|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-26 ps2017-079-04-007-046 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

46. Návrh poslanců Tomáše Vymazala, Zuzany Majerové Zahradníkové, Petra Pávka, Ondřeje Veselého, Patrika Nachera, Dominika Feriho a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení

Date2021-01-26
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/046
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079131.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1606 • previousnext

ps2017-079-04-007-046.u1.p1.s1 46.
ps2017-079-04-007-046.u1.p1.s2 Návrh poslanců Tomáše Vymazala, Zuzany Majerové Zahradníkové, Petra Pávka, Ondřeje Veselého, Patrika Nachera, Dominika Feriho a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení
ps2017-079-04-007-046.u1.p2.s1 Prosím, aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec Tomáš Vymazal, a ještě než mu dám slovo, požádám paní poslankyni Ilonu Mauritzovou, ji vidím, aby zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2017-079-04-007-046.u1.p2.s2 Nyní tedy pan kolega Tomáš Vymazal tak, jak avizoval své předchozí vystoupení, úvodní slovo.
ps2017-079-04-007-046.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-079-04-007-046.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-079-04-007-046.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předstupuji před vás, abych vám představil a zdůvodnil návrh, který si klade za cíl řešit dlouhodobě nevyhovující situaci v oblasti kriminalizace uživatelů a pěstitelů konopí.
ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s1 Konopí je v Česku velice oblíbené.
ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s2 Dle různých studií s ním zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý, a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti.
ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s3 Přestože výdaje na represi na rozdíl od dlouhodobě podfinancované prevence rostou rok co rok, čísla dlouhodobě ukazují, že počet uživatelů neklesá.
ps2017-079-04-007-046.u2.p2.s4 Policie navíc v průměru odhalí a zabaví jen něco mezi 2 a 3 % konopí, které se na území České republiky ročně zkonzumuje.
ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s1 O efektivitě tu ani nemůže být řeč, jinak bychom totiž došli k tomu, že dostupnost konopí by bylo možné snížit daleko víc, dokonce násobně víc, kdybychom za peníze, které nás represivní snahy stojí, konopí na černém trhu nakoupili a pak ho prostě spálili.
ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s2 To je šílená představa, ne?
ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s3 To by přece nikdo neudělal, takové mrhání prostředky.
ps2017-079-04-007-046.u2.p3.s4 Je ale zajímavé, že místo financování protidrogové prevence, která podle veřejně dostupných studií funguje čtyřikrát lépe než represe, raději pálíme peníze stále dražší a méně efektivní snahou o vymáhání prohibice.
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s1 Jaký je tedy opravdový výsledek represe?
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s2 Černý trh existuje, nadále roste a s ním roste i motivace na černý trh vstoupit coby producent nebo nějaký prodejce, pěstitel.
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s3 Tím větší je pak nekontrolovaná a nijak neregulovaná dostupnost konopí mladistvým stejně jako šance, že se při nákupu dostanou do kontaktu s dalšími substancemi z černého trhu.
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s4 Podle výzkumu, který v roce 2007 provedli odborníci z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice, tehdy tvořily celkové společenské náklady spojené s ilegálními psychotropními látkami 6,7 miliardy korun, to je v tom roce 2007.
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s5 Náklady na činnost orgánů vymáhajících právo včetně vězeňského systému z tohoto činily 5,6 miliardy.
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s6 Od doby se výdaje na protidrogovou centrálu a další podobně významné položky zhruba zdvojnásobily.
ps2017-079-04-007-046.u2.p4.s7 Dnes je tedy potřeba počítat minimálně 11 miliard korun ročně na vymáhání práva a oblasti psychotropních látek.
ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s1 Na vrub konopí lze přičíst zhruba 20 % z těchto nákladů.
ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s2 To znamená, že nás vymáhání aktuální prohibice konopí každý rok stojí přes 2 miliardy korun.
ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s3 Každý z nás v tomto sále by si měl uvědomit tu groteskní skutečnost, že navzdory trvale mizivé účinnosti stojí zmíněný zákaz konopí ještě víc a víc peněz.
ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s4 To jsou peníze, které bychom mohli ušetřit, kdyby bylo dospělým osobám za jasných podmínek umožněno nakládat s konopím pro osobní potřebu.
ps2017-079-04-007-046.u2.p5.s5 Absurdní třešničkou na dortu je to, že stát vynaloží skoro 3 miliardy korun ročně, aby bez šance na úspěch jednak snižoval nabídku na černém trhu a jednak poskytoval pomoc uživatelům, kteří mají s jeho užíváním problémy, ale na rozdíl od trhu s alkoholem nemůže z existujícího trhu s konopím vybrat DPH ani spotřební daň, takže dál nese všechny náklady a nemá z toho ani zdravé občany, ani děti, co nehulí, ani daně, ani radost, prostě nic.
ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s1 Častým argumentem odpůrců regulace dostupnosti konopí je, že umožnění samopěstování pro osobní potřebu je v rozporu s Jednotnou úmluvou o omamných látkách z roku 1961.
ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s2 To je rozhodně pravda.
ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s3 Je ale potřeba chápat, za jakých okolností tato úmluva vznikla.
ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s4 se budeme bavit o tehdejší rasové diskriminaci ve Spojených státech, o snahách politiků umlčet protiválečnou opozici, nebo například o mezinárodní obchodní válce výrobců starých a nových léčiv, dojdeme k tomu, že dnes již absurdní a zjevně vylhané zdravotní následky užívání konopí byly jen zástupným důvodem pro jeho zařazení hned vedle heroinu.
ps2017-079-04-007-046.u2.p6.s5 Lživá tvrzení o konopí byla od doby mnohokrát přesvědčivě vyvrácena, ale znění úmluvy dosud nedoznalo žádných zásadních změn, které by to reflektovaly.
ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s1 Mnou navržená novela není nic světoborného.
ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s2 Když se rozhlédnete po světě, vidíte, že řada z vyspělých zemí změnila v posledních letech svůj přístup ke konopí.
ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s3 Kanada, Španělsko nebo Spojené státy jsou také signatáři této úmluvy, a přesto přikročily k regulaci dostupnosti.
ps2017-079-04-007-046.u2.p7.s4 Byly to z velké části právě náklady na neúčinnou represi a nepříliš závažný společenský dopad konopí, které tyto státy vedly ke změně postoje vůči této úmluvě.
ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s1 Novela, kterou jsem vám dnes přišel představit, ambici řešit současnou katastrofální situaci.
ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s2 za cíl ji řešit tím způsobem, že dospělým na území České republiky umožnit, aby uvnitř svého obydlí nebo na svém pozemku mohli pěstovat pět rostlin konopí, následně je sklidit a usušit.
ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s3 Dále navrhuje, aby měli možnost své konopí zpracovat do konopných produktů, jako jsou masti nebo tinktury, a zároveň je přechovávat s podmínkou, že k nim zamezí přístupu dalších osob.
ps2017-079-04-007-046.u2.p8.s4 Nakonec navrhuji, aby si mimo obydlí měli možnost vzít maximálně 30 gramů konopí a takto omezené množství měli také možnost bezúplatně předat jiné dospělé osobě.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s1 Tímto způsobem chci zavést regulaci tam, kde represe selhává.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s2 Stávající úprava dělá ze statisíců pracovitých a spořádaných lidí kriminálníky.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s3 Jsou to lidé, kteří mají rodiny, platí daně a jako kriminálníci si opravdu nepřipadají.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s4 Podle průzkumu agentury Ipsos z roku 2019 si 53,8 % dospělých občanů přeje mít možnost nakupovat konopí ve státem zřizovaných prodejnách, a dokonce více než 81 % občanů starších 45 let si přeje mít možnost omezený počet rostlin konopí pěstovat.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s5 Proto se vás, dámy a pánové, ptám: K čemu je nám zákon, který chce značnou část populace poslat za mříže za pěstování byliny, jejíž účinky jsou prokazatelně méně závažné než například účinky legálního alkoholu?
