ps2017-079-08-002-032.u9.p8.s1
Návrh dále specifikuje , za jakých podmínek není osoba v hmotné nouzi , pokud si nezvyšuje příjem vlastním přičiněním . ps2017-079-08-002-032.u9.p8.s2
Jedná se o osoby , které neuplatnily svoje pohledávky , nároky nebo majetek . ps2017-079-08-002-032.u9.p8.s3
To již v současné praxi funguje , ale je potřeba tyto okolnosti jasně vymezit v uvedeném ustanovení . ps2017-079-08-002-032.u9.p9.s1
Dnes není v praxi zcela zřejmé , kdy se osoba pro účely nároku a výše dávek pomoci v hmotné nouzi považuje za osobu samostatně výdělečně činnou . ps2017-079-08-002-032.u9.p9.s2
Proto navrhujeme , že za osobu samostatně výdělečně činnou se považuje taková osoba , která svoji samostatnou výdělečnou činnost nepřerušila nebo neukončila . ps2017-079-08-002-032.u9.p10.s1
Dále navrhujeme rozšířit okruh osob , které mohou být vyřazeny jako příjemci dávek pomoci v hmotné nouzi z důvodu neplnění povinností zákonného zástupce dítěte , spojených s řádným plněním povinné školní docházky , i o osoby , které neplní tyto povinnosti ve vztahu k povinnému předškolnímu vzdělávání . ps2017-079-08-002-032.u9.p10.s2
Máme totiž za to , a odborníci to také potvrzují , že poslední rok předškolní docházky je klíčový pro zdravý vývoj dítěte a pro jeho integraci mezi vrstevníky . ps2017-079-08-002-032.u9.p10.s3
Nemůžeme podporovat chování , které vede k tomu , že děti jsou bezdůvodně z tohoto vzdělávání vylučovány . ps2017-079-08-002-032.u9.p11.s1
Dalším bodem novely je návrh , aby se doba nezpůsobilosti rozšířila ze tří na šest měsíců , a to i v případech , kdy je dávka z uvedených důvodů nejen odmítnuta , nicméně také zamítnuta . ps2017-079-08-002-032.u9.p11.s2
V případě jakékoli nespolupráce tak nebude žadatel považován za osobu v hmotné nouzi na dobu šest měsíců . ps2017-079-08-002-032.u9.p11.s3
Lhůta šesti měsíců je již aplikována v praxi v případech , kdy osoba neuplatňuje své nároky , pohledávky nebo majetek . ps2017-079-08-002-032.u9.p11.s4
Dochází tedy jen k narovnání těchto lhůt pro systém pomoci v hmotné nouzi . ps2017-079-08-002-032.u9.p11.s5
Navíc je ponecháno v těchto případech správní uvážení Úřadu práce , kdy osoba může být nadále považována za osobu v hmotné nouzi , pokud to odůvodní konkrétní okolnosti . ps2017-079-08-002-032.u9.p12.s1
V rámci zohlednění pandemické situace pak navrhujeme jako pomoc seniorům , aby se příjmy z důchodu nezapočítávaly pro dávky pomoci v hmotné nouzi z 80 % , ale nově pouze ze 70 % , tedy shodně , jako se započítávají příjmy ze zaměstnání . ps2017-079-08-002-032.u9.p12.s2
Nevidíme totiž důvod , proč by měli být senioři penalizováni za to , že celý život v této zemi vytvářeli hodnoty a platili daně . ps2017-079-08-002-032.u9.p13.s1
Vypouští se původní odstavec , který se týká příjmů pro přiměřené náklady na bydlení . ps2017-079-08-002-032.u9.p13.s2
Ustanovení je pro praxi matoucí , týká se pouze příjmů pro přiměřené náklady na bydlení u příspěvku na živobytí . ps2017-079-08-002-032.u9.p13.s3
Samotný započitatelný a i nezapočitatelný příjem je pro účely nároku a výši příspěvku na živobytí zakotven v zákoně o životním a existenčním minimu , což je dostačující . ps2017-079-08-002-032.u9.p14.s1
Taktéž nově vkládáme ustanovení , které zamezí situacím , kdy například povinná osoba hradí výživné na dítě v soudem stanovené výši a ještě navíc přispěje určitou finanční sumou na vzdělání nebo mimoškolní aktivity dítěte . ps2017-079-08-002-032.u9.p14.s2
