|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-01 ps2017-058-07-004-452 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

452. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2019 /sněmovní tisk 843/

Date2020-10-01
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/452
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058207.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 781 • previousnext

ps2017-058-07-004-452.u8.p3.s1 Za prvé, Poslanecká sněmovna dále po projednání státního závěrečného účtu
ps2017-058-07-004-452.u8.p4.s1 a) konstatuje, že řízení veřejných výdajů je nepřehledné především z důvodu nejednotnosti dílčích závěrečných účtů jednotlivých kapitol, a žádá vládu k sjednocení podkladů v příštích letech.
ps2017-058-07-004-452.u8.p5.s1 to vždycky vezmu po bodech a zkusím vysvětlit, proč je navrhuji, o co jde.
ps2017-058-07-004-452.u8.p5.s2 Ty jednotlivé kapitoly, ta jednotlivá ministerstva nemají jednotnou metodiku, jak k tomu státnímu závěrečnému účtu přistupovat.
ps2017-058-07-004-452.u8.p5.s3 Podobné to je ostatně i s kapitolními sešity státního rozpočtu a výsledkem je, že není možné porovnávat ty kapitoly mezi sebou, což je podle nás chyba.
ps2017-058-07-004-452.u8.p6.s1 b) Upozorňuje, že chybějící manažerský pohled na veřejné výdaje podkopává důvěru v racionální řízení veřejných výdajů.
ps2017-058-07-004-452.u8.p7.s1 O co jde?
ps2017-058-07-004-452.u8.p7.s2 U státu a především u státního rozpočtu nepostupujeme tak, že bychom si řekli: potřebujeme nějakou službu a dáme na ni tolik peněz a za ty peníze tu službu dostaneme.
ps2017-058-07-004-452.u8.p7.s3 Místo toho děláme to, že prostě se do nějakých kapitol přisypávají peníze, a vůbec nesledujeme, jestli ty peníze, které jsme tam přisypali nebo ne, odpovídají tomu zlepšení služeb nebo třeba udržení služeb, pokud jde o valorizaci a inflaci, nebo naopak jestli se tam třeba nedaří někde zastavit propad.
ps2017-058-07-004-452.u8.p7.s4 Podle nás by skutečně zvláště v případech, kdy ty peníze navyšujeme nebo naopak snižujeme, měla tyto kroky doprovázet nějaká analýza toho, jakou službu občané za ty peníze dostanou.
ps2017-058-07-004-452.u8.p7.s5 A z toho důvodu upozorňujeme na tento chybějící manažerský pohled na státní rozpočet.
ps2017-058-07-004-452.u8.p8.s1 c) Připomíná, že poměr kapitálových výdajů vůči celkovým výdajům státního rozpočtu zůstává nízký i přes dílčí zlepšení v minulých letech.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s1 dám jeden příklad, k čemu to vede.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s2 Stále se nám nedaří ty kapitálové výdaje dostat nad deset procent výdajů rozpočtu jako celku.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s3 Podle nás je to problém.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s4 Doufáme, že se to třeba v těch dalších letech ještě o něco zlepší, nicméně zase to bude z druhé strany na dluh, ale prostě je to dlouhodobá bolest českých státních financí, že kapitálové výdaje jsou nízké v poměru k tomu celému balíku peněz.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s5 K čemu to vede?
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s6 Dneska nákladní vlak z Prahy do Ostravy nebo z Ostravy do Prahy jede v průměru 20 hodin.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s7 Dvacet hodin trvá dostat náklad z Prahy do Ostravy.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s8 To je jeden z příkladů toho, jak se nám nedaří tu infrastrukturu dobudovat.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s9 A podle nás tohle je věc, na kterou se vláda musí zaměřit.
ps2017-058-07-004-452.u8.p9.s10 Jsme rádi, že se to aspoň o něco v posledních letech postupně zlepšuje.
