|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-10 ps2017-055-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní /sněmovní tisk 922/ - prvé čtení

Date2020-07-10
Meetingps2017/055
Agenda Itemps2017/055/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/055schuz/s055005.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 199 • previousnext

ps2017-055-01-002-002.u1.p1.s1 2.
ps2017-055-01-002-002.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony v souvislosti s paušální daní /sněmovní tisk 922/ - prvé čtení
ps2017-055-01-002-002.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-055-01-002-002.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-055-01-002-002.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-055-01-002-002.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s takzvanou paušální daní.
ps2017-055-01-002-002.u3.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o důstojnou atmosféru projednávání tohoto zákona.
ps2017-055-01-002-002.u3.p1.s2 Ti, co oslavují kompenzační bonus pro dohodáře, prosím, běžte do předsálí.
ps2017-055-01-002-002.u4.p1.s1 Návrh představuje naplnění požadavku na rozšíření institutu paušální daně, který je jedním z bodů programového prohlášení této vlády, a zároveň jde o realizaci plánu systémového snížení administrativní zátěže podnikatelů na období let 2019 2022, ve kterém vláda schválila projekt paušální daně.
ps2017-055-01-002-002.u4.p1.s2 Vedle novely zákona o daních z příjmů návrh obsahuje novely zákonů v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a na zdravotní pojištění, živnostenského zákona a zákona o rozpočtovém určení daní.
ps2017-055-01-002-002.u4.p2.s1 Současný systém stanovení daně paušální částkou není příliš využívaný, bude nahrazen novým koncepčním režimem, který bude k poplatníkům vstřícnější.
ps2017-055-01-002-002.u4.p3.s1 Návrh směřuje na vybranou skupinu poplatníků daně z příjmů fyzických osob s příjmy ze samostatné činnosti, u nichž je odůvodnitelné významné snížení administrativní náročnosti, to znamená, do paušálního režimu mohou vstoupit pouze poplatníci s příjmy ze samostatné činnosti nepřevyšujícími 800 tis. korun, kteří nejsou tedy plátci daně z přidané hodnoty.
ps2017-055-01-002-002.u4.p3.s2 Chtěla bych zdůraznit, že toto není původní návrh z dílny Ministerstva financí.
ps2017-055-01-002-002.u4.p3.s3 Ministerstvo financí navrhovalo s příjmy do 1 mil. korun, to mi dávalo smysl, protože 1 mil. korun je hranice, kdy vzniká povinné plátcovství DPH, nicméně byli jsme nuceni ustoupit v rámci koaliční dohody našemu koaličnímu partnerovi sociální demokracii, která chtěla snížení částky, takže 800 tis. korun byl nakonec tento kompromis.
ps2017-055-01-002-002.u4.p4.s1 Paušalizovaná bude nejenom daň z příjmů fyzických osob, ale také veřejná pojistná, a to v jedné měsíční platbě zasílané správci daně.
ps2017-055-01-002-002.u4.p4.s2 Odpadne tedy povinnost.
ps2017-055-01-002-002.u4.p4.s3 Takže jedním odvodem pošle živnostník, osoba samostatně výdělečně činná, pro rok 2021 platbu 5 740 korun a v této platbě bude mít platbu 100 korun daň z příjmů, což tvoří 1,7 % toho odvodu, pak tam bude částka 2 514 korun, což je minimální zdravotní pojistné, což je 43,8 % toho odvodu, a nakonec minimální sociální pojistné navýšené o 15 %, protože většina z nich platí minimální sociální pojistné, což tvoří 54,5 % toho odvodu, takže budou mít lepší důchod, kdybych to řekla jednoduše.
ps2017-055-01-002-002.u4.p5.s1 Výhodou tohoto paušálního odvodu je skutečnost, že pokud je dobrovolnost - osoba samostatně výdělečně činná splňující tyto podmínky, pokud se rozhodne, tak dobrovolně vstoupí do paušálního odvodu, není to žádná povinnost, v takovém případě platí měsíčně jenom tento odvod, nepodává žádné daňové přiznání, neplatí žádnou účetní, která zpracovává daňovou evidenci, nehrozí v budoucnosti žádná daňová kontrola.
