|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-002-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o zvláštních způsobech hlasování ve volbách do zastupitelstev krajů a do Senátu v roce 2020 /sněmovní tisk 971/ - zkrácené jednání

Date2020-08-19
Meetingps2017/057
Agenda Itemps2017/057/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/057schuz/s057005.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 507 • previousnext

ps2017-057-01-002-001.u10.p1.s5 A proběhly několikeré volby podle tohoto zákona.
ps2017-057-01-002-001.u10.p1.s6 Nikdo je nenapadl.
ps2017-057-01-002-001.u10.p1.s7 A nenapadl je z logických důvodů, protože i po přijetí tohoto zákona budou případy, kdy nebude umožněno některým občanům volit, protože prostě mají nemoc, která je vysoce nakažlivá.
ps2017-057-01-002-001.u10.p1.s8 Může to být tuberkulóza, může to být žloutenka.
ps2017-057-01-002-001.u10.p1.s9 A to je důvod, proč zákonodárce toto do toho zákona vložil.
ps2017-057-01-002-001.u10.p1.s10 A určitě nebyl zákonodárce veden jakýmikoliv protiústavními motivy, ale řídil se snahou o ochranu obyvatelstva.
ps2017-057-01-002-001.u11.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-057-01-002-001.u11.p1.s2 Nyní faktická poznámka pana místopředsedy Okamury.
ps2017-057-01-002-001.u11.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-057-01-002-001.u12.p1.s1 Dámy a pánové, bych jenom zareagoval na pana ministra.
ps2017-057-01-002-001.u12.p1.s2 Ano, máte pravdu, že to v tom zákoně je.
ps2017-057-01-002-001.u12.p1.s3 Tady byl ovšem rozdíl v tom, že to se týkalo, když bylo něco lokálního, takže to je pro tyhle ty případy.
ps2017-057-01-002-001.u12.p1.s4 Tady ta vládní opatření jsou plošná, takže tady by to skutečně zahýbalo úplně definitivně volebním výsledkem, zvláště i při nižší volební účasti.
ps2017-057-01-002-001.u12.p1.s5 Proto zarazily ty vaše původní výroky, kdy jste uvažoval o odložení voleb, nebo že by se lidé nemohli zúčastnit voleb, což ale v případě těch současných vládních opatření by byla dost masová záležitost.
ps2017-057-01-002-001.u12.p1.s6 Takže to nám připadalo špatně, že místo abyste v dané chvíli přemýšlel o tom, jak umožnit lidem volit a vymyslel to, v uvozovkách, na ministerstvu, tak jste uvažoval o tom, jak spíše aby občané nemohli volit, a přišel jste s tou variantou.
ps2017-057-01-002-001.u12.p2.s1 Nicméně abych byl konstruktivní, taky vám chci poděkovat za to, že jsme se jako zástupci politických stran u toho stolu finálně sešli, že ta debata byla skutečně ve finále konstruktivní, že jsme tam našli velice rychle kompromis, to musím zdůraznit, že ta komunikace byla velmi rychlá a byla myslím i vstřícná a dobrá, a že tady máme konsenzuální návrh.
ps2017-057-01-002-001.u12.p2.s2 Takže to bych chtěl určitě říci.
ps2017-057-01-002-001.u12.p2.s3 Děkuji.
ps2017-057-01-002-001.u13.p1.s1 Děkuji také za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-057-01-002-001.u13.p1.s2 A nyní tedy pan místopředseda Pikal, připraví se kolegyně Černochová.
ps2017-057-01-002-001.u13.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s2 Nejdříve se částečně vyjádřím k diskusi, která tady již probíhá.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s3 Je skutečně pravdou, že původní vystoupení směřovala k nějakému širokému omezení volebního práva.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s4 A je také pravdou, že omezení volebního práva z důvodu ochrany života a zdraví je běžně předpokládáno.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s5 Nicméně to se většinou týká jednotlivců.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s6 Nyní jsme v situaci, kdy by se to týkalo tisíců, možná i desetitisíců osob a voličů, což by nutně vedlo k možnosti změn volebních výsledků, zvláště v senátních volbách, kde nízké desítky hlasů rozhodují o tom, kdo z těch kandidátů se podívá do druhého kola.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s7 Skutečně nějaké to lokální ohnisko nebo omezení by mohlo vést zcela ke změně těch voleb, což by potom vyvolávalo problémy v nějakých případných následných přezkumech nebo zpochybňování legitimity.
