|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-002-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Návrh poslanců Jiřího Maška, Jana Hamáčka, Pavla Žáčka, Zdeňka Ondráčka, Jiřího Kobzy, Lukáše Koláříka, Jana Bartoška, Františka Váchy a dalších na vydání zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky /sněmovní tisk 669/ - druhé čtení

Date2020-10-07
Meetingps2017/061
Agenda Itemps2017/061/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/061schuz/s061020.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 281 • previousnext

ps2017-061-01-002-004.u1.p1.s1 4.
ps2017-061-01-002-004.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jiřího Maška, Jana Hamáčka, Pavla Žáčka, Zdeňka Ondráčka, Jiřího Kobzy, Lukáše Koláříka, Jana Bartoška, Františka Váchy a dalších na vydání zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky /sněmovní tisk 669/ - druhé čtení
ps2017-061-01-002-004.u1.p2.s1 Požádám kolegu Jiřího Maška...
ps2017-061-01-002-004.u1.p2.s2 Tak místo něho poslance Zdeňka Ondráčka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-061-01-002-004.u1.p2.s3 Děkuji paní poslankyni Janě Černochové, která je zpravodajkou tohoto tisku a své místo zaujala.
ps2017-061-01-002-004.u1.p2.s4 Ještě než požádám kolegu Ondráčka o úvodní slovo, konstatuji došlou omluvu pana ministra Tomáše Petříčka od do konce jednacího dne.
ps2017-061-01-002-004.u1.p3.s1 Ještě připomínám, že tisk 669 projednáváme ve druhém čtení.
ps2017-061-01-002-004.u1.p4.s1 Nyní slovo zástupce předkladatelů, navrhovatelů, pan poslanec Zdeněk Ondráček.
ps2017-061-01-002-004.u1.p4.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-061-01-002-004.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-061-01-002-004.u2.p1.s2 Pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky jsme jako skupina poslanců předložili ve spolupráci s odborníky z Ministerstva vnitra.
ps2017-061-01-002-004.u2.p1.s3 Návrh byl koncipován tak, aby byl kompatibilní s dnes platným zákonem č. 119/2002 Sb., a zároveň předchází celý balík připravovaných zbraňových zákonů, zákon o zbraních, zákon o munici a zákon o změně zákonů.
ps2017-061-01-002-004.u2.p2.s1 Po zániku povinné prezenční vojenské služby výrazně kleslo procento obyvatel, kteří by byli v případě potřeby schopni a bezpečně a účinně ovládat zbraň.
ps2017-061-01-002-004.u2.p2.s2 Návrh proto předpokládá vznik výhradně dobrovolné střelecké přípravy občanů České republiky, kteří po absolvování střeleckého programu budou tvořit stanovenou zálohu státu.
ps2017-061-01-002-004.u2.p3.s1 Na základě přikázání pléna Poslanecké sněmovny se výbor pro bezpečnost jako výbor garanční zabýval tiskem číslo 669 na svém jednání 24. 9. tohoto roku.
ps2017-061-01-002-004.u2.p3.s2 Výbor přijal usnesení, které je v systému označeno jako sněmovní dokument 669/3, a přijal dva pozměňovací návrhy, které předložil poslanec Mašek - k § 7 týkající se podmínek pro nabývání zbraní a střeliva pro absolventy programu a k § 25 týkající se nabytí účinnosti tohoto zákona.
ps2017-061-01-002-004.u2.p3.s3 Výbor pro bezpečnost znění zákona v navrhovaném znění včetně těch přijatých pozměňovacích návrhů po projednání schválil.
ps2017-061-01-002-004.u2.p3.s4 Případnými dalšími načtenými pozměňovacími návrhy se výbor pro bezpečnost bude zabývat na své následující schůzi.
ps2017-061-01-002-004.u2.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-061-01-002-004.u3.p1.s1 děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi a požádám paní zpravodajku.
ps2017-061-01-002-004.u3.p1.s2 ještě musím konstatovat před jejím slovem, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu a usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 669/2 a 3.
ps2017-061-01-002-004.u3.p1.s3 Nyní tedy, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-061-01-002-004.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-061-01-002-004.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, garanční výbor pro bezpečnost projednal návrh zákona a vydal 8. 7. 2020 usnesení doručené poslancům jako sněmovní tisk 669/2, kdy přerušil projednávání a stanovil si lhůtu pro podání pozměňujících návrhů, požádal ministra vnitra o předložení návrhů prováděcích právních předpisů.
