ps2017-079-07-001-477.u13.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s2
Chci moc poděkovat poslanci Jakobovi za jeho vstřícná slova . ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s3
Trochu s napětím jsme se báli nebo čekali , jaký bude postoj opozice k tomuto projektu , k tomuto návrhu . ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s4
Teď minimálně v prvním případě jsem slyšel vstřícná slova . ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s5
Nechci předjímat , jak bude vypadat další rozprava , ale veliké poděkování , že pan poslanec jako Středočech se k tomu postavil čelem a projektu důvěřuje . ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s1
Chci tady , kolegové a kolegyně , stručně vystoupit vlastně trochu v jakoby volné roli zpravodaje - předsedy podvýboru pro dopravu , kde se tato věc také několikrát probírala a delší čas zpátky . ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s2
Kolegové z Ministerstva dopravy nám první úvodní informace přinesli už před dvěma lety , v roce 2019 . ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s3
Pak jsme se k tomu v loňském roce na podvýboru pro dopravu několikrát vrátili , řekněme v takových přípravných jednáních , prezentacích . ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s4
Vše tedy vyvrcholilo tak , jak řekl podle procedury pan zpravodaj Roman Kubíček , na hospodářském výboru . ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s1
Chci tím říct to , že ten projekt ze strany Ministerstva dopravy nebyl připravován nějak ve spěchu , v kvapíku , nebo bez výměny informací právě ve smyslu vztahu komunikace mezi Ministerstvem dopravy a námi , Poslaneckou sněmovnou . ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s2
Ta otevřenost byla opravdu maximální , velká . ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s3
Tímto mohu panu ministrovi poděkovat za profesionální přípravu , že všechny otázky nás poslanců , a je jedno , jestli z řad koaličních , nebo opozičních , byly zodpovězeny . ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s4
I materiály , které jsme dostali , byly dopřesněny , vysvětleny do poslední koruny . ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s5
Takže tolik k procesu prezentace , představení informací , toho , o čem za malou chvíli a proč budeme o tom závazku státu rozhodovat . ps2017-079-07-001-477.u14.p4.s1
A teď povím i za sebe - pokud třeba ještě někdo z vás není přesvědčen nebo váhá , třeba se mi povede vaše stanovisko posunout směrem k podpoře projektu : jaké vnímáme výhody , co si myslíme , že je na tom projektu velmi dobré a prospěšné . ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s1
Zkuste si ten pronájem , platbu za dostupnost , v uvozovkách pronájem , představit jako jakýsi leasing . ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s2
Je to opravdu velmi volné přirovnání , ale s tím rozdílem , že majetek , ta dálnice , těch 32 kilometrů , bude v majetku státu . ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s3
Celou dobu to bude v našem majetku a stát bude moct v případě nějakých změn , nespokojenosti o tom rozhodovat , měnit , opravit svá rozhodnutí . ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s4
Ale tím , kdo se tady bude starat , kdo bude vše zajišťovat , bude právě ten vysoutěžený dodavatel , ten , kdo tu dálnici zajistí , postaví a bude udržovat . ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s1
Údržba je velmi důležité slovo , to je potřeba také vysvětlit . ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s2
Skrývá se pod tím to , že dodavatel se o dálnici bude starat kompletně se vším všudy . ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s3
To znamená , představte si pod tím jak údržbu investiční , provozní , to znamená technický stav komunikace . ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s4
My vůbec nebudeme muset - nebo ŘSD nebo Ministerstvo dopravy nebude muset - řešit , kdy se mění povrchy , jak se frézuje . ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s5
Zkrátka přímo ve smlouvě je jasně , exaktně řečeno , v jakém technickém stavu dlouhodobě , nonstop , ta silnice má vypadat . ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s6
Z toho mála , jak jsem nahlédl - nejsem odborníkem na technické normy , ani nemohu být - ty požadavky jsou poměrně přísné , třeba až do takového detailu , jako je rovnost příčných sklonů na 1 milimetr na 1 metr , a tak dále a tak dále . ps2017-079-07-001-477.u14.p7.s1
Ve chvíli , kdy dostupnost , za kterou bychom by si měli platit , nebude dodržena , ať z důvodů technických , technických nedostatků , anebo z důvodu , že třeba nějaký jízdní pruh bude uzavřen , průjezdnost bude omezena , tak hned v tu chvíli se platba patřičně tím poměrem snižuje . ps2017-079-07-001-477.u14.p7.s2
Takže i toto je ve vztahu dodavatel a stát nastaveno , popsáno , velmi jasně a je to oboustranně velmi férové . ps2017-079-07-001-477.u14.p8.s1