ps2017-057-01-002-001.u14.p1.s8 Takže jsem rád, že se podařilo na základě tlaku odborné veřejnosti a opozice najít tento návrh.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s1 Ještě podotknu, že původně jsme navrhovali to řešit korespondenční volbou, protože tak to řešily i jiné státy, například Polsko úspěšně využilo nově zavedenou korespondenční volbu ve volbě prezidenta ve dnech 28. 6. 2020 a v druhém kole 12. 7. 2020.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s2 Dobrým příkladem je také Německo, které podobný právní systém jako my a umožňuje v něm běžně korespondenčně hlasovat bez omezení.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s3 A například v Bavorsku proběhly tento rok volby kvůli koronaviru právě čistě korespondenčně.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s4 Podobně třeba i Jižní Korea, která patří mezi státy, které nejlépe zvládají tu epidemii, umožnila korespondenční hlasování osobám v karanténě, a to ve volbách, které proběhly 15. 4.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s5 Čili ty příklady ze zahraničí jsou, je to možnost.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s6 Naopak Česká republika je tou výjimkou v rámci Evropské unie, kde pouze my a státy Balkánského poloostrova patříme mezi ty, které nemají zavedenou korespondenční volbu žádným způsobem v žádných volbách.
ps2017-057-01-002-001.u14.p2.s7 Ostatně ta korespondenční volba je navržena nyní v zákoně o správě voleb, který nyní leží na vládě, a čekáme všichni, se sem dostane.
ps2017-057-01-002-001.u14.p3.s1 Co se týče těch zmíněných podvodů ve volbách v Rakousku, tak tam si dovolím zmínit, že ty podvody, ta vyžádávání lístků k hlasování bez vůle a znalosti toho samotného voliče, jsou spojeny se Stranou svobodného Rakouska, se kterou hnutí Tomia Okamury sdílí evropskou skupinu, a upozornili na tyto věci například zástupci Zelených.
ps2017-057-01-002-001.u14.p3.s2 Tedy to k debatě, která tady probíhá.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s1 Nicméně zpátky k tomu zákonu, který máme na stole.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s2 ho opět vítám a my ho podpoříme, protože je to cesta, jak právě umožnit co největšímu množství voličů, kteří jsou v karanténě nebo izolaci, se zapojit do těch voleb tak, aby mohli naplnit své volební právo, a tak, abychom co nejméně zkreslili výsledky voleb tou současnou situací.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s3 Proto bude mít největší význam pocit bezpečnosti voličů a opatření na těch běžných okrskových volebních komisích, protože tam se bude účastnit valná většina voličů.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s4 A jak jsem byl již ujištěn z ministerstva a jak je připraven ten návrh, tak se to týká zejména zajištění ochranných pomůcek pro členy okrskových volebních komisí.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s5 A to, že je proplatí stát, tedy, aby byl k dispozici dostatek roušek, štítů, dezinfekčních prostředků, probíhala opatření na těch místech i před volebními místnostmi, to mi přijde zásadní pro to, abychom mohli všichni bezpečně a s důvěrou jít k volbám.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s6 Všichni jděte.
ps2017-057-01-002-001.u14.p4.s7 myslím, že ta opatření budou zajištěna, jak to máme přislíbeno.
ps2017-057-01-002-001.u14.p5.s1 Co se týče tedy těch návrhů změn, jak jsem zmínil, jedná se o nějaké drobnosti, které si myslíme, že by podpořily lepší možnost voličů se zúčastnit.
ps2017-057-01-002-001.u14.p6.s1 Za prvé, navrhujeme, nebo navrhuji doplnit ustanovení o tom, že jednání nezbytné k výkonu volebního práva podle tohoto zákona, je u něj vyloučena protiprávnost, to znamená, že pokud se někdo rozhodne, že využije možnosti volit drive-in, tak pokud se cestou s někým potká, ale potká se s ním v rámci těch úkonů nutných k tomu, aby zvládl odvolit, že to není porušením nařízené karantény nebo izolace.
