|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-09 ps2017-056-01-004-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Informace premiéra o pozici vlády k Plánu na podporu oživení Evropy

Date2020-07-09
Meetingps2017/056
Agenda Itemps2017/056/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/056schuz/s056046.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 580 • previousnext

ps2017-056-01-004-004.u2.p13.s5 Zatím však nevíme, jaký přesně bude dopad krize na naše HDP a další ekonomické ukazatele.
ps2017-056-01-004-004.u2.p13.s6 Tato čísla zatím prostě nemáme k dispozici, a proto je na definitivní rozhodnutí o finální podobě plánu obnovy brzy.
ps2017-056-01-004-004.u2.p13.s7 Co ale vím s jistotou, je, že výpočet podílu jednotlivých států na nástroj podle údajů o míře nezaměstnanosti za minulých pět let určitě nemá nic společného se skutečným dopadem koronavirové krize a je zcela nesprávný.
ps2017-056-01-004-004.u2.p13.s8 V tomto ohledu opakuji, že by bylo mnohem praktičtější diskutovat nyní pouze o víceletém finančním rámci a o plánu obnovy teprve poté, kdy budeme mít konečný účet za koronavirus aspoň za tento rok.
ps2017-056-01-004-004.u2.p14.s1 Analýza Komise doprovázející její návrhy uvádí, že odvětví cestovního ruchu nebo automobilového průmyslu jsou krizí vážně zasažena.
ps2017-056-01-004-004.u2.p14.s2 Plně pak tedy nechápu, jak může přidělení dvou třetin celého třičtvrtěbilionového nástroje na obnovu a strukturální reformy v členských státech být na základě míry jejich nezaměstnanosti před pěti lety těmto odvětvím pomoci se zotavit.
ps2017-056-01-004-004.u2.p14.s3 Takže ještě jednou - kritérium na obnovu je průměrná nezaměstnanost 2015 2019, tzn. v čase, kdy ještě nikdo netušil, že nějaký vir přijde.
ps2017-056-01-004-004.u2.p14.s4 Takže je to absurdní a je to hlavní problém, který s tím mám.
ps2017-056-01-004-004.u2.p15.s1 Řešením by mohl být dynamický alokační klíč, ten nyní zvažuje Charles Michel pro očekávaný negobox.
ps2017-056-01-004-004.u2.p15.s2 Fázování by nám pomohlo včas vidět skutečné dopady krize a umožnit odpovídajícím způsobem přizpůsobit tok peněz.
ps2017-056-01-004-004.u2.p16.s1 Pokud jde o rovnováhu mezi granty a půjčkami, upřednostňuji granty.
ps2017-056-01-004-004.u2.p16.s2 Důvodem je, že rozpočet EU je ze své podstaty strukturován jako grantově orientovaný a půjčky v něm nemají jasnou pozici.
ps2017-056-01-004-004.u2.p16.s3 A vždycky jsem to kritizoval i v tom minulém rozpočtu InvestEU, to je půjčka, to tam nemá co hledat, protože normálně rozpočet je jasně výdajový, nevratně výdajový.
ps2017-056-01-004-004.u2.p16.s4 Rozumím však, že některé členské státy si budou chtít také půjčit z nového nástroje, a měli bychom jim to umožnit.
ps2017-056-01-004-004.u2.p16.s5 V tomto jsem opět ochoten učinit kompromis navzdory tomu, že půjčky v rozpočtu EU podle nemají co dělat.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s1 Alokační kritéria.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s2 Jak jsem již řekl, způsob, jakým jsou nové zdroje přidělovány v návrhu, znepokojuje nejvíce.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s3 Návrh Komise zakládá na počtu obyvatel, inverzním HDP na hlavu a průměru nezaměstnanosti za posledních pět let v porovnání s průměrem EU.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s4 To zásadně znevýhodňuje země jako Česká republika, které měly před krizí nízkou míru nezaměstnanosti, a Česká republika ji měla nejnižší před krizí, a dokonce ji podle posledních čísel Eurostatu nejnižší i dnes, a jsem přesvědčen, že i po viru budeme nejnižší.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s5 Konkrétně ale pro Českou republiku pokles alokace pouze kvůli kritériu staré nezaměstnanosti téměř 60 %, což představuje víc než 6 mld. eur.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s6 Takže kvůli kritériu nezaměstnanosti za posledních pět let, protože jsme byli nejlepší, tak nám vzali 6 mld. eur.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s7 To je návrh.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s8 To je dokonce více než naše současná celková alokace z nástroje obnovy a odolnosti, která odpovídá 4,6 mld. eur.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s9 A s tím zásadně nesouhlasím a budu prosazovat, aby rozdělení prostředků odráželo hospodářský dopad krize, např. propadu HDP.
