|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-27 ps2017-049-02-003-076 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

76. Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy /sněmovní tisk 866/ - prvé čtení

Date2020-05-27
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/076
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049067.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 135 • previousnext

ps2017-049-02-003-076.u1.p1.s1 76.
ps2017-049-02-003-076.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy /sněmovní tisk 866/ - prvé čtení
ps2017-049-02-003-076.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-049-02-003-076.u1.p2.s2 Prosím paní ministryni, aby se ujala slova.
ps2017-049-02-003-076.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-049-02-003-076.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu číslo 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související předpisy.
ps2017-049-02-003-076.u2.p2.s1 V posledních letech došlo k výraznému navýšení cen nemovitých věcí.
ps2017-049-02-003-076.u2.p2.s2 Strmý růst cen je jedním z důvodů, který vedl ke ztížení dostupnosti bydlení.
ps2017-049-02-003-076.u2.p2.s3 Za současného stavu, kdy se společnost potýká s pandemií způsobenou šířením koronaviru a musí se vypořádat s dopady tohoto viru na společnost, je nutné na tuto situaci zareagovat.
ps2017-049-02-003-076.u2.p3.s1 Návrh spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a zároveň v navazujících úpravách zákona o daních z příjmů, v důsledku čehož dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému.
ps2017-049-02-003-076.u2.p3.s2 Zrušením daně z nabytí nemovitých věcí dojde ke snížení nákladů na pořízení vlastního bydlení, které se pro nabyvatele nemovitých věcí rapidně zvyšují růstem cen nemovitých věcí, a tím se komplikují možnosti získání vlastního bydlení zejména pro mladé rodiny.
ps2017-049-02-003-076.u2.p3.s3 Zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí představuje další vynaložení značné finanční částky, řádově jde o desítky stovky tisíc korun navíc, které by jinak mohly být investovány do oprav a rekonstrukcí nemovitých věcí, zařízení domácností a dalších záležitostí spojených s pořízením nemovitých věcí.
ps2017-049-02-003-076.u2.p4.s1 Jako přínos zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se tedy předpokládá růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů, což povede k oživení trhu s nemovitými věcmi a navýšení příjmů státu z ostatních daní, zejména daně z přidané hodnoty a daní z příjmů.
ps2017-049-02-003-076.u2.p5.s1 Dalším přínosem zrušení daně z nabytí nemovitých věcí je snížení administrativních nákladů spojených se správou této daně, a to zejména pro daňové poplatníky.
ps2017-049-02-003-076.u2.p5.s2 K úspoře však dojde i na straně státu, kdy již nebude nutné tisknout formuláře daňového přiznání, investovat do technické podpory správy daně z nabytí nemovitých věcí.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s1 V souvislosti se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí se rovněž navrhuje několik úprav v zákoně o daních z příjmů.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s2 Primárním důvodem pro navržené změny v zákoně o daních z příjmů ve spojení se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí je odstranit z daňového systému několik nesourodých prvků, které jsou vzájemně protichůdné.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s3 Jelikož poplatníkům nyní zůstanou k dispozici volné finanční prostředky původně určené k uhrazení daně z nabytí nemovitých věcí, nebude tak již potřeba tuto částku kompenzovat prostřednictvím odpočtu úroků z úvěru na zajištění bytové potřeby od základu daně z příjmů.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s4 Tento odpočet navíc dlouhodobě podporoval pouze poplatníky, kteří pro pořízení vlastního bydlení využili dluhového financování.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s5 Představoval tedy nesystémovou výjimku.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s6 Naopak ti, kteří například dostali peníze od rodičů, takový odpočet uplatnit nemohli.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s7 Navržená změna se však bude týkat poplatníků - a tady prosím pozor - kteří si bytovou potřebu obstarají od 1. ledna 2022.
ps2017-049-02-003-076.u2.p6.s8 Na staré úvěrové vztahy, včetně jejich refinancování, se tedy použije dosavadní právní úprava.
ps2017-049-02-003-076.u2.p7.s1 Další změnou související zrušením daně z nabytí nemovitých věcí je prodloužení tzv. časového testu pro osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí nepořizovaných pro účely vlastního bydlení, a to z dosavadních pěti na deset let.
