|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-009-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 209, 211 a 207 /sněmovní tisky 766, 774 a 753/

Date2020-06-02
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049190.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 185 • previousnext

ps2017-049-05-009-902.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 209, 211 a 207 /sněmovní tisky 766, 774 a 753/
ps2017-049-05-009-902.u1.p2.s1 Nevidím nikoho přihlášeného, ale hlásí se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-049-05-009-902.u1.p2.s2 Tak prosím.
ps2017-049-05-009-902.u2.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás poprosila o to, abychom mohli hlasovat po 19. hodině do projednání tohoto sněmovního tisku, respektive těchto tří, a to z toho důvodu, abychom sem nemuseli znovu oba pány hejtmany tahat, přece jenom doprava začíná být hustá.
ps2017-049-05-009-902.u2.p1.s2 Děkuji.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s1 Takže chápu, že je tady procedurální návrh, abychom hlasovali dnes po 19. hodině.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s2 Nicméně to musí být návrh dvou poslaneckých klubů.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s3 Vy se přidáváte?
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s4 Takže chápu, že je to návrh poslaneckého klubu STAN a Pirátů.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s5 zagonguji.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s6 Odhlásím vás.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s7 Takže jenom abych to přesně formuloval, paní zpravodajko, jedná se tedy o to, po 19. hodině do projednání všech tří tisků?
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s8 Takhle to mám tedy pojmout?
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s9 Tak jsem vás jednou odhlásil, tak jsem vás odhlásil znova a přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami.
ps2017-049-05-009-902.u3.p1.s10 Myslím, že jsme tady v dostatečném počtu.
ps2017-049-05-009-902.u3.p2.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-049-05-009-902.u3.p2.s2 Kdo je pro to, abychom po 19. hodině?
ps2017-049-05-009-902.u3.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-049-05-009-902.u3.p3.s1 Hlasování číslo 137, přihlášeno 136 poslanců, pro 59, proti 18. Návrh byl zamítnut.
ps2017-049-05-009-902.u3.p4.s1 Máme otevřenou obecnou rozpravu.
ps2017-049-05-009-902.u3.p4.s2 Nicméně nevidím tam nikoho přihlášeného do obecné rozpravy kromě paní ministryně Aleny Schillerové, která se hlásila s přednostním právem.
ps2017-049-05-009-902.u3.p4.s3 A potom také pan ministr Havlíček.
ps2017-049-05-009-902.u3.p4.s4 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-049-05-009-902.u3.p4.s5 Tak prosím.
ps2017-049-05-009-902.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-049-05-009-902.u4.p1.s2 Dámy a pánové, vážení páni hejtmani, dovolte, abych se vyjádřila k návrhu zastupitelstev Libereckého, Pardubického, Zlínského kraje - nevynechala jsem někoho? - na změnu zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-049-05-009-902.u4.p1.s3 On byl zpracován za účelem zvýšení daňových příjmů krajů formou stanovení nových podílů krajů na dani silniční a spotřební dani z minerálních olejů ve výši 8,92 %, přičemž se navrhuje nová metodika rozdělení daňových příjmů mezi jednotlivé kraje.
ps2017-049-05-009-902.u4.p2.s1 V první řadě musím konstatovat, že se všemi těmito třemi návrhy vláda vyslovila nesouhlasné stanovisko.
ps2017-049-05-009-902.u4.p2.s2 A protože se jedná o zcela identické návrhy, měly by být tyto krajské zákonné iniciativy na půdě Poslanecké sněmovny projednávány najednou, což se i stalo, a to vítám.
ps2017-049-05-009-902.u5.p1.s1 vás poprosím o klid v jednacím sále, protože tady opravdu není slyšet.
ps2017-049-05-009-902.u5.p1.s2 Tak prosím.
ps2017-049-05-009-902.u6.p1.s1 Pokud si dobře vzpomínám, tak byly zamítnuty na vládě jednomyslně.
ps2017-049-05-009-902.u6.p2.s1 Proč těmto návrhům dala vláda negativní stanovisko?
