ps2017-079-03-007-352.u1.p1.s1
352 . ps2017-079-03-007-352.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 503 / - třetí čtení ps2017-079-03-007-352.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga , dobrý den , a zpravodaj garančního výboru , což je výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , poslanec Lukáš Bartoň . ps2017-079-03-007-352.u1.p2.s2
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 503 / 3 , který byl doručen dne 16 . prosince 2020 . ps2017-079-03-007-352.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 503 / 4 . ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatele , tedy pana ministra , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s2
Pane ministře , máte zájem vystoupit před otevřením rozpravy ? ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s3
Nemáte , v pohodě . ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s4
Takže já otevírám rozpravu a jako první je přihlášen pan poslanec Ivo Pojezný , připraví se pan poslanec Martin Baxa . ps2017-079-03-007-352.u1.p3.s5
Tak , pane poslanče , máte slovo . ps2017-079-03-007-352.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-079-03-007-352.u2.p1.s2
Dámy a pánové , pane ministře , dovolte i mně , abych se krátce vyjádřil k novele zákona o pedagogických pracovnících a přednesl tak nejen svůj názor , ale také stanovisko klubu Komunistické strany Čech a Moravy . ps2017-079-03-007-352.u2.p1.s3
I proto musím na začátek zdůraznit naši jednoznačnou podporu názoru široké pedagogické veřejnosti , bývalých ministrů školství , děkanů pedagogických fakult , školských odborů , profesních organizací , ale hlavně učitelů , ředitelů a významných osobností české pedagogiky , kteří se na ni dívají poměrně kriticky . ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s1
Ten největší a nejproblematičtější bod je i pro nás § 9 a , který má umožnit výkon přímé pedagogické práce absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu , pokud slíbí , že do tří let od (zahájení) výkonu profese absolvují studium pedagogické způsobilosti , a k tomu stačí podpis ředitele školy a jeho svolení . ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s2
Vidíme , že právě tato záležitost vyvolává největší odpor pedagogické veřejnosti a považují ho za pohrdání pedagogickým vzděláním a degradaci profese učitele . ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s3
Zdůvodněním tohoto paragrafu je nedostatek učitelů , což by se zdálo poměrně logické , a také posílení ředitelských kompetencí . ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s4
Já však to vidím jako poměrně krátkozraké řešení . ps2017-079-03-007-352.u2.p2.s5
Navíc chci zdůraznit , že co se týče nedostatku učitelů , jedná se v České republice pouze o lokální záležitost , není to celoplošné . ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s1
Navíc si myslím , že klesne kvalita vzdělávacího procesu v celém učitelském sboru . ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s2
Já osobně jako dlouholetý speciální pedagog si nedovedu představit , že takový nový v uvozovkách odborník na pedagogiku bez odborného vzdělání bude vyučovat třídu například s inkludovanými dětmi , které mají kombinované vady nebo psychiatrické problémy . ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s3
Jak si s nimi poradí , těžko odhadovat , když s těmito dětmi těžko pracují i fundovaní odborníci . ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s4
Nemluvím o tom , co navíc vyvolá tato záležitost ve sboru , kde za stejně kvalifikovaného bude považován vedle odborníka amatér jen díky podpisu ředitele školy . ps2017-079-03-007-352.u2.p3.s5
Chci také připomenout kolegům , že odborníci z praxe už dnes mohou vyučovat ve středním školství a na odborných učilištích právě v odborných předmětech . ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s1
Poslanci Komunistické strany Čech a Moravy některé dílčí změny podpoří , například doplnění některých činností mezi pedagogické pracovníky , ať už je to školský psycholog , logoped , sociální pedagog . ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s2
Podpoříme zavedení definice třídního učitele , úpravu uvádějícího učitele a adaptačního období . ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s3
Ale co chceme hlavně , aby se učilo nejen kvalifikovaně , ale také aprobovaně s vysokým standardem kvality . ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s4
Proto profesní kvalifikace musí zůstat věcí státu , a ne záležitostí ředitele školy . ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s5
