ps2017-079-02-002-347.u6.p4.s2
b ) se za slova § 17 odst . 4 písm . c ) vkládají slova § 17 odst . 7 , pokud jde o maloobchodní provozovnu s prodejní plochou od 400 m 2 do 1 000 m 2 . ps2017-079-02-002-347.u6.p5.s1
A třetí legislativně - technická úprava zní - k pozměňovacímu návrhu I 6 (SD 6922) , bod X 6 správně zní : V části první článek I v dosavadním bodu 70 v § 17 f písm . c ) se za slova § 17 odst . 2 písm . c ) , g ) , h ) , i ) nebo j ) vkládají slova § 17 odst . 7 , pokud jde o maloobchodní provozovnu s prodejní plochou nad 1 000 m 2 . ps2017-079-02-002-347.u6.p6.s1
To je znění vložených dalších úprav legislativně - technických , o kterých potom budeme hlasovat . ps2017-079-02-002-347.u6.p6.s2
Další tři , které tam jsou ještě na té druhé , nejsou dotčeny . ps2017-079-02-002-347.u6.p6.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-079-02-002-347.u7.p1.s1
Já vám také děkuji , pane zpravodaji . ps2017-079-02-002-347.u7.p1.s2
Slovo má pan ministr zemědělství . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s1
Ještě jednou dobrý den , dámy a pánové , já musím reagovat na vystoupení , které tady měl můj vážený pan kolega , pan ministr Blatný . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s2
Já musím říct , že když to zjednoduším , tak řeknu , že to bylo naprosto zbytečné strašení a nemluvení pravd . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s3
Od roku 2020 máme potravinové právo Evropské unie . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s4
To znamená , my se tady bavíme , co říká SZPI o potravinovém právu od roku 2002 . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s5
Zákon na ochranu zdraví obyvatelstva není nijak dotčen . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s6
Od roku 2015 kontroluje SZPI 30 000 provozoven . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s7
To znamená , přibylo by k tomu 15 000 provozoven , ostatní , jako jsou školní jídelny , další věci , uzavřené stravování , zůstává v kompetenci Ministerstva zdravotnictví . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s8
To je za prvé . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s9
To znamená , epidemiologické vyšetření zůstává - a zdravotní - všechno na hygieně . ps2017-079-02-002-347.u8.p1.s10
Nepřevádí se kompetence , pouze se to sjednocuje . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s1
Upozorňuji , že my na to si nedáváme žádný nárok na lidi a ani na korunu nákladů , my to všechno zvládneme z naší optimalizace . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s2
To je potřeba zdůraznit . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s3
My na to nechceme ani jednoho člověka , ani korunu nákladů ze státního rozpočtu . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s4
Takže tečka . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s5
My se řídíme pouze potravinovým právem . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s6
Druhá tečka . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s7
Třetí : zákon na ochranu zdraví není dotčen . ps2017-079-02-002-347.u8.p2.s8
Tečka . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s1
Takže prosím , prosím , neříkejme ty věci . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s2
Já bych tady mohl předčítat ještě půl hodiny další věci , a prostě není pravdou , že by SZPI nemohla kontrolovat zdravotní způsobilost pracovníků v potravinářských provozech . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s3
V případě nesplnění požadavků na osobní hygienu podle nařízení ES č . 852 / 2004 je SZPI oprávněna nařídit vyřazení pracovníka ze všech činností potravinářského podniku . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s4
V té souvislosti také musím zdůraznit , že kontrola požadavků potravinového práva , která je předmětem daného pozměňovacího návrhu , není podmíněna a není nijak vázána na zdravotnické vzdělání . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s5
SZPI jako centrálně řízený úřad provádí kontrolu požadavků potravinového práva v celé šíři napříč Českou republikou jednotně , předvídatelně a transparentně . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s6
Své výsledky zveřejňuje na jednom místě , to jsou ty Potraviny na pranýři . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s7
