|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-20 ps2017-079-02-002-347 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

347. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - třetí čtení

Date2021-01-20
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/347
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079035.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 882 • previousnext

ps2017-079-02-002-347.u1.p1.s1 347.
ps2017-079-02-002-347.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - třetí čtení
ps2017-079-02-002-347.u1.p2.s1 Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr zemědělství Miroslav Toman a zpravodaj garančního výboru, což je zemědělský výbor, pan poslanec Kováčik.
ps2017-079-02-002-347.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 502/8, který byl doručen 2. prosince 2020, usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 502/9.
ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s1 Na úvod se ptám pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení předtím, než otevřu rozpravu.
ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s2 Tak pan ministr zájem, prosím, máte slovo.
ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s3 Prosím o klid.
ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s4 Děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych opětovně uvedl vládní návrh novely zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích.
ps2017-079-02-002-347.u2.p1.s2 Předkládaná novela adaptuje nařízení Evropské unie o úředních kontrolách, které zavádí novou právní úpravu úředních kontrol, mimo jiné potravin.
ps2017-079-02-002-347.u2.p1.s3 Nad rámec adaptace uvedeného nařízení je cílem návrhu zákaz uvádění na trh potravin dvojí kvality, to znamená potravin, které jsou označené zdánlivě totožně s potravinou uváděnou na trh v jiném členském státě Evropské unie, ačkoliv potravina uváděná na trh v České republice odlišné složení nebo vlastnosti.
ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s1 Dále je tam uvedeno upřesnění a doplnění podmínek pro označení Česká potravina a pro dobrovolné označení výrobce.
ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s2 Zároveň je tam stanovení odpovědnosti Ministerstva zemědělství za přijímání žádostí provozovatelů potravinářských podniků a určení, zda potravina je potravinou nového typu.
ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s3 Zároveň je tam stanovení Státní zemědělské potravinářské inspekce národním správcem úložiště dat.
ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s4 To se týká sledovatelnosti tabákových výrobků.
ps2017-079-02-002-347.u2.p3.s1 Dále v návaznosti na usnesení vlády ze dne 17. října 2018 je tam určení Státní tiskárny cenin jediným vydavatelem identifikátorů pro tabákové výrobky.
ps2017-079-02-002-347.u2.p3.s2 Je tam také zpřesnění ustanovení týkajících se elektronických cigaret a náhradních náplní do nich.
ps2017-079-02-002-347.u2.p3.s3 Součástí návrhu zákona je novela zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která reaguje na nutnost adaptace na nařízení Evropské unie o úředních kontrolách, to znamená požadavky kontrolní praxe a rostoucí zájem o nákup potravin prostřednictvím internetu.
ps2017-079-02-002-347.u2.p4.s1 Součástí návrhu zákona je také novela zákona o bankách, která umožní Státní zemědělské a potravinářské inspekci získat od banky nezbytné informace vedoucí ke ztotožnění kontrolované nebo povinné osoby.
ps2017-079-02-002-347.u2.p5.s1 Přijaté pozměňovací návrhy, které jsou označeny písmenem A, byly z větší části vypracovány v součinnosti s Ministerstvem zemědělství.
ps2017-079-02-002-347.u2.p5.s2 Jsou v souladu s koncepcí Ministerstva zemědělství a přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona, a proto s nimi souhlasím.
ps2017-079-02-002-347.u2.p5.s3 Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny 5. února 2020 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně schválit tento návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s1 Druhé čtení proběhlo 4. března 2020.
ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s2 Zemědělský výbor jako výbor garanční projednal vládní návrh zákona 15. dubna a doporučil vrácení návrhu zákona.
ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s3 Poslanecká sněmovna rozhodla 3. června o vrácení návrhu do druhého čtení.
ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s4 V opakovaném druhém čtení vládního návrhu zákona, které proběhlo 1. prosince, byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů, které dopadají do různých oblastí zákona, přičemž velká pozornost se soustředí na pozměňovací návrh, který se týká povinného podílu českých potravin na trhu.
ps2017-079-02-002-347.u2.p7.s1 Zemědělský výbor jako výbor garanční projednal tento vládní návrh zákona 9. prosince 2020 a přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích uvedených v návrhu zákona v navrženém pořadí.
ps2017-079-02-002-347.u2.p7.s2 Děkuji za pozornost a děkuji za schválení tohoto zákona.
ps2017-079-02-002-347.u2.p7.s3 Děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u3.p1.s1 Děkuji vám, pane ministře.
ps2017-079-02-002-347.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásil pan ministr Blatný, poté s přednostním právem zpravodaj zemědělského výboru pan poslanec Kováčik.
ps2017-079-02-002-347.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové.
ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s2 Dovolte mi přednést, vyjádřit a shrnout důvody, které vedou Ministerstvo zdravotnictví k vyslovení zásadního nesouhlasu s předloženými pozměňovacími návrhy pánů poslanců Birkeho a Běhounka k právě projednávanému sněmovnímu tisku 502.
ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s3 Navrhovaná změna z pera pana poslance Birkeho, který se bude hlasovat jako návrh GSD6510, je v zásadním rozporu s kompetenčním zákonem, neboť Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství a potravinářský průmysl a zaměření kontrolní činnosti SFPI a KHS se zásadně liší.
ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s4 KHS se zabývá převážně posuzováním rizik přímo při výrobě pokrmů s ohledem na možný vznik a šíření alimentárních nákaz, včetně vydání příslušných opatření.
ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s5 SZPI sleduje zejména stav provozoven ve vztahu k požadavkům potravinového práva.
ps2017-079-02-002-347.u4.p2.s1 V současnosti téměř neexistují provozovny s jasně definovaným okruhem strávníků.
ps2017-079-02-002-347.u4.p2.s2 A to je potřeba říct, neboť restaurace vyvařují pro zařízení sociálních služeb, vyvařují do škol, chodí se tam stravovat veřejnost a nelze z žádného typu provozovny předem vyloučit stravování takzvaných rizikových osob, jako jsou děti, spotřebitelé oslabení z důvodu zdravotního stavu, věku a podobně.
ps2017-079-02-002-347.u4.p3.s1 V provozovnách stravovacích služeb jde především o lidský faktor při zpracování surovin, které již předtím prošly kontrolou dozorových orgánů Ministerstva zemědělství, a působnost orgánů ochrany veřejného zdraví, tedy krajských hygienických stanic, je zcela namístě.
ps2017-079-02-002-347.u4.p3.s2 Dlouholetá praxe potvrdila, že alimentární epidemie - a epidemie je slovo, které v poslední době je velmi často skloňováno - jsou spojeny s poskytováním stravovacích služeb, a nikoliv se samotnou výrobou potravin.
ps2017-079-02-002-347.u4.p3.s3 Právě tato skutečnost byla příčinou historického rozdělení dozoru nad potravinami mezi Ministerstvem zdravotnictví a zemědělství.
ps2017-079-02-002-347.u4.p4.s1 Dozor nad společným stravováním je provázán s ostatní činností hygienických stanic, zejména s činností protiepidemických odborů, ale i hygieny obecně, komunální hygieny, hygieny práce, a jeví se dlouhodobě jako efektivní a účelný.
ps2017-079-02-002-347.u4.p4.s2 Navíc je to uspořádání - a to chci zdůraznit - které mnohé evropské státy oceňují a považují za ideální.
ps2017-079-02-002-347.u4.p5.s1 Vysoká závislost finálního produktu v provozovnách stravovacích služeb právě na faktorech, jako je zdravotní stav personálu a jeho hygienické chování, variabilita provozu, variabilita odbytu v provozovnách stravovacích služeb, představují jiná rizika pro spotřebitele než standardizovaná průmyslová potravinářská výroba.
