ps2017-061-01-006-006.u8.p1.s3
A nyní tedy se dostanu už k tomuto materiálu , který projednáváme . ps2017-061-01-006-006.u8.p2.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane ministře , my tuhle problematiku sledujeme už od minulého volebního období , kdy byla novela zákona o Vojenském zpravodajství poprvé předložena v roce 2016 , aby následně kvůli vlně nevole spadla pod stůl . ps2017-061-01-006-006.u8.p2.s2
A v aktuálním volebním období se teď jedná už o pátou verzi , jestli správně počítám , protože ten návrh procházel i za našeho přispění neustálým vývojem , což je pozitivní . ps2017-061-01-006-006.u8.p3.s1
Na úvod bych chtěl poděkovat řediteli Vojenského zpravodajství panu generálovi Berounovi a jeho kolegům za vstřícnou komunikaci a konstruktivní dialog . ps2017-061-01-006-006.u8.p3.s2
Sluší se také transparentně uvést , že Piráti tuto novelu konzultovali se zástupci Svazu průmyslu a dopravy , ICT unie , Sdružení pro internetový rozvoj , CZ.NIC , NIX.cz , IuRe , Brmlab , společnosti Seznam a dalšími nezávislými odborníky . ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s1
Pochopitelně je mrzuté , že stát často nedokáže využít nové možnosti , které nám internet nabízí , a stejně tak je znepokojivé , když se podceňují hrozby , které v kyberprostoru dostávají také zcela nové možnosti . ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s2
Bohužel je čím dál víc vidět , že státy prostě nestíhají na dynamicky se vyvíjející technologické trendy reagovat . ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s3
Je rozhodně žádoucí , aby se zpravodajská služba Ministerstva obrany neustále přizpůsobovala novým výzvám a mohla efektivně fungovat i v kyberprostoru . ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s4
A je namístě , aby byl nastaven odpovídající legislativní rámec . ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s5
Takže je určitě dobře , že to tady probíráme a že se to snad i posune po dnešku dál . ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s1
Chtěl bych jenom říct , že Armády České republiky i Vojenského zpravodajství si moc vážím , mají mou plnou důvěru a podle průzkumu veřejného mínění mají i důvěru veřejnosti . ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s2
A je to tak správně . ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s3
Nicméně každá zákonná úprava , která rozšiřuje pravomoci státu , natožpak zpravodajské služby , se musí důkladně a kriticky posoudit , zvlášť když se návrh potenciálně dotýká ústavních práv a svobod občanů . ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s4
Jádro téhle novely totiž spočívá právě v rozšiřování pravomocí Vojenského zpravodajství . ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s5
Proto jsme byli od začátku také tak obezřetní . ps2017-061-01-006-006.u8.p6.s1
Původní verze z roku 2018 obsahovala skutečně nepřijatelná ustanovení , případně vágní formulace u poměrně závažných věcí . ps2017-061-01-006-006.u8.p6.s2
Návrh měl Vojenskému zpravodajství umožnit blíže nespecifikované sondy , takže nebylo jisté , zda by nemohly kromě internetového provozu číst také samotný obsah komunikace uživatelů na internetu , což by bylo skutečně zásadním narušením ústavních svobod . ps2017-061-01-006-006.u8.p6.s3
Nedostatečně bylo také v původním návrhu ošetřené zavádění těchto sond do komunikačních sítí a spolupráce s poskytovateli internetového připojení . ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s1
Zákon nově umožňuje takzvané aktivní zásahy , což je v mimořádných případech legitimní požadavek Vojenského zpravodajství , nicméně původní návrh aktivní zásahy umožňoval v poměrně extenzivní míře . ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s2
Nebylo také jasné , zda by informace získané zpravodajskou činností nemohly být využívány v trestním řízení . ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s3
K odstranění těchto nedostatků Piráti proaktivně zpracovali vlastní paragrafové znění těch inkriminovaných částí . ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s4
Dále jsme se také zaměřili na posílení parlamentní kontroly skrze sněmovní komisi pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , což by mělo jít ruku v ruce s rozšiřováním pravomocí Vojenského zpravodajství . ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s1
Své připomínky k návrhu jsme zaslali už během meziresortního připomínkového řízení v březnu loňského roku . ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s2
Následně jsme Vojenskému zpravodajství i ministerstvu zaslali konkrétní návrhy v paragrafovém znění . ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s3
V podobném duchu zaslaly své připomínky také Ministerstvo vnitra , Ministerstvo průmyslu a obchodu , Český telekomunikační úřad , Hospodářská komora , Asociace malých a středních podniků , Úřad pro zahraniční styky a informace , Bezpečnostní informační služba , Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost . ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s4
