ps2017-058-05-004-210.u1.p1.s1
210 . ps2017-058-05-004-210.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jakuba Jandy , Adama Kalouse , Václava Votavy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 235 / 2014 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 662 / - prvé čtení ps2017-058-05-004-210.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 662 / 1 . ps2017-058-05-004-210.u1.p2.s2
Požádám , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan poslanec Jakub Janda za navrhovatele , a pan poslanec Petr Venhoda , který měl být zpravodajem pro prvé čtení , je indisponován hlasově a navrhuje , aby zpravodajem po dohodě byl kolega Kytýr . ps2017-058-05-004-210.u1.p3.s1
To rozhodneme v hlasování číslo 249 , aby pan poslanec Kytýr byl zpravodajem pro prvé čtení . ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s2
Ptám se , kdo je pro . ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-058-05-004-210.u1.p4.s4
Děkuji vám . ps2017-058-05-004-210.u1.p5.s1
V hlasování číslo 249 z přítomných 174 pro 125 , proti nikdo . ps2017-058-05-004-210.u1.p5.s2
Kolega Kytýr byl schválen jako zpravodaj pro prvé čtení . ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s1
Požádám ho , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s2
A teď už požádám za navrhovatele pana poslance Jakuba Jandu , aby jakmile se situace uklidní , tisk uvedl . ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s3
Pane poslanče , ještě malý moment . ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s4
Vážené paní kolegyně , páni kolegové , prosím o klid v sále , aby kolega Janda mohl v důstojném prostředí uvést tisk 662 . ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s5
Ještě chviličku . ps2017-058-05-004-210.u1.p6.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-058-05-004-210.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-058-05-004-210.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , vážení členové vlády , předstupuji před vás s návrhem novely zákona o daních z přidané hodnoty . ps2017-058-05-004-210.u2.p1.s3
Jejím předmětem je snížení limitu tzv . vratky DPH zahraničním turistům ze zemí mimo Evropskou unii za nákupy v České republice . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s1
Současná výše limitu této vratky je již přes patnáct let zakonzervována na částce 2 tisíce korun a nově by dle našeho návrhu bylo tisíc korun . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s2
Je to novela velmi jednoduchá , ale pro podporu cestovního ruchu velmi potřebná , zvlášť v dnešní době . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s3
Cestovní ruch je jednou z nejvíce oblastí postižených koronavirovou krizí . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s4
Jen pár čísel pro ilustraci . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s5
Ve druhém čtvrtletí využilo ubytovacích zařízení v České republice meziročně méně o téměř 83 % lidí , v Praze poklesl počet ubytovaných turistů dokonce o 94 % . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s6
Podobný vývoj nastal u objednaných nocí a samozřejmě i tržeb . ps2017-058-05-004-210.u2.p2.s7
Bude nejspíše trvat řadu let , než se cestovní ruch vrátí k číslům z loňského roku , tedy před vypuknutím koronavirové krize . ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s1
Tato novela jistě žádný dramatický obrat nezpůsobí , i tak ale má smysl . ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s2
Snížení limitu vratky DPH bude jasným signálem , že Česká republika stojí o zahraniční turisty . ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s3
Že chce , aby tady utráceli a podporovali místní výrobce včetně těch menších a regionálních . ps2017-058-05-004-210.u2.p3.s4
Jsem proto přesvědčený , že návrh je rozumný , dobře propočítaný a prospěšný . ps2017-058-05-004-210.u2.p4.s1
Začnu od konce . ps2017-058-05-004-210.u2.p4.s2
Když říkám prospěšný , tak nemyslím jen pro zahraniční turisty , kteří trošku ušetří , ale hlavně pro tuzemský cestovní ruch a jeho provozovatele , na které koronavirové restrikce dopadly mimořádně ničivě , ale také pro výrobce různých tradičních předmětů , tedy často na menší firmy a drobné podnikatele , potažmo pak pro celou českou ekonomiku . ps2017-058-05-004-210.u2.p4.s3
Obchodníkům a výrobcům by vzrostly tržby , cestovní ruch by dostal alespoň malou vzpruhu . ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s1
Důvodů , proč tento limit snižovat , je však více . ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s2
Na otázku , proč tento limit snižovat , mám názor takový , že je to špatně položená otázka . ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s3
Správně bychom se měli ptát , proč ho nesnižovat , anebo ještě lépe , o kolik jej snížit . ps2017-058-05-004-210.u2.p5.s4
Zároveň bych rád připomněl , že s tímto návrhem nepřicházím poprvé , ale po velmi intenzivní diskuzi na půdě Poslanecké sněmovny , která probíhala jak formou seminářů , tak na podvýboru pro cestovní ruch a na řadě osobních schůzek . ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s1