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s6 jsem to říkal, ale zopakuji to znovu.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s7 Omamné konopí je lidmi v České republice dnes běžně pěstováno a užíváno.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s8 A náš návrh na tom nic nezmění.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s9 Může pouze zabránit nákladné a nesmyslné kriminalizaci jinak bezúhonných občanů.
ps2017-079-04-007-046.u2.p9.s10 Děkuji.
ps2017-079-04-007-046.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Tomáši Vymazalovi.
ps2017-079-04-007-046.u3.p1.s2 Nyní požádám paní zpravodajku pro prvé čtení Ilonu Mauritzovou, aby se ujala své zpravodajské zprávy.
ps2017-079-04-007-046.u3.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, sněmovní tisk číslo 331 je návrhem skupiny poslanců v čele s panem poslancem Tomášem Vymazalem.
ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s2 Týká se legalizace pěstování a dalšího nakládání s malým množstvím konopí pouze pro osoby s trvalým pobytem na území České republiky.
ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s3 Byl předložen 14. listopadu v roce 2018.
ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s4 Předložený návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, tak legalizuje pěstování, zpracovávání a přechovávání konopí nebo produktů z konopí fyzickou osobou pro vlastní potřebu a v malém množství.
ps2017-079-04-007-046.u4.p1.s5 Návrh definuje malé množství konopí a umožňuje také toto množství bezplatně darovat jiné zletilé fyzické osobě.
ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s1 Navržené nastavení pravidel pro legální zacházení s malým množstvím konopí, konkrétně pro jeho pěstování, zpracování, přechovávání a jeho bezúplatné předání, by změnilo současný stav, kdy je pouhé držení malého množství konopí pro vlastní potřebu přestupkem.
ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s2 Nově by byl tento stav legalizován.
ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s3 Vláda ve svém stanovisku k návrhu ze dne 19. prosince 2018 vyslovila s tímto navrhovaným zákonem nesouhlas, a to zejména z několika následujících důvodů.
ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s4 Návrh podle vlády zcela pomíjí zdravotní rizika a je podle jejího názoru také v rozporu s protidrogovou problematikou a politikou České republiky, která je zakotvena v Národní strategii protidrogové politiky, a zároveň je i v rozporu s jednotnou úmluvou o omamných látkách z roku 1961, kterou je Česká republika vázána.
ps2017-079-04-007-046.u4.p2.s5 Podle vládního názoru je také návrh v kolizi s evropským právem, protože dává právo pěstování a dalšího nakládání s malým množstvím konopí pouze osobám, které mají trvalý pobyt na území České republiky, což vláda považuje za diskriminační.
ps2017-079-04-007-046.u4.p3.s1 V neposlední řadě pak vláda namítá, že by vedl k nesystematickému stavu při posuzování trestnosti jednotlivých úkonů s konopím, kdy některé by byla zcela legální, jiné postižitelné jako přestupek a další trestné, přičemž by toto odstupňování podle vládního názoru nebylo logické a přiměřené.
ps2017-079-04-007-046.u4.p3.s2 Dovolte mi, abych přesto vyjádřila doporučení k tomuto návrhu zákona a požádala vás, abyste hlasovali o jeho propuštění do druhého čtení a dali tak možnost k důkladnému projednávání, zejména pak ve výboru pro zdravotnictví.
ps2017-079-04-007-046.u4.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce Iloně Mauritzové za její zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s2 Jako první je do přihlášen s přednostním právem pan ministr zdravotnictví Jan Blatný.
ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s3 Připraví se paní kolegyně Maříková.
ps2017-079-04-007-046.u5.p1.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-079-04-007-046.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi k tomuto materiálu uvést, že věřím, že je předkládán s dobrým úmyslem, je bohužel v rozporu s mezinárodním právem, směřuje proti základním cílům vládou stanovené národní strategie protidrogové politiky a ze zdravotního pohledu dle našeho názoru nepřináší pozitiva.
ps2017-079-04-007-046.u6.p2.s1 Návrh novely zákona je v rozporu s Jednotnou úmluvou o omamných látkách z roku 1961, která umožňuje pěstovat rostlinu konopí za účelem získání konopí nebo pryskyřice z konopí pouze k terapeutickým nebo vědeckým účelům, a to na základě povolení státní agentury.
ps2017-079-04-007-046.u6.p2.s2 Důvodová zpráva se snaží zmírnit výklad mezinárodních úmluv dopadajících na tuto oblast, aby dosáhla příznivého výkladu pro povolení užívání a pěstování pro vlastní potřebu, což dle mého soudu nelze akceptovat.
ps2017-079-04-007-046.u6.p3.s1 Konopí je návyková látka a může být v souladu s úmluvami použito pouze pro vědecké či terapeutické účely, nikoli pro vlastní účely bez specifikace použití - to je podstatné - jak uvádí důvodová zpráva.
ps2017-079-04-007-046.u6.p3.s2 Zároveň nelze přijmout argumentaci, že pěstování konopí pro vlastní potřebu je zahradnickým účelem, a tudíž se na něj podmínky mezinárodní úpravy nevztahují.
ps2017-079-04-007-046.u6.p3.s3 Toto tvrzení je z mého pohledu účelové, rozporné se samotným návrhem, neboť se v návrhu i dále v důvodové zprávě pracuje se zpracováváním konopí pro vlastní potřebu.
ps2017-079-04-007-046.u6.p4.s1 Z článku 28 Jednotné úmluvy o omamných látkách potom jednoznačně vyplývá, že pokud státy povolí pěstování rostliny konopí za účelem získávání konopí nebo pryskyřice, musí pro pěstování nastavit režim stanovený touto jednotnou úmluvou, což návrh nestanovuje.
ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s1 Další tvrzení uvedené v důvodové zprávě je, že jednotná úmluva se vztahuje pouze na produkci konopí ve velkém měřítku.
ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s2 To ovšem není pravda.
ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s3 Úmluvy u návykových látek nestanovují množstevní limity, od nichž je potřeba aplikovat režim v nich stanovený, ani nepřipouštějí možnost samopěstování pro léčebné použití.
ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s4 K otázce stanovení limitů pro držení návykových látek v praxi v některých zemích je třeba dodat, že ne ve všech státech jsou stanoveny limity pro stanovení rozdílu v držení návykových látek, které rozlišují přestupek a trestný čin.
ps2017-079-04-007-046.u6.p5.s5 Nicméně úmluvy požadují, aby nelegální držení návykové látky, tedy pro jiné účely než terapeutické či vědecké při dodržení zákonných opatření, bylo vždy sankcionováno.
ps2017-079-04-007-046.u6.p6.s1 K argumentaci takzvaným kanadským modelem, kterým je materiál pravděpodobně inspirován, mi dovolte jen poznamenat, že to je pravda, nicméně Kanada svým modelem hrubě porušuje mezinárodní úmluvy a je za to nekompromisně kritizována Mezinárodním úřadem pro kontrolu omamných látek ve Vídni.
ps2017-079-04-007-046.u6.p7.s1 Dále se domníváme, že rozhodnutí o uvolnění pěstování konopí pro takzvané rekreační účely by zcela jistě mělo negativní dopad na drogovou turistiku, a to oběma směry.
ps2017-079-04-007-046.u6.p7.s2 Jednak by se v České republice zvýšil počet přestupků či trestných činů spáchaných v souvislosti s návykovými látkami a též by patrně docházelo k masivnímu nelegálnímu vývozu do ostatních zemí, kde je držení či neoprávněné pěstování nelegální, což jsou v současné době všechny sousední země.
ps2017-079-04-007-046.u6.p7.s3 V schengenském prostoru, jehož je Česká republika a všechny sousední země součástí, je třeba se chovat zodpovědně vůči všem členským státům a není možné je v tomto případě jednostranným národním rozhodnutím ohrožovat anebo vystavovat něčemu, na co sami nemají právní úpravu, stejně tak jako není možné ohrožovat takovým rozhodnutím samotnou Českou republiku.
