ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s2
Celé léto víte , že máte kapacitu 700 případů při současném obsazení , a teď na podzim začnete hledat lidi , kteří to budou zvládat . ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s3
To jste měli řešit v květnu , ne v září . ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s4
Zase řeknu příklad z praxe . ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s5
Když jsem byl minulý týden na testu , fronta měla hodinu , tento týden už má hodinu a půl . ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s6
Z úst pana ministra Vojtěcha na zdravotním výboru 19 . 8 . zaznělo v odpovědi na náš otevřený dopis , že monitorují prodlevy mezi výsledkem testu a poskytnutím této informace testované osobě . ps2017-058-02-004-491.u2.p28.s7
V tomto ohledu bychom rádi věděli , jaké jsou ty průměrné prodlevy - a já musím říct , že tam , kde jsem byl já , to fungovalo špičkově , ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze - , jakým způsobem se vyvíjí v čase a co hodláte dělat pro to , aby byla tato doba co nejkratší . ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s1
Samozřejmě jde i o sledování dalších metrik , které jsou podstatné k řádnému vyhodnocení zvládání té situace , případně přijetí dalších opatření . ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s2
Ty metriky jsou doby mezi rozhodnými okamžiky , zejména doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény , trasováním nakaženého a dnem , kdy došlo k rizikovému kontaktu osoby v karanténě s nakaženým ; doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény a průkazným informováním osoby , které se má karanténa nařizovat ; ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s3
doba mezi průkazným informováním osoby , které se má karanténa nařizovat , a provedením testu této osoby ; ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s4
doba mezi provedením testu této osoby a jejím informováním o výsledku testu . ps2017-058-02-004-491.u2.p29.s5
Jde tedy o to , abychom tato data měli za krajské hygienické stanice , aby se sledovala situace a případně se přijímala opatření , a to na týdenní bázi . ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s1
V jakém postavení jsou zaměstnanci hygieny , kteří se v boji s koronavirem vzdali víkendů a osobního života ? ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s2
Jejich finanční ohodnocení je nedostatečné , mnoho z nich pracuje v deváté platové třídě , 25 tisíc hrubého po dvaceti letech praxe . ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s3
Změňte to . ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s4
Tohle jsou peníze , které má smysl utratit , protože na výkonu hygieniků závisí , kolik lidí zemře . ps2017-058-02-004-491.u2.p30.s5
Važme si jejich práce a dejme jim k tomu podmínky . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s1
To , že aplikaci eRouška používá 2 , 5 % občanů , lze považovat jen a pouze za naprosté selhání . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s2
V sousedním Německu používá její ekvivalent téměř 20 % lidí . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s3
A vláda dosud neudělala nic pro to , aby se to změnilo . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s4
Ono se stačí projít po budově Sněmovny a pozorovat , kolik poslanců a poslankyň tu aplikaci má . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s5
Všichni víme , že žere baterku , protože tam je špatně nastavený bluetooth , ale doufám , že i tahleta situace se zlepší s eRouškou 2.0 . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s6
Neexistuje žádná bonifikace uživatelů , žádná systematická propagace . ps2017-058-02-004-491.u2.p31.s7
Přitom v některých zemích dosáhli toho , že mají třeba 50 % uživatelů , jako v Singapuru . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s1
Nelze se pak divit ani tomu , že mnoho lidí nedůvěřuje vládním opatřením a mají problém se s nimi ztotožnit . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s2
To , že lidé odmítají dodržovat mimořádná opatření , je jen a pouze chyba vlády a její komunikace . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s3
Když na začátku léta , konkrétně 2 . července , se moje kolegyně Olga Richterová obracela na Ministerstvo zdravotnictví , kdy hodlá vypracovat strategii krizové komunikace , víte jaká byla odpověď ? ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s4
Po skončení současné pandemie . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s5
Ano , slyšíte správně - po skončení pandemie . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s6
A já se tedy ptám , je toto v souladu s mottem řídit stát jako firmu ? ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s7
