|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-23 ps2017-062-04-009-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Vládní návrh zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném) /sněmovní tisk 898/ - druhé čtení

Date2020-10-23
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062135.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 280 • previousnext

ps2017-062-04-009-012.u1.p1.s1 12.
ps2017-062-04-009-012.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném) /sněmovní tisk 898/ - druhé čtení
ps2017-062-04-009-012.u1.p2.s1 Za omluvenou ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou z pověření vlády uvede tento tisk místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-062-04-009-012.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-04-009-012.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-062-04-009-012.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych jménem vlády a též v zastoupení paní ministryně přednesla zákon, nebo návrh zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů.
ps2017-062-04-009-012.u2.p1.s3 Dále budu uvádět jenom zákon o náhradním výživném.
ps2017-062-04-009-012.u2.p2.s1 Návrh zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů, který je předkládán na základě plánu legislativních prací na rok 2019 a programového prohlášení vlády, řeší především situaci rodin s dětmi, které se vlivem nehrazení výživného ze strany povinného rodiče mohou dostat do nepříznivé sociální a finanční situace.
ps2017-062-04-009-012.u2.p2.s2 Účelem náhradního výživného je tak finanční pokrytí výpadku příjmů rodiny, v níž nezaopatřené dítě žije, a to nad rámec současných sociálních dávek.
ps2017-062-04-009-012.u2.p2.s3 Tyto rodiny budou zároveň motivovány k řešení vzniklé situace, neboť podmínkou nároku na náhradní výživné je podání návrhu na exekuci nebo soudní výkon rozhodnutí.
ps2017-062-04-009-012.u2.p2.s4 Náhradní výživné budou vyplácet krajské pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu Úřadu práce ČR.
ps2017-062-04-009-012.u2.p3.s1 Náhradní výživné bude náležet ve výši rozdílu stanovené a uhrazené vyživovací povinnosti, nejvýše však ve výši 3 tisíce korun měsíčně.
ps2017-062-04-009-012.u2.p3.s2 Výše náhradního výživného bude vycházet z měsíčního průměru uložené a uhrazené vyživovací povinnosti za čtyři kalendářní měsíce předcházející čtyřem kalendářním měsícům, za které se nárok prokazuje a uplatňuje.
ps2017-062-04-009-012.u2.p4.s1 Náhradní výživné se bude poskytovat po omezenou dobu.
ps2017-062-04-009-012.u2.p4.s2 Nárok tak zanikne nejpozději po výplatě 24 splátek náhradního výživného nebo skončením nezaopatřenosti dítěte.
ps2017-062-04-009-012.u2.p4.s3 Po zániku nároku na náhradní výživné, tedy po výplatě 24 splátek nebo skončení nezaopatřenosti, případně dříve, pokud lze předpokládat, že již nebude náhradní výživné vypláceno, přejde pohledávka na výživné ve výši poskytnutého náhradního výživného rozhodnutím úřadu práce na stát.
ps2017-062-04-009-012.u2.p4.s4 V rozhodnutí bude uveden rozsah, v jakém pohledávka na výživné na stát přejde.
ps2017-062-04-009-012.u2.p4.s5 Úřad práce podá poté návrh na zahájení soudního výkonu rozhodnutí nebo exekuce, případně v určitých případech vyzve oprávněnou osobu k tomu, aby tento návrh podala sama.
ps2017-062-04-009-012.u2.p5.s1 Účinnost zákona se navrhuje na 1. červenec 2021.
ps2017-062-04-009-012.u2.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s3 Dále tisk byl přikázán ústavně-právnímu výboru.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s4 Usnesení výboru pro sociální politiku bylo doručeno jako sněmovní tisk 898/1.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s5 Zpravodajkou výboru pro sociální politiku byla paní poslankyně Jana Pastuchová.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s6 Ta zde není přítomna.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s7 S tím, jak výbor projednal tento návrh, nás seznámí pan poslanec Marek Novák.
ps2017-062-04-009-012.u3.p1.s8 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-04-009-012.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-062-04-009-012.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vás seznámím s usnesením výboru pro sociální politiku z 55. schůze, která se konala dne 9. září 2020.
ps2017-062-04-009-012.u4.p2.s1 Po odůvodnění ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové, zpravodajské zprávě poslankyně Jany Pastuchové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
ps2017-062-04-009-012.u4.p3.s1 1. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o náhradním výživném, sněmovní tisk 898;
ps2017-062-04-009-012.u4.p4.s1 2. zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-062-04-009-012.u4.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-062-04-009-012.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-04-009-012.u5.p1.s2 Protože se tímto návrhem zabýval i ústavně-právní výbor, tak by některý z členů výboru nás měl informovat o projednání návrhu ve výboru.
ps2017-062-04-009-012.u5.p1.s3 tady nemám ani žádný materiál z ústavně-právního výboru.
