|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-16 ps2017-049-08-003-391 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

391. Návrh zákona o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 875/2/ - vrácený Senátem

Date2020-06-16
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/391
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049282.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 425 • previousnext

ps2017-049-08-003-391.u1.p1.s1 391.
ps2017-049-08-003-391.u1.p1.s2 Návrh zákona o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 875/2/ - vrácený Senátem
ps2017-049-08-003-391.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovací návrhy.
ps2017-049-08-003-391.u1.p2.s2 Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 875/3 a informace o pozměňovacích návrzích máme rozdány v naší poště.
ps2017-049-08-003-391.u1.p3.s1 Vítám mezi námi pana senátora Tomáše Goláně a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
ps2017-049-08-003-391.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-049-08-003-391.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-08-003-391.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na úvod mi dovolte připomenout, že předložený zákon upravuje za účelem zmírnění ekonomických následků epidemie koronaviru prominutí nebo odpuštění pojistného na sociálního zabezpečení na tři měsíce u zaměstnavatelů, u kterých předpokládáme, že se s následky epidemie vyrovnají nejhůře, tedy u zaměstnavatelů zaměstnávajících nejvýše 50 zaměstnanců.
ps2017-049-08-003-391.u2.p1.s3 Uvedený počet zaměstnanců byl ve vládě i v Poslanecké sněmovně diskutován a nakonec bylo schváleno 50 zaměstnanců jako maximální počet.
ps2017-049-08-003-391.u3.p1.s1 Dámy a pánové, prosím o klid, nás může paní ministryně seznámit se stanoviskem k senátnímu návrhu.
ps2017-049-08-003-391.u4.p1.s1 Podstatné přitom byly také finanční dopady, neboť prominutí pojistného podle návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou bude mít nemalý dopad na státní rozpočet ve výši 13,5 mld. korun.
ps2017-049-08-003-391.u4.p1.s2 Zákon se však bude v vládní nebo sněmovní verzi vztahovat na 88 % zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají ve mzdové sféře 1,4 mil. zaměstnanců.
ps2017-049-08-003-391.u4.p1.s3 Návrh je konstruován záměrně tak, aby byl z administrativního hlediska jednoduše a plošně aplikovatelný, a to jak ze strany zaměstnavatelů, tak orgánů sociálního zabezpečení.
ps2017-049-08-003-391.u4.p2.s1 V Senátu byl záměr pomoci zaměstnavatelům prostřednictvím prominutí, odpuštění pojistného akceptován, byly však diskutovány jednotlivé parametry a nakonec byl přijat pozměňovací návrh, ke kterému bych se chtěla podrobněji vyjádřit.
ps2017-049-08-003-391.u4.p3.s1 Hned na úvod bych chtěla uvést, že tento pozměňovací návrh nepodporuji, a to z věcných i právní důvodů.
ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s1 se omlouvám, paní ministryně, ale z levé strany sálu, a tentokrát budu identifikovat stranu sálu, je obrovský hluk, který nám brání v tom, abychom slyšeli, co paní ministryně říká.
ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s2 Prosím, kolegyně a kolegové, abyste se ztišili.
ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s3 Děkuji vám.
ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s4 Paní ministryně, prosím, pokračujte.
ps2017-049-08-003-391.u6.p1.s1 Především se jedná o otázku rozhodného počtu zaměstnanců, kde trojnásobné navýšení tohoto počtu zaměstnanců z 50 na 150 bude znamenat značný dopad do státního rozpočtu.
ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nedá se pokračovat v projednávání tohoto návrhu vzhledem k hluku, který je z levé strany tohoto sálu.
ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s2 Ještě jednou vás prosím o to, abyste se ztišili a umožnili další projednávání.
ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s3 Děkuji vám.
ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s4 Paní ministryně, prosím.
ps2017-049-08-003-391.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-08-003-391.u8.p2.s1 To znamená, že senátní návrh by zvýšil výdaje státního rozpočtu o 12 mld. na 25,5 mld. korun, což je již neúměrné.
ps2017-049-08-003-391.u8.p2.s2 Za optimální kritérium tedy nadále považuji počet 50 zaměstnanců.
ps2017-049-08-003-391.u8.p3.s1 Stejně tak nepodporuji snížení kritéria objemu mezd v jednotlivých kalendářních měsících ve srovnání s březnem 2020 na 80 %.
ps2017-049-08-003-391.u8.p3.s2 Záměrem tohoto návrhu je napomáhat k zachování mzdové úrovně, a proto kritérium 90 % považuji za přiměřené, neboť se provádí ve srovnání s březnem tohoto roku jako výchozím měsícem, v němž se již projevoval vliv koronavirové epidemie.
ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s1 Šířeji bych se chtěla zastavit u právních nedostatků senátního návrhu, které vyplynuly z následné podrobné analýzy.
ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s2 V návrhu zákona schváleném Poslaneckou sněmovnou se rozhodný počet zaměstnanců stanovil jako počet fyzických zaměstnanců v posledním dni příslušného kalendářního měsíce, což je velmi jednoduché a administrativně nenáročné.
ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s3 Senát však přijal změnu, aby se rozhodný počet zaměstnanců stanovoval jako přepočtený počet zjištěný podle prováděcího právního předpisu.
ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s4 Kromě toho, že přepočtený počet zaměstnanců je vždy složitější, chybí úprava, jak tento přepočtený počet stanovit, neboť v navrhovaném zákoně žádná úprava tohoto přepočtu není a není ani zmocnění k vydání prováděcího předpisu.
ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s5 Zřejmě bylo záměrem postupovat podle prováděcí vyhlášky k jinému zákonu, tj. k zákonu o zaměstnanosti, ale lze tak usuzovat jen z odkazu na poznámku pod čarou, která ale není právně závazná.
ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s1 Paní ministryně, máte pravdu.
ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s2 Opravdu se nedá pokračovat v této atmosféře.
ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s3 A nechci jmenovat jednotlivé poslance, mohl bych jmenovat jednotlivé kluby a prosím předsedy klubů, aby si v tomto udělali pořádek.
ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s4 Zvlášť ze strany vládních klubů je tady takový neklid, že paní ministryně opravdu oprávněně nechce dál pokračovat.
ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s5 Prosím ztišení, prosím o respekt.
ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s6 Prosím, paní ministryně, pokračujte.
ps2017-049-08-003-391.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-08-003-391.u10.p2.s1 Podstatné dále je, že úprava v této vyhlášce se týká ročního a čtvrtletního přepočtu, zatímco podle navrhovaného zákona v senátní verzi se jednat o měsíční přepočet, konstruovaný navíc s odchylkami, se kterými uvedená prováděcí vyhláška nepočítá.
ps2017-049-08-003-391.u10.p2.s2 Z právního a věcného hlediska není tedy tato změna navrhovaná Senátem jednoznačně právně proveditelná.
ps2017-049-08-003-391.u10.p2.s3 Kromě toho posuzování úbytku počtu zaměstnanců v přepočtu na průměrné přepočtené počty by umožnilo zaměstnavateli propustit více zaměstnanců ve fyzickém počtu, což neodpovídá, a znova to zdůrazňuji, záměru navrhovaného zákona, kterým je mimo jiné maximální možná eliminace negativních dopadů na zaměstnanost a objem mezd.
ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s1 Závažné právní problémy jsou však z důvodu nejasné a nepřesné formulace i u dalších navrhovaných změn.
ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s2 Například není jasné, jak se u stanovení rozhodného počtu zaměstnanců postupovat při vylučování zaměstnanců, jejichž pracovní poměr skončil z důvodů uvedených v § 52 písm. a) c) zákoníku práce, neboť není zřejmé, o jaký kalendářní měsíc se jedná a kdy měl pracovní poměr skončit.
ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s3 Problém pravděpodobně - nebo bude rovněž u vylučování vyměřovacích základů zaměstnanců, kterým vznikl nárok na dávku nemocenského pojištění nebo na rodičovský příspěvek v daném kalendářním měsíci, tedy v červnu srpnu tohoto roku, z úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců za březen 2020.
ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s4 Zde kromě toho, že se bude muset upravit upravený vyměřovací základ, za březen zpětně konstruovat nově pro srovnání s červnem, poté s červencem a opět poté nově se srpnem 2020, přestože již byl stanoven a bylo z něj odvedeno pojistné, není k dispozici zdroj informací pro zaměstnavatele o vzniku nároku na rodičovský příspěvek, neboť žádná povinnost sdělovat tento údaj zaměstnavateli se nezakládá.
ps2017-049-08-003-391.u10.p4.s1 Dovolím si pro názornost uvést příklad, jak by mělo být postupováno v případě akceptace senátního návrhu při tomto vylučování.
