|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-27 ps2017-062-05-005-051 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

51. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 910/ - druhé čtení

Date2020-10-27
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/051
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062150.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1090 • previousnext

ps2017-062-05-005-051.u8.p14.s1 Vážené dámy, vážení pánové, tolik obecné představení pozměňovacích návrhů, které podává klub Starostů a nezávislých.
ps2017-062-05-005-051.u8.p14.s2 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u9.p1.s2 Nyní vystoupí dva poslanci s přednostním právem.
ps2017-062-05-005-051.u9.p1.s3 Nejprve pan poslanec Mikuláš Ferjenčík, který bude vystupovat jménem poslaneckého klubu České pirátské strany, a potom pan předseda Kalousek.
ps2017-062-05-005-051.u9.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-05-005-051.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-062-05-005-051.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, rozmáhá se nám tady takový nešvar, že vláda, resp. pan poslanec Babiš v tomto případě, sem předkládá nedodělky.
ps2017-062-05-005-051.u10.p1.s3 Nejprve nám předložili státní rozpočet, ve kterém právě tento tisk není zahrnutý, takže padesátimiliardový výpadek, který následně pan poslanec Babiš předložil, vůbec není zohledněn v tom návrhu státního rozpočtu, kde nyní se navrhuje schodek 320 mld. korun, a následně je předložen komplexní pozměňovací návrh ke zrušení superhrubé mzdy, ve kterém je uvedeno - cituji z odůvodnění: "Toto snížení je zamýšleno pouze jako dočasné, a to na dva roky, s tím, že o definitivním daňovém režimu a výši sazeb bude rozhodnuto dle aktuálního ekonomického a fiskálního vývoje."
ps2017-062-05-005-051.u10.p1.s4 Nicméně v tom pozměňovacím návrhu tato část odůvodnění není vůbec zpracovaná.
ps2017-062-05-005-051.u10.p1.s5 Tam není omezená účinnost toho pozměňovacího návrhu na dva roky.
ps2017-062-05-005-051.u10.p1.s6 Ten návrh prostě bude platit natrvalo, pokud bude přijat.
ps2017-062-05-005-051.u10.p2.s1 Takže nevím, co si pan premiér domluvil s panem prezidentem na Hradě.
ps2017-062-05-005-051.u10.p2.s2 Nicméně ty avizované dva roky, které zůstaly i v odůvodnění, se vůbec nepromítly do znění toho návrhu.
ps2017-062-05-005-051.u10.p2.s3 Takže to opatření rozhodně není protikrizové a dočasné, je to opatření trvalé.
ps2017-062-05-005-051.u10.p2.s4 A toto trvalé opatření samozřejmě trvalý dopad do státního rozpočtu, tím pádem je potřeba ho počítat do zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-062-05-005-051.u10.p2.s5 A tady tedy pan poslanec Babiš přišel s velmi furiantským řešením, kdy, protože jeho rozpočet a jeho návrh se dostávají do kolize se zákonem o rozpočtové odpovědnosti, tak to neřeší tak, že by buď hledali jiné příjmy, nebo hledali úspory v rozpočtu, snažili se to řešit.
ps2017-062-05-005-051.u10.p2.s6 Řeší to tak, že prostě vypne zákon o rozpočtové odpovědnosti, to řeší generace příští.
ps2017-062-05-005-051.u10.p3.s1 To podle nás skutečně není správný přístup.
ps2017-062-05-005-051.u10.p3.s2 Prostě tohle je zcela nepřijatelné.
ps2017-062-05-005-051.u10.p3.s3 Ještě novelizovat to...
ps2017-062-05-005-051.u10.p3.s4 Novelizovat zákon o rozpočtové odpovědnosti pozměňovacím návrhem ve druhém čtení k zákonu o dani z příjmu, přitom to přímo nesouvisí, resp. nesouviselo to do doby, dokud se pan premiér Babiš nerozhodl udělat díru do veřejných rozpočtů 80 mld., tak do doby ty dva zákony nesouvisely.
ps2017-062-05-005-051.u10.p3.s5 Tak nyní tímto způsobem novelizovat úplně jiný zákon, si myslím, že to v tomto volebním období tedy nemá obdoby.
