|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-16 ps2017-072-06-001-337 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

337. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021 /sněmovní tisk 1067/ - třetí čtení

Date2020-12-16
Meetingps2017/072
Agenda Itemps2017/072/337
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/072schuz/s072185.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1513 • previousnext

ps2017-072-06-001-337.u1.p1.s1 337.
ps2017-072-06-001-337.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2021 /sněmovní tisk 1067/ - třetí čtení
ps2017-072-06-001-337.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová a zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Miloslava Vostrá.
ps2017-072-06-001-337.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy nám byly doručeny jako sněmovní tisk 1067/3 a návrhy doprovodných usnesení máme k dispozici jako sněmovní tisk 1067/4.
ps2017-072-06-001-337.u1.p2.s3 Připomínám, že projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu se řídí podle § 101 106 našeho jednacího řádu a návrh zákona se nepřikazuje garančnímu výboru k projednání.
ps2017-072-06-001-337.u1.p3.s1 Dříve než otevřu rozpravu, tak požádám zpravodajku rozpočtového výboru, paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby uvedla soubor pozměňovacích návrhů, doprovodná usnesení a přednesla návrh postupu při hlasování.
ps2017-072-06-001-337.u1.p3.s2 Paní zpravodajko, prosím, máte slovo.
ps2017-072-06-001-337.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s návrhem postupu při projednávání a hlasování návrhu státního rozpočtu pro rok 2021.
ps2017-072-06-001-337.u2.p1.s2 Jak řekl pan místopředseda, pozměňovací návrhy, všechny pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 1067/3.
ps2017-072-06-001-337.u2.p1.s3 Začali bychom jako vždy pozměňovacími návrhy v tabulce A, což jsou návrhy, které vzešly z jednání jednotlivých výborů.
ps2017-072-06-001-337.u2.p2.s1 Poté bychom pokračovali pozměňovacími návrhy, tak jak tady byly načteny v druhém čtení, a to tak, podle tabulky, to znamená podle jednotlivých čísel v pořadí, jak je máte v usnesení číslo 1067/3.
ps2017-072-06-001-337.u2.p2.s2 Po prohlasování pozměňovacích návrhů a hlasování o návrhu zákona jako celku bychom v případě přijetí tohoto návrhu zákona rozhodli o doprovodných usneseních, která máte v tisku 1067/4 a opět vzešla z jednotlivých výborů.
ps2017-072-06-001-337.u2.p3.s1 Jenom chci, kolegyně a kolegové, upozornit, že pozměňovací návrhy, které jsou vůči vládní rozpočtové rezervě, která ze zákona je - tady mám 3,36 %, tak jak je to navrženo v návrhu státního rozpočtu, takže ty pozměňovací návrhy, které půjdou proti vládní rozpočtové rezervě, kde již nebudou finanční prostředky, se stávají nehlasovatelné.
ps2017-072-06-001-337.u2.p3.s2 tady mám tabulku, takže to budu hlídat a v případě, že k takovéhle situaci dojde, tak vás upozorním, že tedy vládní rozpočtová rezerva je již vyčerpaná, to znamená, že ostatní pozměňovací návrhy vůči této položce budou nehlasovatelné.
ps2017-072-06-001-337.u2.p3.s3 Tolik návrh procedury.
ps2017-072-06-001-337.u3.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce rozpočtového výboru a otevírám rozpravu.
ps2017-072-06-001-337.u3.p1.s2 Jedná se o rozpravu ve třetím čtení, týká se i navrženého postupu.
ps2017-072-06-001-337.u3.p1.s3 Máme tu několik přihlášek s přednostními právy, ale shoda je, že první promluví místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-072-06-001-337.u3.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-072-06-001-337.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-072-06-001-337.u4.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi pár slov na úvod třetího čtení k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky pro rok 2021.
ps2017-072-06-001-337.u4.p2.s1 S výdaji ve výši 1808 mld. korun činí schodek návrhu rozpočtu 320 mld. korun.
ps2017-072-06-001-337.u4.p2.s2 Jde o nejvyšší plánovaný schodek rozpočtu na další rok v novodobé historii samostatné České republiky, absolutně i v relativním vyjádření.
ps2017-072-06-001-337.u4.p2.s3 Pro srovnání uvedu, že na rok 2010, tedy po celosvětové finanční krizi, byl schválen schodek státního rozpočtu ve výši 4,1 % HDP.
