|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-005-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní /sněmovní tisk 922/ - druhé čtení

Date2020-10-07
Meetingps2017/061
Agenda Itemps2017/061/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/061schuz/s061028.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 276 • previousnext

ps2017-061-01-005-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-061-01-005-003.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní /sněmovní tisk 922/ - druhé čtení
ps2017-061-01-005-003.u1.p2.s1 Jenom konstatuji, že místo kolegy poslance Petra Venhody je zpravodajem rozpočtového výboru pro druhé čtení pan poslanec Karel Rais, kterého požádám, aby zaujal své místo u stolku zpravodajů.
ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s1 A nyní tedy mohu, pokud bude dostatečný klid ve sněmovně, požádat místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby tisk 922 uvedla.
ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s2 Ještě malinký moment, se uklidní situace.
ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s3 Kolegové si jistě dotisknou materiály a zmenší hluk v tom hloučku u tiskárny...
ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s4 Paní místopředsedkyně vlády, máte slovo.
ps2017-061-01-005-003.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-061-01-005-003.u2.p1.s2 Dámy a pánové, velmi stručně.
ps2017-061-01-005-003.u2.p1.s3 Dovolte, abych před druhým čtením znovu připomněla návrh zákona, kterým se mění zákon o daních z příjmů v souvislosti s tzv. paušální daní.
ps2017-061-01-005-003.u2.p2.s1 Návrh představuje naplnění požadavku na rozšíření institutu paušální daně, který je jeden z bodů programového prohlášení vlády.
ps2017-061-01-005-003.u2.p2.s2 Současně s tím realizujeme plán systému snížení administrativní zátěže podnikatelů na období let 2019 2022, ve kterém vláda právě schválila projekt paušální daně.
ps2017-061-01-005-003.u2.p3.s1 Vedle novely zákona o dani z příjmů návrh obsahuje novelu zákonů v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění, živnostenského zákona a zákona o rozpočtovém určení daní.
ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s1 Současný systém paušální daně, tak jak je v zákoně o dani z příjmů nastaven, není příliš využíván, proto chceme, aby byl nahrazen tímto novým konceptem, který bude k poplatníkům mnohem vstřícnější.
ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s2 Návrh směřuje na vybranou skupinu poplatníků daně z příjmů fyzických osob s příjmy ze samostatné činnosti, u nichž je odůvodnitelné, že je třeba významně snížit administrativní náročnost.
ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s3 Podle původního návrhu Ministerstva financí jsme navrhovali, aby do toho režimu mohli vstoupit poplatníci s příjmy do 1 milionu.
ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s4 Tuto hranici jsme zvolili proto, že nad 1 milion se stávají povinně plátci DPH, dávalo nám to logiku, nicméně v rámci koaličního kompromisu nakonec z vlády odešla částka 800 tisíc.
ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s1 Paušalizovaná bude tedy nejen daň z příjmů fyzických osob, ale také tzv. veřejná pojistná.
ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s2 To znamená, že osoba samostatně výdělečně činná, která splní podmínky podle tohoto zákona, se stane účinným, je to na , zda si zvolí paušální daň, či nikoliv, a pokud si ji zvolí, tak bude platit měsíčně jeden odvod.
ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s3 Ten odvod obsahuje daň, obsahuje sociální pojištění a zdravotní pojištění.
ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s4 Ta částka teď je specifikována a konkretizována, protože se odvody odvíjejí od průměrné mzdy, pro rok 2021 bude činit 5 469 korun měsíčně, a skládá se to ze zálohy na pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, která se rovná minimálnímu měsíčnímu vyměřovacímu základu osoby samostatně výdělečně činné zvýšené o 15 %, čili to sociální tvoří 2 976, a zvýšené je proto na úkor daně, aby měli tito lidé potom lepší důchod.
ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s5 Pak tam je záloha na veřejné zdravotní pojištění, které se rovná minimálnímu vyměřovacímu základu a pro rok 2021 činí 2 393, a symbolická stokoruna na dani z příjmu.
ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s6 Čili celkově 5 469 pro rok 2021.
ps2017-061-01-005-003.u2.p6.s1 Pokud přejde osoba samostatně výdělečně činná, která splňuje podmínky podle zákona, na tento systém, nepodává žádné daňové přiznání, nemusí si platit žádného účetního, který vede daňovou evidenci, a nehrozí nikdy žádná daňová kontrola.
ps2017-061-01-005-003.u2.p6.s2 Takže neumím si představit nic jednoduššího tady pro ty nejdrobnější živnostníky a osoby samostatně výdělečně činné.
ps2017-061-01-005-003.u2.p6.s3 Děkuji vám.
ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s1 Přeji hezké odpoledne.
ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 922/1.
ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Karel Rais a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s5 Prosím.
ps2017-061-01-005-003.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-061-01-005-003.u4.p1.s2 Jak bylo řečeno, mám tady před sebou usnesení rozpočtového výboru ze 43. schůze ze dne 9. září 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní, a jedná se o sněmovní tisk 922, druhé čtení.
ps2017-061-01-005-003.u4.p2.s1 Po úvodním slově náměstka ministryně financí pana Kouby, zpravodajské zprávě poslance Venhody, která byla přednesena v zastoupení poslancem Řehounkem, a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu:
ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s1 1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní, sněmovní tisk 922, vyslovila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů: A1, pozměňovací návrh k paušální dani, změny v důsledku implementace IT a v důsledku novely daňového řádu.
ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s2 Jedná se o souhrn změn souvisejících se zabezpečením funkčnosti IT, řešení paušálního režimu, který tvoří nedílný celek, detaily jsou uvedeny v tom sněmovním tisku.
ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s3 A za druhé, A2, to byl pozměňovací návrh, který se týkal zvýšení hranice pro vstup do paušálního režimu na částku 1 milion korun.
ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s4 Jedná se o souhrn změn, které tvoří nedílný celek, a v podstatě zde z těch 800 tisíc je tam návrh na ten 1 milion korun; a
ps2017-061-01-005-003.u4.p4.s1 2. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu.
ps2017-061-01-005-003.u4.p5.s1 Děkuji.
ps2017-061-01-005-003.u4.p5.s2 A ještě bych pak vystoupil v obecné rozpravě a požádal bych o zkrácení lhůty na 14 dní.
ps2017-061-01-005-003.u4.p5.s3 Děkuji.
ps2017-061-01-005-003.u5.p1.s1 Tak to v podstatě můžete asi zůstat u mikrofonu, protože zpravodaj přednostní právo, takže tedy otevírám obecnou rozpravu, do které s přednostním právem nikoho jiného přihlášeného nemám, a zpravodaj přednostní právo, tak si to hned řekneme.
ps2017-061-01-005-003.u6.p1.s1 bych využil toho přednostního práva a požádal bych Sněmovnu o zkrácení lhůty pro projednání tohoto zákona na čtrnáct dní.
ps2017-061-01-005-003.u6.p1.s2 Děkuji.
ps2017-061-01-005-003.u7.p1.s1 Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Kamala Farhana a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-061-01-005-003.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s1 Pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s2 bych zde jenom krátce v obecné rozpravě okomentoval svůj pozměňovací návrh.
ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s3 Cílem toho návrhu je legislativně technická úprava ustanovení § 28c zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění, kterým došlo letos ve stavu legislativní nouze k odpuštění části pojistného osobám samostatně výdělečně činným.
ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s4 dojít k odstranění výkladových nejasností v odstavci 6, z jehož současného znění není zcela zřejmé, že jaký rok být počítán minimální vyměřovací základ, a zároveň se s návrhem předejde situacím, kdy by některé OSVČ, pro něž neplatí povinnost platit zálohy na pojistné, mohly žádat o vrácení přeplatku pojistného, přestože žádné peníze do systému veřejného zdravotního pojištění 2020 neodvedly, neboť se vlastně tím odpuštěním považovalo, že to je zaplacené.
ps2017-061-01-005-003.u8.p2.s1 Podrobněji jsem tento svůj pozměňovací návrh odůvodnil v systému a taktéž jsem ho vložil do systému.
ps2017-061-01-005-003.u8.p2.s2 Ještě se k němu přihlásím potom v podrobné rozpravě.
ps2017-061-01-005-003.u8.p2.s3 Děkuji.
ps2017-061-01-005-003.u9.p1.s1 Děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Vojtěch Munzar a připraví se pan poslanec Milan Feranec.
ps2017-061-01-005-003.u9.p1.s2 Prosím.
ps2017-061-01-005-003.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-061-01-005-003.u10.p1.s2 Dobrý den, kolegyně a kolegové, dobrý den, paní ministryně.