ps2017-055-01-002-002.u4.p5.s2 Myslím si, co je jednoduššího než paušální odvod.
ps2017-055-01-002-002.u4.p6.s1 Pomozte prosím prosadit a nechat projít tento návrh prvním čtením, skutečně dosáhneme toho, že účinnost této významné administrativní změny bude již od 1. ledna 2021.
ps2017-055-01-002-002.u4.p6.s2 Děkuji vám.
ps2017-055-01-002-002.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-055-01-002-002.u5.p1.s2 A teď by se měl ujmout slova zpravodaj pro prvé čtení, kterým byl určen pan poslanec Petr Venhoda, ale jsem četl jeho omluvu z rodinných důvodů na dnešní jednání.
ps2017-055-01-002-002.u5.p1.s3 Takže do pléna vyzývám některého jiného člena rozpočtového výboru.
ps2017-055-01-002-002.u5.p1.s4 Tak paní předsedkyně, ale o změně zpravodaje pro první čtení budeme muset hlasovat.
ps2017-055-01-002-002.u5.p1.s5 Takže jsem zavolal kolegy z předsálí a myslím si, že jsme způsobilí k tomu, abychom změnu zpravodaje odhlasovali.
ps2017-055-01-002-002.u5.p2.s1 tedy zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí se změnou zpravodaje, aby se zpravodajem pro prvé čtení stala paní poslankyně Vostrá.
ps2017-055-01-002-002.u5.p2.s2 Je někdo proti?
ps2017-055-01-002-002.u5.p3.s1 Hlasování číslo 5, přihlášeno 153, pro 127, proti nikdo.
ps2017-055-01-002-002.u5.p3.s2 Byla jste ústavní většinou schválena, paní zpravodajko.
ps2017-055-01-002-002.u5.p3.s3 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-055-01-002-002.u6.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2017-055-01-002-002.u6.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, dovolte, abych se v zastoupení vyjádřila v krátké zpravodajské zprávě.
ps2017-055-01-002-002.u6.p1.s3 Nebudu to tady natahovat, protože vše podstatné řekla paní ministryně.
ps2017-055-01-002-002.u6.p1.s4 Jenom myslím, to, co bude nutné projednat a co si určitě projednáme na rozpočtovém výboru, a předpokládám, že i vy si necháte projít hlavou, to je ta výše, která vyšla z vlády, tzn. těch 800 tisíc, protože po pravdě řečeno, pokud tady všichni chceme zjednodušovat daňový systém, tak tato částka nemá vazbu v podstatě na nic.
ps2017-055-01-002-002.u6.p1.s5 Logiku by měl buď ten milion, což je vazba na DPH, anebo 600 tis., což je vazba na elektronické EET, ale zavádíme 800 tis., které se neváže k ničemu.
ps2017-055-01-002-002.u6.p1.s6 Ale to si myslím, že je spíše na odbornou debatu a na to si to probrat v klidu na odborném výboru.
ps2017-055-01-002-002.u6.p2.s1 Takže jako zpravodajka doporučuji propustit tento tisk do druhého čtení a přikázat jako garančnímu výboru rozpočtovému výboru.
ps2017-055-01-002-002.u6.p2.s2 Děkuji.
ps2017-055-01-002-002.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-055-01-002-002.u7.p1.s2 Jenom přečtu jednu dodatečnou omluvu.
ps2017-055-01-002-002.u7.p1.s3 Omlouvá se pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch dnes do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-055-01-002-002.u7.p2.s1 otevírám obecnou rozpravu a mám zde dvě přihlášky s přednostním právem.
ps2017-055-01-002-002.u7.p2.s2 Jako první se hlásil pan místopředseda Okamura, poté pan předseda Kalousek.
ps2017-055-01-002-002.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, máme před sebou návrh zákona na zavedení paušální daně pro malé živnostníky, tedy to, po čem volám a přemlouvám vlády již celých sedm let, co jsem v politice.
