|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-29 ps2017-058-05-004-210 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

210. Návrh poslanců Jakuba Jandy, Adama Kalouse, Václava Votavy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 235/2014 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 662/ - prvé čtení

Date2020-09-29
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/210
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058162.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 252 • previousnext

ps2017-058-05-004-210.u1.p1.s1 210.
ps2017-058-05-004-210.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jakuba Jandy, Adama Kalouse, Václava Votavy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 235/2014 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 662/ - prvé čtení
ps2017-058-05-004-210.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 662/1.
ps2017-058-05-004-210.u1.p2.s2 Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan poslanec Jakub Janda za navrhovatele, a pan poslanec Petr Venhoda, který měl být zpravodajem pro prvé čtení, je indisponován hlasově a navrhuje, aby zpravodajem po dohodě byl kolega Kytýr.
ps2017-058-05-004-210.u1.p3.s1 To rozhodneme v hlasování číslo 249, aby pan poslanec Kytýr byl zpravodajem pro prvé čtení.
ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s1 Zahájil jsem hlasování.
ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s2 Ptám se, kdo je pro.
ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s4 Děkuji vám.
ps2017-058-05-004-210.u1.p5.s1 V hlasování číslo 249 z přítomných 174 pro 125, proti nikdo.
ps2017-058-05-004-210.u1.p5.s2 Kolega Kytýr byl schválen jako zpravodaj pro prvé čtení.
ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s1 Požádám ho, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s2 A teď požádám za navrhovatele pana poslance Jakuba Jandu, aby jakmile se situace uklidní, tisk uvedl.
ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s3 Pane poslanče, ještě malý moment.
ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s4 Vážené paní kolegyně, páni kolegové, prosím o klid v sále, aby kolega Janda mohl v důstojném prostředí uvést tisk 662.
ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s5 Ještě chviličku.
ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s6 Prosím, máte slovo.
ps2017-058-05-004-210.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-058-05-004-210.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vážení členové vlády, předstupuji před vás s návrhem novely zákona o daních z přidané hodnoty.
ps2017-058-05-004-210.u2.p1.s3 Jejím předmětem je snížení limitu tzv. vratky DPH zahraničním turistům ze zemí mimo Evropskou unii za nákupy v České republice.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s1 Současná výše limitu této vratky je již přes patnáct let zakonzervována na částce 2 tisíce korun a nově by dle našeho návrhu bylo tisíc korun.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s2 Je to novela velmi jednoduchá, ale pro podporu cestovního ruchu velmi potřebná, zvlášť v dnešní době.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s3 Cestovní ruch je jednou z nejvíce oblastí postižených koronavirovou krizí.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s4 Jen pár čísel pro ilustraci.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s5 Ve druhém čtvrtletí využilo ubytovacích zařízení v České republice meziročně méně o téměř 83 % lidí, v Praze poklesl počet ubytovaných turistů dokonce o 94 %.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s6 Podobný vývoj nastal u objednaných nocí a samozřejmě i tržeb.
ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s7 Bude nejspíše trvat řadu let, než se cestovní ruch vrátí k číslům z loňského roku, tedy před vypuknutím koronavirové krize.
ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s1 Tato novela jistě žádný dramatický obrat nezpůsobí, i tak ale smysl.
ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s2 Snížení limitu vratky DPH bude jasným signálem, že Česká republika stojí o zahraniční turisty.
ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s3 Že chce, aby tady utráceli a podporovali místní výrobce včetně těch menších a regionálních.
ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s4 Jsem proto přesvědčený, že návrh je rozumný, dobře propočítaný a prospěšný.
ps2017-058-05-004-210.u2.p4.s1 Začnu od konce.
ps2017-058-05-004-210.u2.p4.s2 Když říkám prospěšný, tak nemyslím jen pro zahraniční turisty, kteří trošku ušetří, ale hlavně pro tuzemský cestovní ruch a jeho provozovatele, na které koronavirové restrikce dopadly mimořádně ničivě, ale také pro výrobce různých tradičních předmětů, tedy často na menší firmy a drobné podnikatele, potažmo pak pro celou českou ekonomiku.
ps2017-058-05-004-210.u2.p4.s3 Obchodníkům a výrobcům by vzrostly tržby, cestovní ruch by dostal alespoň malou vzpruhu.
ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s1 Důvodů, proč tento limit snižovat, je však více.
ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s2 Na otázku, proč tento limit snižovat, mám názor takový, že je to špatně položená otázka.
ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s3 Správně bychom se měli ptát, proč ho nesnižovat, anebo ještě lépe, o kolik jej snížit.
ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s4 Zároveň bych rád připomněl, že s tímto návrhem nepřicházím poprvé, ale po velmi intenzivní diskuzi na půdě Poslanecké sněmovny, která probíhala jak formou seminářů, tak na podvýboru pro cestovní ruch a na řadě osobních schůzek.
ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s1 Jak jsem již zmínil, předmětem návrhu je stanovení nové minimální hranice tisíc korun.
ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s2 Jde o kompromis, během projednávání návrhu padaly z různých stran i jiné cifry.
ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s3 Například 750 korun, což dnes v přepočtu odpovídá asi 30 eurům, a to podle názoru expertů z oblasti cestovního ruchu funguje jako jakási psychologická hranice při rozhodování o nákupech.
ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s4 Ale dobrá.
ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s5 Nakonec jsme přistoupili na limit o něco vyšší, oněch zmíněných tisíc korun, neboť to považujeme za rozumný kompromis pro všechny zainteresované strany, včetně státní pokladny.
ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s1 Vláda zaujala k našemu návrhu nesouhlasné stanovisko.
ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s2 Než se dostanu k rozebírání jejích argumentů, rád bych řekl, proč si naopak myslím, že jde o změnu rozumnou.
ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s3 Jednak je tu faktor času.
ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s4 Současný limit, oněch 2 tisíce korun, platí od roku 2004, tedy přes 15 let.
ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s5 Navíc tehdy byla koruna vůči euru slabší, takže to odpovídalo menší sumě v eurovém přepočtu, tedy to bylo lehce přes 60 eur, dnes je to zhruba 75 eur.
ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s6 Takže z pohledu zahraničních turistů došlo postupně ke zhoršení.
ps2017-058-05-004-210.u2.p8.s1 Dále je tu faktor konkurenceschopnosti, kde oproti ostatním evropským zemím výrazně zaostáváme.
ps2017-058-05-004-210.u2.p8.s2 V některých evropských zemích je totiž tento limit výrazně nižší, nebo dokonce nulový, což je příklad sousedního Německa, největšího konkurenta v turistických nákupech, anebo Španělska, turistické velmoci, která limit na nulu snížila v roce 2018, což se projevilo zvýšením nákupu i v některých méně atraktivních destinacích.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s1 Jistě, jen kvůli vratce DPH se sem najednou další tisíce turistů nepohrnou, to by bylo naivní očekávat.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s2 U některých, kteří například váhají mezi různými zeměmi střední Evropy, to nicméně může hrát velkou roli.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s3 Typicky u organizovaných zájezdů, nákupní turistiky, která je obecně populární, zvláště pak u movitých asijských turistů, jejichž cílem je mimo jiné po Evropě utrácet.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s4 snad koronavirus jednou zeslábne a začnou se sem opět vracet, bylo by dobré být na souboj o jejich přízeň dobře připraveni.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s5 A připraveny by měly být i finanční zdroje.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s6 My jsme pro jen jedním koutkem Evropy, jakkoliv malebným.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s7 Takže i toto může být jazýčkem na vahách při jejich rozhodování.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s8 Zároveň by Česká republika přestala přicházet o značné sumy z tržeb, neboť právě pro velmi blízkou vzdálenost z Německa se zahraniční turisté rozhodnou pro blízký přejezd do Německa a své peníze utratit tam.
ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s9 Naprosto typickým příkladem je návštěva Karlových Varů, kde turisté přejedou do Německa, kde je limit nulový, a utratí své peníze za našimi hranicemi.
ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s1 A nejde jen o našeho souseda v konkurenceschopnosti.
ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s2 U limitu pro vratky DPH zaostáváme i za zeměmi, jako jsou například Polsko, Nizozemí či Estonsko.
ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s3 Podle některých odhadů by snížení limitu mohlo do České republiky, tedy po uvolnění restrikcí, přilákat i přes 50 tisíc nových turistů.
ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s4 Nákupy mimoevropských turistů mají navíc zřetelný ekonomický přínos.
ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s5 Odhaduje se, že u každé koruny z vratek DPH se do ekonomiky vracejí téměř čtyři koruny.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s1 Důležitým faktorem je ale také podpora českých obchodníků a řemeslníků, kterým by se zvýšily tržby.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s2 Ona podpora malých a středních podnikatelů je navíc znatelná právě proto, že by se to nově týkalo i zboží okolo tisíce korun, což jsou typicky hračky, klenoty a jiné výrobky.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s3 Navíc by to mohlo mít pozitivní efekt i na pohraniční regiony, kde - a na tom se snad shodneme všichni - ekonomika nekvete tak, jako ve velkých městech, jde o kraje Ústecký, Karlovarský, či třeba Jihomoravský.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s4 To ostatně potvrzuje fakt, že tržby turistů jsou koncentrovány primárně na Prahu, na kterou připadá 90 % celkových útrat.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s5 Snížení limitu by tak mohlo podpořit právě tento regionální obchod.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s6 To vše navíc v době, kdy na malé a střední podnikatele dopadá stále více povinností a státem zaváděných nařízení.
ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s7 Například EET, jehož další vlny nás zanedlouho bohužel čekají po odkladu způsobeném koronavirem.
ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s1 Pokud to tedy myslíte s podporou živnostníků, řemeslníků, prostě menších a středních podnikatelů vážně, tak máte jedinečnou šanci to dokázat.
ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s2 Stačí málo - zdvihnout pro tento zákon ruku.
ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s3 Ostatně celý program Tax Free, kterého je Česká republika členem od roku 2000, jeden výrazný pozitivní efekt, a to kontrolu obchodníků, protože turista musí mít při uplatnění nároku v ruce jednoznačně prokazatelnou účtenku pro obchodníka.
ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s4 Právě vratka DPH a její popularita je tak mnohem efektivnějším nástrojem v boji proti šedé ekonomice než EET, neboť obchodník i turista mají motivaci a zájem na tom, aby byla účtenka ke zboží dodaná.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s1 Tím se dostávám k vládním výhradám vůči předkládanému zákonu.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s2 Tou nejsilnější asi je, že dojde k snížení výběru DPH a výpadku ve státním rozpočtu.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s3 Snížení vratky DPH ale naopak za cíl stimulovat ekonomiku, podpořit obchodníky, motivovat turisty k nákupům, a to, jak jsem již říkal, hlavně v regionech.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s4 Ale konkrétně.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s5 Vláda odhaduje negativní dopad na veřejné rozpočty v rozmezí 100 400 milionů korun.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s6 Samozřejmě nemůžeme znát dopředu přesný finanční efekt takové změny, i tak ale musím tento odhad rozporovat.
ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s7 Jednak je tato částka nadhodnocená vzhledem k odhadovanému objemu zboží, u něhož by se nově vracela.
ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s1 Uvedu modelový příklad.
ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s2 Když vezmu jako průměrnou cenu nového nákupu 1 500 korun, tedy na půl cesty mezi novým a starým limitem, je DPH ve výši 260 korun.
ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s3 To by muselo být podle zmíněného vládního odhadu nějakých 385 tisíc 1,5 milionu nových nákupů.
ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s4 To by znamenalo několikanásobné navýšení stavu z roku 2019, což je celkem nereálné.
ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s5 Navíc to neodpovídá žádným zahraničním zkušenostem.
ps2017-058-05-004-210.u2.p15.s1 A pak je tu také zjevný rozpor ve vládní argumentaci.
ps2017-058-05-004-210.u2.p15.s2 Na jedné straně tvrdí, že to nebude mít na nákupy turistů v této cenové kategorii žádný větší vliv, protože turisty zajímá hlavně luxusní zboží, na druhé straně ale varuje před vysokými výpadky v příjmech z DPH.
ps2017-058-05-004-210.u2.p15.s3 Pokud ale takový turista nakupuje například v Pařížské ulici tady v Praze, je mu snížení vratky vlastně lhostejné, neboli vláda si tak trochu protiřečí.
ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s1 Navíc existují expertní odhady, o kterých jsem již hovořil a které jsou založeny na fungování praxe a modelech v jiných zemích, kde k takovému kroku došlo.
ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s2 Ostatně jinak by bylo nezodpovědné vůbec takovýto návrh předkládat.
ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s3 Proto jsem přesvědčen, že dlouhodobý dopad na státní rozpočet by byl neutrální, nebo možná dokonce pozitivní.
ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s4 Navíc i dopadová studie expertů z Hospodářské komory sice ztráty z výběru DPH vyčísluje na 52 milionů korun, zároveň ale počítá se zvýšenými tržbami obchodníků a útratami turistů, což ve finále přinese do státní kasy další peníze.
ps2017-058-05-004-210.u2.p17.s1 I kdybych ale nebyl přehnaným optimistou, jednoduše a prostě nemohu vládní argumenty v takové formě přijmout, ale naopak odmítnout.
ps2017-058-05-004-210.u2.p17.s2 Navíc bych opět zdůraznil, že se nacházíme v úplně jiné situaci, než když jsem návrh do Sněmovny předložil.
ps2017-058-05-004-210.u2.p17.s3 Momentálně do České republiky zahraniční turisté jezdí minimálně a návrat ke stavu z minulého roku bude trvat možná i několik let, a to i na straně státního rozpočtu.
ps2017-058-05-004-210.u2.p18.s1 Vláda také poukazuje na to, že snížením limitu se rozevřou nůžky mezi výhodností nákupu pro turisty ze zemí Evropské unie a těmi mimounijními.
ps2017-058-05-004-210.u2.p18.s2 To je sice pravda, pokud ale nemůžeme ulevit těm unijním, proč tak neučinit alespoň u těch ostatních?

Text viewDownload CoNNL-U