Další připomínky tam , myslím , mělo Ministerstvo financí , Česká advokátní komora , Úřad pro ochranu osobních údajů a tak dále . ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s1
Musím konstatovat , že Vojenské zpravodajství postupně zapracovávalo připomínky naše i těch ostatních subjektů , v některých pasážích se dokonce přímo inspirovalo našimi návrhy . ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s2
Takže s mírným optimismem tady dnes musím konstatovat , že s každou další verzí jsme se posouvali správným směrem . ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s3
Aktuální verze , což tedy není ta , co je v tomto sněmovním tisku obsažena , ale ta zhruba půl měsíce stará , tak ta už všechny ty zásadní výhrady reflektuje , i většinu těch dílčích připomínek , konkrétně jde o ty sondy . ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s4
Ty se změnily , nyní se nazývají nástroje detekce , ale především je nyní explicitně uvedeno , že tato zařízení mohou číst pouze metadata , čímž se zajistí , že nástroje detekce budou moct sledovat provoz , ale nemohou číst obsah komunikace uživatelů . ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s5
Ty nástroje detekce jsou nyní definovány jako pasivní zařízení , která by neměla ohrozit tu infrastrukturu poskytovatelů internetového připojení nebo narušit internetový provoz . ps2017-061-01-006-006.u8.p10.s1
Aktivní zásahy v komunikačních sítích dostaly poměrně jasné mantinely , takže se minimalizuje riziko případného zneužití nebo neúmyslně přehnané reakce . ps2017-061-01-006-006.u8.p10.s2
Nakonec je lépe upravená spolupráce s poskytovateli internetového připojení , která nastavuje vcelku vyvážený vztah Vojenského zpravodajství a těch firem , takže nyní by měly být spíše v partnerském vztahu a měly by spolupracovat na zajištění obrany v kyberprostoru . ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s1
Dostali jsme se tedy teď do situace , kdy projednáváme sněmovní tisk , který odpovídá nikoliv nejaktuálnější verzi , nýbrž zastaralé verzi této novely z března 2020 , která ještě zcela nevypořádává všechny ty zmíněné připomínky , ačkoliv ty připomínky samo Vojenské zpravodajství již akceptovalo . ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s2
Proto jsme se na semináři v Poslanecké sněmovně v červenci letošního roku domluvili , že ve druhém čtení předložíme ideálně nějak napříč kluby komplexní pozměňovací návrh , čímž tuto předlohu aktualizujeme na nejnovější verzi , která je už přijatelná , myslím , pro většinu těch zúčastněných subjektů . ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s3
Rádi bychom také tímto vyzvali Ministerstvo obrany , aby následně zvážilo zaujetí souhlasného stanoviska k tomu společnému pozměňovacímu návrhu . ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s4
Předpokládám , že ještě nějaké třeba drobné pozměňováky budeme navrhovat z různých klubů , ale ty skutečně nejdůležitější věci , to znamená ta zařízení detekce , jak mají fungovat , aby tam bylo ošetřeno , že se nečte obsah komunikace , a nějaké nastavení mantinelů těm aktivním zásahům , tak to by měl obsahovat ten komplexní návrh . ps2017-061-01-006-006.u8.p12.s1
Moc děkuji všem , kteří se zúčastnili toho kulatého stolu v červenci , a doufám , že tuto spolupráci dotáhneme úspěšně do konce a Sněmovna o tomto zákoně rozhodne . ps2017-061-01-006-006.u8.p12.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-061-01-006-006.u9.p1.s1
Nyní vystoupí poslanec Ondřej Profant a připraví se jako poslední poslanec Leo Luzar . ps2017-061-01-006-006.u9.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-061-01-006-006.u10.p1.s1
Vážení kolegové , vážená veřejnosti , v první řadě bych chtěl poděkovat Vojenskému zpravodajství , ministerstvu a panu ministrovi za spolupráci . ps2017-061-01-006-006.u10.p1.s2
Chápu , že musela být velmi obtížná úloha takovéto relativně veřejné projednávání a že zpravodajská služba na toto není stavěná . ps2017-061-01-006-006.u10.p1.s3
Nicméně tady je potřeba zdůraznit , že se jedná o plošné . . . že ta novela má zavést plošná opatření , která se dotýkají všech občanů , nikoliv konkrétních aktivit nebo konkrétního spisu , konkrétní akce vedené , ale prostě monitoring je plošný , a proto je potřeba o tom jednat v trochu jiném režimu než o jejich běžných operacích . ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s1
Vím , že proces přípravy tohoto zákona byl velmi náročný . ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s2
Byl tu již v minulém volebním období . ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s3
Teď už tu byl také velmi dlouho a velmi dlouho jsme to projednávali . ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s4
