ps2017-062-02-004-003.u9.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-062-02-004-003.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-062-02-004-003.u10.p1.s2
Pane předsedající , paní ministryně , dámy a pánové , dovolte mi , abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem k tomuto návrhu zákona , který předložil kolega Jan Volný , a já se k němu přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s1
Jak už řekla paní ministryně , tento zákon vlastně míří na OSVČ , resp . společníky s . r . o v případech , kdy jim byla činnost zakázána nebo výrazně omezena , na dodavatele jejich služeb , kteří jsou na to navázáni , a pozměňovací návrh míří i na třetí specifickou skupinu osob , a to osoby , které užívají prostory těch podnikatelů , kterým byla činnost omezena nebo zakázána . ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s2
Typicky je to příklad trenérů fitness ve fitnesscentrech a dalších obdobných záležitostí . ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s3
Takže k tomu míří ten pozměňovací návrh . ps2017-062-02-004-003.u10.p2.s4
Děkuji . ps2017-062-02-004-003.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Milanu Ferancovi a nyní pan poslanec Marek Benda , připraví se paní poslankyně Věra Kovářová . ps2017-062-02-004-003.u11.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-062-02-004-003.u12.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní místopředsedkyně vlády a ministryně , vážený pane zpravodaji , dámy a pánové , já bych předložil a odůvodnil tři návrhy , které má v systému uložené náš pan předseda Stanjura , který bohužel v této chvíli nemůže být přítomen , a pak se samozřejmě k nim přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s1
Jedná se o sněmovní dokument 6541 , což je pozměňovací návrh pana kolegy Stanjury , který směřuje k tomu , aby byl poskytnut kompenzační příspěvek krajům za ztráty , které mají právě na sdílených daních . ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s2
Víte dobře , že to je věc , o které se diskutuje , řekněme , od června . ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s3
Senát tento návrh předložil Poslanecké sněmovně , tady stále leží před prvním čtením . ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s4
Šlo by o to , aby kraje , které mají , stejně jako jsme kompenzovali obcím , kraje , které mají výpadek příjmů , dostaly za každého obyvatele 500 korun jako příspěvek z Ministerstva financí , resp . ze státního rozpočtu . ps2017-062-02-004-003.u12.p2.s5
To je první návrh . ps2017-062-02-004-003.u12.p3.s1
Druhý návrh se skrývá pod sněmovním dokumentem 6544 , který se týká doplnění nové části čtvrté , změny zákona o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodové pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 , a jedná se o to , aby zálohy , resp . aby platby odvodového zatížení na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti byly osobám samostatně výdělečně činným odpuštěny nikoli tak , jako to bylo doposud , pouze do srpna , ale až do prosince , protože je zcela zjevné , že ty dopady na OSVČ budou velmi značné , a myslíme si , že by bylo správné , aby právě pojistné na sociální zabezpečení , které tvoří jeden z podstatných výdajů vůči veřejným rozpočtům , bylo odpuštěno až do konce prosince . ps2017-062-02-004-003.u12.p4.s1
A poslední dokument se týká sněmovního dokumentu 6543 , který by měl stejným způsobem změnit zákon o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 . ps2017-062-02-004-003.u12.p4.s2
A i tam by mělo jít o to , aby to , co bylo dosud opuštěno do srpna , bylo odpuštěno i za měsíce srpen , září , říjen , listopad a prosinec . ps2017-062-02-004-003.u12.p4.s3
To pokládáme za důležité , aby došlo k tomu , aby i tyto odvody - protože je zcela zjevné , že dopady budou značné , a teprve dnes se dozvíme , co všechno vláda ještě zavře - byly kompenzovány i zaměstnavatelům . ps2017-062-02-004-003.u12.p5.s1
Pak se v podrobné rozpravě k těmto třem návrhům přihlásím . ps2017-062-02-004-003.u12.p5.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-062-02-004-003.u13.p1.s1
Děkuji poslanci Marku Bendovi za jeho vystoupení a nyní budeme pokračovat v rozpravě . ps2017-062-02-004-003.u13.p1.s2
Paní poslankyně Věra Kovářová , připraví se poslanec Ferjenčík . ps2017-062-02-004-003.u13.p1.s3