ps2017-079-02-002-347.u4.p5.s2 Je nepochybné, že dozor nad výrobou pokrmů by měl být zajištěn institucí zabývající se ochranou zdraví.
ps2017-079-02-002-347.u4.p5.s3 SZPI nenahlíží na provozovny jako celek a není schopna posoudit epidemiologická rizika v rámci celého provozu od příjmu potravin po zpracování, skladování, a zejména výdej pokrmů.
ps2017-079-02-002-347.u4.p6.s1 Pozměňovací návrh přináší zásadní snížení úrovně ochrany zdraví spotřebitelů zejména před alimentárními nákazami, jako jsou stafylokoková enterotoxikóza, úplavice, žloutenka typu A, tedy onemocnění, jejichž zdrojem je právě člověk, nikoliv potravina.
ps2017-079-02-002-347.u4.p6.s2 Efektivní prevence zajišťovaná dosud zdravotnickými orgány se pozměňovacím návrhem přenáší do pozdní represe spočívající v řešení nastalého poškození, jinými slovy, hygienická služba by zasahovala tehdy, se něco stane.
ps2017-079-02-002-347.u4.p6.s3 Díky tomu by došlo k rozmělnění kontroly a k odtržení zdravotnických orgánů od provozoven, což ztíží přijímání následných protiepidemických opatření.
ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s1 Evropská legislativa ukládá členským státům povinnost zajistit dozor nad potravinami.
ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s2 Nevyžaduje ani nepředpokládá však, že je bude zajišťovat jen jeden orgán.
ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s3 Sjednocení dozorů za každou cenu je tedy z našeho pohledu neodůvodněné a při rozhodování musí být přihlédnuto ke konkrétní situaci a povaze rizika.
ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s4 Předložený pozměňovací návrh, který postrádá rozbor a zhodnocení případných dopadů navrhovaného řešení na lidské zdraví, přitom zároveň nepřenastavuje žádnou úsporu státních prostředků.
ps2017-079-02-002-347.u4.p8.s1 V neposlední řadě představuje zatížení provozovatelů zbylých restaurací a obdobných provozoven dalším dozorovým orgánem, neboť orgánům ochrany veřejného zdraví v těchto zařízeních kompetence v několika jiných oblastech zůstávají.
ps2017-079-02-002-347.u4.p8.s2 Uvádí se, že přijetím tohoto pozměňovacího návrhu zároveň dojde k dokončení přesunu dozoru nad uváděním pokrmu na trh provozovateli stravovacích služeb v takzvaném otevřeném typu stravování pod Ministerstvo zemědělství tak, aby tato problematika požadavků potravinového práva byla zastřešena v maximálně možné míře jedním resortem.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s1 K tomu mi jen krátce dovolte uvést, že za rok 2019 SZPI měla k dispozici 391 zaměstnanců provádějících dozor.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s2 Tito zaměstnanci dozorují nejen provozovny stravovacích služeb, ale také maloobchodní provozovny, kterých je více než provozoven stravovacích služeb, potravin a podobně.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s3 Zatímco KHS vyčleněn odbor, který se zabývá pouze provozovnami poskytujícími stravovací služby, a tento měl za rok 2019 k dispozici 300 zaměstnanců jen na tuto činnost.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s4 Zatímco zaměstnanci SZPI provedli v daném roce 14 146 kontrol, KHS provedla 22 358 kontrol.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s5 Oba dozorové orgány mají na starost přibližně stejný počet provozoven.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s6 Tedy pracovníci hygieny jsou schopni svojí kontrolní činností pokrýt více provozoven než pracovníci SZPI.
ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s7 Pozměňovacím návrhem by navíc došlo k přesunu dalších asi 25 000 provozoven pod dozor SZPI, což by logicky vedlo ke zvýšení nákladů státního rozpočtu na dozor ze strany SZPI, aby byli schopni tyto věci vykonávat.
ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s1 Dále jenom krátce.
ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s2 Totéž, to znamená prosba, vážené paní poslankyně a páni poslanci, abyste tyto pozměňovací návrhy nepodpořili, platí i k návrhu pana poslance Běhounka, který se bude hlasovat jako D1 D5.
ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s3 U něj je třeba připomenout, že se jedná o opakovaně předložený pozměňovací návrh, který se zásadně neliší od pozměňovacího návrhu, který byl načten v březnu v rámci druhého čtení.
ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s4 Oproti původnímu pozměňovacímu návrhu byla drobně přeformulována definice nikotinového sáčku bez obsahu tabáku, dále byl pozměněn navrhovaný § 12k odst. 3, z něhož byla odstraněna povinnost na jednotkových baleních nikotinových sáčků uvádět povinné informace formou letáku, a je doplněno ustanovení ohledně přechodného období pro doprodej výrobků, které byly uvedeny na trh před tím, než nabyl účinnosti tento zákon, a nebudou v souladu s nově zaváděnými požadavky.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s1 Předložený pozměňovací návrh tedy nikterak nebyl s Ministerstvem zdravotnictví konzultován.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s2 Pokud by tento typ výrobku obsahoval tabák, byť jenom velmi malé množství, jednalo by se potom dle principu jeho použití o tabák určený k orálnímu použití, jehož uvádění na trh je podle § 12 odst. 3 zákona o potravinách a tabákových výrobcích zakázáno.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s3 Toto vyplývá z článku 17 evropské směrnice 2014/40/EU týkající se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových výrobků.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s4 Podle původního ustanovení této směrnice by zákaz prodeje tabáku pro orální užití měl být zachován, aby se zabránilo uvedení návykového výrobku s nepříznivými dopady na zdraví do Unie.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s5 Tabák pro ústní použití i nové nikotinové výrobky mají kromě stejného principu užití společné i to, že obsahují vysoce návykovou látku, tedy nikotin, a na základě výše uvedeného lze konstatovat, že nikotinové sáčky zákaz stanovený směrnicí, a tedy i transpoziční úpravou v zákoně 110/1997 Sb., obchází.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s6 Z tohoto důvodu by mělo být přezkoumáno, zda již nelze analogicky na tento typ výrobku aplikovat s ohledem na možné dopady na oblast veřejného zdraví rovněž zákaz jejich uvádění na trh podle § 12 odst. 3 zákona 110/1997 Sb.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s7 S variantou možného zákazu uvádění tohoto výrobku na trh, obdobně jako je tomu u takzvaných snus, se však pozměňovací návrh nijak nevypořádává, neobsahuje ani žádné hodnocení dopadu navržené varianty včetně dopadu na spotřebitele a státní správu.
ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s8 Obecně je tedy zdůvodnění navrhovaných opatření nedostatečné.
ps2017-079-02-002-347.u4.p12.s1 Dovoluji si dále upozornit, že zavedení nového pojmu a specifické regulace tohoto typu výrobku do právní úpravy si vyžádá také potřebu změny dalších právních předpisů, například zákona 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek.
ps2017-079-02-002-347.u4.p13.s1 Za největší nedostatek tohoto pozměňovacího návrhu pak považujeme, že neobsahuje určení kontrolních orgánů, které budou provádět kontrolu dodržování navrhovaných povinností, ani formulaci přestupků v souvislosti se sankcemi za nedodržení těchto povinností.
ps2017-079-02-002-347.u4.p13.s2 Navržené povinnosti tedy nebudou ve výsledku vymahatelné a budou mít pouze deklaratorní charakter a žádný dozorový orgán nebude výslovně zmocněn ke kontrole a ukládání sankcí za jejich porušení.
ps2017-079-02-002-347.u4.p14.s1 Samostatným problémem je také absence technické notifikace podle znění směrnice 2015/1535/EU, která by měla být vzhledem k charakteru navrhovaného opatření provedena.