A stejně tak je v těch platbách schována i zimní údržba . ps2017-079-07-001-477.u14.p8.s2
To znamená to , co občas bývá předmětem mediálních přestřelek , anebo i nás , politických : opět na tomto úseku dodavatel bude mít plně ve své kompetenci a odpovědnosti , aby zajišťoval plnou průjezdnost ve smyslu celoroční , především tedy zimní údržby a péče o stav vozovky . ps2017-079-07-001-477.u14.p9.s1
Já jsem se informoval a ptal jsem se i kolegů z Ministerstva dopravy , jak si vlastně představují kontrolu . ps2017-079-07-001-477.u14.p9.s2
Zkuste si to představit tak , že dodavatel tady bude v jakémsi - teď nechci říci konkurenčním , ale podobném - vztahu ke státu , k Ministerstvu dopravy , jako třeba ŘSD . ps2017-079-07-001-477.u14.p9.s3
To znamená , bude to jiná entita , která se o těch 32 kilometrů bude starat , a předpokládáme tedy , (že) zaměstnanci buď Ministerstva dopravy , nebo SFDI v relativně malém týmu budou dnes a denně v terénu , budou mít vlastní vozidlo a techniku , budou moci přímo v terénu se dívat , jezdit , osobně kontrolovat , jestli garantovaný stav je opravdu dodržovaný . ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s1
A asi poslední dva argumenty pro . ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s2
Ten první je finanční z hlediska cash flow . ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s3
Pokud se dnes Sněmovna rozhodne podpořit tento projekt , tak bychom na jaře měli začít stavět . ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s4
Ale platby , ty náklady , které stát ponese , budou posunuty až do roku 2024 , kdy nabíhají první splátky za dostupnost . ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s5
To je určitě velmi zajímavé a lákavé z hlediska tvorby rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury . ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s6
Mimochodem , toto se ani většinově nepromítá do bilance státního dluhu . ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s1
Druhá výhoda , i kvůli které se u vás chci přimluvit o vaši podporu , je ta , že pokud se tento projekt povede jako pilotní , Česká republika získá určitý kredit u velkých mezinárodních společností , ať už dopravních , nebo stavebních , stavitelských , nebo i finančních , pojišťovacích . ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s2
Ve finančních kruzích budeme seriózním partnerem . ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s3
Resort dopravy , ať už do budoucna v jakémkoliv politickém , vládním složení , bude mít v ruce efektivní , zajímavý nástroj pro případné - opakuji případné - další podobné projekty po České republice . ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s4
V tuto chvíli třeba uvažujeme o dálnici D 35 ve východních Čechách , o druhé spojnici Čech s Moravou ps2017-079-07-001-477.u14.p12.s1
Ale vždy podtrhujeme - tedy já podtrhuji - to slovo případné . ps2017-079-07-001-477.u14.p12.s2
Už jsem byl dotazován , jestli tak nebudeme stavět všechno . ps2017-079-07-001-477.u14.p12.s3
Tak určitě ne , měl by to být určitý mix v státních investicích a toto by bylo dobré , kdybychom i sem mohli sáhnout . ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s1
Takže tolik ode mě na podporu . ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s3
Pane ministře , budu držet palce , abychom dnes byli úspěšní . ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s4
Děkuji . ps2017-079-07-001-477.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-07-001-477.u15.p1.s2
S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Jan Zahradník . ps2017-079-07-001-477.u15.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych chtěl navázat na slova pana poslance Kolovratníka , který mluvil o podpoře , kterou tomuto projektu dává opozice . ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s2
Normálně by tady názor Občanské demokratické strany sděloval kolega Jan Bauer , který je sněmovním zpravodajem tohoto našeho materiálu . ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s3
Ten je nemocen , tak se s dovolením ujmu této role já . ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s4
Mám k tomu také trochu právo , protože jsem podobně jako Jan Bauer Jihočech a pro nás je ten projekt velmi významný . ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s1
Já jsem jeho přípravu tady u nás ve Sněmovně sledoval velmi podrobně , zúčastnil jsem se jednání podvýboru pro dopravu , kde byl tento projekt projednáván na jednání hospodářského výboru , který se k projektu vyjádřil pozitivně . ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s2
Musím říct , že ten projekt je dobře připravený . ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s3
Myslím , že k jeho realizaci tedy zbývá už jenom naše rozhodnutí . ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s4
A já bych chtěl vyjádřit postoj klubu ODS . ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s5
Náš klub tento návrh podpoří . ps2017-079-07-001-477.u17.p1.s1
Děkuji za dodržení času . ps2017-079-07-001-477.u17.p1.s2
V obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Matušovská a připraví se pan poslanec Polanský . ps2017-079-07-001-477.u17.p1.s3
Prosím máte slovo . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s3
Dovolte mi , abych se vyjádřila k pilotnímu projektu dálnice D 4 . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s4
V první řadě bych ráda připomněla , že naše strana se financování prostřednictvím PPP projektů dlouhodobě brání . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s5
Nebudu zdržovat dlouhým vysvětlováním , proč tomu tak je . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s6
Možná máte všichni v paměti D 47 , teď už tedy D 1 a D 3 . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s7
Ale i díky pandemii však myslíme i na druhou stranu mince . ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s8
A i když máme tento rok nejvíc peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury , chápeme nedostatek peněz , který může nastat v budoucnosti . ps2017-079-07-001-477.u18.p2.s1
Zároveň podporujeme potřebu stavět kvalitní dopravní infrastrukturu , a to jak silniční , tak železniční . ps2017-079-07-001-477.u18.p2.s2
Za ty dva roky , co nás Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury na podvýboru pro dopravu a na hospodářském výboru seznamuje s tímto projektem , jsme vznesli spoustu dotazů , výtek , požadavků , od informací na Rezervní fond , garanci kvality , jaké bude zpoplatnění dálnic a jestli nedojde k narušení celistvosti silniční infrastruktury . ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s1
Myslíme si , že i díky snaze Ministerstva dopravy nám na vše odpovědět a vyslyšet naše výtky i my můžeme říct , že jsme v tomto projektu spatřili určitý posun od minulých let i od dřívějších projektů a vidíme možnost urychlení výstavby dálniční infrastruktury . ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s2
Ministerstvo dopravy se v této smlouvě snažilo z našeho pohledu popsat a pokrýt snad všechna rizika , na která si teď můžeme vzpomenout . ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s3
I proto jsme se většinově jako klub KSČM rozhodli , že tento pilotní projekt podpoříme . ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s4
Není to však automatická podpora všech PPP projektů . ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s5
Rádi bychom po zprovoznění dálnice D 4 v roce 2024 vyhodnotili všechny důsledky , problémy , a jestli bylo všechno uděláno tak , jak mělo být . ps2017-079-07-001-477.u18.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-079-07-001-477.u19.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2017-079-07-001-477.u19.p1.s2
Pan poslanec Polanský vystoupí v rozpravě a připraví se pan poslanec Ferjenčík . ps2017-079-07-001-477.u19.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s2
Milé kolegyně , kolegové , drahá vládo . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s3
Já jsem vás přišel seznámit se stanoviskem klubu Pirátů k dnešnímu bodu . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s4
Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou prozradím , že Piráti se k souhlasu s těmito finančními závazky nepřipojí . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s5
Nepřipojí se nikoliv proto , že by projekt dálnice D 4 nebyl potřeba . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s6
Z dopravního hlediska jde o velmi důležitý projekt , který by měl být chápán jako priorita české dopravní infrastruktury . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s7
Nemůžeme ale souhlasit s finančními závazky . ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s8
O nich bude po mně mluvit kolega Ferjenčík . ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s1
Já bych zde jenom krátce shrnul , proč si myslíme ze Piráty , že v případě dálnice D 4 nemělo být využito projektu PPP . ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s2
Obecně ve světě se projekty PPP využívají ve dvou případech . ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s3
Za prvé v případě , kdy stát nemá peníze na rozjetí nebo na financování daného projektu , a proto touto formou splátky odsouvá . ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s4
Druhá varianta , kdy státy používají PPP nástroj , je v případě , že se jedná o projekt , na kterém stát nepracuje běžně . ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s5
Jedná se o mimořádný projekt , u kterého není možno dohlédnout všechna rizika , ať už jde například o stavbu letiště , nebo nějaké velice složité technické infrastruktury , jako například Alžbětinská dráha (správně Alžbětina linka) coby součást projektu londýnského metra . ps2017-079-07-001-477.u20.p3.s1
Ani jedna z těchto podmínek nebyla v případě dálnice D 4 naplněna . ps2017-079-07-001-477.u20.p3.s2
Stát je schopen projekt zainvestovat z vlastních zdrojů , to za prvé . ps2017-079-07-001-477.u20.p3.s3
A za druhé , nejedná se o projekt , ve kterém by byla přehnaná rizika .