ps2017-056-01-004-004.u2.p17.s10 Kritérium nezaměstnanosti podle nemá v návrhu co dělat.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s1 V úvahu přichází např. rozdělení balíku, kdy by část prostředků byla alokována v následujících letech podle skutečných dopadů krize, a to je ta již zmíněná dynamická alokace.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s2 Podle posledních predikcí Komise se např. ukazuje, že propad HDP pro Českou republiku bude dramatičtější, než si Komise myslela ještě v květnu.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s3 Tehdy odhadovala propad ve výši 6,2 %, odhad z tohoto týdne jde do výše 7,8 % pro letošní rok.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s4 OECD nám predikuje rovněž strmý propad.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s5 Kritéria pro rozdělení peněz z nástroje obnovy by měla být spravedlivá i pro země s nižšími příjmy, protože ekonomická vyspělost zvyšuje schopnost členských států financovat oživení.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s6 Míra nezaměstnanosti v letech před rokem 2020 by neměla být rozhodujícím ukazatelem.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s7 Jsem přesvědčen, že bychom měli věnovat větší pozornost hospodářské prosperitě měřené hrubým národním důchodem.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s8 Co nám vlastně oni říkají?
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s9 Když budete mít vysokou nezaměstnanost, tak dostanete víc peněz.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s10 Tak to je skutečně podle nenormální.
ps2017-056-01-004-004.u2.p18.s11 A úspěšní mají být penalizováni.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s1 Implementace.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s2 Nástroj by měl být také pružnější a jeho využití by mělo být přizpůsobeno konkrétním potřebám dané země.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s3 Role Komise při posuzování kritérií by měla být pečlivě sledována a dobře vyvážena s rolí Rady.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s4 Nesouhlasím s významným posílením pravomocí Komise, která by měla schvalovat reformní záměry jednotlivých členských států.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s5 Dále je potřeba fungování nástroje.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s6 Investice a reformy je zapotřebí řádně připravit.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s7 Proto je naším cílem, aby mohly být prostředky využívány delší dobu než navrhované čtyři roky.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s8 Vůbec nechápu, proč to zase mění, bylo to sedm let, a mělo by to být celé období.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s9 Klíčové je...
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s10 No, možná napadá, čím kratší, tím méně někteří můžou čerpat.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s11 Klíčové je, aby při určování zaměření investic byly zohledněny individuální potřeby členských států a ty tak měly možnost co nejvíce ovlivnit směřování prostředků.
ps2017-056-01-004-004.u2.p19.s12 Pro bude důležité, abychom investovali do chybějící infrastruktury podle Národního investičního plánu.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s1 Víceletý finanční rámec.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s2 Co se týče druhé části balíku, samotného víceletého finančního rámce pro nadcházejících sedm let, stále vidím určitý prostor pro úpravy v jednotlivých kapitolách, konkrétně posílením tradičních politik.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s3 V rámci vyjednávání o víceletém finančním rámci pro nás tak zůstává nadále klíčovou prioritou navýšení prostředků na tradiční politiky oproti návrhu Komise a zabránění výraznému propadu kohezní obálky pro Českou republiku.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s4 Prosazujeme tak záchrannou síť.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s5 Současně chceme dosáhnout vyšší flexibility pro členské státy při využití prostředků tak, aby mohly zaměřit investice dle svých priorit a potřeb.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s6 Vyšší flexibilita se týká zejména možnosti vyšších převodů mezi fondy kohezní politiky a také snížení požadavku na tematickou koncentraci.