ps2017-061-01-002-004.u4.p1.s3 Následně na své 41. schůzi konané 24. září 2020 garanční výbor pro bezpečnost přijal usnesení číslo 184, kdy doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s návrhem poslanců Jiřího Maška, Pavla Žáčka, Zdeňka Ondráčka, Jiřího Kobzy, Lukáše Koláříka, Jana Bartoška, Františka Váchy a dalších na vydání zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky, je to ten sněmovní tisk 669, vyslovila souhlas ve znění navržených pozměňovacích návrhů, které vám, kolegyně a kolegové, ve stručnosti představím a odůvodním.
ps2017-061-01-002-004.u4.p1.s4 Učiním tak teď, protože je to komplexní návrh výboru, a pak jenom v podrobné rozpravě se na to odkážu, nemluvím dvakrát.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s1 Změny v § 7 návrhu zákona o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek a bezpečnost by měly jednak upřesnit smysl a obsah institutu aprobace v systému střelecké přípravy a dále lépe vymezit možnosti materiální podpory střelecké přípravy ze strany státu.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s2 Dosavadní text § 7 umožňuje v zásadě pouze přímé poskytnutí zbraně nebo střeliva držiteli aprobace v systému střelecké přípravy.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s3 To je fakticky určitý věcný dar ze strany státu.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s4 To může být problematické zejména v případě střeliva, neboť držitelé zbraní používají široké spektrum ráží střeliva a bylo by značně neefektivní, aby stát nejdříve takto široké spektrum střeliva sám pořizoval a následně jej fyzicky rozděloval.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s5 Přitom právě zvýhodněné nabývání střeliva bude patrně hlavním způsobem podpory střelecké přípravy.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s6 Jako podstatně efektivnější se jeví možnost finanční podpory pořízení střeliva, a to jak ve vztahu k účasti na programu střelecké přípravy, tak i ve vztahu k pokračující individuální střelecké přípravě držitelů nejvyšší úrovně aprobace v systému střelecké přípravy.
ps2017-061-01-002-004.u4.p2.s7 Nadále bude ale možné poskytnout podporu i ve formě poskytnutí přímo střeliva, například v případě nadbytečných státních skladových zásob takového střeliva.
ps2017-061-01-002-004.u4.p3.s1 Další návrh, návrh změny § 7, rovněž umožňuje umožnit držitelům aprobace v systému střelecké přípravy a využít státem vyvlastněných - ne vyvlastněných, ale vlastněných střelnic, a to v případě nevytížení jejich kapacit státními složkami.
ps2017-061-01-002-004.u4.p3.s2 Tím máme na mysli ozbrojené síly nebo ozbrojené a bezpečnostní sbory.
ps2017-061-01-002-004.u4.p4.s1 Tento návrh byl projednán s Ministerstvem vnitra a s pracovními skupinami, které Ministerstvo vnitra za účelem přípravy nové právní úpravy v oblasti zbraní zřídilo na počátku roku 2018.
ps2017-061-01-002-004.u4.p4.s2 Na základě připomínek, které byly vůči předběžnému návrhu nařízení vlády uplatněny, vyplynulo, že je nezbytné upravit i text § 7 samotného návrhu zákona.
ps2017-061-01-002-004.u4.p4.s3 Dále výbor pro bezpečnost navrhuje změnu účinnosti tak, aby zákon nabyl účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení.
ps2017-061-01-002-004.u4.p4.s4 Totiž původně byla navržena účinnost k 1. červenci 2021. (Poznámka z pléna.)2020 samozřejmě, když to posouváme, tak aby to mohlo mít nějakou legisvakanci.
ps2017-061-01-002-004.u4.p5.s1 Výbor pro bezpečnost pověřil svého předsedu, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a zmocnil , zpravodajku výboru pro bezpečnost, abych s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky, což jsem tímto učinila.
ps2017-061-01-002-004.u4.p6.s1 V závěru mého vystoupení mně, vážené kolegyně, kolegové, dovolte poděkovat za spolupráci Ministerstvu vnitra.