ps2017-072-06-001-337.u4.p2.s4 Pro rok 2021 činí návrh 5,5 % HDP.
ps2017-072-06-001-337.u4.p2.s5 Schodek rozpočtu pro příští rok následuje po nejhlubší celosvětové recesi od konce druhé světové války.
ps2017-072-06-001-337.u4.p2.s6 Bude realizován v roce, který se velmi pravděpodobně ponese v duchu jen mírného a křehkého oživení.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s1 Státní rozpočet a veřejné finance ale nejsou jen účetní kniha.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s2 Aby plnily své funkce, dává schodek pro rok 2021 smysl ekonomicky i ze sociálního hlediska.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s3 Chápu, že pro řadu z vás jsou takové deficity obtížně akceptovatelné.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s4 Na tak vysoké schodky nejsme v České republice zvyklí, naštěstí.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s5 Přesto považuji za stěžejní, aby státní rozpočet plnil i nadále svoji makroekonomickou funkci, aby pomáhal stabilizovat ekonomiku v příštím roce.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s6 Ze struktury schodku vyplývá, že po odečtení příjmů z Evropské unie je tvořen propadem v příjmech v řádu 190 mld.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s7 Zbytek jsou oproti střednědobému výhledu o 53 mld. vyšší výdaje do zdravotnictví, o 25 mld. navýšené investice Státního fondu dopravní infrastruktury nebo o 8 mld. posílené prostředky na dávky v nezaměstnanosti.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s8 K tomu se zvýšily odvody do Evropské unie o 5,5 mld. nebo o 3,6 mld. dávky důchodového a nemocenského pojištění.
ps2017-072-06-001-337.u4.p3.s9 V neposlední řadě jde 4,4 mld. navíc regionálnímu školství.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s1 Celkově pro návrh státního rozpočtu ale platí jedno - jde o pokrizový rozpočet.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s2 Za cenu vyššího zadlužení navyšuje výdaje na sociální zabezpečení, vědu, výzkum, školství, investice do fyzické infrastruktury.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s3 Nepodkopává tak nohy ekonomice růstem zdanění nebo nesystémovými škrty.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s4 V prostředí nízkých výnosů ze státních dluhopisů je to investice k rychlému návratu do normálu.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s5 Jsem toho názoru, že dlouhodobější stagnaci nebo opakování recese si prostě nemůžeme dovolit.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s6 Stejně si nemůžeme dovolit rozpočtové provizorium, ovšem z úplně jiného důvodu, než si někteří z vás zřejmě myslí.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s7 Státní rozpočet na rok 2021 totiž považuji za maják v rozbouřených vodách, za pevný bod uprostřed destabilizované ekonomiky a nedořešené pandemie.
ps2017-072-06-001-337.u4.p4.s8 Provizorium by pak zvýšilo již tak extrémní míru nejistoty.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s1 A teď prosím věnujte pozornost tomu, co to vlastně to rozpočtové provizorium je, protože možná úplně detailně to všichni nevíte.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s2 Plánované výdaje státního rozpočtu by naopak rozpočtové provizorium navýšilo.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s3 Díky 500miliardovému schodku letošního státního rozpočtu by umožnilo vládě hospodařit ještě s bezmála 5 mld. měsíčně navíc, přesněji s 57 mld. za celý rok, které by navíc nebyly na nic vázané.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s4 Opakuji - nebyly by na nic vázané.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s5 V čem by ale vláda byla limitovaná, je využití prostředků z nespotřebovaných nároků.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s6 Například investiční akce, které se nepodařilo dokončit letos či v minulých letech, a také slíbená pomoc, jejíž čerpání nebylo dokončeno v roce 2020.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s7 Sem patří i projekty pro obce a kraje.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s8 Provádět pak nelze žádné přesuny mezi kapitolami ani z vládní rozpočtové rezervy.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s9 To jsou důsledky rozpočtového provizoria.
ps2017-072-06-001-337.u4.p5.s10 Na jedné straně umožní ještě o jedno procento HDP zvýšit schodek, na druhou stranu zbrzdí některé rozjeté akce či alokovanou pomoc z letošního roku.
ps2017-072-06-001-337.u4.p6.s1 Jsme ale již ve třetím čtení návrhu zákona.