ps2017-058-07-004-452.u8.p10.s1 d) Vyzývá vládu k urychlenému řešení závislosti příjmů veřejných rozpočtů na zdanění práce.
ps2017-058-07-004-452.u8.p11.s1 My vnímáme jako velký problém, že zatímco zdanění práce a příjmy státu ze zdanění práce velmi rychle rostou, tak všechny ostatní příjmy stagnují.
ps2017-058-07-004-452.u8.p11.s2 Výnos ze spotřebních daní v roce 2019 dokonce klesl, letos navíc vláda navrhuje snížení spotřební daně na motorovou naftu, což povede k dalšímu výpadku příjmů asi o 5 mld., přitom zdanění práce, to znamená sociální odvody a daň z příjmů fyzických osob, roste každoročně někde mezi 5 a 10 %.
ps2017-058-07-004-452.u8.p12.s1 Stejně tak další problém.
ps2017-058-07-004-452.u8.p12.s2 Výnos daně z příjmů právnických osob v roce 2019 byl nižší než v roce 2008.
ps2017-058-07-004-452.u8.p12.s3 Za 11 let jsme nedokázali překonat rok 2008, přestože z České republiky odplynuly stamiliardy korun, nebo spíš biliony korun, do ciziny.
ps2017-058-07-004-452.u8.p13.s1 Další dva problémy státního rozpočtu, což také souvisí s daňovou politikou, za prvé, co ukázal státní závěrečný účet.
ps2017-058-07-004-452.u8.p13.s2 Za prvé, nevybralo se 10 miliard na daních, které státní rozpočet předpokládal, což je docela výjimečná situace.
ps2017-058-07-004-452.u8.p13.s3 Zpravidla Ministerstvo financí trefuje své odhady, případně je podhodnotí, a je docela riskantní, když je nadhodnocuje, protože potom vzniká hrozba toho, že deficit bude skutečně větší, než bylo schváleno.
ps2017-058-07-004-452.u8.p14.s1 A poslední věc, co je potřeba brát v úvahu, když se díváme na ta celková čísla, ten schodek jako celek je zkreslen o převod jednorázových 18,6 miliardy z Fondu národního majetku, respektive ze zisku ČEZ, zjednodušeně řečeno, do státního rozpočtu jako jednorázový příjem.
ps2017-058-07-004-452.u8.p14.s2 A to zkresluje a účelově zlepšuje výsledek hospodaření, který ve skutečnosti byl o těchto skoro 19 miliard horší.
ps2017-058-07-004-452.u8.p15.s1 Takže děkuji za pozornost a děkuji za podporu tohoto čtyřbodového usnesení.
ps2017-058-07-004-452.u8.p15.s2 Díky.
ps2017-058-07-004-452.u9.p1.s1 Nyní vystoupí v zastoupení klubu ODS pan poslanec Skopeček.
ps2017-058-07-004-452.u9.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo, a připraví se paní poslankyně Olga Richterová.
ps2017-058-07-004-452.u9.p1.s3 Prosím.
ps2017-058-07-004-452.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-058-07-004-452.u10.p1.s2 Velmi krátce pár poznámek k vystoupení paní ministryně, trošku méně růžových slov.
ps2017-058-07-004-452.u10.p2.s1 Ten deficit za rok 2019 byl po čtyřech letech nejhorší, přestože ekonomika šestým rokem rostla.
ps2017-058-07-004-452.u10.p2.s2 To je důsledek špatného zacházení s veřejnými financemi.
ps2017-058-07-004-452.u10.p2.s3 Je potřeba připomenout, že ten špatný výsledek hospodaření vylepšilo ještě 18 miliard korun, které byly převedeny z privatizačního účtu, kde mají sloužit jako rezerva na nějaké výdaje třeba v souvislosti s ekologickými škodami, nebo si tak říkal, že pokud se někdy nějaká vláda odhodlá k penzijní reformě, od této vlády to samozřejmě nečekám, tak že by to mohlo sloužit jako polštář.