ps2017-062-05-005-051.u10.p4.s1 Další problémy jsou, že opět nesouhlasí ty deklarované důvody, proč se ten zákon dělá a jak ten zákon vypadá.
ps2017-062-05-005-051.u10.p4.s2 Pan premiér říká, že cílem je podpořit spotřebu.
ps2017-062-05-005-051.u10.p4.s3 Ale pokud primárně z toho zákona budou profitovat nejbohatší zaměstnanci, tak ti samozřejmě si ty peníze nechají, uspoří je, a rozhodně to není ta skupina, která by první věc, co udělá, pokud ušetří na daních, to dala do spotřeby.
ps2017-062-05-005-051.u10.p4.s4 Pokud chcete podpořit spotřebu, tak zvyšme slevu na poplatníka.
ps2017-062-05-005-051.u10.p4.s5 To je ta cesta, jak každý dostane stejně, je to spravedlivé a drtivá většina lidí, co teď v krizi hluboko do kapsy, to hned utratí, pomůže to maloobchodu, pomůže to službám.
ps2017-062-05-005-051.u10.p4.s6 Ale pokud je cílem posílit spotřebu domácností, tak rozhodně cesta snižování daňové sazby a zachování slevy na poplatníka v původní výši není správné řešení.
ps2017-062-05-005-051.u10.p5.s1 Z těchto důvodů a dále vzhledem k tomu, jaký je rozpočtový dopad i na obce a kraje, my navrhujeme kompromisní řešení, a to takové, že navrhujeme sazbu 19 % proti 15 a zvýšení slevy na poplatníka na 33 tisíc korun, o více než 8 tisíc na každého občana.
ps2017-062-05-005-051.u10.p5.s2 Rozpočtové dopady jsou zhruba o třetinu nižší než u toho vládního návrhu, a dopad, zvýšení spotřeby obyvatel čekáme přinejmenším srovnatelné.
ps2017-062-05-005-051.u10.p6.s1 A dále navrhujeme vyškrtnout ty pasáže, které torpédují zákon o rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-062-05-005-051.u10.p6.s2 Děkuji za podporu.
ps2017-062-05-005-051.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-05-005-051.u11.p1.s2 Pan předseda Miroslav Kalousek s přednostním právem, poté vystoupí paní poslankyně Ivana Nevludová.
ps2017-062-05-005-051.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-062-05-005-051.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-062-05-005-051.u12.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vystupoval jsem k vládnímu návrhu v prvním čtení v podstatě proto, abych ho podpořil včetně onoho tolik diskutovaného paušálu místo stravenek.
ps2017-062-05-005-051.u12.p1.s3 Na tomto stanovisku jsem nic nezměnil, ale teď vystupuji proto, abych vyjádřil naprosté zděšení vzhledem k pozměňujícím návrhům, které padly ve druhém čtení.
ps2017-062-05-005-051.u12.p2.s1 Víte, vláda může mít levicovou politiku rozpočtovou i daňovou, může mít pravicovou politiku rozpočtovou i daňovou, můžeme s tou politikou souhlasit, nebo nesouhlasit.
ps2017-062-05-005-051.u12.p2.s2 A nejstrašnější je, když ta vláda nemá žádnou politiku.
ps2017-062-05-005-051.u12.p2.s3 Kdy ta vláda vůbec neví, co chce.
ps2017-062-05-005-051.u12.p2.s4 A to je situace, v které jsme se ocitli, a pokud je to situace, kdy prožíváme velikou krizi, tak to je situace poměrně dramatická.
ps2017-062-05-005-051.u12.p2.s5 jenom popíšu základní body.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s1 Vláda schválila a předkládá nám návrh zákona o státním rozpočtu, o kterém můžeme říct s jistotou jenom jedno jediné, že jeho základní ukazatelé, příjmy, výdaje i saldo, jsou v tuhle chvíli v rozporu s ekonomickou realitou.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s2 To není žádná kritika, prostě vláda vycházela ze zářijové prognózy a to byla situace, která dnes neplatí.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s3 Dnes víme, že předpokládané příjmy budou nižší.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s4 Dnes víme, že výdaje, i kdyby nebyl přijat žádný pozměňující návrh, i kdyby nebyl přijat tento zákon, tak není pochyb, že ty příjmy budou nižší než prognózované.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s5 Nevíme sice o kolik, ale víme, že budou nižší.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s6 A víme, že výdaje neodpovídají aktuálním prioritám.
