|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona o lobbování /sněmovní tisk 565/ - prvé čtení

Date2020-12-10
Meetingps2017/075
Agenda Itemps2017/075/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/075schuz/s075007.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 641 • previousnext

ps2017-075-01-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-075-01-003-003.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o lobbování /sněmovní tisk 565/ - prvé čtení
ps2017-075-01-003-003.u1.p2.s1 Požádám pana kolegu Jana Chvojku, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-075-01-003-003.u1.p2.s2 A nyní požádám, aby z pověření vlády předložený návrh uvedla paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová.
ps2017-075-01-003-003.u1.p2.s3 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-075-01-003-003.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-075-01-003-003.u2.p1.s2 Jedná se o vládní návrh zákona o lobbování, který je v prvém čtení, a jako ostatní věci se jedná o zákon, který byl připraven podle plánu legislativních prací vlády na rok 2019 a je součástí naplnění programového prohlášení vlády a mezinárodních doporučení.
ps2017-075-01-003-003.u2.p1.s3 Jedná se o návrh zákona, kterým se mění...
ps2017-075-01-003-003.u2.p1.s4 Jedná se tedy ještě o další zákon, který na to bude navazovat, který bude tedy v souvislosti s přijetím tohoto zákona.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s1 Shodneme se asi na tom, že lobbing je ve vyspělých demokratických společnostech vnímán jako legitimní a potřebná záležitost, která zajišťuje distribuci důležitých informací a umožňuje odpovědným osobám činit kvalifikovaná rozhodnutí v záležitostech obecného zájmu.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s2 Kde však končí lobbing a kde začíná korupce, to je otázka, kterou si klademe léta.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s3 Byla řešena všemi demokratickými stranami a je řešena dlouho.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s4 Takže tento zákon by to měl vyřešit.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s5 A podle mého názoru platí tady pouze za podmínky, že je tato činnost vykonávána transparentně a pod veřejnou kontrolou.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s6 Pokud by transparentnost měla být určitým záměrům na obtíž, je oprávněné se domnívat, že takové záměry nejsou v souladu s veřejným zájmem a představují v tomto smyslu riziko.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s7 Regulace lobbingu tady chyběla.
ps2017-075-01-003-003.u2.p2.s8 si pamatuji ještě za předsedání pana Paroubka, když předsedal České straně sociálně demokratické, že se to řešilo a bohužel se nevyřešilo.
ps2017-075-01-003-003.u2.p3.s1 Hlavním cílem je tedy odlišení legitimního potřebného lobbingu od toho netransparentního zákulisního, který je spojen s nežádoucími jevy, jako je klientelismus a korupce.
ps2017-075-01-003-003.u2.p4.s1 Pokud jde o konkréta tohoto návrhu zákona, přicházíme s vytvořením takzvaného registru lobbistů a lobbovaných, do něhož se budou vkládat skupiny osob, a budou tedy pravidelně čtvrtletně informovat formou zprávy o své lobbistické činnosti.
ps2017-075-01-003-003.u2.p4.s2 Dále tady je zavedení lobbistické stopy každého právního předpisu.
ps2017-075-01-003-003.u2.p4.s3 A společně by tyto nástroje umožnily veřejnosti efektivně sledovat snahy o ovlivnění podoby návrhu právního předpisu již v průběhu legislativního procesu.
ps2017-075-01-003-003.u2.p5.s1 Vážení páni poslanci, dámy poslankyně, nevidím žádný rozumný důvod pro to, aby zájmové skupiny - lobbisté nebo jejich klienti - svou činnost, která ovlivňuje veřejné záležitosti, skrývaly či zastíraly.
ps2017-075-01-003-003.u2.p5.s2 Proto přicházíme s tímto zákonem, který by měl pomoci transparentnímu prostředí v této oblasti, a vás žádám o jeho podporu.
ps2017-075-01-003-003.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-075-01-003-003.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni spravedlnosti Marii Benešové.
ps2017-075-01-003-003.u3.p1.s2 Požádám zpravodaje, aby se ujal svého slova a zpravodajské zprávy.
ps2017-075-01-003-003.u3.p1.s3 Prosím pana poslance Chvojku.
