|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 683/ - prvé čtení

Date2020-12-10
Meetingps2017/075
Agenda Itemps2017/075/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/075schuz/s075001.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 195 • previousnext

ps2017-075-01-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-075-01-001-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 683/ - prvé čtení
ps2017-075-01-001-001.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně spravedlnosti Marie Benešová.
ps2017-075-01-001-001.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2017-075-01-001-001.u2.p1.s1 Přeji dobré jitro a děkuji za tuto schůzi, která nám pomůže upřednostnit zákony, které jsme se zavázali i ve spolupráci s GRECO, že Česká republika přijme.
ps2017-075-01-001-001.u2.p1.s2 Prvním z nich je zákon, který pan předseda uvedl.
ps2017-075-01-001-001.u2.p1.s3 Jedná se o vládní návrh zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, který byl předložen v souladu s plánem legislativních prací této vlády a na doporučení skupiny států proti korupci.
ps2017-075-01-001-001.u2.p2.s1 Když jsme tento zákon připravovali, tak jsme intenzivně komunikovali se zástupci soudů, státních zástupců, byly k tomu pořádány kulaté stoly, konzultovali jsme jej v maximální možné míře a myslím, že jsme jej vyladili natolik, že na tom zákonu je v podstatě shoda.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s1 Hlavním cílem je posílení záruk zákonnosti řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, a to zejména kárných řízení.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s2 Tohoto cíle být dosaženo především zavedením druhého stupně řízení.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s3 Dále je účelem tohoto návrhu uzpůsobení právní úpravy tak, aby řízení mohla probíhat efektivněji.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s4 Navrhuje se zavést přípustnost odvolání, a to proti omezenému okruhu rozhodnutí.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s5 Odvolání nemá být přípustné zejména proti rozhodnutím procesního rázu.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s6 Nově mají místo jednoho kárného soudu existovat čtyři kárné soudy.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s7 V prvním stupni povedou řízení vrchní soudy, ve druhém stupni Nejvyšší soud nebo Nejvyšší správní soud.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s8 Nejvyšší soud rozhodovat ve věcech soudců rozhodujících ve věcech správního soudnictví a dále ve věcech státních zástupců a soudních exekutorů.
ps2017-075-01-001-001.u2.p3.s9 Nejvyšší správní soud pak rozhodovat ve věcech soudců rozhodujících výlučně v jiném než správním soudnictví.
ps2017-075-01-001-001.u2.p4.s1 být zajištěna jednotnost rozhodování odvolacích kárných soudů, být zřízen společný senát odvolacích kárných soudů, který se bude zabývat zejména sjednocováním rozhodnutí.
ps2017-075-01-001-001.u2.p4.s2 Kárné senáty vrchních soudů mají být složeny i nadále speciálně.
ps2017-075-01-001-001.u2.p4.s3 Kárný senát vrchního soudu mít šest členů, a to tři soudce z řad soudců vrchních soudů, krajských a okresních soudů a tři přísedící z řad právníků, kteří nejsou soudci.
ps2017-075-01-001-001.u2.p4.s4 Přísedícími v řízení ve věcech soudců a státních zástupců mají být státní zástupce, advokát a osoba vykonávající jiné právnické povolání.
ps2017-075-01-001-001.u2.p4.s5 Přísedícími v řízení ve věcech soudních exekutorů mají být soudní exekutor, advokát a osoba vykonávající jiné právnické povolání.
ps2017-075-01-001-001.u2.p5.s1 Způsob výběru členů senátu vrchních soudů je zásadně převzat z dosavadní právní úpravy.
ps2017-075-01-001-001.u2.p5.s2 Na výběru členů kárných senátů vrchních soudů se tedy budou i nadále podílet také zástupci státního zastupitelství, soudních exekutorů, advokacie a akademické obce.
ps2017-075-01-001-001.u2.p5.s3 Odvolací kárné senáty mají být složeny ze tří soudců daného odvolacího soudu, tedy Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu.
ps2017-075-01-001-001.u2.p5.s4 Senát pro sjednocování rozhodovací praxe mít šest členů a být složen paritně ze soudců kárných senátů odvolacích soudů.
ps2017-075-01-001-001.u2.p6.s1 Pokud jde o další změny, je třeba zmínit zejména zavedení výslovné úpravy dohody o vině a kárném opatření, což je jakási obdoba dohody o vině a trestu, která nyní tedy je také novým prvkem.
ps2017-075-01-001-001.u2.p6.s2 Dohodu však bude muset schválit kárný soud.