ps2017-058-07-004-452.u10.p2.s4 Nebude to sloužit, protože si tím stávající vláda vylepšila hospodaření, respektive snížila schodek.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s1 Tyto rezervní peníze tedy nebyly využity k nějakým strukturálním reformám, penzijního systému, nebo zdravotního systému.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s2 Paní ministryně se chlubí, že její vláda, nebo vláda Andreje Babiše, snižuje veřejný dluh.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s3 Není to pravda, je to lež.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s4 Vláda nic takového nedělá.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s5 Nominální dluh v roce 2019 narostl, klesala jenom relativní výše dluhu, to znamená veřejný dluh vůči hrubému domácímu produktu, a nebylo to díky nějakému aktivnímu fiskálnímu úsilí vlády, ale bylo to díky rychlému růstu hrubého domácího produktu.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s6 Jak uvidíme v stávající době, kdy hrubý domácí produkt bude klesat, tak to samozřejmě bude mít dopad i na zhoršení ukazatele veřejného dluhu vůči HDP.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s7 Když se podíváte na historii této vlády, tak pokles veřejného zadlužení jde primárně za růstem hrubého domácího produktu a pak také za přebytky našich municipalit.
ps2017-058-07-004-452.u10.p3.s8 Fiskální úsilí vlády v tom hraje roli zcela minimální a vláda nepomáhá ke zlepšení stavu veřejných financí, naopak je strukturálně zhoršuje, protože oproti roku 2008 jsme, i co se týče výše mandatorních výdajů a výše omezeného prostoru ve fiskální politice, připraveni na stávající koronavirovou krizi a ekonomické důsledky s spojené mnohem hůře, než jsme byli připraveni na krizi, která začínala v roce 2008.
ps2017-058-07-004-452.u10.p4.s1 O tom, jak vláda špatně v roce 2019 hospodařila, tak svědčí i to, že rostly zejména běžné výdaje.
ps2017-058-07-004-452.u10.p4.s2 Vláda se ráda zaklíná tím, že se chce z krize proinvestovat, že zvyšuje investice.
ps2017-058-07-004-452.u10.p4.s3 Takto byl ospravedlněn jakýkoliv návrh schodku státního rozpočtu v minulých letech, ale realita je jiná.
ps2017-058-07-004-452.u10.p4.s4 Kapitálové výdaje jsou nízké, relativně nízké i oproti tomu, jaké byly kapitálové výdaje v době pravicových vlád, a naopak neúměrně rostou běžné výdaje.
ps2017-058-07-004-452.u10.p4.s5 Rostou běžné výdaje tempem, které neodpovídá ekonomické kondici naší ekonomiky a které dál zhoršuje strukturu veřejných financí.
ps2017-058-07-004-452.u10.p5.s1 Co stojí za zmínku ze závěrečného účtu, je podívat se na to, jak se snižuje efektivita veřejného sektoru.
ps2017-058-07-004-452.u10.p5.s2 Vláda, respektive premiér, který sliboval, že bude řídit Českou republiku jako firmu, tak dokázal to, že narostl významným způsobem za jeho vlády počet státních úředníků, počet státních zaměstnanců.
ps2017-058-07-004-452.u10.p5.s3 Když to srovnáme s rokem 2005, kdy pracovalo pro stát 422,5 tisíce lidí, tak v roce 2019 pracovalo pro stát 450 tisíc lidí, a to přesto, že vláda se zaklíná slovem digitalizace, elektronizace veřejné správy, a na tyto účely jde ze státního rozpočtu stále větší objem peněz.
ps2017-058-07-004-452.u10.p5.s4 Zatímco v roce 2005 to bylo něco kolem 25 miliard, tak v roce 2019 na informační systémy šlo 34 miliard, téměř o 10 miliard korun více.