ps2017-056-01-004-004.u2.p20.s7 Evropská unie by mohla taky zaregistrovat, že není jenom mantra Green Deal a digitalisation, ale že tady máme i nějaký tradiční průmysl, např. automobilový, který je nejlepší na světě, ale mám pocit, že někteří zelení poslanci v Evropském parlamentu dělají všechno pro to, aby ho poškodili.
ps2017-056-01-004-004.u2.p21.s1 V neposlední řadě budeme prosazovat nepovinný převod kohezních prostředků do Fondu spravedlivé transformace - Just Transition Fund, jelikož dramatickým navýšením jeho objemu pro to již není opodstatnění.
ps2017-056-01-004-004.u2.p21.s2 Mimochodem Evropská unie nám říká: Tady máte na Karlovarský, Ústecký, Moravskoslezský kraj.
ps2017-056-01-004-004.u2.p21.s3 - A my se ptáme: A můžeme to použít na tohle?
ps2017-056-01-004-004.u2.p22.s1 Dneska tady byla velká debata o OKD.
ps2017-056-01-004-004.u2.p22.s2 OKD, kde jeden pán vytáhl 120 mld., zničil celý kraj, ještě tam firmu Asental, kde miliardové majetky, zapomněl, že slíbil byty horníkům za 40 tis., zkasíroval 80 tis. za nájem a ještě potom 16 mld.
ps2017-056-01-004-004.u2.p22.s3 A my budeme muset do OKD, které jsme mimochodem zachránili (s důrazem), my jsme zachránili OKD, my jsme ho koupili, dát teďka 1,2 mld. korun, aby ta firma žila dál.
ps2017-056-01-004-004.u2.p22.s4 Tady byl dotaz od pana poslance, myslím, že tady není teď.
ps2017-056-01-004-004.u2.p22.s5 Takže ano, budeme muset.
ps2017-056-01-004-004.u2.p22.s6 Ale pán si za to kupuje, za ty peníze, co tam vzal, hokejový klub v Lausanne a jeho vydavatelství od rána do večera tady vymývá mozky občanům různými nesmysly a upravenými informacemi.
ps2017-056-01-004-004.u2.p23.s1 Takže to jen tak Just Transition Fund.
ps2017-056-01-004-004.u2.p23.s2 jsem se ptal: Dostavba D6 do Karlových Varů, můžu použít ty peníze?
ps2017-056-01-004-004.u2.p23.s3 Nemůžeme.
ps2017-056-01-004-004.u2.p23.s4 Takže to jsou také peníze, kde musíme skutečně vědět, jestli to dostaneme, na co potřebujeme, aby se nestalo, že potom nám řeknou: No tak tady je sice máte, ale nemůžete je čerpat.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s1 Vlastní zdroje.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s2 Pokud jde o příjmovou stránku rozpočtu, nejsem příliš nakloněn jakýmkoli novým vlastním zdrojům, které by neúměrně dopadly na země s nižšími příjmy.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s3 Aby však financování plánu na oživení bylo vůbec možné, je zapotřebí schválit rozhodnutí Rady o systému vlastních zdrojů Evropské unie, kterým bude např. navýšen strop vlastních zdrojů.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s4 Konkrétní návrhy nových zdrojů by však měla Komise předložit v horizontu několika let.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s5 Zatím slíbila představit pouze cestovní mapu k předložení těchto návrhů.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s6 Na druhou stranu Evropský parlament, který musí s návrhem vyslovit souhlas, si klade nové vlastní zdroje jako podmínku pro akceptaci plánu.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s7 Shoda tak bude velmi složitá.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s8 V otázce zřizování nových vlastních zdrojů je pozice vlády dobře známa, a sice dlouhodobě spíše skeptická.
ps2017-056-01-004-004.u2.p24.s9 Dosavadní návrhy na nové vlastní zdroje by nepřispěly k zpřehlednění ani k vyšší stabilitě příjmové strany rozpočtu Evropské unie.