ps2017-075-01-001-001.u2.p6.s3 být také zaveden institut nesporných skutečností, takže nebude nutné provádět dokazování veškerých skutečností, a dále úprava koordinace mezi subjekty oprávněnými podat kárnou žalobu.
ps2017-075-01-001-001.u2.p6.s4 Koordinace napomoci tomu, aby kárnou žalobu podával ten kárný žalobce, který nejlepší podmínky pro přípravu kárné žaloby, zejména nejlepší znalost daného případu.
ps2017-075-01-001-001.u2.p7.s1 Dále lze zmínit právní úpravu takzvané koncentrace řízení, což v podstatě znamená, že účastníci řízení budou muset uvést všechny rozhodné skutečnosti a navrhnout důkazy již v řízení před soudem prvého stupně.
ps2017-075-01-001-001.u2.p7.s2 Sleduje se tím zejména omezení rizika průtahu v řízení.
ps2017-075-01-001-001.u2.p7.s3 Vládní návrh obsahuje další opatření, která jsou tedy výslovně uvedena v jednotlivých ustanoveních, a právní úpravu přistoupení ke kárné žalobě.
ps2017-075-01-001-001.u2.p8.s1 děkuji za pozornost, to je asi úvodem všechno a těším se na diskusi.
ps2017-075-01-001-001.u3.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jakub Michálek.
ps2017-075-01-001-001.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, projednáváme vládní návrh zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů.
ps2017-075-01-001-001.u4.p1.s2 Vláda předložila návrh Poslanecké sněmovně 19. prosince 2019.
ps2017-075-01-001-001.u4.p1.s3 Byl rozeslán jako tisk 683.
ps2017-075-01-001-001.u4.p1.s4 Organizační výbor ho doporučil k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu a paní ministryně tady podle dobře shrnula obsah právní úpravy.
ps2017-075-01-001-001.u4.p2.s1 jsem chtěl upozornit jenom na jednu skutečnost, že tím, že dochází k zavedení dalšího stupně kárného řízení, což je v souladu doporučeními GRECO, tak to ještě nemusí znamenat, že budou efektivněji postihovány excesy v soudnictví, protože ten systém pak bude fungovat tak, že soudce se bude moci odvolat k druhému senátu a potom ještě bude moci podat ústavní stížnost k Ústavnímu soudu.
ps2017-075-01-001-001.u4.p2.s2 Čili ta řízení se pak o něco déle budou táhnout.
ps2017-075-01-001-001.u4.p2.s3 Literatura odborná, například práce Davida Kosaře, v tom srovnání ukazuje, že zavedení toho současného systému nevedlo k dramatickému zlepšení, to byla ta takzvaná Pospíšilova reforma, a obdobně lze očekávat, že ani tato organizační změna nepřinese žádné dramatické zlepšení v odhalování nebo postihování kárných prohřešků soudců.
ps2017-075-01-001-001.u4.p2.s4 Pouhá organizační změna asi takové následky mít nebude.
ps2017-075-01-001-001.u4.p2.s5 Nicméně myslím si, že návrh je potřeba poslat do dalšího čtení, protože implementuje doporučení GRECO a je tam řada bodů, které určitě namístě jsou.
ps2017-075-01-001-001.u5.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-075-01-001-001.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem se mi přihlásil pan místopředseda Okamura, poté pan poslanec Benda.
ps2017-075-01-001-001.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, začnu relativně dobrou zprávou.
ps2017-075-01-001-001.u6.p1.s2 Předkladatel zákona v důvodové zprávě několikrát konstatuje, že kárná řízení soudců jsou dnes nedostatečná a nefunkční.
ps2017-075-01-001-001.u6.p1.s3 To, že si vláda uvědomuje, že kárná řízení se soudci, státními zástupci a exekutory jsou nedostatečná, je posun.
ps2017-075-01-001-001.u6.p1.s4 Stejně jako to, že jsme se dostali z bodu, kdy nás tady všichni přesvědčovali, že justice funguje skvěle, respektive že její jediný problém je rychlost řízení.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s1 Ta horší zpráva je, že ten posun v navrhovaném zákoně je opravdu milimetrový.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s2 Jen opravdu praxí nepolíbený laik anebo vychytralý soudce alibista může posuzovat justici jen podle toho, jak časově zvládá soudní proces.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s3 Problém justice je fakt, že práva a spravedlnost jsou v České republice nevymahatelné.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s4 Někteří soudci a státní zástupci, nemluvě o exekutorech, kontinuálně celá desetiletí zcela flagrantně porušují zákony a manipulují procesy bez toho, že by je někdo volal k odpovědnosti.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s5 Ano, když soudce chytnou s úplatkem anebo při krádeži nebo v opilosti havaruje a ujede od nehody, pak se nějakého kárného řízení dočkáme.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s6 Pokud soudce manipuluje se spisy, pokud soudce nerespektuje právo na spravedlivý proces a vynechává úmyslně důkazy, které svědčí o opaku toho, co on chce vidět, pak neexistuje reálná šance takového soudce volat k odpovědnosti.