Zároveň , když se toto sjednotí , bude rovný přístup k podnikatelům v otevřeném stravování a také spotřebitel bude mít zajištěno , že to bude jednotné . ps2017-079-02-002-347.u8.p3.s8
To znamená , my nepřebíráme opravdu ani jednoho pracovníka , my nepřebíráme ani jednu korunu , my se řídíme pouze podle potravinového práva , chceme to zjednodušit ve prospěch podnikatelů a spotřebitelů . ps2017-079-02-002-347.u8.p4.s1
To je všechno . ps2017-079-02-002-347.u8.p4.s2
Děkuji . ps2017-079-02-002-347.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-02-002-347.u9.p1.s2
Do rozpravy je dále přihlášena paní poslankyně Jarošová . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s1
Dobré ráno , vážení kolegové , vážené kolegyně . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s2
Jsem velmi ráda , že dnes projednáváme jak zákon o potravinách druhé jakosti , tak i s ním související návrh z pera hnutí SPD na zvýšení potravinové soběstačnosti , a to v konečném , třetím čtení . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s3
Jelikož jsem k tomuto tématu několikrát vystupovala , stručně se zde zmíním o našem návrhu , a to zavedení zákonné povinnosti prodávat na našem trhu základní potraviny , ve kterých jsme byli v minulosti soběstační , a tím narovnáme trh s potravinami . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s4
Jen zopakuji , že jejich podíl v našem návrhu stanovujeme na 55 % v roce 2022 s tím , že v každém dalším roce se procenta navyšují o 3 % až do roku 2028 , kdy bychom měli dosáhnout minimálně 73 % podílu našich potravin na našem trhu . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s5
Pozitivní je , že už nyní řetězce deklarují , že jsou zásobeny českými výrobky z 59 % , tedy aspoň to reklamují ve svých sloganech , tak by pro ně začít v roce 2022 na 55 % neměl být žádný problém . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s6
Jedná se zhruba o 120 základních položek z více než 15 000 nabízených . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s7
To je necelé procento , to je zhruba 0 , 8 % položek , to znamená naprosté minimum , které nemůže v žádném případě ohrozit pestrý sortiment zboží tak , jak je nám řetězci sugerováno . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s8
A přesto se tento návrh v médiích potýká s dezinformacemi , jak dojde ke snížení sortimentu , kvality , nebo dokonce dojde ke zvýšení cen zboží . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s9
A to u zákona , který zatím ani nenabyl účinnosti , ani nenabyl platnosti , a už se potýká s takovými obavami a dezinformacemi . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s10
Ne , je to právě naopak . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s11
Jedná se o předem vyhláškou určené potraviny , jak jsem říkala , je jich asi 120 , a to jsou potraviny , které jsme si schopni u nás vypěstovat , v případě zvířat odchovat , takže o exotické ovoce rozhodně nepřijdeme , kvalita jídla se naopak navýší a cena se nám sníží , protože ceny zemědělských dodavatelů , našich dodavatelů v České republice , jsou dlouhodobě na nízké úrovni . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s12
A hlavně podporou tohoto našeho návrhu , vážení kolegové a kolegyně , podpoříte i kvalitní , čerstvé , a hlavně bezpečné potraviny , o které je zvýšený zájem našich zákazníků . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s13
Děkuji vám za pozornost , děkuji vám za podporu tohoto našeho návrhu , ale i celého zákona . ps2017-079-02-002-347.u10.p1.s14
Děkuji . ps2017-079-02-002-347.u11.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-079-02-002-347.u11.p1.s2
Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Holomčík . ps2017-079-02-002-347.u11.p1.s3
Máte slovo . ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , omlouvám se za drobné zdržení . ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s3
Já bych chtěl v tento okamžik představit dva své pozměňovací návrhy a poprosit nebo požádat o jejich podporu . ps2017-079-02-002-347.u12.p1.s4
Navrhuji tam změnu přístupu k tomu , jak budeme definovat značku Česká potravina . ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s1
Předně chci říct , že jsem rád , že ta značka existuje . ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s2