ps2017-049-05-009-902.u6.p2.s2 Dovolte, abych to vysvětlila.
ps2017-049-05-009-902.u6.p2.s3 Přijetí návrhu, to je samozřejmě primární, by znamenalo negativní dopad na státní rozpočet a zejména na Státní fond dopravní infrastruktury ve výši minus 8,55 miliardy korun, přičemž z toho dopad na státní rozpočet představuje minus 7,97 miliardy korun a na Státní fond dopravní infrastruktury minus 0,58 miliardy korun.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s1 Nemusím zdůrazňovat, že se nacházíme v kritické době.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s2 Nakonec to tady i padlo ze strany pana hejtmana, že ten návrh byl podáván ještě předtím, než vypukla tato pandemie.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s3 Ale jsme v této době a musíme si říct, že ta doba je kritická.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s4 A je to doba, kdy stát nese obrovské náklady na zabezpečení zdraví obyvatelstva, na zajištění chodu bezpečnostních složek, na záchranné programy pro podnikatele, firmy a podobně.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s5 Všichni o nich víte.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s6 O většině z nich jste tady hlasovali.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s7 Některé jsou dotační programy, tak o nich hlasovala vláda.
ps2017-049-05-009-902.u6.p3.s8 Ale samozřejmě jsou všechny veřejně známé a dostupné.
ps2017-049-05-009-902.u6.p4.s1 V současné době se pohybujeme pouze v mezích hrubých odhadů, jaké budou skutečné dopady pandemie na ekonomiku České republiky.
ps2017-049-05-009-902.u6.p4.s2 Za stávající situace nelze tedy dále prohlubovat deficit státního rozpočtu.
ps2017-049-05-009-902.u6.p4.s3 A pokud by k tomuto kroku nemělo dojít, muselo by na vládní úrovni dojít k diskusi o případném seškrtání, nebo o prohloubení schodku, hlavně Státního fondu dopravní infrastruktury.
ps2017-049-05-009-902.u6.p4.s4 Takže předpokládám, že i můj vládní kolega, pan vicepremiér Havlíček, se na toto téma vyjádří, protože by se ho to dotklo samozřejmě velmi citelně.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s1 Ani tedy s ponížením příjmu Státního fondu dopravní infrastruktury nelze souhlasit.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s2 Důvodem je obecně vysoká potřeba zdrojů na financování dopravní infrastruktury z rozpočtu tohoto státního fondu, jako jsou zejména výstavby, údržby dálnic, silnic a železnic ve vlastnictví státu.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s3 Tyto investice zvlášť v dnešní nejisté době nelze ohrozit.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s4 A investice budou právě tím, co posune ekonomiku naší země dál, a to nejen investice vynakládané ze státního rozpočtu, ale i investice vynakládané ze strany municipalit.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s5 A my s tím počítáme.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s6 Počítáme.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s7 Dnes jsme měli velice zásadní jednání, zítra ráno pokračujeme.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s8 A počítáme s podporou rozpočtu municipalit, ale jiným způsobem.
ps2017-049-05-009-902.u6.p5.s9 Ty oznámíme, jakmile se na tom dohodneme, což by mělo být opravdu v řádu dnů.
ps2017-049-05-009-902.u6.p6.s1 Zároveň nelze souhlasit s odůvodněním potřebnosti navýšení rozpočtového určení daní pro kraje, které je uvedeno v důvodové zprávě.
ps2017-049-05-009-902.u6.p6.s2 To se opírá zejména o tvrzení, že krajům byly v minulosti převedeny kompetence bez adekvátního zajištění finančních zdrojů, zejména převod silnic druhých a třetích tříd do majetku krajů, a že způsob stanovení stávajících podílů krajů na sdílených daních nelze doložit.
ps2017-049-05-009-902.u6.p6.s3 Tak na tomto místě si dovolím nesouhlasit.
ps2017-049-05-009-902.u6.p6.s4 A nemohu si odpustit prosím následující rekapitulaci.
