|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-17 ps2017-049-09-009-040 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

40. Vládní návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností /sněmovní tisk 677/ - druhé čtení

Date2020-06-17
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/040
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049341.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 315 • previousnext

ps2017-049-09-009-040.u1.p1.s1 40.
ps2017-049-09-009-040.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností /sněmovní tisk 677/ - druhé čtení
ps2017-049-09-009-040.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2017-049-09-009-040.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-049-09-009-040.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2017-049-09-009-040.u2.p1.s2 Dovolte mi, abych využil ve třech větách této možnosti vám poděkovat za debatu v rámci druhého čtení k tomu minulému návrhu, protože ta debata byla velmi věcná, neideologická, odborná.
ps2017-049-09-009-040.u2.p1.s3 A takhle bych si představoval debatu nejenom ve výborech, ale i na plénu.
ps2017-049-09-009-040.u2.p1.s4 Ještě jednou vám za to děkuju.
ps2017-049-09-009-040.u2.p1.s5 A byť nesouhlasím z odborného pohledu s některými pozměňovacími návrhy, tak si myslím, že i předkladatelé s tím strávili spoustu práce.
ps2017-049-09-009-040.u2.p1.s6 A myslím si, že se jedná o všechny tyhlety čtyři tisky, které v přípravě a i teď v tom jednání ukázaly, že se můžeme bavit opravdu odborně, a je jasné, že z různých úhlů pohledu, jak z těch praktických, tak třeba i akademických, ale v tom nejlepším slova smyslu.
ps2017-049-09-009-040.u2.p2.s1 Teď jenom opravdu ve stručnosti.
ps2017-049-09-009-040.u2.p2.s2 Návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností významným způsobem mění další nakládání s výrobky, které prožily svůj život, ukončily svoji životnost, a jde nám o to, aby byly znovu v nejlepší možné míře využity a aby samozřejmě především neškodily svými dopady odpadů z vybraných výrobků.
ps2017-049-09-009-040.u2.p2.s3 Týká se to především baterií a akumulátorů, elektrozařízení, pneumatik a vozidel.
ps2017-049-09-009-040.u2.p2.s4 To znamená, že nejenom tenhle tisk transponuje řadu předpisů Evropské unie, ale využívá i celou řadu podnětů z praxe, které jsme nabyli jako Ministerstvo životního prostředí i další naši partneři za mnoho let fungování zákona, nebo řekněme právních norem, které se týkaly výrobků s ukončenou životností v rámci úpravy těchto výrobků, která byla obsažena v zákoně č. 185/2001 Sb., o odpadech, kam byly tyhle výrobky zahrnuty.
ps2017-049-09-009-040.u2.p2.s5 A jak jsem říkal při prvním čtení, považovali jsme za důležité je vyčlenit do samostatného zákona, protože těch změn tam bylo poměrně hodně a vždy se musel kvůli tomu samozřejmě otevírat ten hlavní zákon o odpadech.
ps2017-049-09-009-040.u2.p3.s1 Takže dochází tam ke sjednocení pravidel pro vznik a fungování kolektivních systémů, kterých je tady řada v České republice, především pokud se týká úpravy právě elektrozařízení nebo baterií a akumulátorů.
ps2017-049-09-009-040.u2.p3.s2 Jedná se o zpřesnění cílů zpětného odběru přímo na výrobce elektrozařízení, na rozšíření sítě zpětného odběru.
ps2017-049-09-009-040.u2.p3.s3 Zavádí se pojem ekomodelace, velmi důležitý (nesrozumitelné)vybraného výrobku na životní prostředí a celou řadu dalších věcí.
ps2017-049-09-009-040.u2.p4.s1 Opět chci zdůraznit, že ta norma byla velmi, velmi dlouho a podrobně debatována se všemi hlavními aktéry, včetně samozřejmě kolektivních systémů, včetně Hospodářské komory, Svazu průmyslu, Svazu měst a obcí a celé řady dalších subjektů.
ps2017-049-09-009-040.u2.p4.s2 A také bych chtěl opět poděkovat za velmi podnětnou debatu, která probíhala ve výborech.
ps2017-049-09-009-040.u2.p4.s3 Děkuji.
