|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-19 ps2017-049-10-002-260 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

260. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 453/ - třetí čtení

Date2020-06-19
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/260
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049369.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 358 • previousnext

ps2017-049-10-002-260.u1.p1.s1 260.
ps2017-049-10-002-260.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 453/ - třetí čtení
ps2017-049-10-002-260.u1.p2.s1 prosím paní poslankyně, pány poslance, aby se ztišili.
ps2017-049-10-002-260.u1.p2.s2 Prosím všechny, kteří jsou nyní u stolku zpravodajů a tam nemají být, aby vytvořili prostor pro svoje nástupce.
ps2017-049-10-002-260.u1.p2.s3 Děkuji.
ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s1 U stolku zpravodajů je paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodajka garančního výboru paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s2 konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 453/4, který nám byl doručen 3. června 2020, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 453/5.
ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s3 Paní ministryně se ptám, zda si přeje vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s4 Ano, takže prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-049-10-002-260.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechci zdržovat a jenom připomínám, že se jedná o vládní návrh zákona, kterým se mění trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-049-10-002-260.u2.p1.s2 Tento návrh byl původně ze strany Ministerstva spravedlnosti předložen proto, abychom -
ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s1 se omlouvám, paní ministryně.
ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o klid, neslyšíme se tady navzájem, to není dobré.
ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s3 Děkuji vám.
ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s4 Prosím, paní ministryně, pokračujte.
ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s1 Primárním cílem tohoto návrhu bylo upravit právní rámec pro ukládání a výkon peněžitých trestů tak, aby byly tyto tresty ukládány ve větší míře než doposud.
ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s2 Nakonec byl spojen s dalším návrhem a to vzešlo tady v Poslanecké sněmovně, je to tisk 466, který nastavuje výše jednotlivých hranic škody v trestním zákoníku.
ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s3 Je tady celá řada pozměňovacích návrhů, které jsme předběžně trochu projednali v druhém čtení a ke kterým se tedy hodlám vyjádřit na závěr.
ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s4 Jinak prosím o podporu tohoto návrhu, který, myslím si, bude užitečný a bude kopírovat aktuálnost této doby.
ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s5 Děkuji.
ps2017-049-10-002-260.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2017-049-10-002-260.u5.p1.s2 Seznámím vás s omluvami.
ps2017-049-10-002-260.u5.p1.s3 Pan poslanec Petr Třešňák od do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Petr Gazdík od hodin ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Helena Langšádlová se omlouvá od do hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Radek Vondráček od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-049-10-002-260.u5.p2.s1 A v tuto chvíli otevírám rozpravu.
ps2017-049-10-002-260.u5.p2.s2 Přihlášený přihlášený do rozpravy je pan poslanec Tomáš Vymazal, připraví se paní poslankyně Květa Matušovská.
ps2017-049-10-002-260.u5.p2.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-049-10-002-260.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-049-10-002-260.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si zde vystoupit, abych krátce připomenul svůj pozměňovací návrh pod písmenem C pro ty z vás, kdo třeba nesledovali druhé čtení této novely.
ps2017-049-10-002-260.u6.p2.s1 Jako předseda stálé komise pro kontrolu použití odposlechů se přes dva roky setkávám s tzv. informační povinností a kontrolou jejího plnění.
ps2017-049-10-002-260.u6.p2.s2 Institut informační povinnosti vznikl proto, aby se v případech, kdy je někdo odposloucháván, ale výsledný odposlech nakonec z nějakého důvodu není použit v rámci trestního řízení, tento odposlouchávaný člověk vůbec dozvěděl, že k tomuto závažnému zásahu do jeho základního práva na soukromí došlo, a mohl zákonnost příkazu k tomuto odposlechu nechat přezkoumat Nejvyšším soudem.
ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s1 Informování o odposleších ale dva problémy.
ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s2 Prvním je, že je dnes plnění této povinnosti uloženo tomu orgánu činnému v trestním řízení, který ve vztahu k odposlouchávané osobě pravomocně ukončil trestní řízení, takže to může být policejní orgán, může to být státní zástupce a může to být i předseda senátu soudu prvního stupně.
ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s3 Tato mnohost subjektů, které mají povinnost odposlouchávané informovat, mnohdy způsobí, že k informování některých osob vůbec nedojde.
ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s4 Neexistuje totiž centrální evidence, ze které by bylo jasně patrné, zda informační povinnost vznikla, komu přesně vznikla a ke kterému datu byla případně splněna.
ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s5 Druhým problémem je, že k informování dojít na konci celého trestního řízení, což může trvat roky, ačkoliv k zastavení trestního řízení vůči konkrétní osobě došlo třeba hned na samém začátku policejního vyšetřování a zbytek tohoto trestního řízení se netýkal.
ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s1 Můj pozměňovací návrh tento problém řeší tím způsobem, že povinnost informovat ukládá pouze státnímu zástupci, který o všech fázích daného trestního řízení přehled, takže nebude mít problém udržovat patřičnou evidenci plnění této povinnosti.
ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s2 A dále můj návrh přesouvá vznik této povinnosti z konce celého trestního řízení na konec řízení přípravného, které zpravidla končí podáním obžaloby státním zástupcem.
ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s3 Tato změna způsobí, že plnění informační povinnosti bude snadno kontrolovatelné, protože ji bude mít na starost státní zastupitelství, které jasně danou hierarchii.
ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s4 Stejně tak tato změna způsobí, že se lidé o odposlechu svého telefonu nepoužitém v trestním řízení dozvědí mnohem dřív.
ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s5 Chtěl bych vás tedy poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu, jehož přijetí bylo minulý týden doporučeno i ústavně-právním výborem.
ps2017-049-10-002-260.u6.p5.s1 Na závěr bych si ještě dovolil k tomuto pozměňovacímu návrhu načíst drobnou legislativně technickou úpravu, která za cíl formálně sjednotit pojmy v rámci mého pozměňovacího návrhu s pojmoslovím, které používá trestní řád.
ps2017-049-10-002-260.u6.p5.s2 Tato úprava zní: V § 88 odst. 11 a v § 88a odst. 5 se slovo "bezprostředně" nahrazuje slovem "bezodkladně".
ps2017-049-10-002-260.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-10-002-260.u7.p1.s1 Přeji pěkné poledne.
ps2017-049-10-002-260.u7.p1.s2 A další poslanec či poslankyně v obecné rozpravě - vystoupí paní poslankyně Květa Matušovská a připraví se Dominik Feri.
ps2017-049-10-002-260.u7.p1.s3 Prosím.
ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s2 Vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, předstupuji před vás v zastoupení dnes nepřítomného poslance Zdeňka Ondráčka, který načetl pozměňovací návrh, kterým se prodlužuje promlčecí doba u zvlášť závažných zločinů a zločinů privatizace ze současných 20 na 30 let.
ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s3 Ústavně-právní výbor jako výbor garanční k tomu sice zaujal nedoporučující stanovisko, ale s konečnou platností rozhodnete vy.
ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s4 bych vám chtěla říci, proč byste návrh kolegy poslance Ondráčka měli podpořit.
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s1 Pro rozhodné období, o kterém mluvíme, tedy mezi roky 1991 2000, eviduje policie cca sto dosud neobjasněných vražd.
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s2 U každé této vraždy je vedle přímé oběti také někdo oběti blízký, někdo, kdo přišel o svého syna, dceru, manžela, manželku, nebo jen o přítele, kamaráda.
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s3 Všichni tito lidé se ptají proč.
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s4 Proč policie nebyla schopna objasnit tento zločin proti životu a zdraví?
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s5 Byla to neschopnost, nebo neměla policie dost důkazů?
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s6 A mohla pachatele odhalit, obvinit a poslat před soud?
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s7 Víte, kriminalistika je živá věda, která se stále vyvíjí.
ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s8 To, co se před 20 či 30 lety zdálo nemožné, je dnes zcela běžné.