ps2017-055-01-002-002.u8.p1.s2 Cílem je zjednodušení podnikání živnostníků.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s1 Na úvod k tomuto tématu mi dovolte odcitovat kousek ankety v médiích z 8. října 2013, tedy před sedmi lety, v níž jsem odpovídal a zástupce hnutí ANO.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s2 Na dotaz novináře "měly by být zavedeny tzv. registrační pokladny?" odpověděl mluvčí ANO - cituji: Ne, nechceme zatěžovat živnostníky a drobné podnikatele.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s3 - Jak víme, praxe byla úplně jiná a hnutí ANO tento slib flagrantně porušilo.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s4 Moje odpověď byla úplně jiná.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s5 Řekl jsem - cituji: Jsme pro jiné, revolučnější řešení, vybrané živnosti a řemesla by měly mít možnost zaplatit nějaký paušál a pak podnikat bez další byrokracie, odvodů, bez účetnictví.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s6 Musíme motivovat občany, aby se sebezaměstnali, což je důležitá metoda v boji s nezaměstnaností.
ps2017-055-01-002-002.u8.p2.s7 - Konec mého sedm let starého citátu
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s1 Uběhlo tedy sedm let.
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s2 Navzdory slibům nezvyšovat daně, nezatěžovat živnostníky, nezavádět registrační pokladny se změnily sliby hnutí ANO v pravý opak.
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s3 Z myšlenky zavést plošně paušální daň pro drobné živnostníky se ale časem stalo téma přijatelné pro stále více partají a máme tady nakonec po několikaleté snaze vládní návrh.
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s4 Jsem rád, že ministryně financí Alena Schillerová konečně změnila názor, jelikož ještě letos na jaře tento můj návrh na zavedení paušální daně odmítala.
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s5 Dnes tedy paušální daň pro malé živnostníky snad na ČSSD neodmítá téměř nikdo.
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s6 A i ta sociální demokracie neříká úplné ne, ale jen hledá důvody, jak realizaci zákona zablokovat prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí, které údajně nezvládne implementaci zákona do svých systémů.
ps2017-055-01-002-002.u8.p3.s7 Smutné je, že jakkoli jde o výmluvu, protože sociální demokraté, tedy ČSSD, nemiluje živnostníky, tak současně mají zřejmě i pravdu, jelikož neschopnost Ministerstva práce a sociálních věcí vedeného právě ČSSD je příslovečná a jejich informační systém sice pohlcuje stamiliony korun na nejrůznější inovace, ale je stále prakticky nefunkční.
ps2017-055-01-002-002.u8.p4.s1 Zákon o paušální dani platit od 1. ledna 2021.
ps2017-055-01-002-002.u8.p4.s2 To by byla skutečně skvělá revoluce, revoluce antibyrokratická, a my bychom to považovali za velký úspěch SPD, protože je celkem jedno, zda program SPD prosadíme my sami, nebo ve spolupráci s vládou.
ps2017-055-01-002-002.u8.p4.s3 Vzhledem k nevoli sociální demokracie ovšem doufejme, že obstrukce realizaci v praxi neznemožní.
ps2017-055-01-002-002.u8.p4.s4 Navrhovaná podoba zákona je samozřejmě kompromis, jelikož, jak řekla i paní ministryně financí, ČSSD bojovala o co nejnižší počet živnostníků, kterých by se paušál týkal, ČSSD tedy to chtěla co největšímu množství živnostníků znemožnit, aby měli méně byrokracie, aby mohli lépe podnikat.
ps2017-055-01-002-002.u8.p5.s1 Jako kompromisní bereme i současnou velmi plošnou podobu zákona, tedy že tu máme jednotnou měsíční částku 5 740 korun měsíčně pro všechny žadatele, ten paušál.
ps2017-055-01-002-002.u8.p5.s2 Pro ty nejmenší živnostníky, živnostníky s vysokými náklady a nízkou přidanou hodnotou nebo třeba nádeníky pracující jako OSVČ, co s bídou vydělají na zdravotní a sociální pojištění, to je samozřejmě dražší model, a naopak pro živnostníka třeba v oboru IT, který při obratu 800 tis. ročně jen minimální náklady, to je naopak lukrativní výdělek.
ps2017-055-01-002-002.u8.p5.s3 Proto říkáme, že to bereme jako kompromisní návrh, a je to určitě celkově vzato, ta paušální daň, říkal jsem, prosazuji to tady sedm let, tak je to krok správným směrem principiálně.