ps2017-049-09-009-040.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-09-009-040.u3.p1.s2 Konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2017-049-09-009-040.u3.p1.s3 Usnesení výborů byla doručena jako tisky 677/1 677/8.
ps2017-049-09-009-040.u3.p2.s1 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro životní prostředí paní poslankyně Jana Krutáková a informovala nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2017-049-09-009-040.u3.p2.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-049-09-009-040.u4.p1.s1 Ještě jednou dobré odpoledne, pane předsedající.
ps2017-049-09-009-040.u4.p1.s2 Vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás v krátkosti a stručnosti seznámila s usnesením výboru pro životní prostředí č. 120 z 26. schůze konané dne 29. dubna 2020 k vládnímu návrhu zákona o výrobcích s ukončenou životností, označenému jako sněmovní tisk 677.
ps2017-049-09-009-040.u4.p2.s1 K návrhu vládního zákona o výrobcích s ukončenou životností, který stanovuje pravidla pro nakládání s těmito výrobky, je to elektrozařízení, pneumatiky, baterie, akumulátory či autovraky, se sešlo ve výboru celkem 33 pozměňovacích návrhů.
ps2017-049-09-009-040.u4.p2.s2 Vesměs se tyto pozměňovací návrhy týkaly např. převodu kontroly povinností zpracovatelů na soukromé společnosti, vydávání oprávnění k provozování kolektivních systémů podle množství odpadů anebo počtu sběrných míst stanovených v obci tak, aby byl zajištěn zpětný odběr těchto výrobků.
ps2017-049-09-009-040.u4.p2.s3 Celkem bylo tedy projednáno 33 pozměňovacích návrhů, detailně se s nimi můžete seznámit ve sněmovním tisku 677/7.
ps2017-049-09-009-040.u4.p3.s1 Výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po odůvodnění náměstkyně ministra životního prostředí Ing. Bereniky Peštové, Ph.D., zpravodajské zprávě poslankyně Ing. Jany Krutákové a po rozpravě
ps2017-049-09-009-040.u4.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů;
ps2017-049-09-009-040.u4.p4.s2 II. pověřuje předsedkyni výboru, aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny;
ps2017-049-09-009-040.u4.p5.s1 III. zmocňuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podala zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi výboru pro životní prostředí - což jsem právě učinila,
ps2017-049-09-009-040.u4.p6.s1 IV. zmocňuje zpravodajku výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-049-09-009-040.u4.p7.s1 Tolik tedy usnesení výboru pro životní prostředí k danému sněmovnímu tisku.
ps2017-049-09-009-040.u4.p7.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-09-009-040.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-049-09-009-040.u5.p1.s2 Pěkný večer, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-049-09-009-040.u5.p1.s3 Nyní bych poprosil, aby se postupně ujali slova zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Ivan Adamec a zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Eva Fialová a informovali nás o projednávání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnili.
ps2017-049-09-009-040.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-09-009-040.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-09-009-040.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, teď je to jednodušší za hospodářský výbor.
ps2017-049-09-009-040.u6.p1.s3 Hospodářský výbor projednal veřejně tento návrh zákona 10. června 2020 a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 677 ve znění předloženého vládního návrhu zákona.
ps2017-049-09-009-040.u6.p1.s4 Pak zmocňuje, pověřuje a pověřuje pana předsedu.
ps2017-049-09-009-040.u6.p1.s5 Toť vše.
ps2017-049-09-009-040.u6.p1.s6 Děkuji.
ps2017-049-09-009-040.u7.p1.s1 Tak tady uděláme úpravu pro stenozáznam, protože zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jak jsem hlásil, paní poslankyně Eva Fialová, není členkou tohoto výboru a návrh přednese zpravodaj pan poslanec Schiller.
ps2017-049-09-009-040.u8.p1.s1 vám děkuji za slovo.
ps2017-049-09-009-040.u8.p1.s2 přečtu usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který se na své 37. schůzi dne 16. dubna 2020 vyjádřil k vládnímu návrhu zákona o výrobcích s ukončenou životností, sněmovní tisk 677.