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s1 Jako příklad uvedu obyčejnou kapku krve, která byla zajištěna na místě činu.
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s2 Ještě před 20 lety kriminalisté dokázali maximálně určit, zda se jedná o krev zvířecí, nebo lidskou, a u lidské krevní skupinu a podskupiny, tedy skupinovou příslušnost původce oné kapky krve.
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s3 Dnes ze stejné kapky krve kriminalističtí experti díky DNA analýze určí konkrétní osobu, tedy individuální identifikaci.
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s4 A víme my dnes, co bude v kriminalistické vědě za pět či deset let?
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s5 Ne, nevíme.
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s6 I díky DNA kriminalisté dodatečně objasnili několik případů vražd, které byly označeny jako neznámé a tvořily ony známé kriminalistické pomníčky, jakými jsou i známé případy např. Otýlie Vranské, ke kterému se policisté vraceli i po 80 letech.
ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s7 Jejich profesní čest jim totiž velí objasnit každý zločin proti životu a nejlépe i postavit jejich pachatele před soud.
ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s1 Nejinak je tomu i v zahraničí.
ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s2 Vzpomenete si na vraždu bývalého švédského sociálně demokratického premiéra Palmeho z roku 1986?
ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s3 Před pár dny jsme se i z našeho tisku mohli dozvědět, že švédská prokuratura definitivně ukončila vyšetřování dosud neobjasněné vraždy, neboť hlavní podezřelý - zde nemohu mluvit o pachateli, protože nebyl soudem uznán vinným - zemřel.
ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s4 A pro vaši informaci, právě ve zmiňovaném Švédsku nebo třeba v USA jsou uvedené zločiny nepromlčitelné.
ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s5 V Německu je to 25 let, na Slovensku je to od 3 do 30 let.
ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s6 I v zahraničí tedy objasňují staré vraždy i po více jak 20 letech, protože na jedné straně možná mizí ta paměťová stopa svědků, ale jsou a vznikají nové kriminalistické metody, které kriminalistům pomáhají, a soudy je uznávají.
ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s1 Ještě než vás požádám o vaši podporu pozměňovacího návrhu poslance Zdeňka Ondráčka, dovolte mi jedno osobní sdělení.
ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s2 Jsem žena, která dceru v předškolním věku, a vím, že kdyby se stalo cokoliv, že by někdo ublížil, že bych se nikdy nesžila s tím, že zločin, který se stal, by byl po 20 letech promlčen a možný pachatel by beztrestně bydlel či žil někde nablízku.
ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s3 Takovéto zločiny by měly být nepromlčitelné.
ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s4 Ale když to systémově údajně nejde, podpořte alespoň prodloužení promlčecí doby ze současných 20 na 30 let.
ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s1 Děkuji vám za vaše zamyšlení nad mými slovy a podporu onoho zmíněného pozměňovacího návrhu.
ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s2 Zároveň žádám paní zpravodajku, poslankyni profesorku Helenu Válkovou prostřednictvím předsedajícího, aby před hlasováním o tomto návrhu jasně sdělila, že se jedná o tento návrh.
ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s3 Děkuji a věřím, že společně to změníme.
ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s4 Děkuji.
ps2017-049-10-002-260.u9.p1.s1 Nyní požádám o vystoupení pana poslance Dominika Feriho a připraví se pan poslanec Jan Bartošek.
ps2017-049-10-002-260.u9.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-049-10-002-260.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-049-10-002-260.u10.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážení kolegové, vážené kolegyně, jestli něco na práci v ústavně-právním výboru těší, tak je to to, že se vypravujeme za hranice novinových titulků, nekloužeme po povrchu a snažíme se věci řešit skutečně odborně a prakticky po technické stránce.
ps2017-049-10-002-260.u10.p1.s3 Myslím, že na tomto návrhu bylo odvedeno kus dobré práce, za což velmi děkuji paní zpravodajce i dalším kolegům, kteří uplatnili pozměňovací návrhy.
