|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-002-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 453/ - druhé čtení

Date2020-06-02
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049177.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 363 • previousnext

ps2017-049-05-002-008.u1.p1.s1 8.
ps2017-049-05-002-008.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 453/ - druhé čtení
ps2017-049-05-002-008.u1.p2.s1 Děkuji paní ministryni spravedlnosti Marii Benešové, že zasedla u stolku zpravodajů, a stejně tak děkuji zpravodajce, paní poslankyni Heleně Válkové za ústavně-právní výbor.
ps2017-049-05-002-008.u1.p2.s2 Z pověření vlády návrh uvede paní ministryně spravedlnosti.
ps2017-049-05-002-008.u1.p2.s3 A ještě, než udělím slovo, konstatuji, že v prvním čtení byl zákon přikázán ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-049-05-002-008.u1.p2.s4 Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisky 453/1 3.
ps2017-049-05-002-008.u1.p3.s1 A nyní tedy je na paní ministryni spravedlnosti Marii Benešové, aby zákon uvedla.
ps2017-049-05-002-008.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně.
ps2017-049-05-002-008.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-049-05-002-008.u2.p1.s2 Dámy a pánové, jenom připomenu, o co se jedná.
ps2017-049-05-002-008.u2.p1.s3 Jedná se o vládní návrh, kterým se mění jednak trestní zákoník, a dále ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
ps2017-049-05-002-008.u2.p1.s4 Jedná se o sněmovní tisk 453.
ps2017-049-05-002-008.u2.p2.s1 Předně bych chtěla zdůraznit, že Ministerstvo spravedlnosti zpracovalo tento návrh, jehož hlavním cílem je podpora zvyšování počtu uložených peněžitých trestů, a to již jako trestů samostatných nebo ukládaných vedle jiného trestu.
ps2017-049-05-002-008.u2.p2.s2 Navazujeme v tomto směru na předchozí snahy Nejvyššího soudu a Nejvyššího státního zastupitelství, které po sérii odborných seminářů konaných v roce 2017 pro soudce a státní zástupce a policisty přijaly k této problematice potřebná nelegislativní opatření.
ps2017-049-05-002-008.u2.p3.s1 Mezi hlavní navrhované změny v tomto materiálu patří, ve stručnosti: zrušení možnosti přeměny peněžitého trestu v jiné, alternativní tresty;
ps2017-049-05-002-008.u2.p3.s2 zrušení institutu náhradního trestu odnětí svobody - nezaplacený peněžitý trest bude namísto toho přeměněn v trest odnětí svobody podle zákonem stanoveného propočtu;
ps2017-049-05-002-008.u2.p3.s3 zmírnění podmínek pro zahlazení při odsouzení k peněžitému trestu a možnost přistoupit přímo k přeměně peněžitého trestu bez předchozího vymáhání, je-li zřejmé, že vymáhání by bylo bezvýsledné nebo by mohlo být zmařeno.
ps2017-049-05-002-008.u2.p4.s1 S tímto tématem souvisí i další návrh, který je předmětem samostatného tisku, a to přesun vymáhání peněžitých trestů a všech dalších pohledávek vzniklých v resortu justice, jejichž správa placení se řídí daňovým řádem, na Celní správu.
ps2017-049-05-002-008.u2.p4.s2 Jedná se o tisk 762 a jeho první čtení bylo zařazeno na program této schůze.
ps2017-049-05-002-008.u2.p4.s3 V rámci debat na půdě ústavně-právního výboru byl přijat poměrně rozsáhlý pozměňovací návrh, jehož podstatou je v podstatě sloučení tohoto vládního návrhu zákona s poslaneckým návrhem, který je uveden pod číslem 466, a tento směřuje k novému nastavení výše jednotlivých hranic škod v trestnímu zákoníku a ke změnám právní úpravy institutu dohody o vině a trestu.
ps2017-049-05-002-008.u2.p5.s1 Pokud jde o tento návrh, tak s ním souhlasíme, a s dalšími změnami, které jsou ve stanovisku ÚPV navrhovány.
ps2017-049-05-002-008.u2.p5.s2 K tomu se potom později vyjádřím a k jednotlivým pozměňovacím návrhům rovněž.
ps2017-049-05-002-008.u2.p5.s3 Jenom bych chtěla říci, že to prošlo ústavně-právním výborem, který se konal 18. 9., 11. 12. a 5. 2. 2020, ale o tom asi bude spíše referovat paní zpravodajka profesorka Válková.
