|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-08 ps2017-054-02-015-266 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

266. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 889/ - třetí čtení

Date2020-07-08
Meetingps2017/054
Agenda Itemps2017/054/266
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/054schuz/s054055.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1999 • previousnext

ps2017-054-02-015-266.u1.p1.s1 266.
ps2017-054-02-015-266.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 889/ - třetí čtení
ps2017-054-02-015-266.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele místopředsedkyně vlády, ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru, což je poslanec Jan Volný.
ps2017-054-02-015-266.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 889/3, který byl doručen dne 30. června 2020.
ps2017-054-02-015-266.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 889/4.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatelky, což je paní ministryně, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s2 Nicméně mám tady přihlášku pana premiéra s přednostním právem, dokonce písemnou, tak jestli jste s panem premiérem dohodnuti, kdo tedy půjde první.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s3 Že půjdete vy a pak teprve pan premiér.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s4 Dobře.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s5 Takže táži se navrhovatelky, zdali zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s6 Máte zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2017-054-02-015-266.u1.p3.s7 Takže prosím máte slovo.
ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych na úvod třetího čtení třetí novely zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2020 přednesla své krátké úvodní slovo.
ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s3 Nebudu v něm opakovat všechny argumenty a údaje, které jsem již uvedla během prvního čtení novely, a na co bych se tentokrát soustředila, je samotná velikost schodku a jeho struktura.
ps2017-054-02-015-266.u2.p1.s4 K tomu se totiž pojí i poslanecké pozměňovací návrhy.
ps2017-054-02-015-266.u2.p2.s1 Ohledně velikosti schodku panovala zde na půdě Sněmovny i v médiích diskuze, zda není příliš vysoký, zda by neměl být o 50, 100 mld. nižší, nebo rovnou, zda je tato novela zákona o státním rozpočtu vůbec potřebná.
ps2017-054-02-015-266.u2.p2.s2 Takže mi dovolte v krátkosti v několika bodech to zdůvodnit.
ps2017-054-02-015-266.u2.p3.s1 Za prvé.
ps2017-054-02-015-266.u2.p3.s2 Ráda bych připomněla, že aktuální schodek nelze posuzovat optikou, na jakou jsme byli zvyklí během minulých let, kdy ekonomika procházela standardními hospodářskými výkyvy.
ps2017-054-02-015-266.u2.p3.s3 Současná situace je zcela mimořádná a podle mého názoru si proto žádá specifický přístup.
ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s1 Za druhé.
ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s2 Současně platný schodek státního rozpočtu ve výši 300 mld. korun nelze považovat za již bezezbytku utracený.
ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s3 Prostředky v něm ale byly kompletně alokovány po zbytek roku.
ps2017-054-02-015-266.u2.p4.s4 Z toho necelá polovina připadá na příjmovou stranu rozpočtu, respektive na propad na příjmové straně rozpočtu.
ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s1 Vybaveni znalostí za polovinu roku pokladního plnění jsme schopni rozsah poklesu ekonomiky přenést do příjmů státního rozpočtu.
ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s2 Makroekonomický vývoj pravděpodobně přinese propad příjmů ve výši okolo 130 mld. korun.
ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s3 Nejistoty ohledně velikosti oživení ekonomiky ve druhé polovině roku jsou však stále vysoké.
ps2017-054-02-015-266.u2.p5.s4 I proto jsem ráda, že po načtení pozměňovacích návrhů, se kterými rozpočtový výbor vyslovil souhlas, zůstává ve vládní rozpočtové rezervě stále téměř 34 mld. korun.
ps2017-054-02-015-266.u2.p6.s1 Dalších bezmála 90 mld. v příjmech bude v rozpočtu chybět v důsledku přijatých diskrečních opatření, která zmírňují dopady hospodářské recese, již se jedná o kompenzační bonus pro osoby samostatně výdělečně činné a pro společníky v malých společnostech s ručením omezeným, o prominutí minimálních záloh na sociální pojištění pro živnostníky, prominutí pojistného na sociální zabezpečení placeného zaměstnavatelem, zpětné uplatnění daňové ztráty vůči minulým ziskům, zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, nebo o přesun služeb cestovního ruchu a kulturních akcí do 10% sazby daně z přidané hodnoty.
ps2017-054-02-015-266.u2.p6.s2 Ostatně o většině těchto návrhů rozhodovala tato Poslanecká sněmovna.
ps2017-054-02-015-266.u2.p6.s3 Kromě toho již v příjmech státního rozpočtu není počítáno s 16 mld. z titulu posunu konkludentního vyměření či s výnosem z aukce kmitočtových pásem.
ps2017-054-02-015-266.u2.p7.s1 Za třetí.
ps2017-054-02-015-266.u2.p7.s2 Řada opatření na příjmové a výdajové straně není doposud ukončena, byla prodloužena nebo jejich účinnost naplánována na druhou polovinu roku.
ps2017-054-02-015-266.u2.p8.s1 Za čtvrté.
ps2017-054-02-015-266.u2.p8.s2 Schodek státního rozpočtu ve výši 500 mld. korun sanuje ostatní části veřejných financí, stejně jako rozpočty domácností, firem a živnostníků.
ps2017-054-02-015-266.u2.p8.s3 Například propad příjmů ve zdravotnictví způsobený odpuštěním minimálních záloh osob samostatně výdělečně činných, propadem ekonomiky a zvýšenými výdaji ve zdravotnictví řeší rekordní navýšení platby za státního pojištěnce v celkové výši okolo 27 mld.
ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s1 A s tím souvisí i za páté, kdy novela zákona také reaguje na pokles příjmů územních samosprávných celků, alokuje tak prostředky na projednávaný příspěvek obcím.
ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s2 Výdaje pomáhá financovat řadou programů.
ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s3 Jedná se o programy související s rozvojem regionů, cestovního ruchu v regionech, vodohospodářské projekty obcí, transfery na silnice druhé a třetí třídy, investice do rekonstrukcí a modernizací základních a mateřských škol či nájemních obecních bytů.
ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s4 S regiony jsou bezesporu úzce spjaty investice do kulturních zařízení či podpora lázeňství.
ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s5 Celkově se tak jedná o programy a akce v objemu přes 35 mld. korun, které vyplývají z rozdělení vládní rozpočtové rezervy ve znění pozměňovacího návrhu pana premiéra Babiše v roli poslance.
ps2017-054-02-015-266.u2.p9.s6 U územních samosprávných celků také nelze zapomínat, že řada další podpory, která například udržuje zaměstnanost, kupní sílu obyvatelstva a která pomohla překonat těžké chvíle živnostníkům, omezuje propad příjmů obcí a krajů ze sdílených daní.
ps2017-054-02-015-266.u2.p10.s1 A v neposlední řadě za šesté.
ps2017-054-02-015-266.u2.p10.s2 Návrh pracuje také s dalšími investicemi ústředních vládních institucí, konkrétně s posílením Státního fondu dopravní infrastruktury o 20 mld. korun na již připravené projekty modernizace a výstavby dálničních a železničních staveb.
ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s1 Jelikož projednávání třetí novely zákona o státním rozpočtu dospělo do svého závěrečného čtení, dovolte mi, se obecně vyjádřit k pozměňovacím návrhům.
ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s2 Celkem bylo předloženo 25 pozměňovacích návrhů a k tomu 10 doprovodných usnesení.
ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s3 Pozměňovací návrhy zpravidla navrhují posílení výdajů rozpočtových kapitol, jiné snižují schodek vládního rozpočtu.
ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s4 A zde bych ráda zopakovala, že vládní rozpočtová rezerva nyní čítající 33,8 mld. korun, slouží primárně pro neočekávané skutečnosti.
ps2017-054-02-015-266.u2.p11.s5 Jak jsem uvedla, mým cílem je ponechání rezervy pro nerealizované příjmy rozpočtu nad rámec očekávání.
ps2017-054-02-015-266.u2.p12.s1 Jiné pozměňující návrhy cílí na snížení mandatorních výdajů státního rozpočtu, konkrétně na odvody do rozpočtu EU nebo na dotace na obnovitelné zdroje energie.
ps2017-054-02-015-266.u2.p12.s2 V tomto případě ovšem beze změny mezinárodních smluv, nařízení a zákonů nelze změny ve výdajích rozpočtu realizovat.
ps2017-054-02-015-266.u2.p13.s1 Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny projednal 3. července všechny pozměňující návrhy a podpořil tři z nich.
ps2017-054-02-015-266.u2.p13.s2 Jimi se finanční prostředky z vládní rozpočtové rezervy rozepisují kapitolám na konkrétní účely.
ps2017-054-02-015-266.u2.p13.s3 Domnívám se, že schválení těchto pozměňovacích návrhů řeší podstatnou část námitek ohledně vládní podoby novely zákona, s plným respektem k právu Poslanecké sněmovny rozhodovat nejen o výši, ale i o struktuře státního rozpočtu ČR.
ps2017-054-02-015-266.u2.p14.s1 Stanovisko k ostatním pozměňujícím návrhům sdělím v průběhu hlasování.
ps2017-054-02-015-266.u2.p14.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-054-02-015-266.u3.p1.s1 Takže otevírám rozpravu, do které je jako první přihlášen pan premiér Andrej Babiš, a připraví se s přednostním právem Miroslav Kalousek, předseda klubu TOP 09. Mezitím, než pan premiér přijde k mikrofonu, tak přečtu jednu omluvu.
ps2017-054-02-015-266.u3.p1.s2 Mezi a . hodinou se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Karel Schwarzenberg.
ps2017-054-02-015-266.u3.p2.s1 Tak pane premiére, prosím, máte slovo.
ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s1 Takže dobrý den.
ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s3 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda předkládá parlamentu návrh úpravy státního rozpočtu na letošní rok.
ps2017-054-02-015-266.u4.p1.s4 A je to již podruhé, co žádáme o úpravu státního rozpočtu, a tentokrát navrhujeme zvýšit deficit celkem na 500 mld. korun.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s1 Tento návrh samozřejmě vyvolává celkem přirozeně řadu diskuzí a námitek.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s2 Naši oponenti nám vyčítají, že navrhovaný deficit je nadměrný, že je rozpočet málo úsporný atd.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s3 Tato rétorika je samozřejmě v podstatě pochopitelná, pokud jde o naše oponenty, kteří jsou v opozici.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s4 Tak se chová každá opozice, která nemusí nést odpovědnost za svá rozhodnutí.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s5 Vláda se takto chovat nemůže, protože vláda musí pečlivě vážit důsledky takového rozhodnutí.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s6 A je to právě vláda, kdo musí řešit problémy, které přináší současná pandemie.
ps2017-054-02-015-266.u4.p2.s7 A byl bych rád, kdybychom řadu kroků vlády posuzovali s alespoň malou mírou porozumění.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s1 Zkusme se trochu zamyslet nad tím, co se stalo, a trochu se vrátit v čase zpět.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s2 Co bychom si asi tak pomysleli, kdyby zde někdo před půl rokem uvedl, že v tomto relativně krátkém čase projdeme krizí takových rozměrů, a nebál bych se použít slova katastrofou, že budeme muset zastavit bezmála celou ekonomiku, zastavit školství, zastavit fungování služeb a vystavit takovému náporu celé zdravotnictví, stejně jako sociální služby.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s3 Asi by tomu nikdo neuvěřil.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s4 A přesto, stalo se.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s5 Nikdo z nás, ani z vládní koalice, ani z opozice, nebyl na takovou zkoušku připraven.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s6 Nikde neexistuje prostor pro takové školení, které nás připraví na takový vývoj.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s7 Přesto vláda jako celek musela konat.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s8 A jsem přesvědčen, že vláda konala dobře a první nápor krize jsme zvládli.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s9 Nakonec myslím, že to většina našich občanů ocenila, jak o tom svědčí jejich ohlasy.
ps2017-054-02-015-266.u4.p3.s10 Samozřejmě, že ne všem se to líbí, ale asi se nejde každému zavděčit.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s1 Nyní je před námi asi daleko složitější období v mnoha ohledech.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s2 Je asi docela snadné administrativně zastavit nějakou výrobu ze zdravotních důvodů - to je dílo okamžiku.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s3 Ale obnovit její chod, to je i záležitost na dny, týdny nebo měsíce.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s4 A také, a to bych rád zdůraznil, je zásadní otázkou, zda se můžeme vrátit zpět.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s5 Jestli lze posunout běh času zpět do doby před koronakrizí.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s6 Právě v této otázce si myslím, že panují poměrně velké rozdíly.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s7 Nemálo je těch hlasů, které říkají, že svět, a chcete-li, ekonomika po koronaviru nebude stejná jako dříve, že se nelze vrátit zpět.
ps2017-054-02-015-266.u4.p4.s8 Je však také nemálo těch, kteří mají pocit, že se lze vrátit zpět, a proto usilují o to, najít cestu zpět.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s1 Je otázka, jestli taková cesta zpět vůbec existuje.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s2 Jestli takové pokusy nejsou odsouzeny k nezdaru.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s3 Musíme se ale podívat dopředu a hledat nové příležitosti a nové cesty, novou podobu naší ekonomiky.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s4 Do konce roku uvidíme, jestli a jak pandemie změnila zvyklosti lidí, například cestování.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s5 To se týká jak našich občanů, tak i těch, kteří k nám přijížděli ze zahraničí.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s6 S tím souvisí i struktura pracovních sil.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s7 Vidíme, jak jsme dnes zranitelní tím, že nemáme zahraniční pracovníky, a nemůžeme tedy plně rozvinout výrobu tak, jak by bylo potřebné.
ps2017-054-02-015-266.u4.p5.s8 Tato krize také ukázala, jak vysokou závislost máme na dovozu některých potravin, a tu také musíme změnit v zájmu našich občanů.
ps2017-054-02-015-266.u4.p6.s1 Konkrétně poznámku k pracovním silám.
ps2017-054-02-015-266.u4.p6.s2 Ke konci května máme 270 tis. nezaměstnaných, to je meziročně o 74 tis. více.
ps2017-054-02-015-266.u4.p6.s3 Naproti tomu registrujeme 335 tis. volných pracovních míst, meziročně o 8 tis. méně, z nich je 250 tis. v kategorii řemeslníků, obsluhy strojů a montérů a pomocného obslužného personálu.

Text viewDownload CoNNL-U