Jak jsem již zmínil , předmětem návrhu je stanovení nové minimální hranice tisíc korun . ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s2
Jde o kompromis , během projednávání návrhu padaly z různých stran i jiné cifry . ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s3
Například 750 korun , což dnes v přepočtu odpovídá asi 30 eurům , a to podle názoru expertů z oblasti cestovního ruchu funguje jako jakási psychologická hranice při rozhodování o nákupech . ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s4
Ale dobrá . ps2017-058-05-004-210.u2.p6.s5
Nakonec jsme přistoupili na limit o něco vyšší , oněch zmíněných tisíc korun , neboť to považujeme za rozumný kompromis pro všechny zainteresované strany , včetně státní pokladny . ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s1
Vláda zaujala k našemu návrhu nesouhlasné stanovisko . ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s2
Než se dostanu k rozebírání jejích argumentů , rád bych řekl , proč si naopak myslím , že jde o změnu rozumnou . ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s3
Jednak je tu faktor času . ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s4
Současný limit , oněch 2 tisíce korun , platí už od roku 2004 , tedy přes 15 let . ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s5
Navíc tehdy byla koruna vůči euru slabší , takže to odpovídalo menší sumě v eurovém přepočtu , tedy to bylo lehce přes 60 eur , dnes je to zhruba 75 eur . ps2017-058-05-004-210.u2.p7.s6
Takže z pohledu zahraničních turistů došlo postupně ke zhoršení . ps2017-058-05-004-210.u2.p8.s1
Dále je tu faktor konkurenceschopnosti , kde oproti ostatním evropským zemím výrazně zaostáváme . ps2017-058-05-004-210.u2.p8.s2
V některých evropských zemích je totiž tento limit výrazně nižší , nebo dokonce nulový , což je příklad sousedního Německa , největšího konkurenta v turistických nákupech , anebo Španělska , turistické velmoci , která limit na nulu snížila v roce 2018 , což se projevilo zvýšením nákupu i v některých méně atraktivních destinacích . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s1
Jistě , jen kvůli vratce DPH se sem najednou další tisíce turistů nepohrnou , to by bylo naivní očekávat . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s2
U některých , kteří například váhají mezi různými zeměmi střední Evropy , to nicméně může hrát velkou roli . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s3
Typicky u organizovaných zájezdů , nákupní turistiky , která je obecně populární , zvláště pak u movitých asijských turistů , jejichž cílem je mimo jiné po Evropě utrácet . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s4
Až snad koronavirus jednou zeslábne a začnou se sem opět vracet , bylo by dobré být na souboj o jejich přízeň dobře připraveni . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s5
A připraveny by měly být i finanční zdroje . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s6
My jsme pro ně jen jedním koutkem Evropy , jakkoliv malebným . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s7
Takže i toto může být jazýčkem na vahách při jejich rozhodování . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s8
Zároveň by Česká republika přestala přicházet o značné sumy z tržeb , neboť právě pro velmi blízkou vzdálenost z Německa se zahraniční turisté rozhodnou pro blízký přejezd do Německa a své peníze utratit tam . ps2017-058-05-004-210.u2.p9.s9
Naprosto typickým příkladem je návštěva Karlových Varů , kde turisté přejedou do Německa , kde je limit nulový , a utratí své peníze za našimi hranicemi . ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s1
A nejde jen o našeho souseda v konkurenceschopnosti . ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s2
U limitu pro vratky DPH zaostáváme i za zeměmi , jako jsou například Polsko , Nizozemí či Estonsko . ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s3
Podle některých odhadů by snížení limitu mohlo do České republiky , tedy po uvolnění restrikcí , přilákat i přes 50 tisíc nových turistů . ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s4
Nákupy mimoevropských turistů mají navíc zřetelný ekonomický přínos . ps2017-058-05-004-210.u2.p10.s5
Odhaduje se , že u každé koruny z vratek DPH se do ekonomiky vracejí téměř čtyři koruny . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s1
Důležitým faktorem je ale také podpora českých obchodníků a řemeslníků , kterým by se zvýšily tržby . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s2
Ona podpora malých a středních podnikatelů je navíc znatelná právě proto , že by se to nově týkalo i zboží okolo tisíce korun , což jsou typicky hračky , klenoty a jiné výrobky . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s3
Navíc by to mohlo mít pozitivní efekt i na pohraniční regiony , kde - a na tom se snad shodneme všichni - ekonomika nekvete tak , jako ve velkých městech , ať už jde o kraje Ústecký , Karlovarský , či třeba Jihomoravský . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s4