ps2017-049-05-002-008.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-002-008.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni spravedlnosti Marii Benešové a požádám zpravodajku ústavně-právního výboru paní poslankyni Helenu Válkovou, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2017-049-05-002-008.u3.p1.s2 Paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-049-05-002-008.u4.p1.s1 vám děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-05-002-008.u4.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, tento tisk neměl úplně snadnou cestu, protože jde o novelu trestního zákoníku, trestního řádu a souvisejících právních předpisů, které mění trochu design trestní politiky, a samozřejmě tím pádem se k tomu vyjadřovalo hodně našich poslanců.
ps2017-049-05-002-008.u4.p1.s3 Pak po diskusi, protože byl takový velmi výrazný - a hovořila o tom již paní ministryně - zásadní poslanecký návrh pod sněmovním tiskem 466, s ohledem na to, že se to týkalo problematiky, která spolu v určitém smyslu slova souvisela, jsme se domluvili, že budeme tento tisk projednávat společně s tiskem 453.
ps2017-049-05-002-008.u4.p1.s4 Čili došlo, jak zde bylo také paní ministryní zmíněno, ke sloučení debaty a ústavně-právní výbor, který je i výborem garančním, několikrát přerušil, aby získal čas, své jednání, aby potom 5. února 2020 přijal zásadní usnesení, v rámci kterého naprostou většinu těch podstatných změn navrhovaných poslaneckým návrhem, sněmovním tiskem 466, převzal, a tím doplnil ten sněmovní tisk 453, o kterém tady hovořila paní ministryně a který výrazně zůstává samozřejmě zachován
ps2017-049-05-002-008.u4.p1.s5 To bych chtěla říci, ten tvoří vlastně páteř celého toho návrhu novel trestních předpisů, když umožňuje snazším způsobem ukládat peněžitý trest a v případě, že nedojde k jeho výkonu včas, řádně, jej měnit na trest nepodmíněný, a současně ruší relativně komplikovanější přeměny na jiné alternativní tresty třeba.
ps2017-049-05-002-008.u4.p2.s1 Současně také upravuje tím, že byl přijat ten komplexní návrh ústavně-právním výborem, výše hranice škod, který rozlišuje trestné činy na přečiny, zločiny a zvlášť závažné zločiny a který je velmi nutný právě proto, že za posledních minimálně deset let došlo k výraznému zvýšení cen, které se nicméně nepromítlo právě do těch hranic, které odlišují jednotlivé druhy trestných činů, a tím také stanoví odlišné trestní sazby.
ps2017-049-05-002-008.u4.p2.s2 Takže v současné situaci máme nastavenou tu trestní represi mnohem přísněji než před deseti lety a do věznic se nám pak dostává mnohem více odsouzených, než tomu bylo v minulosti.
ps2017-049-05-002-008.u4.p2.s3 Proto se posunuje proporčně ta hranice výše škod z 5 tisíc, což je škoda, která nyní rozlišuje přestupek od přečinu, od toho nejmírněji trestného činu, který nazýváme přečinem, a tu navrhujeme posunout na hranici 10 tisíc korun.
ps2017-049-05-002-008.u4.p3.s1 Ve skutečnosti se nestane nic, co by bylo tak dramatického.
ps2017-049-05-002-008.u4.p3.s2 Od Nejvyššího státního zastupitelství jsme dostali i zdůvodnění, ve kterém poukazují na to, že ten nárůst nebude nijak dramatický, pokud jde o počty případů, které by měly řešit obce, pokud by tento návrh prošel, protože mezi vámi vznikly obavy, že obce, přestupkové komise, nezvládnou takový nápor.
ps2017-049-05-002-008.u4.p3.s3 Měly by to být ročně 3 maximálně 5 tisíc případů, a když to rozprostřeme na území celé České republiky, tak to opravdu není vůbec dramatický nárůst, a daleko horší je teď ta velmi přísně nastavená trestní politika.
ps2017-049-05-002-008.u4.p3.s4 A současně i ta sazba, která je také velmi důležitá, hranice výše škody nastavená na 5 milionů se nám zvyšuje na 10 milionů v tom návrhu, tak chci na tyto změny upozornit, protože v tom původním sněmovním tisku 453 obsažené nejsou.
