ps2017-054-02-015-266.u1.p1.s1
266 . ps2017-054-02-015-266.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 355 / 2019 Sb . , o státním rozpočtu České republiky na rok 2020 , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 889 / - třetí čtení ps2017-054-02-015-266.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele místopředsedkyně vlády , ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru , což je poslanec Jan Volný . ps2017-054-02-015-266.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 889 / 3 , který byl doručen dne 30 . června 2020 . ps2017-054-02-015-266.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 889 / 4 . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatelky , což je paní ministryně , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s2
Nicméně mám tady přihlášku pana premiéra s přednostním právem , dokonce písemnou , tak jestli jste s panem premiérem dohodnuti , kdo tedy půjde první . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s3
Že půjdete vy a pak teprve pan premiér . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s4
Dobře . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s5
Takže táži se navrhovatelky , zdali má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s6
Máte zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s7
Takže prosím máte slovo . ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych na úvod třetího čtení třetí novely zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2020 přednesla své krátké úvodní slovo . ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s3
Nebudu v něm už opakovat všechny argumenty a údaje , které jsem již uvedla během prvního čtení novely , a na co bych se tentokrát soustředila , je samotná velikost schodku a jeho struktura . ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s4
K tomu se totiž pojí i poslanecké pozměňovací návrhy . ps2017-054-02-015-266.u2.p2.s1
Ohledně velikosti schodku panovala zde na půdě Sněmovny i v médiích diskuze , zda není příliš vysoký , zda by neměl být o 50 , 100 mld . nižší , nebo rovnou , zda je tato novela zákona o státním rozpočtu vůbec potřebná . ps2017-054-02-015-266.u2.p2.s2
Takže mi dovolte v krátkosti v několika bodech to zdůvodnit . ps2017-054-02-015-266.u2.p3.s1
Za prvé . ps2017-054-02-015-266.u2.p3.s2
Ráda bych připomněla , že aktuální schodek nelze posuzovat optikou , na jakou jsme byli zvyklí během minulých let , kdy ekonomika procházela standardními hospodářskými výkyvy . ps2017-054-02-015-266.u2.p3.s3
Současná situace je zcela mimořádná a podle mého názoru si proto žádá specifický přístup . ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s1
Za druhé . ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s2
Současně platný schodek státního rozpočtu ve výši 300 mld . korun nelze považovat za již bezezbytku utracený . ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s3
Prostředky v něm ale byly kompletně alokovány po zbytek roku . ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s4
Z toho necelá polovina připadá na příjmovou stranu rozpočtu , respektive na propad na příjmové straně rozpočtu . ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s1
Vybaveni znalostí za polovinu roku pokladního plnění jsme schopni rozsah poklesu ekonomiky přenést do příjmů státního rozpočtu . ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s2
Makroekonomický vývoj pravděpodobně přinese propad příjmů ve výši okolo 130 mld . korun . ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s3
Nejistoty ohledně velikosti oživení ekonomiky ve druhé polovině roku jsou však stále vysoké . ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s4
I proto jsem ráda , že po načtení pozměňovacích návrhů , se kterými rozpočtový výbor vyslovil souhlas , zůstává ve vládní rozpočtové rezervě stále téměř 34 mld . korun . ps2017-054-02-015-266.u2.p6.s1
Dalších bezmála 90 mld . v příjmech bude v rozpočtu chybět v důsledku přijatých diskrečních opatření , která zmírňují dopady hospodářské recese , ať již se jedná o kompenzační bonus pro osoby samostatně výdělečně činné a pro společníky v malých společnostech s ručením omezeným , o prominutí minimálních záloh na sociální pojištění pro živnostníky , prominutí pojistného na sociální zabezpečení placeného zaměstnavatelem , zpětné uplatnění daňové ztráty vůči minulým ziskům , zrušení daně z nabytí nemovitých věcí , nebo o přesun služeb cestovního ruchu a kulturních akcí do 10 % sazby daně z přidané hodnoty . ps2017-054-02-015-266.u2.p6.s2
Ostatně o většině těchto návrhů rozhodovala tato Poslanecká sněmovna . ps2017-054-02-015-266.u2.p6.s3
Kromě toho již v příjmech státního rozpočtu není počítáno s 16 mld . z titulu posunu konkludentního vyměření či s výnosem z aukce kmitočtových pásem . ps2017-054-02-015-266.u2.p7.s1
Za třetí . ps2017-054-02-015-266.u2.p7.s2
Řada opatření na příjmové a výdajové straně není doposud ukončena , byla prodloužena nebo jejich účinnost naplánována na druhou polovinu roku . ps2017-054-02-015-266.u2.p8.s1
Za čtvrté . ps2017-054-02-015-266.u2.p8.s2