ps2017-049-02-003-076.u2.p7.s2 V zásadě se tak odnímá větší část daňové výhody, kterou mají v tuto chvíli investoři, kteří investují do nemovitých věcí, čímž se na trhu s nemovitými věcmi vytvoří větší prostor pro pořizování vlastního bydlení a přispěje se k omezení spekulativního pořizování nemovitých věcí.
ps2017-049-02-003-076.u2.p7.s3 Tato změna se však nedotkne - a zase pozor - osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí, ve kterých prodávající bydliště, nebo když poplatník takovou nemovitou věc nepořízenou pro účely vlastního bydlení prodá a koupí jinou nemovitou věc, ve které bude bydlet.
ps2017-049-02-003-076.u2.p7.s4 Prodloužený časový test se uplatní na nemovité věci nabyté od 1. ledna 2021.
ps2017-049-02-003-076.u2.p7.s5 Staré nemovité věci tak budou nadále osvobozeny podle původních podmínek, čili časovým testem pěti let.
ps2017-049-02-003-076.u2.p8.s1 Ještě chci připomenout, že pokud v nemovitosti poplatník bydliště, tak zůstává ten časový test pouze dva roky, na tom se nic nebude měnit.
ps2017-049-02-003-076.u2.p8.s2 Děkuji vám.
ps2017-049-02-003-076.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Karel Rais.
ps2017-049-02-003-076.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-02-003-076.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-02-003-076.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní ministryně a ministři, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych předložil svoji zprávu zpravodaje ohledně návrhu zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu číslo 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-049-02-003-076.u4.p1.s3 Ono hodně tady řekla paní ministryně.
ps2017-049-02-003-076.u4.p1.s4 Omlouvám se, pokud se budu opakovat.
ps2017-049-02-003-076.u4.p2.s1 Zhruba řečeno, v návrhu zákona jde o řešení několika základních problémů, a to zejména o zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a o zrušení odpočtu úroků z hypoték na vlastní bydlení.
ps2017-049-02-003-076.u4.p2.s2 Vládní návrh zákona ruší daň z nabytí nemovitých věcí, a to se zpětným účinkem.
ps2017-049-02-003-076.u4.p2.s3 Daň již nezaplatí nikdo, kdo nemovitost nabyl nejpozději v prosinci 2019, to znamená, vklad do katastru byl učiněn v prosinci 2019 nebo později.
ps2017-049-02-003-076.u4.p3.s1 Návrh dále upravuje prodloužení časového testu pro příjmy z prodeje nemovitých věcí neurčených k vlastnímu bydlení, a to zpětně na deset let, tak jak říkala paní ministryně.
ps2017-049-02-003-076.u4.p3.s2 Prodloužení časového testu bude účinné pro nemovitosti nabyté po 1. lednu roku 2021.
ps2017-049-02-003-076.u4.p3.s3 Cíl je jednoznačný - omezit prostor pro spekulaci na realitním trhu.
ps2017-049-02-003-076.u4.p4.s1 Druhá změna se týká zrušení možnosti uplatňovat si odpočty úroků z nově uzavřených smluv o úvěru na bydlení jako nezdanitelné části základu daně.
ps2017-049-02-003-076.u4.p4.s2 Odpočty úroků si bude moci ještě uplatňovat každý kupující, který nabude nemovitost nejpozději v prosinci roku 2021.
ps2017-049-02-003-076.u4.p4.s3 To znamená, že pro nemovitosti nabyté období od prosince 2019 do prosince 2021 platí, že kupující nebude hradit daň z nabytí a současně mu bude umožněno uplatňovat si odpočty úroků z úvěru na bydlení od základu daně.
ps2017-049-02-003-076.u4.p4.s4 Cílem opatření je povzbudit trh s nemovitostmi negativně ovlivněný koronavirovou krizí a podpořit dostupnost vlastního bydlení.
ps2017-049-02-003-076.u4.p4.s5 Cílem návrhu zákona z dlouhodobého hlediska je zlepšit dostupnost bydlení ve vlastním pro mladé lidi, kterým v okamžiku po nákupu domu či bytu zbude víc peněz v hotovosti.
ps2017-049-02-003-076.u4.p5.s1 Vzhledem k navrhovanému zrušení daně z nabytí nemovitých věcí ztratí mnohá ustanovení zákona o daních z příjmů, na která se návrh odkazuje, svůj význam a účinek, čímž se stanou obsoletními.
