ps2017-058-01-002-002.u1.p1.s1
2 . ps2017-058-01-002-002.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , ve znění pozdějších předpisů , a mění a zrušují další související právní předpisy / sněmovní tisk 866 / 4 / - vrácený Senátem ps2017-058-01-002-002.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-058-01-002-002.u1.p2.s2
Informace o pozměňovacích návrzích máme rozdány do pošty . ps2017-058-01-002-002.u1.p2.s3
Vítám mezi námi pana senátora Vladislava Vilímce a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-058-01-002-002.u1.p2.s4
Paní ministryně , prosím máte slovo . ps2017-058-01-002-002.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-058-01-002-002.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych stručně zopakovala obsah návrhu zákona , kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , a zrušují další související právní předpisy , a následně se stručně vyjádřila k senátnímu pozměňovacímu návrhu , se kterým byl tento návrh vrácen zpět do Poslanecké sněmovny . ps2017-058-01-002-002.u2.p2.s1
Návrh zákona spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitých věcí v navazujících úpravách zákona o dani z příjmů , v důsledku čehož dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému . ps2017-058-01-002-002.u2.p2.s2
K faktickému zrušení daně z nabytí nemovitých věcí dojde podle přechodných ustanovení tohoto návrhu zákona zpětně k 31 . březnu 2020 . ps2017-058-01-002-002.u2.p2.s3
Z takto stanoveného rozhodného dne vyplývá následující : Daňové povinnosti , u kterých lhůta pro podání daňového přiznání uplynula v tento rozhodný den nebo později , zaniknou ze zákona . ps2017-058-01-002-002.u2.p3.s1
Jedná se tedy o nabytí vlastnického práva k těm nemovitým věcem , u nichž provedení vkladu do katastru nemovitostí došlo v prosinci 2019 a později , nebo pokud nemovitá věc není evidována v katastru nemovitostí , k nabytí vlastnického práva došlo v prosinci 2019 , později . ps2017-058-01-002-002.u2.p3.s2
V současné době je účinný takzvaný generální pardon ministra financí , takže poplatníci , kteří ze zrušení budou benefitovat , již dnes daň z nabytí nemovitých věcí nemuseli platit . ps2017-058-01-002-002.u2.p3.s3
Pokud ji však přesto zaplatili , bude jim vrácena standardním postupem pro vrácení vratitelného přeplatku . ps2017-058-01-002-002.u2.p4.s1
Jako přínos zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se předpokládá růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů , což povede k oživení trhu . ps2017-058-01-002-002.u2.p4.s2
Upozorňuji vás , že jsme dnes publikovali makroekonomickou predikci , a přestože jsme v bezprecedentní hospodářské krizi , tak investice do nemovitostí vzrostly o 6 , 5 % . ps2017-058-01-002-002.u2.p5.s1
Ohledně změn zákona o daních z příjmů je třeba zmínit , že na základě pozměňovacího návrhu přijatého zde , na půdě Poslanecké sněmovny , se navrhuje zachování odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby při současném snížení celkově uplatnitelné částky úroků z původních 300 tisíc na 150 tisíc korun ročně a navrhuje se prodloužení tzv . časového testu pro osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí nepořizovaných pro účely vlastního bydlení z dosavadních pěti na deset let . ps2017-058-01-002-002.u2.p6.s1
Cílem tedy bylo vytvořit na trhu větší prostor pro pořizování vlastního bydlení , přispět k omezení spekulativního pořizování nemovitých věcí a tato změna se nedotkne osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí , ve kterých má prodávající bydliště , proto jsem říkala " které není k trvalému bydlení " , nebo když poplatník takovou nemovitou věc nepořízenou pro účely vlastního bydlení prodá a koupí jinou nemovitou věc . ps2017-058-01-002-002.u2.p6.s2
Ještě připomínám , že prodloužený časový test se uplatní až na nemovité věci nabyté od 1 . ledna 2021 . ps2017-058-01-002-002.u2.p6.s3
Staré nemovité věci tak budou nadále osvobozeny podle původních podmínek . ps2017-058-01-002-002.u2.p7.s1