ps2017-058-07-004-452.u10.p5.s5 Takže my na jedné straně investujeme do toho, aby veřejný sektor byl efektivnější, investujeme do informačních systémů, a na straně druhé stát přibírá stále nové a nové státní zaměstnance, na které platí stále více a více prostředků ze státního rozpočtu.
ps2017-058-07-004-452.u10.p5.s6 Takže z jakékoliv digitalizace a elektronizace se za této vlády stala jenom fráze a je to vyhazování peněz daňových poplatníků, protože to nevede k větší efektivitě veřejného sektoru, pro který musí pracovat stále více lidí.
ps2017-058-07-004-452.u10.p6.s1 Takže žádná růžová realita.
ps2017-058-07-004-452.u10.p6.s2 To, co tady paní ministryně říkala, skutečně byla realita natřená narůžovo, realita, která není dobrá a která odpovídá o velmi špatném řízení veřejných financí ze strany této vlády.
ps2017-058-07-004-452.u10.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-058-07-004-452.u11.p1.s1 Nyní tedy požádám o vystoupení paní poslankyni Olgu Richterovou a připraví se pan poslanec Ondřej Profant.
ps2017-058-07-004-452.u11.p1.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s2 Ta debata je hodně vedena čísly a možná pro někoho odrazujícími termíny, ale ve skutečnosti by to měla být debata o tom, co lidé dostávají za své daně, co tato země za výsledky dostává ze své státní zprávy, z veřejné správy.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s3 Jenže v těch podkladech, které jako poslanci dostáváme, vlastně o dosahování nějakých měřitelných výsledků, měřitelných hodnot není ani slovo.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s4 Nezaznělo to ani, pokud jsem dobře poslouchala, v projevu paní ministryně.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s5 Byla slova o tom, které ukazatele rostou, které klesají, ale ne o tom, jaké začarované kruhy chudoby, nízké přidané hodnoty ekonomiky a dalších problémů naší země se daří prolamovat.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s6 A přitom právě na cíle je zaměřené každé řízení, na dosahování měřitelných cílů.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s7 My přitom jsme zaměření čistě na to, že vyhodnotíme, jestli narostly, klesly příjmy, výdaje v těch či oněch kolonkách.
ps2017-058-07-004-452.u12.p1.s8 A to považuji za zásadní problém.
ps2017-058-07-004-452.u12.p2.s1 Vedle toho se pak ukázat tenhle přístup i na konkrétních zjištěních Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-058-07-004-452.u12.p2.s2 Odcituji velmi stručně zase z výroční zprávy, kterou si každý může najít veřejně.
ps2017-058-07-004-452.u12.p2.s3 Jenom chci ještě zdůraznit, to, co říkám, míří k tomu, že je velmi těžké hledat v řadě těch deseti-, dvacetimiliardových velkých položek našeho rozpočtu úspory, ale je mnohem snazší a efektivnější hledat právě tu užitečnost, to zacílení, tu efektivitu využití.
ps2017-058-07-004-452.u12.p2.s4 V rámci našeho státu probíhá řada vlastně financování důležitých činností, ale málo kontroly, jak je to sladěné v rámci krajů a samospráv, a málo podpory právě zacílené koordinovanosti.
ps2017-058-07-004-452.u12.p3.s1 A poslední věc, kterou bych takhle obecně vypíchla, než zmíním jako příklad právě ta zjištění NKÚ, tak jedna věc, kterou vláda může snadno udělat, je dát legislativní podklad k několika jasně chybějícím oblastem.
ps2017-058-07-004-452.u12.p3.s2 zmíním to, čemu se věnuji, ale co velký přesah právě do pracovního trhu, a sice zákon o sociálním podnikání.
ps2017-058-07-004-452.u12.p3.s3 Zákon, který by přiznal, že je nějaká skupina lidí, která nemá šanci být zaměstnána bez podpory z důvodu různých komplexních znevýhodněn a který by řekl: plánujeme takové a takové efektivní využití peněz daňových poplatníků, protože to dává smysl, i nejenom z lidského, ale i z ekonomického hlediska.
