|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-16 ps2017-058-02-004-491 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

491. Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 1162 ze dne 4. června 2020 k vyhodnocení průběhu první vlny pandemie koronaviru na území České republiky a návrh dalších opatření k zamezení druhé vlny šíření nákazy koronaviru v České republice

Date2020-09-16
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/491
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058054.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1848 • previousnext

ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s2 Celé léto víte, že máte kapacitu 700 případů při současném obsazení, a teď na podzim začnete hledat lidi, kteří to budou zvládat.
ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s3 To jste měli řešit v květnu, ne v září.
ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s4 Zase řeknu příklad z praxe.
ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s5 Když jsem byl minulý týden na testu, fronta měla hodinu, tento týden hodinu a půl.
ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s6 Z úst pana ministra Vojtěcha na zdravotním výboru 19. 8. zaznělo v odpovědi na náš otevřený dopis, že monitorují prodlevy mezi výsledkem testu a poskytnutím této informace testované osobě.
ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s7 V tomto ohledu bychom rádi věděli, jaké jsou ty průměrné prodlevy - a musím říct, že tam, kde jsem byl , to fungovalo špičkově, ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze -, jakým způsobem se vyvíjí v čase a co hodláte dělat pro to, aby byla tato doba co nejkratší.
ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s1 Samozřejmě jde i o sledování dalších metrik, které jsou podstatné k řádnému vyhodnocení zvládání situace, případně přijetí dalších opatření.
ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s2 Ty metriky jsou doby mezi rozhodnými okamžiky, zejména doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény, trasováním nakaženého a dnem, kdy došlo k rizikovému kontaktu osoby v karanténě s nakaženým; doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény a průkazným informováním osoby, které se karanténa nařizovat;
ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s3 doba mezi průkazným informováním osoby, které se karanténa nařizovat, a provedením testu této osoby;
ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s4 doba mezi provedením testu této osoby a jejím informováním o výsledku testu.
ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s5 Jde tedy o to, abychom tato data měli za krajské hygienické stanice, aby se sledovala situace a případně se přijímala opatření, a to na týdenní bázi.
ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s1 V jakém postavení jsou zaměstnanci hygieny, kteří se v boji s koronavirem vzdali víkendů a osobního života?
ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s2 Jejich finanční ohodnocení je nedostatečné, mnoho z nich pracuje v deváté platové třídě, 25 tisíc hrubého po dvaceti letech praxe.
ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s3 Změňte to.
ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s4 Tohle jsou peníze, které smysl utratit, protože na výkonu hygieniků závisí, kolik lidí zemře.
ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s5 Važme si jejich práce a dejme jim k tomu podmínky.
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s1 To, že aplikaci eRouška používá 2,5 % občanů, lze považovat jen a pouze za naprosté selhání.
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s2 V sousedním Německu používá její ekvivalent téměř 20 % lidí.
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s3 A vláda dosud neudělala nic pro to, aby se to změnilo.
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s4 Ono se stačí projít po budově Sněmovny a pozorovat, kolik poslanců a poslankyň tu aplikaci .
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s5 Všichni víme, že žere baterku, protože tam je špatně nastavený bluetooth, ale doufám, že i tahleta situace se zlepší s eRouškou 2.0.
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s6 Neexistuje žádná bonifikace uživatelů, žádná systematická propagace.
ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s7 Přitom v některých zemích dosáhli toho, že mají třeba 50 % uživatelů, jako v Singapuru.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s1 Nelze se pak divit ani tomu, že mnoho lidí nedůvěřuje vládním opatřením a mají problém se s nimi ztotožnit.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s2 To, že lidé odmítají dodržovat mimořádná opatření, je jen a pouze chyba vlády a její komunikace.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s3 Když na začátku léta, konkrétně 2. července, se moje kolegyně Olga Richterová obracela na Ministerstvo zdravotnictví, kdy hodlá vypracovat strategii krizové komunikace, víte jaká byla odpověď?
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s4 Po skončení současné pandemie.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s5 Ano, slyšíte správně - po skončení pandemie.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s6 A se tedy ptám, je toto v souladu s mottem řídit stát jako firmu?
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s7 Každá větší firma totiž takovou strategií disponuje a její vypracování je pro tým zkušených lidí práce maximálně na týden.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s8 Nyní jsme skrze otevřený dopis ministerstvo vyzvali k jednoduchému kroku, chceme, aby opatření vyhlašovala komunikačně kompetentní osoba, předem stanovený a pravidelný termín, nic složitého.
ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s9 A není potřeba to komplikovat.
ps2017-058-02-004-491.u2.p33.s1 Na závěr mi dovolte poděkovat, že jste veřejně nechali připomínkovat testovací strategii, což jsme s kolegy využili a připomínky vám zaslali.
ps2017-058-02-004-491.u2.p33.s2 Dle vašich kolegů, pane ministře, to byly velmi dobré připomínky a většinově budou akceptovány.
ps2017-058-02-004-491.u2.p33.s3 Jsme rádi, že jsme vám mohli pomoci dopracovat strategii testování.
ps2017-058-02-004-491.u2.p34.s1 Nyní bych se konkrétně zaměřil na formulaci usnesení, přičemž v průběhu rozpravy bych rád s dalšími předsedy klubů, případně jinými zástupci klubů, prošel ten návrh usnesení, případně upravil některé parametry, lhůty a podobně, tak abychom našli společnou řeč.
ps2017-058-02-004-491.u2.p35.s1 V návrhu A je úvodní usnesení, kterým Poslanecká sněmovna vyjadřuje poděkování všem lékařům, zdravotním sestrám, dalším nelékařským zdravotníkům, medikům, pracovníkům v sociálních službách a všem dalším organizacím a lidem, kteří se podílí na řešení současné krizové situace spojené s pandemií koronaviru na území České republiky a na zajišťování péče o obyvatelstvo.
ps2017-058-02-004-491.u2.p36.s1 Část B se týká kontroly plnění usnesení Poslanecké sněmovny číslo 1162 ze dne 4. června 2020 k vyhodnocení průběhu první vlny pandemie koronaviru na území České republiky.
ps2017-058-02-004-491.u2.p37.s1 Poslanecká sněmovna konstatuje, že
ps2017-058-02-004-491.u2.p38.s1 1.
ps2017-058-02-004-491.u2.p38.s2 Ústřední epidemiologická komise od 15. května 2020 nezasedala, v důsledku čehož nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny, podle nějž měla jednání a další aktivity Ústřední epidemiologické komise probíhat na pravidelné bázi, a proto opakovaně žádá vládu, aby aktivity Ústřední epidemiologické komise probíhaly na pravidelné bázi;
ps2017-058-02-004-491.u2.p39.s1 2. vláda České republiky nepředložila Poslanecké sněmovně prostřednictvím předsedy vlády během tří měsíců informaci o zvolených řešeních a přípravě na možný příchod další vlny pandemie koronaviru, v důsledku čehož nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny, podle něhož měl předseda vlády předložit informaci Poslanecké sněmovně nejpozději dne 4. září 2020, a proto opakovaně žádá vládu, aby neprodleně předložila informace o zvolených řešeních a přípravě na možný příchod - teď spíš skutečný příchod - další vlny pandemie koronaviru v České republice;
ps2017-058-02-004-491.u2.p40.s1 3. vláda částečně naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k tomu, aby byl představen semafor pandemických stupňů pohotovosti, současně stále nejsou představeny jasné a předvídatelné kroky spojené s jednotlivými stupni;
ps2017-058-02-004-491.u2.p41.s1 4. vláda nenaplnila usnesení Poslanecké sněmovny, aby poskytovala veřejnosti informace v pravidelných a předem daných intervalech, srozumitelně a věcně, v adekvátním množství a systémově pro všechny dotčené skupiny veřejnosti, a proto žádá vládu, aby neprodleně vypracovala a implementovala strategii krizové komunikace tak, aby informace o mimořádných opatřeních prezentovala komunikačně kompetentní osoba v pravidelný a předem stanovený termín, což přispěje k lepší informovanosti obyvatelstva, a tak i důslednějšímu dodržování opatření proti šíření nemoci COVID-19;
ps2017-058-02-004-491.u2.p42.s1 5. Ministerstvo zdravotnictví neodpovědělo na připomínky poslanců přednesené na výboru pro zdravotnictví v zákonné lhůtě 30 dnů, čímž nenaplnilo usnesení Poslanecké sněmovny, aby poslancům poskytovali informace podle platných zákonů a ve vymezených termínech, a proto Poslanecká sněmovna při vědomí vytíženosti i náročnosti akutní agendy opakovaně apeluje na dodržování zákonných povinností vlády;
ps2017-058-02-004-491.u2.p43.s1 6. vláda zveřejnila draft Národní strategie testování nemoci COVID-19, který poskytla veřejnosti k připomínkování, čímž částečně naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k tomu, aby představila Poslanecké sněmovně strategii testování v případě druhé vlny epidemie koronaviru, nicméně nedošlo k finalizaci tohoto dokumentu ve schváleném termínu do 30. června 2020, a proto žádá vládu, aby finalizaci Národní strategie testování nemoci covid-19 neprodleně zajistila;
ps2017-058-02-004-491.u2.p44.s1 7. vláda představila veřejnosti novou aplikaci eRouška 2.0 a avizovala zvýšené úsilí o její šíření mezi obyvatelstvo, čímž částečně naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k dopracování konceptu chytré karantény a představení Poslanecké sněmovně do 30. června 2020;
ps2017-058-02-004-491.u2.p45.s1 8. vláda zřídila portál nadalku.msmt.cz, čímž naplňuje usnesení Poslanecké sněmovny o zpracování a zveřejnění plánu komplexní podpory pro distanční výuku na školách;
ps2017-058-02-004-491.u2.p46.s1 9. vláda připravila a zveřejnila manuál k provozu škol a školských zařízení ve školním roce 2020 2021 vzhledem ke COVID-19, čímž naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k tomu, aby připravila a zveřejnila plány se scénáři, jak budou fungovat školy v případě možného dalšího epidemiologického ohrožení;
ps2017-058-02-004-491.u2.p47.s1 10. vláda nepřipravila strategii podpory e-knih ve veřejných knihovnách, v důsledku čehož nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny k přípravě strategie podpory e-knih ve veřejných knihovnách zohledňující novou situaci, a proto opakovaně žádá vládu, aby strategii podpory e-knih ve veřejných knihovnách připravila.