Každá větší firma totiž takovou strategií disponuje a její vypracování je pro tým zkušených lidí práce maximálně na týden . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s8
Nyní jsme skrze otevřený dopis ministerstvo vyzvali k jednoduchému kroku , chceme , aby opatření vyhlašovala komunikačně kompetentní osoba , předem stanovený a pravidelný termín , nic složitého . ps2017-058-02-004-491.u2.p32.s9
A není potřeba to komplikovat . ps2017-058-02-004-491.u2.p33.s1
Na závěr mi dovolte poděkovat , že jste veřejně nechali připomínkovat testovací strategii , což jsme s kolegy využili a připomínky vám zaslali . ps2017-058-02-004-491.u2.p33.s2
Dle vašich kolegů , pane ministře , to byly velmi dobré připomínky a většinově budou akceptovány . ps2017-058-02-004-491.u2.p33.s3
Jsme rádi , že jsme vám mohli pomoci dopracovat strategii testování . ps2017-058-02-004-491.u2.p34.s1
Nyní bych se konkrétně zaměřil na formulaci usnesení , přičemž v průběhu rozpravy bych rád s dalšími předsedy klubů , případně jinými zástupci klubů , prošel ten návrh usnesení , případně upravil některé parametry , lhůty a podobně , tak abychom našli společnou řeč . ps2017-058-02-004-491.u2.p35.s1
V návrhu A je úvodní usnesení , kterým Poslanecká sněmovna vyjadřuje poděkování všem lékařům , zdravotním sestrám , dalším nelékařským zdravotníkům , medikům , pracovníkům v sociálních službách a všem dalším organizacím a lidem , kteří se podílí na řešení současné krizové situace spojené s pandemií koronaviru na území České republiky a na zajišťování péče o obyvatelstvo . ps2017-058-02-004-491.u2.p36.s1
Část B se týká kontroly plnění usnesení Poslanecké sněmovny číslo 1162 ze dne 4 . června 2020 k vyhodnocení průběhu první vlny pandemie koronaviru na území České republiky . ps2017-058-02-004-491.u2.p37.s1
Poslanecká sněmovna konstatuje , že ps2017-058-02-004-491.u2.p38.s1
1 . ps2017-058-02-004-491.u2.p38.s2
Ústřední epidemiologická komise od 15 . května 2020 nezasedala , v důsledku čehož nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny , podle nějž měla jednání a další aktivity Ústřední epidemiologické komise probíhat na pravidelné bázi , a proto opakovaně žádá vládu , aby aktivity Ústřední epidemiologické komise probíhaly na pravidelné bázi ; ps2017-058-02-004-491.u2.p39.s1
2 . vláda České republiky nepředložila Poslanecké sněmovně prostřednictvím předsedy vlády během tří měsíců informaci o zvolených řešeních a přípravě na možný příchod další vlny pandemie koronaviru , v důsledku čehož nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny , podle něhož měl předseda vlády předložit informaci Poslanecké sněmovně nejpozději dne 4 . září 2020 , a proto opakovaně žádá vládu , aby jí neprodleně předložila informace o zvolených řešeních a přípravě na možný příchod - teď spíš skutečný příchod - další vlny pandemie koronaviru v České republice ; ps2017-058-02-004-491.u2.p40.s1
3 . vláda částečně naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k tomu , aby byl představen semafor pandemických stupňů pohotovosti , současně stále nejsou představeny jasné a předvídatelné kroky spojené s jednotlivými stupni ; ps2017-058-02-004-491.u2.p41.s1
4 . vláda nenaplnila usnesení Poslanecké sněmovny , aby poskytovala veřejnosti informace v pravidelných a předem daných intervalech , srozumitelně a věcně , v adekvátním množství a systémově pro všechny dotčené skupiny veřejnosti , a proto žádá vládu , aby neprodleně vypracovala a implementovala strategii krizové komunikace tak , aby informace o mimořádných opatřeních prezentovala komunikačně kompetentní osoba v pravidelný a předem stanovený termín , což přispěje k lepší informovanosti obyvatelstva , a tak i důslednějšímu dodržování opatření proti šíření nemoci COVID - 19 ; ps2017-058-02-004-491.u2.p42.s1
5 . Ministerstvo zdravotnictví neodpovědělo na připomínky poslanců přednesené na výboru pro zdravotnictví v zákonné lhůtě 30 dnů , čímž nenaplnilo usnesení Poslanecké sněmovny , aby poslancům poskytovali informace podle platných zákonů a ve vymezených termínech , a proto Poslanecká sněmovna při vědomí vytíženosti i náročnosti akutní agendy opakovaně apeluje na dodržování zákonných povinností vlády ; ps2017-058-02-004-491.u2.p43.s1
6 . vláda zveřejnila draft Národní strategie testování nemoci COVID - 19 , který poskytla veřejnosti k připomínkování , čímž částečně naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k tomu , aby představila Poslanecké sněmovně strategii testování v případě druhé vlny epidemie koronaviru , nicméně nedošlo k finalizaci tohoto dokumentu ve schváleném termínu do 30 . června 2020 , a proto žádá vládu , aby finalizaci Národní strategie testování nemoci covid - 19 neprodleně zajistila ; ps2017-058-02-004-491.u2.p44.s1
