|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-006-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - prvé čtení

Date2020-10-07
Meetingps2017/061
Agenda Itemps2017/061/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/061schuz/s061032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 541 • previousnext

ps2017-061-01-006-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-061-01-006-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - prvé čtení
ps2017-061-01-006-006.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Lubomír Metnar.
ps2017-061-01-006-006.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2017-061-01-006-006.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi představit návrh zákona o Vojenském zpravodajství.
ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s1 Novela doplňuje systém obrany státu v reakci na reálné hrozby v kybernetickém prostoru.
ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s2 Legislativní návrh proto řeší možnost náležité reakce a adekvátně reagovat státu a zajistit tím obranu státu a jeho obyvatel.
ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s3 Na základě tohoto návrhu bude stát oprávněn aktivně odvrátit kybernetické útoky ohrožující jeho základní fungování a podstatu.
ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s4 Obranu však nelze vykonávat bez možnosti detekovat, že vůbec dochází nebo se bezprostředně schyluje ke kybernetickému útoku, a dále bez možnosti zajistit identifikaci útočníka, nebo alespoň zdroj, odkud útok přichází.
ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s5 Na základě tohoto zákona by Vojenské zpravodajství získalo nové nástroje, které doplní stávající schopnosti detekovat kybernetické útoky.
ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s1 Zákon jasně vymezuje, jak pozitivně, tak i negativně, co tyto nástroje mohou a co naopak nemohou.
ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s2 Rozhodně se nejedná, a to bych chtěl zdůraznit, o plošný monitoring, ale pouze o cílenou detekci kybernetických útoků.
ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s3 Nově činnosti Vojenského zpravodajství budou podléhat kontrolním mechanismům zaručujícím dodržování zákonných mantinelů, např. povinnost vedení auditních záznamů o provozu nástrojů detekce, jež budou plně přístupné kontrolním orgánům.
ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s4 Kromě vnitřní kontroly bude na tuto činnost dopadat systém takzvané třístupňové kontroly, konkrétně ze strany vlády, Parlamentu a orgánů nezávislé kontroly.
ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s1 Nad rámec výše uvedeného bude pro účely kontroly nakládání s daty výraznou novinkou i funkce inspektora kybernetické obrany.
ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s2 Tento bude jmenován vládou na návrh ministra obrany, a to po projednání ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny.
ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s3 Tato osoba bude při výkonu své funkce nezávislá a při svém rozhodování bude vázána pouze právním řádem.
ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s4 Jeho primárním úkolem bude dozorovat nad ochranou dat a informací zpracovaných Vojenským zpravodajstvím a souvisejících postupů při výkonu kybernetické obrany, a to včetně dodržování základních práv a svobod.
ps2017-061-01-006-006.u2.p5.s1 Návrh zákona byl ještě před jeho předložením Poslanecké sněmovně konzultován se všemi poslaneckými kluby zastoupenými v Poslanecké sněmovně.
ps2017-061-01-006-006.u2.p5.s2 V létě vznikla společná platforma, na které se aktivně podíleli zástupci soukromé sféry, zejména svazu obchodu a průmyslu (?), operátorů a poskytovatelů internetového připojení.
ps2017-061-01-006-006.u2.p5.s3 Vyústěním je konsenzuální návrh, který bude předložen jako pozměňovací návrh.
ps2017-061-01-006-006.u2.p6.s1 V rámci projednání ve výboru tedy bude možné vyřešit vybraná ustanovení, která mohla budit obavy, tak aby se jednalo o moderní právní předpis, nastavující jednotlivé role na spolupráci při obraně našich občanů.
ps2017-061-01-006-006.u2.p6.s2 Dostatečný prostor bude věnován i problematice kontroly například orgánu nezávislé kontroly, tak aby byla tato instituce funkční a stále důvěryhodná.
ps2017-061-01-006-006.u2.p7.s1 Hlavním cílem návrhu je, abychom byli schopni adekvátně reagovat na reálná ohrožení.
ps2017-061-01-006-006.u2.p7.s2 Chci vám říci, že události z posledních měsíců, např. nemocnice v Benešově, bohužel svědčí o opaku.
ps2017-061-01-006-006.u2.p7.s3 Smyslem navrhovaných změn tedy v žádném případě není snaha o omezení svobody občanů, ale naopak jejich obrana vůči útokům a hrozbám mířícím právě proti jejich základním právům a svobodám.
ps2017-061-01-006-006.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-061-01-006-006.u3.p1.s1 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Josef Bělica.
ps2017-061-01-006-006.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-061-01-006-006.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-061-01-006-006.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-061-01-006-006.u4.p1.s3 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si krátce navázat na pana ministra, který návrh zákona již podrobně představil.
ps2017-061-01-006-006.u4.p2.s1 Dámy a pánové, jak bohužel můžeme být v současné době očitými svědky, je zcela zásadní, aby stát byl schopen aktivně odvrátit nejzávažnější kybernetické útoky ohrožující fungování jeho kritické infrastruktury.
