|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-04 ps2017-050-02-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Skupiny občanů, kterým se nedostalo pomoci

Date2020-06-04
Meetingps2017/050
Agenda Itemps2017/050/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/050schuz/s050052.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1144 • previousnext

ps2017-050-02-002-002.u1.p1.s1 2.
ps2017-050-02-002-002.u1.p1.s2 Skupiny občanů, kterým se nedostalo pomoci
ps2017-050-02-002-002.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova ujala zástupkyně navrhovatelů, kterou je paní poslankyně Olga Richterová, a bude-li souhlasit, stane se zároveň i zpravodajkou.
ps2017-050-02-002-002.u1.p2.s2 Poprosím paní navrhovatelku.
ps2017-050-02-002-002.u1.p2.s3 A poprosím vás všechny v jednacím sále, kteří chcete zůstat a poslouchat, abyste tady zůstali a poslouchali, ale v klidu prosím.
ps2017-050-02-002-002.u1.p2.s4 A kdo chcete řešit jiné věci, tak je řešte prosím v předsálí.
ps2017-050-02-002-002.u1.p2.s5 vám mnohokrát děkuji.
ps2017-050-02-002-002.u1.p3.s1 Poprosím paní poslankyni Olgu Richterovou, aby nás seznámila s tímto návrhem.
ps2017-050-02-002-002.u1.p3.s2 Prosím.
ps2017-050-02-002-002.u2.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2017-050-02-002-002.u2.p1.s2 Ráda se stanu samozřejmě zpravodajkou tohoto bodu.
ps2017-050-02-002-002.u2.p1.s3 - Akorát ten hluk?
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s1 vám rozumím, paní poslankyně.
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s2 Myslím, že počkáme, se tady uklidní emoce a vášně.
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s3 V podstatě máme čas.
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s4 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsme sami proti sobě, když se nedokážeme uklidnit.
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s5 Stále to není tak, jak bych si to představoval.
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s6 Ještě ne.
ps2017-050-02-002-002.u3.p1.s7 Tak prosím, máte slovo.
ps2017-050-02-002-002.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-050-02-002-002.u4.p1.s2 Děkuji i těm kolegům, kteří opustili sál, a nyní je zde klid.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s1 bych navázala na slova paní ministryně financí, která tady bohužel není.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s2 Je tady jenom pan ministr vnitra, asi dostal úkol za celou vládu, děkuji mu za to.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s3 Paní ministryně financí zhruba o půl jedné dnes odpoledne řekla: Pomohlo se těm nejzranitelnějším.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s4 Řekla, že těm nejzranitelnějším vláda, jíž je členkou, pomohla.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s5 V tomto bodu my právě navrhujeme projednat situaci těch skupin občanů, kterým se pomoci nedostalo.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s6 za navrhovatele uvedu skupiny, které jsme takto identifikovali, na které jsme upozorňovali.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s7 Některé z nich asi umíte odhadnout.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s8 Jsou to lidé, kteří pracovali na dohody, a třikrát byl v této Sněmovně zamítnut návrh kompenzačního bonusu.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s9 Také se tady obšírně diskutovalo o těch živnostnících, kteří mají souběh s malým zaměstnaneckým úvazkem.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s10 O něco méně, ale také zde byli zmiňováni lidé v exekucích.
ps2017-050-02-002-002.u4.p2.s11 A pak je ještě jedna skupina, o které se tady zatím nehovořilo, ale kde také nedospěla pomoc, ale pomoc jiného typu, a k tomu se dostanu.
ps2017-050-02-002-002.u4.p3.s1 Na úvod bych vás chtěla stručně seznámit s čísly, s rozsahem, o kterém se bavíme.
ps2017-050-02-002-002.u4.p3.s2 Lidí v exekucích a insolvencích je v naší zemi zhruba 860 tisíc.
ps2017-050-02-002-002.u4.p3.s3 Téměř milion osob v exekucích a insolvencích.
ps2017-050-02-002-002.u4.p3.s4 Tito lidé často pracují v pozicích, které jsou nízkokvalifikované, a jsou výrazně ohroženi tím, že na dopadne nezaměstnanost.