ps2017-055-01-002-002.u8.p6.s1 Do budoucna bychom proto navrhovali nějaké rozvrstvení, tak jako tomu bylo např. u paušálních výdajů na plátce, kteří mají dejme tomu vysoké náklady na režii, na materiál atd., a naopak na živnostníky, kteří je mají jen minimální.
ps2017-055-01-002-002.u8.p6.s2 U malých firem s vysokou fixní režií, s vysokými náklady a nízkým ziskem, jako jsou malé rodinné venkovské stavební firmičky a podobně, bychom rádi umožnili vstup do paušálního režimu i při vyšším obratu.
ps2017-055-01-002-002.u8.p6.s3 A u drobných nádeníků bychom zase rádi, aby stát snížil vybíraný paušál na minimum.
ps2017-055-01-002-002.u8.p6.s4 Cílem by totiž nemělo být jen vybrat peníze, ale umožnit třeba nezaměstnaným, aby se bez velkých nákladů a bez byrokracie ihned mohli zaměstnat sami, třeba příležitostnými pracemi pro své sousedy a tak podobně, což určitě nyní v krizi a s přicházející vyšší nezaměstnaností bude také důležitá věc.
ps2017-055-01-002-002.u8.p7.s1 Děkuji za pozornost a doufejme, že ten návrh bez problému projde.
ps2017-055-01-002-002.u9.p1.s1 Hezké dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-055-01-002-002.u9.p1.s2 Děkuji panu kolegovi Okamurovi.
ps2017-055-01-002-002.u9.p1.s3 Nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Miroslav Kalousek, poté pan kolega Skopeček s přednostním právem, ostatní eviduji.
ps2017-055-01-002-002.u9.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s2 Paní ministryně nabádala, abych byl stručný, tak skutečně stručný budu.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s3 Jenom chci deklarovat podporu tomuto návrhu.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s4 Kdyby tam nebyl princip dobrovolnosti, měl bych s tím problém, protože by se jednalo o povinnou minimální daň.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s5 To jsme měli v právním řádu v letech 2003 2006 a jsem to vždycky pokládal z velkou nespravedlnost někoho nutit platit daň z příjmů, i když příjmy nemá.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s6 Ale pokud je to na bázi dobrovolnosti, je to v naprostém pořádku.
ps2017-055-01-002-002.u10.p1.s7 Každý se rozhodne, jestli ten komfort v administrativě mu stojí za to, že se zaváže platit minimálních 100 korun daně z příjmu.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s1 Apelovat chci na sociální demokraty, zda by přece jenom ještě nezvážili ten limit, budeme ho určitě ve druhém čtení navrhovat.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s2 Nedává to žádný smysl, těch 800 tis.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s3 Na otázku, proč milion, existuje jednoduchá odpověď.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s4 Milion je hranice pro povinnou platbu DPH, tzn. nad milion stejně musím účtovat.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s5 Do milionu účtovat nemusím, nejsem plátce DPH.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s6 Proč 800 tis. nedává na otázku, proč 800 tis., existuje jenom jediná odpověď: protože milion se nám zdá moc.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s7 A to mně přijde opravdu jako nepříliš logická úvaha.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s8 Tak vás moc poprosím, abyste si to ještě zvážili.
ps2017-055-01-002-002.u10.p2.s9 My ve druhém čtení určitě navrhneme vrátit ten milion.
ps2017-055-01-002-002.u10.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-055-01-002-002.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi.
ps2017-055-01-002-002.u11.p1.s2 Ještě než dám slovo s přednostním právem kolegovi Skopečkovi, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Ondřej Veselý.
ps2017-055-01-002-002.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-055-01-002-002.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající, budu velmi stručný.
ps2017-055-01-002-002.u12.p1.s2 Jak říkala paní ministryně správně, byl to nějaký koaliční kompromis.
ps2017-055-01-002-002.u12.p1.s3 My jsme měli ten návrh, o kterém mluvila tady paní poslankyně nebo předsedkyně výboru paní Vostrá.
ps2017-055-01-002-002.u12.p1.s4 My jsme měli návrh na 600 tis. a kompromisně jsme ustoupili na 800.

Text viewDownload CoNNL-U