Jsem rád , že česká legislativa umožňuje dobrovolné značení toho , co je česká potravina , ale obávám se , že ten model , tak jak je teď , je obtížně srozumitelný pro spotřebitele , a vlastně moc tomu nepomůže ani ta změna , kdy ke dvěma různým vymezením se přidá třetí . ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s3
Já to chápu . ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s4
Chápu , že česká legislativa reaguje nějak na legislativu evropskou , chápu , že je tam vícero pohledů , ať už je to pohled na potraviny jako na potraviny , pohled na potraviny jako na zboží . ps2017-079-02-002-347.u12.p2.s5
Tomu všemu rozumím , nicméně si myslím , že v tomto případě , když se jedná o dobrovolné značení , tak si můžeme dovolit být trošku konkrétnější . ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s1
Podstata mého návrhu říká , že nebudou tři různé definice toho , co je česká potravina , ale zjednoduší se na to , že česká potravina bude definována tak , že je to potravina , která byla vyrobena u nás , a všechno , co v ní je a mohlo být vyprodukováno na území naší republiky , tak tam vyprodukováno bylo . ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s2
Já jsem ve vtipu , když jsme se o tom bavili v jednom televizním pořadu před několika lety , na dotaz , bylo to u pana Soukupa , když se mě ptal , co si o tomhle myslím , tak jsem ve vtipu řekl , že jediná značka , které věřím , je zákaz vjezdu . ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s3
Jak říkám , nechci to nějak bagatelizovat , nechci nějak ten smysl zesměšňovat , nicméně si skutečně myslím , že je to pro spotřebitele poměrně složité . ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s4
A to říkám jako člověk , který před Sněmovnou působil zhruba deset let nebo o něco málo déle v marketingu , a vím , že pokud chcete něco komunikovat ke koncovému spotřebiteli , pokud chcete někoho oslovit , tak byste měli udělat všechno pro to , aby to pro něj bylo co nejsnazší pochopit . ps2017-079-02-002-347.u12.p3.s5
A tím směrem míří jeden z mých návrhů . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s1
Druhý návrh se týká dvojí kvality potravin . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s2
Já se přiznám , že se úplně neztotožňuji s tím , jakým způsobem Ministerstvo zemědělství přistoupilo k řešení téhle problematiky . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s3
Na druhou stranu bych chtěl ocenit práci , kterou na tom už odvedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce , která na svém webu už zveřejnila , jak bude přistupovat ke kontrolám a řekněme vymáhání tady toho ustanovení , pokud se v zákoně objeví , což nemění nic na tom , že to nepovažuji za šťastné . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s4
Můj druhý pozměňovací návrh míří tím směrem , aby bylo jasně definováno , že problematika dvojí kvality potravin nebude dopadat na ty , kteří nemají žádnou možnost to ovlivnit , a to jsou zejména malé prodejny . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s5
Myslím si , že problém dostupnosti a nějaké obslužnosti venkova nám tady poměrně roste , těch prodejen - a já to hodně směřuji na malé prodejny v malých obcích a na venkově , byť vím , že se to týká i jiných , ale směřuji to tímto směrem - těch prodejen se zavřelo v posledních letech poměrně hodně . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s6
Je to čím dál větší problém a já si myslím , že je určitě správně v zákoně deklarovat a poskytnout určitou právní jistotu , že ta nová regulace na ně nebude dopadat , protože to prostě skutečně nemají možnost ovlivnit . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s7
Kroky , které Státní zemědělská a potravinářská inspekce v této věci už podnikla , mi dávají jistotu , že se to nebude dít , nicméně může se změnit vedení resortu , může se změnit politika resortu , může se změnit vedení inspekce a je to pořád prostě v té rovině jakoby nějaké deklarace mimo legislativní vymezení . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s8
A to , kam mířím , je , abychom v zákoně jasně řekli , že se problematika dvojí kvality potravin nedotkne malých prodejen na venkově . ps2017-079-02-002-347.u12.p4.s9
Proto vás prosím o podporu těchto svých návrhů . ps2017-079-02-002-347.u12.p5.s1
Já se ještě přihlásím do rozpravy , protože je zde jeden výživný návrh , ale tomu se budu věnovat v samostatném příspěvku . ps2017-079-02-002-347.u12.p5.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-079-02-002-347.u13.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče , a prosím , aby se slova ujal pan poslanec Bendl , který je přihlášen do obecné rozpravy k tomuto bodu . ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s2