Jedním z příkladů může být například úhrada letního tábora . ps2017-079-08-002-032.u9.p14.s3
Podle aktuálního znění zákona o životním a existenčním minimu by tento příjem snížil výši dávek . ps2017-079-08-002-032.u9.p14.s4
Protože podle nás jde o nepřiměřené opatření , navrhujeme možnost správního uvážení nepřihlížet k takovému příjmu . ps2017-079-08-002-032.u9.p14.s5
Nemůžeme trestat děti za to , že jim rodiče chtějí zkvalitnit život . ps2017-079-08-002-032.u9.p15.s1
Toto opatření rovněž vytvoří prostor pro správní uvážení úřadu v mimořádných situacích , jako je například pandemie COVID - 19 , kdy se v praxi prokázalo , že toto uvážení je potřeba mít zakotvené v zákoně . ps2017-079-08-002-032.u9.p15.s2
V současné době je toto uvážení upraveno pouze pro uplatnění nároků , pohledávek a majetku . ps2017-079-08-002-032.u9.p16.s1
Návrhem , který se týká nezapočítávání příjmů u studujících dětí , směřujeme na jejich motivaci dokončit vzdělání s povinnou praxí . ps2017-079-08-002-032.u9.p16.s2
V současné době se příjem dětí v době studia započítává jejich rodičům pro výši a nárok na dávky pomoci v hmotné nouzi . ps2017-079-08-002-032.u9.p16.s3
Toto vede ke snížení nebo odejmutí dávek pro celou rodinu , což je pak rodinou dítěti vyčítáno a tato skutečnost dítě demotivuje nadále ve vzdělání a povinné praxi či brigádě . ps2017-079-08-002-032.u9.p17.s1
Specifikujeme pojem podstatný pokles příjmu , protože v současné době je tento pojem vykládán víceméně metodicky a místy nejednotně . ps2017-079-08-002-032.u9.p17.s2
Podstatný pokles příjmu dle našeho návrhu nastane v případě , dojde - li ke snížení nebo ztrátě příjmu alespoň o jednu třetinu , což je zároveň výklad současné většinové praxe . ps2017-079-08-002-032.u9.p17.s3
Také se musí jednat o snížení nebo ztrátu opakujících se příjmů , ne pouze o snížení jednorázového plnění . ps2017-079-08-002-032.u9.p18.s1
U zvýšení příjmu vlastní prací doplňujeme , že osoba musí být i nadále aktivní v hledání si zaměstnání , jestliže si má navýšit rozsah a intenzitu výdělečné činnosti či vykonávat lépe placenou práci . ps2017-079-08-002-032.u9.p18.s2
Za projevenou snahu o zvýšení příjmu vlastní prací se přidává také spolupráce v rámci sociální práce s obcemi v přenesené působnosti . ps2017-079-08-002-032.u9.p18.s3
Máme za to , že tím přispějeme k lepšímu zapojení žadatelů o dávky do společnosti a k jejich vyšší společenské odpovědnosti . ps2017-079-08-002-032.u9.p19.s1
Přesně se specifikuje , jak má vypadat potvrzení o pracovní neschopnosti u osob , které nejsou nemocensky pojištěny , a nemají tedy regulérní neschopenku . ps2017-079-08-002-032.u9.p19.s2
Vychází se již ze zaběhnuté praxe a úprava je převzata ze zákona o zaměstnanosti . ps2017-079-08-002-032.u9.p20.s1
Dále se v souvislosti s touto novelizací doplňuje povinnost podrobit se za účelem posouzení zdravotního stavu a vydání lékařského posudku vyšetření u smluvního poskytovatele zdravotních služeb určeného krajskou pobočkou Úřadu práce , a to vždy na výzvu krajské pobočky Úřadu práce . ps2017-079-08-002-032.u9.p21.s1
Přidává se rovněž povinnost dodržovat režim pracovní neschopnosti pro účely dávek pomoci v hmotné nouzi . ps2017-079-08-002-032.u9.p21.s2
Zde jasně definujeme pojem režim pracovní neschopnosti pro účely dávek pomoci v hmotné nouzi . ps2017-079-08-002-032.u9.p21.s3