ps2017-079-04-007-046.u6.p8.s1 Nelze též opomíjet skutečnost, že oblast legálního zacházení s omamnými a psychotropními látkami není v Evropské unii plně harmonizována, lze v případě uvolnění podmínek pro pěstování konopí pro rekreační účely v České republice očekávat negativní reakci Evropské unie.
ps2017-079-04-007-046.u6.p8.s2 Evropské právo v trestní oblasti implementuje jednotnou úmluvu o omamných látkách a též další úmluvy týkající se omamných a psychotropních látek a obchodu s drogami.
ps2017-079-04-007-046.u6.p8.s3 Pokud by pak některý členský stát Evropské unie plně legalizoval konopí, bylo by to z pohledu Evropské komise chápáno jako porušení právního rámce, tudíž by hrozila možnost zahájení řízení pro neplnění povinností.
ps2017-079-04-007-046.u6.p9.s1 V době, kdy byl materiál připraven, byla stěžejním dokumentem protidrogová politika národní strategie na období 2010-2018, která v souladu se svým dlouhodobým charakterem definuje strategie ve čtyřech základních cílech, a to snížit míru experimentálního a příležitostného užívání drog, zejména mladými lidmi, snížit míru problémového a intenzivního využívání drog, snížit potenciální rizika spojená s užíváním drog pro jednotlivce a společnost a snížit dostupnost drog, zejména pro mladé lidi.
ps2017-079-04-007-046.u6.p9.s2 Domnívám se že, bychom všechny tyto čtyři cíle tímto návrhem porušili.
ps2017-079-04-007-046.u6.p10.s1 Dne 13. května 2019 vláda opravdu projednala a schválila národní strategii prevence snižování škod spojených se závislým chováním na roky 2019-2027.
ps2017-079-04-007-046.u6.p10.s2 Jejím cílem je předcházení a snižování zejména zdravotních, sociálních, ekonomických a nehmotných škod vyplývajících z užívání návykových látek, dále pak hazardního hraní a dalšího závislostního chování a také existence legálních i nelegálních trhů s návykovými látkami.
ps2017-079-04-007-046.u6.p10.s3 Mám za to, že předložený návrh by šel proti tomuto cíli.
ps2017-079-04-007-046.u6.p11.s1 V neposlední řadě potom návrh pomíjí zdravotní rizika, která s sebou přináší.
ps2017-079-04-007-046.u6.p11.s2 Podle Světové zdravotnické organizace užívání konopí všeobecně nepříznivý dopad na kognitivní vývoj, včetně asociativních neurologických procesů, paměti, psychomotorických funkcí, a chronické škodlivé účinky na psychické a jiné aspekty zdraví uživatelů, nehledě na inhalaci řady rakovinotvorných látek při spalování konopí, podobně jako třeba cigaretového kouře.
ps2017-079-04-007-046.u6.p11.s3 V tomto ohledu naprosto postrádám smysl tohoto návrhu, nenacházíme pozitivní důsledek takového kroku a je patrné, že ze zdravotnického pohledu nepřináší návrh žádná pozitiva.
ps2017-079-04-007-046.u6.p12.s1 Návrh zákona potom neopodstatněně vytváří problém s dalekosáhlými dopady do zdravotního systému vlastně se svolením státu.
ps2017-079-04-007-046.u6.p12.s2 Vedle problému s užíváním alkoholu, který je samozřejmě neméně podstatný, se kterým se Česká republika navíc velmi silně potýká, bychom vytvářeli a zvětšovali obdobný problém.
ps2017-079-04-007-046.u6.p12.s3 Je známo, že finanční prostředky získané státem z prodeje alkoholu a tabáku zdaleka nepokryjí finanční škody způsobené jejich užíváním.

Text viewDownload CoNNL-U