ps2017-057-01-002-001.u14.p6.s2 To je můj návrh, co se týče sněmovního dokumentu 6080, který takto předkládáme.
ps2017-057-01-002-001.u14.p6.s3 Máte ho všichni k dispozici, byl vám rozeslán do vašich e-mailových schránek, a jak bylo zmíněno, byl představen na ústavně-právním výboru, který probíhal včera.
ps2017-057-01-002-001.u14.p6.s4 Tam také byly k těm dalším návrhům vzneseny nějaké připomínky, ty jsem se snažil zapracovat do verze, kterou představuji dnes.
ps2017-057-01-002-001.u14.p7.s1 Dalším návrhem je můj sněmovní dokument 6079.
ps2017-057-01-002-001.u14.p7.s2 Jedná se o řešení situace, kdy někdo požádá o volbu do přenosné zvláštní hlasovací schránky, ale nebude to učiněno s jeho vědomím a on pak normálně přijde do okrskové volební komise a tam se dozví, že někdo za něj požádal o tu volbu do zvláštní přenosné schránky.
ps2017-057-01-002-001.u14.p7.s3 Byl jsem ujištěn ze strany Ministerstva vnitra, že pro takové případy jsou připraveny pokyny, jak mají ty okrskové volební komise postupovat, nicméně z dikce toho zákona to nevyplývá, takže jsem si dovolil navrhnout úpravu toho znění zákona tak, aby tomu ta dikce zákona odpovídala, to znamená, aby se přenášely informace o tom, že někdo hlasoval do přenosné volební schránky, aby se to okamžitě přenášelo do těch okrskových volebních komisí a aby tam probíhala ta komunikace.
ps2017-057-01-002-001.u14.p7.s4 Čili to je sněmovní dokument 6079.
ps2017-057-01-002-001.u14.p8.s1 A poslední z těch tří návrhů je opět drobný pozměňovací návrh, který se týká možnosti hlasovat v těch zvláštních volebních místech, to znamená primárně v těch drive-in hlasovacích místech, ale vlastně i u těch zvláštních uren, nejenom na občanský průkaz, ale i na pas, protože hlasování na pas je běžně občanům České republiky umožněno v rámci hlasování, se týká senátních, nebo krajských voleb.
ps2017-057-01-002-001.u14.p8.s2 A ta námitka, která proti tomu byla vznesena, je, že ta zvláštní volební komise nemůže ověřit potom trvalé bydliště.
ps2017-057-01-002-001.u14.p8.s3 Nicméně ta zvláštní volební komise k dispozici - nebo zvláštní hlasovací komise, abych byl přesný - seznam osob, které jsou v karanténě včetně právě toho údaje o trvalém bydlišti, a pokud by se jednalo o ty případy, kdy volič není v tom seznamu, protože takové případy budou existovat, protože ne každý, komu bude vydáno potvrzení lékařem, že je v karanténě, bude současně uveden v nějakém z těch seznamů, se jedná o zdroj z krajských hygienických stanic, nebo se jedná o zdroj z eNeschopenky, protože ne každý je zaměstnancem, tak v takovém případě je na tom voliči, aby prokázal pobyt například tím občanským průkazem.
ps2017-057-01-002-001.u14.p8.s4 Ovšem si myslím, že by mělo být v silách našeho státu a naší armády zřídit těch devadesát pozic tak, aby tam měli přístup k základním registrům a mohlo tam to prokázání v těch ojedinělých případech proběhnout.
ps2017-057-01-002-001.u14.p9.s1 Čili to jsou ty moje návrhy.
ps2017-057-01-002-001.u14.p9.s2 vám děkuji za pozornost a věřím, že volby v každém případě proběhnou řádně a ve vší možné účasti tak, abychom všichni mohli bezpečně uplatnit svá základní občanská práva.
ps2017-057-01-002-001.u14.p9.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-057-01-002-001.u15.p1.s1 Děkuji panu poslanci Pikalovi.
ps2017-057-01-002-001.u15.p1.s2 Nyní paní poslankyně Jana Černochová.