Tato úprava zahrnuje osoby , které nejsou uchazeči o zaměstnání , a osoby , které byly z evidence uchazečů o zaměstnání vyřazeny z důvodu porušení režimu pracovní neschopnosti při nemoci nebo úrazu . ps2017-079-08-002-032.u9.p22.s1
Vedle toho navrhujeme další opatření , které pomůže seniorům . ps2017-079-08-002-032.u9.p22.s2
Dojde k vypuštění ustanovení , ve kterém je zakotveno , že pokud osoba obdrží důchod , musí vrátit vyplacené částky příspěvku na živobytí . ps2017-079-08-002-032.u9.p22.s3
Tento postup se v praxi téměř nevyužívá . ps2017-079-08-002-032.u9.p22.s4
Naopak přináší spíše problémy , a to jak ohledně správního řízení , tak i z pohledu a kritiky seniorů . ps2017-079-08-002-032.u9.p22.s5
Zrušení tohoto opatření nebude mít vliv ani pozitivní , ani negativní na státní rozpočet , naopak ušetří zbytečnou administrativní práci a zátěž . ps2017-079-08-002-032.u9.p23.s1
Nově bude možno snížit výši příspěvku na živobytí , pokud je osoba žadatele nebo příjemce této dávky v pomoci v hmotné nouzi posuzována společně s jinými osobami . ps2017-079-08-002-032.u9.p23.s2
Jde o případy , kdy některá z těchto osob není považována za osobu v hmotné nouzi nebo není oprávněnou osobou . ps2017-079-08-002-032.u9.p23.s3
Výše příspěvku na živobytí se tedy nově stanoví bez celé částky živobytí připadající na tuto osobu . ps2017-079-08-002-032.u9.p24.s1
Zpřesňuje se situace , kdy dlouhodobý příjemce příspěvku na živobytí neklesne na existenční minimum v rámci své částky živobytí . ps2017-079-08-002-032.u9.p24.s2
Jde o stav , kdy je příjemce dávky výdělečně činný a rovněž se po něm vyžaduje , aby měl z této činnosti příjem . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s1
Dále upřesňujeme úpravu podmínky pro zvýšení částky živobytí pro zohlednění případů , kdy osoba je sice výdělečně činná , ale má jen nižší úvazek a vykonává takzvanou levnou práci . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s2
Pro zvýšení dávky se musí snažit o navýšení rozsahu a intenzity její výdělečné činnosti či vykonávání lépe placené práce . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s3
Pokud tomu tak nebude , nebude této osobě částka na živobytí navýšena o 40 % rozdílu mezi životním a existenčním minimem . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s4
V současné době se totiž stává , že osoba má nízký pracovní úvazek , a přestože je jí nabídnut úvazek vyšší , tato osoba nabídku nepřijme , částka na živobytí se této osobě nemění . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s5
Dávka tak zůstává stále z našeho pohledu vysoká . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s6
Navrhované opatření již na předešlý příklad bude reagovat právě snížením částky na živobytí . ps2017-079-08-002-032.u9.p25.s7
Tímto budeme jednoznačně motivovat příjemce dávek k vlastnímu přičinění o zkvalitnění jejich života . ps2017-079-08-002-032.u9.p26.s1
Upravujeme poskytování doplatku na bydlení do bytů , jejichž aktuální stav není vhodný pro trvalé bydlení osob . ps2017-079-08-002-032.u9.p26.s2
Jde zejména o byty , které mají takzvanou historickou kolaudaci , ale jejich vlastníci se nestarají o jejich údržbu a v současné době jsou tyto byty vybydlené , zdevastované či hygienicky nevyhovující . ps2017-079-08-002-032.u9.p26.s3
Za účelem zamezení výplaty dávky do nevyhovujících prostor pro bydlení navrhujeme výslovně upravit základní standardy pro bydlení u bytu , na který bude dávka poskytována . ps2017-079-08-002-032.u9.p27.s1
