|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-17 ps2017-058-03-001-489 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

489. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2020-09-17
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/489
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058083.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 813 • previousnext

ps2017-058-03-001-489.u4.p3.s4 Že je to vlastně princip jako pravidlo, princip hromadných plateb je z povahy věci, tak jak je zákon o evidenci tržeb, který prošel řádným legislativním procesem, nastaven, a vlastně byl zkonfrontován i konfrontován i s Ústavou, ústavněprávními principy tím, že o něm rozhodoval Ústavní soud.
ps2017-058-03-001-489.u4.p3.s5 A tak jak je nastaven, tak by... to není možné provádět.
ps2017-058-03-001-489.u4.p3.s6 Opravdu vydávat tyto účtenky na hromadné - tady v tomto případě se jednalo o inkasování stolu v restauraci.
ps2017-058-03-001-489.u4.p3.s7 Takže je to proti principům.
ps2017-058-03-001-489.u4.p3.s8 Pokud bychom z toho měli dělat obecné pravidlo, co se stalo v konkrétní kauze, nevím, takže to v tuto chvíli nemohu řešit.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s1 Vy jste říkal, že prostě jsou ukládány sankce, dochází tam - použil jste slovo buzerace.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s2 To nebudu úplně přesně interpretovat.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s3 bych jenom obecně chtěla říct, že od 1. 12. 2016 do 27. ledna 2020, kdy jsem vlastně, kdy jsme někdy reagovali v době na vaši interpelaci, tak k tomuto datu, samozřejmě když budete mít zájem, ráda vám dám konkrétní data, ale víte, že teď nějakou dobu bylo EET vypnuté, ale samozřejmě ta data vám dám kdykoli.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s4 Mohu vám dát i strukturu těch sankcí, velikost těch sankcí, všechny statistiky máme.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s5 Tak v tomto sledovaném období bylo zjištěno v rámci EET 67 759 pochybení a z toho v 15 957, tedy v necelých 16 tisících, byla uložena sankce.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s6 Takže ve 24 % případů, v těch ostatních se to řešilo buď nějakou domluvou, vysvětlením, upozorněním.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s7 Takže pouze 24 % bylo sankcionováno.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s8 Když budete chtít, v tuto chvíli nemám, tak vám dám i strukturu těch sankcí a zjistíte, že valná většina těch sankcí je skutečně ukládána v nižší zákonné sazbě.
ps2017-058-03-001-489.u4.p4.s9 To znamená, že vyšší částky nebo případně krajní řešení, jako je uzavření provozovny, bylo skutečně velmi, velmi výjimečné a velmi okrajové.
ps2017-058-03-001-489.u4.p5.s1 Takže jenom chci říct, že skutečně EET není žádným nástrojem primárně zaměřeným na sankce.
ps2017-058-03-001-489.u4.p5.s2 nastavit systém.
ps2017-058-03-001-489.u4.p5.s3 My si za tím systémem stojíme, ale vidíte i z struktury sankcí za to rozhodné období, že to není nijak dramatické číslo.
ps2017-058-03-001-489.u4.p5.s4 Když budete mít zájem, pošlu vám ještě statistiku čísel v grafech, jak budete chtít, a uvidíte sám, že to skutečně není tak.
ps2017-058-03-001-489.u4.p5.s5 Takže většina pochybení je řešena bez sankce, upozorněním nebo radou.
ps2017-058-03-001-489.u4.p6.s1 Pak jste...
ps2017-058-03-001-489.u4.p6.s2 Vysvětlovala jsem vám v písemné odpovědi, proč není možné vystavení hromadné účtenky.
ps2017-058-03-001-489.u4.p6.s3 Vysvětlovala jsem to proto, aniž bych znala podstatu toho problému, o který tady šlo, že by to popřelo základní princip evidence tržeb, to znamená získání relevantních informací o jednotlivých hotovostních tržbách poplatníka.
ps2017-058-03-001-489.u4.p6.s4 A upozornila jsem na to, že cílem evidence tržeb je získat v reálném čase informace o takových tržbách poplatníka, které jsou v praxi obtížně dohledatelné, a upozornila jsem, že to je požadavek...
ps2017-058-03-001-489.u4.p6.s5 nebo požadavek na získání této informace, a evidence jako nástroj tomu slouží, že to své místo v systému správy daní, a odkázala jsem se právě na ten zmíněný nález Ústavního soudu, který toto jednoznačně potvrdil.