To ostatně potvrzuje fakt , že tržby turistů jsou koncentrovány primárně na Prahu , na kterou připadá až 90 % celkových útrat . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s5
Snížení limitu by tak mohlo podpořit právě tento regionální obchod . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s6
To vše navíc v době , kdy na malé a střední podnikatele dopadá stále více povinností a státem zaváděných nařízení . ps2017-058-05-004-210.u2.p11.s7
Například EET , jehož další vlny nás zanedlouho bohužel čekají po odkladu způsobeném koronavirem . ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s1
Pokud to tedy myslíte s podporou živnostníků , řemeslníků , prostě menších a středních podnikatelů vážně , tak máte jedinečnou šanci to dokázat . ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s2
Stačí málo - zdvihnout pro tento zákon ruku . ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s3
Ostatně celý program Tax Free , kterého je Česká republika členem od roku 2000 , má jeden výrazný pozitivní efekt , a to kontrolu obchodníků , protože turista musí mít při uplatnění nároku v ruce jednoznačně prokazatelnou účtenku pro obchodníka . ps2017-058-05-004-210.u2.p12.s4
Právě vratka DPH a její popularita je tak mnohem efektivnějším nástrojem v boji proti šedé ekonomice než EET , neboť obchodník i turista mají motivaci a zájem na tom , aby byla účtenka ke zboží dodaná . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s1
Tím se dostávám k vládním výhradám vůči předkládanému zákonu . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s2
Tou nejsilnější asi je , že dojde k snížení výběru DPH a výpadku ve státním rozpočtu . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s3
Snížení vratky DPH má ale naopak za cíl stimulovat ekonomiku , podpořit obchodníky , motivovat turisty k nákupům , a to , jak jsem již říkal , hlavně v regionech . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s4
Ale konkrétně . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s5
Vláda odhaduje negativní dopad na veřejné rozpočty v rozmezí 100 až 400 milionů korun . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s6
Samozřejmě nemůžeme znát dopředu přesný finanční efekt takové změny , i tak ale musím tento odhad rozporovat . ps2017-058-05-004-210.u2.p13.s7
Jednak je tato částka nadhodnocená vzhledem k odhadovanému objemu zboží , u něhož by se nově vracela . ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s1
Uvedu modelový příklad . ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s2
Když vezmu jako průměrnou cenu nového nákupu 1 500 korun , tedy na půl cesty mezi novým a starým limitem , je DPH ve výši 260 korun . ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s3
To by muselo být podle zmíněného vládního odhadu nějakých 385 tisíc až 1 , 5 milionu nových nákupů . ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s4
To by znamenalo několikanásobné navýšení stavu z roku 2019 , což je celkem nereálné . ps2017-058-05-004-210.u2.p14.s5
Navíc to neodpovídá žádným zahraničním zkušenostem . ps2017-058-05-004-210.u2.p15.s1
A pak je tu také zjevný rozpor ve vládní argumentaci . ps2017-058-05-004-210.u2.p15.s2
Na jedné straně tvrdí , že to nebude mít na nákupy turistů v této cenové kategorii žádný větší vliv , protože turisty zajímá hlavně luxusní zboží , na druhé straně ale varuje před vysokými výpadky v příjmech z DPH . ps2017-058-05-004-210.u2.p15.s3
Pokud ale takový turista nakupuje například v Pařížské ulici tady v Praze , je mu snížení vratky vlastně lhostejné , neboli vláda si tak trochu protiřečí . ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s1
Navíc existují expertní odhady , o kterých jsem již hovořil a které jsou založeny na fungování praxe a modelech v jiných zemích , kde k takovému kroku došlo . ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s2
Ostatně jinak by bylo nezodpovědné vůbec takovýto návrh předkládat . ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s3
Proto jsem přesvědčen , že dlouhodobý dopad na státní rozpočet by byl neutrální , nebo možná dokonce pozitivní . ps2017-058-05-004-210.u2.p16.s4
Navíc i dopadová studie expertů z Hospodářské komory sice ztráty z výběru DPH vyčísluje na 52 milionů korun , zároveň ale počítá se zvýšenými tržbami obchodníků a útratami turistů , což ve finále přinese do státní kasy další peníze . ps2017-058-05-004-210.u2.p17.s1
I kdybych ale nebyl přehnaným optimistou , jednoduše a prostě nemohu vládní argumenty v takové formě přijmout , ale naopak odmítnout . ps2017-058-05-004-210.u2.p17.s2
Navíc bych opět zdůraznil , že se nacházíme v úplně jiné situaci , než když jsem návrh do Sněmovny předložil . ps2017-058-05-004-210.u2.p17.s3
Momentálně do České republiky zahraniční turisté jezdí minimálně a návrat ke stavu z minulého roku bude trvat možná i několik let , a to i na straně státního rozpočtu . ps2017-058-05-004-210.u2.p18.s1
Vláda také poukazuje na to , že snížením limitu se rozevřou nůžky mezi výhodností nákupu pro turisty ze zemí Evropské unie a těmi mimounijními . ps2017-058-05-004-210.u2.p18.s2
To je sice pravda , pokud ale nemůžeme ulevit těm unijním , proč tak neučinit alespoň u těch ostatních ?