Na základě tohoto opatření bude moci být dávka poskytnuta pouze do bytu aktuálně vhodného pro bydlení . ps2017-079-08-002-032.u9.p27.s2
Tento pojem " vhodný " navrhovaný zákon zavádí pro účely hodnocení základních standardů pro bydlení , přičemž za byt vhodný pro bydlení bude považován pouze byt splňující zákonem stanovené podmínky . ps2017-079-08-002-032.u9.p27.s3
Některé podmínky bude moci vyhodnotit přímo Úřad práce a k některým hodnocením , například hygienické podmínky či stavebně - technické požadavky , si bude moci Úřad práce vyžádat stanovisko dalších orgánů či úřadů příslušných k hodnocení těchto skutečností . ps2017-079-08-002-032.u9.p28.s1
Je tedy jednoznačně deklarováno , že podpora bydlení ze strany státu realizovaná prostřednictvím dávky bude poskytnuta výhradně do takových prostor , které splňují alespoň minimální hygienické a technické standardy pro trvalé bydlení a netrpí vadami , které mohou ohrozit jeho obyvatele na zdraví , či dokonce životě . ps2017-079-08-002-032.u9.p28.s2
Vhodnost bytů se bude primárně prokazovat prohlášením žádosti o doplatek na bydlení . ps2017-079-08-002-032.u9.p29.s1
V případě , že náprava nebude ve stanovené lhůtě zjednána , osoba nárok na dávku na bydlení ztratí , a to od čtvrtého měsíce následujícího po dni , ve kterém uplynula lhůta pro zjednání nápravy . ps2017-079-08-002-032.u9.p29.s2
Návaznost spolupráce pověřených obecních úřadů a orgánů OSPOD si zároveň klade za cíl řešit konkrétní případy nikoliv pouze sankcí ve formě odejmutí dávky , nýbrž i formou pomoci při řešení jejich bytové situace , respektive vyvedení těchto osob z nevhodného bydlení . ps2017-079-08-002-032.u9.p29.s3
Zpřísňuje se výpočet výše doplatku na bydlení v situaci , kdy osoba společně posuzovaná není osobou v hmotné nouzi . ps2017-079-08-002-032.u9.p30.s1
Vylučuje se postup podle kontrolního řádu a zakotvuje se oprávnění Úřadu práce provádět kontrolu dodržování režimu pracovní neschopnosti u osob , které nejsou uchazeči o zaměstnání . ps2017-079-08-002-032.u9.p31.s1
Dalším opatřením je změna místní příslušnosti pro řízení týkající se přiznání dávek . ps2017-079-08-002-032.u9.p31.s2
Podle našeho návrhu by nově místní příslušnost byla primárně v obvodu toho úřadu , kde daná osoba skutečně bydlí , nikoliv tam , kde má trvalé bydliště . ps2017-079-08-002-032.u9.p31.s3
Odstranila by se tak nutnost dojíždění na často vzdálený úřad nebo zdlouhavý proces dožádání u místně příslušného úřadu . ps2017-079-08-002-032.u9.p32.s1
Co se týče novely zákona o státní podpoře , zde jsou dopady v rámci opatření souvisejícími s příspěvky na bydlení a ty bych rád zmínil . ps2017-079-08-002-032.u9.p32.s2
Je to například úprava okruhu společně posuzovaných osob pro účely přidělení a výpočtu příspěvku na bydlení . ps2017-079-08-002-032.u9.p32.s3
Příkladem nedokonalosti současné právní úpravy může být situace , kdy v jednom bytě žijí dva okruhy společně posuzovaných osob . ps2017-079-08-002-032.u9.p32.s4
Tuto situaci právě v navrhovaném pozměňovacím návrhu řešíme . ps2017-079-08-002-032.u9.p33.s1
Další životní situace , na kterou návrh reaguje , je narození dítěte nesezdaným rodičům . ps2017-079-08-002-032.u9.p33.s2
V případě jejich rozchodu je vhodné přímo v zákoně upravit , že se nezletilé nezaopatřené dítě bude posuzovat s tím rodičem , kterému bylo svěřeno do péče . ps2017-079-08-002-032.u9.p33.s3
V těchto případech , kdy je o svěření do péče rozhodnuto soudem , by pak odpadlo někdy složité dokazování nevedení společné domácnosti těchto rodičů . ps2017-079-08-002-032.u9.p34.s1