Přípravu shrnul můj předřečník , ale já si dovolím říct , že tato obtížnost a zdlouhavost v projednávání se projevila na kvalitě . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s1
Musím se pozastavit nad tou předlohou , která nám je předkládána . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s2
Tam bylo mnoho problémů . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s3
Definice metadat , aktivita versus pasivita sond , to znamená , jestli ty sondy třeba můžou zaměňovat obsah , nebo ne . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s4
Byla relativně invazivní vůči poskytovatelům připojení . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s5
Velkou pasáží byly aktivní zásahy , které nebyly moc definovány , a jestli k nim může být využíváno sond . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s6
Stejně tak pro nás velkou otázkou v prvních verzích byla kontrola , jak vnitřní , takže inspektor , tak parlamentní . ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s7
A diskutovanou otázkou byla i náhrada škody . ps2017-061-01-006-006.u10.p4.s1
Já velmi doufám , že tedy tuto verzi můžeme s klidem zahodit a nemyslet na tyto připomínky a můžeme se bavit primárně o verzi ze 16 . 9 . , kterou máme k dispozici a která tedy bude snad obsahem komplexního pozměňovacího návrhu . ps2017-061-01-006-006.u10.p4.s2
Já bych tady poprosil pana ministra , jestli by to pak ještě mohl říct na mikrofon s tou novou verzí , a že ji podporuje , abychom všichni měli dostatečnou jistotu . ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s1
V této nové verzi nám zbývají už jenom úplně dílčí připomínky . ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s2
U kontroly je velmi dobře vydefinován inspektor . ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s3
My tam máme otázky ohledně jeho odvolání , odvolatelnosti a za jakých okolností . ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s4
Jsem velmi rád , že je tam docela jasně už v tom legislativním textu zmíněno , že sondy jsou nějakým krajním řešením a že preferovaná je klasická spolupráce na základě smlouvy , což si myslím , že v reálu těm subjektům bude vyhovovat více , a jsou na to zvyklejší . ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s5
Díky tomu , že se spolupracuje na základě smlouvy a sondy jsou krajním řešením , tak je velmi upozaděna i náhrada škody , protože primárně jsme se jí obávali při použití sondy . ps2017-061-01-006-006.u10.p6.s1
Co se týče sběru dat , tak děkujeme za kvalitní definici metadat . ps2017-061-01-006-006.u10.p6.s2
Opravdu je to tak , že vlastně Vojenské zpravodajství sbírá netflow , což si myslíme , že k jeho práci může být užitečné a že by to nemělo být tak , že naše zpravodajská služba bude slepá . ps2017-061-01-006-006.u10.p7.s1
Z těch výhrad , co jsme měli , tam samozřejmě přetrvává , nebo má obava je z nějaké false flag operation , tj . operace pod falešnou vlajkou , kdy my jako ČR bychom provedli aktivní zásah proti falešnému cíli , a jelikož už by to byl vojenský zásah , tak by to mohlo mít nějaké konsekvence . ps2017-061-01-006-006.u10.p7.s2
Zde se musíme prostě spoléhat na přiměřenost a rozumnost jak zpravodajství , tak ministerstva , které takovéto operace potvrzuje , nicméně určitě by to tu mělo zaznít , že to je nějaký vektor , před kterým se musíme chránit , a bylo by velmi hloupé na něco takového skočit . ps2017-061-01-006-006.u10.p8.s1
Závěrem tedy opravdu chválím trpělivost a vyjednávání ze strany ministerstva a hlavně Vojenského zpravodajství , které opravdu muselo trošku transformovat sebe samo a muselo to pro něj být velmi nepřirozené . ps2017-061-01-006-006.u10.p8.s2
A jenom poprosím pana ministra , jestli by mohl potvrdit tu novou verzi , ale že počítá , že bude předlohou . ps2017-061-01-006-006.u10.p8.s3
Děkuji . ps2017-061-01-006-006.u11.p1.s1
Nyní vystoupí pan poslanec Leo Luzar a připraví se paní poslankyně Jana Černochová . ps2017-061-01-006-006.u11.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-061-01-006-006.u12.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , vážený pane ministře , dovolte mi , abych se také za klub KSČM vyjádřil k návrhu novely Vojenského zpravodajství . ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s1
Jak již tady bylo řečeno , jedná se o zákon , který to neměl na začátku lehké . ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s2
Tu těžkou úlohu si způsobilo ministerstvo samo , protože předložilo návrh , který narazil na velký odpor odborné veřejnosti i laické veřejnosti v rámci přípravy tohoto materiálu . ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s3
Nejasné termíny , nejasné definice a nejasnost nakládání s těmi údaji , které by byly patřičně získány , odložily tento materiál a zůstal dlouho , jak se říká , pod stolem . ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s4