ps2017-072-06-001-337.u4.p6.s2 Shrnula bych proto nyní pozměňovací návrhy.
ps2017-072-06-001-337.u4.p7.s1 Předloženo bylo 127 návrhů, jejichž celková výše sahá k téměř 282 mld.
ps2017-072-06-001-337.u4.p7.s2 V porovnání s minulým rokem tak došlo k nárůstu o 102 mld. více.
ps2017-072-06-001-337.u4.p7.s3 Návrhy na změnu se týkají skoro všech rozpočtových kapitol a jejich přijetí by znamenalo rozsáhlý zásah do výdajové struktury státního rozpočtu.
ps2017-072-06-001-337.u4.p7.s4 Navíc některé z nich představují i snížení výdajů spolufinancovaných prostředky Evropské unie.
ps2017-072-06-001-337.u4.p7.s5 Jelikož jsou k nim vázány příjmy státního rozpočtu, došlo by jejich přijetím k narušení fixované výše celkových příjmů, výdajů a salda po prvním čtení.
ps2017-072-06-001-337.u4.p7.s6 Proto se domnívám, že takové pozměňovací návrhy jsou nehlasovatelné.
ps2017-072-06-001-337.u4.p8.s1 To se týká i vládní rozpočtové rezervy.
ps2017-072-06-001-337.u4.p8.s2 Zákon o rozpočtových pravidlech jasně definuje její minimální výši.
ps2017-072-06-001-337.u4.p8.s3 Ta činí 0,3 % celkových výdajů státního rozpočtu.
ps2017-072-06-001-337.u4.p8.s4 Ve vládním návrhu zákona byla navržena rozpočtová rezerva na 0,36 % celkových výdajů, což je 6,5 mld. korun.
ps2017-072-06-001-337.u4.p8.s5 Pozměňovací návrhy, které znamenají snížení rozpočtové rezervy pod zákonnou hranicí, jsou opět nehlasovatelné.
ps2017-072-06-001-337.u4.p9.s1 Podrobnosti o pozměňovacích návrzích jsou uvedeny ve sněmovním tisku a svoje stanovisko potom k jednotlivým návrhům sdělím bezprostředně před jejich hlasováním.
ps2017-072-06-001-337.u4.p10.s1 Vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, vystavěli jsme v rámci společenských, ekonomických a politických možností návrh rozpočtu, který pomůže překlenout propast tak nešťastně letos otevřenou nemocí COVID-19.
ps2017-072-06-001-337.u4.p10.s2 Ta zasáhla ekonomiku hlubokou recesí, na jejíž zmírnění bylo vynaloženo velké množství veřejných prostředků s cílem, aby životní úroveň lidí neklesala a aby se podařilo udržet funkční klíčové pilíře ekonomiky.
ps2017-072-06-001-337.u4.p10.s3 Dovolte prosím, abychom v tomto úsilí pokračovali.
ps2017-072-06-001-337.u4.p10.s4 Dovolte, abychom z krize nevyšli oslabeni, ale naopak plni sil.
ps2017-072-06-001-337.u4.p10.s5 Prosím, nezhasínejme maják a nechme jej svítit pro celou Českou republiku.
ps2017-072-06-001-337.u4.p11.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-072-06-001-337.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí a nyní budeme pokračovat v rozpravě vystoupením kolegů, kteří mají přednostní právo.
ps2017-072-06-001-337.u5.p1.s2 Nejprve je na řadě místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip, potom místopředseda Poslanecké sněmovny Tomio Okamura.
ps2017-072-06-001-337.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, členové vlády, paní a pánové, stojíme před rozhodnutím o státním rozpočtu na rok 2021 a není to žádné jednoduché rozhodování.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s3 Pro rok 2020 jsme začínali s deficitem 40 miliard korun, který nakonec byl schválen po dlouhých bitvách a změnách situace, nikoliv změnách, které by si přály politické strany, ale změnách vyvolaných tou světovou pandemií COVID-19, na 500 miliardách.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s4 Nebylo to nic, co by bylo asi dobré, jednoduché pro každého z nás.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s5 Nakonec musela zvítězit odpovědnost k tomu, jestli budeme se trpně dívat na to, jak skončí občané České republiky, kteří ztrácejí práci, kteří nemají šanci se vrátit do své práce, kterou si sami vybrali, anebo jestli stát pomůže.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s6 A pomůže i těm, kteří ještě měsíc předtím, klidně v prosinci, lednu 2020 nebo únoru 2020, ještě říkali, že státu je potřeba méně, že co by ten stát vlastně chtěl, a nyní nevidí nic jiného než říkat: státe, dej, státe, postarej se, státe, zařiď, fungujeme, máme nějaké kompenzace za výpadek v našem podnikání.