Pokud zůstane § 9 a v této novele , tak komunistická strana návrh novely nepodpoří . ps2017-079-03-007-352.u2.p4.s6
Tolik z mé strany . ps2017-079-03-007-352.u3.p1.s1
Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Baxu , připraví se pan poslanec Antonín Staněk . ps2017-079-03-007-352.u3.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-079-03-007-352.u4.p1.s1
Dobré popoledne . ps2017-079-03-007-352.u4.p1.s2
Pane předsedající , vážený pane ministře , milé kolegyně , milí kolegové , dovolte mi , abych vás krátce seznámil se svým postojem k tomuto návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících i s tím , jakým způsobem se k němu postaví klub poslanců Občanské demokratické strany . ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s1
Návrh novely byl Poslanecké sněmovně předložen již před poměrně dlouhou dobou a v mezidobí došlo k jedné důležité změně . ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s2
Vláda schválila klíčový dokument pro budoucí rozvoj našeho školství , a to je Strategie 2030 + . ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s3
Já jsem se při této příležitosti do této strategie znovu podíval , co tato strategie říká o kvalifikaci učitelů , o podpoře vzdělávání učitelů , o roli ředitelů škol . ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s4
V strategické linii č . 3 , která se tímto zabývá , se uvádí , že školy potřebují schopné ředitele a dobře připravené , motivované učitele , a říká , že dobře připravení a motivovaní učitelé jsou předpokladem kvalitní výuky . ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s5
Hovoří také o tom , že jednou z důležitých rolí našeho vzdělávacího systému má být to , aby se bránilo deprofesionalizaci učitelů , aby se zpřehlednil kvalifikační systém vzdělávání a aby se také zkvalitnila výuka na pedagogických fakultách . ps2017-079-03-007-352.u4.p2.s6
Neboli , milé kolegyně , milí kolegové , se ve Strategii 2030 + nikde nehovoří o tom , že by mělo být v následujících letech cílem v českém vzdělávacím systému přivádět do něj učitele , kteří nemají k tomu kvalifikaci získanou na školách připravujících učitele . ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s1
Záměrně používám to slovo fakulty , školy nebo fakulty připravující učitele , nikoli přímo pedagogické fakulty . ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s2
Ostatně já sám jsem učitelskou kvalifikaci získal nikoli na Pedagogické fakultě , ale na Filozofické a Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity , ale v učitelském oboru . ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s3
Považuji to za velmi varující věc . ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s4
Pokud se klíčový dokument strategie vzdělávání v naší zemi soustřeďuje na to , aby učitelé byli na svou profesi dlouhodobě , kvalitně , pečlivě připravováni , tak si myslím , že tento krok v podobě návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících v tuto chvíli vypadá , že je v rozporu s touto strategií . ps2017-079-03-007-352.u4.p3.s5
A je to buď otazník , nebo i možná přímo vykřičník , který by nás měl varovat a velice pečlivě vést k tomu , jak posuzovat tento návrh novely zákona . ps2017-079-03-007-352.u4.p4.s1
Musíme také , pane ministře , konstatovat , že v posledních týdnech k tomuto legislativnímu návrhu dorazila stanoviska , která nelze přejít tím , že se jedná o nějaký názor , který nemá kvalifikovanou oporu , nebo že se jedná jenom o nějaké dojmy . ps2017-079-03-007-352.u4.p4.s2
Pokud se proti této novele postaví Asociace děkanů pedagogických fakult v České republice , pokud se proti této novele postaví takové autority pedagogické vědy v naší zemi , jako je třeba paní profesorka Spilková , tak bezpochyby je to další moment , kdy se má člověk soustředit na to , zda to , o čem máme hlasovat , je , nebo není správné . ps2017-079-03-007-352.u4.p5.s1
A považuji , pane ministře , z vaší strany za jistým způsobem - bych řekl - neangažované , že jste neměl ambici ve veřejném prostoru se těmto argumentům postavit a vést o tom opravdu velkou , kvalifikovanou diskuzi . ps2017-079-03-007-352.u4.p5.s2
Nelze prostě přejít názory těchto odborníků jenom nějakým mlčením , nebo možná někde nějakým interním komentářem . ps2017-079-03-007-352.u4.p5.s3
Jedná se o tak závažnou novelu , že by mělo jasně zaznít to , z jakých důvodů Ministerstvo školství nesouhlasí s těmito stanovisky , jakým způsobem čelí argumentům tak vážným , jako je třeba Asociace pedagogických fakult nebo někteří jednotlivci , kteří jsou autoritami ve svém oboru . ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s1
