ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s1
Pevně věřím , že jsme schopni se dohodnout na konkrétních parametrech . ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s2
Pojďme se bavit o tom , jaká výše odškodnění má být , jestli to má být 100 % fixních nákladů , jak navrhujeme v případě úplného uzavření , nebo 50 % v případě omezení . ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s3
Pojďme tuto debatu vést . ps2017-079-10-003-310.u6.p7.s4
Pojďme zákon posunout do druhého čtení a společným úsilím tak , jako my jej z opozice vyvíjíme třeba směrem k debatě o kurzarbeitu , kterou tady několik měsíců vedeme , tak jej společným úsilím pojďme pozměnit tak , aby vyhovoval i vám , aby vyhovoval i vládním stranám , aby vyhovoval napříč politickým spektrem , abychom se za něj mohli společně postavit a říct : Tohle , milí podnikatelé a živnostníci , tady pro vás máme , předkládáme a tohle teď bude platit . ps2017-079-10-003-310.u6.p8.s1
Já vám děkuji za to , že k tomu takto přistoupíte , protože si myslím , že tady je ve hře mnohem víc než to , kdo si za co připisuje politické body . ps2017-079-10-003-310.u6.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-079-10-003-310.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Pekarové Adamové . ps2017-079-10-003-310.u7.p1.s2
Nyní s přednostním právem ministryně financí a místopředsedkyně vlády Alena Schillerová , připraví se zpravodaj s přednostním právem , poté kolega Výborný také s přednostním právem . ps2017-079-10-003-310.u7.p1.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s2
Dámy a pánové , troufám si tvrdit , že tu mezi námi není nikdo , kdo by pochyboval o nutnosti a povinnosti státu přiměřeně kompenzovat podnikatelům a firmám dopady protiepidemických opatření . ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s3
Hned po zajištění veřejného zdraví je totiž ekonomika druhým nejdůležitějším tématem , které v souvislosti s pandemií musíme řešit . ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s4
Zároveň jsou to oblasti vzájemně provázané , protože není možné mít fungující zdravotnictví , pokud jsou ekonomika a veřejné finance v rozvalu . ps2017-079-10-003-310.u8.p1.s5
Takže tady si myslím , že se určitě shodneme . ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s1
Dovolte mi proto , abych se vyjádřila k předloženému poslaneckému návrhu na vydání takzvaného odškodňovacího zákona . ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s2
Zákona , který ve světle toho , že vláda od příchodu pandemie uvolnila jen na přímé pomoci už více než 200 miliard korun , už na první pohled působí trochu jako pokus o vlamování se do otevřených dveří . ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s3
Zatímco vládní programy , připomenu například kompenzační bonus , Antivirus , ošetřovné , COVID - Nájemné , COVID - Gastro - ps2017-079-10-003-310.u8.p2.s4
Uzavřené provozovny , velmi efektivně a pružně reagují na aktuální vývoj situace , na aktivity Evropské unie v této oblasti nebo na možnosti státního rozpočtu , poslanecký návrh odškodňovacího zákona neřeší ani tak základní věc , jako je jakékoliv vyčíslení dopadů na státní rozpočet . ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s1
Cituji z předloženého materiálu : " Dopad návrhu zákona na státní rozpočet bude negativní a konkrétní výši lze obtížně predikovat . " ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s2
To je , myslím si , velmi příznačná ukázka toho , jak je tento návrh dotažený a jak bere v potaz celkový dopad na naši ekonomiku a vše , co se od ní odvíjí . ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s3
Odškodňovací zákon navrhuje plošnou náhradu fixních nákladů firem . ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s4
Domnívám se , že současný model individuálních náhrad je ale nejen mnohem udržitelnějším , ale hlavně vhodnějším nástrojem pomoci . ps2017-079-10-003-310.u8.p3.s5
A dovolím si vysvětlit proč . ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s1
Míra následků pandemie je přece u každého podnikatelského subjektu jiná a najít křehkou rovnováhu mezi jednotlivými segmenty ekonomiky je velmi obtížné . ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s2
Vláda se ale rozhodla na tuto výzvu nerezignovat a naopak se jí zhostit co nejlépe . ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s3
