ps2017-072-01-002-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-072-01-002-006.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1080 / 2 / - zamítnutý Senátem ps2017-072-01-002-006.u1.p2.s1
Usnesení , jímž Senát zamítl tento návrh zákona , bylo doručeno jako sněmovní tisk 1080 / 3 . ps2017-072-01-002-006.u1.p2.s2
Já mezi námi vítám paní senátorku Jitku Chalánkovou a poprosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil ministr zdravotnictví Jan Blatný . ps2017-072-01-002-006.u1.p2.s3
Pane ministře , máte slovo . ps2017-072-01-002-006.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo - (Předsedající tiší poslance zvonkem.) - milé dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych opětovně obhájil zákon , jímž se stanoví právní rámec pro úhradu tzv . point - of - care antigenních testů prováděných za účelem stanovení přítomnosti antigenu viru SARS - CoV 2 . ps2017-072-01-002-006.u2.p1.s2
Tento zákon byl Poslanecké sněmovně předložen s ohledem na mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví , která stanoví vybraným poskytovatelům sociálních a zdravotních služeb povinnost provádět preventivní vyšetření pomocí zmíněných testů u svých zaměstnanců a pacientů , resp . klientů sociálních služeb . ps2017-072-01-002-006.u2.p1.s3
Protože jsem zde tento návrh již podrobně prezentoval , budu v popisu stručný a spíše se zaměřím na vysvětlení některých skutečností , na něž bylo poukázáno při diskusi v Senátu . ps2017-072-01-002-006.u2.p2.s1
Předloženou novelou je navrhováno , aby do ustanovení § 17 odst . 7 zákona o veřejném zdravotním pojištění byl pro účely úhrady doplněn případ , kdy zdravotní pojišťovna na základě uzavřené smlouvy s osobou oprávněnou k distribuci zdravotních prostředků hradí této osobě antigenní testy a jejich distribuci za účelem zajištění nároků pojištěnců . ps2017-072-01-002-006.u2.p2.s2
Zdůrazňuji , že provádění daných testů je již nyní službou hrazenou na základě § 30 odst . 1 zákona o veřejném zdravotním pojištění , který mezi hrazené služby řadí vyšetření a prohlídky prováděné v rámci opatření proti infekčním nemocem . ps2017-072-01-002-006.u2.p2.s3
Zdravotní pojišťovny tedy mají povinnost testování pro pojištěnce zajistit a uhradit . ps2017-072-01-002-006.u2.p2.s4
To je platné tak jako tak . ps2017-072-01-002-006.u2.p2.s5
Za standardní situace , a to je ten zásadní rozdíl , by ale každý dotčený poskytovatel byl nucen pořídit si testy na vlastní náklady a následně je včetně vyšetření vykázat příslušné zdravotní pojišťovně . ps2017-072-01-002-006.u2.p2.s6
Až následně by mu byl test zpětně uhrazen . ps2017-072-01-002-006.u2.p3.s1
Hlavním problémem v tomto postupu , a to je potřeba si uvědomit , je obrovské množství poskytovatelů , kteří jsou mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví dotčeni , přičemž mnozí z nich vůbec nemají zkušenost s nákupem zdravotního materiálu ani se nejedná o zdravotnická zařízení , která by měla standardní vztah se zdravotními pojišťovnami . ps2017-072-01-002-006.u2.p3.s2
V takovém případě se ten dříve popsaný standardní postup jeví jako nepoužitelný a mnozí poskytovatelé , a to prosím chci zdůraznit , by vůbec nebyli schopni provést povinné testování , jinými slovy došlo by k ohrožení zdraví rizikových skupin , v tomto případě seniorů a samozřejmě i zaměstnanců těchto zařízení . ps2017-072-01-002-006.u2.p4.s1
Přímá úhrada testů a s tím spojený závazek distributora doručit je dotčeným poskytovatelům se tedy jevil jako jednoznačně efektivnější , což se , a znovu to chci zdůraznit , projevuje i tím , že testování běží , bude ukončeno v krátké době , a nemám žádné informace o zásadnějších prodlevách . ps2017-072-01-002-006.u2.p4.s2