ps2017-050-02-002-002.u4.p3.s5 Předpokládáme, že zkrátka u této skupiny osob se krize naplno projeví teprve v příštích měsících.
ps2017-050-02-002-002.u4.p4.s1 Dále chci zmínit, že v této zemi je 420 tisíc lidí, téměř půl milionu, 420 tisíc lidí v invalidním důchodu.
ps2017-050-02-002-002.u4.p4.s2 Z toho 170 tisíc lidí tzv. první stupeň a 75 tisíc lidí druhý stupeň, to je téměř 250 tisíc lidí, čtvrt milionu lidí v invalidním důchodu, kteří, a to je to číslo, které vám chci říct, mají v průměru ten invalidní důchod buď ve výši 6 800 , nebo 7 900 .
ps2017-050-02-002-002.u4.p4.s3 Za necelých 7 tisíc a necelých 8 tisíc se žije velice, velice těžko, takže to jsou také lidé, kteří si musí různě přivydělávat.
ps2017-050-02-002-002.u4.p4.s4 Dále je dobré si uvědomit, že i lidé, kteří mají plný invalidní důchod, tak u nás nemusí mít žádnou částku, z které by se dalo přežít;
ps2017-050-02-002-002.u4.p4.s5 protože jsou plně invalidní, můžou být takzvaně bez výplaty.
ps2017-050-02-002-002.u4.p5.s1 Shrnu to.
ps2017-050-02-002-002.u4.p5.s2 Tyto skupiny lidí poměrně často pracují na dohody - na dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti, a 220 tisíc dohod je oficiální číslo k březnu, z kterých se odvádělo pojistné.
ps2017-050-02-002-002.u4.p5.s3 A ten hlavní apel, který bych na úvod tohoto bodu chtěla uvést, je, že připustíme-li, že část z těchto dohod měla souběh, že ti lidé měli dvě dohody najednou, tak je adekvátní odhadovat, že zhruba 150 tisíc dohodářů, kteří platili pojistné a z velké části byli koronakrizí postiženi, bylo necháno na holičkách.
ps2017-050-02-002-002.u4.p6.s1 A poslední číslo z tohoto úvodu, dávky mimořádné okamžité pomoci, které tato vláda zde nepřítomná, zastoupená tam k poslaneckým lavicím otočeným panem ministrem vnitra, tato vláda dávky mimořádné okamžité pomoci bere jako jediný nástroj pro tyto lidi, pokud se dostanou do velmi obtížné situace, a průměrná nejčastěji udělovaná výše dávky mimořádné okamžité pomoci je padesátikoruna maximálně 3 tisíce.
ps2017-050-02-002-002.u4.p6.s2 To je průměr zase z MPSV z čísel zveřejněných, myslím, minulý týden.
ps2017-050-02-002-002.u4.p6.s3 Takže padesátikoruna 3 tisíce, to je ta pomoc, na kterou jsou odkazováni lidé, kteří pracovali na dohodu a platili pojistné.
ps2017-050-02-002-002.u4.p7.s1 Tolik tedy na úvod ke skupinám, o kterých můžeme hovořit, a asi jste to očekávali.
ps2017-050-02-002-002.u4.p7.s2 ještě zdůrazním, že stejně tak máme statisíce, a sice 600 tisíc živnostníků na hlavní pracovní poměr, 430 tisíc živnostníků na vedlejší, kteří jsou jaksi vedlejší živnostníci, a tyto osoby samostatně výdělečně činné mohou mít souběh s malým zaměstnaneckým úvazkem.
ps2017-050-02-002-002.u4.p7.s3 Takže to jsou další lidé, kteří mají velký problém s tím, že i když byli postiženi, i když jim velice výrazně propadly příjmy, tak nedosáhnou na kompenzační bonus.
ps2017-050-02-002-002.u4.p8.s1 Poslední skupina, která vás, domnívám se, překvapí, jsou lidé, kteří mají rozhodovat o opatřeních na krajích, obcích, na různých úrovních samosprávy.