ps2017-058-02-004-491.u2.p48.s1 V rekapitulaci jsou to dvě splněná, tři částečně splněná, pět nesplněných a jedno dosud před termínem.
ps2017-058-02-004-491.u2.p49.s1 Část C usnesení se týká dalších opatření k zamezení druhé vlny šíření nákazy koronaviru v České republice.
ps2017-058-02-004-491.u2.p50.s1 Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby
ps2017-058-02-004-491.u2.p51.s1 1. zajistila dostatečný počet záložních odběrových míst pracovníků call center, hygieniků a laborantů, aby byla Česká republika připravena na rostoucí trend nákazy COVID-19;
ps2017-058-02-004-491.u2.p52.s1 2. usilovala o zvýšení počtu testů na onemocnění COVID-19 tak, aby podíl pozitivních testů v souladu s doporučením Světové zdravotnické organizace ze dne 30. 3. dlouhodobě nepřekračoval hladinu 5 % - současných 12 % totiž indikuje nedostatečné testovací kapacity;
ps2017-058-02-004-491.u2.p53.s1 3. zveřejnila na internetových stránkách
ps2017-058-02-004-491.u2.p53.s2 Ministerstva zdravotnictví aktuální informace o současné a plánované testovací kapacitě a čekací době všech odběrových míst, aby bylo využití sítě odběrových míst optimální a maximálně zkrácena doba odběru;
ps2017-058-02-004-491.u2.p54.s1 4. informovala Poslaneckou sněmovnu o kvalifikovaném odhadu maximální denní testovací kapacity při různých scénářích dalšího vývoje šíření nákazy;
ps2017-058-02-004-491.u2.p55.s1 5. poskytla veřejnosti statistické informace podle jednotlivých krajských hygienických stanic na týdenní bázi o následujících údajích týkajících se nemoci COVID-19:
ps2017-058-02-004-491.u2.p56.s1 a) doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény z trasování nakaženého a dnem, kdy došlo k rizikovému kontaktu osoby v karanténě s nakaženým,
ps2017-058-02-004-491.u2.p57.s1 b) doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény a průkazným informováním osoby, které se karanténa nařizovat,
ps2017-058-02-004-491.u2.p58.s1 c) doba mezi průkazným informováním osoby, které se karanténa nařizovat, a provedením testu této osoby,
ps2017-058-02-004-491.u2.p59.s1 d) doba mezi provedením testu této osoby a jejím informováním o výsledku testu;
ps2017-058-02-004-491.u2.p60.s1 6. neprodleně aktivovala Ústřední krizový štáb k účinnému řešení krizové situace související s nárůstem počtu nakažených nemocí COVID-19
ps2017-058-02-004-491.u2.p61.s1 7. informovala Poslaneckou sněmovnu o podkladech a odborných důvodech, na základě kterých byla změněna pravidla pro nařízení karantény při kontaktu osob chráněných rouškami či ústenkami°, a o dopadu této změny na míru rizika a bezpečnost obyvatel, zejména u starších osob, pro které je nemoc COVID-19 rizikovější;
ps2017-058-02-004-491.u2.p62.s1 8. vypracovala a implementovala metodiku odběrových míst tak, aby byla co nejvíce eliminována možnost nákazy, a to jak u testovaných osob, tak u pracovníků odběrových center; součástí této metodiky musí být využití informačních a komunikačních technologií tak, aby nebylo nutné od každé testované osoby získávat kontaktní informace na místě, umožnění platby online a sjednocení odběrových stránek odběrových míst s využitím jednotného registračního formuláře;
ps2017-058-02-004-491.u2.p63.s1 9. zajistila provedení další prevalenční studie kolektivní imunity vůči onemocnění COVID-19 - poslední proběhla v květnu - a zajištění kvalitních datových výstupů umožňujících další analýzu aspoň pro širokou odbornou veřejnost.