Schodek státního rozpočtu ve výši 500 mld . korun sanuje ostatní části veřejných financí , stejně jako rozpočty domácností , firem a živnostníků . ps2017-054-02-015-266.u2.p8.s3
Například propad příjmů ve zdravotnictví způsobený odpuštěním minimálních záloh osob samostatně výdělečně činných , propadem ekonomiky a zvýšenými výdaji ve zdravotnictví řeší rekordní navýšení platby za státního pojištěnce v celkové výši okolo 27 mld . ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s1
A s tím souvisí i za páté , kdy novela zákona také reaguje na pokles příjmů územních samosprávných celků , alokuje tak prostředky na projednávaný příspěvek obcím . ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s2
Výdaje pomáhá financovat řadou programů . ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s3
Jedná se o programy související s rozvojem regionů , cestovního ruchu v regionech , vodohospodářské projekty obcí , transfery na silnice druhé a třetí třídy , investice do rekonstrukcí a modernizací základních a mateřských škol či nájemních obecních bytů . ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s4
S regiony jsou bezesporu úzce spjaty investice do kulturních zařízení či podpora lázeňství . ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s5
Celkově se tak jedná o programy a akce v objemu přes 35 mld . korun , které vyplývají z rozdělení vládní rozpočtové rezervy ve znění pozměňovacího návrhu pana premiéra Babiše v roli poslance . ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s6
U územních samosprávných celků také nelze zapomínat , že řada další podpory , která například udržuje zaměstnanost , kupní sílu obyvatelstva a která pomohla překonat těžké chvíle živnostníkům , omezuje propad příjmů obcí a krajů ze sdílených daní . ps2017-054-02-015-266.u2.p10.s1
A v neposlední řadě za šesté . ps2017-054-02-015-266.u2.p10.s2
Návrh pracuje také s dalšími investicemi ústředních vládních institucí , konkrétně s posílením Státního fondu dopravní infrastruktury o 20 mld . korun na již připravené projekty modernizace a výstavby dálničních a železničních staveb . ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s1
Jelikož projednávání třetí novely zákona o státním rozpočtu dospělo do svého závěrečného čtení , dovolte mi , se obecně vyjádřit k pozměňovacím návrhům . ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s2
Celkem bylo předloženo 25 pozměňovacích návrhů a k tomu 10 doprovodných usnesení . ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s3
Pozměňovací návrhy zpravidla navrhují posílení výdajů rozpočtových kapitol , jiné snižují schodek vládního rozpočtu . ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s4
A zde bych ráda zopakovala , že vládní rozpočtová rezerva nyní čítající 33 , 8 mld . korun , slouží primárně pro neočekávané skutečnosti . ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s5
Jak jsem uvedla , mým cílem je ponechání rezervy pro nerealizované příjmy rozpočtu nad rámec očekávání . ps2017-054-02-015-266.u2.p12.s1
Jiné pozměňující návrhy cílí na snížení mandatorních výdajů státního rozpočtu , konkrétně na odvody do rozpočtu EU nebo na dotace na obnovitelné zdroje energie . ps2017-054-02-015-266.u2.p12.s2
V tomto případě ovšem beze změny mezinárodních smluv , nařízení a zákonů nelze změny ve výdajích rozpočtu realizovat . ps2017-054-02-015-266.u2.p13.s1
Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny projednal 3 . července všechny pozměňující návrhy a podpořil tři z nich . ps2017-054-02-015-266.u2.p13.s2
Jimi se finanční prostředky z vládní rozpočtové rezervy rozepisují kapitolám na konkrétní účely . ps2017-054-02-015-266.u2.p13.s3
Domnívám se , že schválení těchto pozměňovacích návrhů řeší podstatnou část námitek ohledně vládní podoby novely zákona , s plným respektem k právu Poslanecké sněmovny rozhodovat nejen o výši , ale i o struktuře státního rozpočtu ČR . ps2017-054-02-015-266.u2.p14.s1
Stanovisko k ostatním pozměňujícím návrhům sdělím v průběhu hlasování . ps2017-054-02-015-266.u2.p14.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-054-02-015-266.u3.p1.s1
Takže já otevírám rozpravu , do které je jako první přihlášen pan premiér Andrej Babiš , a připraví se s přednostním právem Miroslav Kalousek , předseda klubu TOP 09 . Mezitím , než pan premiér přijde k mikrofonu , tak přečtu jednu omluvu . ps2017-054-02-015-266.u3.p1.s2
Mezi 14.30 a 19 . hodinou se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Karel Schwarzenberg . ps2017-054-02-015-266.u3.p2.s1
Tak pane premiére , prosím , máte slovo . ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s1
Takže dobrý den . ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s3
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vláda předkládá parlamentu návrh úpravy státního rozpočtu na letošní rok . ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s4
A je to již podruhé , co žádáme o úpravu státního rozpočtu , a tentokrát navrhujeme zvýšit deficit celkem na 500 mld . korun . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s1
Tento návrh samozřejmě vyvolává celkem přirozeně řadu diskuzí a námitek . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s2