ps2017-075-01-003-003.u3.p1.s4 Máte slovo.
ps2017-075-01-003-003.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-075-01-003-003.u4.p1.s2 Hezké dopoledne, kolegyně, kolegové.
ps2017-075-01-003-003.u4.p1.s3 spojím svoji zpravodajskou zprávu s vystoupením, které bych jinak měl v obecné rozpravě.
ps2017-075-01-003-003.u4.p1.s4 Myslím si, že se tím nedopouštím ničeho proti jednacímu řádu, to znamená, že řeknu i svůj názor na tento tisk, na jeho věcnost.
ps2017-075-01-003-003.u4.p1.s5 Ještě jednou děkuji za slovo.
ps2017-075-01-003-003.u4.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, za prvé musím říct, že je to delší dobu, co tento tisk, je to tisk 565, byl vládou do Sněmovny poslán.
ps2017-075-01-003-003.u4.p2.s2 Pokud se nepletu, tak vláda tomu tak učinila v srpnu roku 2019, takže tu máme nějakých patnáct měsíců, co tento tisk leží bohužel před branami prvního čtení.
ps2017-075-01-003-003.u4.p2.s3 Nyní jsme konečně došli do čtení prvního a věřím, že tisk bude postoupen dále do výborů, garančního logicky ústavně-právního, a potom projde druhým i třetím čtením, a věřím, že k tomu dojde co nejdříve.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s1 Jak jsem říkal, jsem tu delší dobu, takže jsem na ledacos zvyklý.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s2 Myslím si, že těch patnáct měsíců není domácí rekord, to znamená patnáct měsíců prodleva mezi zasláním tisku do Sněmovny a samotným projednáním v rámci prvního čtení.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s3 Rekord to není, ale určitě to také není nic ke chlubení.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s4 Je to škoda.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s5 Pan předseda Sněmovny Vondráček začátkem září vyhlásil smělý plán, že chce projednat klíčové protikorupční návrhy v prvním čtení do konce října.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s6 To se nepovedlo, ale ten měsíc a půl v zásadě nehraje roli.
ps2017-075-01-003-003.u4.p3.s7 Jsme tedy v půlce prosince na mimořádné schůzi a je tomu tak proto, že na řádných schůzích řešíme covid, nouzový stav a další věci spojené s pandemií, tudíž nebyla šance tento bod zařadit a nemůžu si na to stěžovat, jen to konstatuji, protože to je objektivní fakt.
ps2017-075-01-003-003.u4.p4.s1 Proč je pro zákon o lobbování důležitý.
ps2017-075-01-003-003.u4.p4.s2 ho beru trošičku, a někteří kolegové mi říkají, že je to to nejhorší, co jsem učinil ve své politické kariéře, jako za svoje dítě, protože jako ministr pro legislativu a lidská práva ve vládě Bohuslava Sobotky jsem roztlačil přípravu věcného záměru zákona a jsem i rád, že vláda Andreje Babiše si tenhle záměr osvojila a že si ho ponechala jako prioritu a ten věcný záměr v zásadě dotáhla do paragrafovaného znění, které vlastně dnes projednáváme.
ps2017-075-01-003-003.u4.p4.s3 Je to určitě nejlépe připravený návrh regulace lobbingu z těch, které kdy v historii různých návrhů dostaly šanci na projednání v Parlamentu.
ps2017-075-01-003-003.u4.p4.s4 A také si z tohoto titulu myslím, že největší naději na schválení, i když vstupujeme do , bohužel, finální fáze funkčního období této Sněmovny.
ps2017-075-01-003-003.u4.p5.s1 Co se týče lobbingu, tak z mého pohledu jde o legitimní součást demokratické politiky, ale je to činnost, která by měla mít, a také je to zvykem v některých zemích na západ od nás, jasná pravidla.
ps2017-075-01-003-003.u4.p5.s2 Proč dát lobbování jasná pravidla?
ps2017-075-01-003-003.u4.p5.s3 si myslím, že to ani tak není bojem proti korupci, na to máme paragrafy trestního zákoníku a trestní řád, ale pro je z tohoto pohledu důležitější zlepšení přístupu občanů k informacím o procesu přípravy a schvalování legislativy a klíčových státních strategických dokumentů.