ps2017-049-05-002-008.u4.p4.s1 Vy máte usnesení ústavně-právního výboru ke sněmovnímu tisku pod číslem 3, čili je to 453/3 z 5. února 2020.
ps2017-049-05-002-008.u4.p4.s2 Obsahuje závěry usnesení, v rámci kterého byly všechny navržené změny ústavně-právním výborem doporučeny.
ps2017-049-05-002-008.u4.p4.s3 jenom stručně zrekapituluji, protože i o některých z nich se vedla dost velká diskuse.
ps2017-049-05-002-008.u4.p4.s4 Tak je to např. rozšíření možností i za zvlášť závažný zločin podmíněně propustit odsouzeného, pokud ovšem tím zvlášť závažným zločinem nebyla způsobena smrt, těžká újma na zdraví, nebyl spáchán na těhotné ženě nebo dítěti, nebyl ani spáchán jako člen organizované skupiny, ve spojení s organizovanou skupinou nebo v její prospěch, nejednalo se o žádné teroristické trestné činy, a také ten, který je uveden v hlavě třetí, sedmé, deváté, dvanácté, třinácté zvláštní části tohoto zákona nebo v odst. 4 a který nebyl ve výkonu trestu odnětí svobody, tak takový odsouzený, pokud vykonal alespoň třetinu toho uloženého nebo podle rozhodnutí prezidenta České republiky zmírněného trestu odnětí svobody, by napříště mohl být podmíněně propuštěn již po třetině výkonu.
ps2017-049-05-002-008.u4.p4.s5 Původní návrh byl širší, ale pak jsme ho zúžili na takové, bych řekla, minimum, ale trošku jsme tím otevřeli možnosti podmíněného propuštění i u těch dlouhých nepodmíněných trestů odnětí svobody tak, jak je to běžné v jiných evropských zemích.
ps2017-049-05-002-008.u4.p4.s6 Tento návrh podporuje např. také asociace organizací, které působí v oblasti vězeňství, takže to zmiňuji, že je to návrh, se kterým vyjadřují i souhlas a podporují jej ti, kteří pracují a jsou známí i dobrými výsledky práce v oblasti práce s odsouzenými k nepodmíněným trestům odnětí svobody.
ps2017-049-05-002-008.u4.p5.s1 V tom návrhu je také velmi významný institut a možnosti rozšíření jeho aplikace, je to dohoda o sjednání vinu a trestu, která svoje konsekvence rovněž samozřejmě i v mírnější trestní represi a současně nám zrychluje to trestní řízení, pokud na to obžalovaný přistoupí, a tím také může docílit i určitého snížení trestních sazeb, a dokonce po tu dolní hranici, která je jinak předvídaná trestním zákoníkem.
ps2017-049-05-002-008.u4.p5.s2 Současně je zde také zaveden institut prohlášení viny, který zjednodušuje dokazování v rámci trestního řízení.
ps2017-049-05-002-008.u4.p6.s1 O škodách jsem hovořila.
ps2017-049-05-002-008.u4.p6.s2 Pak jsou tady úpravy, které jsme původně měli v pozměňujících návrzích jako poslankyně my, tzn. paní poslankyně Ožanová, což byla implementace dvou evropských směrnic, resp. jejich transpozice do našeho zákoníku.
ps2017-049-05-002-008.u4.p6.s3 A současně můj návrh, kdy s ohledem i na dlouhodobou kritiku možnosti relativně příliš snadno měnit ochranné léčení v případě nedodržení jeho podmínek na zabezpečovací detenci, § 99 odst. 5 trestního zákoníku, tak v tom návrhu se ruší ta vágní charakteristika, když ten, kterému bylo uloženo ochranné léčení, projeví negativní postoj k ochrannému léčení, aniž byl ten negativní postoj nějak specifikován, tak je možné vlastně přistoupit ke změně ochranného léčení na zabezpečovací detenci, což se v praxi ukazuje jako příliš drastické opatření, protože v zabezpečovací detenci můžete zůstat vlastně na doživotí, a ta kontrola, která probíhá, je opravdu v řadě případů s ohledem na ty podmínky, které jinak platí pro uložení zabezpečovací detence, nebo může být formální.