Takže tak jak je to nastaveno , je to efektivní , funguje to a senioři mohli být díky tomuto opatření protestováni . ps2017-072-01-002-006.u2.p4.s3
A je potřeba si uvědomit , že takováto testování mohou být a budou pravděpodobně potřebná i v budoucnosti . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s1
Co se týče postupu při výběru distributora , protože tam jsem vnímal hlavní komentář Senátu , bylo hledáno v té době nejrychlejší možné řešení v rámci vyhlášení nouzového stavu . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s2
Proto ze zcela praktického důvodu bylo využito stávajících smluv , které byly již dávno předtím uzavřeny mezi zdravotními pojišťovnami a společností Avenier . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s3
Toto není řešeno ani tímto zákonem . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s4
Zákon žádným způsobem nespecifikuje , kdo má být tím distributorem . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s5
Pro to , aby navržené řešení bylo co nejvíce omezeno , vztahuje se návrh zákona pouze na nákup testů pro antigenní testování , nelze ho použít pro nic jiného . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s6
Jenom pro testování onemocnění COVID - 19 . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s7
Z tohoto důvodu určitě není vyloučeno , že do budoucna se budou distributoři soutěžit , a bude to tak určitě správně . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s8
Vzhledem k nutnosti dodání testů v řádu týdnů to ale v prvním kole nebylo možno uskutečnit . ps2017-072-01-002-006.u2.p5.s9
Všichni si jistě vzpomeneme , jak krátká doba na provedení tohoto celého cvičení byla . ps2017-072-01-002-006.u2.p6.s1
Rád bych se rovněž vyjádřil ke komplikované situaci některých poskytovatelů sociálních služeb , kteří dosud neměli zkušenosti s vykazováním zdravotním pojišťovnám . ps2017-072-01-002-006.u2.p6.s2
Vzhledem k tomu , že test je dodáván za účelem provedení zdravotní péče , je řádné vykázání nutností , jinak by z prostředků veřejného zdravotního pojištění nemohl být vůbec hrazen . ps2017-072-01-002-006.u2.p6.s3
Zjednodušení běžného vykazování jsme nicméně intenzivně řešili se zdravotními pojišťovnami a všechny pojišťovny přislíbily vytvoření jednoduchého , nebo zjednodušeného postupu elektronického vykazování tak , aby byl přístupný i těm , kteří nemají zkušenost se standardním vykazováním u provedeného testu . ps2017-072-01-002-006.u2.p6.s4
V případě jakýchkoliv problémů je poté pochopitelně možno se obracet rovnou na pojišťovny . ps2017-072-01-002-006.u2.p7.s1
Je vhodné zdůraznit , že navržená právní úprava sama přímo nemá dopady do veřejného rozpočtu , neboť pouze technicky upravuje mechanismus úhrady za zajištění těchto testů a jejich distribuci . ps2017-072-01-002-006.u2.p7.s2
Dopad do systému veřejného zdravotního pojištění pak plyne ze samotné potřeby zajištění antigenních testů a tu , věřím , nikdo nezpochybňuje . ps2017-072-01-002-006.u2.p8.s1
Vážený pane předsedo , milé dámy , vážení pánové , řešení nastalé situace je nezbytné přijmout co nejdříve , neboť mimořádná opatření k testování klientů a zaměstnanců jsou již účinná , proto je třeba tento návrh přijmout v jeho znění již dříve přijatém , tedy původním , Poslaneckou sněmovnou a nezamítat jej . ps2017-072-01-002-006.u2.p8.s2