ps2017-050-02-002-002.u4.p8.s2 Myslím teď, a možná je to nenapadlo, ale řada starostů a členů rad zůstala bez pomoci v oblasti informací, a to je poslední skupina, kterou bych ráda na úvod vyzdvihla, které by prospěla data pro vědce, šířeji přístupná data o průběhu epidemie pro vědeckou komunitu, protože tak by začaly vznikat nástroje pro fundovaná rozhodnutí samospráv.
ps2017-050-02-002-002.u4.p9.s1 dám příklad.
ps2017-050-02-002-002.u4.p9.s2 Kdybyste měli podrobnější podklad jako starosta, jako hejtman, týkající se například toho, jak kde jsou lidé nakaženi a jak jezdí, jak využívají dopravní prostředky, tak se můžete rozhodovat, zda zavést - dám konkrétní příklad - samostatný autobus pro děti jezdící do školy, aby ten školní autobus odizoloval často bezpříznakové mladé lidi od seniorů využívajících pravidelný linkový autobus na cestu třeba do blízkého městečka k lékaři.
ps2017-050-02-002-002.u4.p9.s3 Tento druh rozhodnutí, zda zavést extra autobus, zda omezit, anebo povolit místní akce, vyžaduje mít k dispozici podrobné informace.
ps2017-050-02-002-002.u4.p9.s4 A pomohlo by, aby byla mnohem širší skupina odborníků, kteří by mohli obcím a samosprávám pomoci modelovat možný vývoj šíření epidemie a mohli by pomoci s tímto rozhodováním.
ps2017-050-02-002-002.u4.p9.s5 Takže to je poslední skupina lidí, občanů, kteří měli na sobě velmi těžká rozhodnutí, a domnívám se, že jedním z poučení, které si můžeme vzít do budoucna, je, že právě jim by podrobnější a dostupnější informace také velmi ulehčily situaci.
ps2017-050-02-002-002.u4.p10.s1 Tolik za na úvod a ruším tu přihlášku.
ps2017-050-02-002-002.u4.p10.s2 Nedošlo mi, že jsem měla možnost vystoupit takto.
ps2017-050-02-002-002.u4.p10.s3 Děkuji.
ps2017-050-02-002-002.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-050-02-002-002.u5.p1.s2 Přečtu omluvy.
ps2017-050-02-002-002.u5.p1.s3 Pan místopředseda Okamura se omlouvá do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Patrik Nacher se omlouvá dnes mezi a . hodinou do konce jednacího dne z rodinných důvodů a paní poslankyně Eva Matyášová ruší svou omluvu.
ps2017-050-02-002-002.u5.p2.s1 V tuto chvíli zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Šafránková.
ps2017-050-02-002-002.u5.p2.s2 Prosím máte slovo.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jménem hnutí SPD od počátku pandemie a zavedení mimořádných opatření nouzového stavu upozorňuji na nedostatky, mezery a chyby v systému pomoci občanům a firmám postiženým touto situací.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s3 Podali jsme v tomto směru více než dvě desítky pozměňovacích návrhů k různým speciálním vládou předkládaným zákonům.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s4 Všechny byly poslanci podporujícími vládu odmítnuty.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s5 Přitom jsme navrhovali konkrétní formy adresné a odůvodněné podpory a pomoci těm, kdož přišli ze dne na den o své pracovní příjmy nikoliv z vlastního zavinění, postupem času pak zejména těm, na které vláda zapomněla nebo je ignorovala.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s6 Tato opomenutí hraničící s vědomou diskriminací se týkají zejména skupiny zaměstnanců, kteří pracují na dohody o pracovní činnosti a na dohody o provedení práce, a také, nebo snad ještě výrazněji, zaměstnanců na částečné pracovní úvazky, kteří jsou současně registrovanými živnostníky.