ps2017-079-02-002-347.u4.p14.s2 Pokud se tak nestane, nebude tato úprava vymahatelná.
ps2017-079-02-002-347.u4.p15.s1 I u tohoto pozměňovacího návrhu bych si vás dovolil, milé dámy a pánové, požádat, abyste jej nepodpořili.
ps2017-079-02-002-347.u4.p16.s1 V případě obou pozměňovacích návrhů bych považoval za vhodnější, abychom se znovu vrátili k debatě na odborné bázi s Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství, než aby došlo k ukvapenému přijetí těchto návrhů s těmi nežádoucími účinky zejména na lidské zdraví, o kterých jsem hovořil a které jsem nastínil.
ps2017-079-02-002-347.u4.p16.s2 Děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u5.p1.s2 Nyní pan zpravodaj je přihlášen do rozpravy, poté pan ministr zemědělství.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s2 Pane předsedo, vážená vládo, paní a pánové, několik drobných poznámek, než se rozjede standardní proces ve třetím čtení.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s3 Za prvé, to hlavní nechám na panu ministrovi, protože ale i jsem byl v podstatě po dlouhá léta svědkem a někdy i aktivním účastníkem těch diskuzí kompetenčního rázu, tak musím poznamenat na konto toho sporu, že jde o hluboké nedorozumění - to tady také znělo od tohoto pultu vícekrát.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s4 Kompetence hygienicko-epidemiologické jsou nedotčeny, a zejména v současné době kapacita pracovníků hygieny je, bych řekl, hluboce přetížena.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s5 A hlavně, ten proces se přece týká toho, než se z potraviny nebo ze suroviny stane pokrm.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s6 A onen argument pana ministra o alimentárních infekcích, tak ano, samozřejmě, se brát tak, že při distribuci a při uchovávání hotových pokrmů a tak dál může vzniknout a také vzniká mnoho rizik tohoto typu, ale daleko více rizik tohoto typu vzniká tím, že je porušováno potravinové právo, a že tedy do doby, než se stane z potraviny pokrm, situace pokryta dosud dokonale není.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s7 A jestli někdo chce přesvědčit o tom, že je, tak prostě není.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s8 Ale to je jenom prvotní reakce jako dlouholetého účastníka tohoto sporu.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s9 To není nic nového a další diskuze, další odložení řešení by také nic jiného a nového nepřineslo.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s10 se zase vřele přimlouvám za to, abychom tu dlouhotrvající diskuzi ukončili a přesun provedli.
ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s11 Ten návrh podporuji.
ps2017-079-02-002-347.u6.p2.s1 Ale teď druhá část mého vystoupení v rozpravě je, že vás požádám o to, abyste bedlivě poslouchali, vzhledem k tomu, že právníci přišli ještě na nějaké legislativně-technické úpravy, které je třeba doplnit, tak vás požádám, abyste bedlivě sledovali.
ps2017-079-02-002-347.u6.p2.s2 Když vezmete tisk 502/9, usnesení garančního výboru, na první stránce jsou návrhy legislativně-technických úprav a si dovoluji doplnit na první stránce úplně dole další tři návrhy legislativně-technických úprav, které teď načtu.
ps2017-079-02-002-347.u6.p3.s1 Tím prvním návrhem je - k pozměňovacímu návrhu I4, v závorce sněmovní dokument, tedy (SD 6922), bod X4 správně zní: "V části první článek I v dosavadním bodu 70 § 17f písm. a) se za slova § 17 odst. 5 vkládají slova § 17 odst. 6."
ps2017-079-02-002-347.u6.p4.s1 Druhý návrh legislativně-technické úpravy je k pozměňovacímu návrhu I5 (SD 6922), bod X5 správně zní: V části první článek I v dosavadním bodu 70 § 17f písm.

Text viewDownload CoNNL-U