ps2017-061-01-006-006.u4.p2.s2 Toho ovšem nelze dosáhnout, aniž bychom disponovali schopnostmi proti takovým útokům aktivně zasáhnout.
ps2017-061-01-006-006.u4.p2.s3 Proto si myslím, že bylo nutné připravit legislativní nástroj, který to umožní, legislativní nástroj, který umožní odhalit, identifikovat a vyhodnotit kybernetický útok a především v případě nutnosti aktivně odvrátit ty nejzávažnější z nich.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s1 Tento návrh zákona, který nyní máme projednat, připravilo Ministerstvo obrany, které svěřilo pravomoc pro zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru Vojenskému zpravodajství, a to včetně stanovení vnějších vazeb garantujících začlenění této kybernetické obrany do celého kontextu zajišťování obrany a bezpečnosti České republiky.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s2 Vojenské zpravodajství tak jasně vymezené činnosti navazující na působnost NÚKIB a dalších složek armády, policie a zpravodajských služeb.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s3 V podstatě se jedná o zakotvení oprávnění Vojenského zpravodajství komunikovat s operátory a případně i umístit u operátorů nástroje, které budou cíleně detekovat pouze kybernetické útoky a hrozby nejvyšší intenzity.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s4 Návrh nepřipouští použití nástrojů k jiným účelům než pouze k odhalení útoku.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s5 Vojenské zpravodajství zasáhne jen v případě ohrožení státu, např. budou-li ohroženy životy lidí z důvodu vyřazení IT systémů nemocnic anebo elektrárny, a to navíc jenom když to nepůjde jinak a bude nutné konat co nejrychleji.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s6 Jedná se však o krajní možnost v případě těch opravdu nejzávažnějších útoků a pouze v případě naplnění zákonem stanovených přísných kritérií, po souhlasu ministra obrany.
ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s7 Vojenské zpravodajství také okamžitě informuje vládu, NÚKIB a ostatní zpravodajské služby.
ps2017-061-01-006-006.u4.p4.s1 Pro eliminaci možných obav z narušování ochrany soukromí a osobních údajů návrh taktéž stanovuje garance pro jejich ochranu.
ps2017-061-01-006-006.u4.p4.s2 Při detekování a vyhodnocování definovaných jevů Vojenské zpravodajství bude disponovat pouze metadaty, a tudíž nebude sledovat obsah komunikace konkrétních osob, ale pouze signalizovat určité přesně definované negativní jevy související s kybernetickým prostorem.
ps2017-061-01-006-006.u4.p4.s3 V neposlední řadě návrh také zakotvuje kontrolní mechanismy poskytující záruky proti zneužití takto svěřených pravomocí.
ps2017-061-01-006-006.u4.p5.s1 Návrh zákona počítá s kontrolou ze strany vlády, parlamentu, zejména stálé komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, a také orgánů nezávislé kontroly.
ps2017-061-01-006-006.u4.p5.s2 Pro účely kontroly nakládání s daty vznikne navíc v rámci Vojenského zpravodajství nová pozice inspektora, který bude garantem pro oblast zpracování dat a informací.
ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s1 Návrh zákona je tak shledán ústavně konformní.
ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s2 V maximálně možné míře reflektuje připomínky a požadavky na vytvoření opravdu jasného a kvalitního zákona, který splňuje svůj účel proporcionálním způsobem.
ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s3 Navrhuji tedy, abychom se určitě zákonem zabývali a předali ho k projednání výborům.
ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-061-01-006-006.u5.p1.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášené tři poslance.
ps2017-061-01-006-006.u5.p1.s2 Teď jako první vystoupí pan poslanec Pavel Jelínek a připraví se pan poslanec František Kopřiva.
ps2017-061-01-006-006.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, novela zákona o Vojenském zpravodajství, která rozšiřuje jeho pravomoci na oblast řízení kybernetických hrozeb, přichází v další verzi.
ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s3 Předchozí verze se nelíbily a k téhle mám také zásadní výhrady.
ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s4 Například není uspokojivě vysvětleno, proč byl před pár lety vytvořen Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost, který funguje, a najednou by měl mít podobné pravomoci zase jiný orgán státní moci.
ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s5 Vznikne tím vlastně dvoukolejnost výkonu veřejné moci v oblasti kybernetické bezpečnosti.
ps2017-061-01-006-006.u6.p2.s1 Důvodová zpráva k zákonu o Vojenském zpravodajství se odvolává na usnesení vlády č. 382 z roku 2016, které je ale neveřejné, tedy není možné ověřit jeho znění.
ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s1 V rámci Vojenského zpravodajství je sloučena rozvědka a kontrarozvědka a to je problém.
ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s2 Nyní se přidat ještě nová významná kompetence - monitorování kybernetického prostoru.
ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s3 Navíc důvodová zpráva přímo uvádí, že bylo-li by nutné se zaměřit na konkrétní osoby a jejich chování v kybernetickém prostoru, bude to činěno v rozsahu povolení na zpravodajskou techniku tak jako dosud.
ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s4 Tedy není tam striktní oddělení informací získaných při monitoringu kybernetického prostoru od zpravodajské činnosti.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s1 Co se týká praktického fungování, Vojenské zpravodajství bude umisťovat do komunikačních sítí speciální instrumenty, které jsou v předkládaném návrhu zákona označeny jako nástroje detekce a které v předchozí verzi návrhu byly označované jako sondy.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s2 To ale stále není přesné označení funkce a schopnosti takových zařízení.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s3 Zákon dostatečně nevysvětluje, co přesně tato zařízení budou dělat.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s4 Některé právnické osoby poskytující službu elektronických komunikací se však obávají, že nástroj detekce může být použit i aktivně, jak k odvrácení kybernetického útoku, tak přímo k takovému útoku.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s5 Takovou pravomoc Vojenské zpravodajství tímto zákonem skutečně získá.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s6 Útok mu musí schválit ministr obrany, jiné úřady v zákoně vyjmenované se to dozvědí následně.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s7 Potenciálně dotčené firmy zajišťující elektronické komunikace se obávají, že pokud bude nástroj detekce u nich umístěný využit ke kybernetickému útoku, mohly by být dokonce odpojeny od internetu.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s8 Uvědomme si přitom, že tyto firmy zabezpečují internetové připojení pro domácnosti i podniky.
ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s9 Tedy toto internetové připojení by bylo ohroženo.
ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s1 Je také třeba dobře zvážit, jaké důvody by vedly k realizaci případného kybernetického útoku.
ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s2 Domnívám se, že rizika zde převažují nad ziskem.
ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s3 Nabízí se jednoduchá technická možnost, aby operátor komunikačních sítí mohl podávat data požadovaná Vojenským zpravodajstvím sám, což by plnilo funkci detekce, samozřejmě na základě schváleného technického řešení.
ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s4 Podobný postup v praxi existuje u záznamu komunikace.
ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s1 Dalším velkým problémem zákona je kontrola Vojenského zpravodajství při jeho činnosti řízení kybernetických hrozeb.
ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s2 Nepřipadá mi vhodné, aby hlavním kontrolním orgánem pro kontrolu řízení kybernetických hrozeb Vojenským zpravodajstvím byl inspektor pro kybernetickou ochranu, to znamená jen jeden člověk podřízený ministrovi obrany.
ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s3 A ministrovi obrany by tím byl podřízen jak kontrolor, tak kontrolovaný.
ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s4 Vhodné by bylo, aby nakládání s osobními údaji, které mohou být značně rozsáhlé, podléhalo kontrolní pravomoci Úřadu pro ochranu osobních údajů, což ale zákon nepředpokládá.
ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s5 Nejistá je také reálná kontrola ze strany parlamentu.
ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s6 V zákoně jsou totiž některé vágní formulace, které mohou mít za výsledek, že se Vojenskému zpravodajství v oblasti řízení kybernetických hrozeb bude dařit vyhnout vnějším kontrolám.
ps2017-061-01-006-006.u6.p7.s1 Na závěr dovolte připomenout ještě jeden aspekt týkající se toho, že v poměrně nedávné minulosti byli pravomocně odsouzeni dokonce dva bývalí ředitelé Vojenského zpravodajství - Ondřej Páleník a Milan Kovanda.
ps2017-061-01-006-006.u6.p7.s2 To také napovídá, že by Vojenské zpravodajství nemělo dostat větší pravomoci, než v současné době.
ps2017-061-01-006-006.u6.p7.s3 Hnutí Svoboda a přímá demokracie přijetí tohoto zákona nepodpoří.
ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s1 A možná ještě malá sonda do vašeho svědomí.
ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s2 Kolik z vás ve svém mobilu nainstalovanou aplikaci eRouška?
ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s3 A přitom je to anonymní zjišťování o styku - no, kolik těch rukou?
ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s4 Moc jich nevidím.
ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s5 je to lepší, ale pořád to není ani polovina.
ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s6 A přitom chceme podpořit takovéto velké narušení svobody ve virtuálním světě.
ps2017-061-01-006-006.u6.p9.s1 Dávám návrh na zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení.
ps2017-061-01-006-006.u6.p9.s2 Děkuji.
ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s1 Tak to byl pan poslanec Pavel Jelínek a nyní vystoupí pan poslanec František Kopřiva.
ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s2 Moment, ale to je...
ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s3 Prosím?
ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s4 Tak prosím.
ps2017-061-01-006-006.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-061-01-006-006.u8.p1.s2 jenom za kolegu Ferjenčíka řeknu faktickou, kterou chtěl zmínit, že v klubu Pirátů máme všichni staženou eRoušku.

Text viewDownload CoNNL-U