finanční škody způsobené jejich užíváním .