ps2017-075-01-005-005.u8.p4.s2
Dnes jsme v situaci , že každý velký soud - a už se to pomalu dostává na úroveň krajských a okresních soudů , přestože bylo jednoznačně řečeno , že soudních řízení se právo na informace týkat nemá - má dneska už jednoho až dva zaměstnance , kteří se nevěnují ničemu jinému než odpovídání podle stošestky , podle informačního zákona . ps2017-075-01-005-005.u8.p4.s3
Většinou jsou to takové dotazy , jako kdo kolik má to a jestli někdo , ale pokládám to za něco úplně zvráceného . ps2017-075-01-005-005.u8.p4.s4
Zaměstnáváme tisíce lidí v dobách schodku státních rozpočtů jenom na to , aby prostě někomu , kdo má pocit , že on ten stát vlastní , protože na něj možná občas platí nějaké daně , tak aby státní orgány donekonečna , donekonečna obtěžoval . ps2017-075-01-005-005.u8.p5.s1
To samé je problém , na který jsme narazili a který jsem tady opakovaně říkal i na půdě Poslanecké sněmovny , zveřejňování některých dílčích soudních rozhodnutí , která vypadají jako konečná . ps2017-075-01-005-005.u8.p5.s2
Samozřejmě závěrečné rozhodnutí soudu je zveřejňováno , ale podle stošestky se naučili někteří koumáci dostávat usnesení o vazbě , které je konečným rozhodnutím ve věci , protože proti němu existuje sice opravný prostředek , ale pokud ten opravný prostředek není použit , tak je jakoby konečným rozhodnutím o věci , ale přitom není rozhodnutím meritorním , není rozhodnutím , které by určovalo , co se stalo nebo nestalo , ale v okamžiku , kdy ho podle stošestky novináři získávají , tak jdou a začnou přepisovat z usnesení o vazbě , jaká jsou podezření nebo nejsou podezření u dané osoby . ps2017-075-01-005-005.u8.p5.s3
Já to pokládám za velmi problematické a myslím si , že se s tím to musíme v novele zákona 106 také vypořádat . ps2017-075-01-005-005.u8.p6.s1
A poslední problém , který se týká . . . ps2017-075-01-005-005.u8.p6.s2
pro který si myslím , že by mělo být přikázáno i ústavně - právnímu výboru , ten se týká zejména tedy kanceláří Poslanecké sněmovny , Senátu a prezidenta republiky , ale do jisté míry i soudů . ps2017-075-01-005-005.u8.p6.s3
Před rokem a půl tady prosadil pan kolega Michálek , že tam , kde není nadřízený orgán , je moderátorem sporu v případném sporu podle zákona o svobodném přístupu k informacím Úřad na ochranu osobních údajů . ps2017-075-01-005-005.u8.p6.s4
To je správně , pokud se týká výkonné moci . ps2017-075-01-005-005.u8.p6.s5
Není to správně , pokud se bavíme o jiných orgánech státní moci a moci zákonodárné , soudní , případně o Kanceláři prezidenta republiky . ps2017-075-01-005-005.u8.p6.s6
To si myslím , že v pořádku není a že s tím se budeme muset také vypořádat , že Úřad na ochranu osobních údajů může být nadřízen v této konkrétní dílčí agendě orgánu výkonné moci , nemůže být nadřízen Kanceláři Poslanecké sněmovny a jejímu předsedovi . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s1
Takže to jsou mé výhrady . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s2
Myslím si , že je tam co zlepšovat . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s3
Bohužel ten návrh to úplně nepřináší . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s4
Bohužel to ministr vnitra těsně předtím , než to prošlo vládou , do jisté míry vykostil . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s5
Budeme se k tomu muset vrátit a připravit to lépe , proto navrhuji prodloužení lhůty o dvacet dnů . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s6
A z důvodu zejména ochrany soudního řízení a jednání , ale i ochrany ostatních institucí navrhuji , abychom přikázali ještě ústavně - právnímu výboru . ps2017-075-01-005-005.u8.p7.s7
Přestože vím , že všichni si uvědomujete , že jsme hluboce přetíženi , tak tuhle jednu věc si na sebe ještě vezmeme . ps2017-075-01-005-005.u8.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-075-01-005-005.u9.p1.s1
Tak . ps2017-075-01-005-005.u9.p1.s2
Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Jakub Michálek , zatím poslední přihláška . ps2017-075-01-005-005.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , v rámci té novely budeme určitě navrhovat rozšíření okruhu povinných subjektů . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s3
Nemyslíme si , že by ta novela měla být koncipována pouze tak , aby v uvozovkách omezila kverulanty . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s4
Je potřeba si říct , že jsou skutečně lidé , kteří zneužívají právo na informace , a připouštějí to i ty neziskovky protikorupční . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s5
Já když jsem pracoval na pražském magistrátu , tak tam některé případy byly také na hraně . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s6
Jsou to ale opravdu jednotky případů na celou Českou republiku . ps2017-075-01-005-005.u10.p1.s7
Není to tak , že by každý , kdo si požádá o informace nebo kdo si podá víc žádostí , automaticky měl spadat do tohoto režimu . ps2017-075-01-005-005.u10.p2.s1
Ten návrh zákona obsahuje některé problémy . ps2017-075-01-005-005.u10.p2.s2
Jak jsem říkal , budeme tam načítat rozšíření okruhu povinných subjektů . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s1
A abych reagoval na to , co tady říkal můj předřečník pan kolega Benda , tak já hluboce nesouhlasím s tím , že na soudy se nemá vztahovat působnost stošestky . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s2
Protože řekněme si to otevřeně , kdo je nad soudy v libovolné zemi ? ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s3
Jaký orgán je nad soudy v libovolné zemi na celém světě ? ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s4
Nikdo . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s5
A neexistuje nikdo , kdo by přezkoumával rozhodnutí soudu . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s6
A tudíž jediný mechanismus , který může zabránit tomu , aby justice se dostala do korupce , tak jako se to stalo třeba u našich kolegů na Slovensku nebo v balkánských státech , je veřejná kontrola . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s7
Veřejná kontrola soudnictví je alfa omega , jak zajistit to , aby nedošlo ke zneužití této moci , kterou soudy disponují . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s8
Ony rozhodují o individuálních životech , rozhodují dokonce o právních předpisech , které tady schválí parlament , takže je potřeba , aby to právo na informace i vůči soudům platilo . ps2017-075-01-005-005.u10.p3.s9
A je naprosto logické , že tam jsou tedy lidé , kteří mají na starosti to , aby se zveřejňovala rozhodnutí , aby tam nedocházelo k tomu , že se tam vytvoří různé mafiánské struktury , tak jako jsme to tady historicky měli s justiční mafií , nebo teď zase vidíme v televizi a v novinách čteme případy o zkorumpovaných soudcích . ps2017-075-01-005-005.u10.p4.s1
Takže je potřeba , aby nad soudní mocí byla i účinná občanská a veřejná kontrola . ps2017-075-01-005-005.u10.p4.s2
Pokud jde o . . . samozřejmě můžeme se bavit o tom , kdy a jak zveřejňovat jaké typy informací , tak aby ty informace byly výsledkem nějakého řádného procesu a nedošlo naopak ke zveřejňování zavádějících informací , to všechno jsou legitimní diskuze , ale ta základní premisa tam musí taková , že působnost práva na informace je obecná . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s1
Pokud jde o tu specialitu , nebo způsob řešení odvolání ve vztahu k dělbě moci , tak samozřejmě ten základní princip je takový , že ty moci jsou oddělené . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s2
Ale z toho ještě nevyplývá , že by měla být vyloučena působnost Úřadu pro ochranu osobních údajů ve věci práva na informace . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s3
Když se podíváme na jiné zákony , které upravují činnost nebo přezkum těchto orgánů , tak vidíme , že i o porušení zákonů , pokud k němu dochází hypoteticky v Kanceláři prezidenta republiky nebo v rámci Kanceláře Poslanecké sněmovny , bude stejně rozhodovat správní úřad . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s4