ps2017-056-01-004-004.u2.p25.s1 Na druhou stranu jsme proto připraveni případné konkrétní návrhy, budou na stole, důkladně prostudovat a posoudit.
ps2017-056-01-004-004.u2.p25.s2 Zásadní pro naši vládu bude, aby případné nové zdroje nedopadaly disproporčně na Českou republiku a její hospodářství a nezaznamenaly tak vyšší odvody České republiky do rozpočtu Evropské unie a nevedly k oslabení úlohy Rady, tzn. členských států, při určování vlastních zdrojů a jejich parametrů.
ps2017-056-01-004-004.u2.p25.s3 Jsem přesvědčen, že je potřeba společně rozebrat detaily a to, co je pro Českou republiku nejlepší, a proto jsem předsedům obou komor Parlamentu navrhl uspořádat společný odborný seminář k tomuto tématu, který se bude konat příští týden ve středu 15. července v hodin v Senátu.
ps2017-056-01-004-004.u2.p25.s4 Evropský rozpočet je skutečně naprosto klíčové téma a si rád vyslechnu vaše návrhy.
ps2017-056-01-004-004.u2.p25.s5 A budu rovněž velmi rád, když podpoříte stanovisko vlády.
ps2017-056-01-004-004.u2.p25.s6 Děkuji.
ps2017-056-01-004-004.u3.p1.s1 Děkuji předsedovi vlády České republiky Andreji Babišovi za úvodní slovo, a ještě než dám slovo navrhovateli tohoto bodu Ondřeji Benešíkovi konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2017-056-01-004-004.u3.p1.s2 Omlouvá se od Jana Mračková Vildumetzová z rodinných důvodů.
ps2017-056-01-004-004.u3.p1.s3 Věra Kovářová z pracovních důvodů do konce jednacího dne.
ps2017-056-01-004-004.u3.p1.s4 Pavla Golasowská z pracovních důvodů.
ps2017-056-01-004-004.u3.p1.s5 Ze zdravotních důvodů paní poslankyně Hyťhová a paní poslankyně Helena Válková z pracovních důvodů.
ps2017-056-01-004-004.u3.p2.s1 Nyní pan kolega Ondřej Benešík.
ps2017-056-01-004-004.u3.p2.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s2 Vážený pane premiére, vážená vládo, dámy a pánové, jsem velmi rád, že tento bod se konečně dostal na jednání Poslanecké sněmovny.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s3 Chtěl bych poděkovat panu premiérovi za jeho čas i za opravdu věcný vstupní proslov, který objasnil, jak se věci mají.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s4 Myslím si, že na některých záležitostech se možná neshodneme, na některých se určitě shodneme a o některých můžeme polemizovat, ale právě od toho jsme tady.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s5 Chtěl bych předeslat, že výbor pro evropské záležitosti projednával šest legislativních návrhů, evropských legislativních návrhů, které mají přímou souvislost s plánem obnovy evropských ekonomik po koronaviru, a trochu netradičně jsme tyto návrhy, tyto evropské tisky, posunuli na jednání pléna Poslanecké sněmovny.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s6 Nicméně myslím si, že k tomu projednávání z procedurálních a technických důvodů dojde někdy v měsíci září.
ps2017-056-01-004-004.u4.p1.s7 Právě proto jsme i navrhli tento bod, abychom byli schopni diskutovat mandát předsedy vlády před Evropskou radou, která proběhne příští týden.
ps2017-056-01-004-004.u4.p2.s1 Zpravodajem těchto tisků, které mají právě tu věcnou souvislost s plánem obnovy evropských ekonomik, je člen našeho výboru pan kolega Adam Kalous, a právě proto bych ho chtěl navrhnout jako zpravodaje tohoto bodu jako předkladatel.
ps2017-056-01-004-004.u4.p2.s2 Takže pane místopředsedo, registrujete tento můj požadavek.
ps2017-056-01-004-004.u4.p2.s3 Myslím si, že se o tom bude hlasovat.

Text viewDownload CoNNL-U