ps2017-049-05-002-008.u4.p6.s4 Takže musíme se snažit, aby spíše se zabezpečovací detence legislativně upravila tak, aby ten, komu je uložena, aby musel takový odsouzený splňovat veškeré podmínky pro uložení zabezpečovací detence, a ne aby se mohlo změnit ochranné léčení v případech, kdy projeví negativní postoj a není specifikováno, v čem spočívá ten negativní postoj, například v tom, že vyplivne léky, které mu někdo dal nebo které mu byly předepsány, aby se korigovalo jeho chování, třeba agresivní nebo násilné.
ps2017-049-05-002-008.u4.p6.s5 To určitě by nemělo vést k uložení zabezpečovací detence.
ps2017-049-05-002-008.u4.p7.s1 Jdu do detailů, jsem si toho vědoma, je to obsáhlý tisk.
ps2017-049-05-002-008.u4.p7.s2 Vaší pozornosti skutečně by neměly ujít zejména ty věci, o kterých hovořila paní ministryně, čili možnosti a posílení možností, zjednodušení možností ukládat peněžité tresty namísto jiných sankcí.
ps2017-049-05-002-008.u4.p7.s3 Potom to sjednávání dohody o vině a trestu a prohlášení viny, zrychlení trestního řízení, pak tedy ta, řekněme - bych řekla přizpůsobení současné situace, trestní politiky současné ekonomické situaci, a to teď nemyslím koronavirové situaci, nicméně situaci, která je dána tím vývojem cen, čili zvýšení těch hranic, které jsou v § 138 odst. 1 stanoveny pro rozlišení trestných činů na přečiny, zločiny, zvlášť závažné zločiny, a odpovídající trestní sazby.
ps2017-049-05-002-008.u4.p7.s4 A myslím si, že to jsou ty nejpodstatnější změny, které usnesení ústavně-právního výboru na svém zasedání 5. února schválilo, a doporučuji je Sněmovně takto přijmout.
ps2017-049-05-002-008.u4.p8.s1 Je tam samozřejmě ještě související zákon, na který bych nerada zapomněla, o trestní odpovědnosti právnických osob, kde by se napříště, pokud tento návrh projde, a ústavně-právní výbor jej také odsouhlasil, mělo na odsouzenou právnickou osobu hledět, jako by nebyla odsouzena, v případě, když bude, zase na výjimky, které platí ohledně zvlášť závažného zločinu, mělo by být na ni hleděno, nebo na tu právnickou osobu, jako kdyby nebyla odsouzena, když řádně trest vykoná, nebo by byl eventuálně prominut nebo ten trest by byl promlčený.
ps2017-049-05-002-008.u4.p8.s2 Čili například v případě peněžitého trestu, když ho zaplatí, tak již by neměla ten rejstřík poznamenaný tím, že tam bude ten výpis, který by třeba znemožňoval dále pokračovat v podnikatelské činnosti tím způsobem, jakým by ráda chtěla.
ps2017-049-05-002-008.u4.p8.s3 Samozřejmě to se netýká zvlášť závažných zločinů, kdy ta právnická osoba byla třeba odsouzena k trestu propadnutí majetku, k trestu zákazu činnosti, zákazu plnění veřejných zakázek.
ps2017-049-05-002-008.u4.p9.s1 Takže když to shrnu, myslím si, že jsme si toho v ústavně-právním výboru poměrně dost odpracovali, že ta novela je zásadní, že by velmi pomohla, jak se v oblasti trestněpolitické přiblížit standardu evropských zemí.
ps2017-049-05-002-008.u4.p9.s2 Není to zase nic tak převratného, že bychom měnili něco, na co jsme dosavadně zvyklí, že bychom zvyšovali ty hranice škody tak, že by některé trestné činy, na které jsme zvyklí, že se u nás v České republice za ukládají tresty, takže by se nám najednou přesunuly do oblasti přestupků, to opravdu ne, toho se nebojte, hlavně starostové a starostky a hejtmani a hejtmanky.
ps2017-049-05-002-008.u4.p9.s3 Ty propočty, když na to přistoupí a navrhuje to i Nejvyšší státní zastupitelství a připojuje se k tomu Nejvyšší soud a soudy, justice, tak asi vědí, že k žádnému dramatickému nárůstu podle statistik, které pečlivě vedou, nedojde.
ps2017-049-05-002-008.u4.p9.s4 A myslím si proto, že bychom měli tuto novelu podpořit.
ps2017-049-05-002-008.u4.p10.s1 Takže usnesení ústavně-právního výboru je, že navrhuje, abych přednesla, seznámila vás s těmi nejdůležitějšími změnami, jak jsem je tady nastínila, a doporučila vám to usnesení přijmout.