ps2017-075-01-003-003.u4.p5.s4 A o čem můžeme a o čem máme diskutovat, je to, jak velká míra otevřenosti je adekvátní.
ps2017-075-01-003-003.u4.p6.s1 Chtěl bych také varovat v této souvislosti před poněkud naivní představou, že ruku v ruce s případnou regulací lobbingu - a opakuji, věřím, že těch deset měsíců využijeme k tomu to dotáhnout - zmizí z politiky různí šíbři a kmotři jako mávnutím kouzelného proutku.
ps2017-075-01-003-003.u4.p6.s2 Tam si myslím, že je to myšlenka, která je bohužel realitě na hony vzdálená.
ps2017-075-01-003-003.u4.p6.s3 Zákon o lobbování je založen na principu registrace, který sám o sobě logicky nemůže eliminovat kriminální delikty, ale jak jsem říkal, na to máme trestní právo, trestní řád, trestní zákoník - to je zase trošičku jiná disciplína.
ps2017-075-01-003-003.u4.p7.s1 nechci svoje vystoupení prodlužovat, ale jak jsem říkal, chtěl bych stručně shrnout několik myšlenek do obecné rozpravy.
ps2017-075-01-003-003.u4.p7.s2 Dopředu avizuji, že v podrobné rozpravě navrhnu propustit návrh do druhého čtení a že z organizačního výboru máme určitě navrženo jeho projednání v garančním výboru ústavně-právním.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s1 Jak jsem naznačil, návrh je v principu založen na registraci a transparenci registrace.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s2 Je vstupenkou k legitimní lobbistické činnosti a transparentnost je zajištěna povinným oznamováním lobbistických kontaktů právě prostřednictvím speciálního registru.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s3 Výsledkem, se kterým může pracovat veřejnost, je jednoduchý záznam, to znamená takzvaná legislativní, respektive lobbistická stopa, tedy shrnutí široké množiny osob, které se podílely na přípravě a schvalování konkrétního legislativního předpisu.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s4 Je to jednoduché a podle mého názoru je to vysoce funkční, respektive by to mělo být vysoce funkční, nicméně jako vždycky se ďábel skrývá v detailech.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s5 A očekávám debatu a zejména na půdě ústavně-právního výboru o čtyřech otázkách či tématech.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s6 Tou první je vlastně to, co je a co není lobbista.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s7 Druhým okruhem je, kdo je lobbista.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s8 Třetím okruhem je, jak velký vůbec být okruh lobbovaných.
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s9 A čtvrtým tématem - lobbovaný ohlašovat do registru kontakt s lobbistou?
ps2017-075-01-003-003.u4.p8.s10 To jsou čtyři okruhy, o kterých si myslím, a vnímám to také na základě různých seminářů, které jsem navštívil, že budou předmětem diskuse.
ps2017-075-01-003-003.u4.p9.s1 Z otázky, co je a co není lobbing, považuji za podstatné to, zda být z definice lobbingu vypuštěno, že se jedná o soustavnou a soustavně vykonávanou činnost.
ps2017-075-01-003-003.u4.p9.s2 Jako soustavná činnost je lobbing definován ve vládním návrhu a je třeba říci, že při této definici vypadává veškerá ad hoc vedená komunikace, která ale může mít zásadní vliv na finální podobu konkrétní legislativy.
ps2017-075-01-003-003.u4.p9.s3 Osobně jsem pro co nejširší legislativní úpravu a dokážu si představit, že soustavnost bude z návrhu vypuštěna.
ps2017-075-01-003-003.u4.p10.s1 Co se týče definice lobbisty, to bude velmi ožehavé téma.
ps2017-075-01-003-003.u4.p10.s2 Určitě nejsem sám, kdo v posledních měsících obdržel řadu dopisů od různých komor s vysvětlením, proč ta komora nemá být zařazena mezi lobbující subjekty.
ps2017-075-01-003-003.u4.p10.s3 Tam očekávám také velkou diskusi.
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s1 Jak velký být okruh lobbovaných?
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s2 To bude další výbušné téma.
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s3 Určitě povedeme debatu, zda být mezi lobbovanými například prezident republiky, jeho poradci, členové kabinetu ministra a řada dalších osob.