Naši oponenti nám vyčítají , že navrhovaný deficit je nadměrný , že je rozpočet málo úsporný atd . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s3
Tato rétorika je samozřejmě v podstatě pochopitelná , pokud jde o naše oponenty , kteří jsou v opozici . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s4
Tak se chová každá opozice , která nemusí nést odpovědnost za svá rozhodnutí . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s5
Vláda se takto chovat nemůže , protože vláda musí pečlivě vážit důsledky takového rozhodnutí . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s6
A je to právě vláda , kdo musí řešit problémy , které přináší současná pandemie . ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s7
A byl bych rád , kdybychom řadu kroků vlády posuzovali s alespoň malou mírou porozumění . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s1
Zkusme se trochu zamyslet nad tím , co se stalo , a trochu se vrátit v čase zpět . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s2
Co bychom si asi tak pomysleli , kdyby zde někdo před půl rokem uvedl , že v tomto relativně krátkém čase projdeme krizí takových rozměrů , a nebál bych se použít slova katastrofou , že budeme muset zastavit bezmála celou ekonomiku , zastavit školství , zastavit fungování služeb a vystavit takovému náporu celé zdravotnictví , stejně jako sociální služby . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s3
Asi by tomu nikdo neuvěřil . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s4
A přesto , stalo se . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s5
Nikdo z nás , ani z vládní koalice , ani z opozice , nebyl na takovou zkoušku připraven . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s6
Nikde neexistuje prostor pro takové školení , které nás připraví na takový vývoj . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s7
Přesto vláda jako celek musela konat . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s8
A já jsem přesvědčen , že vláda konala dobře a první nápor krize jsme zvládli . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s9
Nakonec myslím , že to většina našich občanů ocenila , jak o tom svědčí jejich ohlasy . ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s10
Samozřejmě , že ne všem se to líbí , ale asi se nejde každému zavděčit . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s1
Nyní je před námi asi daleko složitější období v mnoha ohledech . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s2
Je asi docela snadné administrativně zastavit nějakou výrobu ze zdravotních důvodů - to je dílo okamžiku . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s3
Ale obnovit její chod , to je i záležitost na dny , týdny nebo měsíce . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s4
A také , a to bych rád zdůraznil , je zásadní otázkou , zda se můžeme vrátit zpět . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s5
Jestli lze posunout běh času zpět do doby před koronakrizí . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s6
Právě v této otázce si myslím , že panují poměrně velké rozdíly . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s7
Nemálo je těch hlasů , které říkají , že svět , a chcete - li , ekonomika po koronaviru už nebude stejná jako dříve , že se nelze vrátit zpět . ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s8
Je však také nemálo těch , kteří mají pocit , že se lze vrátit zpět , a proto usilují o to , najít cestu zpět . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s1
Je otázka , jestli taková cesta zpět vůbec existuje . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s2
Jestli takové pokusy nejsou odsouzeny k nezdaru . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s3
Musíme se ale podívat dopředu a hledat nové příležitosti a nové cesty , novou podobu naší ekonomiky . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s4
Do konce roku uvidíme , jestli a jak pandemie změnila zvyklosti lidí , například cestování . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s5
To se týká jak našich občanů , tak i těch , kteří k nám přijížděli ze zahraničí . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s6
S tím souvisí i struktura pracovních sil . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s7
Vidíme , jak jsme dnes zranitelní tím , že nemáme zahraniční pracovníky , a nemůžeme tedy plně rozvinout výrobu tak , jak by bylo potřebné . ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s8
Tato krize také ukázala , jak vysokou závislost máme na dovozu některých potravin , a tu také musíme změnit v zájmu našich občanů . ps2017-054-02-015-266.u4.p6.s1
Konkrétně poznámku k pracovním silám . ps2017-054-02-015-266.u4.p6.s2
Ke konci května máme 270 tis . nezaměstnaných , to je meziročně o 74 tis . více . ps2017-054-02-015-266.u4.p6.s3
Naproti tomu registrujeme 335 tis . volných pracovních míst , meziročně o 8 tis . méně , z nich je 250 tis . v kategorii řemeslníků , obsluhy strojů a montérů a pomocného obslužného personálu .