ps2017-057-01-002-001.u15.p1.s3 Připraví se pan poslanec Výborný.
ps2017-057-01-002-001.u15.p1.s4 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-057-01-002-001.u16.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-057-01-002-001.u16.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, jsem velmi ráda, že po těch počátečních peripetiích dnes projednáváme tuto úpravu, která tedy umožní v nadcházejících krajských a senátních volbách hlasovat i těm lidem, kteří se ocitnou v karanténě, kvůli tomu, že jsou nemocní, či jenom v preventivní karanténě.
ps2017-057-01-002-001.u16.p1.s3 Možnost svobodné účasti ve volbách je v demokracii základním právem, občané musejí mít možnost jeho uplatnění a stát, který jim nařizuje karanténu, musí mít způsoby, jak jim toto umožnit.
ps2017-057-01-002-001.u16.p2.s1 Chtěla bych poděkovat Ministerstvu vnitra za to, že si nakonec dalo tu práci, prokázalo i jistou míru kreativity a přišlo na způsoby, jak tedy vyřešit současnou situaci plnou omezení kvůli koronaviru.
ps2017-057-01-002-001.u16.p2.s2 Osobně si neumím představit, že by stát ostrakizoval část společnosti a upřel de facto úřednickým rozhodnutím Ústavou a Listinou základních práv a svobod zaručené volební právo, zvláště když pomyslíme na to, že tato skupina může být opravdu početná.
ps2017-057-01-002-001.u16.p2.s3 Chápu, že současná situace je pro nás všechny v mnoha ohledech nová, nicméně chci zde zopakovat, že s pandemií se potýkáme již řadu měsíců, že volby jsou řádné, jejich termín je znám dlouhodobě a že tedy na řešení této situace bylo opravdu mnoho času.
ps2017-057-01-002-001.u16.p3.s1 Zmíněné úvahy o omezení volebního práva, které zde byly, byly zcela nemístné a již by se neměly nikdy opakovat.
ps2017-057-01-002-001.u16.p3.s2 Naopak bych chtěla vyzvat, abychom začali již v tuto chvíli pracovat na univerzálním řešení podobných situací, neboť zákon, který zde dnes projednáme, je jednorázový a podobné situace se mohou opakovat.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s1 Ačkoliv kvituji, že tento zákon je východiskem ze současné situace, že byl diskutován se zástupci všech politických stran a že přináší řešení, přesto bych chtěla vyjádřit určitou nespokojenost s jedním jeho aspektem, který se ale bohužel pomalu stává jakousi normou, a tím je zapojení naší armády.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s2 Jako předsedkyně výboru pro obranu bych ráda podtrhla, že hlavním úkolem armády je obrana naší země proti vojenským nebezpečím, podpora našich zahraničněpolitických zájmů v zahraničí a samozřejmě i pomoc složkám zajišťujícím vnitřní bezpečnost, pokud nezvládají situaci.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s3 Bohužel, stává se již zcela běžně, že armáda je povolávána všude tam, kam se nikomu jinému nechce.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s4 Nejen v posledních měsících mám velmi neblahý pocit, že stavíme naše vojáky do pozice děvečky pro všechno.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s5 Začalo to již ve Vrběticích, kde vojáci dlouhé týdny suplovali úlohu bezpečnostní agentury.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s6 Dále mohu připomenout vmanipulování vojenských speciálů do sledovací akce ze strany pana Šlachty a Celní správy, nebo takzvanou chytrou karanténu, v níž bohužel také není jiné chytré státní složky, která by dovedla tento projekt spravovat lépe.
ps2017-057-01-002-001.u16.p4.s7 Opravdu znepokojuje, že stát hází na bedra armády úplně vše, s čím si jinak neví rady, a varuji před tím, abychom si na toto zvykali.
ps2017-057-01-002-001.u16.p5.s1 Nejsme v situaci, kdy by bylo možné do tohoto návrhu zákona zásadně zasahovat.
ps2017-057-01-002-001.u16.p5.s2 to vím, ale musím zde nahlas říct, že jsem velmi znepokojená tím, že hlasovací komise mají být převážně tvořené vojáky Armády České republiky.