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s4 bych chtěl upozornit spíše systémově na to, že vládní návrh nepostihuje beze zbytku, a to mám za chybu, bohužel všechny iniciátory legislativního procesu, protože mezi lobbované zatím - a budeme diskutovat samozřejmě i tuto věc - nejsou zahrnuti členové krajských zastupitelstev, kteří mají právo legislativní iniciativy, resp. kraje jako celek.
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s5 Podobně chybí i města a obce, které vydávají, co se týče samosprávy, vlastní legislativní předpisy.
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s6 Prostě bude určitě dobré si udělat názor, do jaké hloubky územní samosprávy by zákon měl nebo mohl jít a jestli vůbec.
ps2017-075-01-003-003.u4.p11.s7 Třeba ne.
ps2017-075-01-003-003.u4.p12.s1 Sporným tématem bude i povinnost reportovat kontakty a schůzky do registru, a to především povinnost, která se týká lobbovaných, mezi které patří kromě zákonodárců samozřejmě, a možná i více než zákonodárci, úředníci státní správy.
ps2017-075-01-003-003.u4.p12.s2 Chci říci, že beru velmi vážně odpor proti této povinnosti, pokud by se měla týkat zákonodárců, zejména těch opozičních.
ps2017-075-01-003-003.u4.p12.s3 I přesto mám za to, že zákonem lze tuto povinnost uložit a bez nebude navržená regulace lobbování plně funkční.
ps2017-075-01-003-003.u4.p12.s4 To znamená, rozumím snaze uložit takovouto povinnost.
ps2017-075-01-003-003.u4.p13.s1 To jsou témata, u kterých registruji jako zpravodaj - a opakuji, to není o tom, že dnes jsme otevřeli první čtení, ale ten návrh se pohybuje tady v meziprostoru mezi schválením vládou a prvním čtením nějakých patnáct měsíců a samozřejmě se o něm diskutuje na různých fórech - u kterých jsem zaregistroval asi nejvíce protichůdných postojů.
ps2017-075-01-003-003.u4.p13.s2 doufám, že se nám je podaří co nejlépe prodiskutovat v rámci jednání na výborech.
ps2017-075-01-003-003.u4.p14.s1 Na závěr si dovoluji připomenout, že garančním výborem byl navržen ústavně-právní výbor.
ps2017-075-01-003-003.u4.p14.s2 Sám jsem zvědavý, jestli budou mít zájem o tento tisk ještě jiné výbory.
ps2017-075-01-003-003.u4.p14.s3 Myslím si, že debata, která nás čeká, bude velmi široká a výživná.
ps2017-075-01-003-003.u4.p15.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-075-01-003-003.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji Janu Chvojkovi za zpravodajskou zprávu a širší vyjádření.
ps2017-075-01-003-003.u5.p1.s2 Ještě než otevřu rozpravu, konstatuji došlou omluvu ministra vnitra a místopředsedy vlády Jana Hamáčka z jednání Poslanecké sněmovny z celého jednacího dne.
ps2017-075-01-003-003.u5.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu v prvním čtení.
ps2017-075-01-003-003.u5.p2.s2 Jako první je přihlášen předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček.
ps2017-075-01-003-003.u5.p2.s3 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-075-01-003-003.u6.p1.s1 Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-075-01-003-003.u6.p1.s2 V úvodu bych chtěl ocenit konstruktivní debatu, která tu dnes probíhá nad jednotlivými body.
ps2017-075-01-003-003.u6.p1.s3 Koneckonců s výjimkou pana poslance Okamury se jedná v podstatě o debatu členů ústavně-právního výboru, jak to tak pozoruji.
ps2017-075-01-003-003.u6.p2.s1 Pokusím se být stručný, nezaměřím se na obsah toho zákona, ale spíše v obecné rovině bych jej chtěl podpořit, protože dvakrát byl předmětem jednání protikorupční pracovní skupiny.
ps2017-075-01-003-003.u6.p3.s1 Mezinárodní průzkumy ukazují, že samotné zveřejnění lobbistů snižuje vnímání korupce v zemi.
ps2017-075-01-003-003.u6.p3.s2 Nevěříte?

Text viewDownload CoNNL-U