ps2017-049-10-002-260.u10.p2.s1 Za náš poslanecký klub mohu říci, že my podpoříme všechny pozměňovací návrhy, které se snaží prosadit více do praxe ukládání peněžitých trestů.
ps2017-049-10-002-260.u10.p2.s2 Kdo tento obor sleduje, tak , že před dvěma nebo třemi dny Nejvyšší státní zastupitelství zveřejnilo výroční zprávu o činnosti za rok 2019, ve které se podává, že se to daří, že v minulém roce bylo uloženo 20 % peněžitých trestů ze všech odsouzených, což je oproti těm 5 % před pěti lety významný nárůst.
ps2017-049-10-002-260.u10.p2.s3 V tom jdeme správnou cestou.
ps2017-049-10-002-260.u10.p3.s1 Pro osobně je trochu nepochopitelné, ale stálo by to možná za nějaký seminář nebo odbornou debatu, že se sice daří ukládat peněžitých trestů více, ale přesto existují zvláštní diskrepance mezi ukládáním peněžitých trestů v rámci různých okresních soudů, to znamená, v Domažlicích uloží 60 % peněžitých trestů, zatímco v ne tak dalekých Strakonicích je to jenom 25 %, což jsou tedy rozdíly, které mi nepřipadají, že by tam skladba trestné činnosti byla tak odlišná na to, aby tam ty rozdíly byly takto velké.
ps2017-049-10-002-260.u10.p4.s1 Ale celkově ten směr je dobrý.
ps2017-049-10-002-260.u10.p4.s2 Jistě na tom velkou zásluhu ministerstvo, Nejvyšší soud, Nejvyšší státní zastupitelství, Česká advokátní komora a jejich vzájemná spolupráce.
ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s1 Rovněž podpoříme návrhy, které se týkají posílení významu dohody o vině a trestu jakožto nástroje restorativní justice, kdy - jsem nebyl ve Sněmovně za situace, nebo v době, kdy se tento nový institut do trestního řádu zaváděl, ale myslím, že očekávání byla taková, že se to stane nástrojem relativně masivně využívaným.
ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s2 V současné době se využívají spíše podmíněné tresty, například podmíněné zastavení a tak podobně.
ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s3 To, co je kritizováno u dohody o vině a trestu, tak je zejména administrativní zátěž, což pak vede k tomu, že - když se podíváte na statistické výkazy, tak v roce 2017 to bylo 116 návrhů na schválení dohody o vině a trestu, v roce 2018 to bylo 139, v minulém roce 160.
ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s4 Tam si myslím, že máme ještě významné rezervy.
ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s5 Návrhy, které jsou obsaženy v pozměňovacím návrhu A, by mohly být nějakým dílčím krokem pro to, aby se dohoda o vině a trestu využívala více a aby to nebylo něco, s čím státní zástupci bojují buď pro administrativní obtíže, nebo například pro nesouhlas obviněných.
ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s1 Co nepodpoříme, je pozměňovací návrh kolegy Zdeňka Ondráčka - již jsem k tomu vystupoval na výboru - a to z důvodu, že prodloužení promlčecí doby je jasná výsost zákonodárce.
ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s2 Zákonodárce zkrátka může říci ano, toto se bude promlčovat za takto dlouhou dobu, toto se nebude promlčovat vůbec, protože to velkou společenskou škodlivost, je na tom nějaký široký společenský konsenzus.
ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s3 Jenže říci, že něco prodloužíme a zbytek neprodloužíme, je silně nesystémové a zase to povede k nějakému výkyvu nebo k nějakému vybočení z rovnováhy v rámci trestnosti a v rámci trestní represe.
ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s4 Co je podle asi nejpádnější důvod, je to, že v čase slábne nejenom síla uplatnitelných důkazních prostředků nebo pramenů důkazů, ale slábne s tím také nějaký požadavek z hlediska individuální prevence i prevence generální.
ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s5 To znamená, tento pozměňovací návrh nemůžeme podpořit.

Text viewDownload CoNNL-U