Zákon o archivnictví . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s5
Pokud dojde k porušení zákona o archivnictví , bude o tom rozhodovat místně příslušný oblastní archiv , který spadá do moci výkonné . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s6
Není to tak , že by si rozhodovaly samy o sobě . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s7
Pouze je tam jediná výjimka , tu má prezident republiky a poslanci v rámci imunity , ale to je jediná výjimka , kde je vlastně specifický proces , nebo v případě prezidenta je to vyloučeno úplně , aspoň po dobu trvání mandátu . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s8
Takže dostaneme se vždycky do té výkonné moci . ps2017-075-01-005-005.u10.p5.s9
Neplatí to , že by si to rozhodovaly samy o sobě a byly vyloučeny z obecních zákonů . ps2017-075-01-005-005.u10.p6.s1
Zákony musí platit pro všechny , musí platit i pro prezidenta republiky . ps2017-075-01-005-005.u10.p6.s2
Měli jsme tady řadu případů , kdy prezident republiky , resp . jeho kancelář odmítla zveřejňovat informace a soudy daly za pravdu těm žadatelům . ps2017-075-01-005-005.u10.p6.s3
Čili je namístě , aby tady byla efektivní ochrana práva na informace i u prezidenta republiky , protože i pro Kancelář prezidenta republiky platí zákony , které tady schvalujeme . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s1
Stejně tak se můžeme podívat na řešení správních deliktů nebo přestupků na úseku ochrany osobních údajů . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s2
Nemůžeme přece připustit , aby neexistoval žádný způsob kontroly dodržování ochrany osobních údajů , aby státní úřady , které mají informace o občanech , byly vyloučeny jenom na základě toho , že mají tento specifický status . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s3
Aby tam byla vyloučena jakákoliv kontrola . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s4
Takže i v tomto případě se dostaneme nakonec k tomu , že v Kanceláři prezidenta republiky nebo v Kanceláři Poslanecké sněmovny se v případě přezkumu ochrany osobních údajů dostaneme nakonec k Úřadu pro ochranu osobních údajů . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s5
To je nezávislý úřad , který je vyčleněn svým způsobem z moci výkonné . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s6
Je obsazován specifickým způsobem , tak aby tam nebyla závislost na orgánech moci výkonné , zákonodárné . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s7
Je tam nějaké funkční období atd . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s8
Takže je to svým způsobem nezávislý tribunál , byť ne na úrovni toho soudního typu , a je tam zaručena možnost bránit se proti jeho rozhodnutím ve správním soudnictví . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s9
Ale pokud jsme se tady rozhodli , že chceme zajistit efektivní ochranu práva na informace , rozšířili jsme tady působnost Úřadu pro ochranu osobních údajů , tak si myslím , že by teď bylo nežádoucí , abychom to v situaci , kdy se konečně začíná ukazovat , že to funguje , že skutečně Kancelář prezidenta republiky poskytuje ty informace , že ten mechanismus se osvědčil , abychom to teď nějakým způsobem vydělovali a zpomalovali prosazování toho práva . ps2017-075-01-005-005.u10.p7.s10
Protože vymahatelnost práva si myslím , že je jedna z důležitých hodnot , kterou tady máme chránit . ps2017-075-01-005-005.u10.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-075-01-005-005.u11.p1.s1
Nyní na faktickou poznámku je přihlášen pan poslanec Marek Benda a dále v obecné rozpravě se připraví pan poslanec Stanislav Grospič . ps2017-075-01-005-005.u11.p1.s2
Tak prosím , vaše dvě minuty . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , jenom krátká reakce na pana kolegu Michálka . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s2