Poslanecká sněmovna návrh zákona schválila 8 . července 2020 , Senát zákon následně vrátil s pozměňovacím návrhem , s nímž Ministerstvo financí souhlasí . ps2017-058-01-002-002.u2.p7.s2
Dovolte mi jej stručně představit . ps2017-058-01-002-002.u2.p8.s1
Senátní pozměňovací návrh reaguje na pozměňovací návrh přijatý zde v Poslanecké sněmovně , který navrhoval zachování odpočtu úroků z hypoték , avšak změny zákona o daních z příjmů provedl ne zcela správně a komplexně . ps2017-058-01-002-002.u2.p8.s2
Pardon , ten ho provedl správně a komplexně - senátní . ps2017-058-01-002-002.u2.p8.s3
Obsahem jsou tedy legislativně technické úpravy zákona o daních z příjmů nezbytné pro zachování funkčního odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby . ps2017-058-01-002-002.u2.p8.s4
Jedná se konkrétně o zachování právní úpravy umožňující prokazování nároku na odpočet , odstranění duplicitní definice bytové potřeby a úpravu přechodných ustanovení . ps2017-058-01-002-002.u2.p8.s5
Takže já bych vás chtěla požádat o podporu senátního návrhu . ps2017-058-01-002-002.u2.p9.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-058-01-002-002.u3.p1.s1
Děkuji paní místopředsedkyni vlády a nyní prosím pana senátora Vladislava Vilímce , aby se ujal slova . ps2017-058-01-002-002.u3.p1.s2
Prosím , pane senátore . ps2017-058-01-002-002.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní místopředsedkyně vlády , vážené poslankyně , vážení poslanci , usnesením Senátu číslo 482 z 26 . schůze konané dne 12 . srpna 2020 Senát vrátil návrh zákona číslo senátního tisku 297 , číslo sněmovního tisku 866 , ve znění přijatých pozměňovacích návrhů , které jsou v příloze tohoto usnesení . ps2017-058-01-002-002.u4.p2.s1
Senát se velmi podrobně zabýval zněním tohoto návrhu zákona - je docela komplikovaný , protože neřeší jenom to zrušení daně z nabytí nemovitých věcí - a jednoznačně podpořil dlouho diskutované zrušení té daně z nabytí nemovitých věcí , koneckonců tak zní i název toho zákona . ps2017-058-01-002-002.u4.p2.s2
A o nesmyslnosti daní spojených s převodem při nabytí nemovitých věcí bylo již popsáno mnoho , já se k tomu nechci vracet . ps2017-058-01-002-002.u4.p2.s3
Já to považuji za historickou chvíli , poněvadž v minulém volebním období i v tomto volebním období jak poslanci , Poslanecká sněmovna , tak Senát učinili několik pokusů ke zrušení této daně . ps2017-058-01-002-002.u4.p3.s1
V případě této daně , ať už se dříve jmenovala daň z převodu nemovitostí , nebo aktuálně daň z nabytí nemovitých věcí , se vždycky jednalo fakticky o dvojí zdanění , kdy se již jednou zdanění příjmy ve spojení s prodejem nemovitostí daní podruhé . ps2017-058-01-002-002.u4.p3.s2
O tom se tady mluvilo již mnohokrát , navíc ta stávající koncepce , která byla prosazena od toho 1 . ledna 2014 , byla sice výhodnější pro správce daně , ale fakticky významně prodražovala pořízení nemovitých věcí , kdy si kupující po úhradě kupní ceny mnohdy ještě musel půjčit peníze na to , aby mohl uhradit daň z nabytí nemovitých věcí , a to v situaci , kdy žádný příjem neobdržel , a naopak musel platit za koupenou věc . ps2017-058-01-002-002.u4.p3.s3
V této souvislosti se mluvilo často o nemorálním přístupu státu . ps2017-058-01-002-002.u4.p4.s1
Vládní koalice jak v minulém volebním období , tak i v tomto volebním období fakticky hájila tu daň jenom z důvodu fiskálního přínosu do státního rozpočtu , z žádného jiného důvodu ne . ps2017-058-01-002-002.u4.p4.s2
Současné krizové období paradoxně otevřelo cestu ke konečnému a neodvratnému zrušení této daně , což samozřejmě Senát přivítal , proto do samotné materie rušení daně z nemovitých věcí , poněvadž byla napsána precizně , nezasahoval . ps2017-058-01-002-002.u4.p5.s1
Součástí tohoto sněmovního tisku byly ale ještě také i změny v zákoně o daních z příjmů . ps2017-058-01-002-002.u4.p5.s2
Já jsem si dal tu práci , paní ministryně to ví , a napočítal jsem , že se jedná o 160 . novelu . ps2017-058-01-002-002.u4.p5.s3