Na straně druhé , milé kolegyně , milí kolegové , se ale také musíme podívat na současnou realitu českého školství , na situaci v některých regionech , v některých druzích škol a v některých oblastech vzdělávání . ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s2
Já jsem si už tuto finální podobu , podobu předtím než . . . nebo po té delší době , co zde byla předložena , si dovolil přeposlat několika desítkám ředitelů škol , s nimiž konzultuji své otázky v oblasti školství a vzdělávání . ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s3
A musím říct , že třeba ze vzorku 20 ředitelů škol různého typu od základních škol přes gymnázia až po školy odborné velká většina těch ředitelů buď řekla , že jim tato novela nevadí , nebo že s ní dokonce mírně souhlasí . ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s4
Mluvíme - li o ředitelích jako o lídrech pedagogického procesu , tak je samozřejmé , že v žádném řediteli nemůže vzbudit přímo nadšení , pokud by do škol měli přicházet ti , kteří nebyli připravováni přímo profesionálně na výkon pedagogického povolání . ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s5
Je ale prostě faktem , že v některých regionech , jako je Ústecký nebo Karlovarský kraj , na některých typech škol anebo v některých aprobacích je opravdu velmi obtížné v současné době získat člověka , který by byl schopen na škole působit , vyučovat . ps2017-079-03-007-352.u4.p6.s6
A věřím tomu , že ředitel školy je schopen posoudit , zda uchazeč , kterého přijímá do zaměstnání , a bude - li sledován a patřičně veden , je schopen kvalitně zajistit výuku . ps2017-079-03-007-352.u4.p7.s1
Jsem tedy přesvědčen , milé kolegyně , milí kolegové , pane ministře , o tom , že by mělo při obhajobě této novely , při obhajobě tohoto zákona jasně zaznívat to , že se jedná o úpravu dočasnou , a ne dočasnou ve smyslu účinnosti toho zákona , ale ve smyslu toho , že by ministr školství , Ministerstvo školství , vláda měli mít ambici hovořit o tom , že to , co se teď navrhuje , představuje nějaký můstek k překonání obtížné situace , ve které se nacházejí některé regiony , některé školy , protože je nedostatek učitelů v některých aprobacích , a klást si tu ambici , aby se v souladu se Strategií 2030 + tento stav z českého školství postupně odbourával . ps2017-079-03-007-352.u4.p8.s1
Ostatně , pane ministře , zajímalo by mě , zda na otázku , zda třeba ve Finsku , jehož vzdělávací systém obdivujeme a k němuž se vztahujeme , existuje možnost , aby tam učili nekvalifikovaní učitelé , tak bych si sám sobě odpověděl , že rozhodně ne , prostě proto , že tam je kvalita pedagogických fakult a prestiž učitelského povolání postavena tak , že by to úplně vylučovalo variantu , že by ve Finsku mohl učit někdo , kdo nemá k tomu odbornou průpravu . ps2017-079-03-007-352.u4.p9.s1
Vyzývám vás tedy , pane ministře , abyste nejenom zde na půdě Poslanecké sněmovny , ale i ve své činnosti ve vládě směřoval k tomu , aby tato novela zákona o pedagogických pracovnících byla vnímána jako dočasná , aby to bylo jenom nějaké přechodné řešení na odstranění palčivé situace v některých školách - ten stav tam známe , stávající úprava je prostě problematická , po roce vypisování konkurzů a tak dále - a abychom měli ambici dosáhnout toho , že v českých školách , tak jak říká Strategie 2030 + , budou působit učitelé , kteří mají odbornou kvalifikaci nebo si tuto kvalifikaci získají . ps2017-079-03-007-352.u4.p9.s2
Chci také říct , že je mnoho případů , kdy právě učitelé nebo pedagogové působící ve školách , kteří tu odbornou kvalifikaci nemají , jsou obohacením školy . ps2017-079-03-007-352.u4.p9.s3
Myslím si , že je zapotřebí vyjádřit respekt , úctu všem těm , kteří na školu nastupují do toho obtížného prostředí , aniž by měli za sebou odbornou průpravu , ale musíme říci , že máme směřovat ke stavu , kdy ve školách budou učit ti , kteří k tomu budou dlouhodobě připravováni . ps2017-079-03-007-352.u4.p10.s1
Kolegyně , kolegové , já navrhnu poslancům poslaneckého klubu ODS , aby tuto novelu podpořili v kontextu toho , že se jedná o dočasné řešení nějakého neuspokojivého stavu . ps2017-079-03-007-352.u4.p10.s2
Ale moje výhrady , které jsem zde sdělil , nejsou jen pro tento okamžik , pro tento text , který je tady , ale které , pane ministře , mluví k vám , k vládě v tom , aby měla ambici pracovat na tom , aby dlouhodobě takový stav v českém školství nebyl . ps2017-079-03-007-352.u4.p10.s3
Děkuju . ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s1
Nyní faktická poznámka - pan poslanec Václav Klaus . ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s2