7 . vláda představila veřejnosti novou aplikaci eRouška 2.0 a avizovala zvýšené úsilí o její šíření mezi obyvatelstvo , čímž částečně naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k dopracování konceptu chytré karantény a představení Poslanecké sněmovně do 30 . června 2020 ; ps2017-058-02-004-491.u2.p45.s1
8 . vláda zřídila portál nadalku.msmt.cz , čímž naplňuje usnesení Poslanecké sněmovny o zpracování a zveřejnění plánu komplexní podpory pro distanční výuku na školách ; ps2017-058-02-004-491.u2.p46.s1
9 . vláda připravila a zveřejnila manuál k provozu škol a školských zařízení ve školním roce 2020 až 2021 vzhledem ke COVID - 19 , čímž naplnila usnesení Poslanecké sněmovny k tomu , aby připravila a zveřejnila plány se scénáři , jak budou fungovat školy v případě možného dalšího epidemiologického ohrožení ; ps2017-058-02-004-491.u2.p47.s1
10 . vláda nepřipravila strategii podpory e - knih ve veřejných knihovnách , v důsledku čehož nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny k přípravě strategie podpory e - knih ve veřejných knihovnách zohledňující novou situaci , a proto opakovaně žádá vládu , aby strategii podpory e - knih ve veřejných knihovnách připravila . ps2017-058-02-004-491.u2.p48.s1
V rekapitulaci jsou to dvě splněná , tři částečně splněná , pět nesplněných a jedno dosud před termínem . ps2017-058-02-004-491.u2.p49.s1
Část C usnesení se týká dalších opatření k zamezení druhé vlny šíření nákazy koronaviru v České republice . ps2017-058-02-004-491.u2.p50.s1
Poslanecká sněmovna žádá vládu , aby ps2017-058-02-004-491.u2.p51.s1
1 . zajistila dostatečný počet záložních odběrových míst pracovníků call center , hygieniků a laborantů , aby byla Česká republika připravena na rostoucí trend nákazy COVID - 19 ; ps2017-058-02-004-491.u2.p52.s1
2 . usilovala o zvýšení počtu testů na onemocnění COVID - 19 tak , aby podíl pozitivních testů v souladu s doporučením Světové zdravotnické organizace ze dne 30 . 3 . dlouhodobě nepřekračoval hladinu 5 % - současných 12 % totiž indikuje nedostatečné testovací kapacity ; ps2017-058-02-004-491.u2.p53.s1
3 . zveřejnila na internetových stránkách ps2017-058-02-004-491.u2.p53.s2
Ministerstva zdravotnictví aktuální informace o současné a plánované testovací kapacitě a čekací době všech odběrových míst , aby bylo využití sítě odběrových míst optimální a maximálně zkrácena doba odběru ; ps2017-058-02-004-491.u2.p54.s1
4 . informovala Poslaneckou sněmovnu o kvalifikovaném odhadu maximální denní testovací kapacity při různých scénářích dalšího vývoje šíření nákazy ; ps2017-058-02-004-491.u2.p55.s1
5 . poskytla veřejnosti statistické informace podle jednotlivých krajských hygienických stanic na týdenní bázi o následujících údajích týkajících se nemoci COVID - 19 : ps2017-058-02-004-491.u2.p56.s1
a ) doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény z trasování nakaženého a dnem , kdy došlo k rizikovému kontaktu osoby v karanténě s nakaženým , ps2017-058-02-004-491.u2.p57.s1
b ) doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény a průkazným informováním osoby , které se má karanténa nařizovat , ps2017-058-02-004-491.u2.p58.s1
c ) doba mezi průkazným informováním osoby , které se má karanténa nařizovat , a provedením testu této osoby , ps2017-058-02-004-491.u2.p59.s1
d ) doba mezi provedením testu této osoby a jejím informováním o výsledku testu ; ps2017-058-02-004-491.u2.p60.s1
6 . neprodleně aktivovala Ústřední krizový štáb k účinnému řešení krizové situace související s nárůstem počtu nakažených nemocí COVID - 19 ps2017-058-02-004-491.u2.p61.s1
7 . informovala Poslaneckou sněmovnu o podkladech a odborných důvodech , na základě kterých byla změněna pravidla pro nařízení karantény při kontaktu osob chráněných rouškami či ústenkami° , a o dopadu této změny na míru rizika a bezpečnost obyvatel , zejména u starších osob , pro které je nemoc COVID - 19 rizikovější ; ps2017-058-02-004-491.u2.p62.s1
8 . vypracovala a implementovala metodiku odběrových míst tak , aby byla co nejvíce eliminována možnost nákazy , a to jak u testovaných osob , tak u pracovníků odběrových center ; součástí této metodiky musí být využití informačních a komunikačních technologií tak , aby nebylo nutné od každé testované osoby získávat kontaktní informace na místě , umožnění platby online a sjednocení odběrových stránek odběrových míst s využitím jednotného registračního formuláře ; ps2017-058-02-004-491.u2.p63.s1
9 . zajistila provedení další prevalenční studie kolektivní imunity vůči onemocnění COVID - 19 - poslední proběhla v květnu - a zajištění kvalitních datových výstupů umožňujících další analýzu aspoň pro širokou odbornou veřejnost . ps2017-058-02-004-491.u2.p64.s1
Tolik návrh usnesení , který navrhujeme , aby Poslanecká sněmovna reagovala na aktuální vývoj a rostoucí trendy v počtu nakažených . ps2017-058-02-004-491.u2.p65.s1