ps2017-049-09-009-040.u8.p2.s1 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 37. schůzi po odůvodnění předlohy paní Dr. Berenikou Peštovou, náměstkyní ministra životního prostředí, po zpravodajské zprávě pana poslance Jana Schillera a po rozpravě přijal usnesení, kterým
ps2017-049-09-009-040.u8.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 677/0 projednat a schválit v předloženém znění;
ps2017-049-09-009-040.u8.p4.s1 II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu;
ps2017-049-09-009-040.u8.p5.s1 III. pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2017-049-09-009-040.u8.p5.s2 Děkuji.
ps2017-049-09-009-040.u9.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-049-09-009-040.u9.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášené následující poslance - pana poslance Elfmarka a paní poslankyni Evu Fialovou.
ps2017-049-09-009-040.u9.p1.s3 Pan poslanec Elfmark vystoupí i v rámci úvodního slova za Českou pirátskou stranu.
ps2017-049-09-009-040.u9.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-09-009-040.u10.p1.s1 děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-049-09-009-040.u10.p1.s2 Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, stejně tak i u tohoto sněmovního tisku 677 bych na úvod krátce jen vzpomenul, která témata nám v rámci pozměňovacích návrhů rezonovala, a potom dále představím své tři pozměňovací návrhy.
ps2017-049-09-009-040.u10.p2.s1 V návrhu zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností se objevuje několik témat, která vzbudila rozporuplné reakce.
ps2017-049-09-009-040.u10.p2.s2 Prvním takovým tématem je hustota sítě míst zpětného odběru.
ps2017-049-09-009-040.u10.p2.s3 Mezi podanými pozměňovacími návrhy se objevují návrhy na zhuštění sběrné sítě, příp. návrat stávajícího stavu, kdy je povinnost zřídit místo zpětného odběru elektrozařízení v obcích nad 2 tisíce obyvatel.
ps2017-049-09-009-040.u10.p2.s4 však vítám jednak požadavek na rovnoměrné rozmístění, který je v návrhu zákona, a především povinnost umístit místo zpětného odběru do jakékoli obce, která o to požádá.
ps2017-049-09-009-040.u10.p2.s5 Proto souhlasím s hustotou navrženou ve vládním zákonu.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s1 Dalším tématem je otázka technických norem.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s2 Jeden z podaných pozměňovacích návrhů navrhuje, aby zpracovatelé elektrozařízení postupovali podle norem CENELEC a byli v tomhle smyslu pravidelně ověřováni autorizovaným auditorem.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s3 Tento návrh poslankyně Fialové vzbudil vlnu reakcí a někteří zpracovatelé vyjádřili obavy, aby tato nová povinnost nezlikvidovala jejich podnikání.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s4 Obávají se finančních nákladů na audity, bojí se, že kvůli malé kapacitě autorizovaných auditorů nestihnou ověření získat a nebudou moci svou činnost nadále provozovat.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s5 Vyjadřují též obavy, že audit nebude fér, neboť auditoři jsou propojeni s kolektivními systémy a s výrobci.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s6 Dostatek času byl navrhovatelkou oproti původnímu návrhu podanému do výboru pro životní prostředí částečně vyřešen tím, že ověření budou muset zpracovatelé mít od roku 2023.
ps2017-049-09-009-040.u10.p3.s7 Zjistil jsem také, že mnoho zpracovatelů již ověřenou certifikací disponuje nyní, a to včetně některých tzv. chráněných dílen.
ps2017-049-09-009-040.u10.p4.s1 K pozměňovacímu návrhu však vydal nesouhlasné stanovisko také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, což by zde nemělo zapadnout.
ps2017-049-09-009-040.u10.p4.s2 Proto jsem dospěl k závěru, že by měl předkladatel tohoto návrhu podat více informací o tom, kolika subjektů se vlastně nové povinnosti budou týkat, jaké jsou finanční náklady na audit atd., abychom se mohli kvalifikovaně rozhodnout, zda tento návrh podpořit, či nepodpořit.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s1 Teď bych rád představil své tři pozměňovací návrhy, které jsem nahrál do systému a které potom dál okomentuji v podrobné rozpravě.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s2 První pozměňovací návrh - tzv. čínská zeď.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s3 V rámci přípravy návrhu zákona o výrobcích s ukončenou životností byla s odbornou veřejností diskutována potřeba zakotvení zákazů tzv. vertikální integrace, tedy omezení napojení zpracovatelů výrobků s ukončenou životností na činnosti kolektivního systému, které se právě říká tzv. čínská zeď.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s4 Úprava v předkládaném znění zákona je však nedůsledná.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s5 Omezuje přímou účast provozovatele kolektivního systému na zpracování výrobků s ukončenou životností, nicméně neřeší situaci, kdy je provozovatel tohoto systému přímo či nepřímo napojen na zpracovatele.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s6 Text návrhu zákona navrhuji doplnit tak, aby se omezení zapojení zpracovatelů vztahovalo také na situace, kdy je zpracovatel napojen na kolektivní systém přímo či nepřímo prostřednictvím propojených osob.
