|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-006-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - prvé čtení

Date2020-10-07
Meetingps2017/061
Agenda Itemps2017/061/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/061schuz/s061032.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 541 • previousnext

ps2017-061-01-006-006.u8.p1.s3 A nyní tedy se dostanu k tomuto materiálu, který projednáváme.
ps2017-061-01-006-006.u8.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, my tuhle problematiku sledujeme od minulého volebního období, kdy byla novela zákona o Vojenském zpravodajství poprvé předložena v roce 2016, aby následně kvůli vlně nevole spadla pod stůl.
ps2017-061-01-006-006.u8.p2.s2 A v aktuálním volebním období se teď jedná o pátou verzi, jestli správně počítám, protože ten návrh procházel i za našeho přispění neustálým vývojem, což je pozitivní.
ps2017-061-01-006-006.u8.p3.s1 Na úvod bych chtěl poděkovat řediteli Vojenského zpravodajství panu generálovi Berounovi a jeho kolegům za vstřícnou komunikaci a konstruktivní dialog.
ps2017-061-01-006-006.u8.p3.s2 Sluší se také transparentně uvést, že Piráti tuto novelu konzultovali se zástupci Svazu průmyslu a dopravy, ICT unie, Sdružení pro internetový rozvoj, CZ.NIC, NIX.cz, IuRe, Brmlab, společnosti Seznam a dalšími nezávislými odborníky.
ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s1 Pochopitelně je mrzuté, že stát často nedokáže využít nové možnosti, které nám internet nabízí, a stejně tak je znepokojivé, když se podceňují hrozby, které v kyberprostoru dostávají také zcela nové možnosti.
ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s2 Bohužel je čím dál víc vidět, že státy prostě nestíhají na dynamicky se vyvíjející technologické trendy reagovat.
ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s3 Je rozhodně žádoucí, aby se zpravodajská služba Ministerstva obrany neustále přizpůsobovala novým výzvám a mohla efektivně fungovat i v kyberprostoru.
ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s4 A je namístě, aby byl nastaven odpovídající legislativní rámec.
ps2017-061-01-006-006.u8.p4.s5 Takže je určitě dobře, že to tady probíráme a že se to snad i posune po dnešku dál.
ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s1 Chtěl bych jenom říct, že Armády České republiky i Vojenského zpravodajství si moc vážím, mají mou plnou důvěru a podle průzkumu veřejného mínění mají i důvěru veřejnosti.
ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s2 A je to tak správně.
ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s3 Nicméně každá zákonná úprava, která rozšiřuje pravomoci státu, natožpak zpravodajské služby, se musí důkladně a kriticky posoudit, zvlášť když se návrh potenciálně dotýká ústavních práv a svobod občanů.
ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s4 Jádro téhle novely totiž spočívá právě v rozšiřování pravomocí Vojenského zpravodajství.
ps2017-061-01-006-006.u8.p5.s5 Proto jsme byli od začátku také tak obezřetní.
ps2017-061-01-006-006.u8.p6.s1 Původní verze z roku 2018 obsahovala skutečně nepřijatelná ustanovení, případně vágní formulace u poměrně závažných věcí.
ps2017-061-01-006-006.u8.p6.s2 Návrh měl Vojenskému zpravodajství umožnit blíže nespecifikované sondy, takže nebylo jisté, zda by nemohly kromě internetového provozu číst také samotný obsah komunikace uživatelů na internetu, což by bylo skutečně zásadním narušením ústavních svobod.
ps2017-061-01-006-006.u8.p6.s3 Nedostatečně bylo také v původním návrhu ošetřené zavádění těchto sond do komunikačních sítí a spolupráce s poskytovateli internetového připojení.
ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s1 Zákon nově umožňuje takzvané aktivní zásahy, což je v mimořádných případech legitimní požadavek Vojenského zpravodajství, nicméně původní návrh aktivní zásahy umožňoval v poměrně extenzivní míře.
ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s2 Nebylo také jasné, zda by informace získané zpravodajskou činností nemohly být využívány v trestním řízení.
ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s3 K odstranění těchto nedostatků Piráti proaktivně zpracovali vlastní paragrafové znění těch inkriminovaných částí.
ps2017-061-01-006-006.u8.p7.s4 Dále jsme se také zaměřili na posílení parlamentní kontroly skrze sněmovní komisi pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, což by mělo jít ruku v ruce s rozšiřováním pravomocí Vojenského zpravodajství.
ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s1 Své připomínky k návrhu jsme zaslali během meziresortního připomínkového řízení v březnu loňského roku.
ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s2 Následně jsme Vojenskému zpravodajství i ministerstvu zaslali konkrétní návrhy v paragrafovém znění.
ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s3 V podobném duchu zaslaly své připomínky také Ministerstvo vnitra, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Český telekomunikační úřad, Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků, Úřad pro zahraniční styky a informace, Bezpečnostní informační služba, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.
ps2017-061-01-006-006.u8.p8.s4 Další připomínky tam, myslím, mělo Ministerstvo financí, Česká advokátní komora, Úřad pro ochranu osobních údajů a tak dále.
ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s1 Musím konstatovat, že Vojenské zpravodajství postupně zapracovávalo připomínky naše i těch ostatních subjektů, v některých pasážích se dokonce přímo inspirovalo našimi návrhy.
ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s2 Takže s mírným optimismem tady dnes musím konstatovat, že s každou další verzí jsme se posouvali správným směrem.
ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s3 Aktuální verze, což tedy není ta, co je v tomto sněmovním tisku obsažena, ale ta zhruba půl měsíce stará, tak ta všechny ty zásadní výhrady reflektuje, i většinu těch dílčích připomínek, konkrétně jde o ty sondy.
ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s4 Ty se změnily, nyní se nazývají nástroje detekce, ale především je nyní explicitně uvedeno, že tato zařízení mohou číst pouze metadata, čímž se zajistí, že nástroje detekce budou moct sledovat provoz, ale nemohou číst obsah komunikace uživatelů.
ps2017-061-01-006-006.u8.p9.s5 Ty nástroje detekce jsou nyní definovány jako pasivní zařízení, která by neměla ohrozit tu infrastrukturu poskytovatelů internetového připojení nebo narušit internetový provoz.
ps2017-061-01-006-006.u8.p10.s1 Aktivní zásahy v komunikačních sítích dostaly poměrně jasné mantinely, takže se minimalizuje riziko případného zneužití nebo neúmyslně přehnané reakce.
ps2017-061-01-006-006.u8.p10.s2 Nakonec je lépe upravená spolupráce s poskytovateli internetového připojení, která nastavuje vcelku vyvážený vztah Vojenského zpravodajství a těch firem, takže nyní by měly být spíše v partnerském vztahu a měly by spolupracovat na zajištění obrany v kyberprostoru.
ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s1 Dostali jsme se tedy teď do situace, kdy projednáváme sněmovní tisk, který odpovídá nikoliv nejaktuálnější verzi, nýbrž zastaralé verzi této novely z března 2020, která ještě zcela nevypořádává všechny ty zmíněné připomínky, ačkoliv ty připomínky samo Vojenské zpravodajství již akceptovalo.
ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s2 Proto jsme se na semináři v Poslanecké sněmovně v červenci letošního roku domluvili, že ve druhém čtení předložíme ideálně nějak napříč kluby komplexní pozměňovací návrh, čímž tuto předlohu aktualizujeme na nejnovější verzi, která je přijatelná, myslím, pro většinu těch zúčastněných subjektů.
ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s3 Rádi bychom také tímto vyzvali Ministerstvo obrany, aby následně zvážilo zaujetí souhlasného stanoviska k tomu společnému pozměňovacímu návrhu.
ps2017-061-01-006-006.u8.p11.s4 Předpokládám, že ještě nějaké třeba drobné pozměňováky budeme navrhovat z různých klubů, ale ty skutečně nejdůležitější věci, to znamená ta zařízení detekce, jak mají fungovat, aby tam bylo ošetřeno, že se nečte obsah komunikace, a nějaké nastavení mantinelů těm aktivním zásahům, tak to by měl obsahovat ten komplexní návrh.
ps2017-061-01-006-006.u8.p12.s1 Moc děkuji všem, kteří se zúčastnili toho kulatého stolu v červenci, a doufám, že tuto spolupráci dotáhneme úspěšně do konce a Sněmovna o tomto zákoně rozhodne.
ps2017-061-01-006-006.u8.p12.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-061-01-006-006.u9.p1.s1 Nyní vystoupí poslanec Ondřej Profant a připraví se jako poslední poslanec Leo Luzar.
ps2017-061-01-006-006.u9.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-061-01-006-006.u10.p1.s1 Vážení kolegové, vážená veřejnosti, v první řadě bych chtěl poděkovat Vojenskému zpravodajství, ministerstvu a panu ministrovi za spolupráci.
ps2017-061-01-006-006.u10.p1.s2 Chápu, že musela být velmi obtížná úloha takovéto relativně veřejné projednávání a že zpravodajská služba na toto není stavěná.
ps2017-061-01-006-006.u10.p1.s3 Nicméně tady je potřeba zdůraznit, že se jedná o plošné... že ta novela zavést plošná opatření, která se dotýkají všech občanů, nikoliv konkrétních aktivit nebo konkrétního spisu, konkrétní akce vedené, ale prostě monitoring je plošný, a proto je potřeba o tom jednat v trochu jiném režimu než o jejich běžných operacích.
ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s1 Vím, že proces přípravy tohoto zákona byl velmi náročný.
ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s2 Byl tu již v minulém volebním období.
ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s3 Teď tu byl také velmi dlouho a velmi dlouho jsme to projednávali.
ps2017-061-01-006-006.u10.p2.s4 Přípravu shrnul můj předřečník, ale si dovolím říct, že tato obtížnost a zdlouhavost v projednávání se projevila na kvalitě.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s1 Musím se pozastavit nad tou předlohou, která nám je předkládána.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s2 Tam bylo mnoho problémů.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s3 Definice metadat, aktivita versus pasivita sond, to znamená, jestli ty sondy třeba můžou zaměňovat obsah, nebo ne.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s4 Byla relativně invazivní vůči poskytovatelům připojení.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s5 Velkou pasáží byly aktivní zásahy, které nebyly moc definovány, a jestli k nim může být využíváno sond.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s6 Stejně tak pro nás velkou otázkou v prvních verzích byla kontrola, jak vnitřní, takže inspektor, tak parlamentní.
ps2017-061-01-006-006.u10.p3.s7 A diskutovanou otázkou byla i náhrada škody.
ps2017-061-01-006-006.u10.p4.s1 velmi doufám, že tedy tuto verzi můžeme s klidem zahodit a nemyslet na tyto připomínky a můžeme se bavit primárně o verzi ze 16. 9., kterou máme k dispozici a která tedy bude snad obsahem komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2017-061-01-006-006.u10.p4.s2 bych tady poprosil pana ministra, jestli by to pak ještě mohl říct na mikrofon s tou novou verzí, a že ji podporuje, abychom všichni měli dostatečnou jistotu.
ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s1 V této nové verzi nám zbývají jenom úplně dílčí připomínky.
ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s2 U kontroly je velmi dobře vydefinován inspektor.
ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s3 My tam máme otázky ohledně jeho odvolání, odvolatelnosti a za jakých okolností.
ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s4 Jsem velmi rád, že je tam docela jasně v tom legislativním textu zmíněno, že sondy jsou nějakým krajním řešením a že preferovaná je klasická spolupráce na základě smlouvy, což si myslím, že v reálu těm subjektům bude vyhovovat více, a jsou na to zvyklejší.
ps2017-061-01-006-006.u10.p5.s5 Díky tomu, že se spolupracuje na základě smlouvy a sondy jsou krajním řešením, tak je velmi upozaděna i náhrada škody, protože primárně jsme se obávali při použití sondy.
ps2017-061-01-006-006.u10.p6.s1 Co se týče sběru dat, tak děkujeme za kvalitní definici metadat.
ps2017-061-01-006-006.u10.p6.s2 Opravdu je to tak, že vlastně Vojenské zpravodajství sbírá netflow, což si myslíme, že k jeho práci může být užitečné a že by to nemělo být tak, že naše zpravodajská služba bude slepá.
ps2017-061-01-006-006.u10.p7.s1 Z těch výhrad, co jsme měli, tam samozřejmě přetrvává, nebo obava je z nějaké false flag operation, tj. operace pod falešnou vlajkou, kdy my jako ČR bychom provedli aktivní zásah proti falešnému cíli, a jelikož by to byl vojenský zásah, tak by to mohlo mít nějaké konsekvence.
ps2017-061-01-006-006.u10.p7.s2 Zde se musíme prostě spoléhat na přiměřenost a rozumnost jak zpravodajství, tak ministerstva, které takovéto operace potvrzuje, nicméně určitě by to tu mělo zaznít, že to je nějaký vektor, před kterým se musíme chránit, a bylo by velmi hloupé na něco takového skočit.
ps2017-061-01-006-006.u10.p8.s1 Závěrem tedy opravdu chválím trpělivost a vyjednávání ze strany ministerstva a hlavně Vojenského zpravodajství, které opravdu muselo trošku transformovat sebe samo a muselo to pro něj být velmi nepřirozené.
ps2017-061-01-006-006.u10.p8.s2 A jenom poprosím pana ministra, jestli by mohl potvrdit tu novou verzi, ale že počítá, že bude předlohou.
ps2017-061-01-006-006.u10.p8.s3 Děkuji.
ps2017-061-01-006-006.u11.p1.s1 Nyní vystoupí pan poslanec Leo Luzar a připraví se paní poslankyně Jana Černochová.
ps2017-061-01-006-006.u11.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-061-01-006-006.u12.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře, dovolte mi, abych se také za klub KSČM vyjádřil k návrhu novely Vojenského zpravodajství.
ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s1 Jak již tady bylo řečeno, jedná se o zákon, který to neměl na začátku lehké.
ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s2 Tu těžkou úlohu si způsobilo ministerstvo samo, protože předložilo návrh, který narazil na velký odpor odborné veřejnosti i laické veřejnosti v rámci přípravy tohoto materiálu.
ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s3 Nejasné termíny, nejasné definice a nejasnost nakládání s těmi údaji, které by byly patřičně získány, odložily tento materiál a zůstal dlouho, jak se říká, pod stolem.
ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s4 Nyní se tady dostává verze, ke které jsem měl docela obsáhlé vystoupení, přesto zarazil můj předřečník hovořící o komplexním pozměňovacím návrhu v nějaké formě, který vlastně, jak se vyjádřil, a teď nebudu přesně citovat, tento návrh, o kterém teď máme jednat, odkládá a zase hází pod stůl, a vlastně je tady něco úplně nového a ten návrh nemám k dispozici.
ps2017-061-01-006-006.u12.p2.s5 Čili nevím, k čemu se vlastně mám vyjadřovat v rámci prvního čtení.
ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s1 Předpokládám-li postup, který tady kolegové piráti naznačili, znamená to, že v prvním čtení tady budeme hovořit o něčem, to potom takhle zahodíme, stenografy spálíme - záznamy, protože budou zbytečné, do druhého čtení bude předložen úplně jiný návrh, nebo komplexní návrh pozměňující charakter tohoto zákona.
ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s2 Jsem schopen nebo ochoten akceptovat někdy tyto postupy, když se jedná o zákony obecně prospěšné pro společnost, pod tísní časovou, pod tísní věcnou, ale ne v tomto konkrétním případě u tak dlouho projednávaného zákona, tak dlouho připravovaného zákona, abychom znovu jednali o něčem úplně jiném, než máme zde.
ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s3 Proto si dovolím navrhnout vrátit tento zákon předkladateli a předložit ctěné Sněmovně již v komplexní pozměňované verzi, pokud tedy pan ministr se k přihlásí.
ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s4 Jinými slovy, jestli souhlasí s tím, že vlastně tento zákon, který je teď na stole a o kterém diskutuji, bude přepracován tím komplexním pozměňovacím návrhem, potom tedy dávám návrh na vrácení předkladateli k zapracování nebo k přepracování.
ps2017-061-01-006-006.u12.p3.s5 Pokud se tak ale nestane, to samozřejmě závisí na předkladateli, potom budu diskutovat k tomu materiálu, co mám před sebou, a budu očekávat reakce pana ministra.
ps2017-061-01-006-006.u12.p4.s1 Čili k tomu materiálu, který máme, čili materiálu sněmovní tisk 800 v prvním čtení.
ps2017-061-01-006-006.u12.p4.s2 Změnily se oproti původnímu výrazně definice, za to děkuji, z druhé strany zůstává hodně neznámých.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s1 Neznámé, co zůstává, je, kdo všechno v České republice bude bránit Českou republiku v rámci kyberprostoru - pane ministře.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s2 Máme zde specializovaný úřad - Národní úřad kybernetické bezpečnosti, a to je úřad, který z titulu své funkce právo bránit Českou republiku proti kyberútokům.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s3 A ne že by nebyly.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s4 Byli jsme vystaveni kyberútokům, naše zdravotnická zařízení byla vystavena kyberútokům a mnoho občanů České republiky je napadeno kyberútoky, mnozí dokonce museli platit výkupné.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s5 Jsou to různé mafiánské a vyděračské skupiny budující kyberprostor v rámci svého byznysu.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s6 Toto všechno by měla zabezpečovat Národní centrála kybernetické bezpečnosti jakožto civilní orgán fungující v nějakém prostoru, kyberprostoru, a měl by mít veškeré možnosti monitorování a fungování v rámci kyberprostoru.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s7 Nebo se pletu?
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s8 Pletu se v tom, že tento úřad by měl mít informace, co se v tom kyberprostoru děje?
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s9 Měl by poctivě monitorovat všechny ty toky a hlídat ty údery, které přicházejí v rámci sítě?
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s10 Anebo jsou to jiné útoky a jiná síť, kterou bude monitorovat Vojenské zpravodajství?
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s11 Asi ne.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s12 Předpokládám, že to je jedna síť.
ps2017-061-01-006-006.u12.p5.s13 Čili nyní zde budeme mít Vojenské zpravodajství, které funguje v nějakém prostoru, a budu-li obrazný, tak bude jedna černá krabička NÚKIBu, druhá černá krabička Vojenského zpravodajství, možná se dočkáme ještě třetí černé krabičky BIS, možná čtvrté černé krabičky klasických orgánů činných v trestním řízení, pokud budou zařizovat odposlechy a další záležitosti.
ps2017-061-01-006-006.u12.p6.s1 Toto zůstává nevyjasněno.
ps2017-061-01-006-006.u12.p6.s2 V tom návrhu se hovoří o tom, že Vojenské zpravodajství je připraveno zajišťovat součinnost při provádění činností, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru.
ps2017-061-01-006-006.u12.p6.s3 Jinými slovy přiznává, že shromážděné informace, které ono získá, je možno poskytovat dále.

Text viewDownload CoNNL-U