|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-09 ps2017-079-07-001-477 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

477. Finanční závazky státu obsažené v Koncesionářské smlouvě na Projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje - Mirotice a provozování a údržbu existujících přiléhajících úseků Skalka - Háje a Mirotice - Krašovice, projekt PPP /sněmovní tisk 1123/

Date2021-02-09
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/477
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079229.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 289 • previousnext

ps2017-079-07-001-477.u13.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s2 Chci moc poděkovat poslanci Jakobovi za jeho vstřícná slova.
ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s3 Trochu s napětím jsme se báli nebo čekali, jaký bude postoj opozice k tomuto projektu, k tomuto návrhu.
ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s4 Teď minimálně v prvním případě jsem slyšel vstřícná slova.
ps2017-079-07-001-477.u14.p1.s5 Nechci předjímat, jak bude vypadat další rozprava, ale veliké poděkování, že pan poslanec jako Středočech se k tomu postavil čelem a projektu důvěřuje.
ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s1 Chci tady, kolegové a kolegyně, stručně vystoupit vlastně trochu v jakoby volné roli zpravodaje - předsedy podvýboru pro dopravu, kde se tato věc také několikrát probírala a delší čas zpátky.
ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s2 Kolegové z Ministerstva dopravy nám první úvodní informace přinesli před dvěma lety, v roce 2019.
ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s3 Pak jsme se k tomu v loňském roce na podvýboru pro dopravu několikrát vrátili, řekněme v takových přípravných jednáních, prezentacích.
ps2017-079-07-001-477.u14.p2.s4 Vše tedy vyvrcholilo tak, jak řekl podle procedury pan zpravodaj Roman Kubíček, na hospodářském výboru.
ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s1 Chci tím říct to, že ten projekt ze strany Ministerstva dopravy nebyl připravován nějak ve spěchu, v kvapíku, nebo bez výměny informací právě ve smyslu vztahu komunikace mezi Ministerstvem dopravy a námi, Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s2 Ta otevřenost byla opravdu maximální, velká.
ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s3 Tímto mohu panu ministrovi poděkovat za profesionální přípravu, že všechny otázky nás poslanců, a je jedno, jestli z řad koaličních, nebo opozičních, byly zodpovězeny.
ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s4 I materiály, které jsme dostali, byly dopřesněny, vysvětleny do poslední koruny.
ps2017-079-07-001-477.u14.p3.s5 Takže tolik k procesu prezentace, představení informací, toho, o čem za malou chvíli a proč budeme o tom závazku státu rozhodovat.
ps2017-079-07-001-477.u14.p4.s1 A teď povím i za sebe - pokud třeba ještě někdo z vás není přesvědčen nebo váhá, třeba se mi povede vaše stanovisko posunout směrem k podpoře projektu: jaké vnímáme výhody, co si myslíme, že je na tom projektu velmi dobré a prospěšné.
ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s1 Zkuste si ten pronájem, platbu za dostupnost, v uvozovkách pronájem, představit jako jakýsi leasing.
ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s2 Je to opravdu velmi volné přirovnání, ale s tím rozdílem, že majetek, ta dálnice, těch 32 kilometrů, bude v majetku státu.
ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s3 Celou dobu to bude v našem majetku a stát bude moct v případě nějakých změn, nespokojenosti o tom rozhodovat, měnit, opravit svá rozhodnutí.
ps2017-079-07-001-477.u14.p5.s4 Ale tím, kdo se tady bude starat, kdo bude vše zajišťovat, bude právě ten vysoutěžený dodavatel, ten, kdo tu dálnici zajistí, postaví a bude udržovat.
ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s1 Údržba je velmi důležité slovo, to je potřeba také vysvětlit.
ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s2 Skrývá se pod tím to, že dodavatel se o dálnici bude starat kompletně se vším všudy.
ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s3 To znamená, představte si pod tím jak údržbu investiční, provozní, to znamená technický stav komunikace.
ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s4 My vůbec nebudeme muset - nebo ŘSD nebo Ministerstvo dopravy nebude muset - řešit, kdy se mění povrchy, jak se frézuje.
ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s5 Zkrátka přímo ve smlouvě je jasně, exaktně řečeno, v jakém technickém stavu dlouhodobě, nonstop, ta silnice vypadat.
ps2017-079-07-001-477.u14.p6.s6 Z toho mála, jak jsem nahlédl - nejsem odborníkem na technické normy, ani nemohu být - ty požadavky jsou poměrně přísné, třeba do takového detailu, jako je rovnost příčných sklonů na 1 milimetr na 1 metr, a tak dále a tak dále.
ps2017-079-07-001-477.u14.p7.s1 Ve chvíli, kdy dostupnost, za kterou bychom by si měli platit, nebude dodržena, z důvodů technických, technických nedostatků, anebo z důvodu, že třeba nějaký jízdní pruh bude uzavřen, průjezdnost bude omezena, tak hned v tu chvíli se platba patřičně tím poměrem snižuje.
