|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-005-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 633/ - prvé čtení

Date2020-12-10
Meetingps2017/075
Agenda Itemps2017/075/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/075schuz/s075017.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 321 • previousnext

ps2017-075-01-005-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-075-01-005-005.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 633/ - prvé čtení
ps2017-075-01-005-005.u1.p2.s1 Z pověření vlády namísto omluveného místopředsedy vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka tento návrh uvede ministr kultury Lubomír Zaorálek.
ps2017-075-01-005-005.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-075-01-005-005.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-075-01-005-005.u2.p1.s2 Dobré poledne, dámy a pánové.
ps2017-075-01-005-005.u2.p1.s3 bych uvedl stručně návrh zákona, který by vám tady měl být předložen a kterým se mění zákon o svobodném přístupu k informacím a zákon o právu na informace o životním prostředí.
ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s1 Důvod, proč se tedy předkládá tato novelizace, je ten, že vlastně ta praxe ukazuje některé problémy, které souvisí právě s tím poskytováním informací.
ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s2 A problémy jsou jakoby na obou stranách.
ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s3 Na straně těch, kteří poskytují informace, se bohužel taky setkáváme často s případy, snad mohu říct, zneužívání povinnosti informovat, protože sám vím z vlastní zkušenosti, že dostáváme celou řadu žádostí od nejen takových notorických stěžovatelů, ale že to často je v podobě, která moc nedává ani smysl, a nezdá se, že by to bylo vedeno jen upřímnou snahou získávat informace, a navíc to taky vede k tomu, že to neúměrně zatěžuje poskytování informací, protože často je to třeba i v obrovském rozsahu, informace, které jdou roky zpět a podobně.
ps2017-075-01-005-005.u2.p2.s4 Takže vím a sám jsem se s tím setkal, že dochází k zneužívání práva na informace, takže vlastně jedním důvodem novely je i to, snažit se čelit tomu, kdy to právo je prokazatelně zneužíváno, z nějakých kverulantských důvodů, nebo že se prostě požadují mimořádně velká kvanta, která není lehké zpracovávat a dodávat.
ps2017-075-01-005-005.u2.p3.s1 Ta novela by ale neměla jenom omezovat právo žádat informace.
ps2017-075-01-005-005.u2.p3.s2 Z druhé strany je ta novela také vedena tím, aby se posílilo postavení žadatelů o informace, protože je samozřejmě řada těch, kteří mají naprosté právo a oprávněné důvody, proč se snaží k informacím dostat, takže vlastně ta novela je vedena i tím posílit ochranu subjektů, to znamená posílit to právo.
ps2017-075-01-005-005.u2.p3.s3 Takže není to tak, že by to bylo jenom na ochranu jedné či druhé strany, ale je to snaha vnést více ratia a poučit se z toho, jak to v praxi probíhá a kde to vlastně příliš nefunguje, selhává jedna, nebo druhá strana.
ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s1 Takže ten návrh, který je vám předkládán, je jednak snahou, aby se v případě, že někdo žádá rozsáhlé balíky dat, tak aby se event.
ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s2 na tom podílel nějakou finanční sumou, pokud to znamená, že se tím bude neúměrně zatěžovat aparát třeba po určitou dobu.
ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s3 Maximálně jsou to 2 tisíce korun, takže finanční spolupodílení toho, který žádá o informace, je omezeno sumou 2 tisíce.
ps2017-075-01-005-005.u2.p4.s4 To je jedna forma, která se navrhuje.
ps2017-075-01-005-005.u2.p5.s1 Důležité je, že se ten zákon snaží také zjednodušit ochranu osobních údajů nebo bankovního obchodního tajemství.
ps2017-075-01-005-005.u2.p5.s2 Způsob anonymizace dat, tady se také navrhuje efektivnější a elegantnější způsob, jak provádět anonymizaci dat, pokud není možné uvádět jména a nezakládat na tom odmítnutí poskytnutí informací.
ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s1 Je tam také ještě jedna oblast, která se upravuje, to je nový důvod pro neposkytnutí informací.
ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s2 Tím novým důvodem pro neposkytnutí je ochrana informací, které by mohly ohrozit rovnost účastníků soudního, rozhodčího nebo správního řízení.
ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s3 To je něco, co tam je zařazováno nově.
ps2017-075-01-005-005.u2.p6.s4 Je to shledáváno jako důvod, který může nebo měl by být důvodem pro to třeba informaci neposkytnout.
ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s1 Pak jsou tam lhůty, prodloužení některých lhůt, které v současné době, lhůty na vyřízení žádosti, je tam tendence pracovat s těmi lhůtami.
ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s2 Způsob, který nebudu rozebírat, to je pro vás, abyste to zvážili a posoudili.
ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s3 Vyřizování žádostí je v něčem relativně složitý proces a lhůty by se tady měly přizpůsobovat ostatním správním řízením.
ps2017-075-01-005-005.u2.p7.s4 To je asi tendence, která je v tom zákonu navrhována.
ps2017-075-01-005-005.u2.p8.s1 Jinak si myslím, že tady jde o úpravy, které jsou spíše věcí dohody, která by se měla učinit ve Sněmovně, a je na poslancích, aby zvážili, co je racionální způsob, ve kterém se zvažují možné problémy nebo i oprávněné žádosti nebo představy či oné strany.
ps2017-075-01-005-005.u2.p8.s2 Najít správnou rovnováhu je věcí Sněmovny, protože si myslím, že to není něco, co by mělo být a priori kontroverzní, spíše jde o to, aby ta norma nakonec po dohodě tady ve Sněmovně zvážila práva a povinnosti obou stran nějakým optimálním způsobem.
ps2017-075-01-005-005.u2.p8.s3 To je tedy k této novele.
ps2017-075-01-005-005.u2.p9.s1 Tím, že dokonce byly podány některé pozměňovací návrhy v této chvíli, mám je tady uvedené, k těm se nebudu prozatím vyjadřovat, protože to chápu tak, že jsme v prvém čtení.
ps2017-075-01-005-005.u2.p9.s2 Seznamuji vás tedy s tou materií, která Sněmovnu čeká.
ps2017-075-01-005-005.u2.p9.s3 Věřím, že stojí za to ji upravit, a také doufám, že tady bude dostatek vůle a ochoty se na rozumné úpravě dohodnout.
ps2017-075-01-005-005.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-075-01-005-005.u3.p1.s2 Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Ivan Bartoš.
ps2017-075-01-005-005.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s1 Děkuji vám za slovo, pane předsedající.
ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s2 Dámy a pánové, prostřednictvím tady pana ministra Zaorálka, tedy v zastoupení ministra vnitra pana Hamáčka, nám byla představena novela zákona o právu na informace.
ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s3 Vláda návrh předložila Sněmovně dne 29. 10. 2019.
ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s4 Návrh projednal organizační výbor dne 14. 11. 2019 a svým usnesením číslo 236 navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční.
ps2017-075-01-005-005.u4.p1.s5 Dále navrhl přikázat tisk k projednání ústavně-právnímu výboru.
ps2017-075-01-005-005.u4.p2.s1 Ty dva zákony, kterých se to týká, jsou jedním z nástrojů pro informování veřejnosti o veřejné správě.
ps2017-075-01-005-005.u4.p2.s2 Ostatně stošestka byla jedním z prvních zákonů, který fakticky tenkrát dával občanům právo od státu požadovat nějaké informace takto explicitně.
ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s1 Předkládaná novela reaguje na občasné případy šikanózních a kverulačních žádostí a zavádí možnost obrany povinných subjektů proti žádostem na informace.
ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s2 Návrh předjímá sám o sobě dvě řešení.
ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s3 Za prvé uvádí zneužití práva na informace jako výslovný důvod pro odmítnutí žádosti, přičemž se ve skutečnosti nejedná o změnu právního stavu, neboť již dnes správní soudy ve své judikatuře připouštějí možnost odmítnout žádost o informace právě z důvodu zneužití práva na informace.
ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s4 Vlastně tak tedy zapisujeme do zákona něco, co fakticky v běžném procesu platí.
ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s5 Druhým opatřením je zavedení zálohy na úhradu nákladů.
ps2017-075-01-005-005.u4.p3.s6 To dle autorů novely eliminovat případy žádostí, k jejichž vyřízení je nutno dohledat a zpracovat velké množství různorodých informací, a následně se žadatel brání úhradě nákladů vynaložených na tyto úkony.
ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s1 Předkladatel novely je přesvědčen, že stávající právní stav vykazuje určité deficity ve vztahu k povinným subjektům.
ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s2 Domnívá se, že povinné subjekty je záhodno chránit před zneužitím práva na informace ze strany občanů či občanské společnosti.
ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s3 Odvolává se na článek 17 odst. 4 Listiny práv a svobod, podle kterého je nezbytné podmínky přístupu k informacím, a hlavně omezení přístupu k informacím, stanovit přímo zákonem.
ps2017-075-01-005-005.u4.p4.s4 Důvody pro odmítnutí žádosti musejí být v zákoně výslovně a určitě vymezeny.
ps2017-075-01-005-005.u4.p5.s1 Návrh naopak výslovně nevymezuje subjekty, jež jsou povinny poskytovat informace dle zákonů 106 a 123.
ps2017-075-01-005-005.u4.p5.s2 Jejich určení se odvíjí od judikatury a praxe, což z našeho pohledu, a my jsme se s tím setkali, není úplně šťastné, neboť vstupujete do často soudních pří s institucí, která jednou povinnost poskytnout informace dostala, proto je asi i zajímavé zvažovat, že by tam byly taxativně vyjmenovány.
ps2017-075-01-005-005.u4.p5.s3 O výslovném vymezení okruhu povinných subjektů usiloval výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj právě z těchto důvodů v rámci svého pozměňovacího návrhu k sněmovnímu tisku 50, Sněmovna však tento návrh odmítla.
ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s1 Jako zpravodaje již kontaktovaly nevládní organizace, které se tímto tématem zabývají.
ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s2 Zvláště bych zmínil pana Oldřicha Kužílka, který je spoluautorem původního návrhu celého zákona o svobodném přístupu k informacím a dnes je jednou z největších autorit v této oblasti.
ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s3 Pan Kužílek také předložený návrh zákona v mnohých bodech kritizuje.
ps2017-075-01-005-005.u4.p6.s4 Lze předpokládat, že tyto argumenty budou důkladně probrány v dalších fázích legislativního procesu v obou komorách Parlamentu.
ps2017-075-01-005-005.u4.p7.s1 Toliko moje zpravodajská zpráva k tisku 633.
ps2017-075-01-005-005.u4.p7.s2 vám děkuji za pozornost.
ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s3 Do rozpravy je přihlášen jako první pan poslanec Milan Pour, připraví se pan poslanec Marek Benda.
ps2017-075-01-005-005.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-075-01-005-005.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-075-01-005-005.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se vyjádřil k předloženému návrhu zákona, resp. novele zákona o svobodném přístupu k informacím a zákona o právu na informace o životním prostředí.
ps2017-075-01-005-005.u6.p2.s1 Tento návrh zákona rozhodně vítám zejména z toho důvodu, že jeho cílem je zavést do právního řádu mechanismy k ochraně povinných subjektů, nejčastěji se tedy jedná o obce, před zneužíváním práva na informace.
ps2017-075-01-005-005.u6.p2.s2 Z jednání se zástupci obcí vím, že problém zneužití práva na informace ze strany žadatelů řadu obcí trápí a některé může i paralyzovat v jejich ostatní činnosti.
ps2017-075-01-005-005.u6.p2.s3 Při seznámení se s textem tohoto návrhu a následných diskusích se zástupci obcí jsem však nalezl některé pasáže, o kterých se domnívám, že by bylo vhodné je upravit odlišně.
ps2017-075-01-005-005.u6.p3.s1 Rád bych do novely zákona navrhl některá doplnění, například v otázce možnosti odmítnout žádost, pokud žadatel informaci k dispozici, i v případě zákona o svobodném přístupu k informacím.
ps2017-075-01-005-005.u6.p3.s2 Doposud tuto možnost upravuje totiž pouze zákon o právo na informace o životním prostředí.
ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s1 Také by bylo vhodné zamyslet se nad tím, zda je v pořádku, že zastupitelé žádající o informaci podle zákona o svobodném přístupu k informacím nemají podle výkladového stanoviska ministerstva povinnost platit náklady za poskytnutí informací.
ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s2 Tato forma poskytování informací totiž znamená nejen poloviční lhůtu na vyřízení oproti lhůtě, která je zastupiteli garantována v zákonu o obcích, ale pro obce znamená rovněž složitější administrativu včetně povinnosti informaci zveřejnit.
ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s3 Přestože Ministerstvo vnitra tuto moji myšlenku zatím nepodporuje, rád bych to projednal ve výboru, kde můžeme případně dospět i k jinému řešení s ohledem na avizované připravované novelizace zákona o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze.
ps2017-075-01-005-005.u6.p4.s4 Můj názor je, že zastupitelé žádající o informaci podle zákona o obcích, případně zákona o krajích nebo zákona o hlavním městě Praze, kterou mají obdržet ve lhůtě třicet dnů, by za takovou informaci platit neměli, pokud však žádají podle zákona o svobodném přístupu k informacím, tedy nikoli jako zastupitelé podle svého zvláštního zákona, potom by tato informace zpoplatněna být měla stejně jako v případě jakéhokoliv jiného žadatele.
ps2017-075-01-005-005.u6.p5.s1 Své pozměňovací návrhy jsem již načetl do systému a jsem připraven je následně diskutovat jak ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, tak i s jednotlivými kolegy, kteří o tuto problematiku mají zájem.
ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s1 V letošním roce jsem se rovněž zúčastnil jednání pracovní skupiny k tomuto návrhu zákona, kde se o tomto návrhu jednalo mezi některými poslanci a zástupci Rekonstrukce státu.
ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s2 Na základě tohoto jednání by měl být ještě předložen komplexní pozměňovací návrh, který sleduje následující principy: za prvé, zakotvení přesnější definice povinných subjektů;
ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s3 za druhé, vylepšení ustanovení o zneužití práva na informace tak, aby samo nebylo zneužitelné;
ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s4 a za třetí, odstranění nebo úprava ustanovení, která omezují právo na informace.
ps2017-075-01-005-005.u6.p6.s5 Tento komplexní pozměňovací návrh je v současné době ještě před finalizací, takže se předpokládá, že ještě dojde k určitým dílčím úpravám.
ps2017-075-01-005-005.u6.p7.s1 A na závěr bych chtěl konstatovat, že jsem jednoznačně pro to, aby tento návrh zákona byl propuštěn do druhého čtení.
ps2017-075-01-005-005.u6.p7.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-075-01-005-005.u7.p1.s1 Přeji pěkné poledne.
ps2017-075-01-005-005.u7.p1.s2 Jako další vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Marek Benda, zatím poslední přihlášený.
ps2017-075-01-005-005.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, tady tedy extrémně mrzí, že tento návrh zákona předkládá Poslanecké sněmovně pan ministr Zaorálek a nikoliv pan ministr Hamáček, který je jeho autorem.
ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s2 V čem je problém?
ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s3 Tento návrh zákona byl připraven po , řekněme, úřední linii, podle mého názoru v podstatě správně a směrem, kterým by se mělo jít, to znamená k jistému omezení zneužívání - a teď nechci říct omezení práva na informace, nezpochybňuji existenci informačního zákona, i když sám za sebe občas říkám, že to je jeden z nejproblematičtějších zákonů, které máme, ale vím, že jsou tady ve Sněmovně jiní poslanci, kteří ho naopak milují, k nim nepatřím - ale k omezení zneužívání tohoto práva na informace.
ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s4 Bohužel těsně předtím, než to šlo do vlády, se pan ministr, a na to jsem se ho chtěl ptát, sešel, pokud vím, s představiteli právě Pirátské strany a dalších organizací na zprůhledňování státu a polovinu těch užitečných opatření, která byla původně vládou navrhována, stáhl nebo vypustil, a tím tu novelu učinil značně, řekněme, neúčinnou nebo nedostatečnou.
ps2017-075-01-005-005.u8.p1.s5 Myslím, že bude naším úkolem to tam do budoucna ve výborech v Poslanecké sněmovně vrátit, a pak navrhnu, abychom zákon přikázali kromě výboru pro regionální rozvoj ještě ústavně-právnímu výboru, a vysvětlím vzápětí proč, a abychom prodloužili lhůtu na projednání tak o dvacet dní na osmdesát dní, abychom měli dostatek času.
ps2017-075-01-005-005.u8.p2.s1 Myslím si, že vláda v tuto chvíli v Legislativní radě vlády implementační novelu stošestky, pokud je mi známo, a ta se tedy zcela nepochybně nestihne projednat do konce tohoto volebního období.
ps2017-075-01-005-005.u8.p2.s2 Pak je s otazníkem, jestli by minimálně některé části této implementační novely neměly být začleněny také do tohoto tisku 633, protože nic dalšího se nestihne.
ps2017-075-01-005-005.u8.p3.s1 Teď k tomu, něco tady řekl pan kolega Pour, pan předkladatel i pan zpravodaj, prostě dnes zcela zjevně dochází v řadě případů k naprosto šikanóznímu zneužívání práva na informaci, k tomu, abych ty úřady jenom zbytečně týral, nebo abych si na tom psal diplomové a rigorózní práce a vyžadoval po nich, mi dávají informace, které jsem líný si sám shánět, anebo abych vedl v řadě případů konkurenční ekonomický boj a pokoušel se tímto způsobem prolomit k informacím o svých případných konkurentech na trhu.
ps2017-075-01-005-005.u8.p3.s2 To jsou všechno věci, které si myslím, že správně nejsou.
ps2017-075-01-005-005.u8.p3.s3 souhlasím s právem na informace a myslím si, že nemá být zneužíváno a že musíme nastavit parametry toho zákona tak, aby nedocházelo k jeho zneužití.
ps2017-075-01-005-005.u8.p4.s1 A pak jsou tam dva, řekněme, ústavní problémy, pro které navrhuji, aby byl přikázán ústavně-právnímu výboru.

Text viewDownload CoNNL-U