|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-20 ps2017-079-02-002-347 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

347. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - třetí čtení

Date2021-01-20
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/347
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079035.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 882 • previousnext

ps2017-079-02-002-347.u6.p4.s2 b) se za slova § 17 odst. 4 písm. c) vkládají slova § 17 odst. 7, pokud jde o maloobchodní provozovnu s prodejní plochou od 400 m2 do 1 000 m2.
ps2017-079-02-002-347.u6.p5.s1 A třetí legislativně-technická úprava zní - k pozměňovacímu návrhu I6 (SD 6922), bod X6 správně zní: V části první článek I v dosavadním bodu 70 v § 17f písm. c) se za slova § 17 odst. 2 písm. c), g), h), i) nebo j) vkládají slova § 17 odst. 7, pokud jde o maloobchodní provozovnu s prodejní plochou nad 1 000 m2.
ps2017-079-02-002-347.u6.p6.s1 To je znění vložených dalších úprav legislativně-technických, o kterých potom budeme hlasovat.
ps2017-079-02-002-347.u6.p6.s2 Další tři, které tam jsou ještě na druhé, nejsou dotčeny.
ps2017-079-02-002-347.u6.p6.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-02-002-347.u7.p1.s1 vám také děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-079-02-002-347.u7.p1.s2 Slovo pan ministr zemědělství.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s1 Ještě jednou dobrý den, dámy a pánové, musím reagovat na vystoupení, které tady měl můj vážený pan kolega, pan ministr Blatný.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s2 musím říct, že když to zjednoduším, tak řeknu, že to bylo naprosto zbytečné strašení a nemluvení pravd.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s3 Od roku 2020 máme potravinové právo Evropské unie.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s4 To znamená, my se tady bavíme, co říká SZPI o potravinovém právu od roku 2002.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s5 Zákon na ochranu zdraví obyvatelstva není nijak dotčen.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s6 Od roku 2015 kontroluje SZPI 30 000 provozoven.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s7 To znamená, přibylo by k tomu 15 000 provozoven, ostatní, jako jsou školní jídelny, další věci, uzavřené stravování, zůstává v kompetenci Ministerstva zdravotnictví.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s8 To je za prvé.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s9 To znamená, epidemiologické vyšetření zůstává - a zdravotní - všechno na hygieně.
ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s10 Nepřevádí se kompetence, pouze se to sjednocuje.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s1 Upozorňuji, že my na to si nedáváme žádný nárok na lidi a ani na korunu nákladů, my to všechno zvládneme z naší optimalizace.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s2 To je potřeba zdůraznit.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s3 My na to nechceme ani jednoho člověka, ani korunu nákladů ze státního rozpočtu.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s4 Takže tečka.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s5 My se řídíme pouze potravinovým právem.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s6 Druhá tečka.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s7 Třetí: zákon na ochranu zdraví není dotčen.
ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s8 Tečka.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s1 Takže prosím, prosím, neříkejme ty věci.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s2 bych tady mohl předčítat ještě půl hodiny další věci, a prostě není pravdou, že by SZPI nemohla kontrolovat zdravotní způsobilost pracovníků v potravinářských provozech.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s3 V případě nesplnění požadavků na osobní hygienu podle nařízení ES č. 852/2004 je SZPI oprávněna nařídit vyřazení pracovníka ze všech činností potravinářského podniku.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s4 V souvislosti také musím zdůraznit, že kontrola požadavků potravinového práva, která je předmětem daného pozměňovacího návrhu, není podmíněna a není nijak vázána na zdravotnické vzdělání.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s5 SZPI jako centrálně řízený úřad provádí kontrolu požadavků potravinového práva v celé šíři napříč Českou republikou jednotně, předvídatelně a transparentně.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s6 Své výsledky zveřejňuje na jednom místě, to jsou ty Potraviny na pranýři.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s7 Zároveň, když se toto sjednotí, bude rovný přístup k podnikatelům v otevřeném stravování a také spotřebitel bude mít zajištěno, že to bude jednotné.
ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s8 To znamená, my nepřebíráme opravdu ani jednoho pracovníka, my nepřebíráme ani jednu korunu, my se řídíme pouze podle potravinového práva, chceme to zjednodušit ve prospěch podnikatelů a spotřebitelů.
ps2017-079-02-002-347.u8.p4.s1 To je všechno.
ps2017-079-02-002-347.u8.p4.s2 Děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u9.p1.s2 Do rozpravy je dále přihlášena paní poslankyně Jarošová.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s1 Dobré ráno, vážení kolegové, vážené kolegyně.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s2 Jsem velmi ráda, že dnes projednáváme jak zákon o potravinách druhé jakosti, tak i s ním související návrh z pera hnutí SPD na zvýšení potravinové soběstačnosti, a to v konečném, třetím čtení.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s3 Jelikož jsem k tomuto tématu několikrát vystupovala, stručně se zde zmíním o našem návrhu, a to zavedení zákonné povinnosti prodávat na našem trhu základní potraviny, ve kterých jsme byli v minulosti soběstační, a tím narovnáme trh s potravinami.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s4 Jen zopakuji, že jejich podíl v našem návrhu stanovujeme na 55 % v roce 2022 s tím, že v každém dalším roce se procenta navyšují o 3 % do roku 2028, kdy bychom měli dosáhnout minimálně 73% podílu našich potravin na našem trhu.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s5 Pozitivní je, že nyní řetězce deklarují, že jsou zásobeny českými výrobky z 59 %, tedy aspoň to reklamují ve svých sloganech, tak by pro začít v roce 2022 na 55 % neměl být žádný problém.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s6 Jedná se zhruba o 120 základních položek z více než 15 000 nabízených.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s7 To je necelé procento, to je zhruba 0,8 % položek, to znamená naprosté minimum, které nemůže v žádném případě ohrozit pestrý sortiment zboží tak, jak je nám řetězci sugerováno.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s8 A přesto se tento návrh v médiích potýká s dezinformacemi, jak dojde ke snížení sortimentu, kvality, nebo dokonce dojde ke zvýšení cen zboží.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s9 A to u zákona, který zatím ani nenabyl účinnosti, ani nenabyl platnosti, a se potýká s takovými obavami a dezinformacemi.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s10 Ne, je to právě naopak.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s11 Jedná se o předem vyhláškou určené potraviny, jak jsem říkala, je jich asi 120, a to jsou potraviny, které jsme si schopni u nás vypěstovat, v případě zvířat odchovat, takže o exotické ovoce rozhodně nepřijdeme, kvalita jídla se naopak navýší a cena se nám sníží, protože ceny zemědělských dodavatelů, našich dodavatelů v České republice, jsou dlouhodobě na nízké úrovni.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s12 A hlavně podporou tohoto našeho návrhu, vážení kolegové a kolegyně, podpoříte i kvalitní, čerstvé, a hlavně bezpečné potraviny, o které je zvýšený zájem našich zákazníků.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s13 Děkuji vám za pozornost, děkuji vám za podporu tohoto našeho návrhu, ale i celého zákona.
ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s14 Děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u11.p1.s1 také děkuji.
ps2017-079-02-002-347.u11.p1.s2 Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Holomčík.
ps2017-079-02-002-347.u11.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, omlouvám se za drobné zdržení.
ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s3 bych chtěl v tento okamžik představit dva své pozměňovací návrhy a poprosit nebo požádat o jejich podporu.
ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s4 Navrhuji tam změnu přístupu k tomu, jak budeme definovat značku Česká potravina.
ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s1 Předně chci říct, že jsem rád, že ta značka existuje.
ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s2 Jsem rád, že česká legislativa umožňuje dobrovolné značení toho, co je česká potravina, ale obávám se, že ten model, tak jak je teď, je obtížně srozumitelný pro spotřebitele, a vlastně moc tomu nepomůže ani ta změna, kdy ke dvěma různým vymezením se přidá třetí.
ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s3 to chápu.
ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s4 Chápu, že česká legislativa reaguje nějak na legislativu evropskou, chápu, že je tam vícero pohledů, je to pohled na potraviny jako na potraviny, pohled na potraviny jako na zboží.
ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s5 Tomu všemu rozumím, nicméně si myslím, že v tomto případě, když se jedná o dobrovolné značení, tak si můžeme dovolit být trošku konkrétnější.
ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s1 Podstata mého návrhu říká, že nebudou tři různé definice toho, co je česká potravina, ale zjednoduší se na to, že česká potravina bude definována tak, že je to potravina, která byla vyrobena u nás, a všechno, co v je a mohlo být vyprodukováno na území naší republiky, tak tam vyprodukováno bylo.
ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s2 jsem ve vtipu, když jsme se o tom bavili v jednom televizním pořadu před několika lety, na dotaz, bylo to u pana Soukupa, když se ptal, co si o tomhle myslím, tak jsem ve vtipu řekl, že jediná značka, které věřím, je zákaz vjezdu.
ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s3 Jak říkám, nechci to nějak bagatelizovat, nechci nějak ten smysl zesměšňovat, nicméně si skutečně myslím, že je to pro spotřebitele poměrně složité.
ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s4 A to říkám jako člověk, který před Sněmovnou působil zhruba deset let nebo o něco málo déle v marketingu, a vím, že pokud chcete něco komunikovat ke koncovému spotřebiteli, pokud chcete někoho oslovit, tak byste měli udělat všechno pro to, aby to pro něj bylo co nejsnazší pochopit.
ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s5 A tím směrem míří jeden z mých návrhů.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s1 Druhý návrh se týká dvojí kvality potravin.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s2 se přiznám, že se úplně neztotožňuji s tím, jakým způsobem Ministerstvo zemědělství přistoupilo k řešení téhle problematiky.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s3 Na druhou stranu bych chtěl ocenit práci, kterou na tom odvedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která na svém webu zveřejnila, jak bude přistupovat ke kontrolám a řekněme vymáhání tady toho ustanovení, pokud se v zákoně objeví, což nemění nic na tom, že to nepovažuji za šťastné.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s4 Můj druhý pozměňovací návrh míří tím směrem, aby bylo jasně definováno, že problematika dvojí kvality potravin nebude dopadat na ty, kteří nemají žádnou možnost to ovlivnit, a to jsou zejména malé prodejny.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s5 Myslím si, že problém dostupnosti a nějaké obslužnosti venkova nám tady poměrně roste, těch prodejen - a to hodně směřuji na malé prodejny v malých obcích a na venkově, byť vím, že se to týká i jiných, ale směřuji to tímto směrem - těch prodejen se zavřelo v posledních letech poměrně hodně.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s6 Je to čím dál větší problém a si myslím, že je určitě správně v zákoně deklarovat a poskytnout určitou právní jistotu, že ta nová regulace na nebude dopadat, protože to prostě skutečně nemají možnost ovlivnit.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s7 Kroky, které Státní zemědělská a potravinářská inspekce v této věci podnikla, mi dávají jistotu, že se to nebude dít, nicméně může se změnit vedení resortu, může se změnit politika resortu, může se změnit vedení inspekce a je to pořád prostě v rovině jakoby nějaké deklarace mimo legislativní vymezení.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s8 A to, kam mířím, je, abychom v zákoně jasně řekli, že se problematika dvojí kvality potravin nedotkne malých prodejen na venkově.
ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s9 Proto vás prosím o podporu těchto svých návrhů.
ps2017-079-02-002-347.u12.p5.s1 se ještě přihlásím do rozpravy, protože je zde jeden výživný návrh, ale tomu se budu věnovat v samostatném příspěvku.
ps2017-079-02-002-347.u12.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-079-02-002-347.u13.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče, a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Bendl, který je přihlášen do obecné rozpravy k tomuto bodu.
ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s2 Pane ministře, kolegyně, kolegové, je to poněkolikáté, co se vracíme k tomuto materiálu, který není nedůležitý a obsahuje řadu věcí v oblasti potravinářské politiky, nebo chcete-li potravinářské produkce, potravináři po něm volají.
ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s3 Potřebujeme řadu změn udělat, ale nepotřebujeme možná některé pozměňovacími návrhy, které upravují celou tuto materii.
ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s4 se zmíním jenom o několika pozměňovacích návrzích a dovolím si jejich komentář.
ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s1 O návrhu kolegů z SPD, kteří tentokrát ve třetím čtení nahradili kolegy z hnutí ANO.
ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s2 Navrhují kvóty na pultech českých obchodů, kvóty na české potraviny, což v praxi bude znamenat omezování dovozu a samozřejmě zvyšování cen potravin, velmi uměle a nedobře nastavené.
ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s3 Navíc pozměňovací návrh, tak jak je napsán, je téměř nekontrolovatelný a složitě proveditelný.
ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s4 Tak trochu podezírám kolegy pouze z publikace nebo prezentace politického nadpisu Česká potravina, protože to je to, co se v České republice líbí, ale tento pozměňovací návrh, který je zcela v rozporu s evropským právem, a myslím si, že je i v rozporu principiálně s dohodou, kterou jsme jako Česká republika s Evropskou unií udělali, zamezuje obchodu, omezuje obchodování a snižuje šanci lidem vybrat si potravinu podle jejich gusta.
ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s5 Myslím si, že v okamžiku, kdy Česká republika nebo Ministerstvo zemědělství předloží Evropské komisi k notifikaci tuto část návrhu zákona, pokud tento pozměňovací návrh projde, nemůže jej Evropská unie nebo Evropská komise schválit.
ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s6 Takže je to pouze deklarace, nic, co by se v praxi dalo podle realizovat, a jde zcela proti zájmům lidí, kteří nakupují potraviny v České republice.
ps2017-079-02-002-347.u14.p3.s1 Chceme-li pomoct české potravině, pak musíme podporovat aktivně produkci, a v rámci ještě krátkého řetězce produkci v co možná největším počtu producentů, podporovat rodinné farmy, podporovat malé producenty potravin, tam bude bezesporu jasné, o jakou potravinu jde.
ps2017-079-02-002-347.u14.p3.s2 A nemuseli bychom se zabývat takovýmito, promiňte mi, nesmysly a spíš populistickými výkřiky než opravdu reálnou podporou existence a produkce českých potravin.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s1 K návrhu, který tady zpochybňoval pan ministr zdravotnictví.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s2 Stejně jako většina mých kolegů podporuji návrh pana kolegy Birkeho, neboť přináší sjednocení dozoru nad požadavky potravinového práva v zařízeních společného stravování otevřeného typu.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s3 Jak zde říkal ministr zemědělství, a s ním v tomto ohledu velmi souhlasím, od roku 2015 Státní zemědělská a potravinářská inspekce kontroluje přibližně 30 000 provozoven společného stravování otevřeného typu.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s4 Státní zemědělská a potravinářská inspekce zkušenosti s fungováním, nejsou s tím žádné problémy a není nejmenší důvod, aby došlo ke sjednocení této kontroly pod jednu jedinou instituci.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s5 To z pohledu podnikatelského prostředí, z pohledu producentů potravin je určitě úleva, jakkoli státu zůstane v rukou kontrola produkce potravin a kontrola společného stravování otevřeného typu.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s6 Proto velmi pléduji za to zjednodušení, které myslím svou existencí prokázalo, že je funkční.
ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s7 Pro podnikatelský sektor znamená ulehčení, o něco méně razítek bez ohledu na to, že nadále budou muset dodržovat přísná hygienická pravidla týkající se produkce potravin.
ps2017-079-02-002-347.u14.p5.s1 Pak ještě zmíním dvojí kvalitu, o které jsme také hodně mluvili.

Text viewDownload CoNNL-U