ps2017-062-04-009-012.u5.p1.s4 myslím, že pokud nikdo nic nenamítá, tak se teď spokojíme s informací o projednání v garančním výboru.
ps2017-062-04-009-012.u5.p2.s1 V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-062-04-009-012.u5.p2.s2 Do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Olga Richterová.
ps2017-062-04-009-012.u5.p2.s3 Připraví se pan poslanec Bauer.
ps2017-062-04-009-012.u5.p2.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-04-009-012.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-062-04-009-012.u6.p1.s2 K zákonu o náhradním výživném mám za klub Pirátů dva pozměňovací návrhy, které stručně představím.
ps2017-062-04-009-012.u6.p2.s1 Jde o to, že v okolních zemích, kde taková ustanovení platí, není omezení výplaty na dva roky.
ps2017-062-04-009-012.u6.p2.s2 Nedává to totiž smysl, proč omezovat náhradní výživné 24 měsíci, dvěma lety.
ps2017-062-04-009-012.u6.p2.s3 Takže jeden pozměňovací návrh se za nás týká vyloženě toho, aby nárok na náhradní výživné nezanikl po 24 měsících od první výplaty, tam nevidíme žádné logické zdůvodnění.
ps2017-062-04-009-012.u6.p2.s4 Pokud stát chce děti podporovat, pokud stát chce vyrovnat alespoň ty nejmarkantnější sociální rozdíly, tak to dělat do skončení nezaopatřenosti.
ps2017-062-04-009-012.u6.p2.s5 To je první pozměňovací návrh číslo 6267, přihlásím se k němu ještě v podrobné rozpravě.
ps2017-062-04-009-012.u6.p3.s1 Druhý...
ps2017-062-04-009-012.u7.p1.s1 Ano, paní poslankyně, oprávněně žádáte o to, abych zjednal pořádek.
ps2017-062-04-009-012.u7.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o klid, může paní poslankyně přednést svoje návrhy.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s2 Druhý návrh se týká toho, že nejsme přesvědčeni, že dává smysl mít v zákoně pevnou částku.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s3 V tom zákoně je navržena limitní částka 3 tisíce korun.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s4 My bychom místo této fixní částky navrhovali navázání na násobek životního minima, čistě z toho důvodu, aby se z důvodu inflace nemuselo sahat do zákona, nemusel otevírat tento zákon a namísto toho by čistě vláda řešila valorizaci životního minima.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s5 Do budoucna bychom si samozřejmě i u životního minima přáli automatismus.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s6 Hovoří se o něm.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s7 Takže ten návrh je místo 3 tisíc korun v současnosti nejbližší násobek, je to 0,78násobek životního minima jednotlivce.
ps2017-062-04-009-012.u8.p1.s8 To by bylo vlastně při navrhovaném koeficientu nejblíže navržené částce, bylo by to 3 011 korun.
ps2017-062-04-009-012.u8.p2.s1 Děkuji za zvážení těchto dvou pozměňovacích návrhů.
ps2017-062-04-009-012.u8.p2.s2 U toho druhého jde o obecný princip, aby nebylo neustále třeba v důsledku inflace valorizovat zákony, ale aby v nich byly koeficienty životního minima a podobných částek, které by se pak aplikovaly při valorizaci plošně.
ps2017-062-04-009-012.u8.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-062-04-009-012.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-04-009-012.u9.p1.s2 Do podrobné rozpravy je dále přihlášen pan poslanec Jan Bauer.
ps2017-062-04-009-012.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-04-009-012.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, dámy a pánové, jsem se za náš poslanecký klub velmi podrobně k tomuto návrhu zákona vyjádřil již v prvním čtení včetně toho, že jsem podal návrh na zamítnutí, ale dovolte mi jenom zkráceně dvě poznámky.
ps2017-062-04-009-012.u10.p2.s1 První poznámka spíše směřuje na současnou paní ministryni financí Alenu Schillerovou.
ps2017-062-04-009-012.u10.p2.s2 Je ironií osudu, že zrovna v tomto druhém čtení musíte tento návrh zákona předkládat vy, protože ve svém příspěvku v prvním čtení jsem si právě vypůjčil vaše názory, kdy jste k tomuto návrhu byla hodně skeptická, kdy jste říkala něco ve smyslu, že stát nemůže suplovat zodpovědnost rodičů, a že pokud tento návrh projde, tak nevytváříme nic jiného než další nové mandatorní výdaje státního rozpočtu, a v podstatě přicházíte s novou sociální dávkou.
ps2017-062-04-009-012.u10.p2.s3 Od doby se nic nezměnilo, takže na tom samozřejmě trvám.
ps2017-062-04-009-012.u10.p3.s1 Druhá poznámka, kam směřuje vlastně naše kritika.
ps2017-062-04-009-012.u10.p3.s2 My nezpochybňujeme skutečnost, že rodiče, kde se neplatí alimenty, skutečně se svými dětmi zůstávají většinou sami bez pomoci svých partnerů a je opravdu nutné, aby se těmto rodičům pomohlo.