ps2017-075-01-001-001.u6.p2.s7 Soudci a státní zástupci, kteří poslali lidi do vězení za trestné činy, které se nikdy nestaly, které nebyly trestnými činy, Ministerstvo spravedlnosti, případně jejich kolegové omlouvají, že se jedná o jejich právní názor.
ps2017-075-01-001-001.u6.p3.s1 Můj názor zdravého rozumu je ten, že státní zástupce v prvé řadě poznat, co je a co není trestný čin.
ps2017-075-01-001-001.u6.p3.s2 Tečka.
ps2017-075-01-001-001.u6.p3.s3 Pokud po letech Nejvyšší soud zjistí, že to, co státní zástupce žaloval a co jeho kámoš soudce odsoudil, nikdy trestným činem nebylo, pak tu musí někdo nést odpovědnost za škody způsobené tím, že konkrétní lidé v systému si zákony svévolně vykládali po svém, nebo prostě nerespektovali.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s1 Ve výtkách bych mohl pokračovat donekonečna, protože větší a nebezpečnější chlév a neodpovědnost než v justici tu nemáme.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s2 A říkám to s obavami, že se mi někteří soudci budou zase mstít.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s3 Ano, třicet let po sametové revoluci mám strach ze soudců, kteří nerozhodují podle práva, ale podle toho, koho mají rádi a koho ne.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s4 tam jsme to v současnosti dopracovali.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s5 A stejnou obavu se mnou sdílí mnoho dalších českých občanů, kteří také soudcům po vlastních zkušenostech nevěří.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s6 To není demokracie, to je zvůle.
ps2017-075-01-001-001.u6.p4.s7 A mnozí politici z jiných stran tento systém tvrdošíjně hájí.
ps2017-075-01-001-001.u6.p5.s1 Demokracii neohrožují názory občanů, které justice dnes stíhá.
ps2017-075-01-001-001.u6.p5.s2 Demokracii neohrožují politická hnutí a strany, které působí v souladu se zákonem, mají názor jakýkoliv.
ps2017-075-01-001-001.u6.p5.s3 Demokracii ohrožují ti, kteří vzali fakticky moc do svých rukou a zákony si vykládají a judikují zcela podle sebe, a systém není schopen tyto v podstatě gangstery volat k jakékoliv odpovědnosti, protože oni jako jediní v celém systému České republiky kontrolují sami sebe.
ps2017-075-01-001-001.u6.p5.s4 Je to jako by činnost mafie měl kontrolovat kárný senát složený ze zástupců jednotlivých mafiánských klanů.
ps2017-075-01-001-001.u6.p6.s1 Každý z nás máme osobní odpovědnost, a jakkoliv nesouhlasím s tím, že poslanci jsou neodvolatelní, tak přeci jen máme mandát omezený volbami, kdy alespoň nějak musíme vydat účet ze své práce a svůj mandát obhájit před občany.
ps2017-075-01-001-001.u6.p6.s2 Stejně tak třeba policii kontroluje Generální inspekce bezpečnostních sborů.
ps2017-075-01-001-001.u6.p6.s3 Snad každý tady , proč vznikla.
ps2017-075-01-001-001.u6.p6.s4 Vznikla, protože se v minulosti vršily pochybnosti, zda vnitřní policejní inspekce je dostatečně neutrální, aby mohla šetřit práci svých kolegů a kamarádů.
ps2017-075-01-001-001.u6.p6.s5 Samozřejmě, že nebyla, a proto vznikl nezávislý orgán, který je nezávislý na policii.
ps2017-075-01-001-001.u6.p6.s6 Stejně tak je nezbytné, aby tu vznikl nezávislý orgán, který bude šetřit činnost justice.
ps2017-075-01-001-001.u6.p7.s1 Pochopitelně je naprosto nezbytné omezit mandáty soudců na omezení počtu několika let, kdy pak každý bude muset obhájit svou práci a požádat znovu o důvěru.
