|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-21 ps2017-062-02-004-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem či omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 /sněmovní tisk 1055/ - zkrácené jednání

Date2020-10-21
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062043.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 449 • previousnext

ps2017-062-02-004-003.u9.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-062-02-004-003.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-02-004-003.u10.p1.s2 Pane předsedající, paní ministryně, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem k tomuto návrhu zákona, který předložil kolega Jan Volný, a se k němu přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s1 Jak řekla paní ministryně, tento zákon vlastně míří na OSVČ, resp. společníky s. r. o v případech, kdy jim byla činnost zakázána nebo výrazně omezena, na dodavatele jejich služeb, kteří jsou na to navázáni, a pozměňovací návrh míří i na třetí specifickou skupinu osob, a to osoby, které užívají prostory těch podnikatelů, kterým byla činnost omezena nebo zakázána.
ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s2 Typicky je to příklad trenérů fitness ve fitnesscentrech a dalších obdobných záležitostí.
ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s3 Takže k tomu míří ten pozměňovací návrh.
ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s4 Děkuji.
ps2017-062-02-004-003.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Milanu Ferancovi a nyní pan poslanec Marek Benda, připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-062-02-004-003.u11.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-062-02-004-003.u12.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní místopředsedkyně vlády a ministryně, vážený pane zpravodaji, dámy a pánové, bych předložil a odůvodnil tři návrhy, které v systému uložené náš pan předseda Stanjura, který bohužel v této chvíli nemůže být přítomen, a pak se samozřejmě k nim přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s1 Jedná se o sněmovní dokument 6541, což je pozměňovací návrh pana kolegy Stanjury, který směřuje k tomu, aby byl poskytnut kompenzační příspěvek krajům za ztráty, které mají právě na sdílených daních.
ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s2 Víte dobře, že to je věc, o které se diskutuje, řekněme, od června.
ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s3 Senát tento návrh předložil Poslanecké sněmovně, tady stále leží před prvním čtením.
ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s4 Šlo by o to, aby kraje, které mají, stejně jako jsme kompenzovali obcím, kraje, které mají výpadek příjmů, dostaly za každého obyvatele 500 korun jako příspěvek z Ministerstva financí, resp. ze státního rozpočtu.
ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s5 To je první návrh.
ps2017-062-02-004-003.u12.p3.s1 Druhý návrh se skrývá pod sněmovním dokumentem 6544, který se týká doplnění nové části čtvrté, změny zákona o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodové pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020, a jedná se o to, aby zálohy, resp. aby platby odvodového zatížení na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti byly osobám samostatně výdělečně činným odpuštěny nikoli tak, jako to bylo doposud, pouze do srpna, ale do prosince, protože je zcela zjevné, že ty dopady na OSVČ budou velmi značné, a myslíme si, že by bylo správné, aby právě pojistné na sociální zabezpečení, které tvoří jeden z podstatných výdajů vůči veřejným rozpočtům, bylo odpuštěno do konce prosince.
ps2017-062-02-004-003.u12.p4.s1 A poslední dokument se týká sněmovního dokumentu 6543, který by měl stejným způsobem změnit zákon o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020.
ps2017-062-02-004-003.u12.p4.s2 A i tam by mělo jít o to, aby to, co bylo dosud opuštěno do srpna, bylo odpuštěno i za měsíce srpen, září, říjen, listopad a prosinec.
ps2017-062-02-004-003.u12.p4.s3 To pokládáme za důležité, aby došlo k tomu, aby i tyto odvody - protože je zcela zjevné, že dopady budou značné, a teprve dnes se dozvíme, co všechno vláda ještě zavře - byly kompenzovány i zaměstnavatelům.
ps2017-062-02-004-003.u12.p5.s1 Pak se v podrobné rozpravě k těmto třem návrhům přihlásím.
ps2017-062-02-004-003.u12.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-062-02-004-003.u13.p1.s1 Děkuji poslanci Marku Bendovi za jeho vystoupení a nyní budeme pokračovat v rozpravě.
ps2017-062-02-004-003.u13.p1.s2 Paní poslankyně Věra Kovářová, připraví se poslanec Ferjenčík.
ps2017-062-02-004-003.u13.p1.s3 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámila se dvěma pozměňovacími návrhy Starostů a nezávislých.
ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s2 Ten první dvě části a týká se počtu společníků, kteří se mohou stát jako fyzické osoby subjektem kompenzačního bonusu.
ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s3 V návrhu zákona jsou maximálně dva společníci s tím, že se jedná o malá s. r. o, ale my se domníváme, že i tři společníci mohou být malé společnosti s ručením omezeným, a proto tedy navrhujeme rozšířit maximální počet společníků společnosti s ručením omezeným na počet tři, tak by se tito mohli stát subjektem kompenzačního bonusu.
ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s4 Dále návrh také říká, že subjektem se mohou stát společníci jako fyzické osoby, kteří jsou členy jedné rodiny, a v následujících ustanoveních návrhu zákona je uvedeno, kdo se za členy rodiny považuje a kdo nikoli.
ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s5 Jsou to pouze příbuzní v řadě přímé, sourozenec a manžel nebo partner podle zákona upravujícího registrované partnerství.
ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s1 Sám předkladatel poté v důvodové zprávě připouští, že se jedná o užší definici, než která je obsažena v jiných právních předpisech.
ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s2 Výše uvedená definice člena jedné rodiny se nám jeví jako velmi úzká a opomíjí další příslušníky rodiny, jak je obecně vnímáme.
ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s3 A také předkladatel zákona toto pojetí nikterak neodůvodňuje.
ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s4 Navíc občanský zákoník obsahuje v § 700 definici pojmu rodinný závod a tím jsme se také inspirovali a navrhujeme upravit návrh tak, aby se za člena jedné rodiny považoval např. i bratranec či osoby sešvagřené.
ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s5 Mohou existovat případy, kdy jsou společníky společnosti i příbuzní, kteří by nespadali do definice uvedené ve vládním návrhu zákona.
ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s1 To je jeden pozměňovací návrh.
ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s2 A ten druhý se týká kompenzací pro kraje za výpadky příjmů z prvního kompenzačního bonusu, a to ve výši 500 korun na obyvatele.
ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s3 Domníváme se, že kraje i s ohledem na současnou situaci a další výpadky příjmů si takovouto kompenzaci zaslouží.
ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s4 Děkuji.
ps2017-062-02-004-003.u15.p1.s1 děkuji paní poslankyni Věře Kovářové a nyní pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-062-02-004-003.u15.p1.s2 Připraví se pan kolega Stanislav Juránek.
ps2017-062-02-004-003.u15.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-062-02-004-003.u16.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-062-02-004-003.u16.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, Piráti rozhodně tento tisk podporují.
ps2017-062-02-004-003.u16.p1.s3 Jsme rádi, že je ve Sněmovně poměrně rychle, a určitě ho podpoříme, nicméně bychom uvítali, kdybyste podpořili na oplátku i naše pozměňovací návrhy, které ho chtějí o něco rozšířit.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s1 Navrhujeme tři úpravy.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s2 První úprava je odstranit to, co považujeme za nelogičnost, že OSVČ s nárokem na kompenzační bonus budou mít nadále povinnost odvádět odvody.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s3 To znamená, že stát jim do jedné kapsy 15 tisíc za měsíc a z druhé kapsy jim 5 tisíc za měsíc vezme.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s4 To nám přijde skutečně nelogické.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s5 Je to velký rozdíl proti situaci na jaře, kdy OSVČ odvody odvádět nemusely, takže ten reálný kompenzační bonus pro lidi, kteří mají zakázanou nebo extrémně omezenou činnost, je ve skutečnosti o třetinu nižší než na jaře.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s6 Takže buď se navýšit, nebo, což navrhujeme my, odpustit odvody těm OSVČ, které mají nárok na kompenzační bonus.
ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s7 To je první pozměňovací návrh, který podáváme.
ps2017-062-02-004-003.u16.p3.s1 Druhý návrh je udělat tam mezistupeň a pro živnostníky, eseróčka a dohodáře, kteří mají omezenou činnost jen ze 30 80 %, to znamená méně, než kolik stanovila jako hranici vláda, která chce omezení alespoň 80 %, tak pro ty lidi s omezením mezi těmi 30 a 80 % udělat nižší kompenzační bonus ve výši 350 korun denně jako nějaký mezistupeň.
ps2017-062-02-004-003.u16.p3.s2 My dlouhodobě nesouhlasíme s tím principem všechno, nebo nic, že když prostě člověk omezení činnosti ze tří čtvrtin, tak smůlu, a pak o těch 5 % navíc najednou získá plný kompenzační bonus.