Právě proto jsme zvolili v této bezprecedentní situaci cestu na míru šitých vládních opatření , a ne cestu na první pohled jednodušší plošné náhrady zakotvené velmi obecně v zákoně . ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s4
Nehodláme rezignovat na propojení pomoci se skutečnou situací konkrétních podnikatelů a firem . ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s5
Nehodláme rezignovat na minimalizaci rizika neoprávněného vylákání finančních prostředků ze státního rozpočtu . ps2017-079-10-003-310.u8.p4.s6
To všechno musíme vzít v potaz . ps2017-079-10-003-310.u8.p5.s1
Navrhovaná úprava nebere v úvahu příčinnou souvislost mezi mimořádným opatřením a rozsahem vzniklé újmy . ps2017-079-10-003-310.u8.p5.s2
To by přitom měla být základní podmínka pro pravidla pro poskytování státní pomoci z veřejných rozpočtů . ps2017-079-10-003-310.u8.p5.s3
Pomoc by tak nebyla spravedlivá a nebyla v mnohých případech ani účelná a to je něco , s čím já rozhodně jako ministryně financí nemohu souhlasit . ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s1
Návrh dále obsahuje řadu podstatných legislativních nedostatků . ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s2
Tak například z něj není vůbec jasné , zda by měly být kompenzace vypláceny z rozpočtových kapitol orgánů vyřizujících žádosti o kompenzace , nebo z kapitoly Ministerstva financí , nebo z kapitoly Všeobecná pokladní správa . ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s3
Nebo dále : Návrh vůbec nezohledňuje , zda u toho kterého podnikatele už došlo ke kompenzaci jiným způsobem . ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s4
Ano , zcela zde chybí snaha předcházet překrývání a duplicitám podpor již poskytnutých s těmi , které by poskytnuty být podle odškodňovacího zákona měly . ps2017-079-10-003-310.u8.p6.s5
To opět představuje riziko neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu . ps2017-079-10-003-310.u8.p7.s1
Předloha navrhuje 100 % kompenzací fixních nákladů těm , kterých se týká zákaz podnikatelské činnosti , a 50 % kompenzací těm , kterým musela být podnikatelská činnost omezena . ps2017-079-10-003-310.u8.p7.s2
Zcela zde chybí elementární snaha zohlednit , zda smluvní povinnost podnikatele hradit kompenzované náklady vzniká před příchodem pandemie , nebo až poté . ps2017-079-10-003-310.u8.p7.s3
Zákon by tak i zde skýtal velký potenciál pro zneužití , protože by umožnil účelové uzavírání smluv či navyšování v nich obsažených úhrad , a to právě jen za účelem získání příslušné kompenzace . ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s1
Obdobně vážným výstřelem do tmy je návrh kompenzovat omezeným provozům fixní náklady právě a jedině ve výši 50 % . ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s2
Proč 50 % ? ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s3
Nelze přece srovnávat omezení kupříkladu restaurace , která směla prodávat nápoje a pokrmy pouze prostřednictvím výdejního okénka , třeba se současnou situací velkých supermarketů a hypermarketů . ps2017-079-10-003-310.u8.p8.s4
Ty sice nyní nemohou prodávat doplňkový sortiment v podobě oblečení nebo hraček , nicméně prodej jejich základního sortimentu , tedy potravin , samozřejmě funguje a troufám si tvrdit , že generuje značné zisky . ps2017-079-10-003-310.u8.p9.s1
Další zajímavostí je , že nárok na kompenzaci by vznikal tam , kdo má status podnikatele v dané době , přičemž už nijak nepožaduje , aby se jednalo o osobu s jakoukoliv , byť minimální podnikatelskou historií z dob před vypuknutím mimořádné situace . ps2017-079-10-003-310.u8.p9.s2
Opět by tedy nic nebránilo účelovému zahajování podnikatelské činnosti v oborech , které byly postiženy zákazem či omezením . ps2017-079-10-003-310.u8.p9.s3
Přestože určujícím kritériem pro vyměřování finanční pomoci mají být fixní náklady , z návrhu nelze přesně vyčíst , na základě jakých kritérií by se tyto fixní náklady měly stanovit . ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s1
Navrhovaná úhrada fixních nákladů , souvisejících zejména s nájmem provozovny podnikatele , je přitom konstruována jako prakticky bezbřehá . ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s2
Již sama definice fixních nákladů je nejen velmi široká co do druhu nákladů , které by měly být hrazeny , ale současně neobsahuje ani celkový maximální strop tohoto hrazení . ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s3