ps2017-062-05-005-051.u12.p3.s7 A jestli se vláda neodhodlá k aktualizaci blíže k ekonomické realitě, jako že to zřejmě nemá v úmyslu, tak můžeme o tom návrhu rozpočtu říct jednu jedinou věc: je zcela mimo ekonomickou realitu.
ps2017-062-05-005-051.u12.p4.s1 Teď tady máme návrh daňové legislativy, která samozřejmě výrazným způsobem ovlivňuje ten návrh zákona o státním rozpočtu, a předseda vlády předkládá pozměňující návrh, který je v objemu desítek miliard v rozporu s tímto schváleným návrhem zákona o státním rozpočtu.
ps2017-062-05-005-051.u12.p4.s2 První místopředseda vlády předkládá návrh, který je v rozporu s pozměňujícím návrhem předsedy vlády a rovněž je v rozporu s předloženým návrhem zákona o státním rozpočtu.
ps2017-062-05-005-051.u12.p4.s3 Státní rozpočet, jak již jsem řekl, je v rozporu s ekonomickou realitou.
ps2017-062-05-005-051.u12.p4.s4 To, prosím pěkně, není scénář absurdního dramatu.
ps2017-062-05-005-051.u12.p4.s5 To je realita dnešních dnů.
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s1 Otázka: ta vláda, co chce dělat?
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s2 Odpověď: No neví.
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s3 Neví a bohužel nemá ani odbornost, ani politickou odvahu prosadit vůbec nějakou politiku.
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s4 To je jedno, jestli levicovou, pravicovou, zda bych ji podporoval, nebo kritizoval.
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s5 Tady se nedá ani kritizovat ten směr, protože žádný není.
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s6 Tady je možné kritizovat jenom ten neskutečný chaos a tu neschopnost vlády jasně formulovat svoji politiku a směr, kudy svou rozpočtovou politikou a daňovou politikou chce jít.
ps2017-062-05-005-051.u12.p5.s7 Kam, my nevíme.
ps2017-062-05-005-051.u12.p6.s1 Víme -
ps2017-062-05-005-051.u12.p6.s2 no, tušíme, ale to nesmím říct, protože ještě není 22. hodina.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s1 Ale jediné, co tedy víme, a tam pravděpodobně je vláda zajedno, že pan premiér předkládá návrh, kterým již letos nepřípustně rozvolněný zákon o rozpočtové odpovědnosti chce rozvolnit ještě víc, nebo - jak tady řekl velmi příhodně můj předřečník pan poslanec Ferjenčík - on ho vlastně nechce rozvolnit.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s2 On ho chce vypnout.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s3 Abychom vůbec v příštím roce nepoměřovali výši deficitu v poměru k HDP, abychom se k tomu vrátili někdy po volbách.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s4 To prostě nelze akceptovat.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s5 Krize nemůže být zneužita k tomu, abychom absolutně rezignovali na pravidla.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s6 Krize nemůže být zneužita k tomu, abychom neefektivně utráceli peníze bez ohledu na zítřek.
ps2017-062-05-005-051.u12.p7.s7 V krizi musíme naopak zvýšit odpovědnost a v krizi musíme o to úzkostlivěji dodržovat pravidla.
ps2017-062-05-005-051.u12.p8.s1 Prosím pěkně, jenom vzhledem k oné konsolidaci, ke které se vláda nechce hlásit, a vlastně chce vypnout ten zákon o rozpočtové odpovědnosti, znovu připomenu našeho souseda, který by nám měl být do jisté míry vzorem v rozpočtové odpovědnosti, tedy Německo, které také na příští rok plánuje poměrně vysoký deficit.
ps2017-062-05-005-051.u12.p8.s2 Ale poměrně vysoký deficit v jejich situaci jsou 2,5 % hrubého domácího produktu, zhruba 97 miliard eur.
ps2017-062-05-005-051.u12.p8.s3 Dvě a půl procenta!
ps2017-062-05-005-051.u12.p8.s4 Vláda předkládá 4,5 - ne 2,5 - a uvažuje o mnohem vyšším čísle, možná 6, což je samozřejmě mimo návrh zákona o rozpočtové odpovědnosti, a proto ho tím pozměňujícím návrhem pan premiér chce vypnout.