ps2017-075-01-001-001.u6.p7.s2 Neodvolatelnost kohokoliv je naprosto scestná a naprosto nedemokratická.
ps2017-075-01-001-001.u6.p7.s3 Neodvolatelnost je symbolem diktatury.
ps2017-075-01-001-001.u6.p7.s4 Kdo to neví, měl by si nastudovat jak dějiny, tak i něco o demokracii a politologii.
ps2017-075-01-001-001.u6.p8.s1 Naopak, demokracii utváří nikoliv jen volby, ale také odpovědnost odpovědných těm, kteří je platí, tedy občanům.
ps2017-075-01-001-001.u6.p8.s2 Protože nositelem moci není politik ani soudce, ale vždy jen občan, který část své moci těmto svým zástupcům pouze propůjčuje.
ps2017-075-01-001-001.u6.p8.s3 Tam, kde je občan o svou moc okraden a nesmí ji kontrolovat a žádat odpovědnost, tam nelze o demokracii mluvit.
ps2017-075-01-001-001.u6.p9.s1 Naše hnutí SPD připravuje několik návrhů ve výše uvedeném duchu, například povinnost státního zástupce, aby žaloval jen činy, které jsou prokazatelně trestné.
ps2017-075-01-001-001.u6.p9.s2 Ano, i mně laikovi se zdá absurdní tohle vůbec vkládat do zákona, protože by to měla být samozřejmost.
ps2017-075-01-001-001.u6.p9.s3 Ale v praxi je to úsloví prokazatelně trestné zcela zásadní, protože v některých případech státní zástupci pronásledují nevinné lidi, přestože soudy v několika instancích potvrdí, že se trestný čin nestal.
ps2017-075-01-001-001.u6.p9.s4 Tím nejen narůstají škody obětem justičních zločinů, ale narůstají i škody státu, který je platí za tyhle státní zástupce, kteří opakovaně zneužívají svého postavení a protizákonně pronásledují nevinné lidi.
ps2017-075-01-001-001.u6.p9.s5 Stát nejenže tyhle své zástupce neumí potrestat, ale když jejich řádění překročí únosnou mez, tak se jich zbavuje jako v případě pana státního zástupce Radka Mezlíka plánovaným vykopnutím na Úřad evropského veřejného žalobce.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s1 Pokud mám interní informace na pana Mezlíka, bylo ohledně desítek prokazatelných porušení zákona podáno několik trestních oznámení a žádostí o kárné řízení.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s2 Tento pán několik let stíhal nevinně odsouzené v kauze paní Vitáskové, paní Schneiderové a dalších, kdy i po soudních rozhodnutích, že se žádné trestné činy nestaly, obstruoval a účelově protahoval ukončení procesů a je podezřelý z falšování a manipulování důkazů.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s3 Takový člověk nás jde zastupovat do Evropy.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s4 Namísto toho, aby šel do vězení za to, že dostal nevinné lidi do vězení.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s5 Lidi, které vysvobodil Nejvyšší soud, který konstatoval, že žalované trestné činy se nestaly nebo nebyly trestnými činy.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s6 To není normální stav.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s7 A je možný jen proto, že dnes neexistuje systémová možnost takové lidi stíhat, nezávisle vyšetřit a případně, pokud se podezření z nelegálnosti potvrdí, také nestranně soudit.
ps2017-075-01-001-001.u6.p10.s8 K tomu směřuje i náš připravovaný návrh zákona o Generální inspekci justice, která by tyto pravomoci měla a jako nezávislý orgán pomáhala státu i obětem justičních zločinů ke spravedlnosti.
ps2017-075-01-001-001.u6.p11.s1 A znovu otevřeně zopakuji, že po tomto svém projevu mám obavy, abych se také nestal obětí nějaké justiční zvůle a msty jen proto, že chci ve jménu našich voličů, kteří si na současný systém stěžují, napravit tento neúnosný dlouhotrvající stav.
ps2017-075-01-001-001.u6.p11.s2 To, že lidé mají strach vůbec nějak kritizovat soudce a státní zástupce, aby se jim nemstili, svědčí o tom, že je opravdu něco prohnilého v našem státě.
ps2017-075-01-001-001.u6.p11.s3 A měli bychom všichni tady ve Sněmovně sebrat odvahu a společně systém zlepšit a nemluvit nesmysly o tom, že jakákoli změna ohledně soudců či státních zástupců je ohrožením demokracie.

Text viewDownload CoNNL-U