|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-11-12 ps2017-062-09-006-515 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

515. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1081/ - zkrácené jednání.

Date2020-11-12
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/515
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062319.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 291 • previousnext

ps2017-062-09-006-515.u1.p1.s1 515.
ps2017-062-09-006-515.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1081/ - zkrácené jednání.
ps2017-062-09-006-515.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
ps2017-062-09-006-515.u1.p2.s2 mezitím přečtu ještě jednu omluvu, pane ministře.
ps2017-062-09-006-515.u1.p2.s3 Omlouvá se pan ministr vnitra Jan Hamáček z jednání Poslanecké sněmovny dnes od do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-062-09-006-515.u1.p3.s1 Pane ministře, máte slovo.
ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za tu zrychlenou proceduru.
ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s3 Předložený legislativní návrh, který teď leží před vámi, reaguje na situaci vyvolanou pandemií COVID-19 a upravuje pravidla pro vzdělávání na vysokých školách v případě vyhlášení krizového nebo mimořádného opatření, které by omezilo osobní přítomnost studentů.
ps2017-062-09-006-515.u2.p1.s4 Jeho hlavním cílem je tak zajistit, aby byla výuka omezena v co nejmenším rozsahu a aby tak vysoké školy mohly i za mimořádných situací vykonávat svoji hlavní funkci.
ps2017-062-09-006-515.u2.p2.s1 Návrh se tak snaží předejít ad hoc legislativním úpravám a snaží se v reakci na to, co zažíváme v letošním roce, nastavit pravidla nejen pro aktuální krizovou situaci vyvolanou šířením onemocnění COVID-19, ale rovněž pro jiné krizové, nebo chcete-li mimořádné situace v budoucnosti, by se jednalo o epidemie, živelní pohromy, či jiná nebezpečí.
ps2017-062-09-006-515.u2.p2.s2 To znamená, stojím před vámi, abychom systémově ukotvili do vysokoškolského zákona ta opatření, která jsme si mohli nárazově bohužel vyzkoušet v jarním období, a pokračujeme v tom i v další sezóně, v dalším semestru.
ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s1 Návrh upravuje stávající znění zákona o vysokých školách tak, aby vysoké školy mohly za určitých podmínek, o kterých jsem hovořil, využít pravidla odlišná, která se odlišují od stávající právní úpravy.
ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s2 Zároveň vymezuje podmínky, kdy je možné tato zvláštní pravidla využít.
ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s3 Jde tedy o situaci vyhlášení krizového opatření podle krizového zákona nebo nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona.
ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s4 Zároveň je třeba, aby příslušné ministerstvo, to znamená Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v případě veřejných vysokých škol, resp. ministerstva vnitra či obrany v případě státních vysokých škol, rozhodlo o možnosti využít zvláštní režim a aby určilo, kterých vysokých škol se tato možnost týká.
ps2017-062-09-006-515.u2.p3.s5 Ministerstvo rovněž může určit lhůtu platnosti tohoto zvláštního režimu.
ps2017-062-09-006-515.u2.p4.s1 Návrh vymezuje oblasti, ve kterých je možné se odchýlit od standardních pravidel, a v tomto navazuje na zákon č. 188/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro vzdělávání, a jde zejména o úpravu podmínek přijetí ke studiu, včetně termínu či kritérií pro vyhodnocení přijímacího řízení, jde v tomto návrhu zákona o prodloužení lhůty pro prokázání splnění podmínky dosažení předchozího vzdělávání, ta lhůta 90 dnů, a pro doložení těchto skutečností, úpravu délky akademického roku a to poslední a velmi důležité je využití distančního způsobu komunikace při výuce, při kontrole studia nebo zkouškách, a to včetně zkoušky státní.