ps2017-072-06-001-337.u6.p1.s7 Ano, to je realita letošního roku, protože realita roku 2019 byla zcela jiná, byla otázkou konjunktury a byla otázkou také jiného uvažování řady lidí, kteří ho nemínili změnit do chvíle, když krize na úplně dolehla.
ps2017-072-06-001-337.u6.p2.s1 Ve stejné situaci jsme dnes, kdy víme, že po první vlně světová pandemie COVID-19 neskončila, že máme druhou vlnu a že se nevyvíjí nijak příznivě.
ps2017-072-06-001-337.u6.p2.s2 Že někteří jsou přesvědčeni o tom, že se jich to netýká, jiní jsou přesvědčeni o tom, že vláda něco dělá pozdě, že naše opatření jsou příliš tvrdá, aniž by si uvědomili, že za hranicemi našeho státu jsou ta opatření mnohem tvrdší, mnohem důslednější, včetně sankcí, a že uvažování některých, kteří jsou nakaženi neoliberalismem, je za hranou možného, za hranou vůbec akceptovatelného od těch, kteří nemocí prošli nebo ji měli alespoň v rodině.
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s1 Jak z této situace ven?
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s2 Jestli budeme uvažovat ve starých schématech, nebo ve schématech nových.
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s3 Je evidentní, že ty státy, které se postavily čelem k tomu, aby zajistily svoji ekonomiku, aby zajistily fungování jak veřejného sektoru, tak sektoru soukromého, se chovají mnohem odpovědněji k tomu, co je možné a co možné není.
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s4 Nenavrhují věci, které na jedné straně zvětšují výdaje státního rozpočtu, a přitom zároveň snižují možnosti příjmů.
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s5 Takové kroky jsou samozřejmě zcela nesmyslné.
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s6 Postrádají logiku, postrádají to nejpodstatnější, co každý návrh obsahovat;
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s7 jaká bude budoucnost a jestli řešíme tu situaci jen pro dnešní den nebo pro kroky, které budou muset následovat, budeme jednotlivé dluhy splácet.
ps2017-072-06-001-337.u6.p3.s8 A dluhy, které budou splácet nikoliv pouze fyzické a právnické osoby, ale které bude splácet stát a jeho veřejné rozpočty, protože veřejné rozpočty vždycky musí dýchat spolu, protože když budou dýchat proti sobě, tak samozřejmě dojde k rozpadu celého státního mechanismu, nebo chcete-li mechanismu společnosti.
ps2017-072-06-001-337.u6.p4.s1 Komunistická strana Čech a Moravy, vědoma si toho, v jak složité jsme situaci, se ke všem návrhům státního rozpočtu pro rok 2020 zachovala velmi odpovědně.
ps2017-072-06-001-337.u6.p4.s2 Nenavrhovala populistické kroky, které by mohly vést k dramatickému pádu příjmů státního rozpočtu, ale také podpořila všechny kroky, které vedou k tomu, že jednotlivé subjekty státu, jsou to úřady, jsou to fyzické osoby podnikající, jsou to zaměstnanci, jsou to právnické osoby, které tady působí, s českým, nebo zahraničním vlastníkem, aby přežily, aby fungovaly.
ps2017-072-06-001-337.u6.p4.s3 Jednotlivé programy mohou mít jistě své chyby.
ps2017-072-06-001-337.u6.p4.s4 Ale na druhou stranu bylo evidentní, že kroky, které děláme, mohou vést pouze k tomu, abychom překonali tuto krizi, aby všichni ti, kteří mají šanci obnovit své podnikání, aby tak učinili.
ps2017-072-06-001-337.u6.p4.s5 A situace nám dala za pravdu.
ps2017-072-06-001-337.u6.p4.s6 Ve chvíli, kdy vyhasínalo ložisko pandemie COVID-19 v červnu a v červenci letošního roku, se ukázalo, jaké dobré kroky tato Sněmovna při schvalování státního rozpočtu na rok 2020 při poslední změně učinila.

Text viewDownload CoNNL-U