Máte slovo , paní poslankyně . ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vás seznámila se dvěma pozměňovacími návrhy Starostů a nezávislých . ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s2
Ten první má dvě části a týká se počtu společníků , kteří se mohou stát jako fyzické osoby subjektem kompenzačního bonusu . ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s3
V návrhu zákona jsou maximálně dva společníci s tím , že se jedná o malá s . r . o , ale my se domníváme , že i tři společníci mohou být malé společnosti s ručením omezeným , a proto tedy navrhujeme rozšířit maximální počet společníků společnosti s ručením omezeným na počet tři , tak by se tito mohli stát subjektem kompenzačního bonusu . ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s4
Dále návrh také říká , že subjektem se mohou stát společníci jako fyzické osoby , kteří jsou členy jedné rodiny , a v následujících ustanoveních návrhu zákona je uvedeno , kdo se za členy rodiny považuje a kdo nikoli . ps2017-062-02-004-003.u14.p1.s5
Jsou to pouze příbuzní v řadě přímé , sourozenec a manžel nebo partner podle zákona upravujícího registrované partnerství . ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s1
Sám předkladatel poté v důvodové zprávě připouští , že se jedná o užší definici , než která je obsažena v jiných právních předpisech . ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s2
Výše uvedená definice člena jedné rodiny se nám jeví jako velmi úzká a opomíjí další příslušníky rodiny , jak je obecně vnímáme . ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s3
A také předkladatel zákona toto pojetí nikterak neodůvodňuje . ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s4
Navíc občanský zákoník obsahuje v § 700 definici pojmu rodinný závod a tím jsme se také inspirovali a navrhujeme upravit návrh tak , aby se za člena jedné rodiny považoval např . i bratranec či osoby sešvagřené . ps2017-062-02-004-003.u14.p2.s5
Mohou existovat případy , kdy jsou společníky společnosti i příbuzní , kteří by nespadali do definice uvedené ve vládním návrhu zákona . ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s1
To je jeden pozměňovací návrh . ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s2
A ten druhý se týká kompenzací pro kraje za výpadky příjmů z prvního kompenzačního bonusu , a to ve výši 500 korun na obyvatele . ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s3
Domníváme se , že kraje i s ohledem na současnou situaci a další výpadky příjmů si takovouto kompenzaci zaslouží . ps2017-062-02-004-003.u14.p3.s4
Děkuji . ps2017-062-02-004-003.u15.p1.s1
Já děkuji paní poslankyni Věře Kovářové a nyní pan poslanec Mikuláš Ferjenčík . ps2017-062-02-004-003.u15.p1.s2
Připraví se pan kolega Stanislav Juránek . ps2017-062-02-004-003.u15.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-062-02-004-003.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-062-02-004-003.u16.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , Piráti rozhodně tento tisk podporují . ps2017-062-02-004-003.u16.p1.s3
Jsme rádi , že je ve Sněmovně poměrně rychle , a určitě ho podpoříme , nicméně bychom uvítali , kdybyste podpořili na oplátku i naše pozměňovací návrhy , které ho chtějí o něco rozšířit . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s1
Navrhujeme tři úpravy . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s2
První úprava je odstranit to , co považujeme za nelogičnost , že OSVČ s nárokem na kompenzační bonus budou mít nadále povinnost odvádět odvody . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s3
To znamená , že stát jim do jedné kapsy 15 tisíc za měsíc dá a z druhé kapsy jim 5 tisíc za měsíc vezme . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s4
To nám přijde skutečně nelogické . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s5
Je to velký rozdíl proti situaci na jaře , kdy OSVČ odvody odvádět nemusely , takže ten reálný kompenzační bonus pro lidi , kteří mají zakázanou nebo extrémně omezenou činnost , je ve skutečnosti o třetinu nižší než na jaře . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s6
Takže buď se má navýšit , nebo , což navrhujeme my , odpustit odvody těm OSVČ , které mají nárok na kompenzační bonus . ps2017-062-02-004-003.u16.p2.s7
To je první pozměňovací návrh , který podáváme . ps2017-062-02-004-003.u16.p3.s1
