|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-22 ps2017-079-03-007-352 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

352. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - třetí čtení

Date2021-01-22
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/352
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079109.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 520 • previousnext

ps2017-079-03-007-352.u1.p1.s1 352.
ps2017-079-03-007-352.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - třetí čtení
ps2017-079-03-007-352.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga, dobrý den, a zpravodaj garančního výboru, což je výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, poslanec Lukáš Bartoň.
ps2017-079-03-007-352.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 503/3, který byl doručen dne 16. prosince 2020.
ps2017-079-03-007-352.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 503/4.
ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatele, tedy pana ministra, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s2 Pane ministře, máte zájem vystoupit před otevřením rozpravy?
ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s3 Nemáte, v pohodě.
ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s4 Takže otevírám rozpravu a jako první je přihlášen pan poslanec Ivo Pojezný, připraví se pan poslanec Martin Baxa.
ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s5 Tak, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-03-007-352.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-03-007-352.u2.p1.s2 Dámy a pánové, pane ministře, dovolte i mně, abych se krátce vyjádřil k novele zákona o pedagogických pracovnících a přednesl tak nejen svůj názor, ale také stanovisko klubu Komunistické strany Čech a Moravy.
ps2017-079-03-007-352.u2.p1.s3 I proto musím na začátek zdůraznit naši jednoznačnou podporu názoru široké pedagogické veřejnosti, bývalých ministrů školství, děkanů pedagogických fakult, školských odborů, profesních organizací, ale hlavně učitelů, ředitelů a významných osobností české pedagogiky, kteří se na ni dívají poměrně kriticky.
ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s1 Ten největší a nejproblematičtější bod je i pro nás § 9a, který umožnit výkon přímé pedagogické práce absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu, pokud slíbí, že do tří let od (zahájení)výkonu profese absolvují studium pedagogické způsobilosti, a k tomu stačí podpis ředitele školy a jeho svolení.
ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s2 Vidíme, že právě tato záležitost vyvolává největší odpor pedagogické veřejnosti a považují ho za pohrdání pedagogickým vzděláním a degradaci profese učitele.
ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s3 Zdůvodněním tohoto paragrafu je nedostatek učitelů, což by se zdálo poměrně logické, a také posílení ředitelských kompetencí.
ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s4 však to vidím jako poměrně krátkozraké řešení.
ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s5 Navíc chci zdůraznit, že co se týče nedostatku učitelů, jedná se v České republice pouze o lokální záležitost, není to celoplošné.
ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s1 Navíc si myslím, že klesne kvalita vzdělávacího procesu v celém učitelském sboru.
ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s2 osobně jako dlouholetý speciální pedagog si nedovedu představit, že takový nový v uvozovkách odborník na pedagogiku bez odborného vzdělání bude vyučovat třídu například s inkludovanými dětmi, které mají kombinované vady nebo psychiatrické problémy.
ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s3 Jak si s nimi poradí, těžko odhadovat, když s těmito dětmi těžko pracují i fundovaní odborníci.
ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s4 Nemluvím o tom, co navíc vyvolá tato záležitost ve sboru, kde za stejně kvalifikovaného bude považován vedle odborníka amatér jen díky podpisu ředitele školy.
ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s5 Chci také připomenout kolegům, že odborníci z praxe dnes mohou vyučovat ve středním školství a na odborných učilištích právě v odborných předmětech.
ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s1 Poslanci Komunistické strany Čech a Moravy některé dílčí změny podpoří, například doplnění některých činností mezi pedagogické pracovníky, je to školský psycholog, logoped, sociální pedagog.
ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s2 Podpoříme zavedení definice třídního učitele, úpravu uvádějícího učitele a adaptačního období.
ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s3 Ale co chceme hlavně, aby se učilo nejen kvalifikovaně, ale také aprobovaně s vysokým standardem kvality.
ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s4 Proto profesní kvalifikace musí zůstat věcí státu, a ne záležitostí ředitele školy.
ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s5 Pokud zůstane § 9a v této novele, tak komunistická strana návrh novely nepodpoří.
ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s6 Tolik z strany.
ps2017-079-03-007-352.u3.p1.s1 Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Baxu, připraví se pan poslanec Antonín Staněk.
ps2017-079-03-007-352.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-03-007-352.u4.p1.s1 Dobré popoledne.
ps2017-079-03-007-352.u4.p1.s2 Pane předsedající, vážený pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych vás krátce seznámil se svým postojem k tomuto návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících i s tím, jakým způsobem se k němu postaví klub poslanců Občanské demokratické strany.
ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s1 Návrh novely byl Poslanecké sněmovně předložen již před poměrně dlouhou dobou a v mezidobí došlo k jedné důležité změně.
ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s2 Vláda schválila klíčový dokument pro budoucí rozvoj našeho školství, a to je Strategie 2030+.
ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s3 jsem se při této příležitosti do této strategie znovu podíval, co tato strategie říká o kvalifikaci učitelů, o podpoře vzdělávání učitelů, o roli ředitelů škol.
ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s4 V strategické linii č. 3, která se tímto zabývá, se uvádí, že školy potřebují schopné ředitele a dobře připravené, motivované učitele, a říká, že dobře připravení a motivovaní učitelé jsou předpokladem kvalitní výuky.
ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s5 Hovoří také o tom, že jednou z důležitých rolí našeho vzdělávacího systému být to, aby se bránilo deprofesionalizaci učitelů, aby se zpřehlednil kvalifikační systém vzdělávání a aby se také zkvalitnila výuka na pedagogických fakultách.
ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s6 Neboli, milé kolegyně, milí kolegové, se ve Strategii 2030+ nikde nehovoří o tom, že by mělo být v následujících letech cílem v českém vzdělávacím systému přivádět do něj učitele, kteří nemají k tomu kvalifikaci získanou na školách připravujících učitele.
ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s1 Záměrně používám to slovo fakulty, školy nebo fakulty připravující učitele, nikoli přímo pedagogické fakulty.
ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s2 Ostatně sám jsem učitelskou kvalifikaci získal nikoli na Pedagogické fakultě, ale na Filozofické a Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity, ale v učitelském oboru.
ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s3 Považuji to za velmi varující věc.
ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s4 Pokud se klíčový dokument strategie vzdělávání v naší zemi soustřeďuje na to, aby učitelé byli na svou profesi dlouhodobě, kvalitně, pečlivě připravováni, tak si myslím, že tento krok v podobě návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících v tuto chvíli vypadá, že je v rozporu s touto strategií.
ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s5 A je to buď otazník, nebo i možná přímo vykřičník, který by nás měl varovat a velice pečlivě vést k tomu, jak posuzovat tento návrh novely zákona.
ps2017-079-03-007-352.u4.p4.s1 Musíme také, pane ministře, konstatovat, že v posledních týdnech k tomuto legislativnímu návrhu dorazila stanoviska, která nelze přejít tím, že se jedná o nějaký názor, který nemá kvalifikovanou oporu, nebo že se jedná jenom o nějaké dojmy.
ps2017-079-03-007-352.u4.p4.s2 Pokud se proti této novele postaví Asociace děkanů pedagogických fakult v České republice, pokud se proti této novele postaví takové autority pedagogické vědy v naší zemi, jako je třeba paní profesorka Spilková, tak bezpochyby je to další moment, kdy se člověk soustředit na to, zda to, o čem máme hlasovat, je, nebo není správné.
ps2017-079-03-007-352.u4.p5.s1 A považuji, pane ministře, z vaší strany za jistým způsobem - bych řekl - neangažované, že jste neměl ambici ve veřejném prostoru se těmto argumentům postavit a vést o tom opravdu velkou, kvalifikovanou diskuzi.
ps2017-079-03-007-352.u4.p5.s2 Nelze prostě přejít názory těchto odborníků jenom nějakým mlčením, nebo možná někde nějakým interním komentářem.
ps2017-079-03-007-352.u4.p5.s3 Jedná se o tak závažnou novelu, že by mělo jasně zaznít to, z jakých důvodů Ministerstvo školství nesouhlasí s těmito stanovisky, jakým způsobem čelí argumentům tak vážným, jako je třeba Asociace pedagogických fakult nebo někteří jednotlivci, kteří jsou autoritami ve svém oboru.
ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s1 Na straně druhé, milé kolegyně, milí kolegové, se ale také musíme podívat na současnou realitu českého školství, na situaci v některých regionech, v některých druzích škol a v některých oblastech vzdělávání.
ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s2 jsem si tuto finální podobu, podobu předtím než... nebo po delší době, co zde byla předložena, si dovolil přeposlat několika desítkám ředitelů škol, s nimiž konzultuji své otázky v oblasti školství a vzdělávání.
ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s3 A musím říct, že třeba ze vzorku 20 ředitelů škol různého typu od základních škol přes gymnázia po školy odborné velká většina těch ředitelů buď řekla, že jim tato novela nevadí, nebo že s dokonce mírně souhlasí.
ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s4 Mluvíme-li o ředitelích jako o lídrech pedagogického procesu, tak je samozřejmé, že v žádném řediteli nemůže vzbudit přímo nadšení, pokud by do škol měli přicházet ti, kteří nebyli připravováni přímo profesionálně na výkon pedagogického povolání.
ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s5 Je ale prostě faktem, že v některých regionech, jako je Ústecký nebo Karlovarský kraj, na některých typech škol anebo v některých aprobacích je opravdu velmi obtížné v současné době získat člověka, který by byl schopen na škole působit, vyučovat.
ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s6 A věřím tomu, že ředitel školy je schopen posoudit, zda uchazeč, kterého přijímá do zaměstnání, a bude-li sledován a patřičně veden, je schopen kvalitně zajistit výuku.
ps2017-079-03-007-352.u4.p7.s1 Jsem tedy přesvědčen, milé kolegyně, milí kolegové, pane ministře, o tom, že by mělo při obhajobě této novely, při obhajobě tohoto zákona jasně zaznívat to, že se jedná o úpravu dočasnou, a ne dočasnou ve smyslu účinnosti toho zákona, ale ve smyslu toho, že by ministr školství, Ministerstvo školství, vláda měli mít ambici hovořit o tom, že to, co se teď navrhuje, představuje nějaký můstek k překonání obtížné situace, ve které se nacházejí některé regiony, některé školy, protože je nedostatek učitelů v některých aprobacích, a klást si tu ambici, aby se v souladu se Strategií 2030+ tento stav z českého školství postupně odbourával.
ps2017-079-03-007-352.u4.p8.s1 Ostatně, pane ministře, zajímalo by , zda na otázku, zda třeba ve Finsku, jehož vzdělávací systém obdivujeme a k němuž se vztahujeme, existuje možnost, aby tam učili nekvalifikovaní učitelé, tak bych si sám sobě odpověděl, že rozhodně ne, prostě proto, že tam je kvalita pedagogických fakult a prestiž učitelského povolání postavena tak, že by to úplně vylučovalo variantu, že by ve Finsku mohl učit někdo, kdo nemá k tomu odbornou průpravu.
ps2017-079-03-007-352.u4.p9.s1 Vyzývám vás tedy, pane ministře, abyste nejenom zde na půdě Poslanecké sněmovny, ale i ve své činnosti ve vládě směřoval k tomu, aby tato novela zákona o pedagogických pracovnících byla vnímána jako dočasná, aby to bylo jenom nějaké přechodné řešení na odstranění palčivé situace v některých školách - ten stav tam známe, stávající úprava je prostě problematická, po roce vypisování konkurzů a tak dále - a abychom měli ambici dosáhnout toho, že v českých školách, tak jak říká Strategie 2030+, budou působit učitelé, kteří mají odbornou kvalifikaci nebo si tuto kvalifikaci získají.
ps2017-079-03-007-352.u4.p9.s2 Chci také říct, že je mnoho případů, kdy právě učitelé nebo pedagogové působící ve školách, kteří tu odbornou kvalifikaci nemají, jsou obohacením školy.
ps2017-079-03-007-352.u4.p9.s3 Myslím si, že je zapotřebí vyjádřit respekt, úctu všem těm, kteří na školu nastupují do toho obtížného prostředí, aniž by měli za sebou odbornou průpravu, ale musíme říci, že máme směřovat ke stavu, kdy ve školách budou učit ti, kteří k tomu budou dlouhodobě připravováni.
ps2017-079-03-007-352.u4.p10.s1 Kolegyně, kolegové, navrhnu poslancům poslaneckého klubu ODS, aby tuto novelu podpořili v kontextu toho, že se jedná o dočasné řešení nějakého neuspokojivého stavu.
ps2017-079-03-007-352.u4.p10.s2 Ale moje výhrady, které jsem zde sdělil, nejsou jen pro tento okamžik, pro tento text, který je tady, ale které, pane ministře, mluví k vám, k vládě v tom, aby měla ambici pracovat na tom, aby dlouhodobě takový stav v českém školství nebyl.
ps2017-079-03-007-352.u4.p10.s3 Děkuju.
ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s1 Nyní faktická poznámka - pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s2 Faktickou poznámku tady mám jednu.
ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s3 A potom se tedy připraví pan poslanec Antonín Staněk.
ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s4 Tak prosím, vaše dvě minuty.
ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s1 Dobré ráno, dámy a pánové.
ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s2 jsem se přihlásil v úvodu řeči, abych reagoval vaším prostřednictvím na pana poslance Baxu.
ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s3 Pak ten závěr byl trošku jiný.
ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s4 Na úvod se mi zdála dojemná shoda klubu ODS a KSČM v takové adoraci různých úředníků a vysokých škol a pedagogických věrozvěstů vůči ředitelům škol.
ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s5 Pak na závěr jste řekl, že tento zákon také podpoříte, takže to bych se býval nehlásil.
ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s1 Nicméně bych chtěl říct za nás, že si myslím bytostně, že ředitelé školy vědí lépe, co je pro jejich současnou situaci dobré a nutné.
ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s2 Daleko více než státní úředníci, daleko více než různí akademici.
ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s3 A je zcela jasné, že různé vysoké školy, které samozřejmě mají finanční prospěch z toho, že doškolují ředitele školským managementem a podobné nesmysly, které se zavedly, proti tomu vystupují.
ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s4 sám jsem dostal desítky různých dopisů a podobně.
ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s5 Ale tak je to takřka vždycky, když jde o peníze a zájmy různých skupin.
ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s1 Naše srdce je na straně ředitelů.
ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s2 Kdyby bylo po mém, ten zákon o pedagogických pracovnících zruším ad hoc, protože ve školách by se nestalo naprosto nic.
ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s3 Ředitelé drží české školství v chodu, zaplať pánbůh.
ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s4 A my tento zákon v závěrečném čtení také podpoříme.
ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s5 A samozřejmě i náš pozměňovací návrh.
ps2017-079-03-007-352.u7.p1.s1 Nyní ještě jedna faktická poznámka - pan poslanec Karel Rais.
ps2017-079-03-007-352.u7.p1.s2 Stále je připraven pan poslanec Antonín Staněk.
ps2017-079-03-007-352.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, dvě minuty.
ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s2 trochu vyprovokoval pan kolega Klaus, protože dlouhodobě podporuji zvýšení manažerské role ředitelů, a myslím si, že to, co říkal, je naprostá pravda.
ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s3 Rozhodně ředitel lépe než lidi tady v Poslanecké sněmovně nebo úředníci v Praze, koho si , či nemá vzít.
ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s4 On ředitel je taky hlídán, a to institucí, která zřizuje základní nebo střední školu.
ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s5 Takže jeho případná špatná volba vede pochopitelně k negativní reakci ze strany rodičů nebo ze strany okolí zřizovatele.
ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s6 To je jedna věc.
ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s1 Mně to připomíná diskuzi před pěti lety, kdy jsme tady diskutovali o monopolu mezinárodních studijních programů, které byly na úrovni vysokých škol, a taky jsem je nechtěl samozřejmě pustit mimo.
ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s2 Co se stalo?
ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s3 V podstatě nic.
ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s4 Pořád je tady kvalita jednak univerzit a kvalita i těch institucí, ke kterým se pan kolega vyjadřoval trochu hanlivěji, myslím tím instituce, které dělají doplňkové pedagogické studium při univerzitách a které dneska jsou schopny zajistit jakousi kvalifikaci.
ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s5 Takže třicet roků tady jsme, 6 000 11 000 učitelů chybí, časový prostor na to , aby ten monopol v podstatě vyřešil tenhle problém, tady je, a jestliže není schopen vyřešit tady tu absenci, tak pak logicky nastupuje ministerstvo.
ps2017-079-03-007-352.u8.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-03-007-352.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-03-007-352.u9.p1.s2 To byly všechny faktické poznámky v tento moment, takže budeme pokračovat v rozpravě.
ps2017-079-03-007-352.u9.p1.s3 Přihlášen je pan poslanec Antonín Staněk a pak budeme případně pokračovat dále.

Text viewDownload CoNNL-U