ps2017-058-03-001-489.u4.p7.s1 Protože kdyby byla akceptace, a teď skutečně jsem odpovídala v obecné rovině, zda toto může být jako princip, zda může být při kontrolní činnosti takto postupováno, a to jsem odmítla a za tím si stojím, protože pokud by správce daně akceptoval vystavení této jedné účtenky při hromadných tržbách pro více hotovostních tržeb, tak by samozřejmě akceptace takového principu, a teď to nezužujme jenom na inkasování stolu v restauraci, k čemu směřovala vaše interpelace, pane poslanče, tak by takový princip musel potom být akceptován i v rámci jiných obchodních modelů.
ps2017-058-03-001-489.u4.p7.s2 Takže kdybychom provedli argumentaci ad absurdum, tak by tato skutečnost mohla fakticky vést k (nesrozumitelné)veškerých hotovostních plateb jednou částkou, čímž by byl popřen základní princip evidence tržeb.
ps2017-058-03-001-489.u4.p8.s1 Vy jste se ještě teď ve svém ústním vystoupení - a to skutečně zkracuji, protože nechci tady předčítat tu dlouhou odpověď - vy jste ještě mluvil o šmírování.
ps2017-058-03-001-489.u4.p8.s2 Principy místních šetření, vyhledávací činnosti musí být naprosto v souladu jak se zákonem evidence tržeb, tedy konkrétně s § 33, který odkazuje na daňový řád, a daňový řád potom umožňuje využít veškeré dostupné relevantní metody, jako je místní šetření, vyhledávací činnost, v rámci které zjišťuje správce daně údaje, které se týkají přímo majetkových poměrů, dalších skutečností.
ps2017-058-03-001-489.u4.p8.s3 To znamená, že to, co jste popsal, je klasická vyhledávací činnost.
ps2017-058-03-001-489.u4.p8.s4 To skutečně není žádné omezení.
ps2017-058-03-001-489.u4.p8.s5 Dnes vyhledávací činnost v rámci EET - teď tedy ne, teď je vypnuto - probíhá tak, že kontroloři si ho propojí s analytickou činností, to znamená, oni dnes jsou schopni přímo na místě se napojit na systém a tam kontrolovat vlastně to, že se účtenky projeví v systému, konfrontovat si to a mnohdy prostě při takovém místním šetření...
ps2017-058-03-001-489.u4.p8.s6 A pokud na to místní šetření jdou, tak dnes mají nějaké signály a nějakou analýzu z analytické činnosti, protože skutečně není prostor při takovém velkém množství daňových subjektů chodit na místní šetření nebo na kontroly ad hoc, ale prostě vychází se z nějaké analytiky, to znamená, ono to souvisí s tím, že mnohdy oni jdou na kontrolní činnost.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s1 Když se podíváte na činnost České obchodní inspekce, a ta funguje mnohem delší dobu, její kontrolní nákupy, než jsou kontrolní nákupy podle zákona o EET, tak ten princip je úplně stejný.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s2 Česká obchodní inspekce tam také jde, také si oběd nebo se nechá obsloužit a vlastně sleduje to, že byla řádně vystavena účtenka.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s3 To je prostě princip vyhledávací činnosti, to není šmírování.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s4 Dneska se tam kontrolor prostě posadí, zapojí se to systému EET a je schopen sledovat, zda ty jednotlivé účtenky tam byly zadávány, či nebyly.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s5 A mnohdy třeba i odjede, ani kontrolu nemusí provést, když nezjistí žádné porušení.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s6 To je princip vyhledávací činnosti, místních šetření a kontroly a je naprosto srovnatelný s obdobnou činností jiných orgánů státní správy, které mají v jiném předmětu činnosti na starosti obdobnou činnost.
ps2017-058-03-001-489.u4.p9.s7 Děkuji vám.
ps2017-058-03-001-489.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-058-03-001-489.u5.p1.s2 Jako další se do rozpravy přihlásil poslanec Ferjenčík, poté poslanec Munzar.
ps2017-058-03-001-489.u5.p1.s3 Poslanec Stanjura chce uplatnit přednostní právo?
ps2017-058-03-001-489.u5.p1.s4 Ne, dobře.
ps2017-058-03-001-489.u5.p1.s5 Prosím.