ps2017-062-09-006-515.u2.p5.s1 Vzhledem k naléhavosti řešení, k tomu, abychom velmi rychle dali jistotu i pro příští rok, protože ta ad hoc úprava platnost a účinnost pouze do 31. 12. 2020, stojím před vámi s tímto návrhem, který je velmi jednoduchý a vyzkoušený, ale systémově nastavuje ta opatření, možná opatření do standardního vysokoškolského zákona teď ve stavu legislativní nouze.
ps2017-062-09-006-515.u2.p5.s2 Děkuji předem za jeho projednání a samozřejmě vás žádám o podporu předloženého návrhu, který jak Česká konference rektorů, tak Rada vysokých škol považuje za nekonfliktní a podporuje ho ve znění, které před vámi teď v tuto chvíli leží.
ps2017-062-09-006-515.u2.p5.s3 Děkuji.
ps2017-062-09-006-515.u3.p1.s1 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1081/1.
ps2017-062-09-006-515.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu poslanec Stanislav Fridrich a informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-062-09-006-515.u3.p1.s3 Pane poslanče, prosím, máte slovo.
ps2017-062-09-006-515.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-062-09-006-515.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, seznámím vás s usnesením číslo 248 výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, ze 45. schůze ze dne 10. listopadu 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1081.
ps2017-062-09-006-515.u4.p2.s1 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění náměstků ministra školství, mládeže a tělovýchovy Pavla Dolečka a Dany Prudíkové, zpravodajské zprávě Stanislava Fridricha a po rozpravě
ps2017-062-09-006-515.u4.p3.s1 I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;
ps2017-062-09-006-515.u4.p4.s1 II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
ps2017-062-09-006-515.u4.p5.s1 III. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby své jednání ukončila nejpozději do 13. listopadu 2020;
ps2017-062-09-006-515.u4.p6.s1 IV. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1081, vyslovila souhlas v předloženém znění;
ps2017-062-09-006-515.u4.p7.s1 V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-062-09-006-515.u4.p7.s2 Děkuji.
ps2017-062-09-006-515.u5.p1.s1 Nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu.
ps2017-062-09-006-515.u5.p1.s2 Takže zagonguji.
ps2017-062-09-006-515.u5.p2.s1 zahajuji hlasování, zdali povedeme obecnou rozpravu.
ps2017-062-09-006-515.u5.p2.s2 Kdo je pro?
ps2017-062-09-006-515.u5.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-062-09-006-515.u5.p3.s1 Hlasování číslo 292, přihlášeno 93 poslanců, pro 71, proti žádný.
ps2017-062-09-006-515.u5.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-062-09-006-515.u5.p4.s1 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-062-09-006-515.u5.p4.s2 Do obecné rozpravy mám přihlášené tři poslance, takže jako první vystoupí poslankyně Ivana Nevludová a připraví se pan poslanec Leo Luzar.
ps2017-062-09-006-515.u5.p4.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, záměrem mého návrhu je účinné odstranění zásadních potíží zmíněných v důvodové zprávě zákona ohledně uchazečů se zahraničním předchozím vzděláním, komplikace při procesu formálního uznávání předchozího vzdělávání a ohrožení přístupu těchto uchazečů ke studiu z důvodu procesních prodlev.
ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s3 Zároveň návrh zajistí rovná práva v přijímacím řízení všem uchazečům.
ps2017-062-09-006-515.u6.p1.s4 Idea návrhu se opírá o společné stanovisko České konference rektorů a Rady vysokých škol, které na počátku tohoto kalendářního roku Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy doporučily, aby postup ověřování podmínky dosažení předchozího vzdělávání podle § 48 vysokoškolského zákona byl přístupný všem uchazečům o vysokoškolské studium v České republice.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s1 Důvodová zpráva zákona zmiňuje zásadní potíže, se kterými se potýkají zejména zahraniční uchazeči o studium při prokazování dosaženého vzdělání.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s2 Řeší to zavedením devadesátidenní lhůty pro doložení předchozího vzdělání.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s3 Tato lhůta je však nedostatečná.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s4 Na některých krajských úřadech je přetlak žádostí o nostrifikaci tak velký, že trvá dva měsíce, než vůbec začnou podanou žádost vyřizovat.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s5 Pak teprve začnou žádosti posuzovat a případně předepisovat nostrifikační zkoušky.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s6 Ty se ale v době uzavření středních škol vůbec nevypisují.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s7 Snadno se tak může stát, že student předepsané lhůtě devadesáti dnů, nedostojí.