Pane ministře , kolegyně , kolegové , už je to poněkolikáté , co se vracíme k tomuto materiálu , který není nedůležitý a obsahuje řadu věcí v oblasti potravinářské politiky , nebo chcete - li potravinářské produkce , potravináři po něm volají . ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s3
Potřebujeme řadu změn udělat , ale nepotřebujeme možná některé pozměňovacími návrhy , které upravují celou tuto materii . ps2017-079-02-002-347.u14.p1.s4
Já se zmíním jenom o několika pozměňovacích návrzích a dovolím si jejich komentář . ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s1
O návrhu kolegů z SPD , kteří tentokrát ve třetím čtení nahradili kolegy z hnutí ANO . ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s2
Navrhují kvóty na pultech českých obchodů , kvóty na české potraviny , což v praxi bude znamenat omezování dovozu a samozřejmě zvyšování cen potravin , velmi uměle a nedobře nastavené . ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s3
Navíc pozměňovací návrh , tak jak je napsán , je téměř nekontrolovatelný a složitě proveditelný . ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s4
Tak trochu podezírám kolegy pouze z publikace nebo prezentace politického nadpisu Česká potravina , protože to je to , co se v České republice líbí , ale tento pozměňovací návrh , který je zcela v rozporu s evropským právem , a myslím si , že je i v rozporu principiálně s dohodou , kterou jsme jako Česká republika s Evropskou unií udělali , zamezuje obchodu , omezuje obchodování a snižuje šanci lidem vybrat si potravinu podle jejich gusta . ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s5
Myslím si , že v okamžiku , kdy Česká republika nebo Ministerstvo zemědělství předloží Evropské komisi k notifikaci tuto část návrhu zákona , pokud tento pozměňovací návrh projde , nemůže jej Evropská unie nebo Evropská komise schválit . ps2017-079-02-002-347.u14.p2.s6
Takže je to pouze deklarace , nic , co by se v praxi dalo podle mě realizovat , a jde zcela proti zájmům lidí , kteří nakupují potraviny v České republice . ps2017-079-02-002-347.u14.p3.s1
Chceme - li pomoct české potravině , pak musíme podporovat aktivně produkci , a v rámci ještě krátkého řetězce produkci v co možná největším počtu producentů , podporovat rodinné farmy , podporovat malé producenty potravin , tam bude bezesporu jasné , o jakou potravinu jde . ps2017-079-02-002-347.u14.p3.s2
A nemuseli bychom se zabývat takovýmito , promiňte mi , nesmysly a spíš populistickými výkřiky než opravdu reálnou podporou existence a produkce českých potravin . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s1
K návrhu , který tady zpochybňoval pan ministr zdravotnictví . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s2
Stejně jako většina mých kolegů podporuji návrh pana kolegy Birkeho , neboť přináší sjednocení dozoru nad požadavky potravinového práva v zařízeních společného stravování otevřeného typu . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s3
Jak zde říkal ministr zemědělství , a já s ním v tomto ohledu velmi souhlasím , už od roku 2015 Státní zemědělská a potravinářská inspekce kontroluje přibližně 30 000 provozoven společného stravování otevřeného typu . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s4
Státní zemědělská a potravinářská inspekce má zkušenosti s fungováním , nejsou s tím žádné problémy a není nejmenší důvod , aby došlo ke sjednocení této kontroly pod jednu jedinou instituci . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s5
To z pohledu podnikatelského prostředí , z pohledu producentů potravin je určitě úleva , jakkoli státu zůstane v rukou kontrola produkce potravin a kontrola společného stravování otevřeného typu . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s6
Proto velmi pléduji za to zjednodušení , které myslím už svou existencí prokázalo , že je funkční . ps2017-079-02-002-347.u14.p4.s7
Pro podnikatelský sektor znamená ulehčení , o něco méně razítek bez ohledu na to , že nadále budou muset dodržovat přísná hygienická pravidla týkající se produkce potravin . ps2017-079-02-002-347.u14.p5.s1
Pak ještě zmíním dvojí kvalitu , o které jsme také hodně mluvili .