ps2017-057-01-002-001.u16.p6.s1 Dámy a pánové, je to špatně nejenom proto, že armáda se stává zmíněnou děvečkou pro všechno, ale i principiálně.
ps2017-057-01-002-001.u16.p6.s2 Volby a hlasování jsou čistě civilním procesem, procesem, do kterého se nemá armáda co vměšovat, nebo by měla být vměšována opravdu minimálně.
ps2017-057-01-002-001.u16.p6.s3 Překvapuje , že tohle ministrovi vnitra nevadí, že to nevadí premiérovi, že to nevadí ani panu ministrovi obrany a dalším členům vlády.
ps2017-057-01-002-001.u16.p6.s4 Kdyby jim to totiž vadilo, nemuselo to v tom návrhu být takto, mohlo tam být jiné řešení.
ps2017-057-01-002-001.u16.p6.s5 A abyste mně nevyčítali, že jenom kritizuji a nenavrhuji řešení, tak jen tak z první ruky a bez příprav napadá, proč k tomuto úkolu, pane ministře Hamáčku, třeba Ministerstvo vnitra nevyužije například dobrovolné hasiče, na které si může Ministerstvo vnitra snadno sáhnout, v uvozovkách sáhnout, a kteří jsou regionálně rozmístěni mnohem lépe než Armáda České republiky.
ps2017-057-01-002-001.u16.p7.s1 Chci proto z tohoto místa vyzvat vládu, aby pro podobné úkoly hledala napříště jiná řešení.
ps2017-057-01-002-001.u16.p7.s2 Chci vyzvat pana ministra obrany, aby armáda nešla tak snadno na ruku požadavkům na jakoukoliv práci, která se namane, a ministra vnitra k tomu, aby nezneužíval vstřícnosti a ochoty armádní pomoci.
ps2017-057-01-002-001.u16.p7.s3 Nebudu komentovat jeho výroky o létajícím muzeu.
ps2017-057-01-002-001.u16.p7.s4 To nejsnazší řešení není vždy to nejlepší a bych jen velmi nerada, aby vojáci byli kvůli své poslušnosti a oddanosti své službě vlasti těmi, kdo tu budou vždy pro práci, kterou nikdo jiný dělat nechce.
ps2017-057-01-002-001.u16.p7.s5 Nemá to tak být a měli bychom si to tady všichni uvědomit.
ps2017-057-01-002-001.u16.p8.s1 Závěrem bych chtěla jen připomenout, a věřím, že to na paměti i Ministerstvo vnitra, že bychom neměli mít s tímto zákonem rizika spojená s koronavirem ve vztahu k volbám za vyřešená.
ps2017-057-01-002-001.u16.p8.s2 Myslím, že to i pan ministr.
ps2017-057-01-002-001.u16.p8.s3 Kromě této právní úpravy, která se týká případů voličů umístěných do karantény, bude nezbytné zajistit bezpečí a zdraví všech ostatních, kteří budou volit standardním způsobem, a zejména těch, kteří budou členy standardních volebních komisí.
ps2017-057-01-002-001.u16.p8.s4 Tady i vítám navýšení příspěvku, protože skutečně sehnat lidi do volebních komisí bývá problém za normálních okolností, natož dnes, kdy opravdu někteří lidé mají strach.
ps2017-057-01-002-001.u16.p8.s5 Věřím proto, že Ministerstvo vnitra zajistí patřičná hygienická opatření i v těch standardních volebních místnostech, aby se šíření nákazy co nejvíce eliminovalo a aby nebyli ohroženi ani voliči, ani ti, kteří mají organizaci voleb na starosti.
ps2017-057-01-002-001.u16.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-057-01-002-001.u16.p9.s2 Občanští demokraté ten návrh podpoří, ale prosím pěkně, vezměte si k srdci ta slova o nasazení Armády České republiky.
ps2017-057-01-002-001.u16.p9.s3 Skutečně toto netěší, a netěší to z toho důvodu, že opravdu jsou jiná, schůdnější, demokratičtější, i pro občany přijatelnější řešení než to, když budou chodit volit a budou tam vidět lidi v uniformách.

Text viewDownload CoNNL-U