ps2017-062-09-006-515.u6.p2.s8 Nadto předložená novela neřeší zásadní problém s nerovným postavením různých uchazečů při uznávání předchozího vzdělání.
ps2017-062-09-006-515.u6.p3.s1 Nerovné postavení spočívá v ověřování splnění středoškolského vzdělání podle dvou různých zákonů a dvou zásadně odlišných sad kritérií.
ps2017-062-09-006-515.u6.p3.s2 Zatímco u některých uchazečů se zkoumá to, zda jejich zahraniční maturita je dostatečná k přijetí na vysokou školu v daném cizím státu, u jiných uchazečů se vyžaduje, aby jejich zahraniční maturita byla rovnocenná české.
ps2017-062-09-006-515.u6.p3.s3 Dochází tak k absurdním situacím, kdy dva uchazeči mají maturitní vysvědčení z téže školy, například z USA, ale zatímco jednomu je zahraniční vzdělání uznáno podle § 48 odst. 4 písm. d) vysokoškolského zákona, a je na vysokou školu přijat, druhému krajský úřad odmítne udělit nostrifikační osvědčení podle § 108 odst. 5 školského zákona a je v přijímacím řízení odmítnut.
ps2017-062-09-006-515.u6.p4.s1 Rovné právo a rovný přístup ke vzdělání podle Listiny základních práv a svobod však vyžadují, aby se na všechny uchazeče o vysokoškolské studium uplatňovala tatáž kritéria doložení předchozího vzdělání.
ps2017-062-09-006-515.u6.p4.s2 Dosažení předchozího vzdělání je totiž obecnou podmínkou přijetí ke studiu na vysoké škole, která platí pro všechny druhy studijních programů a pro všechny druhy vysokých škol.
ps2017-062-09-006-515.u6.p4.s3 Cílem nově navrhovaného znění je tedy zajistit, že se dosažení předchozího vzdělání bude posuzovat stejnými kritérii u všech uchazečů, a to tím způsobem, že pokud se uchazeč hlásí ke studiu na vysoké škole bez institucionální akreditace, i on bude mít možnost ověření podmínky dosažení předchozího vzdělání podle odst. 4 písm. d) a podle odst. 5 písm. c).
ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s1 Konkrétně bude mít možnost prokázat splnění této podmínky vysoké škole, která institucionální akreditaci pro alespoň jednu oblast vzdělávání a kterou si on vybere.
ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s2 Stávající znění vysokoškolského zákona přitom umožňuje této vysoké škole účtovat si za úkony spojené s posouzením splnění podmínky pro přijetí ke studiu odpovídající poplatek.
ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s3 Tímto způsobem budou účinně vyřešeny dvě zásadní obtíže, které zmiňuje důvodová zpráva zákona, konkrétně komplikace při procesu formálního uznávání předchozího vzdělávání a ohrožení přístupu těchto uchazečů ke studiu z důvodů procesních prodlev.
ps2017-062-09-006-515.u6.p5.s4 Děkuji vám.
ps2017-062-09-006-515.u7.p1.s1 Tak další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Leo Luzar a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-062-09-006-515.u7.p1.s2 Pane poslanče, prosím, máte slovo.
ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s2 Vážený pane ministře, dámy a pánové, mám drobnou úpravu, kterou bych chtěl tady zdůraznit a zdůvodnit, a budu rád, když si ji pan ministr i osvojí a bude ji vnímat, o co se jedná.
ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s3 V návrhu, který je předložen, je § 95c, který hovoří o distanční státní zkoušce.
ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s4 Souhlasím s tímto paragrafem tak, jak je.
ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s5 Ale chci upozornit na jednu věc, že v tom původním návrhu se hovoří, že z jejího průběhu pořídí audiovizuální záznam.
ps2017-062-09-006-515.u8.p1.s6 navrhuji, aby to bylo upřesněno na audiovizuální záznam všech zúčastněných.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s1 Kdo se kdy účastnil takovéto audiokonference, , že audiovizuální záznam může být třeba jenom pouze ten, kdo obhajuje, a splňuje dikci tohoto zákona, a ti, kteří jsou v rámci komise, by třeba nemuseli být zaznamenáni apod.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s2 Čili aby bylo zachováno opravdu průkazné konání státní zkoušky a aby všichni zúčastnění byli na této státní zkoušce v tomto záznamu zaznamenáni.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s3 Proto navrhuji rozšířit tento bod - pořídí audiovizuální záznam všech zúčastněných.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s4 Jinými slovy, ten centrální, kde na obrazovce budou všichni.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s5 Aby také bylo vidět, v jakých podmínkách tu státní zkoušku tento člověk skládá.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s6 To znamená, i ty otázky a reakce těch zkoušejících.
ps2017-062-09-006-515.u8.p2.s7 To je první.
ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s1 A druhá věc, která je, řekněme, spíše nad tu hodnotu.
ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s2 Ale v tomto zákoně se píše, že tento záznam bude uchován po dobu pěti let.
ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s3 A píše se, že tento záznam bude vydáván orgánům veřejné moci při výkonu jeho pravomoci.
ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s4 Zapomíná se ovšem, že zde existuje zákon 106.
ps2017-062-09-006-515.u8.p3.s5 A tento záznam, jelikož je státní zkouška v nějaké formě správního řízení, může být podle stošestky vyžadována.
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s1 A teď se na vás, kolegyně a kolegové, obracím s vlastní zkušeností.
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s2 Vzpomínáte si na svou státní zkoušku?
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s3 Vzpomínáte se vůbec na své zkoušky a na tu obrovskou nervozitu a obrovské vypětí, které s touto zkouškou je spojeno a vůbec nevypovídá o osobním vztahu k zkoušce nebo osobním výsledku zkoušky?
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s4 Pouze nějaký obraz ta zkouška.
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s5 Jestliže z toho bude audio/videozáznam - bych velice nerad, aby tady takovéto audio/videozáznamy běhaly třeba potom na YouTube a další a sloužily k zesměšňování těch, kteří tyto zkoušky absolvovali.
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s6 Proto jsem si dovolil doplnit tento bod c) o tuto větu: "Na tento audiovizuální záznam se nevztahuje zákon číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů."
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s7 To je doplnění z strany tady tohoto návrhu.
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s8 V rámci zdůvodnění i upozorňuji na to, že pokud by bylo toto zveřejňování těchto audiovizuálních záznamů, mohlo by dojít k porušení autonomie vysokých škol a dalších záležitostí spojených s určitým výsostným postavením vysokých škol v rámci českého právního řádu.
ps2017-062-09-006-515.u8.p4.s9 Děkuji.
ps2017-062-09-006-515.u9.p1.s1 Tak, nyní vystoupí zatím jako poslední přihlášená v obecné rozpravě, paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-062-09-006-515.u9.p1.s2 Tak paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-062-09-006-515.u9.p1.s3 Prosím.
ps2017-062-09-006-515.u10.p1.s1 Děkuji vám, pane předsedající.
ps2017-062-09-006-515.u10.p1.s2 mám dvě poznámky.
ps2017-062-09-006-515.u10.p1.s3 Jedna poznámka se týká otázky vysokoškolských kolejí.

Text viewDownload CoNNL-U