|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání

Date2020-08-19
Meetingps2017/057
Agenda Itemps2017/057/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/057schuz/s057012.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1148 • previousnext

ps2017-057-01-003-002.u1.p1.s1 2.
ps2017-057-01-003-002.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání
ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s1 Podle § 99 odst. 5 bychom měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání.
ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s2 Otevírám k této věci rozpravu.
ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s3 Hlásí se někdo do rozpravy ke zkrácenému jednání?
ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s4 Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu končím a přikročíme k hlasování.
ps2017-057-01-003-002.u1.p3.s1 Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 972, ve zkráceném jednání."
ps2017-057-01-003-002.u1.p4.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-057-01-003-002.u1.p4.s2 Kdo je pro?
ps2017-057-01-003-002.u1.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-057-01-003-002.u1.p5.s1 Hlasování číslo 11, přihlášeno 140 poslanců, pro 124, proti nikdo.
ps2017-057-01-003-002.u1.p5.s2 Návrh usnesení byl schválen.
ps2017-057-01-003-002.u1.p6.s1 tedy otevírám tento již ohlášený bod.
ps2017-057-01-003-002.u1.p6.s2 Předložený návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
ps2017-057-01-003-002.u1.p6.s3 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2017-057-01-003-002.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předstupuji dnes před vás s navrhovanou novelou školského zákona.
ps2017-057-01-003-002.u2.p1.s2 Tato novela je součástí opatření připravovaných a navrhovaných Ministerstvem školství v reakci na krizovou situaci související se šířením koronaviru SARS-CoV-2.
ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s1 Jak dobře víte, v důsledku krizových opatření vyhlášených vládou došlo ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 k zákazu osobní přítomnosti žáků a studentů ve školách.
ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s2 Tato situace nám ukázala, že pro podobné případy, a jsem to říkal i tady ve Sněmovně, bude nutné stanovit jednoznačná pravidla pro poskytování distančního vzdělávání a zakotvit tato pravidla v zákoně.
ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s3 Řekl jsem i v reakci na poslanecký návrh pana poslance Miholy a dalších, že ten jejich návrh neřešil vhodnou formou danou věc, a jak ve Sněmovně, tak v Senátu jsem přislíbil, že připravíme legislativní ukotvení pro případ a možné případy karanténních opatření, nouzového stavu nebo mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví.
ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s4 Ostatně Poslanecká sněmovna se na tom rovněž shodla a přijala v tomto ohledu, směru, dvě usnesení - 4. června a 8. července tohoto roku.
ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s5 Předpokládám, že v rámci diskuse se objeví výhrady, že tento zákon přichází pozdě, tak jenom znovu zopakuji ty termíny, kdy Sněmovna vyzývala: 4. června, 8. července.
ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s1 Jsem velmi rád, že se dnes můžeme na této mimořádné schůzi tímto tématem zabývat.
ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s2 Za to vám chci poděkovat předem.
ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s3 Myslím si, že to je důležité, i když je to úprava legislativy, a samozřejmě kdyby to běželo standardním procesem, byť jsme navrhovali jako ministerstvo zkrácení lhůt, ke kterému došlo, a následně projednání podle § 90, byl by ten proces významně delší.
ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s4 Pevně věřím, že dnes tento zákon Sněmovnou projde.
ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s1 A nyní k obsahu zákona.
ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s2 Návrh zákona stanovuje povinnost škol ve vymezených případech zajišťovat distanční výuku pro děti, žáky a studenty.
ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s3 Tedy jestliže v důsledku krizových nebo jiných mimořádných opatření nebo z důvodu karantény bude znemožněna osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy nebo jiné jednotky, skupiny atd., škola bude povinna dotčeným žákům poskytovat distanční vzdělávání.
ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s4 Týká se to všech škol s tím, že mateřské školy budou distanční vzdělávání poskytovat pouze dětem, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s1 Děti, žáci a studenti budou povinni se distančního vzdělávání účastnit.
ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s2 To je druhá část.
ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s3 Tedy nejenom že škola bude mít povinnost poskytovat, ale děti, žáci a studenti budou povinni se distančního vzdělávání účastnit s výjimkou žáků základních uměleckých a jazykových škol, pro které bude účast na distančním vzdělávání dobrovolná.
ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s4 Škola bude povinna přizpůsobit distanční výuku a hodnocení podmínkám žáka.
ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s5 Je to reakce na jarní období, kde se ukázalo, že základní podmínkou úspěšného vzdělávání na dálku, nemluvím pouze o online vzdělávání, je zmapování aktuální situace v rodině a přizpůsobení mixu vzdělávacích nástrojů pro distanční vzdělávání aktuálním podmínkám v dané rodině.
ps2017-057-01-003-002.u2.p6.s1 Návrh dále umožňuje - a zase, pokud si promítnete naše jarní debaty o tom, proč ministerstvo neudělí maturitu úředně atd., tak jsme se bavili o tom, že na rozdíl od slovenské právní úpravy, kde ministr de facto absolutní právo tato mimořádná opatření přijímat, tak česká legislativa toto neupravuje.
ps2017-057-01-003-002.u2.p6.s2 Nešli jsme v našem návrhu tak daleko, jako je slovenský model, aby to bylo na libovůli ministra školství, ale navrhujeme, že Ministerstvo školství může vydat opatření obecné povahy, které stanoví odlišné termíny a lhůty oproti běžným lhůtám a termínům stanoveným školským zákonem, ale to ne když se to ministru nebo ministryni školství zlíbí, ale v těch případech, o kterých hovoříme, tedy stav nouze, karanténní opatření v nějakém regionu nebo mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví či nouzový stav.
ps2017-057-01-003-002.u2.p7.s1 Důvodem pro toto ustanovení je fakt, že nelze předvídat podobu a délky možných krizových opatření.
ps2017-057-01-003-002.u2.p7.s2 A znovu říkám, toto není covidová jednorázová novela, je to záležitost, kdy jsme díky covidu zjistili, že tato věc v zákoně není vůbec upravena, a upravujeme ji pro různé možné situace, které mohou v budoucnu nastat nejenom v souvislosti s COVID-19.
ps2017-057-01-003-002.u2.p8.s1 V úvodním slovu se ještě zmíním o tom, že samozřejmě jedna věc je uložení povinnosti, druhá věc jsou podmínky pro vzdálené vzdělávání.
ps2017-057-01-003-002.u2.p8.s2 My jsme se jako vláda rozhodli a v pondělí schválili navýšení objemu prostředků pro základní školy veřejných zřizovatelů o 1,3 mld. korun na dovybavení těchto škol ICT technikou, softwarovým vybavením či výukovými programy, a to s tím, že součástí těchto prostředků, které školy mohou využít, a budou jim díky ad hoc normativu, který nově upravuje školský zákon, doručeny tyto prostředky nejpozději do konce měsíce října, s tím že jaká výše prostředků jim bude náležet, se dozvědí v nejbližších dnech, a mohou tedy v mezidobí konat, tak tato finanční injekce, která jinak to vybavení jde za zřizovateli těchto škol, tak finanční injekce ze strany vlády je právě určena i na to, aby vznikl zápůjční fond na školách, kde nejsou k dispozici počítače, ICT technika, a byla tak řešena i potenciální situace dětí, které v jarním termínu neměly přístup k technice, a vzdálené vzdělávání tam nemohlo probíhat.
ps2017-057-01-003-002.u2.p8.s3 To znamená, ta kalkulace, ačkoli je na učitele, v sobě obsahuje i část prostředků, které by měly být ze strany ředitelů deponovány do vybavení pro žáky, kteří nedisponují technikou.
ps2017-057-01-003-002.u2.p9.s1 Tolik k úvodu návrhu, který předkládáme, a jsem připraven do diskuse.
ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s2 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, kterému byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal, přijal usnesení, to usnesení máme k dispozici jako sněmovní tisk 972/1.
ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s3 A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Ivo Pojezný a informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru.
ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s2 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s3 Výbor se dneska zabýval návrhem změny zákona.
ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s4 Dovolte mi tedy přečíst jeho usnesení číslo 230.
ps2017-057-01-003-002.u4.p2.s1 Výbor pro vědu, vzdělání kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství Roberta Plagy, zpravodajské zprávě poslance Iva Pojezného a po rozpravě
ps2017-057-01-003-002.u4.p3.s1 I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;
ps2017-057-01-003-002.u4.p4.s1 II. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
ps2017-057-01-003-002.u4.p5.s1 III. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby své jednání ukončila nejpozději do 20. srpna 2020;
ps2017-057-01-003-002.u4.p6.s1 IV. doporučuje Poslanecké sněmovně PČR, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 972, vyslovila souhlas v předloženém znění;
ps2017-057-01-003-002.u4.p7.s1 V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby
ps2017-057-01-003-002.u4.p8.s1 se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny;
ps2017-057-01-003-002.u4.p9.s1 ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-057-01-003-002.u4.p10.s1 Tolik z strany.
ps2017-057-01-003-002.u5.p1.s1 Ano, děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-057-01-003-002.u5.p1.s2 Než otevřu obecnou rozpravu, resp. o tom, zda otevřu obecnou rozpravu, musíme rozhodnout hlasováním.
ps2017-057-01-003-002.u5.p1.s3 Všechny poslance a poslankyně jsem přivolal do sálu.
ps2017-057-01-003-002.u5.p2.s1 Budeme hlasovat o tom, zda povedeme obecnou rozpravu.
ps2017-057-01-003-002.u5.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-057-01-003-002.u5.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-057-01-003-002.u5.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-057-01-003-002.u5.p4.s1 Hlasování číslo 12, přihlášeno 136 poslanců, pro 85, proti 1, obecnou rozpravu povedeme.
ps2017-057-01-003-002.u5.p5.s1 Obecnou rozpravu otevírám.
ps2017-057-01-003-002.u5.p5.s2 S přednostním právem pan místopředseda klubu ANO, pan poslanec Kubíček.
ps2017-057-01-003-002.u5.p5.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-057-01-003-002.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-057-01-003-002.u6.p1.s2 Opět si dovolím navrhnout zkrácení doby na vystoupení doby pro jednotlivé poslance v obecné i v podrobné rozpravě na pět minut.
ps2017-057-01-003-002.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2017-057-01-003-002.u7.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2017-057-01-003-002.u7.p1.s2 Zazněl procedurální návrh.
ps2017-057-01-003-002.u7.p1.s3 O tomto návrhu dám bezprostředně hlasovat.
ps2017-057-01-003-002.u7.p2.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-057-01-003-002.u7.p2.s2 Kdo je pro?
ps2017-057-01-003-002.u7.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-057-01-003-002.u7.p3.s1 V hlasování číslo 13 přihlášeno 136 poslanců, pro 63, proti 16.
ps2017-057-01-003-002.u7.p3.s2 Konstatuji, že návrh nebyl přijat a žádná lhůta na omezení řečnické doby nebyla stanovena.
ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s1 První přihlášený v obecné rozpravě, písemně přihlášený, je pan poslanec Jiří Mihola.
ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s2 Připraví se pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s3 Ještě vás mezitím seznámím s omluvou.
ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s4 Ministryně spravedlnosti Marie Benešová se omlouvá do konce dnešního jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s2 přitakám tomu, co tady naznačil pan ministr školství před chvílí spíš jako řečnicky, ten zákon měl tady být a mohl tady být.
ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s3 Konečně víme, že digitalizaci českého školství nabízela většina stran ve svých volebních programech.
ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s4 Toto významné téma nechybí opakovaně ve strategiích Ministerstva školství a mnohých dalších odborných institucí.
ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s5 Plány bohužel zůstávají spíše na papíře, a tak je určitým paradoxem, že k největšímu posunu prakticky, a to dobře znatelnému posunu, došlo právě v době koronavirové pandemie.
ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s6 A tady je potřeba pochválit rodiče i učitele, protože je to především díky jejich nasazení, určitě se o ten posun zasloužili víc než samotné Ministerstvo školství.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s1 Přesto ta on-line výuka, která probíhala během jara, měla své nedostatky.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s2 Logicky, ocitli jsme se totiž v bezprecedentní situaci.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s3 Neměli jsme ty zkušenosti.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s4 Na jaře jsme to mohli říkat.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s5 Na podzim a někdy příště si to nemůžeme dovolit říkat, protože to by znamenalo, že jsme se nikam neposunuli.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s6 Podle informací České školní inspekce zůstalo kolem 10 tisíc žáků a studentů úplně nepřipojeno, vůbec nefungovali on-line.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s7 Ovšem technické zázemí určitě na daleko více místech nebylo na patřičné nebo potřebné úrovni.

Text viewDownload CoNNL-U