Velmi vám děkuji za pozornost . ps2017-072-01-002-006.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-072-01-002-006.u3.p1.s2
Poprosím , aby se slova ujala paní senátorka Jitka Chalánková . ps2017-072-01-002-006.u4.p1.s1
Dobrý den . ps2017-072-01-002-006.u4.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-072-01-002-006.u4.p1.s3
Vážený pane předsedo , vážený pane ministře , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte , abych zde tlumočila stanovisko Senátu . ps2017-072-01-002-006.u4.p1.s4
Senátní tisk byl označen č . 1 , je to tedy váš poslanecký tisk 1080 . ps2017-072-01-002-006.u4.p1.s5
Tento návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění , senátní tisk č . 1 , postoupila Poslanecká sněmovna Senátu dne 13 . listopadu 2020 . ps2017-072-01-002-006.u4.p2.s1
Cílem návrhu zákona je v zákoně o veřejném zdravotním pojištění doplnit mechanismus způsoby úhrady POC antigenních testů používaných pro účely stanovení přítomnosti antigenu viru SARS - CoV - 2 , a to v návaznosti na mimořádná opatření . ps2017-072-01-002-006.u4.p2.s2
Zde svou zprávu zkrátím , protože pan ministr vás již podruhé seznámil s obsahem celého tohoto tisku . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s1
Senát se rozhodl , že tento návrh zamítá . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s2
Odůvodnění zamítnutí zní krátce takto : Navrhovaný zákon se jeví jako zcela nadbytečný . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s3
V oblasti zdravotnictví a sociálních služeb existuje funkční a dostačující systém distribuce či zásobování léčivy a zdravotnickým materiálem , čemuž předmětné testy testovací sady plně odpovídají . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s4
Zásobování se děje denně a ve značné šíři položek i počtech balení bez problémů . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s5
Lze tak zaručit dostatek testů na místech , kde je to potřeba , standardní cestou , ne touto účelovou změnou . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s6
Není důvod , proč by testovací sady nemohly být dodávány úplně stejně jako kterýkoliv jiný zdravotnický materiál . ps2017-072-01-002-006.u4.p3.s7
Na trhu navíc existuje větší počet schválených testů a moment konkurence může mít tím pádem příznivé ekonomické důsledky . ps2017-072-01-002-006.u4.p4.s1
Co zaznělo při debatě v Senátu ? ps2017-072-01-002-006.u4.p4.s2
Především nám bylo líto , že tento tisk a tento záměr nebyl podroben hodnocení dopadů regulace tohoto návrhu , to znamená , že nebyl podroben vyhodnocení tohoto dopadu do veřejných rozpočtů . ps2017-072-01-002-006.u4.p4.s3
Dostali jsme se do situace , kdy se po nás chce , abychom schválili něco jako státní rozpočet , aniž bychom znali čísla , která tento státní rozpočet obsahuje . ps2017-072-01-002-006.u4.p4.s4
Pokud stát tedy nařizuje toto povinné testování , tak se domnívám , a Senát tomu tedy dal za pravdu , že stát by to měl také zajistit a platit . ps2017-072-01-002-006.u4.p4.s5
Tímto návrhem zákona se ingeruje do pojistných plánů zdravotních pojišťoven . ps2017-072-01-002-006.u4.p4.s6
Má pravdu pan ministr , že dopady do státního rozpočtu možná zjistitelné nejsou , nicméně ingerence do pojistných plánů zdravotních pojišťoven může být velice rozsáhlá . ps2017-072-01-002-006.u4.p5.s1
Pokud zde byla řeč o krizových zákonech v oblasti ochrany veřejného zdraví , tak zde se o pojmu distributor vůbec nehovoří , hovoří se pouze o pojmu poskytovatel zdravotní péče . ps2017-072-01-002-006.u4.p5.s2