ps2017-058-02-004-491.u2.p64.s1 Tolik návrh usnesení, který navrhujeme, aby Poslanecká sněmovna reagovala na aktuální vývoj a rostoucí trendy v počtu nakažených.
ps2017-058-02-004-491.u2.p65.s1 se velmi těším na věcnou diskusi k tomuto bodu.
ps2017-058-02-004-491.u2.p65.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-058-02-004-491.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-058-02-004-491.u3.p1.s2 Nyní ještě před otevřením rozpravy zde mám několik přihlášek.
ps2017-058-02-004-491.u3.p1.s3 S přednostním právem pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, připraví se pan ministr vnitra Hamáček.
ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedo.
ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za ten úvod panu poslanci předsedovi Michálkovi i za ten závěr, že se těší na věcnou debatu.
ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s3 Tak doufám, že to tak bude, protože skutečně si myslím, že je nutné se na celý tento problém dívat zdravotnickým prizmatem, a nikoliv politickým.
ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s4 Mám pocit, že se ten problém příliš zpolitizoval, a to mu úplně neprospívá.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s1 Ta situace určitě, pokud se bavíme o aktuální epidemiologické situaci, není dobrá.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s2 To je nesporný fakt a není nutné si to zakrývat.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s3 Důvody, proč čelíme nynějším nárůstům počtu nakažených, tedy pozitivně otestovaných samozřejmě, budou různé.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s4 Nechci se tady do nich pouštět ani se bavit o historii a o atmosféře, která byla na jaře, která byla následně v květnu a v červnu i ze strany třeba opozice a podobně, apel na podporu svobody a roušky jako symbol nesvobody a náhubku proti demokracii a podobně.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s5 Toto všechno jsme slyšeli i na různých demonstracích i z úst některých politiků.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s6 Můžeme si vzpomenout, když byla povinnost roušek i v Poslanecké sněmovně ze zákona, jak řada poslanců flagrantně odmítala dodržovat toto opatření s tím, že pro zákony neplatí, protože oni jsou poslanci.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s7 Ale to se tady nechci skutečně do historie dostávat.
ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s8 Myslím si, že se musíme dívat skutečně na tu současnou situaci, ale hlavně na následující vývoj.
ps2017-058-02-004-491.u4.p3.s1 Nemůžu souhlasit s tím, co tady říkal pan poslanec Michálek, že bychom nic nedělali, že bychom se skutečně dívali do zdi a čekali, co přijde.
ps2017-058-02-004-491.u4.p3.s2 Naopak my jsme se skutečně celé léto, vlastně od začátku léta, velmi připravovali na tu aktuální situaci.
ps2017-058-02-004-491.u4.p3.s3 Vláda schválila na začátku léta celý koncept nové chytré karantény, včetně eRoušky 2.0, včetně navýšení kapacit hygienických stanic o 134 míst, která jsme okamžitě začali naplňovat, a reálně skutečně posilovat již zhruba od 1. července kapacity jednotlivých hygienických stanic.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s1 Ano, možná jsme očekávali, že ty masivnější nárůsty přijdou skutečně se sezónou respiračních chorob, která je spojena s podzimem.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s2 To, že se virus - a samozřejmě ty debaty, které se vedly, jak se bude virus chovat v létě, jakou bude mít sílu, jak se bude šířit, byly napříč odbornou veřejností velmi pestré a ty názory nebyly shodné.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s3 Byly tady názory, že virus vymizí, zmizí, oslábne a podobně.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s4 Ale my jsme se připravovali právě na tu potenciální druhou vlnu.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s5 Byť jestli to můžeme tak nazývat, je otázka.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s6 Možná že je to pouze, řekněme, určitá přiškrcená první vlna, která nadále pokračuje, byla, řekněme, zmírněna těmi protiepidemiologickými opatřeními a teď pokračuje nadále.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s7 Protože virus vlastně reálně nikdy v České republice nezmizel.
ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s8 Není to tak, že bychom tady měli nějaké období, kdy by byl nulový počet případů.
ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s1 Ale to je fakt i v jiných zemích.
ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s2 A když se podíváme reálně na tu situaci i jinde v Evropě a podíváme se na ta data ECDC, tak vidíme, že nárůsty probíhají prakticky ve všech zemích.
ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s3 Ano, někde jsou ty nárůsty větší, někde jsou menší.
ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s4 Ale ten trend, když se podíváme do Rakouska, když se podíváme i ke slovenským kolegům a podobně, tak ten trend je jednoznačný.

Text viewDownload CoNNL-U