Já se velmi těším na věcnou diskusi k tomuto bodu . ps2017-058-02-004-491.u2.p65.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-058-02-004-491.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-058-02-004-491.u3.p1.s2
Nyní ještě před otevřením rozpravy zde mám několik přihlášek . ps2017-058-02-004-491.u3.p1.s3
S přednostním právem pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch , připraví se pan ministr vnitra Hamáček . ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedo . ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , děkuji za ten úvod panu poslanci předsedovi Michálkovi i za ten závěr , že se těší na věcnou debatu . ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s3
Tak doufám , že to tak bude , protože skutečně si myslím , že je nutné se na celý tento problém dívat zdravotnickým prizmatem , a nikoliv politickým . ps2017-058-02-004-491.u4.p1.s4
Mám pocit , že se ten problém příliš zpolitizoval , a to mu úplně neprospívá . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s1
Ta situace určitě , pokud se bavíme o aktuální epidemiologické situaci , není dobrá . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s2
To je nesporný fakt a není nutné si to zakrývat . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s3
Důvody , proč čelíme nynějším nárůstům počtu nakažených , tedy pozitivně otestovaných samozřejmě , budou různé . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s4
Nechci se tady do nich pouštět ani se bavit o historii a o atmosféře , která byla na jaře , která byla následně v květnu a v červnu i ze strany třeba opozice a podobně , apel na podporu svobody a roušky jako symbol nesvobody a náhubku proti demokracii a podobně . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s5
Toto všechno jsme slyšeli i na různých demonstracích i z úst některých politiků . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s6
Můžeme si vzpomenout , když byla povinnost roušek i v Poslanecké sněmovně ze zákona , jak řada poslanců flagrantně odmítala dodržovat toto opatření s tím , že pro ně zákony neplatí , protože oni jsou poslanci . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s7
Ale to se tady nechci skutečně do té historie dostávat . ps2017-058-02-004-491.u4.p2.s8
Myslím si , že se musíme dívat skutečně na tu současnou situaci , ale hlavně na následující vývoj . ps2017-058-02-004-491.u4.p3.s1
Nemůžu souhlasit s tím , co tady říkal pan poslanec Michálek , že bychom nic nedělali , že bychom se skutečně dívali do zdi a čekali , co přijde . ps2017-058-02-004-491.u4.p3.s2
Naopak my jsme se skutečně celé léto , vlastně od začátku léta , velmi připravovali na tu aktuální situaci . ps2017-058-02-004-491.u4.p3.s3
Vláda schválila už na začátku léta celý koncept nové chytré karantény , včetně eRoušky 2.0 , včetně navýšení kapacit hygienických stanic o 134 míst , která jsme okamžitě začali naplňovat , a reálně skutečně posilovat již zhruba od 1 . července kapacity jednotlivých hygienických stanic . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s1
Ano , možná jsme očekávali , že ty masivnější nárůsty přijdou skutečně až se sezónou respiračních chorob , která je spojena s podzimem . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s2
To , že se virus - a samozřejmě ty debaty , které se vedly , jak se bude virus chovat v létě , jakou bude mít sílu , jak se bude šířit , byly napříč odbornou veřejností velmi pestré a ty názory nebyly shodné . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s3
Byly tady názory , že virus vymizí , zmizí , oslábne a podobně . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s4
Ale my jsme se připravovali právě na tu potenciální druhou vlnu . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s5
Byť jestli to můžeme tak nazývat , je otázka . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s6
Možná že je to pouze , řekněme , určitá přiškrcená první vlna , která nadále pokračuje , byla , řekněme , zmírněna těmi protiepidemiologickými opatřeními a teď pokračuje nadále . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s7
Protože virus vlastně reálně nikdy v České republice nezmizel . ps2017-058-02-004-491.u4.p4.s8
Není to tak , že bychom tady měli nějaké období , kdy by byl nulový počet případů . ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s1
Ale to je fakt i v jiných zemích . ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s2
A když se podíváme reálně na tu situaci i jinde v Evropě a podíváme se na ta data ECDC , tak vidíme , že nárůsty probíhají prakticky ve všech zemích . ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s3
Ano , někde jsou ty nárůsty větší , někde jsou menší . ps2017-058-02-004-491.u4.p5.s4
Ale ten trend , když se podíváme do Rakouska , když se podíváme i ke slovenským kolegům a podobně , tak ten trend je jednoznačný .