|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-16 ps2017-049-08-006-387 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

387. Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy /sněmovní tisk 866/ - druhé čtení

Date2020-06-16
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/387
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049290.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 709 • previousnext

ps2017-049-08-006-387.u1.p1.s1 387.
ps2017-049-08-006-387.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy /sněmovní tisk 866/ - druhé čtení
ps2017-049-08-006-387.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová...
ps2017-049-08-006-387.u1.p2.s2 Paní ministryně je tady, ale neslyšela moji výzvu, aby nás seznámila nebo uvedla předložený návrh zákona ve druhém čtení, ale se tak stalo.
ps2017-049-08-006-387.u1.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s2 Dneska mám nějaké nedostatky, omlouvám se.
ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s3 Přijdu pozdě o dvě minuty, teď se zakecám, tak se to nestane.
ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s4 Budu se snažit.
ps2017-049-08-006-387.u2.p2.s1 Dámy a pánové, dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění se a zrušují další související předpisy.
ps2017-049-08-006-387.u2.p3.s1 V posledních letech došlo k výraznému navýšení cen nemovitých věcí.
ps2017-049-08-006-387.u2.p3.s2 Strmý růst cen je jedním z důvodů, který vedl ke ztížení dostupnosti bydlení.
ps2017-049-08-006-387.u2.p3.s3 Za současného stavu, kdy se společnost potýká s pandemií způsobenou šířením koronaviru a musí se vypořádat s dopady tohoto viru na společnost, je nutné na tuto situaci zareagovat.
ps2017-049-08-006-387.u2.p4.s1 Návrh tedy spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a zároveň v navazujících úpravách zákona o dani z příjmů, v důsledku čehož dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému a ke zrušení další z daňových výjimek.
ps2017-049-08-006-387.u2.p4.s2 Zrušením daně z nabytí nemovitých věcí dojde ke snížení nákladů na pořízení vlastního bydlení, které se pro nabyvatele nemovitých věcí rapidně zvyšují růstem cen nemovitých věcí, a tím se také komplikují možnosti získání vlastního bydlení, zejména pro mladé rodiny.
ps2017-049-08-006-387.u2.p4.s3 Zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí představuje další vynaložení značné finanční částky, řádově jde o desítky stovky tisíc korun navíc, které by jinak mohly být investovány do oprav a rekonstrukcí nemovitých věcí, zařízení domácností a dalších záležitostí spojených s pořízením nemovitých věcí.
ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s1 Jako přínos zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se tedy předpokládá růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů, což povede k oživení trhu s nemovitými věcmi a navýšení příjmů států, obcí i krajů z ostatních daní, zejména z daně z přidané hodnoty a daní z příjmů.
ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s2 Dalším přínosem zrušení daně z nabytí nemovitých věcí je snížení administrativních nákladů spojených se správou této daně, a to zejména pro daňové poplatníky.
ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s3 K úspoře však dojde i na straně státu, když nebude nutné tisknout formuláře daňového přiznání a investovat do technické podpory správy daně z nabytí nemovitých věcí.
ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s4 To je také určitě důležité.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s1 V souvislosti se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí se rovněž navrhuje několik úprav v zákoně o dani z příjmů.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s2 Primárním důvodem pro navržené změny v zákoně o dani z příjmů ve spojení se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí je odstranit z daňového systému několik nesourodých prvků, které jsou vzájemně protichůdné.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s3 Jelikož poplatníkům nyní zůstanou k dispozici volné finanční prostředky původně určené k uhrazení daně z nabytí nemovitých věcí, nebude tak již potřeba tuto částku kompenzovat prostřednictvím odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby od základu daně z příjmů.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s4 Tento odpočet navíc dlouhodobě podporoval pouze poplatníky, kteří pro pořízení vlastního bydlení využili dluhového financování.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s5 Představoval tedy nesystémovou výjimku.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s6 Navržená změna se však bude týkat poplatníků, kteří si bytovou potřebu obstarají od 1. ledna 2022.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s7 Na staré úvěrové vztahy včetně jejich refinancování se tedy použije dosavadní úprava.
ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s8 To jsou časté dotazy.
ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s1 Další změnou související se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí je prodloužení tzv. časového testu pro osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí nepořizovaných pro účely vlastního bydlení, a to z dosavadních pěti na deset let.
ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s2 V zásadě se tak odnímá větší část daňové výhody, kterou mají v tuto chvíli investoři, kteří investují do nemovitých věcí, čímž se na trhu s nemovitými věcmi vytvoří větší prostor pro pořizování vlastního bydlení a přispěje se k omezení spekulativního pořizování nemovitých věcí.
ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s3 Tato změna se však nedotkne osvobození z prodeje nemovitých věcí, ve kterých prodávající trvalé bydliště, nebo když poplatník takovou nemovitou věc nepořízenou pro účely vlastního bydlení prodá a koupí jinou nemovitou věc, ve které bude bydlet.
ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s4 Prodloužený časový test se uplatní na nemovité věci nabyté od 1. ledna 2021.
ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s5 Staré nemovité věci tak budou nadále osvobozeny podle stávajících podmínek.
ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s1 Celkový dopad návrhu do veřejných rozpočtů je fiskálně negativní, a to ve výši minus 10,6 miliardy korun v roce 2020, minus 3,8 miliardy v dalších letech.
ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s2 Je to vlastně daň, která je výlučně výnosem státního rozpočtu.
ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s3 Daň z nabytí nemovitých věcí je výlučná daň státní, a tedy její zrušení se dotkne pouze státního rozpočtu, to jsem teď řekla.
ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s4 Naopak v důsledku již zmíněného nárůstu výběru daně z příjmů a daně z přidané hodnoty lze právě v důsledku těch multiplikačních dopadů očekávat nárůst příjmů krajů ve výši 0,2 miliardy korun ročně a nárůst příjmů obcí ve výši 0,5 miliardy korun ročně.
ps2017-049-08-006-387.u2.p9.s1 Děkuji za pozornost a děkuji za podporu tohoto návrhu.
ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s2 V prvém čtení byl návrh přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s3 Sněmovní tisk 866/1 je usnesení výboru, které nám bylo doručeno.
ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s4 Zpravodajem výboru je pan poslanec Karel Rais.
ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s5 Prosím, aby nás informoval o jednání výboru, případně o pozměňovacích návrzích.
ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-049-08-006-387.u4.p1.s1 Přeji dobrý den.
ps2017-049-08-006-387.u4.p1.s2 Rozpočtový výbor se věnoval této problematice, padlo tam několik pozměňovacích návrhů, ale rozpočtový výbor v podstatě schválil vlastně jediný návrh a to byl tedy ten vládní návrh ve znění, který tam citován paní ministryní.
ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s3 Hlásí se někdo do obecné rozpravy?
ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s4 Do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Vojtěch Munzar jako první a další přihlášky si postupně zaznamenám.
ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-049-08-006-387.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-08-006-387.u6.p1.s2 Ještě jednou dobrý den, dámy a pánové, vážená vládo, vážená paní ministryně.
ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s1 jsem velice bedlivě poslouchal, co jste tady, paní ministryně, říkala na začátku.
ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s2 A bych s jednou částí de facto souhlasil, protože to jsou vlastně stejné argumenty, které jsme i my používali několik let na zrušení daně z nabytí nemovitosti.
ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s3 jsem samozřejmě rád, že se přiblížil ten okamžik, že můžeme zrušit tuto absurdní, absolutně nesmyslnou daň, která trestá občany pouze za to, že si na území České republiky kupují nemovitost.
ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s4 Je samozřejmě nesmyslné požadovat od kupujících daň ve výši 4 % z ceny nemovitosti.
ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s5 mnozí ze střední třídy mají problém při stávající ceně nemovitosti mít naspořeno na spoluúčast a zároveň na daň.
ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s6 Jinými slovy, tato daň dnes prodražuje nemovitosti o 4 %.
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s1 S čím ale, paní ministryně, nemohu souhlasit, to jsou ty vaše doplňky, ty podmínky na zrušení daně z nabytí nemovitosti.
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s2 My jsme tady vždycky navrhovali zrušení daně z nabytí nemovitosti bez dodatečných podmínek, a to proto, že naší jednou z motivací bylo zvýšení dostupnosti bydlení, zlevnění bydlení, zpřístupnění vlastnického bydlení co nejširšímu okruhu našich obyvatel.
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s3 Protože pro nás je vlastnické bydlení hodnotou samo o sobě, posiluje naši společnost, posiluje nezávislost občanů, posiluje odpovědnost lidí, posiluje občanskou odpovědnost.
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s4 A co jiného by měl stát podporovat než snahu lidí zabezpečit bydlení sobě a svým potomkům?
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s5 Přirozeným způsobem vlastnické bydlení posiluje vztah občanů k místu, kde bydlí, ke své obci a k okolí svého bydliště.
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s6 A je to také samozřejmě přirozená forma majetkového zabezpečení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s7 Z mého pohledu je účelnější, když lidé investují do svého vlastního bydlení, než když platí za půjčení cizí nemovitosti.
ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s1 Ale bohužel na konkrétním návrhu vlády a zejména na zrušení daňových odpočtů úroků z hypoték je patrné, že se vláda příliš nezamýšlí nad celospolečenskými dopady, nad pozitivními externalitami vlastnického bydlení a přichází pouze s technokratickým řešením ve stylu handlu něco za něco.
ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s2 jsem to tady říkal v prvním čtení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s3 jsem nazval, že zrušení daně z nabytí nemovitosti je krok vpřed, ale zrušení jediné podpory vlastnického bydlení, kterou střední třída dnes , to je to zrušení daňových odpočtů úroků z hypoték, je zároveň krok vzad, takže vláda přešlapuje na místě.
ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s4 Protože to zrušení daně si lidé vlastně zaplatí jinak.
ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s1 si dovolím vsuvku, která napadla i před předchozím projednáváním návrhu rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s2 trochu někdy děsí, když slyším vyjádření vládních představitelů o bydlení, protože z mého pohledu je na tom patrná bezradnost a tápání.
ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s3 Co často slyšíme, je, že máme vysoký poměr vlastnického bydlení, jako by to bylo něco špatného, jako by to bylo něco negativního, jako by existovalo - neříkám, že vy, paní ministryně, ale máte kolegy ve vládě, kteří to říkají - jako by existovalo nějaké procento.
ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s4 A pro je ideální, aby procento vlastnického bydlení bylo co nejvyšší, aby lidé vlastnili své domovy.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s1 Z mnohých úst vládních představitelů i pana premiéra jsme často slyšeli určitou kritiku privatizace bytového fondu obcí.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s2 Jako bychom si všichni nepamatovali uniformní šeď a tristní stav sídlišť a bytových domů ve státním a později obecním vlastnictví.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s3 Jako bychom si nepamatovali, proč vlastně byla privatizace bytového fondu, kterou dnes vláda mnohdy kritizuje.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s4 Jako bychom zapomněli na to, že dříve de facto neexistoval trh s byty, že se musel vytvořit.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s5 Jako bychom zapomněli, že privatizace bytového fondu a přesun právě do vlastnické formy bydlení spolu s restitucí byl motorem zlepšení stavu našich měst.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s6 A k tomu právě přispěl rozvoj osobního vlastnictví nemovitostí.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s7 A to je jeden z důvodů, proč chceme nadále vlastnické bydlení podporovat.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s8 My chceme, aby i další generace bydlela ve svém a mohla mít k tomu podmínky, a stát by k tomu měl vytvořit podmínky.
ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s9 Proto všechny návrhy, které zde teď budu představovat, mají za cíl zvýšit dostupnost a zlevnit bydlení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s1 Stejně jako někteří kolegové přicházím se zrušením návrhu na zrušení - zrušení návrhu na zrušení daňových odpočtů úroků z hypoték.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s2 Paní ministryně tady říkala, že to je nesystémová daňová výjimka.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s3 Nicméně pro je to skutečně jediná podpora střední třídy k pořízení vlastního bydlení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s4 Samozřejmě že to, že se to vláda snaží zrušit zároveň se zrušením daně z nabytí nemovitostí, tak to určitým způsobem znevýhodní tu majoritní populaci, která dnes financuje bydlení hypotékou.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s5 Je to možná pro ni lepší, a to jsem tady také říkal v prvním čtení, je lepší, že nemusí mít nakumulované prostředky na zaplacení daně z nabytí nemovitosti, ale zaplatí si to jinak, jinou formou.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s6 Vlastně tímto návrhem vláda vyměňuje jednorázovou daňovou zátěž za zvýšení daňové zátěže v čase.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s7 Výhodné to může být třeba pro movitější občany, kteří si hypotéku brát nemusí, ale těch asi není většina.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s8 Většina občanů musí financovat své bydlení hypotékou, protože nemá takové úspory.
ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s9 Určitou nevýhodou je to pro nabyvatele nových nemovitostí, protože již dnes daň z nabytí nemovitosti se na novostavby nevztahuje a odpočty z hypoték ano.
ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s1 My samozřejmě podporujeme zrušení daně z nabytí nemovitosti, ale přicházím s pozměňovacím návrhem zachování daňových odpočtů z hypoték, a to v několika variantách.
ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s2 Jedna varianta je zachovat stávající stav, druhá varianta je, řekněme, o něco snížit tu úroveň odpočtu hypoték během jednoho roku.
ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s3 se přiznám, že trošku motivovalo vystoupení pana kolegy Hrnčíře, vaším prostřednictvím, v prvním čtení, který navrhuje snížení odpočtu úroků na úroveň 100 tisíc korun.
ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s4 Mně se zdá tento návrh nedostatečný, a to proto, že u hypoték platí, že v prvních letech splácení hypotéky samozřejmě ta celková část splátky obsahuje větší podíl úroků.
ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s5 To znamená, že v případě 100tisícové hranice by se to vztahovalo opravdu jen na velmi levné a velmi malé byty a nevztahovalo by se to např. na běžnou cenu bytů ve větších městech.
ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s1 Proto navrhuji ve variantě 150 či 200 tisíc korun.
ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s2 Pokud by tyto návrhy neprošly, tak přicházím alespoň s kompromisním řešením a tím je prodloužit o rok přechodné období, kdy bude zrušena daň z nabytí nemovitosti, ale zároveň budou zachovány odpočty úroků z hypoték.
ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s3 Vláda toto období navrhuje do 1. ledna 2022 z důvodu dopadů koronavirové krize a říká, že to je snaha o impuls do trhu s nemovitostmi.

Text viewDownload CoNNL-U