ps2017-062-02-004-003.u16.p3.s3 Myslíme si, že by tam měl být nějaký postupnější přechod, tak navrhujeme tento nižší kompenzační bonus ve výši 350 korun na den pro ty, kdo mají jen zčásti tu činnost omezenou.
ps2017-062-02-004-003.u16.p4.s1 Poslední věc, kterou chceme řešit, je výpadek příjmů krajů a obcí.
ps2017-062-02-004-003.u16.p4.s2 Navrhujeme 500 korun na občana pro kraje a 100 korun na občana pro obce.
ps2017-062-02-004-003.u16.p4.s3 Ta částka je vyšší pro kraje, protože zohledňujeme i to jarní období, kdy kraje nedostaly nic.
ps2017-062-02-004-003.u16.p5.s1 Děkuji za podporu těchto návrhů.
ps2017-062-02-004-003.u17.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi.
ps2017-062-02-004-003.u17.p1.s2 Nyní pan poslanec Stanislav Juránek, zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy.
ps2017-062-02-004-003.u17.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-062-02-004-003.u18.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně a kolegové, KDU-ČSL zcela určitě tento kompenzační bonus, tento zákon, podpoří.
ps2017-062-02-004-003.u18.p1.s2 Je to správný přístup a řeší to tuto malou skupinu, ale významnou skupinu pro budoucnost našeho národa.
ps2017-062-02-004-003.u18.p2.s1 tedy nicméně chci upozornit na to, odkud se berou tyto příjmy, a chci tam zdůraznit, že se část těchto peněz bere obcím a část se bere krajům.
ps2017-062-02-004-003.u18.p2.s2 Přesně, jak to řekla paní ministryně, je to částka, která je z jedné strany, co se týká obcí, vykryta z minulé kompenzace, a to tím způsobem, že je to dopočitatelné.
ps2017-062-02-004-003.u18.p2.s3 Co se týká krajů, tady nicméně nebyla ta kompenzace udělána v tuto chvíli žádná a náklady krajů jsou vyšší, než jsme se v tuto chvíli z různých materiálů dozvěděli, to znamená, tady zcela určitě nebudeme dávat my sami pozměňovací návrh, protože zde dva tyto pozměňovací návrhy byly, takže tady podpora krajům z naší strany zcela určitě bude.
ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s1 Co je však ještě docela důležité, je abychom se systémově zamysleli nad tím, jak to u všech těch bonusů směrem do budoucna bude.
ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s2 A z toho důvodu jsem přesvědčený o tom, že by Poslanecká sněmovna měla mít vždycky dostatečné informace o těchto dopadech.
ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s3 Ono potom, když se to spočítá, ty dopady jsou jiné.
ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s4 Abychom měli ty dopady i směrem nahoru i směrem dolů především na obce a abychom se snažili nějakým způsobem vyrovnat s kraji.
ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s5 Proto za KDU-ČSL navrhnu dodatkové usnesení, ve kterém budeme právě požadovat, aby byla Poslanecká sněmovna informována o tomto pohybu kompenzačního bonusu, jak zatěžuje v tuto chvíli zejména jednotlivé obce, protože ty obce jsou v této věci citlivější, a aby následně byla vždycky řešena kompenzace.
ps2017-062-02-004-003.u18.p4.s1 V tuto chvíli, co se týká tohoto pozměňovacího návrhu a obcí, jednoznačně toto bylo již vyřešeno dopředu, takže tam žádný bezprostřední požadavek není, a proto ani žádný pozměňovací návrh směrem k obcím nepodáváme.
ps2017-062-02-004-003.u18.p4.s2 Ale je v každém případě zapotřebí, abychom měli určitý automat vzniku kompenzací směrem do budoucna a abychom o tom hlavně byli informováni.
ps2017-062-02-004-003.u18.p4.s3 O tom tedy bude dodatkové usnesení, jehož text přečtu potom konkrétně v podrobné rozpravě.
ps2017-062-02-004-003.u19.p1.s1 Děkuji panu poslanci Stanislavu Juránkovi.
ps2017-062-02-004-003.u19.p1.s2 A nyní se přihlásil do rozpravy pan poslanec Marian Jurečka, poté Markéta Adamová Pekarová a potom Martin Jiránek.
ps2017-062-02-004-003.u19.p1.s3 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s1 Děkuji.
ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s2 Vážený pane předsedající, paní ministryně, kolegyně, kolegové, tento sněmovní tisk a celé téma kompenzačního bonusu je, myslím, to, co dneska sledují desetitisíce drobných živnostníků, zástupců malých firem České republiky, protože předpokládám, že tak jako , i vy máte opravdu za poslední týden nebo dva týdny stovky zpráv v e-mailu, v messengerech a podobně lidí, kteří nám popisují své příběhy, lidí, kteří podnikají v sektoru služeb, se jedná o gastrozařízení, nebo některé typy živností, které jsou na tyto dnes omezené obory podnikání velmi úzce navázány.
ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s3 Lidé mi popisují své příběhy nejenom těch, kteří podnikají dlouhé roky, vytvářeli si své rezervy a vytvářeli pracovní místa.
ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s4 O ty rezervy přišli v průběhu první vlny.
ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s5 Píší mi lidé třeba z oblasti kultury, kteří se vlastně nikdy ani v průběhu prázdnin naplno nenadechli, ten sektor se nerozjel, protože na kulturní akce v průběhu celých prázdnin do těch zpřísňujících opatření teď v průběhu podzimu platila omezující pravidla.
ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s6 A nejsou to jenom muzikanti, herci, umělci, ale jsou to lidé, kteří jim vytvářejí zázemí, zvukaři, osvětlovači, celý ten servis, který je k tomu navázán, a dneska v oblasti kultury pracuje 130 tisíc lidí.
ps2017-062-02-004-003.u20.p2.s1 o tom mluvím proto, že sám jsem muzikant a mám mezi těmito lidmi, kteří se tím živí, opravdu desítky osobních přátel, a oni mi popisují tu pro zoufalou situaci, kdy uživit teď rodiny je pro velmi těžké.
ps2017-062-02-004-003.u20.p2.s2 A všichni víme, že třeba tento sektor poté, co omezující opatření odezní, bude znovu fungovat.
ps2017-062-02-004-003.u20.p2.s3 Kultura tady své místo, to není otázka, jak se třeba dneska díváme na budoucnost některých částí jako letecká doprava nebo jako je turismus, který se z toho bude vzpamatovávat mnohem déle.
ps2017-062-02-004-003.u20.p3.s1 Ale pak jsou to samozřejmě také lidé, kteří třeba v letošním roce v dobré víře rozjeli své podnikání, dlouho se na to připravovali a jsou taky dneska v situaci, kdy vlastně vůbec nevědí, jestli si tu investici, kterou do toho vložili, dokážou někdy vrátit a jak dokážou přežít.
ps2017-062-02-004-003.u20.p3.s2 Ráno mi třeba volal kolega, který rozjel v červnu holičství, a dneska, když slyšel ty návrhy možných opatření, je na vývrat, protože říkal: Tak mám další dva lidi, za které jsem zodpovědný.
ps2017-062-02-004-003.u20.p3.s3 Jak to zaplatím, jak se uživím, co moje rodina, co moje manželka a děti?
ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s1 Takže myslím si, že bychom měli opravdu přemýšlet nad tím z hlediska vícero parametrů.
ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s2 Ano, ty peníze musíme někde vzít.
ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s3 Bereme je ze státního rozpočtu, z virtuální hromádky, kterou musí někdo naplnit příjmy.
ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s4 Když je nenaplníme příjmy, naplníme je tím, že si vezmeme dluh a ten dluh bude muset někdo zaplatit.
ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s5 Budeme to platit my, možná ještě i naše děti.
ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s6 To je samozřejmě velmi silný argument na těch miskách vah.
ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s1 Pak je tady argument, který říkal kolega Stanislav Juránek.
ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s2 Část těch peněz budeme brát z rozpočtu měst, obcí a krajů a i tam bychom se potom měli snažit ty peníze dorovnat, aby zase města, obce a kraje nesnižovaly investiční aktivitu, která podporuje především malé a střední firmy v regionech.
ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s3 Je velmi důležité umět toto všechno zvážit.
ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s4 Ale také zároveň musíme umět sledovat to, jakým způsobem ta opatření na jednotlivé typy podnikání dopadají, jsou to ty oblasti podnikání, které jsou přímo omezené z důvodů nařízení vlády, anebo jsou to ty, které jsou de facto nepřímo omezeny a vyautovány.
ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s5 Ono i omezení prodejní doby v restauracích na ta prodejní okénka také výrazné dopady na příjmy a na tržby těchto jednotlivých provozů.

Text viewDownload CoNNL-U