Distributor je tím článkem celého řetězce mezi výrobcem a potom lékárnou a uživatelem tohoto léku , který má v podstatě pouze za úkol rozvézt toto zboží , nakoupit a rozvézt , možná taky nerozvézt , ale tím jeho povinnosti končí . ps2017-072-01-002-006.u4.p5.s3
Hledala jsem v zákoně zmocnění , prováděcí předpis , nicméně nic takového jsem nenalezla a máme před sebou pouze odstavec e ) celé této novely , který máme před sebou v obecné podobě do budoucna . ps2017-072-01-002-006.u4.p5.s4
Nikdo neví , co s testy bude dál , kdo je bude aplikovat a kdo bude ručit za kvalitu testů , kdo je bude vyhodnocovat , kdo a jak je za platí . ps2017-072-01-002-006.u4.p5.s5
To jsou zcela standardní mechanismy , které umožní možnost kontroly a revize úhrad . ps2017-072-01-002-006.u4.p5.s6
V Senátu se hovořilo o tom , že je třeba nastavit pravidla , to znamená buď podmínky pokud možno rovné , nebo alespoň nějaké , nevydat někomu pouze bianko šek , který by mohl také umožnit až vyčerpání rezerv zdravotních pojišťoven , kdy by se mohlo stát , že nebudou peníze na léčbu jiných závažných onemocnění . ps2017-072-01-002-006.u4.p6.s1
Přímo v tisku , jak přišel z Poslanecké sněmovny , se také hovoří o tom , že tento tisk obsahuje korupční potenciál . ps2017-072-01-002-006.u4.p6.s2
Také to se nám velmi nelíbilo . ps2017-072-01-002-006.u4.p6.s3
Pokud sociální služby , které poskytují zdravotní služby podle zvláštního zákona , na zvláštní smlouvy , nevědí , jak vykazovat , tak to jsou skutečně argumenty jiné kategorie a druhého řádu . ps2017-072-01-002-006.u4.p7.s1
Jsem také k dispozici , pokud byste se ještě chtěli zeptat podrobněji na to , co se v Senátu odehrálo , nicméně Senát většinově navrhl tuto novelu zákona zamítnout . ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s2
Paní zpravodajka garančního výboru Hana Aulická Jírovcová si nepřeje vystoupit , není v tuto chvíli v sále . ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s3
Otevírám rozpravu a ptám se , kdo má zájem o vystoupení k tomuto bodu . ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s4
Rozhlížím se v sále , nikoho nevidím . ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s5
Jestliže se nikdo nehlásí , rozpravu končím . ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s6
Je případně zájem o závěrečná slova ? ps2017-072-01-002-006.u5.p1.s7
Ani pan ministr , ani paní senátorka . ps2017-072-01-002-006.u5.p2.s1
Přistoupíme tedy k hlasování podle § 97 odst . 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . ps2017-072-01-002-006.u5.p2.s2
K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců , tedy souhlasu 101 poslance . ps2017-072-01-002-006.u5.p2.s3
Tady chviličku vyčkám , aby měli všichni poslanci , kteří byli v předsálí , možnost zaujmout svoje místo . . . ps2017-072-01-002-006.u5.p2.s4
Je zde zájem o odhlášení . ps2017-072-01-002-006.u5.p2.s5
Já vás poprosím , abyste se všichni znovu přihlásili svými identifikačními kartami . ps2017-072-01-002-006.u5.p2.s6
Na informační tabuli je už nastaveno kvorum 101 . ps2017-072-01-002-006.u5.p3.s1
Já tedy přednesu návrh usnesení : " Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , podle sněmovního tisku 1080 / 2 . " ps2017-072-01-002-006.u5.p4.s1
Zahajuji hlasování a ptám se , kdo je pro . ps2017-072-01-002-006.u5.p4.s2
Kdo je proti ? ps2017-072-01-002-006.u5.p5.s1
V hlasování pořadové číslo 17 přihlášeno 170 poslanců , pro 115 , proti 16 . ps2017-072-01-002-006.u5.p5.s2
Konstatuji , že návrh zákona byl přijat . ps2017-072-01-002-006.u5.p5.s3
Všem vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu . ps2017-072-01-002-006.u5.p6.s1
Otevírám bod