ps2017-049-05-002-008.u4.p10.s2 A protože v tom usnesení jsou obsaženy i ty návrhy, které jsou původně, a proto nebudou uplatněny, pozměňovacími návrhy pod číslem 3368 a 3712, které nebudu uplatňovat, tak i dalších pozměňovacích návrhů je pouze 5, nikoliv 7, jak by se mohlo na první pohled zdát.
ps2017-049-05-002-008.u4.p11.s1 Další pozměňovací návrhy, které jsou - dva z nich jsem uplatnila vlastně - pod číslem 4891 a 4892, bych je nazvala skoro legislativně technickými, protože jenom doplňujeme nový trest zákazu držení a chovu zvířat do zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a do zákona o soudních věcech mládeže.
ps2017-049-05-002-008.u4.p11.s2 Takže tam jde jenom o využití této možnosti otevření trestních předpisů k tomu, abychom legislativně doplnili to, co jsme zavedli v předchozích novelách, ale zapomněli jsme na tyto dva zákony.
ps2017-049-05-002-008.u4.p12.s1 Pak je zde pozměňovací návrh, který jistě přednese, nebo předpokládám, že přednese pan poslanec Tomáš Vymazal, pod číslem 5023, a to je poměrně významná změna a myslím, že o bychom tady hovořit měli podrobněji, protože pokud by byla přijata, tak by, myslím, mohla prodloužit, mít dopad na prodloužení, nebo přinejmenším zkomplikování určité fáze trestního řízení.
ps2017-049-05-002-008.u4.p12.s2 Takže to přenechávám samozřejmě panu poslanci Vymazalovi.
ps2017-049-05-002-008.u4.p13.s1 Pak tady je jeden společný návrh, který jsem podala a pan poslanec Michálek, kdy jde, bych řekla, o určitou reakci na praxi některých soudů, které nepřihlížejí, a nemusí zatím přihlížet, k takzvané kumulaci trestů.
ps2017-049-05-002-008.u4.p13.s2 Jde o případy, kdy někdo byl odsouzen, nemá ještě vykonaný nepodmíněný trest odnětí svobody a soudí se za další trestný čin.
ps2017-049-05-002-008.u4.p13.s3 Pokud nejde o pokračování v trestném činu a neukládá se souhrnný trest nebo společný trest, tak v takovém případě je třeba, aby pro sjednocení aplikační praxe bylo výslovně v příslušném ustanovení stanoveno, že ten soud přihlédnout i k tomu, že dosud nebyl vykonán ten předchozí uložený nepodmíněný trest, protože jinak se nám stává, že ve výkonu trestu odnětí svobody - se omlouvám, ale teď jako nemůžu moc mluvit - že v tom výkonu trestu - hluk - že v tom výkonu trestu odnětí svobody potom máme třeba na tři, čtyři, pět roků odsouzené za relativně malé majetkové trestné činy nebo méně závažné majetkové trestné činy, což jistě moc nechceme, a někteří z nich tam opravdu být takhle dlouho nemusí.
ps2017-049-05-002-008.u4.p13.s4 Takže neomezujeme svobodu a nezávislost soudů tím, že bychom jim předepisovali, jak mají rozhodovat, ale sjednocujeme tu praxi tak, že říkáme, že v případě, kdy je to třeba, tak soud i k této skutečnosti, že zatím nebyl vykonán ten předchozí trest a jde třeba o bagatelní trestnou činnost, k tomu přihlédnout.
ps2017-049-05-002-008.u4.p13.s5 Takže to je také myslím důležité.
ps2017-049-05-002-008.u4.p14.s1 A poslední návrh, který byl vlastně do systému v poslední podobě vložen dneska, přednese pan poslanec Bartošek.
ps2017-049-05-002-008.u4.p14.s2 Týká se v podstatě doplnění dvou skutkových podstat přečinů, § 404a a 404b, což je reakce na současnou situaci, kdy se někdy zneužívá určitých symbolů, prodávají se nacistické symboly a další, o čemž myslím, že přesvědčivěji bude hovořit právě pan poslanec, který si tento pozměňovací návrh připravil.
ps2017-049-05-002-008.u4.p15.s1 Za je to teď všechno.