ps2017-079-07-001-477.u14.p7.s2 Takže i toto je ve vztahu dodavatel a stát nastaveno, popsáno, velmi jasně a je to oboustranně velmi férové.
ps2017-079-07-001-477.u14.p8.s1 A stejně tak je v těch platbách schována i zimní údržba.
ps2017-079-07-001-477.u14.p8.s2 To znamená to, co občas bývá předmětem mediálních přestřelek, anebo i nás, politických: opět na tomto úseku dodavatel bude mít plně ve své kompetenci a odpovědnosti, aby zajišťoval plnou průjezdnost ve smyslu celoroční, především tedy zimní údržby a péče o stav vozovky.
ps2017-079-07-001-477.u14.p9.s1 jsem se informoval a ptal jsem se i kolegů z Ministerstva dopravy, jak si vlastně představují kontrolu.
ps2017-079-07-001-477.u14.p9.s2 Zkuste si to představit tak, že dodavatel tady bude v jakémsi - teď nechci říci konkurenčním, ale podobném - vztahu ke státu, k Ministerstvu dopravy, jako třeba ŘSD.
ps2017-079-07-001-477.u14.p9.s3 To znamená, bude to jiná entita, která se o těch 32 kilometrů bude starat, a předpokládáme tedy, (že)zaměstnanci buď Ministerstva dopravy, nebo SFDI v relativně malém týmu budou dnes a denně v terénu, budou mít vlastní vozidlo a techniku, budou moci přímo v terénu se dívat, jezdit, osobně kontrolovat, jestli garantovaný stav je opravdu dodržovaný.
ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s1 A asi poslední dva argumenty pro.
ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s2 Ten první je finanční z hlediska cash flow.
ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s3 Pokud se dnes Sněmovna rozhodne podpořit tento projekt, tak bychom na jaře měli začít stavět.
ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s4 Ale platby, ty náklady, které stát ponese, budou posunuty do roku 2024, kdy nabíhají první splátky za dostupnost.
ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s5 To je určitě velmi zajímavé a lákavé z hlediska tvorby rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
ps2017-079-07-001-477.u14.p10.s6 Mimochodem, toto se ani většinově nepromítá do bilance státního dluhu.
ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s1 Druhá výhoda, i kvůli které se u vás chci přimluvit o vaši podporu, je ta, že pokud se tento projekt povede jako pilotní, Česká republika získá určitý kredit u velkých mezinárodních společností, dopravních, nebo stavebních, stavitelských, nebo i finančních, pojišťovacích.
ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s2 Ve finančních kruzích budeme seriózním partnerem.
ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s3 Resort dopravy, do budoucna v jakémkoliv politickém, vládním složení, bude mít v ruce efektivní, zajímavý nástroj pro případné - opakuji případné - další podobné projekty po České republice.
ps2017-079-07-001-477.u14.p11.s4 V tuto chvíli třeba uvažujeme o dálnici D35 ve východních Čechách, o druhé spojnici Čech s Moravou
ps2017-079-07-001-477.u14.p12.s1 Ale vždy podtrhujeme - tedy podtrhuji - to slovo případné.
ps2017-079-07-001-477.u14.p12.s2 jsem byl dotazován, jestli tak nebudeme stavět všechno.
ps2017-079-07-001-477.u14.p12.s3 Tak určitě ne, měl by to být určitý mix v státních investicích a toto by bylo dobré, kdybychom i sem mohli sáhnout.
ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s1 Takže tolik ode na podporu.
ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s3 Pane ministře, budu držet palce, abychom dnes byli úspěšní.
ps2017-079-07-001-477.u14.p13.s4 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u15.p1.s2 S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Jan Zahradník.
ps2017-079-07-001-477.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych chtěl navázat na slova pana poslance Kolovratníka, který mluvil o podpoře, kterou tomuto projektu dává opozice.
ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s2 Normálně by tady názor Občanské demokratické strany sděloval kolega Jan Bauer, který je sněmovním zpravodajem tohoto našeho materiálu.
ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s3 Ten je nemocen, tak se s dovolením ujmu této role .
ps2017-079-07-001-477.u16.p1.s4 Mám k tomu také trochu právo, protože jsem podobně jako Jan Bauer Jihočech a pro nás je ten projekt velmi významný.
ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s1 jsem jeho přípravu tady u nás ve Sněmovně sledoval velmi podrobně, zúčastnil jsem se jednání podvýboru pro dopravu, kde byl tento projekt projednáván na jednání hospodářského výboru, který se k projektu vyjádřil pozitivně.
ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s2 Musím říct, že ten projekt je dobře připravený.
ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s3 Myslím, že k jeho realizaci tedy zbývá jenom naše rozhodnutí.
ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s4 A bych chtěl vyjádřit postoj klubu ODS.
ps2017-079-07-001-477.u16.p2.s5 Náš klub tento návrh podpoří.
ps2017-079-07-001-477.u17.p1.s1 Děkuji za dodržení času.
ps2017-079-07-001-477.u17.p1.s2 V obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Matušovská a připraví se pan poslanec Polanský.
ps2017-079-07-001-477.u17.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s3 Dovolte mi, abych se vyjádřila k pilotnímu projektu dálnice D4.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s4 V první řadě bych ráda připomněla, že naše strana se financování prostřednictvím PPP projektů dlouhodobě brání.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s5 Nebudu zdržovat dlouhým vysvětlováním, proč tomu tak je.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s6 Možná máte všichni v paměti D47, teď tedy D1 a D3.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s7 Ale i díky pandemii však myslíme i na druhou stranu mince.
ps2017-079-07-001-477.u18.p1.s8 A i když máme tento rok nejvíc peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, chápeme nedostatek peněz, který může nastat v budoucnosti.
ps2017-079-07-001-477.u18.p2.s1 Zároveň podporujeme potřebu stavět kvalitní dopravní infrastrukturu, a to jak silniční, tak železniční.
ps2017-079-07-001-477.u18.p2.s2 Za ty dva roky, co nás Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury na podvýboru pro dopravu a na hospodářském výboru seznamuje s tímto projektem, jsme vznesli spoustu dotazů, výtek, požadavků, od informací na Rezervní fond, garanci kvality, jaké bude zpoplatnění dálnic a jestli nedojde k narušení celistvosti silniční infrastruktury.
ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s1 Myslíme si, že i díky snaze Ministerstva dopravy nám na vše odpovědět a vyslyšet naše výtky i my můžeme říct, že jsme v tomto projektu spatřili určitý posun od minulých let i od dřívějších projektů a vidíme možnost urychlení výstavby dálniční infrastruktury.
ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s2 Ministerstvo dopravy se v této smlouvě snažilo z našeho pohledu popsat a pokrýt snad všechna rizika, na která si teď můžeme vzpomenout.
ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s3 I proto jsme se většinově jako klub KSČM rozhodli, že tento pilotní projekt podpoříme.
ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s4 Není to však automatická podpora všech PPP projektů.
ps2017-079-07-001-477.u18.p3.s5 Rádi bychom po zprovoznění dálnice D4 v roce 2024 vyhodnotili všechny důsledky, problémy, a jestli bylo všechno uděláno tak, jak mělo být.
ps2017-079-07-001-477.u18.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-07-001-477.u19.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-079-07-001-477.u19.p1.s2 Pan poslanec Polanský vystoupí v rozpravě a připraví se pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-079-07-001-477.u19.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s2 Milé kolegyně, kolegové, drahá vládo.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s3 jsem vás přišel seznámit se stanoviskem klubu Pirátů k dnešnímu bodu.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s4 Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou prozradím, že Piráti se k souhlasu s těmito finančními závazky nepřipojí.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s5 Nepřipojí se nikoliv proto, že by projekt dálnice D4 nebyl potřeba.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s6 Z dopravního hlediska jde o velmi důležitý projekt, který by měl být chápán jako priorita české dopravní infrastruktury.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s7 Nemůžeme ale souhlasit s finančními závazky.
ps2017-079-07-001-477.u20.p1.s8 O nich bude po mně mluvit kolega Ferjenčík.
ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s1 bych zde jenom krátce shrnul, proč si myslíme ze Piráty, že v případě dálnice D4 nemělo být využito projektu PPP.
ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s2 Obecně ve světě se projekty PPP využívají ve dvou případech.
ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s3 Za prvé v případě, kdy stát nemá peníze na rozjetí nebo na financování daného projektu, a proto touto formou splátky odsouvá.
ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s4 Druhá varianta, kdy státy používají PPP nástroj, je v případě, že se jedná o projekt, na kterém stát nepracuje běžně.
ps2017-079-07-001-477.u20.p2.s5 Jedná se o mimořádný projekt, u kterého není možno dohlédnout všechna rizika, jde například o stavbu letiště, nebo nějaké velice složité technické infrastruktury, jako například Alžbětinská dráha (správně Alžbětina linka)coby součást projektu londýnského metra.
ps2017-079-07-001-477.u20.p3.s1 Ani jedna z těchto podmínek nebyla v případě dálnice D4 naplněna.
ps2017-079-07-001-477.u20.p3.s2 Stát je schopen projekt zainvestovat z vlastních zdrojů, to za prvé.
ps2017-079-07-001-477.u20.p3.s3 A za druhé, nejedná se o projekt, ve kterém by byla přehnaná rizika.

Text viewDownload CoNNL-U