A nepožaduje ani to , aby například smluvní povinnost podnikatele tyto náklady hradit byla založena ještě před vznikem mimořádné situace . ps2017-079-10-003-310.u8.p10.s4
A opět , z návrhů vůbec explicitně neplyne , že uvedené fixní náklady musely vzniknout v příčinné souvislosti s provozováním podnikatelské činnosti . ps2017-079-10-003-310.u8.p11.s1
Dovolte mi tedy prosím i malou sondu do detailů . ps2017-079-10-003-310.u8.p11.s2
Ustanovení § 2 odstavec 3 mezi fixní náklady řadí také náklady na půjčky a leasingy , přičemž není jasné , zda se jedná o splátky půjček , které jsou splatné v době trvání mimořádných opatření , nebo jen související náklady , tedy úroky a další poplatky . ps2017-079-10-003-310.u8.p11.s3
Stejně tak není ze znění návrhu zřejmé , jak budou fixní náklady žadatelem vyčísleny , když období , za které dojde ke vzniku fixních nákladů , nebude korespondovat s obdobím , po které bude platit mimořádné opatření , tedy zda vznikne nárok pouze na úhradu poměrné části fixního nákladu . ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s1
Zákon také neřeší , jaký účetní doklad bude oprávněná osoba předkládat . ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s2
Není jasné ani to , zda by se případná pomoc vztahovala i na nově sjednané úvěry poté , co zákon nabude účinnosti . ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s3
Návrh mezi fixní náklady řadí náklady na elektřinu , vodu , topení , čištění a hygienická opatření . ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s4
Neřeší ovšem , zda se těmito fixními náklady rozumí náklady skutečné , nebo zálohy na tyto platby . ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s5
Pokud by mělo jít o náklady skutečné , ty jsou obvykle známy s určitým zpožděním po skončení zúčtovacího období . ps2017-079-10-003-310.u8.p12.s6
To ovšem nekoresponduje s lhůtou pro podání žádosti a povinnosti při jejich podání přiložit i seznam fixních nákladů . ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s1
Navíc bude velmi problematické stanovit , jaká část těchto výdajů se vztahuje k době , kdy platila mimořádná opatření . ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s2
Pokud by fixními náklady měly být zálohy na platby za uvedené dodávky , pak je třeba upozornit , že zálohy se obvykle stanoví ve výši , která se odvíjí od skutečné spotřeby v předchozím období . ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s3
Je ale zcela nepochybné , že v případě zákazu provozování nebo omezení podnikatelské činnosti bude spotřeba elektřiny nebo vody v provozech dotčených takovým opatřením mnohem nižší než v předchozím období , kdy probíhala bez omezení . ps2017-079-10-003-310.u8.p13.s4
Kompenzace fixních nákladů by se tedy poskytovala v neodůvodněném rozsahu . ps2017-079-10-003-310.u8.p14.s1
Vážení kolegové , myslím si , že je opravdu zřejmé , že se jedná o poněkud horkou jehlou šitý poslanecký návrh . ps2017-079-10-003-310.u8.p14.s2
Vzhledem k těmto velmi závažným nedostatkům předkládaného návrhu nepovažuji ani jako právnička , ani jako ministryně financí za vhodné , aby tento návrh mohl pokračovat dále legislativním procesem . ps2017-079-10-003-310.u8.p15.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s1
Děkuji paní ministryni , nicméně žádný procedurální návrh jsem nezaznamenal či návrh na zamítnutí , dobře , takže . . . samozřejmě , já jenom , jestli jsem něco nepřeslechl , protože jsem přebíral řízení . ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s2
Nyní tedy s přednostním právem pan poslanec Milan Feranec . . . ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s3
Tak já jsem to tady měl poznamenáno od předkolegy , dobře , chápu , máte právo i na přednostně , ale jinak jsem chtěl říct , že tedy vystoupí pan poslanec Marek Výborný , jinak zpravodaj má i přednostní právo , jo ? ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s4
Chápu , chápu , takže já si vás tady škrtnu z přednostních a pan poslanec Marek Výborný vystoupí a potom - jako poslanec už - tedy pan poslanec Milan Feranec , ano . ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s5
Tak jenom o jednu osobu . ps2017-079-10-003-310.u9.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-079-10-003-310.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . ps2017-079-10-003-310.u10.p1.s2
Paní vicepremiérko , kolegyně , kolegové , já jsem samozřejmě vstřícnost sama a klidně bych pana kolegu Ferance pustil , to není vůbec problém . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s1