ps2017-058-03-001-489.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-058-03-001-489.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem velmi rád, že kolega Munzar tady zvedl tohle téma, které je podle velmi podstatné.
ps2017-058-03-001-489.u6.p1.s3 To znamená, ten problém, že Finanční správa kromě toho, že se snaží postihovat subjekty, které porušují daňovou povinnost, tak kromě toho ještě naprosto zbytečně a nesmyslně otravuje a do značné míry i šikanuje subjekty, které jenom udělají nějakou velmi drobnou byrokratickou chybu, nebo často to ani žádná chyba není, jenom jsou ti kontroloři v některých případech extrémně přísní.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s1 Dám druhý příklad podobného typu jednání, jako dal pan Munzar v interpelaci.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s2 Jedná se o toto - cituji z odpovědi Finanční správy ohledně mého dotazu.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s3 "V případě, kdy kontroloři zjistili porušení povinnosti vystavit účtenku, aniž bylo zjištěno zároveň jakékoli další porušení, se pokuty pohybují průměrně kolem cca 2 500 , to jest 0,5 % zákonného rozpětí."
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s4 Co to znamená lidským jazykem?
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s5 Podnikatel normálně zaeviduje tržbu v elektronické evidenci.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s6 Všechny daně zaplatí, ale protože tu účtenku nenabídl dostatečně aktivně zákazníkovi, tak dostane pokutu 2 500 korun a Finanční správa ještě tu drzost tvrdit, že to je přece bagatelní, protože mu mohli dát půl milionu.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s7 To je přece úplně šílený přístup!
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s8 Tady se člověku, co neudělal vůbec nic špatného z pohledu selského rozumu, prostě normálně tu tržbu přiznal, je v elektronické evidenci, kvůli tomu je snad elektronická evidence, aby se nekrátily daně, tak tu tržbu normálně přiznal, tak dostane flastr 2 500 korun jenom za to, že tu účtenku nenabídl dostatečně aktivně tomu kontrolorovi, co dělal kontrolní nákup.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s9 Ještě jak jsem slyšel z praxe, jak ty kontroly probíhají, je to občas záměr, že ten kontrolor se chová takovým způsobem, že naznačuje jednání zákazníka, který spěchá a o žádnou účtenku nestojí, a jde mu vyloženě o to nachytat toho prodavače místo toho, aby se zjišťovalo, jestli ten člověk šidí na daních nebo nešidí.
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s10 Takže my tady máme situace, a to jsou tisíce případů, mám to tady...
ps2017-058-03-001-489.u6.p2.s11 8 050 případů lidí, kteří dostali průměrnou pokutu 2 500, přestože tu tržbu řádně přiznali.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s1 Chtěl bych na vás, paní ministryně, moc apelovat, abyste zase vy apelovala na Finanční správu s tím, že zaprvé je úplně normální vydat účtenku za celý stůl.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s2 A celá ta konstrukce, že vydat účtenku za celý stůl je protizákonné a porušuje to pravidla EET, je úplně šílená.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s3 Je úplně normální, že přijde číšník a zeptá se: Dohromady, nebo zvlášť?
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s4 Když řeknete dohromady, tak vám vystaví účtenku na celý stůl.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s5 A nechápu, jak je vůbec v České republice možné, že za to někdo pokutu, za to, že to bylo dohromady, že ty lidi se o tu tržbu rozdělili, což je úplně běžné jednání v hospodách.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s6 Občas do hospody zajdu, a tohle se prostě děje každý den.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s7 A dávat za to 5 tisíc flastr, vždyť to je úplně na palici!
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s8 A říkat tady, že kdybyste tohle nepokutovali, tak pak vydají účtenku za celou denní tržbu.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s9 Kdo by si ji asi vzal?
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s10 Asi Andrej, aby si to dal do nákladů, jak mi napovídá pan Stanjura, jinak to nedává žádnou logiku.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s11 Stejně tak prosím, abyste přestali pokutovat lidi, kteří tržby normálně evidují, akorát nenabízejí účtenky dost aktivně.
ps2017-058-03-001-489.u6.p3.s12 Děkuji.
ps2017-058-03-001-489.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-058-03-001-489.u7.p1.s2 Požádám, abychom brzdili případně ten jadrný slovník, aby nám to nevybočilo někam, kam nechceme.
ps2017-058-03-001-489.u7.p2.s1 Prosím pana poslance Munzara, který je další přihlášený.