ps2017-049-05-009-902.u6.p7.s1 Na kraje přešly postupně tyto silnice ve dvou fázích reformy veřejné správy - kompetence, zařízení a s nimi i finanční zdroje ve výši 39,6 miliardy korun, vyjádřeno ve výchozí úrovni roku 2005, všechno dohledatelné v archivech Ministerstva financí - čímž došlo k vymezení daňových podílů na příslušných daňových výnosech tak, aby mohly tyto kompetence vykonávat samostatně.
ps2017-049-05-009-902.u6.p7.s2 Uvedené se odehrálo na úkor podílu státního rozpočtu.
ps2017-049-05-009-902.u6.p7.s3 A je rovněž nutné zdůraznit, že daňové příjmy krajů v čase dynamicky rostly.
ps2017-049-05-009-902.u6.p7.s4 Mezi roky 2005 a 2019 daňové příjmy krajů vzrostly na 75 miliard korun, to znamená o 35,4 miliardy korun, což je téměř o 90 %.
ps2017-049-05-009-902.u6.p7.s5 Mezi roky 2018 a 2019 daňové příjmy krajů alokované prostřednictvím rozpočtového určení daní vzrostly o 8,7 %, to je o 6 miliard korun.
ps2017-049-05-009-902.u6.p7.s6 Přesto zdroje, které kraje v rámci svého rozpočtového určení daní získávají, jsou z jejich strany často bagatelizovány, což vytváří tlak na neustálé dodatečné zdroje ze státního rozpočtu, což je za stávající situace - předesílám teď zvláště za stávající situace - prostě neúnosné.
ps2017-049-05-009-902.u6.p8.s1 Postup stanovení podílu krajů na stanovené části sdílených daní je dohledatelný v příslušných sněmovních tiscích, to jest sněmovní tisk číslo 974 z roku 2001 a číslo 747 z roku 2004, ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2017-049-05-009-902.u6.p8.s2 Z uvedených tisků je zřejmé, že kraje získaly v rámci rozpočtového určení daní prostředky na opravu, investice a pro organizace správy a údržby krajských silnic.
ps2017-049-05-009-902.u6.p8.s3 Celý proces konstrukce rozpočtového určení daní pro kraje byl podrobně diskutován s tehdejšími zástupci jednotlivých krajů.
ps2017-049-05-009-902.u6.p9.s1 V této souvislosti je také vhodné připomenout, že od roku 2010 byly krajům a hlavnímu městu Praze poskytovány dostatečné prostředky ze státního rozpočtu, volných zdrojů ze Státního fondu dopravní infrastruktury a IROP, a to v letech 2010 2019 na dopravní obslužnost v souhrnné výši 27,3 miliardy korun a v letech 2015 2019 na opravu a údržbu silnic druhých a třetích tříd v souhrnné výši 18,4 miliardy korun, čili to je plus 0,42 miliardy v roce 2017 jako kompenzace ještě k tomu, k této částce, jako kompenzace mezd řidičům, z čehož je zřejmá jistá dvojkolejnost ve financování uvedené oblasti.
ps2017-049-05-009-902.u6.p9.s2 A toto jistě nebylo záměrem při realizaci reformy veřejné správy.
ps2017-049-05-009-902.u6.p9.s3 Prostě se na to za ta léta zapomnělo.
ps2017-049-05-009-902.u6.p10.s1 Ale přesto se snažilo Ministerstvo financí, potažmo samozřejmě se o tom rozhodovalo na příslušných vládách, navýšit tyto prostředky nad rámec toho RUD, který je dohledatelný v archivech Ministerstva financí, a cituji z tehdejších tisků, z tehdejších důvodových zpráv.
ps2017-049-05-009-902.u6.p10.s2 Takže není pravdou, že se převedly silnice bez prostředků.
ps2017-049-05-009-902.u7.p1.s1 vás požádám o klid!
ps2017-049-05-009-902.u7.p1.s2 Paní ministryně se nemůže v klidu vyjádřit.