Druhý návrh je udělat tam mezistupeň a pro živnostníky , eseróčka a dohodáře , kteří mají omezenou činnost jen ze 30 až 80 % , to znamená méně , než kolik stanovila jako hranici vláda , která chce omezení alespoň 80 % , tak pro ty lidi s omezením mezi těmi 30 a 80 % udělat nižší kompenzační bonus ve výši 350 korun denně jako nějaký mezistupeň . ps2017-062-02-004-003.u16.p3.s2
My dlouhodobě nesouhlasíme s tím principem všechno , nebo nic , že když prostě člověk má omezení činnosti ze tří čtvrtin , tak má smůlu , a pak o těch 5 % navíc najednou získá plný kompenzační bonus . ps2017-062-02-004-003.u16.p3.s3
Myslíme si , že by tam měl být nějaký postupnější přechod , tak navrhujeme tento nižší kompenzační bonus ve výši 350 korun na den pro ty , kdo mají jen zčásti tu činnost omezenou . ps2017-062-02-004-003.u16.p4.s1
Poslední věc , kterou chceme řešit , je výpadek příjmů krajů a obcí . ps2017-062-02-004-003.u16.p4.s2
Navrhujeme 500 korun na občana pro kraje a 100 korun na občana pro obce . ps2017-062-02-004-003.u16.p4.s3
Ta částka je vyšší pro kraje , protože zohledňujeme i to jarní období , kdy kraje nedostaly nic . ps2017-062-02-004-003.u16.p5.s1
Děkuji za podporu těchto návrhů . ps2017-062-02-004-003.u17.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi . ps2017-062-02-004-003.u17.p1.s2
Nyní pan poslanec Stanislav Juránek , zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy . ps2017-062-02-004-003.u17.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-062-02-004-003.u18.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , kolegyně a kolegové , KDU - ČSL zcela určitě tento kompenzační bonus , tento zákon , podpoří . ps2017-062-02-004-003.u18.p1.s2
Je to správný přístup a řeší to tuto malou skupinu , ale významnou skupinu pro budoucnost našeho národa . ps2017-062-02-004-003.u18.p2.s1
Já tedy nicméně chci upozornit na to , odkud se berou tyto příjmy , a chci tam zdůraznit , že se část těchto peněz bere obcím a část se bere krajům . ps2017-062-02-004-003.u18.p2.s2
Přesně , jak to řekla paní ministryně , je to částka , která je z jedné strany , co se týká obcí , vykryta už z minulé kompenzace , a to tím způsobem , že je to dopočitatelné . ps2017-062-02-004-003.u18.p2.s3
Co se týká krajů , tady nicméně nebyla ta kompenzace udělána v tuto chvíli žádná a náklady krajů jsou vyšší , než jsme se v tuto chvíli z různých materiálů dozvěděli , to znamená , tady zcela určitě nebudeme dávat my sami pozměňovací návrh , protože už zde dva tyto pozměňovací návrhy byly , takže tady podpora krajům z naší strany zcela určitě bude . ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s1
Co je však ještě docela důležité , je abychom se systémově zamysleli nad tím , jak to u všech těch bonusů směrem do budoucna bude . ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s2
A z toho důvodu jsem přesvědčený o tom , že by Poslanecká sněmovna měla mít vždycky dostatečné informace o těchto dopadech . ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s3
Ono potom , když se to spočítá , ty dopady jsou jiné . ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s4
Abychom měli ty dopady i směrem nahoru i směrem dolů především na obce a abychom se snažili nějakým způsobem vyrovnat s kraji . ps2017-062-02-004-003.u18.p3.s5
Proto za KDU - ČSL navrhnu dodatkové usnesení , ve kterém budeme právě požadovat , aby byla Poslanecká sněmovna informována o tomto pohybu kompenzačního bonusu , jak zatěžuje v tuto chvíli zejména jednotlivé obce , protože ty obce jsou v této věci citlivější , a aby následně byla vždycky řešena kompenzace . ps2017-062-02-004-003.u18.p4.s1
V tuto chvíli , co se týká tohoto pozměňovacího návrhu a obcí , jednoznačně toto bylo již vyřešeno dopředu , takže tam žádný bezprostřední požadavek není , a proto ani žádný pozměňovací návrh směrem k obcím nepodáváme . ps2017-062-02-004-003.u18.p4.s2
Ale je v každém případě zapotřebí , abychom měli určitý automat vzniku kompenzací směrem do budoucna a abychom o tom hlavně byli informováni . ps2017-062-02-004-003.u18.p4.s3
O tom tedy bude dodatkové usnesení , jehož text přečtu potom konkrétně v podrobné rozpravě . ps2017-062-02-004-003.u19.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stanislavu Juránkovi . ps2017-062-02-004-003.u19.p1.s2
A nyní se přihlásil do rozpravy pan poslanec Marian Jurečka , poté Markéta Adamová Pekarová a potom Martin Jiránek . ps2017-062-02-004-003.u19.p1.s3
Pane předsedo , máte slovo . ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s1
Děkuji . ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s2