ps2017-058-03-001-489.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-058-03-001-489.u8.p1.s2 Chtěl bych poděkovat panu poslanci Ferjenčíkovi vaším prostřednictvím za to, že na navázal.
ps2017-058-03-001-489.u8.p2.s1 Paní ministryně, vy vždycky máte úžasný dar převést tu debatu úplně někam jinam.
ps2017-058-03-001-489.u8.p2.s2 Tady je prostě základní problém.
ps2017-058-03-001-489.u8.p2.s3 Vy jste říkala celou dobu, že EET je nástrojem ke kontrole plnění daňových povinností.
ps2017-058-03-001-489.u8.p2.s4 A tady Finanční správa dává jako na běžícím pásu pokuty za - jak to řekl pan kolega Ferjenčík - za drobná byrokratická pochybení, nikoliv za snahu obejít své daňové povinnosti.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s1 A můžeme se bavit o pokutách, které jsem tady interpeloval, o kterých jsme se tady bavili několikrát.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s2 Můžeme se tady bavit o nepřiměřených pokutách, třeba za nepřeřízení času z letního na zimní nebo obráceně.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s3 si to tak nepamatuji.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s4 Nebo za minutový rozdíl mezi prodejem a zaevidováním tržby.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s5 Můžeme se tady bavit o velkém pochybení Finanční správy, jakým způsobem nepřiměřeně postupovala vůči jedné svatbě, vůči novomanželům a hostům, kdy je vyzývá.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s6 A můžeme se bavit právě proto o tom, jak jednotliví kontroloři chodí a provokují jednotlivé restauratéry a obchodníky a snaží se je za každou cenu nachytat.
ps2017-058-03-001-489.u8.p3.s7 Nevím, aby si možná splnili nějaké kvóty, které na Finanční správě mají, co se týká pokut a podobně.
ps2017-058-03-001-489.u8.p4.s1 Vy se neustále opíráte o Ústavní soud.
ps2017-058-03-001-489.u8.p4.s2 Chtěl bych vás znovu upozornit na to, že nesmíme zapomenout i na disentní stanovisko části ústavních soudců, kteří upozornili právě na tento problém, že je to velký zásah, elektronická evidence tržeb, do svobody podnikání, a upozorňovali na to, že tímto zákonem dostává Finanční správa, státní správa, do ruky velký nástroj, velkou moc, jakým způsobem může - jsem to tady řekl lidsky - šmírovat, pokutovat a ztěžovat život jednotlivým podnikatelům.
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s1 Vy jste tady použila absurdní příklad, že pak by se mohly všechny platby udělat jednou částkou.
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s2 Ale tady se bavíme o útratě jednoho stolu v jednom čase, a že těm hostům byla vydána jedna hromadná účtenka, a za to dostal ten restauratér pokutu.
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s3 Nevím, kolegyně, kolegové, jestli z vás někdo chodí jednou za čas na pivo.
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s4 Ale je to, jak řekl pan kolega Ferjenčík, úplně normální, že když se sejde pět deset kamarádů u jednoho stolu, dají si spolu pivo, že potom dostanou jednu účtenku a tu platbu si rozdělí.
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s5 Proč za to proboha pokutovat?
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s6 A paní ministryně, vy jste mi neodpověděla, jakým způsobem vydáním souhrnné účtenky obchází ten daňový subjekt své daňové povinnosti.
ps2017-058-03-001-489.u8.p5.s7 Vždyť tu účtenku vydal, tu tržbu zaevidoval, tak jak obchází své daňové povinnosti?
ps2017-058-03-001-489.u8.p6.s1 Vy jste přešla, respektive odpověděla jste mi, na kontrolory, že je to vyhledávací činnost.
ps2017-058-03-001-489.u8.p6.s2 No, si opravdu nemyslím, že úkolem kontrol Finanční správy je sledovat jednání okolních hostů v restauracích a hospodách.
ps2017-058-03-001-489.u8.p6.s3 Myslím, že skutečně toto není jejich úkolem.
ps2017-058-03-001-489.u8.p6.s4 A pokud zjistí, že ten subjekt vydal účtenku, tak myslím, že tam jejich činnost končí a nemají dále nějakým způsobem sledovat jednání okolních lidí, kteří nejsou pro účely EET daňovými subjekty.
ps2017-058-03-001-489.u8.p7.s1 Takže to je moje poznámka.

Text viewDownload CoNNL-U