Nebudu hovořit dlouze , protože tady už předkládaný návrh velmi podrobně představila jak paní kolegyně Langšádlová , tak paní předsedkyně Pekarová Adamová . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s2
Jen bych chtěl říci , že i poslanecký klub KDU - ČSL se s tímto návrhem plně ztotožňuje . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s3
My jsme tuto věc opakovaně , a teď mám na mysli opodstatněné kompenzace podnikatelům , živnostníkům , osobám podnikajícím , zařazovali do programu AntiCovid týmu ODS , KDU - ČSL a TOP 09 , protože to skutečně považujeme za jeden z důležitých kroků , kde musíme my politici , potažmo vláda , přijít s podanou rukou , protože samozřejmě těch programů , jak víme , tady je obrovské množství , které vláda připravila . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s4
Ale popravdě řečeno , když se potom zeptáte těch podnikatelů , jak se v nich orientují , je to obrovský chaos . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s5
Pravidla se mění , některé programy končí , některé ještě nezačaly . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s6
Na prostředky , které by měly doputovat k podnikatelům , se často čeká v řádu ne dnů , ale týdnů nebo měsíců a některé prostředky k nim ještě dodnes nedoputovaly . ps2017-079-10-003-310.u10.p2.s7
Proto jsme přišli s tímto návrhem na rychlou , univerzální , předvídatelnou a administrativně nenáročnou pomoc podnikatelům . ps2017-079-10-003-310.u10.p3.s1
Bohužel , samozřejmě trvalo to řadu měsíců , než vůbec byla vládní většina ochotna připustit i tu debatu v prvním čtení tady na půdě Poslanecké sněmovny . ps2017-079-10-003-310.u10.p3.s2
Nás to mrzí , ale nakonec je dobře , že jsme se k tomu dostali . ps2017-079-10-003-310.u10.p3.s3
Je dobře , že jsme se k tomu dostali , a i předkladatelé avizovali - ps2017-079-10-003-310.u11.p1.s1
Já bych chtěl požádat poslance , protože už je to podruhé během pěti minut , zdali by si ztlumili vyzvánění u svých mobilních telefonů . ps2017-079-10-003-310.u11.p1.s2
Prosím . ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s2
Chtěl jsem říci , že i předkladatelé zde jasně řekli , že jsou připraveni k debatě a k diskuzi i s Ministerstvem financí . ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s3
Pojďme ty parametry upravit , ale zachovejme to základní , s čím koalice SPOLU přichází , a to je rychlá , administrativně jednoduchá a účinná pomoc těm , kteří jsou jakýmkoli způsobem postiženi důsledky COVID - 19 , respektive těch restriktivních opatření , která my samozřejmě nekritizujeme , vláda je logicky musí činit . ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s4
Je to logické v tom , abychom pandemickou situaci zvládli . ps2017-079-10-003-310.u12.p1.s5
Na druhou stranu musíme zajistit to , aby tady lidé nekončili v insolvencích , abychom nezruinovali celé podnikatelské prostředí , které ve finále nese bonus celé společnosti , důležitou i ekonomickou stabilitu . ps2017-079-10-003-310.u12.p2.s1
Čili já bych velmi poprosil o neodmítání se o tom vůbec bavit a pojďme v rámci dalšího projednávání na výborech hledat optimální řešení , které by zachovalo základní parametry , na kterých náš návrh stojí . ps2017-079-10-003-310.u12.p2.s2
Děkuji . ps2017-079-10-003-310.u13.p1.s1
Nyní s přednostním právem požádal pan ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček a připraví se pan poslanec Milan Feranec . ps2017-079-10-003-310.u13.p1.s2
Pane ministře , prosím , máte slovo . ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte , abych do toho krátce vstoupil , protože v zásadě se lze shodnout na tom , že by programy měly být jednoduché , že by se měly vyřizovat rychle a že by měly zasáhnout maximální množství postižených podnikatelů . ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s2
V současné době se využívá řádově deset programů pro podnikatele . ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s3
Jsou to programy , které jsou odladěné za posledních několik týdnů a měsíců s jednotlivými svazy , profesními uskupeními atd . ps2017-079-10-003-310.u14.p1.s4
Domnívat se , že to všechno uděláme nějakým ideálním jednoduchým programem , zní dobře , zní to dobře za stolem , ale ve finále každý podnikatel má trochu jinou výkonnost , každý segment má trošku jiný typ podnikání a napasovat to nějak absolutně univerzálně úplně nelze .