ps2017-050-02-002-002.u6.p1.s7 Těm vláda v drtivé většině znemožnila přístup ke kompenzačnímu bonusu pro osoby samostatně výdělečně činné, a to i v těch případech, kdy mnozí z těchto občanů začali jako zaměstnanci pracovat poté, co jim bylo mimořádnými opatřeními znemožněno provozovat jejich podnikání, a proto, aby zajistili základní životní potřeby sebe sama, svých dětí a svých rodin.
ps2017-050-02-002-002.u6.p2.s1 Vláda tak dlouhodobě opomíjí a ignoruje zejména občany s nižšími příjmy, rodiče samoživitele, čímž postupně dochází i k ohrožení životní úrovně právě u jejich nezaopatřených dětí.
ps2017-050-02-002-002.u6.p2.s2 Občané pracující na dohody navíc dlouho neměli ani nárok na mimořádné ošetřovné při nutné a neodkladné péči o své děti z důvodu uzavření škol a školek.
ps2017-050-02-002-002.u6.p2.s3 Z pozice osob samostatně výdělečně činných na ostatně nemají nárok dodnes.
ps2017-050-02-002-002.u6.p2.s4 A z pozice zaměstnanců na takzvané dohody mají na toto ošetřovné nárok pouze někteří z nich, a to navíc nikoliv od počátku karantény, a ještě ve významně nižším finančním objemu než ostatní živnostníci.
ps2017-050-02-002-002.u6.p2.s5 Proč?
ps2017-050-02-002-002.u6.p3.s1 V přístupu ke kompenzačnímu bonusu jsou diskriminovanou a opomenutou skupinou naprosto bezdůvodně i spolumajitelé společností s ručením omezeným tvořených více než dvěma společníky, mnohdy takzvaní sebezaměstnanci, často ti, kteří byli nuceni své provozovny na významný čas uzavřít.
ps2017-050-02-002-002.u6.p3.s2 A taktéž i společníci malých rodinných firem, kteří neodpovídají svévolné novátorské vládní definici rodiny, která nemá oporu v občanské zákoníku, v tradicích a ani v praxi běžného života.
ps2017-050-02-002-002.u6.p3.s3 Malé společnosti s ručením omezeným, kde společníci jsou právě mnohdy zároveň jejich jedinými zaměstnanci, jsou navíc skupinou, která je v kompenzaci podnikatelům diskriminovaná en bloc, jak co se týče zmíněného kompenzačního bonusu, tak i v oblasti odkladu či odpuštění povinných pojistných odvodů.
ps2017-050-02-002-002.u6.p4.s1 Pokud se ještě blíže zaměříme na mimořádné ošetřovné, jehož podoba prošla různými peripetiemi, můžeme zde též definovat některé diskriminované skupiny občanů.
ps2017-050-02-002-002.u6.p4.s2 Kromě již zmíněných zaměstnanců na dohody o provedení práce nebo o pracovní činnosti jsou v přístupu k tomuto ošetřovnému diskriminováni živnostníci ve všech stupních invalidity a v širším smyslu také opět samoživitelky a samoživitelé, a to proto, že mnohdy nemohou být v péči o děti nikým vystřídáni, protože vládní poslanci opakovaně zamítli náš návrh na to, aby o jejich děti mohli po dobu mimořádných opatření pečovat i další nejbližší příbuzní, i když s nimi nesdílejí společnou domácnost.
ps2017-050-02-002-002.u6.p5.s1 Není ostudou, navíc v této hektické době, jejíž jsme svědky a přímými účastníky, udělat občas v legislativní či exekutivní práci chybu.
ps2017-050-02-002-002.u6.p5.s2 Ale je neomluvitelné na trvat a poškozovat tím zcela zjevně a evidentně některé naše občany.
ps2017-050-02-002-002.u6.p5.s3 Navíc občany v těžké sociální a existenční situaci.
ps2017-050-02-002-002.u6.p5.s4 Tato zatvrzelost, neochota naslouchat a neadresnost, nesolidárnost a nespravedlnost v oblasti státní finanční pomoci a v kompenzaci dopadů nouzového stavu na určité skupiny našich spoluobčanů je tím, co vládě nyní vyčítáme nejvíce.
