|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-12 ps2017-079-10-003-310 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

310. Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Petra Fialy, Mariana Jurečky, Jana Farského a dalších na vydání zákona o státní pomoci při mimořádných opatřeních vyhlášených v souvislosti s epidemií koronaviru SARS CoV-2 (odškodňovací zákon) /sněmovní tisk 1039/ - prvé čtení

Date2021-02-12
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/310
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079301.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 328 • previousnext

ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s1 Pevně věřím, že jsme schopni se dohodnout na konkrétních parametrech.
ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s2 Pojďme se bavit o tom, jaká výše odškodnění být, jestli to být 100 % fixních nákladů, jak navrhujeme v případě úplného uzavření, nebo 50 % v případě omezení.
ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s3 Pojďme tuto debatu vést.
ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s4 Pojďme zákon posunout do druhého čtení a společným úsilím tak, jako my jej z opozice vyvíjíme třeba směrem k debatě o kurzarbeitu, kterou tady několik měsíců vedeme, tak jej společným úsilím pojďme pozměnit tak, aby vyhovoval i vám, aby vyhovoval i vládním stranám, aby vyhovoval napříč politickým spektrem, abychom se za něj mohli společně postavit a říct: Tohle, milí podnikatelé a živnostníci, tady pro vás máme, předkládáme a tohle teď bude platit.
ps2017-079-10-003-310.u6.p8.s1 vám děkuji za to, že k tomu takto přistoupíte, protože si myslím, že tady je ve hře mnohem víc než to, kdo si za co připisuje politické body.
ps2017-079-10-003-310.u6.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-10-003-310.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Pekarové Adamové.
ps2017-079-10-003-310.u7.p1.s2 Nyní s přednostním právem ministryně financí a místopředsedkyně vlády Alena Schillerová, připraví se zpravodaj s přednostním právem, poté kolega Výborný také s přednostním právem.
ps2017-079-10-003-310.u7.p1.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s2 Dámy a pánové, troufám si tvrdit, že tu mezi námi není nikdo, kdo by pochyboval o nutnosti a povinnosti státu přiměřeně kompenzovat podnikatelům a firmám dopady protiepidemických opatření.
ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s3 Hned po zajištění veřejného zdraví je totiž ekonomika druhým nejdůležitějším tématem, které v souvislosti s pandemií musíme řešit.
ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s4 Zároveň jsou to oblasti vzájemně provázané, protože není možné mít fungující zdravotnictví, pokud jsou ekonomika a veřejné finance v rozvalu.
ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s5 Takže tady si myslím, že se určitě shodneme.
ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s1 Dovolte mi proto, abych se vyjádřila k předloženému poslaneckému návrhu na vydání takzvaného odškodňovacího zákona.
ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s2 Zákona, který ve světle toho, že vláda od příchodu pandemie uvolnila jen na přímé pomoci více než 200 miliard korun, na první pohled působí trochu jako pokus o vlamování se do otevřených dveří.
ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s3 Zatímco vládní programy, připomenu například kompenzační bonus, Antivirus, ošetřovné, COVID - Nájemné, COVID - Gastro -
ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s4 Uzavřené provozovny, velmi efektivně a pružně reagují na aktuální vývoj situace, na aktivity Evropské unie v této oblasti nebo na možnosti státního rozpočtu, poslanecký návrh odškodňovacího zákona neřeší ani tak základní věc, jako je jakékoliv vyčíslení dopadů na státní rozpočet.
ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s1 Cituji z předloženého materiálu: "Dopad návrhu zákona na státní rozpočet bude negativní a konkrétní výši lze obtížně predikovat."
ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s2 To je, myslím si, velmi příznačná ukázka toho, jak je tento návrh dotažený a jak bere v potaz celkový dopad na naši ekonomiku a vše, co se od odvíjí.
ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s3 Odškodňovací zákon navrhuje plošnou náhradu fixních nákladů firem.
ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s4 Domnívám se, že současný model individuálních náhrad je ale nejen mnohem udržitelnějším, ale hlavně vhodnějším nástrojem pomoci.
ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s5 A dovolím si vysvětlit proč.
ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s1 Míra následků pandemie je přece u každého podnikatelského subjektu jiná a najít křehkou rovnováhu mezi jednotlivými segmenty ekonomiky je velmi obtížné.
ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s2 Vláda se ale rozhodla na tuto výzvu nerezignovat a naopak se zhostit co nejlépe.
ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s3 Právě proto jsme zvolili v této bezprecedentní situaci cestu na míru šitých vládních opatření, a ne cestu na první pohled jednodušší plošné náhrady zakotvené velmi obecně v zákoně.
ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s4 Nehodláme rezignovat na propojení pomoci se skutečnou situací konkrétních podnikatelů a firem.
ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s5 Nehodláme rezignovat na minimalizaci rizika neoprávněného vylákání finančních prostředků ze státního rozpočtu.
ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s6 To všechno musíme vzít v potaz.
ps2017-079-10-003-310.u8.p5.s1 Navrhovaná úprava nebere v úvahu příčinnou souvislost mezi mimořádným opatřením a rozsahem vzniklé újmy.
ps2017-079-10-003-310.u8.p5.s2 To by přitom měla být základní podmínka pro pravidla pro poskytování státní pomoci z veřejných rozpočtů.
ps2017-079-10-003-310.u8.p5.s3 Pomoc by tak nebyla spravedlivá a nebyla v mnohých případech ani účelná a to je něco, s čím rozhodně jako ministryně financí nemohu souhlasit.
ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s1 Návrh dále obsahuje řadu podstatných legislativních nedostatků.
ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s2 Tak například z něj není vůbec jasné, zda by měly být kompenzace vypláceny z rozpočtových kapitol orgánů vyřizujících žádosti o kompenzace, nebo z kapitoly Ministerstva financí, nebo z kapitoly Všeobecná pokladní správa.
ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s3 Nebo dále: Návrh vůbec nezohledňuje, zda u toho kterého podnikatele došlo ke kompenzaci jiným způsobem.
ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s4 Ano, zcela zde chybí snaha předcházet překrývání a duplicitám podpor již poskytnutých s těmi, které by poskytnuty být podle odškodňovacího zákona měly.
ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s5 To opět představuje riziko neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu.
ps2017-079-10-003-310.u8.p7.s1 Předloha navrhuje 100 % kompenzací fixních nákladů těm, kterých se týká zákaz podnikatelské činnosti, a 50 % kompenzací těm, kterým musela být podnikatelská činnost omezena.
ps2017-079-10-003-310.u8.p7.s2 Zcela zde chybí elementární snaha zohlednit, zda smluvní povinnost podnikatele hradit kompenzované náklady vzniká před příchodem pandemie, nebo poté.
ps2017-079-10-003-310.u8.p7.s3 Zákon by tak i zde skýtal velký potenciál pro zneužití, protože by umožnil účelové uzavírání smluv či navyšování v nich obsažených úhrad, a to právě jen za účelem získání příslušné kompenzace.
ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s1 Obdobně vážným výstřelem do tmy je návrh kompenzovat omezeným provozům fixní náklady právě a jedině ve výši 50 %.
ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s2 Proč 50 %?
ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s3 Nelze přece srovnávat omezení kupříkladu restaurace, která směla prodávat nápoje a pokrmy pouze prostřednictvím výdejního okénka, třeba se současnou situací velkých supermarketů a hypermarketů.
ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s4 Ty sice nyní nemohou prodávat doplňkový sortiment v podobě oblečení nebo hraček, nicméně prodej jejich základního sortimentu, tedy potravin, samozřejmě funguje a troufám si tvrdit, že generuje značné zisky.
ps2017-079-10-003-310.u8.p9.s1 Další zajímavostí je, že nárok na kompenzaci by vznikal tam, kdo status podnikatele v dané době, přičemž nijak nepožaduje, aby se jednalo o osobu s jakoukoliv, byť minimální podnikatelskou historií z dob před vypuknutím mimořádné situace.
ps2017-079-10-003-310.u8.p9.s2 Opět by tedy nic nebránilo účelovému zahajování podnikatelské činnosti v oborech, které byly postiženy zákazem či omezením.
ps2017-079-10-003-310.u8.p9.s3 Přestože určujícím kritériem pro vyměřování finanční pomoci mají být fixní náklady, z návrhu nelze přesně vyčíst, na základě jakých kritérií by se tyto fixní náklady měly stanovit.
ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s1 Navrhovaná úhrada fixních nákladů, souvisejících zejména s nájmem provozovny podnikatele, je přitom konstruována jako prakticky bezbřehá.
ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s2 Již sama definice fixních nákladů je nejen velmi široká co do druhu nákladů, které by měly být hrazeny, ale současně neobsahuje ani celkový maximální strop tohoto hrazení.
ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s3 A nepožaduje ani to, aby například smluvní povinnost podnikatele tyto náklady hradit byla založena ještě před vznikem mimořádné situace.
ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s4 A opět, z návrhů vůbec explicitně neplyne, že uvedené fixní náklady musely vzniknout v příčinné souvislosti s provozováním podnikatelské činnosti.
ps2017-079-10-003-310.u8.p11.s1 Dovolte mi tedy prosím i malou sondu do detailů.
ps2017-079-10-003-310.u8.p11.s2 Ustanovení § 2 odstavec 3 mezi fixní náklady řadí také náklady na půjčky a leasingy, přičemž není jasné, zda se jedná o splátky půjček, které jsou splatné v době trvání mimořádných opatření, nebo jen související náklady, tedy úroky a další poplatky.
ps2017-079-10-003-310.u8.p11.s3 Stejně tak není ze znění návrhu zřejmé, jak budou fixní náklady žadatelem vyčísleny, když období, za které dojde ke vzniku fixních nákladů, nebude korespondovat s obdobím, po které bude platit mimořádné opatření, tedy zda vznikne nárok pouze na úhradu poměrné části fixního nákladu.
ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s1 Zákon také neřeší, jaký účetní doklad bude oprávněná osoba předkládat.
ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s2 Není jasné ani to, zda by se případná pomoc vztahovala i na nově sjednané úvěry poté, co zákon nabude účinnosti.
ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s3 Návrh mezi fixní náklady řadí náklady na elektřinu, vodu, topení, čištění a hygienická opatření.
ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s4 Neřeší ovšem, zda se těmito fixními náklady rozumí náklady skutečné, nebo zálohy na tyto platby.
ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s5 Pokud by mělo jít o náklady skutečné, ty jsou obvykle známy s určitým zpožděním po skončení zúčtovacího období.
ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s6 To ovšem nekoresponduje s lhůtou pro podání žádosti a povinnosti při jejich podání přiložit i seznam fixních nákladů.
ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s1 Navíc bude velmi problematické stanovit, jaká část těchto výdajů se vztahuje k době, kdy platila mimořádná opatření.
ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s2 Pokud by fixními náklady měly být zálohy na platby za uvedené dodávky, pak je třeba upozornit, že zálohy se obvykle stanoví ve výši, která se odvíjí od skutečné spotřeby v předchozím období.
ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s3 Je ale zcela nepochybné, že v případě zákazu provozování nebo omezení podnikatelské činnosti bude spotřeba elektřiny nebo vody v provozech dotčených takovým opatřením mnohem nižší než v předchozím období, kdy probíhala bez omezení.
ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s4 Kompenzace fixních nákladů by se tedy poskytovala v neodůvodněném rozsahu.
ps2017-079-10-003-310.u8.p14.s1 Vážení kolegové, myslím si, že je opravdu zřejmé, že se jedná o poněkud horkou jehlou šitý poslanecký návrh.
ps2017-079-10-003-310.u8.p14.s2 Vzhledem k těmto velmi závažným nedostatkům předkládaného návrhu nepovažuji ani jako právnička, ani jako ministryně financí za vhodné, aby tento návrh mohl pokračovat dále legislativním procesem.
ps2017-079-10-003-310.u8.p15.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s1 Děkuji paní ministryni, nicméně žádný procedurální návrh jsem nezaznamenal či návrh na zamítnutí, dobře, takže... samozřejmě, jenom, jestli jsem něco nepřeslechl, protože jsem přebíral řízení.
ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s2 Nyní tedy s přednostním právem pan poslanec Milan Feranec...
ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s3 Tak jsem to tady měl poznamenáno od předkolegy, dobře, chápu, máte právo i na přednostně, ale jinak jsem chtěl říct, že tedy vystoupí pan poslanec Marek Výborný, jinak zpravodaj i přednostní právo, jo?
ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s4 Chápu, chápu, takže si vás tady škrtnu z přednostních a pan poslanec Marek Výborný vystoupí a potom - jako poslanec - tedy pan poslanec Milan Feranec, ano.
ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s5 Tak jenom o jednu osobu.
ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-10-003-310.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2017-079-10-003-310.u10.p1.s2 Paní vicepremiérko, kolegyně, kolegové, jsem samozřejmě vstřícnost sama a klidně bych pana kolegu Ferance pustil, to není vůbec problém.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s1 Nebudu hovořit dlouze, protože tady předkládaný návrh velmi podrobně představila jak paní kolegyně Langšádlová, tak paní předsedkyně Pekarová Adamová.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s2 Jen bych chtěl říci, že i poslanecký klub KDU-ČSL se s tímto návrhem plně ztotožňuje.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s3 My jsme tuto věc opakovaně, a teď mám na mysli opodstatněné kompenzace podnikatelům, živnostníkům, osobám podnikajícím, zařazovali do programu AntiCovid týmu ODS, KDU-ČSL a TOP 09, protože to skutečně považujeme za jeden z důležitých kroků, kde musíme my politici, potažmo vláda, přijít s podanou rukou, protože samozřejmě těch programů, jak víme, tady je obrovské množství, které vláda připravila.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s4 Ale popravdě řečeno, když se potom zeptáte těch podnikatelů, jak se v nich orientují, je to obrovský chaos.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s5 Pravidla se mění, některé programy končí, některé ještě nezačaly.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s6 Na prostředky, které by měly doputovat k podnikatelům, se často čeká v řádu ne dnů, ale týdnů nebo měsíců a některé prostředky k nim ještě dodnes nedoputovaly.
ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s7 Proto jsme přišli s tímto návrhem na rychlou, univerzální, předvídatelnou a administrativně nenáročnou pomoc podnikatelům.
ps2017-079-10-003-310.u10.p3.s1 Bohužel, samozřejmě trvalo to řadu měsíců, než vůbec byla vládní většina ochotna připustit i tu debatu v prvním čtení tady na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2017-079-10-003-310.u10.p3.s2 Nás to mrzí, ale nakonec je dobře, že jsme se k tomu dostali.
ps2017-079-10-003-310.u10.p3.s3 Je dobře, že jsme se k tomu dostali, a i předkladatelé avizovali -
ps2017-079-10-003-310.u11.p1.s1 bych chtěl požádat poslance, protože je to podruhé během pěti minut, zdali by si ztlumili vyzvánění u svých mobilních telefonů.
ps2017-079-10-003-310.u11.p1.s2 Prosím.
ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s2 Chtěl jsem říci, že i předkladatelé zde jasně řekli, že jsou připraveni k debatě a k diskuzi i s Ministerstvem financí.
ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s3 Pojďme ty parametry upravit, ale zachovejme to základní, s čím koalice SPOLU přichází, a to je rychlá, administrativně jednoduchá a účinná pomoc těm, kteří jsou jakýmkoli způsobem postiženi důsledky COVID-19, respektive těch restriktivních opatření, která my samozřejmě nekritizujeme, vláda je logicky musí činit.
ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s4 Je to logické v tom, abychom pandemickou situaci zvládli.
ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s5 Na druhou stranu musíme zajistit to, aby tady lidé nekončili v insolvencích, abychom nezruinovali celé podnikatelské prostředí, které ve finále nese bonus celé společnosti, důležitou i ekonomickou stabilitu.
ps2017-079-10-003-310.u12.p2.s1 Čili bych velmi poprosil o neodmítání se o tom vůbec bavit a pojďme v rámci dalšího projednávání na výborech hledat optimální řešení, které by zachovalo základní parametry, na kterých náš návrh stojí.
ps2017-079-10-003-310.u12.p2.s2 Děkuji.
ps2017-079-10-003-310.u13.p1.s1 Nyní s přednostním právem požádal pan ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček a připraví se pan poslanec Milan Feranec.
ps2017-079-10-003-310.u13.p1.s2 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych do toho krátce vstoupil, protože v zásadě se lze shodnout na tom, že by programy měly být jednoduché, že by se měly vyřizovat rychle a že by měly zasáhnout maximální množství postižených podnikatelů.
ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s2 V současné době se využívá řádově deset programů pro podnikatele.
ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s3 Jsou to programy, které jsou odladěné za posledních několik týdnů a měsíců s jednotlivými svazy, profesními uskupeními atd.
ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s4 Domnívat se, že to všechno uděláme nějakým ideálním jednoduchým programem, zní dobře, zní to dobře za stolem, ale ve finále každý podnikatel trochu jinou výkonnost, každý segment trošku jiný typ podnikání a napasovat to nějak absolutně univerzálně úplně nelze.

Text viewDownload CoNNL-U