Faktickou poznámku tady mám jednu . ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s3
A potom se tedy připraví pan poslanec Antonín Staněk . ps2017-079-03-007-352.u5.p1.s4
Tak prosím , vaše dvě minuty . ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s1
Dobré ráno , dámy a pánové . ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s2
Já jsem se přihlásil v úvodu řeči , abych reagoval vaším prostřednictvím na pana poslance Baxu . ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s3
Pak ten závěr byl trošku jiný . ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s4
Na úvod se mi zdála dojemná shoda klubu ODS a KSČM v takové té adoraci různých úředníků a vysokých škol a pedagogických věrozvěstů vůči ředitelům škol . ps2017-079-03-007-352.u6.p1.s5
Pak na závěr jste řekl , že tento zákon také podpoříte , takže to už bych se býval nehlásil . ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s1
Nicméně bych chtěl říct za nás , že já si myslím bytostně , že ředitelé školy vědí lépe , co je pro jejich současnou situaci dobré a nutné . ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s2
Daleko více než státní úředníci , daleko více než různí akademici . ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s3
A je zcela jasné , že různé vysoké školy , které samozřejmě mají finanční prospěch z toho , že doškolují ředitele školským managementem a podobné nesmysly , které se zavedly , proti tomu vystupují . ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s4
Já sám jsem dostal desítky různých dopisů a podobně . ps2017-079-03-007-352.u6.p2.s5
Ale tak je to takřka vždycky , když jde o peníze a zájmy různých skupin . ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s1
Naše srdce je na straně ředitelů . ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s2
Kdyby bylo po mém , já ten zákon o pedagogických pracovnících zruším ad hoc , protože ve školách by se nestalo naprosto nic . ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s3
Ředitelé drží české školství v chodu , zaplať pánbůh . ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s4
A my tento zákon v závěrečném čtení také podpoříme . ps2017-079-03-007-352.u6.p3.s5
A samozřejmě i náš pozměňovací návrh . ps2017-079-03-007-352.u7.p1.s1
Nyní ještě jedna faktická poznámka - pan poslanec Karel Rais . ps2017-079-03-007-352.u7.p1.s2
Stále je připraven pan poslanec Antonín Staněk . ps2017-079-03-007-352.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , dvě minuty . ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s2
Mě trochu vyprovokoval pan kolega Klaus , protože dlouhodobě podporuji zvýšení manažerské role ředitelů , a myslím si , že to , co říkal , je naprostá pravda . ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s3
Rozhodně ředitel ví lépe než lidi tady v Poslanecké sněmovně nebo úředníci v Praze , koho si má , či nemá vzít . ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s4
On ředitel je taky hlídán , a to institucí , která zřizuje základní nebo střední školu . ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s5
Takže jeho případná špatná volba vede pochopitelně k negativní reakci ze strany rodičů nebo ze strany okolí zřizovatele . ps2017-079-03-007-352.u8.p1.s6
To je jedna věc . ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s1
Mně to připomíná diskuzi před pěti lety , kdy jsme tady diskutovali o monopolu mezinárodních studijních programů , které byly na úrovni vysokých škol , a taky jsem je nechtěl samozřejmě pustit mimo . ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s2
Co se stalo ? ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s3
V podstatě nic . ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s4
Pořád je tady kvalita jednak univerzit a kvalita i těch institucí , ke kterým se pan kolega vyjadřoval trochu hanlivěji , myslím tím instituce , které dělají doplňkové pedagogické studium při univerzitách a které už dneska jsou schopny zajistit jakousi kvalifikaci . ps2017-079-03-007-352.u8.p2.s5
Takže třicet roků tady jsme , 6 000 až 11 000 učitelů chybí , časový prostor na to , aby ten monopol v podstatě vyřešil tenhle problém , tady je , a jestliže není schopen vyřešit tady tu absenci , tak pak logicky nastupuje ministerstvo . ps2017-079-03-007-352.u8.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-079-03-007-352.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-03-007-352.u9.p1.s2
To byly všechny faktické poznámky v tento moment , takže budeme pokračovat v rozpravě . ps2017-079-03-007-352.u9.p1.s3
Přihlášen je pan poslanec Antonín Staněk a pak budeme případně pokračovat dále .