ps2017-050-02-002-002.u6.p6.s1 My v SPD se však nevzdáváme a na tyto naše poctivě pracující slušné občany odpočátku myslíme a za jejich oprávněné zájmy budeme i nadále bojovat.
ps2017-050-02-002-002.u6.p6.s2 Proto navrhuji, abychom hlasovali o usnesení v tomto znění: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby do 8. června 2020 předložila legislativní návrh řešení, které by odstranilo diskriminaci zaměstnanců na částečné pracovní úvazky a zaměstnanců na dohody mimo hlavní pracovní poměr z hlediska jejich přístupu k finanční pomoci státu a ke kompenzaci ztrát v jejich příjmech v důsledku zavedení mimořádných opatření nouzového stavu v souvislosti s pandemií viru COVID-19, zejména pak k odstranění jejich diskriminace v přístupu k takzvanému kompenzačnímu bonusu ve smyslu zákona číslo 159/2020 Sb."
ps2017-050-02-002-002.u6.p7.s1 A ještě bych ráda navrhla, abychom hlasovali i o druhém našem usnesení, které se týká takzvané mimořádné okamžité pomoci, což je speciální dávka hmotné nouze, protože tato dávka je jedinou možností těch občanů, na které vláda v rámci nouzového stavu zapomněla, a jelikož máme informace z praxe, že s jejím vyplácením jsou mnohdy spojeny určité problémy.
ps2017-050-02-002-002.u6.p7.s2 A toto usnesení je ve znění:
ps2017-050-02-002-002.u6.p8.s1 "Poslanecká sněmovna
ps2017-050-02-002-002.u6.p9.s1 I. upozorňuje, že jednorázová dávka pomoci v hmotné nouzi, mimořádná okamžitá pomoc, je hlavním nástrojem státu poskytujícím pomoc lidem, kteří se prokazatelně ocitnou vlivem nedostatku finančních prostředků v existenční nouzi v důsledku situace nepříznivého a mimořádného charakteru;
ps2017-050-02-002-002.u6.p10.s1 II. vyzývá prostřednictvím vlády Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby vzhledem k dlouhodobé kritice efektivity poskytování dávky mimořádná okamžitá pomoc, která se v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 pouze vystupňovala, byla přijata systémová opatření;
ps2017-050-02-002-002.u6.p11.s1 III. vyzývá prostřednictvím vlády Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby s ohledem na nízkou hodnotu průměrné přiznávané částky, takzvané mimořádné okamžité pomoci, nebyla tato dávka nad rámec zákona automaticky zužována pouze na žadatele žijící na hranici chudoby, ale aby pomáhala chránit i středněpříjmovou část populace před pádem do dluhové pasti či před ztrátou bydlení a aby v tomto ohledu rovněž revidovalo příslušné metodické pokyny;
ps2017-050-02-002-002.u6.p12.s1 IV. vyzývá prostřednictvím vlády Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby s ohledem na malé množství žádostí a počtu přiznaných dávek a jako preventivní opatření informovalo širokou veřejnost o charakteru mimořádné okamžité pomoci, a to s důrazem na středněpříjmovou část populace, která není běžným příjemcem dávek v hmotné nouzi;
ps2017-050-02-002-002.u6.p13.s1 V. ukládá prostřednictvím vlády Ministerstvu práce a sociálních věcí, aby v termínu do 16. června 2020 předložilo Poslanecké sněmovně podrobnou analýzu přiznaných dávek pomoci v hmotné nouzi, mimořádná okamžitá pomoc, a to celostátně i po jednotlivých okresech ve sledovaném období od 1. března 2020 do 31. května 2020, zahrnující
ps2017-050-02-002-002.u6.p14.s1 1. počet žádostí podaných, zamítnutých a schválených,
ps2017-050-02-002-002.u6.p15.s1 2. relativní činnost (?) hlavních důvodů pro zamítnutí podaných žádostí,
ps2017-050-02-002-002.u6.p16.s1 3. celkový finanční objem částek všech podaných a všech schválených žádostí,

Text viewDownload CoNNL-U