ps2017-061-01-005-003.u10.p2.s1 Jak jsme říkali v prvním čtení, my vítáme princip paušální daně, obzvláště je-li postaven na principu dobrovolnosti.
ps2017-061-01-005-003.u10.p2.s2 Je tedy faktem, že některým živnostníkům a podnikatelům se paušální daň vyplatí nejen z toho důvodu, že vede ke snížení administrativní zátěže, ale možná se jim vyplatí i finančně, ale existuje ne nevýznamná skupina živnostníků a podnikatelů, například ti, kteří uplatňují slevy na děti, na vyživované osoby, na manželku a podobně, tak tam samozřejmě se pak ta daňová výhodnost snižuje.
ps2017-061-01-005-003.u10.p2.s3 Nicméně jak zde bylo řečeno, bude na rozhodnutí živnostníka, jestli si tuto možnost vybere, či nikoliv.
ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s1 O čem chci ale hovořit, je právě snížení administrativní zátěže a různé limity, které vládní novela zákona přináší.
ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s2 Máme dnes 1 mil. na povinnou registraci k DPH, paušální daň podle vládního návrhu navrhuje limit 800 tis. pro ty, co chtějí uplatnit paušální daň, máme 2 mil., na čem jsme se shodli, na daňové výdajové paušály.
ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s3 Takže někdy tyto limity pro daňového poplatníka připomínají spíše bojovku a čert aby se v tom mnohdy vyznal.
ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s4 Proto nejjednodušším a logickým principem by bylo srovnat vše na hladinu 2 mil. - a k tomu vedou některé z mých pozměňovacích návrhů.
ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s5 Myslím si, že by to bylo logické a bylo by to správné a také by to naplňovalo ten hlavní cíl, který vládní návrh sleduje, a to je snížení administrativní zátěže.
ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s1 Začnu s limitem, který je dnes 1 mil. pro povinnou registraci DPH, protože povinná registrace k DPH je právě tím momentem, kdy podnikateli se najednou zvýší administrativní zátěž, přijdou mu povinnosti daňové evidence, přijdou mu povinnosti s kontrolním hlášením apod.
ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s2 Takže to je ten moment ohromného administrativního skoku pro daňového poplatníka.
ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s3 A snahou, původní snahou toho limitu do 1 mil. bylo umožnit těm nejmenším podnikatelům možnost podnikat bez povinnosti registrace k DPH právě kvůli tomu, aby stát tyto nejmenší nezatěžoval zvýšenou daňovou administrativou.
ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s4 Nicméně tento limit se dnes 16 let, limit pro povinnou registraci k DPH, nezměnil, a přitom 16 let inflace rostla.
ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s5 A díky zvyšování cenových hladin jak na straně příjmů, tak na straně výdajů toho živnostníka spousta drobných živnostníků, řemeslníků dnes překračuje tu hodnotu obratu 1 mil. pro povinnou registraci k DPH.
ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s6 Stačí pro jedna větší zakázka, a jsou v tomto administrativním uragánu, kontrolní hlášení apod.
ps2017-061-01-005-003.u10.p5.s1 Když jsem to poprvé navrhoval zhruba před rokem, tak jsem zde řekl, že posunutím hranice pro povinnou registraci k DPH uspoříme čas nejen našim podnikatelům, protože jejich hlavní hodnota není v tom naplňovat daňovou administrativu, ale v tom, aby se dokázali postarat sami o sebe, sami si hledali práci, jejich hodnota je v tom, aby nabízeli práci někomu dalšímu, nabízeli své služby, přispívali do sociálního systému, platili daně a přispívali k ekonomickému rozvoji České republiky.
ps2017-061-01-005-003.u10.p5.s2 A hlavně jsem zde řekl větu, že jejich hodnotu právě oceníme, nebude takový ekonomický růst.
ps2017-061-01-005-003.u10.p5.s3 Dneska jsme po roce v době ekonomické krize - a kdy jindy bychom měli pomáhat živnostníkům a podnikatelům, zejména těm drobným, a sejmout z nich břímě administrativní a daňové zátěže?
ps2017-061-01-005-003.u10.p6.s1 Jak jsem několikrát argumentoval, když jsem to předkládal v minulosti, tak i Evropská unie považuje zvýšení prahové hodnoty pro osvobození za vhodné opatření ke zjednodušování systému DPH pro malé podniky.
ps2017-061-01-005-003.u10.p6.s2 A právě z toho důvodu, že osvobozením těchto podniků od mnoha povinností spojených s DPH v rámci běžného režimu by došlo k výraznému snížení zátěže pro podnikatele, umožňuje Evropská unie členským státům právě zvýšení prahové hranice.
ps2017-061-01-005-003.u10.p6.s3 mám svůj oblíbený příklad Slovinska, které dokázalo dojednat během šesti měsíců zdvojnásobení svého limitu v roce 2013.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s1 Před rokem, když jsem to navrhoval, tak paní ministryně financí zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH odmítla.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s2 Ale si myslím, že není čas čekat.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s3 Protože na co čekat?