ps2017-049-08-003-391.u10.p4.s2 Vznikl-li nárok na nemocenské zaměstnanci v červnu, sníží se dodatečně vyměřovací základ zaměstnavatele za březen o vyměřovací základ tohoto zaměstnance.
ps2017-049-08-003-391.u10.p4.s3 Vznikne-li jinému zaměstnanci nárok na ošetřovné v červenci, upraví se znovu vyměřovací základ zaměstnavatele za březen tak, že se z něj vyloučí vyměřovací základ tohoto zaměstnance, jemuž vznikl nárok na ošetřovné v červenci, ale vyměřovací základ zaměstnance, kterému vznikl nárok na nemocenské v červnu, se zpět do vyměřovacího základu za březen zahrne, protože podmínky se za každý měsíc posuzují samostatně a podle senátní verze se vyloučí jen ten vyměřovací základ toho zaměstnance, jemuž vznikl nárok na dávku v daném měsíci, nikoliv tedy v předchozím měsíci.
ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s1 Je to velmi složité.
ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s2 Myslím, že z tohoto velmi jasně vyplývá.
ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s3 Zaměstnavatel tak bude neustále zpětně přepočítávat vyměřovací základ za březen, který představuje výchozí základnu pro porovnání výše vyměřovacích základů za měsíc červen srpen.
ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s4 Z uvedeného vyplývá, že změny, které navrhuje Senát, nejsou korektně formulovány, neboť navrhovaná úprava je nejasná a u některých změn nelogická, u přepočteného počtu zaměstnanců je zcela nedostatečná.
ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s1 Celkově se tak značně zvýší administrativní náročnost v provádění zákona u všech subjektů a ztíží zaměstnavatelům uplatňování jejich nároku na prominutí pojistného.
ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s2 To bych opravdu ještě jednou zdůraznila.
ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s3 Důsledkem pro nejasnost úpravy mohou být i četné soudní spory.
ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s4 Senátní verze znamená také - opakuji to ještě jednou - zásadní zvýšení dopadů na státní rozpočet.
ps2017-049-08-003-391.u10.p7.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z tohoto důvodu si vás dovoluji požádat a navrhnout proto Poslanecké sněmovně, aby návrh zákona schválila v původním znění, tedy ve znění, v jakém byl postoupen Senátu.
ps2017-049-08-003-391.u10.p7.s2 Velmi děkuji.
ps2017-049-08-003-391.u11.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2017-049-08-003-391.u11.p1.s2 A prosím pana senátora Tomáše Goláně, aby se ujal slova.
ps2017-049-08-003-391.u11.p1.s3 Prosím, pane senátore.
ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, zákonodárci, nastává tady situace, kdy vás prosím, abyste dobře vyslechli.
ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s3 Protože tím, že jsme u senátního tisku 272, vašeho tisku 868, přijali pozměňovací návrh ve znění postoupeném Senátem, který doporučil i pan ministr zdravotnictví, vyloučili jsme z veškeré pomoci lékárníky.
ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s4 Nedovolil bych si vám říkat, jak máte hlasovat, ale prosím, abychom se zamysleli nad tímto, že vlastně ty malé lékárny, které udržují výdejní okénka ve vesnicích a jakýmsi způsobem tu dostupnost zdravotnictví dostávají k těm nejvíc potřebným, kteří nemohou cestovat anebo jsou, řekněme, jiným způsobem hendikepováni, právě na ty myslel ten návrh, který jsme předložili Senátu, a právě tím hlasováním o tom prvním zákonu, u kterého jsem byl zpravodajem, jsme je vyloučili.
ps2017-049-08-003-391.u12.p2.s1 bych chtěl říct k tomu, co řekla tady paní ministryně, že zákon prošel legislativním odborem Senátu, který, sami víte, je velmi přísný, a neshledalo naše legislativní oddělení v něm žádné nedostatky.
ps2017-049-08-003-391.u12.p2.s2 Zákon odstraňuje - možná bude lehce složitější, ale odstraňuje jakékoliv nespravedlnosti, protože pokud do absolutního počtu zaměstnanců počítáme i úvazky ve výši desetiny, poloviny - víte sami, že dlouho apelujeme na to, aby zaměstnavatelé zaměstnávali lidi na zkrácené úvazky, maminky na mateřských, aby mohly pracovat na zkrácených úvazcích - oni se počítají za jednoho zaměstnance.
ps2017-049-08-003-391.u12.p3.s1 A jak tady paní ministryně řekla, tak ta hranice, odkdy ten nárok je, nebo není, je na počtu zaměstnanců.
ps2017-049-08-003-391.u12.p3.s2 A pokud se mi do počtu zaměstnanců počítá i někdo se zkráceným úvazkem a mám tam dva lidi na poloviční úvazek, oni dohromady dávají jeden úvazek, půl úvazku plus půl úvazku je jeden úvazek, a tihle by se počítali za dva.
ps2017-049-08-003-391.u12.p3.s3 Horší situace by vznikla ve firmách, které mají desetinové úvazky, kdy deset zaměstnanců, s desetinovým úvazkem je počítáno podle návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí za deset lidí, přitom je to jeden člověk.
ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s1 bych mohl takhle dále pokračovat, ale bych si tady dovolil připomenout tiskovou zprávu, kterou vydaly vlastně zaměstnavatelské svazy, které říkají, že senátní verze odstraňuje vážné nedostatky návrhu na prominutí odvodu sociálního pojištění.
ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s2 Pod tímto návrhem je podepsán Ing. Tomáš Hajdušek, vedoucí sekce správy daní a poplatků.
ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s3 Je pod ním podepsán RNDr. Ladislav Minčič, je to místopředseda sekce hospodářské politiky Hospodářské komory ČR.
ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s4 Je pod ním podepsán Tomáš Prouza - prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s5 Je pod ním podepsána Ing. Pavla Břečková - místopředsedkyně představenstva Asociace malých a středních podniků.
ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s6 Je pod ním podepsán Jan Wiesner - je to prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR.
ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s1 A si myslím, že tyto autority dávají najevo, že to pro nebude složitější, jak tady říkala paní navrhovatelka, ale že přesně chtějí ten zpřesňující návrh.
ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s2 Protože ten návrh zákona, tak jak přišel z Poslanecké sněmovny - na všechno bylo málo času, chápu to - byl nedokonalý a zakládal velkou právní nejistotu jak při propuštěných zaměstnancích, tak při vlastně přepočtu.
ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s3 Ono vlastně tak jak je to koncipováno, tak podmínkou pro odpuštění tohoto pojištění je, že zaměstnavatel nesmí propustit více jak deset procent zaměstnanců, ale bylo lehce opomenuto, že ti zaměstnanci můžou odcházet i sami z vlastní vůle a že můžou odcházet do důchodu, to znamená ze zákonných důvodů.
ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s4 A teď když si představíme společnost, která devět zaměstnanců, a jeden zaměstnanec jim odejde do důchodu, tak ten jeden zaměstnanec dělá 11,11 %.
ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s5 To znamená, takováhle společnost bez zásahu podnikatele, bez vůle toho zaměstnavatele, bude vyloučena tedy z toho prominutí odvodů, protože prostě někdo regulérně odešel do důchodu.
ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s6 A proto právě se ty podnikatelské svazy postavily za ten senátní návrh.
ps2017-049-08-003-391.u12.p6.s1 vás prosím kvůli lékárníkům, kvůli i vůli podnikatelských svazů, které by stejně vytvářely tlak na novelizaci toho zákona, abyste ten zákon podpořili tak, jak jej postoupil Senát se svým pozměňovacím návrhem.
ps2017-049-08-003-391.u12.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s1 Děkuji, pane senátore.
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s2 A ještě se zeptám pana poslance Bauera, který byl zpravodajem garančního výboru, zda si přeje vystoupit k usnesení Senátu.
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s3 Není tomu tak.
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s4 Takže otevírám rozpravu.
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s5 Hlásí se někdo do rozpravy?
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s6 Ano, z místa se hlásí pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s7 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, mám za to, že ty firmy, které jsou vyloučeny z toho programu skutečně z těch někdy bohužel absurdních důvodů, jako že jim třeba odešel zaměstnanec do důchodu, si určitě poradí s tím papírováním navíc.
ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s3 A stejně tak ty firmy, které jsou na hranici 55 zaměstnanců, tak prostě to, že do toho programu se budou moci zapojit, je pro nesrovnatelně důležitější, než jestli bude složitější formulář.
ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s4 Tady bych poprosil paní ministryni, aby se věnovala skutečně podstatě toho opatření.
ps2017-049-08-003-391.u14.p2.s1 Hlavní argument proti tomu rozšíření, proti zvýšení těch limitů je, že by to stálo moc peněz.
ps2017-049-08-003-391.u14.p2.s2 My tady vyjednáváme o zvýšení výdajů státního rozpočtu o 137 mld. korun.

Text viewDownload CoNNL-U