Při vší úctě k jeho erudici , veřejná občanská kontrola soudnictví je věc , která mě opravdu , ale opravdu děsí . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s3
To jsou padesátá léta minulého století . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s4
Tam jsme měli veřejnou občanskou kontrolu soudnictví vykonávanou prostřednictvím komunistické strany . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s5
Já chápu , kam směřuje . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s6
Proto také máme v soudnictví rozsudky zásadně veřejné . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s7
To je to , co je důležité na možnosti veřejnosti seznamovat se s rozsudky . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s8
Ale jinak soudnictví je právě věcí , které nepodléhá veřejné občanské kontrole . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s9
Pokud tak chceme učinit , musíme do toho vložit porotní soudy , musíme říkat , že o vině a trestu případně rozhodují v nějaké podobě občané této země . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s10
Ale této věty se opravdu , opravdu děsím . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s11
A myslím , že dokonce nesouvisí ani úplně s tímhle zákonem . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s12
Oni odpovídají mnohdy na úplný blázniviny a neodpovídají na soudní rozhodování . ps2017-075-01-005-005.u12.p1.s13
Ale je to věta , která mě vystrašila , která mě přinutila si vzít faktickou poznámku , kterou si jinak beru poměrně zřídka . ps2017-075-01-005-005.u13.p1.s1
Tak nyní na faktickou poznámku pan poslanec Jakub Michálek a připraví se dále na faktickou pan poslanec Milan Feranec . ps2017-075-01-005-005.u13.p1.s2
Tak prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2017-075-01-005-005.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-075-01-005-005.u14.p1.s2
Já bych chtěl pana kolegu Bendu ujistit , že to skutečně není o tom , že by se nějaká paní domovnice zvedla a šla kontrolovat na Nejvyšší soud , jak tam rozhodují . ps2017-075-01-005-005.u14.p1.s3
Veřejnou kontrolou se má na mysli to , že ta instituce publikuje svoje výstupy , má transparentní postup a že např . akademici , právní praxe atd . ps2017-075-01-005-005.u14.p1.s4
mohou v rámci nějakého diskurzu se zabývat výstupy soudnictví , polemizovat s tím , upozorňovat na nedostatky , které tam jsou . ps2017-075-01-005-005.u14.p1.s5
A to je skutečně jedna z věcí , které směřují k tomu , že soudy rozhodují nezávisle , protože soudci se nebojí jenom své kárné odpovědnosti , která tam samozřejmě také je , a je namístě , aby tam byla , ale také pečují o svoji reputaci , tak aby jejich rozhodnutí byla skutečně dobře vysvětlená a aby obstála v tom akademickém diskurzu . ps2017-075-01-005-005.u14.p1.s6
Takže tohle je druh kontroly , který funguje ve všech vyspělých soudních systémech na světě , a nemusíme se tady bát padesátých let , že tady bude kontrolovat rozhodnutí soudu nějaká paní domovnice . ps2017-075-01-005-005.u15.p1.s1
Tak , nyní na faktickou poznámku vystoupí pan poslanec Milan Feranec a připraví se pan poslanec Jan Farský . ps2017-075-01-005-005.u15.p1.s2
Prosím . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s2
Dámy a pánové , já rovněž budu reagovat na to , co říkal pan kolega Michálek , když se podivoval , kdo je tady nad soudem , nad soudní mocí . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s3
No nikdo . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s4
A takhle to máme zakotvené . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s5
Takhle to funguje . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s6
Je to dělba moci . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s7
Jedině , ano , Sněmovna může nastavit ty normy jinak . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s8
Takže pokud něco funguje a je to základem demokracie tři sta let , tak se obávám , že tyto aktivistické pirátské návrhy skutečně jdou proti tomu samotnému principu . ps2017-075-01-005-005.u16.p1.s9
Děkuji .