Paní ministryně tvrdí dokonce více , ale já radši zůstanu u svých poctivých propočtů , 160 . (nesroz.) novelu zákona o daních z příjmů . ps2017-058-01-002-002.u4.p5.s4
A samozřejmě v takovémto případě se ani nedivím , že z té Poslanecké sněmovny odešel do Senátu ne úplně dokonalý tvar novely zákona , protože původní koncepce , když pominu ten časový test , to prodloužení , do toho jsme taky nevstupovali , původní koncepce Ministerstva financí a vlády spočívala ve zrušení možnosti odpočítat úroky z hypoték , a to počínaje 1 . lednem 2023 , jestli se nemýlím . ps2017-058-01-002-002.u4.p5.s5
Ještě vlastně v roce 2022 ta koncepce počítala s tím , že by bylo možné u těch nově obstaraných smluv odečítat úroky z úvěrů až do souhrnné hodnoty 300 tisíc korun ročně . ps2017-058-01-002-002.u4.p6.s1
Já to považuji , a vím , že kolem toho byla velká debata . ps2017-058-01-002-002.u4.p6.s2
Paní ministryně i v Senátu a i v Poslanecké sněmovně při projednávání tohoto návrhu argumentovala tím , že fakticky v případě zrušení daně z nabytí nemovitých věcí získá kupující peníze hned , nikoliv až za více let odpočty úroků z poskytnutého úvěru . ps2017-058-01-002-002.u4.p6.s3
Ale tady je třeba uvést na konto této poutavé a vynalézavé argumentace , že přece součástí toho úvěru na hypotéky není jenom pořízení nemovitých věcí , ale taky třeba údržba bytů , tak jak je to popsáno ve stávajícím § 15 odst . 3 a nově v § 4 b , protože dokonce došlo jakoby i k určité systematizaci některých paragrafů , takže já osobně vítám a přivítal jsem a myslím , že přivítal i Senát , že byl podán návrh , kompromisní návrh , který usnadnil cestu k bezproblémovému dokončení legislativního procesu , a to i s tím , že nebyl úplně provázán do celkové koncepce návrhů , které předložila vláda a paní ministryně . ps2017-058-01-002-002.u4.p7.s1
Upřímně řečeno , při znalosti metody práce Poslanecké sněmovny se podívejte , a víte to dobře - máte dnes , nebo alespoň bylo navrženo na 494 bodů . ps2017-058-01-002-002.u4.p7.s2
I kdyby tady seděli géniové , tak v některých případech prostě je evidentní , že není čas na to , aby se některé věci provázaly úplně kompletně do tak složitých zákonů , jako je zákon o daních z příjmů . ps2017-058-01-002-002.u4.p7.s3
Takže bez ohledu na to , že ten zákon , nebo ten návrh , který předložil pan poslanec Vojtěch Munzar , nebyl bezvadný , určitě , tak usnadnil cestu k dalšímu legislativnímu procesu . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s1
Senát měl dvě možnosti . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s2
Jednu zavrhl , aby rezignoval na to , že ten návrh není dokonalý a že mnohá ustanovení jsou neaplikovatelná , a počkal , nebo akceptoval to , že se bude čekat na nějakou 161 . novelu . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s3
Myslím , že takhle se nedá pracovat . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s4
Proto Senát nakonec i ve shodě s Ministerstvem financí přistoupil k opravě výsledného znění . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s5
Podotýkám , že to nebyla jednoduchá práce . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s6
Paní ministryně to ví , protože jsme spolu o tom debatovali . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s7
A vážím si , že naše senátní legislativa za spolupráce legislativy Ministerstva financí se po pěti hodinách poměrně intenzivního jednání nakonec dohodla . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s8
Proto říkám , že to není vůbec triviální věc . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s9
A vůbec tím nechci kritizovat návrh , který vyšel z Poslanecké sněmovny . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s10
Senát pak následně na plénu velkou většinou hlasů senátorů , myslím , že pouze dva senátoři se zdrželi při hlasování o pozměňovacím návrhu , a pak v hlasování o vrácení toho zákona hlasovalo 70 z 71 přítomných senátorů . ps2017-058-01-002-002.u4.p8.s11