ps2017-061-01-002-004.u4.p6.s2 Nebývá zvykem tady zmiňovat konkrétní úředníky, ale je zmíním, protože jsou to jména lidí, kteří v střelecké komunitě mají své jméno a určitě jsou velmi příznivě touto komunitou hodnoceni, protože skutečně odvedli na této legislativě obrovský kus práce.
ps2017-061-01-002-004.u4.p6.s3 Je to paní Mgr. Bačkovská a pan Mgr. Bartošek.
ps2017-061-01-002-004.u4.p6.s4 Takže děkuji pěkně kolegům z Ministerstva vnitra, děkuji i samozřejmě panu ministrovi, děkuji kolegům z výboru pro bezpečnost a všem, kteří pracovali v těch pracovních skupinách, kde jsme se scházeli a kde jsme vlastně ladili ta naše stanoviska napříč politickým spektrem tak, abychom dnes tedy ten návrh zákona mohli postoupit do dalšího čtení a mohl jej výbor pro bezpečnost doporučit tak, abychom ideálně na další schůzi Poslanecké sněmovny tento návrh mohli schválit.
ps2017-061-01-002-004.u4.p7.s1 Děkuji vám v tuto chvíli za pozornost.
ps2017-061-01-002-004.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce Janě Černochové za její zpravodajskou zprávu.
ps2017-061-01-002-004.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu ve druhém čtení a mám do tři přihlášky.
ps2017-061-01-002-004.u5.p1.s3 První je pan poslanec Radek Koten, připraví se Lubomír Volný.
ps2017-061-01-002-004.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-061-01-002-004.u6.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové.
ps2017-061-01-002-004.u6.p1.s2 Vláda svým usnesením na konci roku 2017 uložila Ministerstvu vnitra zpracovat návrh na komplexní rekodifikace legislativy týkající se nakládání se zbraněmi a municí.
ps2017-061-01-002-004.u6.p1.s3 Ministerstvo úkol nakonec splnilo tak, že zpracovalo zcela nové čtyři návrhy zákonů, a to zákon o zbraních, o munici, změnového zákona a zákona o nakládání se zbraněmi, tento návrh byl ale tak dlouhý, že je znám spíše jako nadstavbový zákon.
ps2017-061-01-002-004.u6.p2.s1 Důvodem pro zpracování návrhu onoho nadstavbového zákona byla obecně se zhoršující bezpečnostní situace ve světě a v Evropě v důsledku změny její demografické struktury, její západní části tedy zvlášť.
ps2017-061-01-002-004.u6.p2.s2 U nás v České republice je ještě komplikovaná stárnutím generace, která byla, alespoň z mužské části, schopna ovládat zbraň jako základní dovednost získanou při absolvování základní vojenské služby.
ps2017-061-01-002-004.u6.p3.s1 Přestože platná legislativa, například zákon č. 110/1998 Sb., v článku 3 odst. 2, umožňuje i fyzické osobě uložit, aby se podílela na zajišťování bezpečnosti ČR, však bez toho, aby taková osoba disponovala potřebnými dovednostmi, nemá pro ČR takové ustanovení potřebný význam.
ps2017-061-01-002-004.u6.p3.s2 A právě z tohoto důvodu bylo navrženo, aby byl tímto zákonem vytvořen na ryze dobrovolné bázi systém střelecké přípravy, kde by občané mohli získat potřebné dovednosti využitelné pro možné plnění úkolů, a to při zajišťování bezpečnosti ČR a samozřejmě i bezpečností jjich samotných a jejich blízkých.
ps2017-061-01-002-004.u6.p4.s1 Návrh tohoto zákona úspěšně prošel mezirezortním připomínkovým řízením a na sklonku roku 2019 bylo z fungování jak vlády ČR, tak Poslanecké sněmovny ČR, tedy i bez koronavirové krize, jasné, že bude problém celý balík zbraňových zákonů připravovaných Ministerstvem vnitra projednat do konce volebního období.
ps2017-061-01-002-004.u6.p4.s2 Proto poslanci napříč politickým spektrem s vědomím významu návrhu pro bezpečnost ČR původní návrh Ministerstva vnitra přepracovali, a to zejména co se týká terminologie, tak, aby korespondoval se současným zákonem o zbraních, tedy zákonem č. 119/2002 Sb.