Kritizovány jsou situace , kdy příjemce příspěvku na bydlení či některá ze společně posuzovaných osob vlastní další bytovou jednotku , kterou může využít pro levnější bydlení , nebo pro zvýšení příjmů jejich pronájmem . ps2017-079-08-002-032.u9.p34.s2
Vzhledem k tomu , že někteří majitelé bytů či nemovitostí , ve kterých se nachází pronajímané byty , nejsou ani po opakovaných urgencích ze strany poživatelů příspěvku na bydlení , ani na výzvu úřadu práce ochotni předložit vyúčtování zálohově placených služeb , navrhujeme umožnit poskytování příspěvku na bydlení i nadále . ps2017-079-08-002-032.u9.p35.s1
Mění se také úprava zápočtu příjmu osob samostatně výdělečně činných . ps2017-079-08-002-032.u9.p35.s2
Vzhledem k tomu , o jaké množství změn se jedná , jelikož je to 72 paragrafů v původním znění pozměňovacího návrhu , navrhujeme dělenou účinnost , nicméně v následujícím znění pozměňovacího návrhu navrhujeme nově vzhledem k tomu , jak dlouho se tento zákon projednává , účinnost ještě dále odložit , a to trojí účinnost od 1 . 1 . 2022 , od 1 . 7 . 2022 a od 1 . 7 . 2025 . ps2017-079-08-002-032.u9.p35.s3
Tato účinnost je následně předložena ve sněmovním tisku 7374 . ps2017-079-08-002-032.u9.p35.s4
K oběma tiskům se následně přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-079-08-002-032.u9.p36.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-079-08-002-032.u10.p1.s1
Nyní s faktickou poznámkou . ps2017-079-08-002-032.u10.p1.s2
Mám tady dvě faktické poznámky . ps2017-079-08-002-032.u10.p1.s3
Za prvé vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík a připraví se na faktickou pan poslanec Roman Sklenák . ps2017-079-08-002-032.u10.p1.s4
Takže , pane poslanče , vaše dvě minuty , prosím . ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s2
Já jsem se chtěl zeptat kolegy Nováka , proto čekám , až bude mít prostor mě poslouchat , tak jsem se chtěl zeptat na otázku , kde já chápu jako srozumitelný a pochopitelný a i správný záměr zajistit , aby děti chodily do školy . ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s3
A chápu , že ten nástroj je vymyšlený tak , že když nebudou chodit do školy , tak rodičům odebereme dávky , což je bude motivovat , aby je tam posílali . ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s4
Ale chci se zeptat , jakým způsobem ten návrh řeší problém , kdy rodič se snaží dostat dítě do školy , ale dítě tam nechodí , protože chodí za školu a podobně . ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s5
Což ze zkušeností , se kterými jsem se setkal , je také často problém , že skutečně je často víc problém na straně dětí než na straně rodičů , případně je to řekněme nějaký životní styl ve vyloučených lokalitách . ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s6
A jakým způsobem chcete řešit situaci rodičů , které se v dobré víře snaží děti do školy dostat , ale ty děti tam nechodí , a tím pádem potrestáme jak rodiče , tak sourozence a další ? ps2017-079-08-002-032.u11.p1.s7
Děkuji za odpověď . ps2017-079-08-002-032.u12.p1.s1
Další faktická poznámka , pan poslanec Roman Sklenák . ps2017-079-08-002-032.u12.p1.s2
Prosím , vaše dvě minuty , máte slovo . ps2017-079-08-002-032.u13.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající , já se v tuto chvíli nechci vyjadřovat ani k té materii , ani k tomu , co zde přečetl pan poslanec Novák .