ps2017-049-02-003-076.u4.p5.s2 Proto, tak jak říkala paní ministryně, je potřeba příslušné části zákona vypustit.
ps2017-049-02-003-076.u4.p6.s1 Za současného stavu, kdy se společnost potýká s pandemií způsobenou šířením viru SARS-Covid, musíme se vypořádat s dopady tohoto viru na společnost, tak tento návrh zákona je také reakcí na tuto situaci.
ps2017-049-02-003-076.u4.p7.s1 Předpokládaným přínosem zrušení daně být zejména růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů a navýšení příjmů státu z ostatních daní, zejména z daně z přidané hodnoty a daně z příjmů.
ps2017-049-02-003-076.u4.p7.s2 Současně se sníží administrativní náročnost správy daně pro poplatníky, kterým odpadne povinnost podávat daňové přiznání nebo nutnost vynakládat finanční prostředky za odbornou pomoc ve věci podání přiznání dani z nabytí nemovitých věcí, případně vedení daňového řízení.
ps2017-049-02-003-076.u4.p7.s3 Navíc nabyvatele nemovité věci nebude zatěžovat další povinnost, a to jak po stránce finanční, tak po stránce časové, kterou je přiložení znaleckého posudku vypracovaného akreditovaným znalcem v případech stanovených zákonným opatřením.
ps2017-049-02-003-076.u4.p7.s4 K úspoře dojde i na straně státu, kde již nebude potřeba tisknout formuláře daňového přiznání a investovat do technické podpory státu daně z nabytí nemovitých věcí, tak jak tady hovořila paní ministryně.
ps2017-049-02-003-076.u4.p8.s1 Kvůli zrušení daně z nabytí nemovitých věcí by státní rozpočet přišel po zbývající část roku o výnos ve výši 10,6 mld. korun a v následujících letech o výnos ve výši 13,8 mld. korun.
ps2017-049-02-003-076.u4.p8.s2 Naopak pozitivní dopad zrušení uplatňovaných odpočtů zaplacených úroků z úvěrů na bydlení na veřejné rozpočty je odhadován ve výši asi 5 mld.
ps2017-049-02-003-076.u4.p8.s3 Předložený návrh zákona je pragmatickým řešením, na kterém vydělá každý.
ps2017-049-02-003-076.u4.p9.s1 Závěrem bych se potom, bude prostor, tak bych s dovolením se přihlásil ke zkrácení lhůty na vypořádání tohoto zákona mezi prvním a druhým čtením.
ps2017-049-02-003-076.u4.p9.s2 Děkuji.
ps2017-049-02-003-076.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji, panu poslanci Raisovi.
ps2017-049-02-003-076.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-049-02-003-076.u5.p1.s3 První do rozpravy je přihlášen pan poslanec Vojtěch Munzar, připraví se pan poslanec Martínek.
ps2017-049-02-003-076.u5.p1.s4 Z místa je přihlášen pan poslanec Karel Krejza.
ps2017-049-02-003-076.u5.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-049-02-003-076.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-049-02-003-076.u6.p1.s2 začnu poděkováním, milé kolegyně, milí kolegové, za to, že jste podpořili můj návrh na změnu programu, protože po vystoupení paní ministryně a pana zpravodaje, toho času mnoho nezbývá.
ps2017-049-02-003-076.u6.p1.s3 Naštěstí jsme odhlasovali, že v tomto bodě budeme pokračovat odpoledne.
ps2017-049-02-003-076.u6.p1.s4 Takže bych chtěl začít tímto poděkováním.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s1 Nicméně chtěl bych vám připomenout několik dat.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s2 23. leden 2018, 8. březen 2019, 8. březen 2019, 24. září 2019, 6. listopadu 2019.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s3 Čtyři data v tomto volebním období, kdy jsme tady hlasovali o zrušení daně z nabytí nemovitosti.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s4 Jinak v předchozím období to bylo poprvé v dubnu 2015.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s5 Tyto čtyři dny v tomto volebním období jsou data, kdy jsme tady přímo z úst paní ministryně slyšeli nesouhlasné stanovisko k návrhům na zrušení daně.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s6 Jsou to také dny, kdy tady v diskuzi vládní poslanci bojovali jako lvi za zachování této daně, ale stačí si přečíst stenoprotokoly z diskuzí, které se tady vedly, nebo si například přečíst stanovisko vlády k návrhu, ke sněmovnímu tisku 20 - jedno z prvních, které jsme podávali.