ps2017-061-01-002-004.u6.p4.s3 Předložili jej tedy v podobě tisku 669 jako svůj poslanecký návrh.
ps2017-061-01-002-004.u6.p5.s1 Návrh měl projít prvním čtením již v lednu, ale to se bohužel nestalo pro nepřítomnost pana ministra.
ps2017-061-01-002-004.u6.p5.s2 A nestalo se tak ani v únoru pro jisté legislativní indispozice zde ve Sněmovně.
ps2017-061-01-002-004.u6.p5.s3 Pak přišel virus a první čtení proběhlo v červnu, kdy byl návrh přikázán k projednání výboru pro bezpečnost.
ps2017-061-01-002-004.u6.p5.s4 Ještě před vlastním projednáním textu návrhu zákona výborem pro bezpečnost tento výbor požádal Ministerstvo vnitra o zpracování návrhu prováděcí legislativy, tedy nařízení vlády, tak aby (si)poslanci byli schopni udělat obrázek o reálném fungování připravovaného systému střelecké přípravy.
ps2017-061-01-002-004.u6.p5.s5 Příslušný návrh Ministerstva vnitra zpracovalo a postoupilo poslancům.
ps2017-061-01-002-004.u6.p6.s1 Z toho, jak je návrh z prováděcího předpisu koncipován, vyplývá, že praktické fungování systému střelecké přípravy nebude žádnou formalitou, ale bude garantovat skutečnou odbornou kvalifikaci absolventů, a to jak v praktické rovině, tak v oblasti teoretické.
ps2017-061-01-002-004.u6.p6.s2 A co je důležité, bude obsahovat i vzdělávací segment v oblasti deeskalace konfliktu tak, aby bylo případné použití zbraní minimalizováno.
ps2017-061-01-002-004.u6.p7.s1 V rámci přípravných konzultací k textu návrhu bylo poukázáno na určitou nejasnost významu aprobace pro získání práva nakládat se zbraní, v jejímž ovládání byl absolvent školen.
ps2017-061-01-002-004.u6.p7.s2 V § 7 návrhu tento nedostatek odstranil poslanec Jiří Mašek svým pozměňovacím návrhem.
ps2017-061-01-002-004.u6.p7.s3 Stejný poslanec ošetřil pozměňovacím návrhem i situaci, kdy by zákon mohl vstoupit v účinnost v průběhu roku 2021.
ps2017-061-01-002-004.u6.p8.s1 Text návrhu ve znění pozměňovacích návrhů poslance Maška nejeví vady, které by mohly být překážkou jeho úspěšného projednání Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, a to včetně tolikrát omílaného znění § 3, onoho zákazu vytváření ozbrojených skupin, které by chtěly se zbraní, resp. s jejich použitím, naplňovat své politické nebo náboženské či podobné cíle.
ps2017-061-01-002-004.u6.p8.s2 To, že žádné ozbrojené politické bojůvky či náboženskou policii šaríu u nás připustit nemůžeme, by měli asi chápat všichni.
ps2017-061-01-002-004.u6.p8.s3 A měli by to chápat i přes úmyslné rozeštvávání s použitím nejrůznějších manipulací výkladů tohoto ustanovení návrhu.
ps2017-061-01-002-004.u6.p8.s4 Nemohu se zbavit přesvědčení, že loutkovodiči těch, kteří na pokyn manipulují s veřejností a vyvolávají neklid ve vztahu k ustanovení § 3, a loutkovodiči těch, kteří ukládají svým výkonným elementům nálepkovat SPD jako extremistickou stranu, jsou jedni a titíž.
ps2017-061-01-002-004.u6.p8.s5 Děkuji.
ps2017-061-01-002-004.u7.p1.s1 Tak děkuji panu poslanci Radkovi Kotenovi.
ps2017-061-01-002-004.u7.p1.s2 Jak jsem předeslal, bude hovořit pan poslanec Lubomír Volný, připraví se Jiří Kobza.