ps2017-058-07-004-452.u12.p4.s1 Nebo dám ještě druhý příklad.
ps2017-058-07-004-452.u12.p4.s2 Péče o malé děti, dětské skupiny.
ps2017-058-07-004-452.u12.p4.s3 Je naprosto jasně spočítáno, když stát podpoří takové kapacity péče o malé děti, aby každý rodič, který do práce jít chce, který na menší úvazek od nízkého věku dětí chce být zaměstnán, aby mohl, tak se to státu ještě ten rok vrátí.
ps2017-058-07-004-452.u12.p4.s4 Vrátí se to na odvodech, vrátí se to na ekonomické aktivitě.
ps2017-058-07-004-452.u12.p4.s5 Ale zase, tenhle cíl, cíl zajistit, aby každý rodič malých dětí, který chce sehnat rozumnou, cenově dostupnou péči o své dítě, mohl, tak tenhle cíl nemáme stanoven a nenaplňujeme ho.
ps2017-058-07-004-452.u12.p5.s1 A abych odcitovala ten Nejvyšší kontrolní úřad, tak je to právě navázáno na to, co jsem říkala třeba o tom chybějícím zákonu o sociálním podnikání.
ps2017-058-07-004-452.u12.p5.s2 A sice, že třeba - cituji ze strany 39 výroční zprávy za rok 2019 - MPSV poskytovalo z operačního programu Zaměstnanost peníze na projekty zaměstnanosti mladých lidí, a to bylo více než 1,3 mld. korun, a to i přesto, že právě nezaměstnanost u mladých v ČR od roku 2013 neustále klesala, tak i přesto v roce 2017 to bylo ještě o 339 mil. korun navýšeno, aniž - a teď je toto důležité - aniž by ten program byl koncentrovaný na mladé lidi s hendikepem, kteří by ten program skutečně potřebovali.
ps2017-058-07-004-452.u12.p5.s3 A na tohle chci ukázat, že namísto zacílení na ty konkrétní mladé lidi s hendikepem a skutečně sledování, jestli byli zařazeni do pracovního trhu dlouhodobě a pomohlo jim to, tady byl plošný program z oblasti, kterou jsme nepotřebovali.
ps2017-058-07-004-452.u12.p5.s4 Zase tam byl jaksi vliv NKÚ, v průběhu kontroly se tohle změnilo.
ps2017-058-07-004-452.u12.p5.s5 Nicméně - a to je také nesmírně důležité - cituji: U žádného z kontrolovaných projektů v celkovém objemu 470 mil. korun realizovaných Úřadem práce ČR nelze vyhodnotit, zda byly prostředky vynaloženy efektivně, protože Úřad práce nesledoval účastníky projektu a jejich další profesní uplatnění na trhu práce po skončení projektu. - Byla to kontrolní akce č. 18/28.
ps2017-058-07-004-452.u12.p6.s1 Znova připomínám, jedná se o téměř půl miliardy korun.
ps2017-058-07-004-452.u12.p6.s2 Proč to cituji?
ps2017-058-07-004-452.u12.p6.s3 Protože takhle to naše republika dělá obecně.
ps2017-058-07-004-452.u12.p6.s4 Není to jenom záležitost tohoto konkrétního programu.
ps2017-058-07-004-452.u12.p6.s5 Je to nalití peněz bez sledování adresnosti a bez sledování efektivity ani ne v dlouhodobém, ale alespoň ve střednědobém horizontu.
ps2017-058-07-004-452.u12.p7.s1 A ještě jedna věta z výroční zprávy.
ps2017-058-07-004-452.u12.p7.s2 NKÚ jasně upozorňuje, že naše nastavení systému sociálních služeb je neudržitelné, pokud nezohledníme stárnutí obyvatel - demografický vývoj.

Text viewDownload CoNNL-U