Nyní se tady dostává verze , ke které jsem měl docela obsáhlé vystoupení , přesto mě zarazil můj předřečník hovořící o komplexním pozměňovacím návrhu v nějaké formě , který vlastně , jak se vyjádřil , a teď nebudu přesně citovat , tento návrh , o kterém teď máme jednat , odkládá a zase hází pod stůl , a vlastně je tady něco úplně nového a ten návrh nemám k dispozici . ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s5
Čili nevím , k čemu se vlastně mám vyjadřovat v rámci prvního čtení . ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s1
Předpokládám - li postup , který tady kolegové piráti naznačili , znamená to , že v prvním čtení tady budeme hovořit o něčem , to potom takhle zahodíme , stenografy spálíme - záznamy , protože budou zbytečné , do druhého čtení bude předložen úplně jiný návrh , nebo komplexní návrh pozměňující charakter tohoto zákona . ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s2
Jsem schopen nebo ochoten akceptovat někdy tyto postupy , když se jedná o zákony obecně prospěšné pro společnost , pod tísní časovou , pod tísní věcnou , ale ne v tomto konkrétním případě u tak dlouho projednávaného zákona , tak dlouho připravovaného zákona , abychom znovu jednali o něčem úplně jiném , než máme zde . ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s3
Proto si dovolím navrhnout vrátit tento zákon předkladateli a předložit ctěné Sněmovně již v té komplexní pozměňované verzi , pokud tedy pan ministr se k ní přihlásí . ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s4
Jinými slovy , jestli souhlasí s tím , že vlastně tento zákon , který je teď na stole a o kterém diskutuji , bude přepracován tím komplexním pozměňovacím návrhem , potom tedy dávám návrh na vrácení předkladateli k zapracování nebo k přepracování . ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s5
Pokud se tak ale nestane , to samozřejmě závisí na předkladateli , potom budu diskutovat k tomu materiálu , co mám před sebou , a budu očekávat reakce pana ministra . ps2017-061-01-006-006.u12.p4.s1
Čili k tomu materiálu , který máme , čili materiálu sněmovní tisk 800 v prvním čtení . ps2017-061-01-006-006.u12.p4.s2
Změnily se oproti původnímu výrazně definice , za to děkuji , z druhé strany zůstává hodně neznámých . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s1
Neznámé , co zůstává , je , kdo všechno v České republice bude bránit Českou republiku v rámci kyberprostoru - pane ministře . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s2
Máme zde specializovaný úřad - Národní úřad kybernetické bezpečnosti , a to je úřad , který má už z titulu své funkce právo bránit Českou republiku proti kyberútokům . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s3
A ne že by nebyly . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s4
Byli jsme vystaveni kyberútokům , naše zdravotnická zařízení byla vystavena kyberútokům a mnoho občanů České republiky je napadeno kyberútoky , mnozí dokonce museli platit výkupné . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s5
Jsou to různé mafiánské a vyděračské skupiny budující kyberprostor v rámci svého byznysu . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s6
Toto všechno by měla zabezpečovat Národní centrála kybernetické bezpečnosti jakožto civilní orgán fungující v nějakém prostoru , kyberprostoru , a měl by mít veškeré možnosti monitorování a fungování v rámci kyberprostoru . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s7
Nebo se pletu ? ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s8
Pletu se v tom , že tento úřad by měl mít informace , co se v tom kyberprostoru děje ? ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s9
Měl by poctivě monitorovat všechny ty toky a hlídat ty údery , které přicházejí v rámci sítě ? ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s10
Anebo jsou to jiné útoky a jiná síť , kterou bude monitorovat Vojenské zpravodajství ? ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s11
Asi ne . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s12
Předpokládám , že to je jedna síť . ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s13
Čili nyní zde budeme mít Vojenské zpravodajství , které funguje v nějakém prostoru , a budu - li obrazný , tak bude jedna černá krabička NÚKIBu , druhá černá krabička Vojenského zpravodajství , možná se dočkáme ještě třetí černé krabičky BIS , možná čtvrté černé krabičky klasických orgánů činných v trestním řízení , pokud budou zařizovat odposlechy a další záležitosti . ps2017-061-01-006-006.u12.p6.s1
Toto zůstává nevyjasněno . ps2017-061-01-006-006.u12.p6.s2
V tom návrhu se hovoří o tom , že Vojenské zpravodajství je připraveno zajišťovat součinnost při provádění činností , jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru . ps2017-061-01-006-006.u12.p6.s3
Jinými slovy přiznává , že shromážděné informace , které ono získá , je možno poskytovat dále .