ps2017-061-01-002-004.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s3 Tento zákon ve své úvodní části bojuje s neexistujícím nepřítelem a naopak zcela pomíjí reálně existující bezpečnostní hrozby.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s4 Skutečným a jediným účelem jeho úvodní části je opět salámovou metodou odepřít občanům další právo, které prozatím mají.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s5 Sice právo zatím minimálně využívané, nebo možná i prakticky zcela nevyužívané, ale reálně existující právo a reálnou možnost legálně se sdružovat do ozbrojených skupin, které nakládají legálně s legálně drženými zbraněmi v souladu s právním řádem této země.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s6 Zřejmě tady existuje velké množství legálně ozbrojených paramilitárních skupin, jejichž členové, legální držitelé legálních zbraní, představují tak grandiózní bezpečnostní riziko, že je třeba kvůli nim speciální zákon lex domobrana.
ps2017-061-01-002-004.u8.p1.s7 Skupiny, kterých si ovšem nikdo fakticky nevšiml a které nepáchají žádné trestné činy ani přestupky, alespoň zcela určitě ne takové, které by jakýmkoliv způsobem hýbaly veřejným míněním.
ps2017-061-01-002-004.u8.p2.s1 Tento zákon pouze v této své první části implantuje do povědomí občanů další informaci, že již tak přebujelý stát si nepřeje jejich sdružování v otázkách sebeobrany a že se nemají připravovat na vlastní aktivní sebeobranu, a nedej bože aby se připravovali na to, že si v sebeobraně budou navzájem pomáhat a podporovat se.
ps2017-061-01-002-004.u8.p2.s2 A to je samozřejmě špatně, protože již dnes je občanská apatie a neochota navzájem si pomáhat v případech osobního obtěžování, nebo přímo fyzického napadení, alarmující.
ps2017-061-01-002-004.u8.p2.s3 Lidé již dnes mají strach si pomáhat, vědí, že již dnes je legislativa nastavena tak, že to mohou být naopak oni, a nikoliv agresor, kdo bude na konci případu více potrestán, a vy se jim snažíte do povědomí implantovat další obavu.
ps2017-061-01-002-004.u8.p2.s4 Obavu z toho, že se pro svou sebeobranu nesmí sdružovat ani v případech, kdy jsou legálně ozbrojeni a neporušují žádné zákony ani předpisy o nakládání se svými soukromými, legálně vlastněnými zbraněmi.
ps2017-061-01-002-004.u8.p3.s1 Účelem tohoto zákona být údajně - cituji z důvodové zprávy - "znemožnit, aby se paramilitární skupiny fungující mimo relevantní bezpečnostní systém České republiky vyzbrojovaly a aby se zbraněmi usilovaly o prosazování svých ideologických cílů.
ps2017-061-01-002-004.u8.p3.s2 Činnost takových uskupení je neslučitelná s demokratickou podstatou České republiky coby právního státu."
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s1 Toto je veliká pravda, ale toto již dnes řeší celá řada zákonů a předpisů.
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s2 A proto se budu ptát: Kdo jsou dnes ty paramilitární skupiny?
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s3 Kolik jich u nás existuje?
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s4 Kolik mají členů?
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s5 vím pouze o třech takových skupinách, které u nás skutečně existují, operují u nás - poprosil bych kolegy tady u stolku o klid, děkuji - a chystají se aktivně jak ničit majetek, tak fyzicky napadat, ba přímo vraždit své ideové a politické oponenty.
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s6 A ty tento zákon ve svém úvodu, jak je napsán, nijak nepostihne.
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s7 Jedna jsou čeští muslimští teroristé, tou druhou je fašizující Antifa a tou třetí naši ekoteroristé.
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s8 Ale proti činnosti těchto fašizujících a teroristických uskupení je navrhovaný zákon zcela bezzubý a žádnou z těchto skupin nezastaví v plánování a páchání jejich násilné trestné činnosti.
ps2017-061-01-002-004.u8.p4.s9 Zde se opět ukazuje, že tento zákon je ve svém úvodu nadbytečný a nijak nezvýší bezpečnost této země.
ps2017-061-01-002-004.u8.p5.s1 Skutečným dopadem tohoto ustanovení bude pouze jediná věc - zastraší poctivé občany, poctivé držitele zbrojních průkazů, kteří se svými legálními zbraněmi jednají v souladu s právními předpisy této země, kteří se budou obávat sdružovat do skupin, které budou ochotné prosazovat svá legitimní občanská práva, jako je právo sdružovat se, právo na sebeobranu a vzájemnou pomoc i pomocí svých zbraní a za použití legálního a legitimního násilí i pomocí legálně a legitimně držených palných zbraní.

Text viewDownload CoNNL-U