ps2017-062-05-005-051.u12.p9.s1 To Německo příští rok 2,5 %, těch zhruba 97 miliard eur, ale v následujících letech, v letech 2022 a 2023, plánuje 10 miliard a 8 miliard eur.
ps2017-062-05-005-051.u12.p9.s2 To znamená, kdybychom postupovali v rozpočtové odpovědnosti jako Německo, tak bychom plánovali zhruba 150 na příští rok a v těch dalších letech 20 a 10, bychom šli na červenou nulu, protože bychom realizovali pouze jednorázová opatření.
ps2017-062-05-005-051.u12.p9.s3 Tak jak ráda zdůrazňuje paní ministryně, že ten rozpočet na příští rok, v tom 320miliardovém deficitu bude za 214 miliard jednorázových opatření - jednorázových, opakuji.
ps2017-062-05-005-051.u12.p9.s4 No to prostě nemůže být pravda!
ps2017-062-05-005-051.u12.p9.s5 Protože kdyby paní ministryně měla pravdu a ta opatření byla jednorázová, tak v ten následující rok by byl deficit hluboce pod 100 miliardami korun, a vláda plánuje ve střednědobém výhledu 286.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s1 Takže ono se nejedná o jednorázové výdaje, ono se jedná o výdaje mandatorního charakteru.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s2 A s mandatorními výdaji, výdaji mandatorního charakteru, dámy a pánové, je to zhruba stejné, jako s pastou na zuby.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s3 Večer ji na ten kartáček vytlačíte raz dva, ale zkuste to potom do tuby zase dostat zpátky.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s4 To jde velmi složitě.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s5 A ty pozměňující návrhy, které jsou dnes na stole, jeden od předsedy vlády, druhý od místopředsedy vlády, jsou samozřejmě ne výdaje, ale je to změna rozpočtové legislativy v oblasti daní mandatorního charakteru.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s6 To je prostě zákon, který se potom bude zase buď měnit, nebo také ne, a jde to velmi obtížně.
ps2017-062-05-005-051.u12.p10.s7 A promítá se do dalších rozpočtových období, do dalších let.
ps2017-062-05-005-051.u12.p11.s1 Vy mluvíte o zrušení superhrubé mzdy šest let.
ps2017-062-05-005-051.u12.p11.s2 bych rád připomněl, že superhrubá mzda byla zrušena.
ps2017-062-05-005-051.u12.p11.s3 Byla zrušena zákonem platným z roku 2012.
ps2017-062-05-005-051.u12.p11.s4 A vy, protože jste ten zákon zrušili ještě před účinností, tak jste tu superhrubou mzdu znovu zavedli.
ps2017-062-05-005-051.u12.p11.s5 A od doby, od roku 2014, kdy tvrdíte, že zrušíte superhrubou mzdu, tak to opakujete každý rok, ale nikdy jste nepředložili žádný vládní koncept.
ps2017-062-05-005-051.u12.p12.s1 A nejméně šťastný způsob - nejméně šťastný způsob - jsou dva konkurenční pozměňovací návrhy, jeden od předsedy vlády a druhý od prvního místopředsedy vlády, které jsou ve vzájemném rozporu.
ps2017-062-05-005-051.u12.p12.s2 A oba dva jsou v rozporu s návrhem zákona o státním rozpočtu.
ps2017-062-05-005-051.u12.p12.s3 Kdo si myslíte, vážená vládo, že vám tohle bude pískat?
ps2017-062-05-005-051.u12.p12.s4 Vždyť vy nám ani neumíte říct, co chcete!
ps2017-062-05-005-051.u12.p13.s1 A v situaci, ve které jsme, my jako klub TOP 09 jsme přesvědčeni, že zásadní zásahy do daňové legislativy v objemu desítek miliard korun není možné realizovat salámovou metodou sazba po sazbě.
ps2017-062-05-005-051.u12.p13.s2 To opravdu musí být systémový pohled, kdy se bude současně diskutovat daňová reforma, penzijní reforma a reforma veřejného zdravotního pojištění, s tím, že musíme hledat dlouhodobou udržitelnost obou dvou systémů těch povinných pojistných.
ps2017-062-05-005-051.u12.p13.s3 A samozřejmě že můžeme...

Text viewDownload CoNNL-U