Takže je evidentní , že to mělo velkou podporu , a i podporu Ministerstva financí . ps2017-058-01-002-002.u4.p9.s1
Abych to úplně osvětlil , (nesrozumitelné) debaty , jak to vlastně je s odpočtem těch úroků z hypoték , tak senátní koncepce v logice toho pozměňovacího návrhu počítá s tím , že pokud se dnes ten návrh schválí , tak ještě , pokud budou obstarány nebo uzavřeny smlouvy o hypotečním úvěru na bytové potřeby v letošním roce , tak je možno uplatnit odpočet úroků ze základu daně až do 300 tisíc korun . ps2017-058-01-002-002.u4.p9.s2
A pokud budou uzavřeny nebo obstarány tyto smlouvy od 1 . ledna 2021 , tak to bude do stanovené hodnoty 150 tisíc . ps2017-058-01-002-002.u4.p9.s3
Říkám to , aby to bylo jasné , protože jsem dostával i nějaké dotazy , jak to vlastně tedy je . ps2017-058-01-002-002.u4.p9.s4
Takže to je podstata návrhu Senátu . ps2017-058-01-002-002.u4.p10.s1
Poslední věc - a ne že bych chtěl propagovat sebe sama , nemyslím osobně , ale Senát , ale musím to učinit . ps2017-058-01-002-002.u4.p10.s2
Často se vede taková iracionální debata o smysluplnosti Senátu . ps2017-058-01-002-002.u4.p10.s3
Každý ví , kdo ty poznámky občas pronáší . ps2017-058-01-002-002.u4.p10.s4
A já musím říci , že příběh tohoto zákona snad nejlépe ilustruje důležitost Senátu , protože není snad krystaličtějšího a lepšího příkladu . ps2017-058-01-002-002.u4.p10.s5
Senát v tomto se zachoval jako strážce určité legislativní činnosti , garant elementární proveditelnosti a aplikace těch ustanovení zákona , která přišla z Poslanecké sněmovny . ps2017-058-01-002-002.u4.p10.s6
Takže bych vás chtěl , vážené poslankyně a poslanci , požádat , a to i v souladu s předkladatelem , paní ministryní financí , o schválení těch pozměňovacích návrhů , resp . návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů přijatých v Senátu . ps2017-058-01-002-002.u4.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s1
Děkuji , pane senátore . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s2
A ptám se zpravodaje garančního výboru , což byl rozpočtový výbor , zda se chce vyjádřit k předloženým návrhům - byl to pan poslanec Rais . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s3
Nechce se vyjádřit . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s4
Tedy otevírám rozpravu . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s5
Do rozpravy není nikdo přihlášen . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s6
Hlásí se , prosím , někdo do rozpravy ? ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s7
Do rozpravy se nikdo nehlásí , rozpravu končím . ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s8
Zájem o závěrečná slova ? ps2017-058-01-002-002.u5.p1.s9
Není . ps2017-058-01-002-002.u5.p2.s1
Tedy přistoupíme k hlasování . ps2017-058-01-002-002.u5.p2.s2
Podle § 97 odst . 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců . ps2017-058-01-002-002.u5.p3.s1
Přednesu návrh usnesení : " Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona , kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , ve znění pozdějších předpisů , a mění a zrušují další související právní předpisy , sněmovní tisk 866 / 4 , ve znění schváleném Senátem , sněmovní tisk 866 / 5 . " ps2017-058-01-002-002.u5.p3.s2
Než přistoupíme k hlasování , tak vás na žádost všechny odhlásím , přihlaste se prosím znovu svými kartami . ps2017-058-01-002-002.u5.p3.s3
Na hlasování jsme nyní připraveni . ps2017-058-01-002-002.u5.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-058-01-002-002.u5.p4.s2
Kdo je pro ? ps2017-058-01-002-002.u5.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-058-01-002-002.u5.p5.s1
Hlasování číslo 27 , přihlášeno 93 poslanců , pro 91 , proti nikdo . ps2017-058-01-002-002.u5.p5.s2
Konstatuji , že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali . ps2017-058-01-002-002.u5.p6.s1
Děkuji paní místopředsedkyni vlády , děkuji panu senátorovi a končím projednávání tohoto bodu . ps2017-058-01-002-002.u5.p7.s1
Nyní přistoupíme k projednávání bodu