ps2017-049-09-009-040.u10.p5.s7 Pokud kolektivní systém nebo s ním propojené osoby vlastní přímo či nepřímo zpracovatelské společnosti, jedná se o významný střet zájmů.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s1 Uvedený koncept, tedy důsledné oddělení kolektivního systému a zpracovatele, resp. zákaz, aby kolektivní systémy a s nimi propojené osoby vlastnily zpracovatelská zařízení, je běžně užíván v řadě zemí.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s2 Jedná se například o Francii, Španělsko anebo Slovensko.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s3 Není pravdou, že by zakotvení zákazu vertikální integrace znamenalo překážku pro výrobce, aby nemohli vlastnit recyklační zařízení.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s4 Úprava obsažená v tomto pozměňovacím návrhu za cíl zamezit, aby kolektivní systém a osoby s ním majetkově propojené nevlastnily zpracovatelská zařízení, kterým by následně dodávaly za lepších podmínek sebraný elektroodpad, čímž by došlo k deformaci zpracovatelského trhu.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s5 Výrobci, kteří nejsou majetkově propojeni s kolektivním systémem, mohou vlastnit zpracovací recyklační zařízení naprosto bez omezení i po zavedení tzv. čínské zdi.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s6 Zároveň zakotvení čínské zdi nijak neupravuje vlastnictví zpracovaného materiálu.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s7 Stejně tak nebude nijak omezena možnost nákupu recyklovaného materiálu z použitých elektrozařízení.
ps2017-049-09-009-040.u10.p6.s8 Navrhovaný zákaz vertikální integrace naopak zpřístupní recyklovaný materiál všem zájemcům, a nikoliv pouze takovým, kteří jsou majetkově propojeni s kolektivním systémem.
ps2017-049-09-009-040.u10.p7.s1 Můj druhý pozměňovací návrh se týká sledování toku materiálů.
ps2017-049-09-009-040.u10.p7.s2 Sledování toku materiálů výrobcem přes více obchodních vztahů je nereálné a dle i neúčelné.
ps2017-049-09-009-040.u10.p7.s3 Věřím, že zavedená evidence toku odpadů napomůže k určení, zda je s vyprodukovanými odpady ze zpracování dále správně nakládáno, ale vzhledem k nemožnosti provozovatele kolektivního systému stanovovat podmínky odběratelům materiálu za zpracování - protože nejsou v žádném obchodním vztahu, původcem, vlastníkem odpadu a smluvním partnerem je vždy zpracovatel - není schopen výrobce nebo provozovatel systému toto nikterak zajistit.
ps2017-049-09-009-040.u10.p7.s4 Je nezbytné povinnosti evidence v případě konečného využití, opětovného použití nebo odstranění uložit konkrétním zpracovatelům.
ps2017-049-09-009-040.u10.p7.s5 Není jasné, jak si předkladatel představoval, že výrobce stanovenou povinnost zajistí.
ps2017-049-09-009-040.u10.p8.s1 Třetí pozměňovací návrh, který podávám společně s kolegyní Danou Balcarovou, se týká podílení se na podnikání.
ps2017-049-09-009-040.u10.p8.s2 Povinnost v § 35 odst. 3 písm. b) je nejasná.
ps2017-049-09-009-040.u10.p8.s3 Není zřejmé, co se rozumí podílením se na podnikání jiné osoby.
ps2017-049-09-009-040.u10.p8.s4 Široká škála možných výkladů začíná obyčejným smluvním vztahem a končí podílem ve společnosti, což je řešeno v písm. a).

Text viewDownload CoNNL-U