ps2017-049-05-002-008.u4.p15.s2 Myslím si, že řada těch změn možná ještě vyvolá diskusi, takže jsme samozřejmě s paní ministryní k dispozici.
ps2017-049-05-002-008.u4.p15.s3 Děkuji.
ps2017-049-05-002-008.u5.p1.s1 děkuji paní zpravodajce Heleně Válkové za podrobnou informaci.
ps2017-049-05-002-008.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám prvního přihlášeného pana poslance Tomáše Vymazala.
ps2017-049-05-002-008.u5.p1.s3 Ještě než dojde k pultu, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2017-049-05-002-008.u5.p1.s4 Z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Skopeček.
ps2017-049-05-002-008.u5.p1.s5 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-049-05-002-008.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-049-05-002-008.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych představil pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 5023, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-049-05-002-008.u6.p2.s1 Již od prosince 2017 jsem předsedou stálé komise pro kontrolu použití odposlechu a za tu dobu jsem si nemohl nevšimnout nepřehledných situací, ve kterých dochází k tomu, že osoby, jejichž telekomunikační provoz byl odposloucháván, nejsou v rozporu se zákonem o této skutečnosti vůbec informovány.
ps2017-049-05-002-008.u6.p2.s2 Domnívám se, že jde o důsledek toho, že vypořádávání informační povinnosti ohledně odposlechů je zákonem uloženo velkému množství subjektů, primárně soudů, aniž by existoval zastřešující orgán nebo systém, který by byl schopen nad tímto procesem vykonávat účinnou kontrolu.
ps2017-049-05-002-008.u6.p2.s3 Výsledkem je pak to, že odposlouchávaná osoba nejenže neobdrží informaci, na kterou ze zákona nárok, ale nemá ani možnost se obrátit na Nejvyšší soud za účelem prošetření legitimity daného odposlechu.
ps2017-049-05-002-008.u6.p2.s4 Tady mohu uvést příklad novináře Janka Kroupy, jehož telekomunikace byla po pět měsíců nezákonně monitorována, o čemž byl informován po mnoha letech.
ps2017-049-05-002-008.u6.p3.s1 Pro nápravu tohoto stavu navrhuji zúžit současný okruh subjektů zodpovídajících za naplnění informační povinnosti pouze na státní zastupitelství, které bude mnohem snáze schopné celý proces ve své režii kontrolovat a plnění informační povinnosti evidovat.
ps2017-049-05-002-008.u6.p3.s2 Stejně tak navrhuji vznik informační povinnosti přesunout z konce celého trestního řízení na konec řízení přípravného, aby se odposlouchávané osoby o tomto zásadním průniku do svých práv dozvěděly mnohem dřív.
ps2017-049-05-002-008.u6.p4.s1 Návrh jsem měl možnost prodiskutovat na Nejvyšším státním zastupitelství, kde se obávali možné kompromitace vyšetřovacích procesů v důsledku změn v řešení informační povinnosti.
ps2017-049-05-002-008.u6.p4.s2 S ohledem na to, že návrh požaduje její vypořádání na konci přípravného řízení, kdy je vyšetřování již ukončeno a jeho výsledky jsou k dispozici všem zúčastněným, takováto situace nehrozí.
ps2017-049-05-002-008.u6.p5.s1 Další výhradou byla potenciální nutnost koordinovat činnosti napříč jednotlivými odděleními státního zastupitelství nebo soudů.
ps2017-049-05-002-008.u6.p5.s2 K takovéto situaci nicméně dochází již v současnosti a návrh by ve skutečnosti měl tyto mechanismy zjednodušit celkovým převzetím vypořádávání informační povinnosti státním zastupitelstvím.
ps2017-049-05-002-008.u6.p6.s1 Věřím tedy, že by mnou podaný návrh nevedl k žádné kompromitaci vyšetřování a zároveň by zajistil občanům dřívější informovanost o hlubokém zásahu do jejich soukromí, stejně tak jako možnost se takovému zákroku bránit v případě, že není legitimní.
ps2017-049-05-002-008.u6.p6.s2 Děkuji vám za zvážení tohoto návrhu.
ps2017-049-05-002-008.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Tomáši Vymazalovi.
ps2017-049-05-002-008.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Zdeněk Ondráček - pardon, nejdříve s přednostním právem předseda klubu KDU-ČSL Jan Bartošek.
ps2017-049-05-002-008.u7.p1.s3 S faktickou?

Text viewDownload CoNNL-U