ps2017-062-04-009-012.u10.p3.s3 Na druhou stranu než tato pomoc přijde, tak by stát měl skutečně zařídit a zefektivnit stávající vymáhání.
ps2017-062-04-009-012.u10.p3.s4 možná podesáté vyzývám současnou paní ministryni spravedlnosti, minulého ministra spravedlnosti Kořínka (Kněžínka?), aby skutečně zefektivnili současné nefunkční vymáhání alimentů, a poté, co toto udělají, případně přijdou s nějakým návrhem zákona, a vy jste od doby neudělali vůbec nic a jediné, s čím přicházíte, je, že zavádíte, nebo pravděpodobně zavedete, pokud tento návrh zákona bude schválen, novou sociální dávku, která bude pravděpodobně stát daňové poplatníky přibližně 860 milionů ročně a další desítky milionů korun na samotnou správu.
ps2017-062-04-009-012.u10.p4.s1 Logicky se pak člověk musí ptát, jestli by nebylo možná lepší ty peníze pak těm rodičům, spíše těm samoživitelkám, přímo rozdat, protože správa těchto dávek bude stát opravdu desítky milionů korun.
ps2017-062-04-009-012.u10.p4.s2 A logicky se občané této země musí zeptat, na co se příště budeme skládat, na jaké další věcí se příště budeme skládat, když na vyplácení nebo na vymáhání alimentů v tomto případě stát selhává a mimo jiné bude selhávat i do budoucna, protože podle důvodové zprávy vymožitelnost prostřednictvím státu se bude pohybovat někde v úrovni 10 %.
ps2017-062-04-009-012.u10.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-062-04-009-012.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-04-009-012.u11.p1.s2 Paní poslankyně Kateřina Valachová je přihlášená.
ps2017-062-04-009-012.u11.p1.s3 Nehlásí se do rozpravy.
ps2017-062-04-009-012.u11.p1.s4 Tak je přihlášen Marek Benda v tuto chvíli jako poslední do obecné rozpravy.
ps2017-062-04-009-012.u11.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-04-009-012.u12.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní místopředsedkyně vlády, vážené dámy, vážení pánové, dvě první vystoupení jako předsedy ústavně-právního výboru, protože tady bohužel nebyla přítomna určená zpravodajka, paní kolegyně Procházková, která nemohla říci, že ústavně-právní výbor neprojednal tento tisk, nebyli jsme garančním výborem, bohužel vzhledem k času a tlaku, který je na nás vytvářen, jsme se bohužel k náhradnímu výživnému nedostali, čili zpravodajkou byla paní kolegyně Procházková a ústavně-právní výbor to neprojednal.
ps2017-062-04-009-012.u12.p1.s2 To je první sdělení.
ps2017-062-04-009-012.u12.p2.s1 Druhé je spíše teď moje osobní, nikoliv jako předsedy ústavně-právního výboru.
ps2017-062-04-009-012.u12.p2.s2 pokládám tento návrh zákona za něco naprosto nemravného.
ps2017-062-04-009-012.u12.p2.s3 Prostě mám dojem, že představa toho, že stát doplácet, a ještě to bude jako propagovat, říkat, jak je to všechno bezvadné, lidem za to, jak se chovají, místo toho, aby jim říkal chovejte se k sobě slušně.
ps2017-062-04-009-012.u12.p2.s4 Pokud si někdo bere nějaký závazek, například že si vezme nějakou ženu nebo muže, například že si udělá nějaké dítě, tak ten se o to starat, a ne že stát na sebe bude stále a stále přebírat povinnosti za své občany a pořád jim říkat, vy za nic neodpovídáte, když bude nejhůř, my to vždycky zatáhneme.
ps2017-062-04-009-012.u12.p3.s1 Takže pro tento návrh zákona - vždyť nejde o dílčí výhradu.
ps2017-062-04-009-012.u12.p3.s2 Úplně fatálně nesouhlasím s tím, abychom z občanů snímali tuto zodpovědnost a tvářili se, že ji nemají.
ps2017-062-04-009-012.u12.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-062-04-009-012.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-04-009-012.u13.p1.s2 Do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Bauer, ale musím dát přednost faktické poznámce.
ps2017-062-04-009-012.u13.p1.s3 Takže paní poslankyně Alena Gajdůšková, která se přihlásila s faktickou poznámkou, promluví jako první.
ps2017-062-04-009-012.u13.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-04-009-012.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-062-04-009-012.u14.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, víte, za nemravné považuji to, že společnost se nepostará o ty nejzranitelnější, o ty nejpotřebnější.
ps2017-062-04-009-012.u14.p1.s3 A těmi jsou děti.
ps2017-062-04-009-012.u14.p1.s4 Tento návrh směřuje k tomu, že se zajistí dětem to, co jim patří.
ps2017-062-04-009-012.u14.p1.s5 To, aby skutečně nestrádaly.

Text viewDownload CoNNL-U