ps2017-049-05-009-902.u7.p1.s3 Ještě jednou vás prosím o klid!
ps2017-049-05-009-902.u7.p1.s4 Máme ještě deset minut, tak to vydržme!
ps2017-049-05-009-902.u8.p1.s1 Rovněž musím důrazně upozornit na skutečnost, že stávající podoba návrhu znemožňuje jeho aplikaci v praxi, a to zejména z následujících důvodů.
ps2017-049-05-009-902.u8.p2.s1 V návrhu není stanoven způsob zveřejnění procentních podílů jednotlivých krajů, a to buď pro daný rok, nebo na delší období.
ps2017-049-05-009-902.u8.p3.s1 Za druhé, postup výpočtu podílu krajů na stanovené části výnosů sdílených daní, který je popsán v novém odstavci 2 v § 3, není jednoznačný a může vést k chybné interpretaci.
ps2017-049-05-009-902.u8.p3.s2 Jsou zaměňovány termíny pro podíl, výnos a procentní podíl a dále je např. od hrubého výnosu odečítán procentní podíl.
ps2017-049-05-009-902.u8.p4.s1 Za třetí, problém je rovněž se zdrojem dat o délce silnic druhých a třetích tříd.
ps2017-049-05-009-902.u8.p4.s2 Platné právní předpisy Českému statistickému úřadu výslovně neukládají povinnost vést návrhem předpokládanou evidenci délky silnic druhých a třetích tříd kraje, přičemž tyto údaje jsou zveřejňovány pouze ve Statistické ročence, a to s ročním zpožděním.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s1 Ještě mi dovolte na závěr říct, nechci tady vykopávat příkopy mezi vládou a jednotlivými kraji.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s2 My jsme připraveni o tom jednat, jednali jsme dnes, budeme jednat zítra, skutečně v řádech dnů, nejen o dotační politice, nejen o kompenzaci pro obce, protože se tady rozhořela debata o tzv. kompenzačním bonusu, kterou nebudu opakovat, protože tu zaznívala a předpokládám, že ještě zaznívat bude.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s3 A jsme samozřejmě připraveni podpořit kraje v oblasti silnic druhých a třetích tříd, a to významnou částkou, která bude navíc nastavena tak, aby byla nejen pro rok 2020, ale i pro rok 2021, tak aby si kraje mohly toto rozplánovat.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s4 Ale musela jsem připomenout tuto historii.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s5 Ta historie byla a existovala a teď se jenom opakuje.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s6 Ona se opakuje jako evergreen pravidelně, že by se změnil RUD, ještě bych řekla legislativně a technicky nesprávným způsobem.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s7 Vyvolalo by to tyto problémy, které jsem tady definovala, a pak by se na to za pár let zase zapomnělo a zase bychom řešili to samé.
ps2017-049-05-009-902.u8.p5.s8 Je to prostě takový kolovrátek a evergreen, který se vrací každý rok.
ps2017-049-05-009-902.u8.p6.s1 Nechci to hrotit.
ps2017-049-05-009-902.u8.p6.s2 Chci říct, že podpoříme kraje, podpoříme silnice druhých a třetích tříd, a to nejen v roce 2020, ale i pro rok 2021, velmi významnou částkou.
ps2017-049-05-009-902.u8.p6.s3 Děkuji vám.
ps2017-049-05-009-902.u9.p1.s1 Nyní přečtu přihlášky na přednostní právo, které mám v pořadí - je to ministr Karel Havlíček, ministryně Klára Dostálová, předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a předseda STAN pan poslanec Rakušan.
ps2017-049-05-009-902.u9.p1.s2 Takže ovšem máme tu jednu faktickou poznámku, což je také předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2017-049-05-009-902.u9.p1.s3 Takže vaše dvě minuty, pane předsedo.
ps2017-049-05-009-902.u9.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-05-009-902.u10.p1.s1 Není úplně jednoduché reagovat a nesmát se.

Text viewDownload CoNNL-U