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s4 Chceme-li skutečně pomoci živnostníkům, zvyšme ten limit na 2 miliony korun.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s5 to navrhuji ve dvou variantách, aby vláda měla čas toto projednat na evropské úrovni, šest měsíců by mělo být úplně dostatečných.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s6 Takže jedna varianta je, aby to platilo, zvýšení toho limitu, od poloviny příštího roku, ale pokud by vláda potřebovala více času, tak je tam ještě varianta od 1. ledna 2022.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s7 Myslím si, že je to opravdu dostatečný čas na projednání.
ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s8 Nicméně bude záviset tady na parlamentní majoritě, zda skutečně chcete snížit a sejmout břímě daňové a administrativní zátěže podnikatelů nejenom paušální daní, ale právě posunout hranici DPH.
ps2017-061-01-005-003.u10.p8.s1 S DPH souvisí další pozměňovací návrh, který navrhuji, to je zrušení podmínky, která vylučuje plátce DPH z možnosti využít institut paušální daně.
ps2017-061-01-005-003.u10.p8.s2 chápu - možná mi na to odpoví paní ministryně, proč se tam ta podmínka dostala, když v původních úvahách bylo ne 800 tisíc pro využití paušální daně, ale 1 milion.
ps2017-061-01-005-003.u10.p8.s3 Nicméně máme i dobrovolné plátce DPH a není důvod z mého pohledu je vylučovat z paušální daně, protože i oni mohou mít další variantu daňových výdajů i paušál, a mně přijde vylučovat je z této možnosti, aby si toto mohli vybrat, jako diskriminující podmínka.
ps2017-061-01-005-003.u10.p8.s4 Takže to bude další pozměňovací návrh, který tady v podrobné rozpravě načtu.
ps2017-061-01-005-003.u10.p9.s1 Poslední pozměňovací návrh, nad kterým jsem dlouho váhal, jak ho uchopit, a který předkládám k vaší úvaze a diskusi ve výborech, je zvýšení hranice paušální daně na 2 miliony korun.
ps2017-061-01-005-003.u10.p9.s2 jsem si vědom, že se to nedá udělat pouze posunutím hranice z jednoho na dva miliony, protože potom by došlo k vysokému rozevření nůžek mezi jednotlivými typy podnikatelů.
ps2017-061-01-005-003.u10.p9.s3 Proto při posunutí hranice se musí pro jednotlivé typy činnosti stanovit vlastní parametry paušální daně.
ps2017-061-01-005-003.u10.p9.s4 Není to úplně jednoduché.
ps2017-061-01-005-003.u10.p9.s5 jsem se u svého pozměňovacího návrhu snažil držet původního rozmezí daňové výhodnosti, které nastavila vláda, respektive srovnání výhodnosti s daňovým výdajovým paušálem pro jednotlivé skupiny podnikatelů.
ps2017-061-01-005-003.u10.p9.s6 Nicméně navržený model, který předkládám a jehož parametry skutečně předkládám k diskusi, se o tom bude hlasovat dogmaticky, netrvám přesně na navržených parametrech, ale byl bych rád, kdyby třeba toto mohl být základ cesty, kde na konci by bylo dosažení kýženého cíle, zvýšení paušální daně na 2 miliony.
ps2017-061-01-005-003.u10.p10.s1 Zkrátka a jednoduše, pozměňovací návrhy vedou k tomu, aby se všechny limity srovnaly na hranici 2 miliony korun.
ps2017-061-01-005-003.u10.p10.s2 Děkuji.
ps2017-061-01-005-003.u11.p1.s1 Tak.
ps2017-061-01-005-003.u11.p1.s2 Nyní jako poslední zatím přihlášený do obecné rozpravy vystoupí pan poslanec Milan Feranec.

Text viewDownload CoNNL-U