Vážený pane předsedající , paní ministryně , kolegyně , kolegové , tento sněmovní tisk a celé téma kompenzačního bonusu je , myslím , to , co dneska sledují desetitisíce drobných živnostníků , zástupců malých firem České republiky , protože předpokládám , že tak jako já , i vy máte opravdu za poslední týden nebo dva týdny stovky zpráv v e - mailu , v messengerech a podobně lidí , kteří nám popisují své příběhy , lidí , kteří podnikají v sektoru služeb , ať už se jedná o gastrozařízení , nebo některé typy živností , které jsou na tyto dnes omezené obory podnikání velmi úzce navázány . ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s3
Lidé mi popisují své příběhy nejenom těch , kteří podnikají dlouhé roky , vytvářeli si své rezervy a vytvářeli pracovní místa . ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s4
O ty rezervy přišli v průběhu první vlny . ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s5
Píší mi lidé třeba z oblasti kultury , kteří se vlastně nikdy ani v průběhu prázdnin naplno nenadechli , ten sektor se nerozjel , protože na kulturní akce v průběhu celých prázdnin až do těch zpřísňujících opatření teď v průběhu podzimu platila omezující pravidla . ps2017-062-02-004-003.u20.p1.s6
A nejsou to jenom muzikanti , herci , umělci , ale jsou to lidé , kteří jim vytvářejí zázemí , zvukaři , osvětlovači , celý ten servis , který je k tomu navázán , a dneska v oblasti kultury pracuje 130 tisíc lidí . ps2017-062-02-004-003.u20.p2.s1
Já o tom mluvím proto , že sám jsem muzikant a mám mezi těmito lidmi , kteří se tím živí , opravdu desítky osobních přátel , a oni mi popisují tu pro ně zoufalou situaci , kdy uživit teď rodiny je pro ně velmi těžké . ps2017-062-02-004-003.u20.p2.s2
A všichni víme , že třeba tento sektor poté , co omezující opatření odezní , bude znovu fungovat . ps2017-062-02-004-003.u20.p2.s3
Kultura tady má své místo , to není otázka , jak se třeba dneska díváme na budoucnost některých částí jako letecká doprava nebo jako je turismus , který se z toho bude vzpamatovávat mnohem déle . ps2017-062-02-004-003.u20.p3.s1
Ale pak jsou to samozřejmě také lidé , kteří třeba v letošním roce v dobré víře rozjeli své podnikání , dlouho se na to připravovali a jsou taky dneska v situaci , kdy vlastně vůbec nevědí , jestli si tu investici , kterou do toho vložili , dokážou někdy vrátit a jak dokážou přežít . ps2017-062-02-004-003.u20.p3.s2
Ráno mi třeba volal kolega , který rozjel v červnu holičství , a dneska , když slyšel ty návrhy možných opatření , je na vývrat , protože říkal : Tak já mám další dva lidi , za které jsem zodpovědný . ps2017-062-02-004-003.u20.p3.s3
Jak to zaplatím , jak se uživím , co moje rodina , co moje manželka a děti ? ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s1
Takže myslím si , že bychom měli opravdu přemýšlet nad tím z hlediska vícero parametrů . ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s2
Ano , ty peníze musíme někde vzít . ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s3
Bereme je ze státního rozpočtu , z virtuální hromádky , kterou musí někdo naplnit příjmy . ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s4
Když je nenaplníme příjmy , naplníme je tím , že si vezmeme dluh a ten dluh bude muset někdo zaplatit . ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s5
Budeme to platit my , možná ještě i naše děti . ps2017-062-02-004-003.u20.p4.s6
To je samozřejmě velmi silný argument na těch miskách vah . ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s1
Pak je tady argument , který říkal kolega Stanislav Juránek . ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s2
Část těch peněz budeme brát z rozpočtu měst , obcí a krajů a i tam bychom se potom měli snažit ty peníze dorovnat , aby zase města , obce a kraje nesnižovaly investiční aktivitu , která podporuje především malé a střední firmy v regionech . ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s3
Je velmi důležité umět toto všechno zvážit . ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s4
Ale také zároveň musíme umět sledovat to , jakým způsobem ta opatření na jednotlivé typy podnikání dopadají , ať už jsou to ty oblasti podnikání , které jsou přímo omezené z důvodů nařízení vlády , anebo jsou to ty , které jsou de facto nepřímo omezeny a vyautovány . ps2017-062-02-004-003.u20.p5.s5
Ono i omezení prodejní doby v restauracích na ta prodejní okénka má také výrazné dopady na příjmy a na tržby těchto jednotlivých provozů .