ps2017-049-02-003-076.u6.p2.s7 To je z dnešního pohledu zajímavé čtení.
ps2017-049-02-003-076.u6.p3.s1 A to říkám proto, že jsem skutečně rád a oceňuji, že paní ministryně, vláda, vládní strany změnily názor a předložily samy návrh na zrušení této nespravedlivé, nelogické a absurdní daně.
ps2017-049-02-003-076.u6.p3.s2 Z mého pohledu je pikantní, že paní ministryně používá při obhajobě toho návrhu - i dnes jsme to slyšeli - vlastně stejné argumenty, které my jsme tady říkali od začátku.
ps2017-049-02-003-076.u6.p3.s3 Jen mrzí, že skutečně třeba jedno z toho hlasování již v minulosti nebylo úspěšné.
ps2017-049-02-003-076.u6.p4.s1 V některých věcech se stále lišíme a na tom je vidět rozdílnost přístupu k bydlení.
ps2017-049-02-003-076.u6.p4.s2 A považuji za velmi důležité to, co vám chci říci, takže bych poprosil o možná větší pozornost.
ps2017-049-02-003-076.u7.p1.s1 Ano, pane poslanče, máte pravdu.
ps2017-049-02-003-076.u7.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o klid, můžeme vyslechnout vystoupení pana poslance Munzara.
ps2017-049-02-003-076.u7.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s1 Protože na tomto návrhu je skutečně vidět ta rozdílnost přístupu k bydlení.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s2 Pro vládu je to víceméně technická a daňová záležitost, kde postrádám skutečně tu hlubší ideu podpory bydlení.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s3 Naopak my vlastnické bydlení považujeme za velmi důležitou hodnotu.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s4 My totiž chceme, aby další, i další generace našich občanů bydlela ve svém.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s5 My chceme, aby se tato generace postavila na vlastní nohy a zajistila bydlení sobě a svým potomkům.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s6 A zároveň forma vlastnického bydlení je i forma určitého majetkového zabezpečení.
ps2017-049-02-003-076.u8.p1.s7 A to je ona občanská zodpovědnost, kterou by stát měl podporovat a vytvářet podmínky.
ps2017-049-02-003-076.u8.p2.s1 Na první pohled se může zdát, že se vláda konečně k takové podpoře střední třídy přihlásila.
ps2017-049-02-003-076.u8.p2.s2 Ale na pohled druhý tomu tak úplně není, paní ministryně.
ps2017-049-02-003-076.u8.p2.s3 Vláda sice chce udělat krok vpřed, ale zároveň dělá krok vzad, a tím vlastně přešlapuje na místě.
ps2017-049-02-003-076.u8.p2.s4 Ten krok vzad je zrušení daňových odpočtů úroku z hypoték.
ps2017-049-02-003-076.u8.p2.s5 Na jednu stranu stát přestává trestat pořízení vlastnického bydlení, protože pro daň z nabytí nemovitosti byla trestem za pořízení vlastnického bydlení, ale na druhou stranu ruší tuto daňovou podporu pořizování vlastnického bydlení, de facto jedinou faktickou podporu bydlení, kterou občané mají.
ps2017-049-02-003-076.u8.p3.s1 Dopad tohoto zrušení pocítí nabyvatelé nových nemovitostí, které jsou dnes od daně osvobozeny, ale podpora odpočtů hypoték tam je.
ps2017-049-02-003-076.u8.p3.s2 V době nedostatečné nabídky bytů jsou to třeba pro horší daňové pobídky pro pořizování nemovitostí.
ps2017-049-02-003-076.u8.p3.s3 Z mého pohledu to tak vypadá, že zrušení daně si tím lidé zaplatí.
ps2017-049-02-003-076.u8.p3.s4 Fakticky se totiž bavíme o tom, že pro ty, kdo financují koupi hypotékou, tak místo jednorázové velké daňové zátěže se jim tam daňová zátěž rozloží v čase díky tomu, že si nebudou moct odpočítat hypotéky.
ps2017-049-02-003-076.u8.p3.s5 říkám tady, paní ministryně, je to o něco lepší, neříkám, že levnější pro , ale je to o něco lepší, protože nebudou muset mít našetřeno spoluúčast na daň.

Text viewDownload CoNNL-U